EB/36/2009.
(EB-127/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Egészségügyi bizottságának
2009. november 30-án, hétfőn, 9 órakor
a Képviselői Irodaház V. emelet 567. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat: *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászóló(k) *

Elnöki bevezető, napirend előtti bejelentések, a napirend elfogadása *

Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/10977. számú törvényjavaslat *

Dr. Héjja Mária főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium) szóbeli indoklása *

Kérdések, hozzászólások *

Határozathozatal *


Napirendi javaslat:

  1. Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/10977. szám)
  2. (Döntés bizottsági módosító javaslatok benyújtásáról)

    (Első helyen kijelölt bizottságként)

  3. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Kökény Mihály (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Schvarcz Tibor alelnök (MSZP)
Dr. Mikola István alelnök (Fidesz)
Fetser János (MSZP)
Dr. Garai István (MSZP)
Gyula Ferencné (MSZP)
Dr. Havas Szófia (MSZP)
Dr. Juhászné Lévai Katalin (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP)
Dr. Perjési Klára (MSZP)
Dr. Tittmann János (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP)
Dr. Heintz Tamás (Fidesz)
Dr. Horváth Zsolt (Fidesz)
Dr. Kupper András (Fidesz)
Dr. Spiák Ibolya (Fidesz)
Dr. Nagy Kálmán (KDNP)
Dr. Puskás Tivadar (KDNP)
Dr. Csáky András (független)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Mikola István (Fidesz) megérkezéséig dr. Kupper Andrásnak (Fidesz)
Dr. Czinege Imre (MSZP) dr. Garai Istvánnak (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP) megérkezéséig dr. Tóth Istvánnak (MSZP)

Dr. Molnár Ágnes (Fidesz) dr. Horváth Zsoltnak (Fidesz)

Dr. Pesti Imre (Fidesz) dr. Spiák Ibolyának (Fidesz)

Dr. Puskás Tivadar (KDNP) megérkezéséig dr. Heintz Tamásnak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászóló(k)

Dr. Kovács Attila helyettes országos tiszti főorvos

Dr. Héjja Mária főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium)

(Az ülés kezdetének időpontja: 9 óra 03 perc. )

Elnöki bevezető, napirend előtti bejelentések, a napirend elfogadása

DR. KÖKÉNY MIHÁLY (MSZP), a bizottság elnöke (a továbbiakban ELNÖK): Jó reggelt kívánok! Köszöntöm a bizottság tagjait, a meghívott vendégeket és mindazokat, akik figyelemmel kísérik a munkánkat. Erre az előre nem tervezett ülésre kerítünk sort, remélhetőleg röviden. Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes.

Napirend előtt azt szeretném megjegyezni, hogy ahogy erről már a múlt héten szóltam, a jövő héten kerül sor arra a miniszteri meghallgatásra, amely a Házszabálynak felel meg, a szokásos éves meghallgatásra. Ennek most már többszörösen egyeztetett időpontja jövő szerda, reggel 8 óra 30 perc. Tehát december 9-e, reggel fél 9 azért, hogy a miniszter úr aztán a kormányülésre tudjon menni, de egy jó két óra, két és fél óra időtartamban tud rendelkezésünkre állni.

Tájékoztatom a bizottságot arról, hogy a múlt heti ülésen egyebekben Kupper képviselő úr tájékoztatást kért azzal kapcsolatban, hogy az egészségügyi tartalékkészletbe emelt antivirális gyógyszerek titokvédelmet élvező beszerzési körülményeit ismerhesse meg a bizottság. Azt kértem miniszter úrtól, hogy a miniszteri meghallgatás során térjen ki a Kupper képviselő úr által felvetett kérdésekre. Tehát azt gondolom, hogy akkor erről kaphatunk megfelelő tájékoztatást. Tehát én írásban továbbítottam ezt a kérést.

Tisztelt Bizottság! Miután ezen a héten több ülést nem tervezünk, és nem szeretném, hogy ha bárkiben hiányérzet lenne, sort kerítenénk napirend előtt a szokásos influenzás pandémiás tájékoztatóra azzal, hogy a jövőben, tehát a téli szünetben és amikor a bizottság nem tart már ülést, a bizottság tagjai hetente kapnak egy írásos tájékoztatót az ÁNTSZ-en keresztül. A múltkor ebben maradtunk, tiszti főorvos úr ígéretet tett arra, hogy ez e héttől kezdve megtörténik.

De most köszöntöm Kovács Attila helyettes országos tiszti főorvos urat, és megadom a szót, hogy néhány új, az elmúlt napokban tapasztalt fejleményekről, lépésekről számoljon röviden be. Tessék parancsolni!

DR. KOVÁCS ATTILA helyettes országos tiszti főorvos: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Hölgyek, Urak! Az elmúlt héthez képest az influenza járványos terjedésében nagyobb változásokról nem tudunk beszámolni, közösségi járványok továbbra is előfordulnak, jelenleg nem állnak még rendelkezésre összesített adatok hétfőn reggel, hiszen ezek szerdára kumulálódnak hétről hétre. De ami a napi jelentésekből már kiolvasható, hogy az iskolák, óvodák és tanintézetek közösségi járványairól számolhatunk be, ezek továbbra is fennmaradnak.

Összességében talán úgy állapítható meg, most a számok nélkül, hogy megyünk be a járványba. Tehát ez nagyon lényeges. Ezzel kapcsolatban a védekezés viszont nagyon erőteljesen folyik.

A múlt héthez képest elég jelentős esemény, hogy felállításra kerültek azok a második ütemű oltópontok, amelyek a járóbeteg-ellátásban, illetve a fekvőbeteg-ellátásban helyeződtek el, és ezeknek az oltópontoknak az üzemmódja egész napra szól, tehát általában reggel 8-tól este 8-ig, néhány kivételtől eltekintve, ahol ezt nem lehetett bevállalni. Egy meghatározott elv szerint, tehát a hozzáférhetőségnek, elérhetőségnek a lehető legmaximálisabb biztosításával kerültek ezek megtervezésre. Az ország teljes egészét gyakorlatilag sikerült lefedni, durván jelen pillanatban több mint 200, ha jól emlékszem 204 olyan oltópont van, amelyet egész nap fel lehet keresni. Az eredeti tervek szerint ezek az oltópontok a hétvégén szüneteltek volna, jelen pillanatban úgy néz ki, hogy az érdeklődés és az igények miatt valószínűleg a szombati üzemmód is megvalósításra kerül, tehát ahol erre lehetőség van, a szombati napon is rendelkezésre állnak.

Általában elmondható az, hogy 50-300 közötti látogatás volt az elmúlt héten ezeken az oltópontokon, tehát meglehetősen nagy az érdeklődés, és várhatóan, mivel ezek a második ütembe tartoznak, tehát ezeknek a zöme péntek reggeltől üzemel, várhatóan az igények pedig ugrásszerűen meg fognak nőni.

Az egyéb oltópontjainkról el kell mondani, hogy eléggé meglódult az elmúlt időszakban az influenza-oltóanyag felhasználása, hiszen mind a térítésmentes Fluval-B felhasználásban a háziorvosoknál, mind az egészségügyi intézményekben, a kritikus infrastruktúra terén, valamint a kampányoltásokban is elég komoly növekedést tudtunk detektálni.

A detektálás azt jelenti egyben, hogy minden egyes helyen, ahol oltásra kerül sor, napi jelentéseket gyűjtünk, tehát napi szintű monitoringgal rendelkezünk az oltóanyag felhasználásáról. Ez azt jelenti, hogy a háziorvosoknál már a kiadott értékek 65 százalékát, az egészségügyi intézményekben a 63 százalékot és a kritikus infrastruktúra terén a 45 százalékot tudták elérni, a kiadott térítésmentes oltóanyagok több mint 57 százaléka jelen pillanatban felhasználásra került, tehát itt egy elég jelentős előrelépésről adhatunk számot. Ez azt jelenti, hogy az elszámolt oltóanyagnál 1 millió 166 ezer elszámolás történt, tehát ezek mindegyike mögött oltás van. Természetesen jóval több oltás történt, hiszen ez csak a detektált elszámolásokat jelenti, amik közben be fognak érkezni, ezek utólagosan kerülnek elszámolásra és detektálásra.

Talán még annyit magáról a pandémiáról, tehát a járványunkról, hogy felállítottuk az úgynevezett SARI monitoring rendszert. Ez az Európai Unió által ajánlott, javasolt és tulajdonképpen elvárt rendszer, amely azt jelenti, hogy nemcsak a különféle oltópontokon és különféle szolgáltatásoknál mérjük és becsüljük a megjelent influenzások számát, hanem az akut súlyos légúti infekcióval kórházba kerülőket, tehát a kórházi eseteket, a kórházban intenzív ellátásban részesülőket, a lélegeztető gépeken kezelteket, valamint közben a meghaltakat is folyamatosan monitorozzuk.

Itt elmondható az, hogy az elmúlt héten is sajnos, növekedett a lélegeztető gépet igénylőknek a száma. Jelen pillanatban még nem tudtam összegezni - ezért elnézést kérek - az elmúlt három-négy nap jelentéseit, mert ez eléggé heterogén, és úgy néz ki, hogy egy uszkve két halálesetünk is előfordul, tehát ezzel vagy kilenc vagy tíz lesz a haláleseteink száma. A "vagy" azért van, mert utólagosan ezt értékelnünk kell, hogy valójában most influenza miatt halt-e meg, tehát ebben kellően óvatosnak kell lenni, vagy esetleg H1N1 pozitív volt ugyan, de annyira súlyos betegségei voltak, hogy ez legfeljebb csak egy mért adat. Tehát ezeket nekünk, ha bekerül a halálozási adatokba, külön még mérnünk kell. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen, helyettes tiszti főorvos úrnak a tájékoztatóját. Kérdezem, van-e kérdés, észrevétel. Nagy Kálmán képviselő úr!

DR. NAGY KÁLMÁN (KDNP): Tiszti Főorvos Úr! A legtöbb országban, de mindenütt helyes lenne, hogy tulajdonképpen megítéljük azt, hogy a vakcináció után milyen a posztvakcinációs állapot, vagyis gyakorlatilag az oltottak milyen százaléka védett. Történtek-e ilyen vizsgálatok, ha nem történtek, akkor terveznek-e ilyen vizsgálatot, ugyanis nagyon fontos lenne, hogy ha ez jó eredményt ad, hogy a lakosságot tovább sarkalljuk arra, hogy minél nagyobb legyen az oltottak száma.

ELNÖK: Köszönöm. Nem látok más jelentkezőt. Akkor tiszti főorvos úré a szó. Tessék parancsolni!

DR. KOVÁCS ATTILA helyettes országos tiszti főorvos: Köszönöm szépen a kérdést. Jelen pillanatban nem történik még a posztvakcinációs effektusnak, tehát az immunogenitásnak a mérése, egyszerűen azért, mert el kell érnünk egy megfelelő nagyságrendet és egy megfelelő időt az immmunizáció után, hogy ezeket tudjuk mérni, hiszen nekünk akkor darabonként vissza kellene most jelenleg menni még a néhány nappal vagy néhány héttel ezelőtti állapothoz. De igen, tervezzük, olyannyira, hogy itt kettős rendszer működne. Az egyik, ami természetesen ma is megy, az úgynevezett farmakovigilance rendszernek a monitorozása, azaz az esetleges szövődményeknek a feltárása és annak a monitorozása jelenleg is folyik, és egy bizonyos időpontban, amire most nem tudom megmondani, hogy mikor a legaktuálisabb, fog az utánmérés megtörténni, hogy az immunogenitást tudjuk ebben a dologban mérni, hiszen ez nekünk is nagyon fontos.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Köszönöm szépen helyettes tiszti főorvos úrnak a tájékoztatót. Az írásos meghívó egy napirendi javaslatot és az egyebek megtárgyalását tartalmazza. Kérdezem a bizottságot, ki támogatja a napirendi javaslatot. Ki szavaz igennel? (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Megállapítom, hogy a napirendet elfogadtuk.

Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról szóló T/10977. számú törvényjavaslat

A napirenden az egészségügyi törvénycsomag újra megnyitott tárgyalása szerepel. Tájékoztatom a bizottságot, hogy a kormány a múlt héten a szavazás elhalasztását kérte, a házbizottság is ennek megfelelően foglalt állást, tehát a ma esti szavazások között ez nem szerepel. Ennek egyik oka az - az jutott a tudomásomra -, hogy zajlott egyeztetés a gyógyszerpiac szereplőivel, ennek a terméke itt egy bizottsági módosító indítvány kezdeményezése is.

Tisztelt Bizottság! Köszöntöm az egészségügyi tárca csapatát, és a bizottsági módosító javaslat tervezetét az ülés kezdete előtt kiosztattam. Ez a módosító javaslat a referenciaárazás részletszabályait kívánja finomítani a gyógyszer-gazdaságossági törvényben annak érdekében, hogy a generikus verseny hatékonysága ne csökkenjen. Megkérdezem a kormány képviselőit, hogy mit gondolnak erről a kezdeményezésről, illetőleg ha kívánják röviden indokolni, akkor tegyék meg. Héjja Mária főosztályvezető asszony! Tessék parancsolni!

Dr. Héjja Mária főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium) szóbeli indoklása

DR. HÉJJA MÁRIA főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! A bizottsági módosító javaslatot az Egészségügyi Minisztérium támogatja, mivel maga a nemzetközi referenciaárazás intézménye, mint új eszköz a generikus verseny hatékonyabbá tételében egy kétségtelenül járható út, azonban meg kell találnunk azt a kompromisszumos mezsgyét, ahol a lehetőségekhez képest minimalizáljuk azokat a járulékos veszteségeket, amelyeket így potenciálisan okozhatunk az exportra termelő magyar gyógyszercégeknek. Tehát a magyar gyógyszeripari vállalatoknak, akiknek nyilván másodlagos szinten, az adók szintjén ezek további veszteségeket okozhatnának, ami az egész gazdaságot érintheti. Tehát ezért ezt a módosítást egy járható kompromisszumként értékeljük vagy ítéljük meg.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Schvarcz alelnök úr!

Kérdések, hozzászólások

DR. SCHVARCZ TIBOR (MSZP): Köszönöm szépen. Nagy nehezen megszületett ez a megállapodás, de ennek van egy hiányos oldala, tulajdonképpen a generikus programot támogatja ez a módosító javaslat, de annak van egy másik lába, hogy a patikákban kellene a generikus programot segíteni. Tehát mindenképpen jó lenne valamilyen forrást átcsoportosítani ebből a lehetőségből arra, hogy a generikus program működjön a patikákban. Tehát a patikus is érdekelt legyen abban, hogy generikumot szolgáljon ki. Köszönöm.

ELNÖK: Van-e más észrevétel? Horváth képviselő úr!

DR. HORVÁTH ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen. Azt megértem, ha megállapodás született, de azt nehezen értem meg, hogy ez miért is lesz jó a társadalombiztosítási kasszának. Tehát ha ezt nekem valaki megmagyarázza, hogy ez miért jó, hogy ennyivel megnyújtjuk, és az a 10 százalék sem kevés, de ebben van egy sokkal nagyobb taposóakna, az, hogy a legalacsonyabb három helyett a legalacsonyabb ötöt vesszük. Ott egészen kinyílhat, és eltolja az árat, középirányba felfelé el fogja húzni az egészet. Tehát bekerülhet egy egészen magas ár is referenciaárnak, amitől még 40 százalékkal eltérhet.

Szóval mondom: ha így állapodott meg a kormány, azzal nem tudok mit csinálni, legfeljebb nem helyeslem, de hogy ez az egészségügy számára és a társadalombiztosítás kasszájának - és bocsánat, végső soron a magyar betegnek - többletkiadást fog jelenteni, az egészen biztos. Ezért én erősen meg vagyok lepődve rajta, hiszen még inkább a szigorítás irányába mennék, mert Magyarországon nem alakult ki a generikus árverseny. Messze járunk attól, és az a csökkenés, amit mi ettől reméltünk, vagy amit a kormány remélt, az nem következett be, és ehhez képest még lazítunk tovább.

Tehát egy kicsit értetlenül állok a dolog előtt, én azt gondolom, hogy a magam részéről ezt nem fogom támogatni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Nyilván a kormány elmondja az álláspontját. Schvarcz alelnök úr egyébiránt helyes megjegyzése most nem erre a módosító indítványra vonatkozik, de ez egy olyan mezsgye, amin tovább kellene majd menni a gyógyszer-kiskereskedelemben, tehát a patikai forgalmazásban, és ezt már a bizottságban is többször szorgalmaztuk.

A magam részéről én ezt egy támogatható javaslatnak gondolom, mert egyik oldalon - és kérem majd a kormányt, nyilatkozzon a tekintetben, hogy ez a kassza betarthatóságát hogyan érinti és hogyan befolyásolja - megítélésem szerint ez érdemi többletkiadásokat nem generál, ugyanakkor abban kétségkívül segít, hogy a generikus készítményeket előállító hazai termelők pozíciója pont az árrendszer változtatása miatt ne romoljon. Ezért én ezt támogatni tudom, de ezzel együtt kérem, hogy akkor erre nézve mondjanak véleményt.

Csáky képviselő úr, még mielőtt a kormánynak szót adok.

DR. CSÁKY ANDRÁS (független): Köszönöm szépen. Gondolom, a tárca a jogalkotási törvényt betartja, és végzett, mert ezzel kapcsolatban aztán tényleg lehet hatástanulmányokat végezni, hogy ha és amennyiben a törvényben eredetileg szereplő megoldás lenne, akkor hogy alakulna a kassza, illetve most ennek a módosítása kapcsán hogy alakul a kassza, ezt egzakt módon lehet modellezni jelen pillanatban. Gondolom, hogy ezt elvégezték, mert ez feladatuk volt, hogy erről tájékoztassák a bizottságot.

ELNÖK: Nagy Kálmán!

DR. NAGY KÁLMÁN (KDNP): Ilyenfajta változtatást véleményem szerint csak akkor lehet hozni, ha valakinek a múltban valamilyen hasonló tapasztalata volt, hogy ha ez értékelhetően megjelent valamilyen formában. Tulajdonképpen az indokokat szeretném firtatni. Tehát a változtatás nem olyan mértékű, amelyiket így, egyik pillanatról a másik pillanatra előkapok, tehát valamilyen hátsó, nem szándék, hanem valamilyen hátsó motivációjának lennie kell a minisztériumnak ezzel kapcsolatosan, ami a korábbiakban megtörtént és ezzel valamilyen fajta pozitív változást akarnak előidézni.

ELNÖK: Köszönöm. Akkor megadom a szót a tárca képviselőinek. Héjja Mária!

DR. HÉJJA MÁRIA főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. Tehát a nemzetközi referenciaárazás gyakorlatának bevezetése egy teljesen új intézmény, és a generikus gyógyszerek árversenyét egyéb más intézményekkel vagy rendelkezésekkel próbáljuk elősegíteni és élesíteni a versenyt a piacon. Ez a nemzetközi referenciaárazás egy teljesen új terület, ami mondom: azért egy kicsit a többi eszközhöz képest az átlagnál veszélyesebb, mert egyrészt van egy potenciális megtakarító hatása, amire valóban készültek hatásszámítások, de a másik oldalról arra is készültek hatásszámítások, hogy ennek az eredeti formában történő bevezetése mekkora veszteségeket fog okozni a magyar gyógyszerek gyártóinak, akik ezeket a gyógyszereket nemzetközi piacokra exportálják. (Megérkezik az ülésre dr. Mikola István.) Ugyanis nemcsak Magyarország, hanem az Európai Unió összes országa törekszik arra, hogy a generikus árversenyt erősítse. És ezáltal szeretnék a három versus öt vitára válaszolni. Nagyon érdekes és sokszor hajmeresztő kezdeményezések vannak, amelyeknek a kimenetele sokszor annak az országnak a gyógyszeráraira is elég kétséges és meglepő dolgokat tud produkálni, nyilván az egyes országoknak mások a tradíciói, azok az országok, ahol mondjuk Indiával szoros gyarmati kapcsolat volt korábban, oda a generikus indiai gyártók sokkal könnyebben tudnak bejutni, és ezért olyan árak tudnak a piacon generálódni, amelyek nagyon komoly veszélyeket hordozhatnak a többi gyártóra nézve is.

Ezeknek a hatását szerettük volna valamennyire mérsékelni, ezeknek a szélsőségeknek a hatását, mert ha három árat számítunk, akkor egy-egy ilyen szélsőség nagyon durván el tudja húzni.

Tehát igazából azt akarjuk, hogy a nemzetközi referenciaárazás, mint új eszközt a generikus verseny élesítésére úgy vezessük be, hogy ezáltal azért minimalizáljuk azt a kárt, amit okozhatunk vele a magyar exportőröknek, másik oldalról pedig a gyógyszerellátás biztonságát sem szeretnénk ezzel semmilyen veszélynek kitenni. Ezért úgy gondoltuk, hogy első lépésként talán egy ilyen óvatosabb lépés az, amit meg kellene fontolni. (Megérkezik az ülésre dr. Puskás Tivadar.) Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Havas képviselő asszony!

DR. HAVAS SZÓFIA (MSZP): Köszönöm szépen. Én próbáltam követni, de sajnos, még mindig nem értem, hogy miért jobb az öt referencia, mint a három, és arra még mindig nem kaptunk választ, hogy ez az E. Alap gyógyszerkasszájára nézvést mit jelent a jövőben. Mondjuk azért a 30, illetve 40 százalék, ha a teljes gyógyszerkasszát nézem, ez egy elég tetemes szám, még akkor is, hogy ha nyilván a generikumok vonatkozásában ez nem egy ekkora tétel evidensen, de nyilván nem egy kis szám.

Tehát én azért továbbra is kíváncsi lennék, hogy körülbelül mekkora összeggel számolnak ezzel kapcsolatban, különös tekintettel arra, hogy a törvény vitáján már túl vagyunk, és nehezen értelmezem én is, hogy az utolsó utáni pillanatban hogyan kerül elő ez a kérdés.

ELNÖK: Köszönöm. Tessék parancsolni!

DR. HÉJJA MÁRIA főosztályvezető (Egészségügyi Minisztérium): Ez a szám 14 milliárd forint körüli szám volt, amit úgy kapott az OEP, hogy a mostani nagyobb forgalmú generikus hatóanyagok árait megnézték európai uniós piacokon, és ebből extrapolálták. Természetesen az NFGM számításai az esetleges gyártói veszteségekre egy ennél nagyobb számot adtak ki.

Határozathozatal

ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Akkor arról kell állást foglalni, hallottuk a véleményeket, érveket, hogy a bizottság elfogadja-e ezt a kezdeményezést bizottsági módosító javaslatként. Tehát ki támogatja a javaslat benyújtását? (Szavazás.) 10 igen. Ki tartózkodott? (Szavazás.) 13 tartózkodás.

Tehát a bizottság 10 igennel és 13 tartózkodással nem nyújtja be ezt a módosító javaslatot. (Megérkezik az ülésre dr. Nyul István.)

Van-e egyéb más megbeszélnivaló ezzel kapcsolatban? (Nincs jelzés.) Nincsen. Egyebekben van-e más? (Nincs jelzés.) Nincsen. Köszönöm szépen. A bizottság ülését bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 9 óra 25 perc)

 

 

Dr. Kökény Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Pavlánszky Éva