EGB-19/2007.
(EGB-39/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Egészségügyi bizottságának
2007. június 13-án, szerdán, 10 óra 00 perckor
a Honvéd Egészségügyi Központ (Budapest XIII., Papp Károly u. 1-3.)
parancsnoki épület II. emeleti tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

Tájékozódás az Állami Egészségügyi Központ létrejöttéről, feladatairól, működéséről *

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter tájékoztatója *

Képviselői kérdések dr. Szekeres Imre miniszterhez *

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai *

További kérdések, hozzászólások *

Válaszadás *

További hozzászólások *

Válaszadás *

A Romaintegráció Évtizede Program Stratégiai Tervről szóló határozati javaslat (H/2920. szám - A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása) *

Egyebek *


Napirendi javaslat

  1. Tájékozódás az Állami Egészségügyi Központ létrejöttéről, feladatairól, működéséről
  2. A Romaintegráció Évtizede Program Stratégiai Tervről szóló határozati javaslat (H/2920. szám)
    (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)
  3. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Kökény Mihály (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Tittmann János (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP)
Dr. Vojnik Mária (MSZP)
Winkfein Csaba (MSZP)
Dr. Kupper András (Fidesz)
Dr. Molnár Ágnes (Fidesz)
Dr. Pesti Imre (Fidesz)
Dr. Nagy Kálmán (KDNP)
Béki Gabriella (SZDSZ)
Dr. Csáky András (MDF)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Czinege Imre (MSZP) dr. Vojnik Máriának (MSZP)
Dr. Garai István (MSZP) Winkfein Csabának (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP) dr. Tóth Istvánnak (MSZP)
Dr. Heintz Tamás (Fidesz) Dr. Pesti Imrének (Fidesz)
Dr. Horváth Zsolt (Fidesz) dr. Kupper Andrásnak (Fidesz)
Dr. Spiák Ibolya (Fidesz) dr. Molnár Ágnesnek (Fidesz)
Dr. Puskás Tivadar (KDNP) dr. Csáky Andrásnak (MDF)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter
Győrfi István miniszteri biztos, Honvédelmi Minisztérium
Dr. Németh András dandártábornok, Honvédelmi Minisztérium
Szeredi Péter kabinetfőnök, Honvédelmi Minisztérium
Szirmai István főosztályvezető, Szociális és Munkaügyi Minisztérium

Megjelentek

Dr. Kovács Attila államtitkár, Egészségügyi Minisztérium
Dr. Matejka Zsuzsanna kabinetfőnök, Egészségügyi Minisztérium


(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 00 perc)

Elnöki megnyitó

DR. KÖKÉNY MIHÁLY (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó reggelt kívánok, hölgyeim és uraim! Köszöntöm az Országgyűlés egészségügyi bizottságának tagjait, a meghívott vendégeket és a házigazdáinkat a Honvéd Egészségügyi Központban, a parancsnoki épületben. Mindenekelőtt szeretném megköszönni a honvédelmi miniszter úrnak és munkatársainak, hogy ezt a mai tájékozódást lehetővé tették. Köszöntöm is Szekeres Imre honvédelmi miniszter urat, aki megtisztelte a bizottságot részvételével, és az első napirendi pont tárgyalásának - reményeim szerint - jelentős részében itt lesz. Azonban már most jelzem, hogy a kormány ülése miatt el kell majd mennie, de Szeredi Péter kabinetfőnök úr, Győrfi István miniszteri biztos úr, Németh András dandártábornok úr jelen vannak, és természetesen majd válaszolnak a kérdésekre.

Tisztelt Bizottság! Megkérdezem, hogy napirend előtt kíván-e valaki felszólalni. (Nincs jelzés.) Nincs jelentkező.

A napirend elfogadása

Megkérdezem, hogy az írásban kiküldött napirendi javaslattal ki ért egyet, ki szavaz igennel. (Szavazás.) Megállapítom, hogy az írásban kiküldött napirendi javaslatot a bizottság elfogadta.

Tájékozódás az Állami Egészségügyi Központ létrejöttéről, feladatairól, működéséről

Ennek megfelelően az 1. napirendi pont az Állami Egészségügyi Központ létrejöttéről, feladatairól, működéséről való tájékozódás lesz.

Mielőtt a vendéglátóinknak - az előadóknak - adnék szót, szeretném nagyon röviden felidézni, hogy a jogelőd bizottság - az Országgyűlés egészségügyi és szociális bizottság - ellenőrző albizottsága 1999. április 27-én, tehát több mint 8 évvel ezelőtt, talán éppen itt, ebben a teremben tartott egy ülést. Akkor Béki Gabriella volt az ellenőrző albizottság elnöke, aki most szintén itt van. Akkor mi képviselők - akik közül többen itt vannak, sőt az akkori vezetők közül is talán jó néhányan - valamennyien azt szorgalmaztuk, hogy be kellene már fejezni ezt az épületszárnyat, és minden ésszerű alternatíva mellé oda kívánunk állni, sőt azt mondtuk, hogy egy olyan intézményt kell létrehozni, amely a szükséges honvédségi feladatok mellett képes ellátni fővárosi szolgáltató feladatokat is. Azt is mondtuk, hogy egyébiránt, ha ez megvalósul, akkor más intézmények is kiválthatók lennének. Több mint nyolc évet kellett várni arra, hogy ebből valami megvalósuljon.

A képviselőtársaim egyébként erről a jegyzőkönyvről tájékozódhatnak, mert a bizottság archívumában megvan, úgyhogy akit részleteiben érdekel a történet, annak rendelkezésre tudjuk bocsátani. A történeti hűség kedvéért szeretném elmondani, hogy annak idején a kezdeményezés, hogy erről tájékozódjunk, Csáky András képviselőtársunk nevéhez fűződik, aki most szintén itt van.

E bevezető után felkérem Szekeres Imre honvédelmi miniszter urat, hogy a napirendi pont előadójaként mondja el a gondolatait az Állami Egészségügyi Központtal kapcsolatosan a bizottságnak, illetőleg azt az információt, amely szükséges ahhoz, hogy az új feladatokat megfelelően tudjuk értelmezni.

Miniszter úr!

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter tájékoztatója

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: (Előadását vetített prezentáció segítségével tartja meg.) Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Egészségügyi Bizottság! Fontosnak tartom, hogy a mai bizottsági ülést itt a jövendő Állami Egészségügyi Központban, a mai Honvéd Kórházban tartja az egészségügyi bizottság, és azért kértem az elnök urat, hogy - legalábbis az ülés első felében - hadd legyek itt személyesen, mert nagyon fontos ügyről van szó a Honvédelmi Minisztérium számára, és azt gondolom, az az információ, amelyet most önöknek biztosítani fogunk, a bizottság számára is kellő betekintést nyújt. Én is előre elnézést kérek, de 11 órakor kezdődik a kormány ülése, így 10 óra 40-kor el kell mennem a bizottság üléséről, de a munkatársaim válaszolni fognak minden kérdésükre.

Ez egy fontos ügy. Honvédelmi miniszterként mindig elmondom, hogy a honvédség nemzeti ügy, de most megismerve jobban az egészségüggyel kapcsolatos állami, kormányzati és önkormányzati feladatokat, azt szeretném önöknek mondani, hogy az egészségügyet is nemzeti ügynek tekintem, és annak tekintették munkatársaink is, akik ebben az előkészítő munkában részt vettek.

A prezentációmban azt a környezetet is be kívánom mutatni önöknek, amelyben elhelyezkedik az Állami Egészségügyi Központ.

ELNÖK: Kérem a média tisztelt képviselőit, tegyék lehetővé, hogy a bizottság tagjai követni tudják az ábrákat, tehát a kamerákat szíveskedjenek oldalra áthelyezni. (A sajtó munkatársai áthelyezik a kameráikat és berendezéseiket.) Köszönöm szépen.

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Én is köszönöm szépen. Az első slide szerint talán a leglényegesebb, hogy a magyar alkotmány és a politikai közmegegyezés szerint a Magyar Honvédségnek teljesen új feladatrendszere alakult ki. Három olyan feladat, amely teljes mértékig egyenrangú.

Az első az ország szuverenitásának biztosítása, együtt a szövetségeseinkkel. Ez azt jelenti, hogy nem mindenről mi gondoskodunk, illetve mi is részt veszünk mások biztonságának fenntartásában.

A második a katasztrófavédelem, hogy ipari, természeti vagy környezeti katasztrófák esetén a Magyar Honvédség köteles megvédeni az állampolgárok életét és értékeit.

A harmadik a világ különböző tájain a békefenntartásban vagy béketeremtésben való részvétel.

Ez a három feladat egyenrangú. A három feladatra egy Magyar Honvédség van, tehát nekünk a Magyar Honvédség fejlesztése során - legyen az szervezeti, tartalmi vagy személyi természetű - mindhárom feladatot egyaránt figyelemmel kell kísérnünk. Tehát amikor a műveleti képességeket erősíteni kívánjuk, vagy a csapatoknál szolgáló katonák létszámát növeljük, akkor az a célfüggvény, hogy mindhárom feladatra egyidejűleg legyen alkalmas a Magyar Honvédség. Természetesen ennek a tartalmát a katonai vezetés határozza meg, a politika ehhez feltételeket, illetve körülményeket tud teremteni.

Talán a legizgalmasabb a három feladat együttesét tekinteni, hiszen ennek közvetlen következménye van például arra, hogy az egészségügyi ellátásban mindhárom feladat együtt jelenik meg. Tehát nem csupán arról van szó, hogy a Magyar Honvédségnek katonai egészségügyi szempontból szüksége van egészségügyi képességekre, hanem arról is, hogy adott esetben katasztrófavédelmi, vagy béketeremtő feladatok esetén is ezeknek a képességeknek rendelkezésre kell állniuk.

Ha már a békefenntartást említettem, a következő slide-on a ma reggeli helyzetet szeretném bemutatni önöknek. Jelenleg 13 ország 17 missziójában vesz részt magyar honvéd, amely rendkívül jelentős részvétel a béke fenntartásában. Ennek a kétharmada egyébként Nyugat-Balkánon állomásozik, Bosznia-Hercegovinában és Koszovóban, hiszen az van számunka legközelebb, illetve olyan közvetlen nemzeti érdeket képviselünk ott, amely a Nyugat-Balkán stabilitását van hivatva biztosítani, hiszen ez közvetlenül kihat Magyarország stabilitására, illetve a térségben élő több mint 300 ezer magyar életére, munkájára és lehetőségeire. Ezek a béketeremtő és békefenntartó műveletek természetesen különleges tapasztalatokat hordoznak magában az egészségügyben is, és ezek hasznosítása is az egyik fontos feladatunk.

A következő slide-on azt kívánom önöknek bemutatni, hogy az az átalakítási, változási folyamat, amelyet tavaly nyáron megkezdtünk, hogyan történt. Fordítva csináltuk, mint szokott volt. Általában a változások elkezdődtek az alakulatoknál, és - még veszprémiként ismertem egy mondást is: az M7-esen a reformok megálltak - mire Budapestre ért volna, addigra nem lett belőle semmi. Most megfordítottuk, és először a Honvédelmi Minisztérium, illetve háttérintézményeinek átalakítása történt meg. Tehát a bürokrácián, az irányításon kezdtük a változásokat. Ez tavaly év végéig lezajlott, és ebben az évben az öt nagy tartalmi feladat végrehajtása zajlik, egyébként nagyjából már be is fejeztük: a haderőszerkezet átalakítása, új kiképzési rendszer, teljesen új stratégiai és hadműveleti vezetés - a NATO-tagállamok közül elsőként nálunk valósult meg az Összhaderőnemi Parancsnokság. Hogy ennek mekkora a jelentősége, azt tegnap láttam Udinében, amikor a magyar-olasz-szlovén közös európai uniós harccsoport záró hadgyakorlata volt, hogy hogyan működött együtt a szárazföldi, a tüzérségi és a légierő, már század szinten is. Azt gondolom, ezzel a legnagyobb katonai kultúraváltást csináltuk meg, a NATO-tagállamokban vélhetőleg követni fogják majd a magyar modellt.

Ezenkívül természetesen új hadkiegészítési és toborzási rendszer - hiszen önkéntes haderőről van szó - és teljesen új katona-egészségügyi és új logisztikai rendszer alakult ki.

A következő slide-on a létszámokat fogom mutatni, mert talán ez az egyik legfontosabb paraméter. Amikor tavaly nyáron a kormány megalakult, azzal kellett szembesülni, hogy a körülbelül 29 500 fős összlétszámból nagyjából 15 ezren voltak a csapatoknál. Ez angol kifejezéssel a troop level, és van a non-troop level, tehát az, amelyet úgy fordítunk, hogy irányítási szint, de azért annál átvittebb értelmű az angolszász katonai kifejezés, de a lényeg az, hogy körülbelül fele volt a csapatoknál. Ez év végére, miközben a felesleges bürokráciát, párhuzamosságokat megszüntetjük, és 24 500 fő lesz az összlétszám, eközben 15 ezerről 20 530-ra nő a csapatoknál szolgálatot teljesítő katonák létszáma. Ez az átrendeződés egyébként a katona-egészségügyben is már részben végbement, illetve ma zajlik, és minden egyes vonatkozásában a Magyar Honvédségnél. Ez azt jelenti, hogy a Magyar Honvédség ugyanolyan technikai és szervezeti feltételek mellett jóval hadra foghatóbb, jóval erősebb és jóval attraktívabb képességekkel rendelkezik, egyszerűen annál a ténynél fogva, hogy a bevethető létszám, a bevethető alakulatszám magasabb, és 100 százalékra fel van töltve. Ezek a legfontosabb ismeretek, amelyek az egész egészségügyhöz, a katonai és az állami egészségügyhöz is szükséges információkat tartalmazzák.

Szeretnék rátérni arra a katona-egészségügyi szervezeti átalakításra, amelyet eddig már végigvittünk. Rendkívül strukturált, sok szervezetből álló katona-egészségügyi rendszer volt, majdnem 2 500 fő végzett ilyenfajta tevékenységet. Ebből még az egészségügyi törvény, illetve a most realizálódó intézkedések előtt a katona-egészségügy legjobb szakembereivel új modellt, új egészségügyi kultúrát alakítottunk ki és vezettünk be, hogy létrehoztuk a Honvéd Egészségügyi Központot, amely képes volt az összes olyan funkciót - a megelőzéstől a gyógyításon keresztül - biztosítani, amely így integráltabban jóval hatékonyabb és eredményesebb lehet. Ennek során - természetesen a helyi társadalmak érdekeit is figyelembe véve - azokat a feladatokat nem vállaltuk tovább, amelyek nem a Magyar Honvédség feladatai közé tartoznak.

Megemlítenék egy példát, amely talán jó példa az együttműködésre. Megállapodtunk a megyei és a városi közgyűléssel, és az úgynevezett kecskeméti repülőkórház fekvőbeteg-ellátását - amelyet a Magyar Honvédség már gyakorlatilag nem használt -, magát az épületet, a technikai felszerelést, az eszközöket átadtuk a megyei kórháznak további működtetésre. Ezt a tárgyalást - gondolom Kecskeméten és Bács-Kiskun megyében is - ma is eredményesnek tartják, tehát az együttműködésre való törekvés a politikai hovatartozástól függetlenül egy ésszerű és értelmes ügyben nagyon sikeres volt.

A korábbi 2 500 főből mintegy 1 600 fővel működik a Honvéd Egészségügyi Központ az átalakítás után, március 1-jén stabilizálódott a helyzete. Mi természetesen felkészültünk arra, hogy július 1-jén váltás lesz, de már az előkészületek során olyan szervezetrendszert alakítottunk ki, hogy a következő lépcső szinte szervesen következzen. Mert a Honvéd Egészségügyi Központ természetesen fenn fog maradni és hadrendben lesz, tehát a Magyar Honvédség része lesz. El fogja látni azokat a speciális katonai irányítási és szervezeti feladatokat, amelyeket a vezérkari főnök irányítása alatt a katonai szervezetnek kell biztosítani, nem csupán a NATO-val való együttműködést, hanem a felkészítést, az egészségügyi biztosítást, adott esetben a missziókban, a gyakorlatokon, és azt a megfelelő szakanyag- és eszközellátást is, amely a Magyar Honvédség csapatainak, alakulatainak az egészségügyi biztosításához szükséges.

Külön kiemelném a prevencióval kapcsolatos feladatsort, amely döntő, hiszen a prevenció révén tudjuk talán leginkább a Magyar Honvédség és szélesebb értelemben véve - erről később külön szólok - a rendészeti szervek és a vasút egészségügyi állapotát is. Mert az, hogy ki lesz katona, rendőr vagy vasutas, ki maradhat ezen a pályán, és ő milyen preventív ellátást kap, azt döntőbbnek tartom, mint magát a gyógyító munkát, mert a gyógyítás akkor következik be, amikor már sajnos egy betegség fennáll. Azt gondolom, fontosabb a megelőzés.

Ugyanígy kiemelt feladata ennek a munkának a képzés - mi úgy mondjuk, hogy kiképzés és továbbképzés -, hiszen a Magyar Honvédségben nem csupán az egészségügyi dolgozóknak kell megfelelő ismeretekkel rendelkezniük, hanem a katonai állománynak is. Mondok erre egy példát. A szolnoki különleges műveleti zászlóalj kiképzésében például olyan magas szintű egészségügyi ellátás szerepel, amely biztosítja a forth-protection, tehát az erők megóvása képességének kialakítását. Gyakorlati nyelven ez azt jelenti, hogyha három gépkocsival egy kilencfős járőrt valamilyen atrocitás éri, akkor a három emberből álló kisebb egységből, ha bárki közülük megsérül, a másik kettőnek 60 másodpercen belül elsősegélyt, 120 másodpercen belül intravénás injekciót kell tudnia adni, és három percen belül a másik két kocsinak pedig tűzvédelmet kell biztosítani számukra.

Tehát olyanfajta kiképzést kapnak a magyar katonák, amelyek a maximális védettséget biztosítják számukra. Azt gondolom, ez rendkívül komoly felkészülést és nagyon komoly kiképzést kíván számukra is, és ez fontos feladatot jelent a katonai egészségügynek.

Hogyan kapcsolódik egymáshoz a Honvéd Egészségügyi Központ és az Állami Egészségügyi Központ. Ez a kultúraváltás legalább olyan mértékű, mint az Összhaderőnemi Parancsnokság létrehozása, hiszen a döntés arról szól, hogy a gyógyító feladatokat nem katonai szervezet fogja ezután ellátni.

Szeretnék itt is köszönetet mondani a Magyar Honvédség vezérkari főnökének, munkatársainak és az egészségügyi parancsnokságnak, Németh András dandártábornok úrnak, akik ezt a folyamatot megtervezték és végigvitték. Ez olyan mértékű változás - ezért használom a kultúraváltás kifejezést -, amikor egy megszokott hadrendi elemben működőképes feladatot korszerűbb - és valószínűleg néhány év múlva a világon mindenütt megvalósítandó - civil szervezetben oldják meg. Természetesen ez nagyon komoly előkészítő munkát és együttműködést kívánt, hogy praktikusan is lássák a bizottság tagjai: természetesen itt lesznek olyan sebészorvosok, akik katonák, és akik katonaként kimennek misszióba ebből a civil szervezetből, és megfelelő tapasztalatokat és ismereteket szereznek, amelyeket egyébként hazahozva a civil egészségügyben is hasznosítani fognak.

Ez rendkívül komolyan megalapozott, és jelentős kultúraváltás a Magyar Honvédség életében. Rendkívül nagy egyébként a nemzetközi érdeklődés a tapasztalataink iránt, mert nyilván mások is gondolkodnak ilyen típusú változásokban.

Azt Állami Egészségügyi Központnak hat feladata van. Rendkívül magas szintű és nagyon sokrétű feladatot vállal a decemberi törvény és a kormányhatározatok alapján. Egyrészt, mint súlyponti kórház, lakossági ellátást, másrészt sürgősségi betegellátást biztosít, harmadrészt biztosítja a honvédségi, a rendészeti dolgozók és a vasutasok korábbi igényjogosultságának pontosan megfelelő egészségügyi ellátást. Ez utóbbi vonatkozik a mai aktív dolgozókra, az ő családtagjaikra, valamint a nyugdíjasokra és az ő családtagjaikra is. Ugyanaz az igényjogosultság, amely eddig az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumban, a MÁV Kórházban vagy a Honvéd Kórházban biztosítva volt, az itt is biztosítva van.

A negyedik nagy feladat az a katona-egészségügyi feladat - a gyógyító és prevenciós feladatok -, amelyekről már a bevezetőmben szóltam.

Az ötödik egy rehabilitációs feladatsor, amely különösen indokolt ezeknél a hivatásoknál, hiszen nagy fizikai igénybevételnek vannak kitéve mindhárom foglalkoztatási csoport tagjai, és hatodikként nagyon komoly kutatási és továbbképzési feladatot is felvállal ez az intézményrendszer. Ez egy komplex, egymást kiegészítő feladatsor, amelynek megtervezése, előkészítése megtörtént, és július 1-jén az Állami Egészségügyi Központ ezt a hat feladatot el fogja látni.

Először az igényjogosultakról szeretnék részleteiben szólni. Mint ahogyan már jeleztem, mind a honvédségi, mind a rendészeti állomány - és a rendészet alatt nem csupán a rendőröket értem, hanem a büntetés-végrehajtást, vám- és pénzügyőrséget, katasztrófavédelmet, polgári védelmet, tehát mindazok, amelyek a rendészeti szervek közé tartoznak -, illetve a MÁV alkalmazottai és nyugdíjasai, e három nagy csoportban és mind a négy kategóriában, amely eddig igényjogosult volt, biztosítani fogjuk ezt az ellátást. Külön beléptető kapu lesz mindhárom csoportnak. Nem a szó fizikai, hanem nyilvántartási és személyi kapcsolati értelmében, hogy mindenki érezze, ugyanolyan személyes viszonya van, mint a hogyan volt korábban a MÁV Kórházban, a Honvéd Kórházban, vagy régebbi nevén a BM Kórházban, hogy megmaradjanak azok a személyes nexusok, amelyek otthonossá és elfogadottá tesznek egy új intézményt. Azt gondolom, ez jelentős vállalásunk, és ehhez az előkészületek megtörténtek.

Néhány héttel ezelőtt minden egyes, ma aktív dolgozónak, mindhárom kategóriában egy egyoldalas levélben nagyon részletesen leírtam, hogy július 1-jétől igénybe veheti ezt a szolgáltatást, és hogyan veheti igénybe. Azt kértük a helyőrségparancsnokoktól és most már - közeledvén július 1-je - nyilván a többi minisztériumtól is, hogy legyenek aktív közreműködői annak, hogy ezt minél többen megismerjék, mint ahogyan ugyanilyen információadásra van szükség Budapesten is a lakosság körében, hogy pontosan tudják: a kórház az ő rendelkezésükre is fog állni.

A következő slide-on a területi ellátási feladatokat mutatom be, amelyek rendkívül sokrétűek és rendkívül sok állampolgárra terjednek ki. Természetesen az előkészítés során mind a hat érintett minisztériumot és a 27 érintett szakszervezetet, a budapesti kerületeket, önkormányzatokat, az ott működő, egészségüggyel foglalkozó szervezeteket, illetve az önkormányzati, helyi médián keresztül a lakosságot is részleteiben tájékoztattuk arról, hogy milyen szolgáltatást fog nekik nyújtani az Állami Egészségügyi Központ, és azt tervezzük, hogy a következő néhány hétben szóróanyaggal, információadással még szélesebb körben ismertetni fogjuk. Hiszen sokak számára fontos információ lesz, hogy mikor, hova kell menni. Mi szeretnénk ezt az információt megadni az érintett lakosság számára.

A harmadik nagy feladat, mint ahogyan már említettem, az oktatással és kutatással kapcsolatos, hiszen itt a rezidensképzéstől kezdve az orvostovábbképzésen át a kutatásig rendkívül széles körű tevékenység folyik. Az az ambícióm, és azt gondolom, ebben megfelelő előkészületeket is tettünk, hogy NATO kiválósági központ elismerést pályázunk a közeljövőben. Ehhez a Honvéd Kórház az előkészítő munkálatokat az elmúlt évek során megtette, most az új Állami Egészségügyi Központ kialakítása során ez a portfólió még inkább bővülhet, és nagyon komoly elismerést, illetve lehetőséget jelenthet a magyar egészségügy számára ennek az elismerésnek az elérése, hiszen ez egy márkavédjegy, ez nagyon fontos visszajelzés lehet a munkánkról.

Hogyan fog kinézni az intézmény? 5+2 telephely van, illetve lesz. Kezdem a rehabilitációs portfólióval, amelyről korábban beszéltem egy mondat erejéig. Volt a Belügyminisztériumnak Hévízen egy rehabilitációs intézete, volt a Honvédelmi Minisztériumnak egy Hévízen és egy Balatonfüreden, volt egy verőcei betegotthon, és a GKM korábban olyan megállapodást kötött a vasutas szakszervezetekkel, hogy korábbi Budakeszi, Szanatórium utcai intézetből egy krónikus ellátást biztosító intézmény lesz. Mi ezt az öt intézményt egy szervezetbe, az Állami Egészségügyi Központon belül egy alrendszerbe szerveztük, amely egységes rehabilitációs és krónikus ellátási feladatot fog kapni. Svéd tábornok urat bíztam meg ennek a munkának a szervezésével és irányításával, mint főigazgató-helyettest, de a személyi döntéseket önök már ismerik a sajtón keresztül. Azért emelem ki ezt az ügyet, mert mind a honvédségi, mind a rendészeti dolgozóknál, mind a vasutasoknál óriási a rehabilitáció jelentősége.

Szeretném azt is elmondani önöknek, hogy szép példája ez az ügy az összefogásnak, mert ezeknek a rehabilitációs intézményeknek a megfelelő ágyszámot a regionális egészségügyi tanácsok adták meg. Hiszen nem súlyponti kórház, nem központilag van elrendelve, és mindenütt az egyeztetések során azt tapasztaltuk, hogy teljes és nagyon korrekt és megalapozott együttműködés alakult ki. Természetesen a különböző intézmények különböző régiókat érintenek.

Az aktív ellátás két telephelyen zajlik július 1-jétől, a Róbert Károly körúti telephelyen - ez a Honvéd Kórház, ahol ma vagyunk -, amelyet az elmúlt év során felépítettünk és felújítottunk, illetve a volt MÁV Kórház Podmaniczky utcai telephelyén. Ez a két telephely biztosítja azt a feladatot, amelyet súlyponti kórházként a törvény számunkra előír, ez 1 216 aktív ágyat jelent, olyan megoszlásban, mely nem fele-fele, kicsit több van a volt MÁV Kórház telephelyén, mint itt a Róbert Károly körúton, de nagyjából összemérhető. Ezt a munkát egy, a ma még működő négy intézmény vezetésével egyeztetett módon a következő struktúrában fogjuk végezni.

Nem az osztályokat mutatom, mert 29 osztály van, hanem a szakmacsoportokat, hogy a szakmai döntés hogyan született meg, hogy a két telephely között hogyan oszlanak meg a feladatok. Amiért ezt külön szóba hozom az, hogy mindkét telephelyen szükséges volt biztosítani a belgyógyászatot, a sebészetet, az urológiát és az intenzív ellátást.

Ebből közvetlenül adódik számomra - én nem orvos vagyok, hanem mérnök -, hogy ennek valószínűleg nem végleges állapotnak kell lennie. Ezért abban gondolkodom - és a kormánytól felhatalmazást kaptam rá -, hogy készítsek olyan javaslatot, hogy építsük meg itt a Róbert Károly körúton, mert megvan rá a hely, a Honvéd Kórház korábban megtervezett második ütemét, és egy telephelyes kórházzá alakítsuk. Ennek a pénzügyi fedezete lehet azoknak az egészségügyi intézményeknek az értékesítéséből befolyó pénz, amelyek most megszüntetik a tevékenységüket. Tehát két célt érnénk el: egy új és modern kórház jönne létre egy telephelyen, másrészt az egészségügyben hasznosulnának azok az értékek, amelyek ma az egészségügyben vannak. Nyilvánvaló, hogy itt gondos mérlegelésre van szükség, hogy a megfelelő fedezet rendelkezésre álljon egy ilyen lépéshez, és a kormánynak ebben rövid időn belül döntenie kell, hogy az előkészítő munkát meg tudjuk kezdeni. De ez értelemszerűen további szakmai előrelépést biztosítana. Nyilván ugyanúgy 1 216 aktív ággyal, vagy ha szükséges, többel is, itt nyilván szakmai munkára van szükség. De valószínű, hogy az egy telephelyen való működés magasabb színvonalú munkát tenne lehetővé.

Hogyan fogjuk finanszírozni az Állami Egészségügyi Központot? Három forrásból. Egyrészt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár az aktív járóbeteg- és rehabilitációs ellátásokat korrekt módon finanszírozza, és azt gondolom, ez jelentős lépés. Nyilván a tapasztalatokat majd ki kell értékelnünk, január 1-jén visszatérünk majd rá, de azt gondolom, feladata van az érintett hat minisztériumnak is, mindazoknak a minisztériumoknak, amelyek speciális igényeket támasztanak az igényjogosultak kapcsán, nekik ezt maguknak kell fedezni. Mint ahogyan a Honvédelmi Minisztériumnak kell fedezni a katonai egészségügyi feladatok ellátásával kapcsolatos költségeket. Tehát szeretném, ha ezek a finanszírozások, források abszolút tisztán, világosan és egyértelműen elkülönülnének. Olyan értelemben, hogy számon tartanánk, és mindenki biztosítaná az ehhez szükséges fedezetet. Mert így lehet hatékonyan és eredményesen, megnyugtató módon finanszírozni ezt a nagyon sokrétű intézményt.

Mint tudják, néhány héttel ezelőtt sor került 35 kinevezésre: 8 fős menedzsment, illetve 22 osztályvezető főorvosi és 6 megbízott osztályvezető főorvosi megbízólevél átadására. Ennek során meghatároztam a vezetés legfontosabb feladatait is, együtt azokkal a munkatársainkkal, akik ebben dolgoztak. Ez a munka megkezdődött egyébként, világossá tettük, hogy minden olyan intézménynek, amely itt most - határozottan ezt a kifejezést használom - folytatja a munkáját, a szakmai értékeit megőrizzük, hogy közülük a legjobb szakemberek kerülnek alkalmazásra, és arra törekszünk, hogy az Állami Egészségügyi Központnak minél magasabb képzettségű, felkészültségű munkatársai legyenek. Itt szeretnék köszönetet mondani Győrfi István miniszteri biztos úrnak és munkatársainak, mert meghatározó volt az, amit ők ebben a félévben, ebben a munkában végeztek. Felkértem őket, hogy a következő félév során monitoringot és visszacsatolást is biztosítva folytassák ezt a munkát, hogyha szükséges, még változtatásokat tudjunk indukálni. Azt gondolom, ez az új vezetés számára is megnyugtató szakmai hátteret fog jelenteni, és a minisztérium számára is megnyugtató szakmai garanciát jelent az ő munkájuk.

Az előkészítő munka egyébként folyik ezekben a napokban is, és éppen ma vagy holnap zárul ennek egy jelentős fázisa, amikor kialakítják az osztályokon az osztályok megfelelő, már név szerinti összetételét, és elindulhatnak az egyeztetések, hogy az Állami Egészségügyi Központban dolgozók július 1-jétől minden szempontból el tudják végezni a munkájukat. Arra adtam felhatalmazást a jövendő vezetésnek és a miniszteri biztos úrnak, hogy július 1-jétől teljes kapacitással működjön az intézmény, és ha bármilyen fennakadás van, a Honvédelmi Minisztérium az ügyek rendezéséig vállalja az ebből eredő finanszírozási és egyéb feladatokat, azért, hogy senki ellátatlanul ne maradjon ebben az egészségügyi intézményben.

Köszönöm szépen a figyelmüket. Erre tudtam vállalkozni, hogy a prezentációt megteszem, a munkatársaim válaszolni fognak az önök minden egyes kérdésére. Köszönöm szépen, hogy eljöttek ide az Állami Egészségügyi Központba, és nyilván a bizottsági ülés után még marad annyi idő, és érdemes is megnézni, mert csodálatosan szép intézmény jött létre.

Elnök úr, köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr a prezentációt. Úgy látom, a miniszter úrnak még talán 7-8 perce van. Annyit tennék hozzá, hogy értelemszerűen az új vezetés még nem lépett hivatalba, tehát ezért nincsenek jelen a bizottsági ülésen. Hiszen az új főigazgató és helyetteseinek, osztályvezető főorvosainak munkába lépése a következő hetekben várható. Másrészt nem mondtam, de nyilván észlelték a bizottság tagjai és meghívottai, hogy az egészségügyi tárca vezetői - Kovács Attila államtitkár úr, Matejka Zsuzsanna kabinetfőnök asszonnyal az élen - itt vannak, tehát esetleg hozzájuk is lehet kérdéseket intézni.

A kérdések, hozzászólások a szokott menetben egyben történnek. Most az első 6-8 percet használjuk arra, hogy itt van a miniszter úr, tehát akinek valami nagyon rövid kérdése van hozzá, tegye meg. Csáky András!

Képviselői kérdések dr. Szekeres Imre miniszterhez

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen. Nem tudom, miniszter úr, jól értettem-e, hogy bizonyos NATO akkreditáció várható az ellátást illetően. Ugyanakkor a bevezetőjében mintha egy olyan mondat hangzott volna el, hogy a gyógyító feladatokat nem a katonai szervezet fogja ellátni. A kettő között valamiféle diszkrepanciát vélek felfedezni. Illetve ez a NATO akkreditáció lehetővé teszi-e, hogy a későbbiek folyamán az intézmény közép-európai NATO egészségügyi kiszolgáló egység legyen?

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kupper András képviselő úr!

DR. KUPPER ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Bizottság! Az elnök úr a bevezetőjében jelezte, hogy végre befejeződött a Honvéd Kórház rekonstrukciója. Szeretném megkérdezni, és hangozzék el ez itt most nyilvánosan, hogy mennyibe került a teljes beruházás, illetve ennek az utolsó szakasza, amely most a befejezést jelenti.

A miniszter úr szólt arról, hogy új és több feladata lesz majd ennek a központnak. Hozzánk pedig érdekes módon pont olyan hírek jönnek, hogy mégis, ennek ellenére leépítéseket terveznek az intézményben. Annak ellenére, hogy a miniszter úr arról beszélt, hogy a névsorok egyeztetése még most zajlik az osztályokon, a különböző szervezeti egységekben.

Ha már beszélünk magáról a beruházásról, a felújításról, illetve egy esetleges jövendő második ütemű fejlesztésről, akkor érdemes megnézni, hogy vajon milyen minőségben készült el az, amely most átadásra került. Rengeteg hír látott napvilágot arról - szakmai körökben, tehát nem újsághírről beszélek -, hogy az újonnan átadott intézmény tele van beázásokkal. Többek között beázik a nővérhívó rendszer is, amely emiatt aztán hol működik, hol nem. Tehát mielőtt egy újabb építkezésbe belevágunk, érdemes az elkészült beruházás minőségét megvizsgálni.

Végezetül azt szeretném megkérdezni, hogy valóban tervezi-e a tárca, hogy a valamikor tervezett második ütemet, a második tömböt is megépíti, ezáltal kiváltja a Podmaniczky utcai telephelyet. Ha egy központú intézmény jön létre, az jelent-e további kapacitásszűkítést, ellátásbeli szűkítést.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Pesti képviselő úr, egy rövid kérdésre van lehetősége, mert a miniszter úrnak mennie kell.

DR. PESTI IMRE (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Örömmel hallom, hogy az új intézmény majd fővárosi feladatokat is átvesz. A kérdésem az, hogy ez tervezet, vagy erről már született döntés, mert a főváros egészségügyi bizottságában semmilyen előzetes tárgyalás és döntés nem született arról, hogy feladatokat adnának át ennek az intézménynek .

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Visszaadnám a szót a miniszter úrnak. Ez nem azt jelenti, hogy lezártuk a konzultációt, mert utána nyilván mód és lehetőség lesz további kérdések feltételére, vélemények elmondására.

Miniszter úr, parancsoljon!

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter válaszai

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: A NATO kiválósági központot civil szervezet is megkaphatja. A NATO kiválósági központ azt jelenti, hogy az Észak-atlanti Szövetségben azon a tudományterületen vagy abban az ügyben csak egy intézmény rendelkezhet ezzel a megnevezéssel. Magyarország két ilyen nagyon fontos ügyben pályázik a NATO kiválósági központra, az egyik a katona-egészségügyi, és most már Állami Egészségügyi Központ szakmai és tudományos potenciálja, a másik a logisztikai feladatok informatikai háttere matematikai modellezésének a kialakítása, ez a Pannon Egyetem és a Magyar Honvédség bázisán alakul ki. Az is egy civil szervezet egyébként, tehát a kettő nem zárja ki egymást. Mint ahogyan az sem, hogy egyébként adott esetben törvényileg szabályozott módon katonai feladatokat ellásson az Állami Egészségügyi Központ. Lesz ilyen, akár hazai, akár nemzetközi természetű feladata.

A mostani bekerülési összeget tudom pontosan megmondani: 21 milliárd forintba került az építkezés befejezése. Az építkezést 11 hónap alatt valósítottuk meg, és a 21 milliárd forintot a Magyar Honvédség költségvetéséből biztosítottuk, azoknak az ingatlanoknak az eladási árából, amelyeket korábban használt a Magyar Honvédség. Szeretném külön kiemelni és megköszönni ezt a Magyar Honvédségnek, mert saját költségvetéséből, a védelmi kiadások terhére épített fel egy olyan kórházat, amely most már a lakosságnak és egy nagyon széles körű társadalmi csoportnak is a rendelkezésére áll. Azt gondolom, ez a hozzáállás és magatartás példamutató lépésnek tekinthető.

Mivel most alakul az intézmény, nincs szó leépítésről. Hiszen az intézmény július 1-jén alakul meg, számításaink szerint 2 800 fővel. Hadd hozzuk már létre! Tehát azt gondolom, azt meg kellene várni ezekkel hírekkel. Arra utaltam, hogy most néhány napon belül már meg tudják mondani az osztályvezető főorvosok, hogy kikkel szeretnének együtt dolgozni, természetesen a különböző intézményekből, nemcsak a Honvéd Kórházból. Bízom benne, hogy nagyon stabil szakértői, szakembergárda alakul ki, arra külön figyelünk, hogy minden korábbi intézmény megfelelő súllyal jelen legyen majd az új intézményben is.

Ha vannak műszaki hibák, ha beázik a nővérhívó rendszer vagy bármi más, akkor azt természetesen pótolni fogjuk, de erre majd - ha szükséges - részleteiben a munkatársaim válaszolnak.

Elmondtam a prezentációm során, hogy az egy telephelyen működő kórház ugyanennyi aktív ággyal működne. Tehát nem az a kérdés, hogy hány aktív ágy van, hiszen ezt a decemberi törvény rögzíti a súlyponti kórház esetében 1 216 ággyal, hanem az, hogy egy telephelyen működjön, mert úgy nyilvánvalóan jobban lehet a munkát szervezni, és eredményesebben lehet dolgozni. A fővárosnak pedig tudnia kell, hogy mi ellátjuk ezt a feladatot, hiszen törvény szól róla - a tavaly decemberben elfogadott törvény -, hiszen ismereteim szerint hét vagy nyolc egyeztetés volt a mi szakmai csapatunk, a főváros és az Egészségügyi Minisztérium között, továbbá feladatátadási szerződések is születtek. Tehát ezt talán a fővárosban kellene megkérdezni. A mi részünkről legalábbis tudott, hogy ellátunk ilyen feladatokat.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter úr, és külön azt, hogy személyesen vállalta ennek a tájékoztatónak a megtartását, jó munkát kívánok a miniszter úrnak. (Dr. Szekeres Imre eltávozik.)

Folytatnánk a véleményeket, kérdéseket, és természetesen itt vannak a honvédelmi, illetőleg az egészségügyi tárca illetékesei, tehát tudnak reagálni a kérdésekre. Arra pedig - gondolom - mód lesz, hogy megnézzük a nővérállomásokat is az új épületben. (Közbeszólás: Kórtermet is.) Kórtermet is. Akkor itt jelzem, hogy ilyen igény van, meg fogjuk nézni.

Ki kíván hozzászólni vagy kérdezni? Csáky képviselő úr!

További kérdések, hozzászólások

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen. A létszámról már szó volt, de gondolom, azt lehet tudni, hogy az összevonás következtében hány álláshely szűnik meg. Az tudjuk, hogy 2 800 lesz, lehet, hogy utána tudnánk menni, hogy az eredeti állapotban - az összevont intézetek alapállapotában - mennyi van. Tehát hogyan kalkulálnak, hány álláshely fog megszűnni?

Hogyan illeszkedik a rendszerbe a vasút-egészségügyi szolgálat, illetve a vasút-egészségügyi pénztár. Ez mindig egy neuralgikus pont volt a finanszírozás szempontjából. Történik-e itt valami változás, vagy nem várható?

Sajnálom, hogy Svéd tábornok úr nincs itt, de miután - ha jól értelmezzük a struktúrát - ebben az intézményben katonák és civilek párhuzamosan működnek, és korábban a közegészségügyi feladatok ellátása kapcsán mindig problémát véltünk a vezénylést illetően, a régebbi képviselőtársaim emlékeznek az ezzel kapcsolatos, nyáron mindig felmerülő problémákra, hogy közegészségügyi szempontból ki a főnök? Megoldódott-e ez a probléma? Ha már itt vagyunk, megkérdezem, mert annak idején a párhuzamos intézményi működtetésből bizony közegészségügyi problémák származtak, és akkor volt egy olyan kezdeményezésünk, hogy talán egy főnök legyen. A két szolgálat megmaradhat, de akkor, amikor krízishelyzet alakul ki, a vezénylés egy kézben maradjon. Akkor ezt a SOFA egyezményre hivatkozva visszautasították, mondván hogy ezt majd minisztériumi szinten elrendezik. Történt-e ebben az ügyben valamilyen lépés?

ELNÖK: Köszönöm szépen. További kérdés vagy hozzászólás van-e?

DR. SCHVARCZ TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Nekem volt szerencsém már egy más alkalommal megnézni az intézményt, mindenképpen csak a csodálkozás és egy kicsit a civilek részéről az irigység hangja szól belőlem. Tényleg nagyon szép és nagyon jó intézmény.

Azt szeretném megkérdezni, Csáky képviselőtársam is utalt rá, hogy hogyan lesz a volt három szervezet összefésülése, zökkenőmentessé tétele. Ha a bejárás kapcsán a beléptető kapukra részleteiben kitérhetnénk, és megnézhetnénk, hogyan megy ez logisztikailag. Mert azt már láttam, és a csodálkozás, a csodálat és az irigység hangja szól belőlem az informatikai rendszer, a diagnosztika vonatkozásában tényleg a kor minden kívánalmának megfelelő. Tényleg XXI. századi technikával működik az egész hálózat informatikai rendszere, de ennek a háromféle szervezetnek, tehát a vasút-egészségügy, a honvédség és a rendészet, plusz még a civilek keveredése, illetve külön beléptetése hogyan valósul meg? A bejárás kapcsán szeretnék majd erre választ kapni.

Még egyszer gratulálok ehhez a nagyon szép - és remélhetőleg jól működő - intézményhez.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tóth képviselő úr!

DR. TÓTH ISTVÁN (MSZP): A beszámolóból egyértelműen kiderült, hogy rendkívül sok munka van ebben, már ezek alapján is. Nyilván az eredményt pár hónap múlva lehet majd igazából értékelni. Úgy gondolom, menet közben a szervezési nehézségekről, a humánerőforrással kapcsolatos tapasztalatokról nagyon gazdag kincstárat sikerült már eddig is összeállítani. Lesz-e lehetőség ezek közreadására a különböző szaklapokban, illetőleg egy bizonyos fokig a többiek - értve ez alatt a hasonló átalakulásban lévő egészségügyi intézményeket - segítésére lenni ezekkel a tapasztalatokkal.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ha nincs további kérdés, észrevétel, én egy megjegyzést szeretnék csak tenni, ez kapcsolódik egy kicsit Kupper András képviselő úr egyik kérdéséhez és felvetéséhez. Ha a bizottság felhatalmaz, mert azt gondolom, járjuk ezt tényleg tisztességgel körbe, írásban megkeresem a fővárosi egészségügy irányításáért felelős főpolgármester-helyettest a tekintetben, hogy rövid úton adjon tájékoztatást a bizottság számára ezekről az ellátási megállapodásokról, és akkor azt gondolom... (Közbeszólás: Pesti képviselő úr mondta.) Elnézést kérek, Pesti képviselő úr mondta, biztos a meleg miatt kicsit figyelmetlen voltam.

De azt gondolom, hasznos lesz, hogy valóban lássuk, hogy az érintett - és itt az ábrákon bemutatott - térségekben ezeknek a szakellátásoknak, sürgősségi ellátásoknak az átvétele, és nyilván a kapcsolódás az alapellátáshoz, illetőleg a különböző ügyeleti tevékenységekhez rendben megtörténik. Hiszen azt hiszem, itt egy nagyon jól demonstrálható logisztikai előkészítést láttunk, érzékeltünk, tulajdonképpen a hírek többsége is ezt erősítik meg. Biztos vagyok benne, hogy a főváros részéről is megvolt ebben a megfelelő közreműködés. Bevallom őszintén, nem gondoltam arra, hogy ilyen kérdés felmerül, ezért most a főváros nem kapott meghívást, de ezzel az írásos megkereséssel ezt pótolnánk, és a választ a képviselők meg fogják kapni.

Van-e még egyéb észrevétel, kérdés? (Nincs jelzés.) Nem látok jelentkezést, akkor megadnám reagálásra, válaszadásra a lehetőséget.

Győrfi István miniszteri biztos úr!

Válaszadás

GYŐRFI ISTVÁN miniszteri biztos (Honvédelmi Minisztérium): Köszönöm szépen a lehetőséget, és tisztelettel köszöntöm a képviselő hölgyeket, urakat. Kezdeném azzal, amivel az elnök úr befejezte.

Természetesen van megállapodás, hiszen ez egy súlyponti kórház, tehát van területi ellátási kötelezettsége. Ez a XIII. kerület lakossága - 108 ezer ember -, és bizonyos szakmákban terjedő kör módján, mondjuk a szülészetben a IV. kerület, a III. kerület bizonyos területei, és vannak speciális szakmák: égéssebészetben országos, 2 200 ezer ember, Pest megye.

Van részletes megállapodás, ezt azzal is tudom bizonyítani, mivel itt van nálam a megállapodást módosítás, Szolnoki Andrea írta alá, összesen négy szakmát érintő, a kézsebészetre, a kardiológia bizonyos területi beszorulására, a nephrológiára és a stroke bizonyos területeire vonatkozó kisebb módosítás, amelyet az eddig megkötött megállapodás és az április 1-jén megkötött, az ÁNTSZ által is ratifikált finanszírozási szerződés mellékleteként módosítani tervezünk. Megnézzük, és néhány napon belül módosítani kell, de még egyszer mondom, néhány ezer - talán tízezer - ember átsorolásáról, egy ésszerűbb kerületi vagy területi besorolásról van szó. Tehát van megállapodás, és nagyon fontos, hogy Észak-Pest súlyponti kórházaként itt működik a legnagyobb - 113 ágyas - traumatológiai osztály, az ország vagy talán Európa legnagyobb sürgősségi központja, amely 24 órában fog működni, és mind a traumatológiai központ, mind a sürgősségi ellátó - az ügy természetéből következően - éjjel-nappal működik. Tehát a traumatológia is egy héten hétnapot fog ügyelni, az eddigi két-három nap helyett, amely a korábbi Honvéd Kórháznál volt.

Csáky képviselő úr létszám kérdésére természetesen pontos adatokat tudok mondani. 2006. december 31-én az elődintézményeknél - hadd ne soroljam fel a kórházakat - összesen 5 200 ember volt munkajogi állományban, az új kórházba - ahogyan a miniszter úr is elmondta - 2 800 embert kívánunk alkalmazni. Úgy gondolom, a két számból elég jól látszik a különbség, de rögtön szeretném hozzátenni, hogy nem ekkora a most elbocsátandó, illetve nem alkalmazott létszám, hiszen a munkajogi létszámban rengeteg nyugdíjas volt, sokan már időközben meggondolták, hogy jönnek vagy nem.

Nagyon érdekes tapasztalatunk van. Most zajlik a kinevezett főorvosok bevonásával az állomány kiválogatása. Megint csak nem ismétlem meg - a miniszter úr mondta -, szigorú utasítást adtunk a főorvosoknak, hogy minden értéket meg kell óvni, itt humánerőforrás- és szakmaterületi értékre gondolok. Tehát amikor a főorvosi pályázatokat értékeltük, magunk is meglepődtünk azon, hogy az elődintézményeknél - sokszor a szemünk elől rejtetten - mekkora értékek voltak, a diabetológiától kezdve a speciális szakmai területeken át a tudományos tevékenységig, ezeket mind igyekszünk külön megnézni, külön-külön megvizsgáltuk a főorvos urakkal, hölgyekkel, hogy ezek az értékek ne vesszenek el. Még egyszer mondom, úgy humánerőforrás, mind pedig szakmai érték oldaláról.

Emellett, mert ez az alap, a kiválasztás másik alapvető követelménye az volt, igyekezzünk arányosan kiválasztani a létszámot. Tehát ne soroljunk előtérbe egyetlen volt intézményt se, egyetlen másik intézmény javára vagy rovására. Tehát nem igazak azok a hírek, hogy itt csak honvédek fognak dolgozni, hogy nem veszünk át MÁV-dolgozókat, OGYK-dolgozókat, és így tovább. Ellenben egy nagyon érdekes dolgot tapasztalunk: nagyon sok helyen, amikor nyilatkoztattuk a dolgozókat, hogy ki szeretne átjönni dolgozni, meglepően sokan mondták azt a kérdésre vagy azt, hogy még mindig gondolkodnak, vagy azt, hogy nem. Megmondom őszintén, ez meglepett bennünket, mert nem erre számítottunk. Nem zárult le még az egyeztetés, ma délután 1-2 órára készen leszünk a teljes állománytáblával, és reményeink szerint legkésőbb holnap az elődintézmények vezetőinek, illetve az érintett fenntartó minisztériumnak meg tudjuk mondani a pozitív listát. Tehát a munka törvénykönyve szerinti határidőre elindulhatnak azok az előintézkedések, amelyekkel az adott intézményben, az adott fejezett keretéből a nem alkalmazandók foglalkoztatását meg kell szüntetni. Határidőn belül vagyunk, bár nagyon szoros volt a határidő, ezt meg kell mondanom, de azt hiszem, sikerült abszolválni.

A vasút-egészségügyi pénztár kérdése. Tudomásom szerint Magyarországon egységes társadalombiztosítási rendszer van, tehát önálló vasút-egészségügyi pénztár már nincs. (Munkatársai felé fordulva.) Ugye? (A válasz nem érthető.)

A vasutasoknál még működik egy - azt hiszem - kölcsönös támogatási alap, ahova a vasutas dolgozók valóban fizetnek be félszázaléknyi járulékot, de ez nem egyenlő egy egészségbiztosítási rendszerrel. A vasutas szakszervezetekkel történt kormánymegállapodásban minden olyan kérdést, amely a vasutas pénztárból a vasutas "tulajdonból" és a vasutas működésből származott, sikerült a kormánnyal kötött megállapodásban rendeznünk, így a vasúti rendelő megóvását és áttételét a Vasút-egészségügyi Kht.-be. A kormány a mai ülésén foglalkozik ennek a végleges megoldásával, az úgynevezett vasutas kapuval, a budai MÁV Kórház épületének, telephelyének megtartásával, szakmai struktúrájának módosításával, és hadd ne soroljam tovább, tehát úgy gondolom, elég jó megállapodás van ebben az ügyben a kormány és a szakszervezetek között.

Németh András úr fog válaszolni a közegészségügyi kérdésre.

Schvarcz Tibor úr kérdése a három szervezet összefésülésére, illetve a beléptető kapukra irányult. Nem klasszikus kapura - ilyen faragott székely kapura - gondolunk, hanem informatikai megoldásra. Nagyon korszerű informatikai rendszer fogunk alkalmazni, mind az egészségügyi, tehát a szakmai informatika, mind a pénzügyi-gazdasági, mind a logisztika tekintetében. Tehát remélhetőleg mindenkinek nagyon hamar lesz olyan kártyája, amelyen nemcsak a személyi, hanem az egészségügyi adatai is rajta lesznek - nyilván, ha erre adatvédelmi szempontokból sikerül a megállapodás -, illetve még azon is gondolkodunk, hogy még a vizitdíj fizetésére is fel tudjuk használni ezt a kártyát, hogy egyszerűsítsük a betegirányítást és a betegáramlást.

Természetesen nyilván tudjuk tartani az informatikai rendszer segítségével, hogy ki milyen igényjogosultként jelentkezik, de ez a kapu bárhol lehet, bármelyik ponton be lehet ebbe lépni. Be lehet lépni ebben a rendszerbe a szolnoki MÁV-rendelőben, és feljönni ebbe a kórházba fekvőbeteg-ellátásra, a rendszert ezt megfelelőképpen követni tudja.

Menet közbeni tapasztalat. Hihetetlenül sok tapasztalat van. Életemben nem voltam katona, de most már kezdek katonai szakkifejezéseket használni. Tehát menet közben harcolva próbáltuk elfoglalni ezt az új harcálláspontot. Január végén kezdtük a munkát ténylegesen, hiszen akkor volt a 2009-es kormányhatározat. Voltak nagyon nehéz pillanatok, és rengeteg logisztikai, egészségügyi-szakmai, humánpolitikai, intézményszervezési, gazdálkodásszervezési tapasztalat. Úgy gondolom, nagyon nagy hibát követnénk el, ha ezt nem osztanánk meg a közvéleménnyel. Nyilvánvalóan megvannak azok a fórumok, a Kórház című lap, a különböző közgazdasági folyóiratok, szakfolyóiratok, ahol ezt nyilvánvalóan meg fogjuk tenni, és örülünk is annak, ha ezt megtehetjük. Nyilván egy kis levegővétel után, mert a legfontosabb dolog az, hogy július 1-jén az intézmény működjön anélkül, hogy ezzel probléma lenne. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy átszervezés közben is költözködnek és felújítanak, és eddig - hála Istennek, lekopogom, ne is legyen - semmiféle betegellátási probléma nem volt. Ez az elsőszámú prioritás. Ez mindent felülír, költözködést, ágyelhelyezést, főorvosi kinevezést, mindent. Ebben az ügyben állandó kapcsolatban vagyunk az ÁNTSZ-szel, a múlt héten felmerült szülészeti probléma, percek alatt megoldottuk a minisztérium segítségével.

Nem húzom tovább az időt, tehát igen, szeretnénk ezt közzétenni, mert úgy gondolom, a mi érdekünk is, hogy ezt a tapasztalatsort megosszuk másokkal, akik ilyen ügyekkel foglalkoznak.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Németh András tábornok úr!

DR. NÉMETH ANDRÁS (Honvédelmi Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Hölgyek Urak! Megszólíttattam közegészségügyi, járványügyi szempontból: együttműködés a polgári és a katonai szervek között. Engedjék meg, hogy valóban csak pár szóval reagáljak rá. Nemcsak úgy, mint a Honvéd Egészségügyi Központ parancsnoka, hanem mint a Magyar Honvédség tiszti főorvosa is.

Azt kell jelentenem önöknek, hogy ez tradicionálisan együttműködést, napi kapcsolatot jelent. Mire vonatkozik ez? Elsősorban az akut járványügyi eseményeknek az indikálása, detektálása, a kölcsönös információ biztosítása, bizonyos rendkívüli események közös kivizsgálása. A Magyar Honvédség egészségügyi központja rendelkezik megfelelő műszeres és laboratóriumi háttérrel, beleértve a munkaegészségügyi kérdésektől kezdve egészen a bakteriológiai, vírusdiagnosztikai háttérig. Tudomásul kell venni, hogy a Magyar Honvédségnek elég speciális feladatai vannak a határokon belül, nem is beszélve a hadműveleti területekről a Balkánon, Afganisztánban, Irakban és a többi helyeken.

Tehát nem tapasztaltam azt, ami távollétemben észrevételként elhangzott, hogy problémák lehetnek az együttműködésben. Ellenkezőleg, azt jelenthetem önöknek, hogy napi kapcsolat, együttműködés van az információcsere, közös fellépés, közös kivizsgálás, a rendkívüli, járványügyi események, illetve foglalkozás-egészségügyi problémák megoldásában. Úgyhogy én ellenkező tapasztalattal rendelkezem.

Elnök úr, köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Lezárnánk ennek a napirendi pontnak legalább is azt a részét, amely a szóbeli tájékozódást jelenti. (Jelzésre.) Elnézést kérek, Kupper képviselő úr, tessék!

DR. KUPPER ANDRÁS (Fidesz): Lehetséges második kör?

ELNÖK: Ugyan mondtam, hogy egy, de parancsoljon!

További hozzászólások

DR. KUPPER ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Csak azért, mert feltettem a miniszter úrnak egy kérdést, amelyre most érkezett meg a válasz, csak akkor rögzítsük, hogy a leépítés durván 50 százalékos. Köszönöm Csáky Andrásnak, hogy pontosabban tette fel a kérdést, mint én, és végre sikerült megkapnunk a helyes választ. Tehát az 5 200-as személyi állományból 2 800 főt kíván a tárca megtartani.

Ez lett volna az egyik megállapításom, és lenne még egy kérdésem Győrfi Istvánhoz, hogy ő mint miniszteri biztos, milyen feladatokat látott el az intézmény átalakítása közepette. Azt gondolom, nem helyes, ha személyeskedünk, de helyes, ha minden kérdés és minden válasz nyilvánosan hangzik el, és nem újságírói találgatások formájában találják meg az embereket.

Tehát azt szeretném megkérdezni, hogy önről mindenki nyilvánosan tudja-e, hogy a Perfekt Rt.-nek dolgozott. Önnek milyen szerepe volt azoknak az ingatlanoknak az eladásában, amelyekről a miniszter úr a tájékoztatójában említést tett, és milyen szerepe volt annak a 20 milliárdos beruházásnak a lefolytatásában, amelynek köszönhetően egyébként ma a bizottság itt ülésezik.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Muszáj most már, ha lehetőséget adtunk Kupper Andrásnak, akkor bárki másnak szót adni, ezért Csáky András következik.

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Csak egy megjegyzést a tábornok úrnak. Akkor megállapítom, hogy semmi nem történt ebben az ügyben, mindenkor a két szervezet kiváló kapcsolatban volt, sajnos ezt időnként, mondjuk a szalmonellával és egyéb baktériumokkal, vírusokkal nem közlik. Ez a baj. Valószínűleg a tábornok úr nincs a korábbi információ birtokában, azért mondom, hogy sajnálom, mert ezt Svéd tábornok úrral már végigbeszéltük annak idején. De szomorúan konstatálom, hogy akkor semmi változás nem történt, jóllehet annak idején - és ez is szerepel a jegyzőkönyvekben - erre ígéret történt, hogy egyértelműsítik vészhelyzetek esetén a vezénylést. Tehát akkor maradt minden a régiben, ezt sajnálattal konstatálom.

ELNÖK: Van-e más észrevétel, megjegyzés, mert utána tényleg nem adnánk már szót. Annyit szeretnék egyébiránt megjegyezni, hogy ismereteim szerint az utóbbi egy-két esztendőben garantáltan az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat és a honvéd-közegészségügyi szervezet közötti együttműködési zavarra utaló probléma nem volt. Kétségkívül korábban a minisztériumok közötti kooperációs problémák kapcsán is, ez a bizottság is érzékelt gondokat, zavarokat. Voltak ilyen események, ez kétségtelenül így van, a bizottság ezzel többször, több alkalommal foglalkozott, de ez a múlt.

Egyébként pedig azt gondolom, a világos kérdésekre és megállapításokra - Kupper András kérdésére - mindjárt megadja a választ a kabinetfőnök úr.

Csáky képviselő úr!

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Valóban, elnök úr, nem tudunk zavarról, de járványhelyzetről sem tudunk. Tehát nem volt olyan helyzet, amely élesben a működést megmutathatta volna, de korábban, amikor ezek a problémák felmerültek, akkor bizony járványhelyzet volt. Tehát az, hogy most nem mutatkozik zavar, az nem jelenti azt, hogy rendben van a dolog, mert nem tudjuk, hogy egy éles helyzetben mi történne. Tehát intézményesített intézkedés kell.

ELNÖK: Igen. Most anélkül, hogy ezt a vitát kinyitnám, azért mindenféle múltbeli tapasztalatból eleve nem kell azt feltételezni, hogy mert most nincs esemény, az állami szervek rendre nem okulnak ebből, mert azt gondolom, hogy okulnak.

Vojnik Mária képviselő asszony!

DR. VOJNIK MÁRIA (MSZP): Elnök úr, azt gondolom, mégiscsak szólni kell. Nagyon örülök, hogy Kupper képviselő úr belemondta a jegyzőkönyvbe, hogy nem szeretne személyeskedni. Ha ezt nem mondta volna jegyzőkönyvbe, az a határozott benyomásom lenne, hogy személyeskedik.

Azonban mégis inkább az elképedésemnek szeretnék hangot adni. Itt van egy beruházás, amely lassan már annyi idős, mint mi magunk vagyunk, és akik régebben vagyunk országgyűlési képviselők, itt voltunk ennek az építkezésnek számtalan stációjánál. Ezért most azt gondolom, hogy akár az asztal akármelyik oldalán ülő álláspontjától függetlenül azt kellene mondanunk, nagyon örülünk, hogy ez a beruházás végre befejeződött. Ha Kupper képviselő úr '98 és 2002 között országgyűlési képviselő lett volna, akkor most nagyon örülne, hogy már nem azt a torzót kell meglátogatni, amelyik volt abban az időszakban, amikor még 7,5 milliárd forintnyi befektetéssel ezt a beruházást nagyjából be lehetett volna fejezni, mert az épület betonfala már állt, és annak idején még mintakórtermet is láttunk. Akkor nem azt kellene most firtatnia, hogy mennyi lett a kiegészítő beruházás, mert bizony az állagmegóvás, az eltelt időben bekövetkezett épületgépészeti megújítási munkálatoktól kezdve sok minden ezt a többletköltséget maga is generálta.

Azt gondolom, ebben az esetben nemcsak az a kérdés, hogy azt tudjuk mondani - és a magam részéről nagyon is dicséretesnek gondolom -, hogy a Honvédelmi Minisztérium felvállalta ennek a beruházásnak a költségeit, hogy végre ez a beruházás eredményesen befejeződhessen, hanem itt az történik, hogy miközben ez a súlyponti intézmény nagyon korszerű színvonalon ellátja a hivatásos állományú dolgozókat a honvédelem, a Belügyminisztérium, a határőrség, a MÁV területéről és civil szolgáltatásokat is nyújt, eközben az átalakítás alatt egy mintaszerű együttműködést is kialakított az átalakuló szervezetekkel.

Nem gondolta senki - ugye, képviselő úr sem -, hogy ebbe az egyébként racionálisabban működtethető intézménybe pontosan ugyanannyi ember fog átkerülni, mint amennyi a három intézményben van. Nagyjából ezt az ésszerűsítést is megcéloztuk, amikor az átalakításokról döntöttünk. Ezért a legnagyobb tisztelettel azt gondolom, hogy ha mér ez a gyümölcs ilyen savanyúra sikeredett, képviselőtársaimnak, mert azt látom, hogy nagyon nem örülnek annak, aminek pedig fővárosi képviselőként is örülni kellene, akkor legalább picit lehetett volna előzőleg tájékozódni. Mert akkor azt gondolom, fővárosi képviselőként nem kellett volna azt a kérdést feltenni, hogy van-e együttműködés a főváros és ezen intézmény között. Pontosan tudták, már a törvényjavaslatból, a törvényből is lehetett volna tudni, de egyébként önöknek kötelességük lett volna ezt tudni. Mert ugyan hogyan tájékoztatják a fővárost, ha ezekkel az ismeretekkel nem rendelkeznek?

Elnök úr, szeretném elmondani, hogy eszem ágában sincs azt a látszatot kelteni, mintha nem érintett volna meg határozottan negatívan, hogy az egészségügyben képviselőtársaim között van olyan, aki egy teljesen nyilvánvaló sikert is kudarcnak szeretne láttatni. Ez engem kifejezetten szomorúvá tesz, és őszintén remélem, hogy ezt a jövőben el fogjuk tudni kerülni.

ELNÖK: Kupper képviselő úr!

DR. KUPPER ANDRÁS (Fidesz): Elnök úrnak azt ígértem, hogy egyetlen percre tartom csak fel a bizottság türelmét, szeretném ehhez tartani magam. Szeretném megnyugtatni és megvigasztalni Vojnik képviselőtársamat, hiszen mi is örülünk minden egyes új beruházásnak, és minden egyes olyan új beruházásnak is örülünk, amelynek a tartós működtetése biztosított lesz. És örültünk volna, ha mindazon milliárdok, amelyeket a főváros intézményrendszerében az elmúlt években költöttünk el, ma is tovább működnének, és nem kellett volna őket bezárni.

Tehát még egyszer: a kérdéseimet fenntartom, és azt gondolom, helyesebb, ha azok nyilvánosan, szemtől szembe hangzanak el, mintha találkozások vagy híresztelések kelnek lábra.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Most tényleg lezárom a kérdések és hozzászólások sorát, csak annyit jegyzek meg, hogy kísért a múlt. Olvasgattam ezt az albizottsági jegyzőkönyvet, és akkor is valakik firtatták - azt még nem találtam meg -, hogy az akkori miniszteri biztos korábban mit csinált és hol dolgozott. Szeretném mondani, Villányi Gyula volt akkor a miniszteri biztos, és 1994-ben még 16 milliárdot kellett volna adni a beruházás befejezésére. Ez a számadat is itt van ebben a jegyzőkönyvben, megnézhető. Sajnálattal számolt be annak idején Svéd vezérőrnagy úr, illetőleg Hollósi Nándor mérnök-altábornagy, vezérkari főnök helyettes úr a Honvéd Vezérkar részéről, hogy a kormány az azt megelőző héten - még egyszer mondom, 1999-ről van szó - döntés nélkül elnapolta a beruházás befejezésének a kérdését. A történelmi hűség kedvéért ezt is el kell mondani.

Most aztán tényleg megadom a szót, azt gondolom, először Szeredi Péter kabinetfőnök úrnak.

Válaszadás

SZEREDI PÉTER (Honvédelmi Minisztérium): Köszönöm szépen. Az első kérdésre, ami elhangzott, azzal kapcsolatban azt szeretném mondani, hogy amint a miniszter úr előadásában is látszott, a Honvédelmi Minisztérium a honvédegészségügy átalakítása kapcsán mindösszesen körülbelül 500 munkavállalóval szüntette meg a munkaviszonyt. Ez egy új intézmény, 2 800 munkavállalóval jön létre.

A második kérdésre, amely a miniszteri megbízott úrra vonatkozott: feladata a létrejövő új kórház struktúrájának a kialakítása, az ezzel kapcsolatos előkészítő munkálatok végzése volt. A korábbi munkáját nem ismerem a miniszteri megbízott úrnak, arról tudok nyilatkozni, amit itt végzett. A miniszteri megbízott úrnak kórházi beruházáshoz köze nem volt, azt korábban közbeszerzésen kiválasztott magyar építési konzorcium végezte. Eszerint vannak minőségi problémák, utána fogunk nézni ezeknek.

Ugyancsak az eladandó, kiürítésre kerülő egészségügyi intézmények elidegenítését a Kincstári Vagyoni Igazgatóság végzi, mint a vagyon kezelője. Ehhez sincs köze a Honvédelmi Minisztériumnak. A honvédségi ingatlanokat is átadta a Honvédelmi Minisztérium a Kincstári Vagyoni Igazgatóságnak, és az pályáztatja meg és ezen az úton idegeníti el.

Ami pedig a képviselő úr közegészségüggyel kapcsolatos kérdését illeti, nem ismerem ezt az előzményt. Utána fogunk nézni, és a honvédelmi miniszter úr írásban fog válaszolni, ha ez kielégítő a képviselő úrnak.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Akkor azt kérem, hogy ezt a bizottság is kapja meg, és egyeztessük az országos tiszti főorvossal is, hogy zárjuk ezt le. Régi kérdés ez, a bizottság régebbi tagjai tájékozottak ebben. Lehet, hogy most van egy megnyugtatóbb helyzet.

Tisztelt Bizottság! Ezt a vitát, konzultációt lezárnám azzal, hogy nagyra értékelem a honvédelmi tárca erőfeszítéseit. Nemcsak azért, mert végre sikerült befejezni ezt a torzót, hanem azért is, mert most az átalakulás logisztikai, szervezési előkészítése kapcsán úgy látom, hogy nagyon felelősségteljes munkát végeztek. Ezért úgy ítélem meg, hogy a minisztérium vezetését, az érintett katonai vezetőket, miniszteri biztos urat elismerés illeti. Tehát köszönöm szépen.

Tisztelt Bizottság! Arra kérem a képviselőtársaimat, hogy meg kell tárgyalnunk néhány ajánlási pontot a 2. napirendi pont kapcsán, de közben majd kérem a tábornok urat, hogy az egyebek keretében adjon tájékoztatást arról, hogyan, milyen logisztika szerint tudjuk megtekinteni a kórházat, ha megtárgyaltuk a következő napirendi pontot, amely nagyon rövid lesz

A Romaintegráció Évtizede Program Stratégiai Tervről szóló határozati javaslat (H/2920. szám - A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

Soron következik a Romaintegráció Évtizede Program Stratégiai Tervről szóló országgyűlési határozati javaslathoz benyújtott néhány indítvány megvitatása. Az alapajánlásból egyetlen olyan pont van, amelyet nem beszéltünk meg, a 11. pont, utána a kiegészítő ajánlás néhány pontját beszéljük meg.

Tehát az alapajánlás 11. pontjában Borsos József és képviselőtársai az egészségi állapottal kapcsolatos megállapításokat kívánják kiegészíteni. A szociális tárcát ennél a napirendi pontnál Szirmai István főosztályvezető és Horváth Melinda tanácsos képviselik. Kérdezem a kormány álláspontját erről.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A szaktárca álláspontját tudom mondani, nem támogatja.

ELNÖK: A szaktárca nem támogatja ezt a kiegészítést. Ki támogatja ezt a javaslatot, ki szavaz igennel az alapajánlás 11. pontja szerint? (Szavazás.) Hét igen, tehát a többség nem támogatja.

A kiegészítő ajánláson megyünk gyorsan végig. Borsos képviselő úr a bevezető rész módosítását javasolja a kiegészítő ajánlás 1. pontja szerint.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Igen.

ELNÖK: Ezt a szaktárca támogatja. Ki támogatja a javaslatot? (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság ezt a javaslatot támogatja.

A 2. pontban Borsos képviselő úr a határozati javaslat bevezető részének a módosítását javasolja. Kérdezem a szaktárca álláspontját.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Tudomásunk szerint ez visszavonásra került, ez a pont egyezik az előzővel.

ELNÖK: Tehát visszavonták, nem szavazunk róla.

Az ajánlás 3. pontjában Teleki László és képviselőtársai a határozati javaslat 2. pontjának módosítását javasolják. Kérdezem erről a szaktárca álláspontját.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja.

ELNÖK: Miért?

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Tulajdonképpen egyetértenénk a módosítással, azonban a mai napon a foglalkoztatási bizottság fogja ezt a javaslatot módosítani, illetőleg pontosítani, számunkra is elfogadhatóvá tenni azzal, hogy nem a "különítse el" kifejezést fogja hangsúlyozni, hanem a "tervezésre" fogja helyezni a hangsúlyt.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Igen, de ez az indítvány van előttünk, tehát csak erről tudunk szavazni. Ezért kérdezem a bizottság tagjait, hogy a szaktárca negatív álláspontja ellenére mi a bizottság véleménye. Ki támogatja a javaslatot? (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság támogatja.

A 4. pontban Borsos József kapcsolódó módosító indítványa kiegészítené a határozati javaslat 5. pontját. Kérdezem a szaktárca véleményét.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Igen.

ELNÖK: Ki támogatja a 4. pontot? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

Az ajánlás 5. pontjában szintén Borsos képviselő úr a határozati javaslat mellékletének 5. pontjára tesz módosító indítványt. A szaktárca véleményét kérdezem.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A tárca elfogadja.

ELNÖK: A tárca elfogadja. Kérdezem a bizottságot, ki támogatja. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Megállapítom, hogy a bizottság ezt is elfogadta.

Az ajánlás 6. pontjában Teleki László és képviselőtársai egy mellékleti alpont módosítását javasolják.

SZIRMAI ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Elfogadjuk.

ELNÖK: Ezt is támogatja a szaktárca. Kérdezem a bizottságot, ki támogatja? (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság ezt is támogatja.

Van olyan indítvány, amiről esetleg kívánnak állásfoglalást a képviselőtársaim? (Nincs jelzés.) Nincs, akkor ezt a napirendi pontot is lezártuk.

Egyebek

Következik az egyebek, melynek keretében csak azt szeretném elmondani, hogy a bizottság a tavaszi ülésszakban várható utolsó ülését élelmiszerbiztonság és egyéb más, albizottsági beszámoló ügyekben várhatóan rövid ülését kedden 10 órára kívánom összehívni, tehát a hétfői szavazási forduló után a lehető legrövidebb időn belül. Tehát a jövő héten, június 19-én, kedden 10 órakor - előreláthatólag hét napirendi ponttal, de ezek nem hosszú napirendi pontok.

Van-e más az egyebekben? (Nincs jelzés.) Nincs. Megkérem a tábornok urat, adjon számunkra rövid tájékoztatást, hogyan tudjuk megtekinteni - nyilván a meghívott vendégekkel együtt - az új létesítményt, mit javasol számunkra.

DR. NÉMETH ANDRÁS (Honvédelmi Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Hölgyek Urak! Az általunk javasolt program szerint végigmegyünk az új kórház legfontosabb elemein, elsősorban a fő betegfogadó rész, a sürgősségi betegellátó osztályon. Előre is elnézést kérek, hogy elég nagy forgalom van, felvételi nap, tehát lehetőség szerint vigyázzunk arra, hogy ne zavarjuk a betegellátást, ezt köszönettel veszem. Megtekintjük a diagnosztikai hátteret, és néhány olyan helyiséget, kórtermet, amelyre büszkék vagyunk. Menet közben találkozni fogunk a sajtóban is már sokat emlegetett robotokkal, valóban XXI. századi, a munkánkat segíti.

Mindenkit arra kérek, hogy menet közben szíveskedjenek kérdezni a munkatársainktól is, és magam is végigkísérem önöket.

Köszönöm szépen, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, tábornok úr, akkor az ülést befejezve elindulunk közösen.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 20 perc)

 

Dr. Kökény Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Ulrich Ferencné