AIÜB-6/2008.
(AIÜB-76/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottságának
2008. március 3-án, hétfőn, 16.00 órakor
az Országház főemelet 58. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászóló *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

Zárószavazás előkészítése *

Az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságához szükséges egyes törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat (T/4116. szám) *

 

Napirendi javaslat

Zárószavazás előkészítése

- Az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságához szükséges egyes törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat (T/4116. szám)

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Avarkeszi Dezső (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Répássy Róbert (Fidesz), a bizottság alelnöke
Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ), a bizottság alelnöke
Dr. Bárándy Gergely (MSZP)
Dr. Csiha Judit (MSZP)
Frankné dr. Kovács Szilvia (MSZP)
Dr. Hajdu Attila (MSZP)
Dr. Ipkovich György (MSZP)
Dr. Simon Gábor (MSZP)
Dr. Szabó Éva (MSZP)
Dr. Szép Béla (MSZP)
Tóth András (MSZP)
Dr. Wiener György (MSZP)
Dr. Balsai István (Fidesz)
Dr. Horváth Zsolt (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Dr. Mátrai Márta (Fidesz)
Dr. Navracsics Tibor (Fidesz)
Dr. Szakács Imre (Fidesz)
Dr. Turi-Kovács Béla (Fidesz)
Dr. Vitányi István (Fidesz)
Dr. Rubovszky György (KDNP)
Dr. Salamon László (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Balogh László (MSZP) dr. Csiha Juditnak (MSZP)
Dr. Csákabonyi Balázs (MSZP) Frankné dr. Kovács Szilviának (MSZP)
Dr. Faragó Péter (MSZP) dr. Simon Gábornak (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP) Tóth Andrásnak (MSZP)
Dr. Hajdu Attila (MSZP) megérkezéséig dr. Wiener Györgynek (MSZP)
Dr. Dorkota Lajos (Fidesz) dr. Horváth Zsoltnak (Fidesz)
Dr. Kerényi János (Fidesz) dr. Szakács Imrének (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászóló

Dr. Tordai Csaba államtitkár (Miniszterelnöki Hivatal)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 16 óra 10 perc)

Elnöki megnyitó

DR. AVARKESZI DEZSŐ (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Az Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottság ülését megnyitom. Köszöntöm a bizottság tagjait és meghívott vendégeinket.

Ismertetem a helyettesítések rendjét: Csiha Judit helyettesíti Balogh Lászlót, Simon Gábor Faragó Pétert, Wiener György Hajdu Attilát, Tóth András Gál Zoltánt, Kovács Szilvia Csákabonyi Balázst, Szakács Imre Kerényi Jánost, Horváth Zsolt pedig Dorkota Lajost.

A napirend elfogadása

A kiküldött napirendi javaslatnak megfelelően teszek indítványt napirendünkre. Van-e valakinek észrevétele ezzel kapcsolatban? (Nincs ilyen jelzés.) Úgy látom, nincs. Kérem, aki a napirendet elfogadja, kézfelemeléssel szavazzon. (Szavazás.) Köszönöm szépen, megállapítom, hogy a bizottság a napirendet elfogadta.

Zárószavazás előkészítése

Az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságához szükséges egyes törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat (T/4116. szám)

Napirendünk egyetlen pontból áll, zárószavazás előkészítése: az állami vezetők javadalmazásának átláthatóságához szükséges egyes törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat, melyet T/4116. számon kaptunk kézhez. Herényi Károly képviselő úr nyújtott be egy zárószavazást előkészítő módosító indítványt.

Üdvözlöm Tordai Csaba urat, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkárát, aki, ha jól tudom, először van itt ebben a funkciójában - gratulálok hozzá. Kérdezem, a kormány támogatja-e a javaslatot.

DR. TORDAI CSABA államtitkár (Miniszterelnöki Hivatal): A kormány támogatja, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megnyitom a vitát. Kíván-e valaki hozzászólni? (Nincs ilyen jelzés.) Nem látok jelentkezőt.

A határozathozatalra kerül sor. Kérem, aki támogatja, kézfelemeléssel szavazzon. (Szavazás.) 15 igen. Ki nem támogatja? (0) Ilyet nem látok. Aki tartózkodott? (14) 14 tartózkodás mellett a bizottság elfogadta.

Köszönöm szépen. Alelnök úr kér szót.

DR. RÉPÁSSY RÓBERT (Fidesz): Tisztelt Bizottság! Nincs írásban előterjesztve, de mivel a napirendünk a zárószavazás előkészítése, én felvetnék egy problémát, amelyet megítélésem szerint nem rendez a törvényjavaslat. És elnézést, hogy ezt nem írásban nyújtottam be, mert nem tudom én sem a megoldást, de hátha a bizottság kollektív bölcsessége megoldja ezt a problémát.

A törvényjavaslat 1. §-a tartalmazza, hogy a jogállási törvény 12/A. §-a rendelkezne erről a bizonyos vagyongyarapodási vizsgálatról, amelyet az Állami Számvevőszék az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezésének alkalmazásával folytat le. A szabály az, hogy vagy a megbízás megszűnésekor folytatják le ezt a vagyongyarapodási vizsgálatot, vagy folyamatos megbízás esetén ötévente folytatják le.

Engem zavar, és szerintem koherenciazavart okoz az, hogy nincs rendezve, mi a helyzet az APEH által az adózás rendjére vonatkozó szabályok szerint lefolytatható vagyongyarapodási vizsgálattal. Tehát azt a kérdést teszem föl, hogy vajon ez a szabály, ez a törvény itt rendezi-e azt a kérdést, hogy lehet-e az Állami Számvevőszék által lefolytatott vagyongyarapodási vizsgálaton kívül, attól függetlenül egy vagyongyarapodási vizsgálatot lefolytatni. Ha igen, ha lehet, akkor meg mi értelme van ennek a szabálynak? Gondoljuk végig, mi a különbség akkor, ha egy állami vezetőt az Állami Számvevőszék fog levizsgálni megbízás megszűnésekor, és mi a különbség akkor, ha az APEH vizsgálja le.

Én tehát azt vetem föl problémaként, hogy ez a szabály nem zárja ki azt, hogy az APEH a rá vonatkozó szabályok szerint egy vagyongyarapodási vizsgálatot lefolytasson. Szerintem helyesebb lenne, ha ez az új 12/A. § rendelkezne erről, hogy mi a helyzet ezzel a vagyongyarapodási vizsgálattal. El tudom képzelni, hogy az A-verzió az, hogy minden további nélkül az APEH annyiszor végez vagyongyarapodási vizsgálatot, ahányszor akar - csak akkor kérdezem én, mi szükség akkor erre a bizonyos Állami Számvevőszék általi vagyongyarapodási vizsgálatra -; a B-megoldás, ha kimondja ez a törvény itt, hogy nem lehet az APEH által lefolytatni ilyen vagyongyarapodási vizsgálatot, amennyiben egy ilyen Állami Számvevőszék általi vagyongyarapodási vizsgálat lezajlik, akkor mondjuk, öt évre visszamenőleg rendezettnek kell tekinteni ezt a vagyongyarapodási vizsgálatot.

Azt hiszem, kifejtettem, hogy mi a probléma. Nem tudom a megoldást, és nem is készültem rá, de szerintem ez egy hiányossága lesz ennek a törvénynek, amennyiben így elfogadjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Számomra teljesen érthető volt az alelnök úr felvetése, és azt hiszem, abszolút érdemes rajta elgondolkodnunk.

Kérem, először államtitkár úr fejtse ki álláspontját a kérdéssel kapcsolatban.

DR. TORDAI CSABA államtitkár (Miniszterelnöki Hivatal): Tisztelt Bizottság! Az adózás rendjéről szóló törvény egyértelmű rendelkezéseket tartalmaz arról, hogy egy adóvizsgálattal lezárt időszakot ismételt ellenőrzés alá fő szabályként - egy nagyon speciális felül-ellenőrzési eljárást leszámítva - nem lehet vonni. Tehát amennyiben meghatározott időszakot a Számvevőszék ezen törvényi rendelkezés alapján levizsgál, akkor ott azonos időszakra az APEH nem folytathat le vagyongyarapodási vizsgálatot.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Alelnök úr?

DR. RÉPÁSSY RÓBERT (Fidesz): Ezt értem, és ez megnyugtató válasz, de a szabály úgy szól, hogy majd valamikor a jövőben fogják ezt a vagyongyarapodási vizsgálatot elvégezni, vagyis addig nem zárja ki, hogy egy APEH-vizsgálat is lefolyjon.

Lehet olyan állami vezető, mondjuk, egy szakállamtitkár, bárki, akinek már tényleg fennállhat a megbízása elég régóta, és lehet, hogy még további öt évig fenn is fog állni, és lehet, hogy nála legközelebb csak öt év múlva fognak vagyongyarapodási vizsgálatot lefolytatni az Állami Számvevőszék által. De ez nem zárja ki azt, hogy a következő öt évben az APEH vizsgálódjon. Tehát szerintem nem megoldott ez a kérdés.

Abban önnek igaza van, hogy ha már lefolytat az Állami Számvevőszék ilyet, akkor arra az időszakra nézve nem lehet az APEH-nek vizsgálódnia. De ez fordítva nem igaz, mert fordítva nem zárja ki semmi ezt.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Nem tartalmilag kívánok hozzászólni, és ezért, ha megengedik, nem adom át az elnöklést.

Én úgy gondolom, jogos, amit fölvet alelnök úr. Viszont úgy gondolom, hogy erre mi most nem tudunk készíteni egy zárószavazást előkészítő módosító indítványt. Azt javaslom, hogy a bizottság térjen vissza erre a kérdésre, vizsgáljuk meg, akár úgy, hogy az ellenőrző albizottságunkat kérjük föl arra, vizsgálja meg, nem szükséges-e az adójogszabályok megfelelő módosítása; látom, hogy Balsai elnök úr bólogat erre. Akkor azt gondolnám, hogy ezt a megoldást válasszuk, és akkor, ha szükséges, egy önálló bizottsági indítványt beadnánk törvénymódosításra.

Alelnök úr, elfogadható így?

DR. RÉPÁSSY RÓBERT (Fidesz): Igen.

ELNÖK: Jó, köszönöm szépen.

Ha más nem kíván hozzászólni (Nincs ilyen jelzés.), akkor a bizottság ülését bezárom.

Kérem a Házszabályt előkészítő munkacsoport tagjait, maradjanak itt, hogy folytassuk a munkánkat.

Köszönöm szépen.

(Az ülés befejezésének időpontja: 16 óra 22 perc)

 

 

Dr. Avarkeszi Dezső
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Prin Andrea