AIÜB-27/2008.
(AIÜB-97/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Alkotmányügyi, igazságügyi és ügyrendi bizottságának
2008. szeptember 15-én, hétfőn, 12.00 órakor
az Országház főemelet 58. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Megjelent *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

a) A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám); b) Az Állami Számvevőszék jelentése a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásának ellenőrzéséről (T/6133/1. szám); általános vita *

Dr. Dencső Balázs (Pénzügyminisztérium) szóbeli kiegészítése *

Dr. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnökének szóbeli kiegészítése *

Hozzászólások *

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról *

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésén elfogadott, "a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról" szóló törvény (T/5589/113. szám); zárószavazás előkészítése a Házszabály 110. § (2) bekezdése szerinti eljárásban *

 

Napirendi javaslat

1. A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésén elfogadott, "a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról" szóló törvény

(A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/5589/113. számon került iktatásra)

(Zárószavazás előkészítése a Házszabály 110. § (2) bekezdése szerinti eljárásban)

2. a) A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám)

(Általános vita)

b) Az Állami Számvevőszék jelentése a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásának ellenőrzéséről (T/6133/. szám)

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Csiha Judit (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Répássy Róbert (Fidesz), a bizottság alelnöke
Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ), a bizottság alelnöke
Dr. Balogh László (MSZP)
Dr. Bárándy Gergely (MSZP)
Dr. Faragó Péter (MSZP)
Frankné dr. Kovács Szilvia (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP)
Dr. Hajdu Attila (MSZP)
Dr. Ipkovich György (MSZP)
Dr. Simon Gábor (MSZP)
Dr. Szabó Éva (MSZP)
Dr. Szép Béla (MSZP)
Tóth András (MSZP)
Dr. Varga László (MSZP)
Dr. Wiener György (MSZP)
Dr. Balsai István (Fidesz)
Dr. Dorkota Lajos (Fidesz)
Dr. Horváth Zsolt (Fidesz)
Dr. Kerényi János (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Dr. Mátrai Márta (Fidesz)
Dr. Navracsics Tibor (Fidesz)
Dr. Szakács Imre (Fidesz)
Dr. Turi-Kovács Béla (Fidesz)
Dr. Rubovszky György (KDNP)
Dr. Salamon László (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Csákabonyi Balázs (MSZP) dr. Varga Lászlónak (MSZP)
Frankné dr. Kovács Szilvia (MSZP) megérkezéséig dr. Szabó Évának (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP) megérkezéséig dr. Csiha Juditnak (MSZP)
Dr. Kerényi János (Fidesz) megérkezéséig dr. Rubovszky Györgynek (KDNP)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz) távozása után dr. Horváth Zsoltnak (Fidesz)
Dr. Navracsics Tibor (Fidesz) megérkezéséig dr. Mátrai Mártának (Fidesz)
Dr. Vitányi István (Fidesz) dr. Szakács Imrének (Fidesz)
Dr. Rubovszky György (KDNP) távozása után dr. Salamon Lászlónak (KDNP)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnöke
Dr. Dencső Balázs főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium)
Dr. Gerzanics Annamária főosztályvezető-helyettes (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium)

Megjelent

Horváth Sándor főcsoportfőnök (Állami Számvevőszék)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 1 perc)

Elnöki megnyitó

DR. CSIHA JUDIT (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok mindenkinek. Tisztelettel köszöntöm mai bizottsági ülésünkön képviselőtársaimat és megjelent vendégeinket.

Az ülést megnyitom. Megállapítom, hogy az ülésünk határozatképes. Ismertetem az eddig beérkezett helyettesíti rendet: Rubovszky György helyettesíti Kerényi Jánost, Szakács Imre Vitányi Istvánt, Mátrai Márta Navracsics Tibort, én Gál Zoltánt.

A napirend elfogadása

Javaslatot teszek a napirendre a kiküldöttek szerint, azzal az eltéréssel, hogy tekintettel arra, hogy Kovács Árpád, az ÁSZ elnöke is megtisztelte bizottsági ülésünket, nem akarván őt föltartani, napirendcserét javaslok. Tehát elsőként tárgyalnánk a zárszámadással kapcsolatos jogalkotást, másodikként pedig az 1. pontban jelzett napirendet. Megkérdezem a tisztelt bizottságot, egyetértenek-e így a napirenddel. Aki igen, kérem, jelezze. (Szavazás.) Köszönöm szépen, ez jól látható többség.

a) A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám); b) Az Állami Számvevőszék jelentése a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásának ellenőrzéséről (T/6133/1. szám); általános vita

Elsőként tárgyalja tehát a bizottságunk a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságát, s egyben az Állami Számvevőszék jelentését a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetése végrehajtásának ellenőrzéséről.

Tisztelettel köszöntöm az ülésen megjelent elnök urat, Kovács Árpádot.

Megkérdezem elsőként az előterjesztőt, van-e szóbeli kiegészítenivalója. Kérem, hogy megszólalása előtt a nevét és beosztását a jegyzőkönyv számára szíveskedjék bemondani. Parancsoljon!

Dr. Dencső Balázs (Pénzügyminisztérium) szóbeli kiegészítése

DR. DENCSŐ BALÁZS (Pénzügyminisztérium): Köszönöm szépen a szót. Dencső Balázs vagyok, a Pénzügyminisztérium főosztályvezető-helyettese. Én is külön tisztelettel üdvözölöm az elnök urat.

Az előterjesztéssel kapcsolatban a hatékonyság érdekében igyekszem majd lényegretörően fogalmazni, illetve röviden összefoglalni a javaslat lényegét.

Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Tisztelt Elnök Úr! Mint azt tudjuk, az államháztartásról szóló törvény 28. §-a előírja, hogy a költségvetés végrehajtásáról törvényt kell alkotni, és ezt az Állami Számvevőszék jelentésével együtt kell megtárgyalni. A fentiek teljesítése érdekében a kormány az Áht.-ban előírt határidőben, azaz augusztus 31-éig benyújtotta a törvényjavaslatot; ezt megelőzően két hónappal, tehát június 30-áig az Állami Számvevőszéknek is megküldtük.

A javaslat a törvényi előírások szerint tartalmazza a központi költségvetés kiadási és bevételi főösszegét, a hiány jóváhagyását, az államadósságot, az állami követeléseket érintő rendelkezéseket, az elkülönített állami pénzalapok mérlegének jóváhagyását, a tb-alapok főösszegét, a helyi önkormányzatok elszámolásait, a budapesti 4-es metróvonal építésének pénzügyi hatásait.

Az Alkotmánybíróság 4/2006. határozatának megfelelően nem tartalmaz a zárszámadási javaslat egyéb törvények módosítására vonatkozóan módosítási javaslatot. Már tavaly szakítottunk azzal a rossz hagyománnyal, rossz gyakorlattal, hogy úgynevezett salátacsomagok érkeztek be. Ezt a jó gyakorlatot idén is követni fogjuk .

A konkrét tartalmával kapcsolatban szeretném felhívni egypár fontos összefüggésre a figyelmet. Talán az egyik legfontosabb megállapítás, hogy bár a gazdasági növekedés lassult, de az egyensúlyi helyzete nagymértékben javult, részben ennek is köszönhetően. A GDP-t illetően a mezőgazdaság és az építőipar visszaeséséről beszélhetünk, de a szállítás, a távközlés, a nagykereskedelem, a turizmus, illetve a pénzügyi ágazat jelentősen erősödött. A belföldi kereslet gyengült, de a külkereskedelem nagyon pozitívan teljesített. Itt külön felhívom a figyelmet arra, hogy az új EU-tagállamokba irányuló árukivitel 26,5 százalékkal nőtt. A folyó fizetési mérleg hiánya a GDP arányában 1,1 százalékponttal csökkent. A szervezeti átalakítások, illetve az állam karcsúsítása keretében pedig a költségvetési szektorban alkalmazottak száma 716 ezerre nőtt, ami éves átlagban 5 százalékos csökkenést jelent.

Talán a legfontosabb számok a következők. A 2007. évi költségvetési törvény az államháztartás 2007. évi pénzforgalmi hiányát a GDP 6,9 százalékában határozta meg. Ez 5,4 százalék lett a törvényjavaslat megállapítása szerint. Ez az eltérés mind a bevételi, mind a kiadási oldalon történt változásoknak köszönhető; ebből csak a legfontosabbakat szeretném kiemelni. A bevételi oldalon megállapítható, hogy az előirányzatnál kedvezőbben alakultak az adó-, a járulék- és a kamatbevételek, a kiadási oldalon pedig alacsonyabbak lettek a kamatkiadások, illetve a gyógyszer- és a táppénzkiadások.

Az Állami Számvevőszék csatlakozó jelentésének elkészítéséhez, úgy mondhatnám, szokás szerint átadtuk a tervezetet, megfelelő határidőben biztosítottuk a helyszíni ellenőrzés feltételeit, és közreműködtük a folyamatos egyeztetésekben. Nem elvéve természetesen az itt megjelent elnök úr kenyerét, két-három pozitívumra szeretném felhívni a figyelmet, amit az ÁSZ is megállapít. Az első az, hogy az adóbevételekkel kapcsolatos tervezés megalapozottsága javult; a második, hogy folytatódtak a szervezeti átalakítások, amelyeknek talán rövid távon még nem érezhetők a hatásai, de hosszú távon megtakarítással fognak járni.

Nagyon jelentős eredménynek tartjuk, hogy az Állami Számvevőszék, a Pénzügyminisztérium, illetve a fejezetek közös erőfeszítésének hála, a pénzügyi szabályszerűségi ellenőrzések eredményeképpen a központi költségvetés kiadási főösszege 93 százalékának minősítése alapján nagy biztonsággal megállapítható, hogy a javaslatban szereplő pénzforgalmi adatok megbízhatóak. Az ÁSZ megállapítása szerint is a fennmaradó 7 százalékhoz tartozó intézményi kör nem jelent olyan kockázatot, ami érdemben befolyásolhatná ezt az általános megbízhatóságot.

Természetesen az ÁSZ javaslatait, ami az ellenőrzési jelentésben van, nagy tisztelettel köszönjük, mindenképpen megfontoljuk. Az ezzel kapcsolatos feladatok vizsgálata már meg is kezdődött a tárcánál.

Nagyon röviden, dióhéjban ennyiben szerettem volna elmondani a javaslat lényegét. Kérem a tisztelt bizottságot, támogassa a törvényjavaslat általános vitára bocsátását.

Köszönöm figyelmüket.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megadom a szót Kovács Árpád elnök úrnak az ÁSZ jelentésének kiegészítésére. Parancsoljon!

Dr. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék elnökének szóbeli kiegészítése

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, az Állami Számvevőszék elnöke: Köszönöm szépen, elnök asszony. Szeretném mondani, hogy kollégáimmal együtt érkeztem. Nem mutatnám be külön-külön őket, a képviselő urak egyébként ismerik. Azok a szakterületek, amelyek a bizottság hatókörébe tartozó intézményekre vonatkoznak, képviseltetve vannak. Horváth Sándor kollégámat szeretném egyedül a tisztelt körnek bemutatni: ő irányította a zárszámadási ellenőrzést.

Az Állami Számvevőszék számára a zárszámadási ellenőrzés egy klasszikusan szabályszerűségi ellenőrzés. Azt nézzük, hogy az Országgyűlés akaratát mennyiben sikerült a kormányzati intézkedések során végrehajtani, és mielőtt az Országgyűlés megadja a felmentvényét az előző év gazdálkodására, az előtt a véleményünket elmondjuk.

Mindenekelőtt azt szeretném elmondani, hogy ezekben a vaskos kötetekben - amelyek azért nem érik el a zárszámadás terjedelmét - és a függelékében több olyan téma megtalálható, amely a bizottság hatáskörébe közvetlenül kapcsolódik. Így az ügyészség, a bíróság, az Alkotmánybíróság, az Országgyűlési Biztosok Hivatalának, magának az Országgyűlésnek a pénzügyi elszámolásának a minősítése. Kisebb hibáktól eltekintve ezek az elszámolások is megbízható és valós képet mutatnak, vagyis a bizottság hatókörébe tartozó területeken működő intézmények vonatkozásában - és itt az Állami Számvevőszéket is említeném, hiszen a mi beszámolónkat az Országgyűlés fölkérése alapján egy könyvvizsgáló ellenőrizte -, szabályszerűségi, elszámolástechnikai szempontból megbízható és valós képet mutatnak.

Összességében, kapcsolódva főosztályvezető-helyettes úr megjegyzéséhez, a költségvetés kiadási összegének 93 százalékáról tudtunk mondani ilyen minősítő megjegyzésekkel véleményt. Ennek alapján levonható a sok-sok hiba és probléma mellett az a következtetés, hogy olyan eltéréseket az elszámolásokban - hangsúlyozom, szabályossági, számviteli szempontból - nem találtunk, amelyek a megbízhatóságát kétségbe vonnák.

A további lépés fontosságáról is szeretnék szólni, mert a hátralévő 7 százalék azonban lehet, hogy úgy tűnik, nem meghatározó fontosságú, de ez a 7 százalék nagyon sok intézményt foglal magába. Tehát lehet, hogy pénzügyileg nem foglal magában kockázatot, de működési, alkotmányossági szempontból, az áttekinthetőség szempontjából fontos volna, hogy 2010-ig ezt a Pénzügyminisztériummal folytatott programot, amelyet az Országgyűlés határozata alapján végez az Állami Számvevőszék, ezt az úgynevezett szabályszerűségi, megbízhatósági nyilatkozattal záruló ellenőrzést befejezze.

Ugyanakkor azt is el kell mondanom, hogy ez a 93 százalékos kör és az egészre vonatkozóan tett összességében kedvező megállapítás azért azt jelzi, hogy a költségvetés végrehajtása azáltal is, hogy óvatosabb tervezés volt, és az adók vonatkozásában és máshol megközelítően abban az arányban teljesült, ahogy az Országgyűlés erről döntött, ez nem jelenti azt, hogy ne lenne a beszámolók vonatkozásában számos kifogásolható dolog. Több területen számottevő, lényegességi küszöböt meghaladó mértékű hiányosságok kerültek felszínre, ezek megtalálhatók a jelentésben. Ha kérdésük van, akkor készséggel bemutatjuk. Más intézményeknél pedig gazdasági kockázatok voltak láthatók.

Látható, hogy 2007-ben a költségvetési gazdálkodás, a számviteli rendszer, a jelenlegi szabályrendszer működése kimerülésének a korlátjait látjuk. Ezen az elszámolási alapon, ahogyan ez most zajlik, a vagyon vonatkozásában, a belső kontrollmechanizmusok vonatkozásában, az intézményi működés vonatkozásában tovább kellene haladni azokban a szabályalapú költségvetés irányába mutató feladatokban, amit az Országgyűlés meghatározott.

A tartalmi szempontok esetében el kellene azt mondani, hogy az előirányzottnál mérsékeltebb hiány kialakulásában természetesen közrejátszottak a különböző takarékossági intézkedések is. Emellett azonban hangsúlyoznunk kell, és ez eltér a Pénzügyminisztérium álláspontjától - illetve ennyivel egészíteném ki, nem éppen eltérő -, hogy az alacsonyabb kamatkiadásoknak, a nagyon erőteljesen visszaeső beruházási tevékenységnek - egyébként ez is jól látható a zárszámadásból -, valamint az uniós hozzájárulások vártnál mérsékeltebb igénybevételének is volt szerepe abban, hogy az államháztartás kiadásai úgy alakultak, ahogy. És az is nagyon fontos adat és kedvező adat, hogy bár a költségvetésben megjelenő uniós források elmaradtak a tervezettől, az Európai Unióból érkezett források összességében jóval meghaladták a teljesített hazai befizetési kötelezettséget.

A központi költségvetés intézményrendszerének vonatkozásában az átalakítás 2007-ben továbbfolytatódott, de hozzá kell tennem: az év végére sem zárult le. Az intézmények száma és a bennük dolgozók létszáma a vizsgálataink szerint 2007-ben csökkent. Az is látható azonban a finanszírozási mutatókból és a különböző számok alakulásából, hogy a tervezetthez, az ütemezéshez képest a program megvalósítása elhúzódik. Továbbra sem történt meg a költségvetési intézmények feladatainak és az ellátásukhoz szükséges forrásoknak az összehangolása, ami majd a 2008. költségvetési év zárszámadásakor, 2008-ra vonatkozóan hoz majd tanulságokat, és majd látunk 2009-re is tanulságokat.

El kell mondanom, hogy a társadalombiztosítás többlettel zárta a múlt évet. Ehhez a kormányzati intézkedések mellett az is hozzájárult, hogy a bevételek a központi költségvetés által ki voltak egészítve; ez a kiegészítés a teljes államháztartás vonatkozásában azonban hiánynövelő tényező volt, ez magától értetődik. Mind a zárszámadás, mind a számvevőszéki ellenőrzések kapcsán más számvevőszékek ismételten arra hívták föl a figyelmet, hogy ebben a körben további reformléptékű strukturális változtatásokra van szükség.

Az állami pénzalapok pénzügyi helyzete az elmúlt évben külön-külön is és együttvéve is kiegyensúlyozott volt. A zárszámadáshoz kapcsolódóan helyi önkormányzatok költségvetési kapcsolatait, a pénzmozgások és -felhasználások szabályszerűségét helyszíni ellenőrzéssel értékeltük. Összességükben ezen a területen is rendezettséget találtunk. Mindezek mellett az ellenőrzés jogosulatlanul igénybe vett hozzájárulásokat talált, támogatásokat is talált, amelynek visszafizetésére összegszerű javaslatot tettünk. A szokásos menetrendben a Pénzügyminisztérium módosító javaslatain keresztül lehet ezt reparálni. S látható, hogy az önkormányzati területen is a különböző finanszírozási folyamatok a finanszírozási rendszer korszerűsítését igénylik.

Szeretném elmondani még azt, főosztályvezető-helyettes úr utalt az adóbevételek tekintetében részben a túlteljesítésre, részben pedig az egész rendszer működésében a nagyobb biztonság és a bevételek tervezésének javulására. Szeretném azért hozzátenni, hogy a 2006-os folyamatok ezen a területen is 2007-re előnytelenül hatottak, hiszen az adóhivatal kintlévőségei kozmikus számot érnek el, ma már 1500 milliárd körül vannak, és a múlt évi zárszámadásban is 1000 milliárd fölött voltak jócskán, és a növekedés is 170 milliárd volt, ami a gazdaságban meglévő gondokra utal. Miközben ez az állomány fogy és újraképződik, a realitás az, hogy ennek körülbelül az egyharmada behajtható a jelenlegi feltételrendszerben. Tehát a magyar gazdaságban az államadósság mellett a kintlévőségek vonatkozásában is van egy cipelt teher, amelynek a megfinanszírozásáról folyamatosan gondoskodni kell, és az elkövetkezendő időszakban erre is figyelmet kell fordítani. A realitása annak, hogy a kintlévőségek arányában jelentős csökkenés legyen, a zárszámadási tapasztalatok alapján igen kicsi.

Az ellenőrzéshez kapcsolódóan nagyon sok javaslatot, ötven javaslatot tettünk. Ez technikailag szintezve van a különböző területekre, és van, ami azonnal megvalósítható, mert egyszerűbb, van, ami bonyolultabb. Az Országgyűlés tisztelt bizottságát arra kérem, hogy azokat a javaslatokat, amelyek az Országgyűlés, illetve a kormányzat hatáskörébe tartoznak, támogatni szíveskedjék.

Végezetül pedig: a zárszámadási javaslat tartalmazza azokat a kérdéseket is, amire ígéretet tettünk a tisztelt képviselő hölgyeknek és uraknak képviselői kezdeményezésekre, így a Budapest VIII. kerület Köztársaság tér, a Nyugati pályaudvari projekt elszámolása, az egyházi támogatások és a 4-es metró vonatkozásában is a vonatkozó fejezetek megtalálhatók az Állami Számvevőszék jelentésében.

Amennyiben ezekkel kapcsolatban konkrét kérdés van, kollégáim is és magam is készségesen rendelkezésre állunk. Azokat a pontokat pedig ajánljuk a tisztelt képviselő hölgyeknek és uraknak a figyelmébe, amelyeket a jelentésben megtalálhatnak.

Nagyon szépen köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr.

Megnyitom a vitát. Kérdezem, ki kér szót. Balsai képviselő úr!

Hozzászólások

DR. BALSAI ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Egy látszólag nem kardinális kérdésben szeretnék több információt kapni. Az IRM igazgatása fejezet tekintetében azt mondják a mi szakértőink, miszerint megállapította az ÁSZ-jelentés, hogy a vezetői reprezentáció után nem fizették meg az adót és járulékot. Mit kell ez alatt érteni pontosan?

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ki kér még szót? (Senki sem jelentkezik.) Ha nincs több hozzászóló, a kérdés megválaszolására visszaadom a szót az elnök úrnak. Parancsoljon!

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, az Állami Számvevőszék elnöke: Egy pillanat, föl kell lapoznunk a jelentést...

ELNÖK: Természetesen.

DR. KOVÁCS ÁRPÁD, az Állami Számvevőszék elnöke: A 69. oldalon kezdődik az IRM fejezet, a rendvédelmi szervekkel egyetemben. "Az IRM igazgatási címet illetően a vezetői reprezentáció után nem fizették meg az adót és járulékot" - ez szerepel a jelentésben. Erre azt tudjuk mondani, hogy ez tény. (Derültség.) És ezt a minisztériumban tudomásul vették, hogy ez történt. Nyilvánvalóan meg kell fizetni az adót és a járulékot ez után is.

De szeretném mondani, hogy a képviselő úrnak írásban válaszolunk erre.

ELNÖK: Köszönöm szépen, elnök úr. Ha nincs több hozzászólás, a vitát lezárom.

Megkérdezem, az előterjesztőt, kíván-e szólni.

DR. DENCSŐ BALÁZS (Pénzügyminisztérium): Nem, köszönöm.

Szavazás az általános vitára való alkalmasságról

ELNÖK: Nem kíván, akkor szavazás következik. Aki általános vitára alkalmasnak tartja az előterjesztést, kérem, kézfelemeléssel jelezze. (Szavazás.) Megállapítom, hogy egyhangú döntéssel általános vitára alkalmasnak tartottuk.

Köszönöm szépen, ezzel a napirend tárgyalását lezárom, és köszönöm a közreműködést.

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésén elfogadott, "a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról" szóló törvény (T/5589/113. szám); zárószavazás előkészítése a Házszabály 110. § (2) bekezdése szerinti eljárásban

Áttérünk a 2. napirendi pontunkra: a köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésén elfogadott, "a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról" szóló törvény zárószavazásának előkészítésére.

Mint ismeretes, a törvényt köztársasági elnök úr megfontolásra a parlamentnek visszaküldte. Ezt követően módosító indítványok benyújtására került sor, melyek közül van egy ajánlásunk, amely öt pontból áll, és érkezett 115. és 116. sorszámon még két módosító javaslat.

Üdvözlöm az előterjesztő képviselőjét. Arra kérem, ahogy haladunk előre a módosító indítványok sorában, az első megszólalása előtt a nevét és beosztását a jegyzőkönyv számára szíveskedjék majd bemondani.

Vegyük először tehát az ajánlást kézbe, amely, mint mondottam, öt pontból áll. Az előterjesztő által benyújtott javaslatokról van szó, ha jól látom, mind az öt esetben; illetve, elnézést, hat pontból áll. Gondolom, az előterjesztő a saját javaslatait támogatja, mind a hatot. Erre így csomagban kérek szépen egy választ.

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Gerzanics Annamária vagyok, a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium területrendezési és településügyi főosztályának helyettes vezetője. Én képviselem az előterjesztőt, és támogatjuk a saját javaslatainkat.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Miután az előterjesztő javaslatairól van szó, megkérdezem, tárgyalhatjuk-e őket csomagban. (Nincs ellenvetés.) Úgy látom a bólogatásokból, hogy igen.

Kérdezem tehát, van-e a hat pontból álló ajánláshoz valakinek észrevétele, kérdése. (Nincs ilyen jelzés.) Ha nincs, akkor szavazhatunk. Aki egyetért az ajánlás hat pontjával együttesen, kérem, jelezze. (Szavazás.) 15 igen. Ki nem értett egyet? (0) Ki tartózkodott? (14) 14 tartózkodás. Megállapítom, hogy az ajánláscsomagot elfogadtuk.

Van még két módosító javaslatunk. Az előterjesztő megkapta őket, ugye?

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Igen.

ELNÖK: Jó. És tud nyilatkozni a támogatásukról vagy nem támogatásukról?

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Igen.

ELNÖK: Jó.

Elsőként Katona Kálmán 115. sorszámon benyújtott módosító indítványáról kérdezem az előterjesztőt, hogy támogatja-e.

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Ebben a formában nem tudjuk támogatni, ugyanis nem a kihirdetéses példányhoz került benyújtásra, tehát nem a június 9-én megszavazott állapothoz.

ELNÖK: Tehát az a vége, hogy nem támogatják (Dr. Gerzanics Annamária: Nem.), mert itt annak a bizonyos (7) bekezdésnek a szövege kicsit el van rontva. Jól gondolom?

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Igen, jelentős mértékben. Ez ki lett egészítve, pontosítottuk egy bázisév adataival a törvényt, és ez az egy, illetve fél mondat hiányzik a jelenlegi variációból. S ez lényeges, ez nem elengedhető.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Az előterjesztő tehát nem támogatja. Kérdezem, ki támogatja. (Szavazás.) Ilyen nem volt, így az indítványt elvetettünk, egyharmadot sem kapott.

Kérdezem az előterjesztőt a 116. sorszámú javaslatról, támogatja-e.

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Ezt a javaslatot sem támogatjuk.

ELNÖK: Ezt sem támogatja. Kérdés, észrevétel van-e? (Nincs.) Aki támogatja, kérem, jelezze. (Szavazás.) 13 igen. Ki nem támogatja? (15) 15 nem. Ki tartózkodott? (1) Egy tartózkodás mellett elvetettük, de egyharmadot kapott.

Tisztelt Bizottság! Most kaptam a hírt, hogy az önkormányzati bizottság még egy javaslatot kíván benyújtani, most vannak úton a lépcsőn fölfelé, hogy idehozzák. Úgyhogy az a javaslatom, hogy öt perc tárgyalási szünettel ezt még várjuk be, hogy ne kelljen újra üléseznünk. Köszönöm. (Rövid szünet.)

Tisztelt Bizottság! A szünetet kicsit meg kellene hosszabbítanunk, mert még egy indítványt várunk, még ezen kívül, úgyhogy kénytelenek vagyunk kicsit várni. Vagy a másik megoldás az, hogy még egyszer ülésezünk a mai napon, de azt gondolom, azt nem szeretnénk. Úgyhogy kicsit meghosszabbítjuk a szünetet. (Rövid szünet.)

Tisztelt Bizottság! Folytatjuk a munkát, ismertetem a helyettesítési rend változásait: Salamon László helyettesíti Rubovszky Györgyöt, Horváth Zsolt Kontrát Károlyt, Varga László pedig Csákabonyi Balázst.

Előttünk van az Önkormányzati és területfejlesztési bizottság indítványa. Kérdezem, az előterjesztőt, hogy megkapta-e. (Dr. Gerzanics Annamária: Igen.) Igen, akkor kérdezem az álláspontját.

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Ez a módosító indítvány támogatható.

ELNÖK: Akkor úgy értsük, hogy az előterjesztő támogatja.

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Kérdezem a bizottságot, van-e kérdés, észrevétel, vagy szavazhatunk. (Nincs észrevétel.) Akkor szavazhatunk. Aki tehát támogatja az Önkormányzati és területfejlesztési bizottság javaslatát, kérem, jelezze. (Szavazás.) 15 igen. Ki nem támogatja? (0) Ilyen nincs. Ki tartózkodott? (12) 12 tartózkodás mellett elfogadtuk.

Itt van az MDF-es Katona Kálmán képviselőtársunk indítványa. Az előterjesztő megkapta?

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Még nem kaptam meg.

ELNÖK: Akkor egy percet várunk, amíg az előterjesztő képviselője megkapja és ki tudja alakítani az álláspontját. (Megtörténik.) Az előterjesztő tud véleményt mondani?

DR. GERZANICS ANNAMÁRIA (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Nem támogatjuk ezt a javaslatot.

ELNÖK: Nem támogatja az előterjesztő. Ki támogatja? (Szavazás.) Nincs ilyen; egyharmadot sem kapott, az indítványt elvetettük.

Köszönöm szépen, ezzel ezt az ülésünket lezárom. Elképzelhető, hogy a plenáris ülés ideje alatt még egy alkalommal találkoznunk kell, de ez a Házbizottság akaratától függ.

Köszönöm szépen, a viszontlátásra!

(Az ülés befejezésének időpontja: 12 óra 54 perc)

 

 

Dr. Csiha Judit
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Prin Andrea