EIB-25/2006.
(EIB-25/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Európai ügyek bizottságának
2006. november 27-én, hétfőn, 12 órakor
az Országház főemelet 61. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Elnöki bevezető*

A napirend elfogadása*

Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter tájékoztatója a területfejlesztési törvény módosításával kapcsolatos elképzelésekről*

Dr. Lamperth Mónika tájékoztatója*

Kérdések, válaszok, reflexiók*

Az ülés bezárása*


Napirendi javaslat:

  1. Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter tájékoztatója a területfejlesztési törvény módosításával kapcsolatos elképzelésekről

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről:

Megjelent:

Elnököl: Dr. Eörsi Mátyás (SZDSZ), a bizottság elnöke

Kocsi László (MSZP), a bizottság alelnöke
Firtl Mátyás (KDNP), a bizottság alelnöke
Dr. Botka László (MSZP)
Káli Sándor (MSZP)
Dr. Legény Zsolt (MSZP)
Dr. Molnár Csaba (MSZP)
Szűcs Erika (MSZP)
Dr. Tóth Bertalan (MSZP)
Varga Zoltán (MSZP)
Veress József (MSZP)
Dr. Braun Márton (Fidesz)
Ékes József (Fidesz)
Dr. Hörcsik Richárd (Fidesz)
Ivanics Ferenc (Fidesz)
Manninger Jenő (Fidesz)
Nógrádi Zoltán (Fidesz)
Pelczné dr. Gáll Ildikó (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott:

Szirbik Imre (MSZP) Varga Zoltánnak (MSZP)

Meghívottak részéről:

Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter

Dr. Szaló Péter szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium)


(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 09 perc.)

Elnöki bevezető

DR. EÖRSI MÁTYÁS (SZDSZ), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Az európai ügyek bizottságának mai ülését megnyitom.

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Elnök úr, elnézést kérek, de az én hibámból eltévedtem a Házban, a másik végén kerestem. Bocsánat.

ELNÖK: Tessék helyet foglalni itt mellettem! Üdvözlöm Lamperth Mónika miniszter asszonyt, üdvözlöm a bizottság tagjait, meghívott vendégeinket. Tájékoztatom a bizottságot arról, hogy az elmúlt időszakban a Fidesz-Magyar Polgári Szövetség képviselőjétől két indítványt kaptam, az egyik Lamperth Mónika miniszter asszony meghallgatása a területfejlesztési törvény módosításával kapcsolatos kormányzati elképzelésekről, a másik pedig a konvergenciaprogram december 1-jei módosításával kapcsolatos pénzügyminiszteri elképzelésekkel kapcsolatos. A mai ülésünkön meghallgatjuk Lamperth Mónika miniszter asszonyt, és december 4-én 12 órakor hallgatjuk meg a pénzügyminiszter urat. Egyéb megkeresést az utóbbi időben nem kaptam, ha kapok, igyekszek majd azoknak is eleget tenni.

A napirendi javaslatomat ennek megfelelően az írásban előterjesztettel összhangban tartom fenn. Kérdezem a bizottságot, kinek van észrevétele ezzel kapcsolatban. (Jelzésre:) Alelnök úr, tessék!

FIRTL MÁTYÁS (KDNP), a bizottság alelnöke: Csak egy gondolatot, mert elnök úrral beszéltünk telefonon is. Köszönjük, hogy miniszter asszony itt van, de tény az, hogy nagyon-nagyon fontos a kérdés, és erre az egy óra talán rövid, nem tudom, hogyan tudunk ezeken a kérdéseken túljutni, de mindenképpen szeretnénk jól együttműködve jobban előkészített bizottsági ülésre jönni.

ELNÖK: Köszönöm szépen az észrevételt. Ha jól értem, két szempont ütközik: a gyorsaság és az előkészítettség. Valamiért mindenképpen kapok szemrehányást, amit én tudomásul veszek, mosollyal, de a mosoly mögött néha bánat rejtezik, de ez az én magánügyem, természetesen.

A napirend elfogadása

Kérdezem a bizottságot, hogy ki támogatja a napirendi javaslatot. Aki igen, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen. Megadom a szót a miniszter asszonynak.

Dr. Lamperth Mónika önkormányzati és területfejlesztési miniszter tájékoztatója a területfejlesztési törvény módosításával kapcsolatos elképzelésekről

Dr. Lamperth Mónika tájékoztatója

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Hölgyek és Urak! Köszönöm a meghívást. Elnök úr pontosan megfogalmazta azt a konkrét előadandó tájékoztatót, amelyet én írásban is megkaptam, és amelyet egyébként Pelczné Gáll Ildikó asszony kezdeményezett. Abban a levélben az van, hogy hivatkozva az én egyik korábbi megszólalásomra, a területfejlesztési törvény módosításának egyes pontjaival kapcsolatban érdeklődik, ezért engedjék meg, hogy e tájékoztatást egy picit előbbről kezdjem, aminek egy fontos része és eleme, hogy a területfejlesztési törvény módosításánál mire készülünk.

Amikor az elmúlt héten Gyurcsány Ferenc miniszterelnök úr találkozott a megyei jogú városok polgármestereivel, a regionális fejlesztési tanácsok elnökeivel és a megyei közgyűlések elnökeivel, akkor hét pontban tett javaslatot arra, hogy milyen intézmények alakuljanak, és egyéb javaslatokat is tett. Ennek az első pontja az volt, hogy alakuljon meg a kormány és az önkormányzatok egyeztető fóruma. Tájékoztatom önöket arról, hogy ma reggel a hét országos érdekszövetséggel sikerült teljes körű megegyezésre jutni, tehát én nagyon gyorsan vissza tudom vinni a kormány elé ezt a javaslatot, és ezt követően mindenről, ami az önkormányzatokat érinti, a kormány-önkormányzati érdekegyeztető fórumon lesz egyeztetés. Azt is javasolja, hogy álljon föl az Új Magyarország fejlesztési terv végrehajtását felügyelő országgyűlési eseti bizottság, ennek a részleteire is javaslatot tett. Én erről nem kívánok többet mondani, mert nyilván az Országgyűlés a maga menetrendjében el fogja majd végezni ezt a munkát.

A harmadik pont - és erről szeretnék majd részletesebben beszélni -: a kormány és az önkormányzatok december 31-ig állapodjanak meg a választási, az önkormányzati és a területfejlesztési törvény módosításának menetrendjéről! Nos, ebbe az egyeztetésbe illeszkedik majd bele a területfejlesztési törvény módosítása, amit természetesen nemcsak az önkormányzati érdekszövetségekkel kívánunk egyeztetni, hiszen ők ebben érintettek, de vannak más fontos szereplői is ezen törvény módosításának. Miután a területfejlesztési törvény módosítása szorosan összefügg azzal, hogy az önkormányzati törvény kétharmados módosítását is igénylő változata, hogy egyetért-e az Országgyűlés és az önkormányzatok azzal, hogy legyen-e választott regionális önkormányzat vagy sem - a mi javaslatunk az, hogy legyen -, ez nagymértékben determinálja azt, hogy a területfejlesztési törvény módosítása hogyan alakul.

Mert egészen más a törvény tartalma, a szabályozás tartalma, hogyha van választott regionális önkormányzat.

A kormány szándéka az, hogy a regionális fejlesztési tanácsok hatáskörét teljes körűen átadja a választott regionális önkormányzatnak. De erről majd egyeztetni kell, meg kell beszélni a részleteket, és ha ehhez lehet kétharmados többséget teremteni az Országgyűlésben, akkor egészen más tartalmú területfejlesztési törvénymódosítás lesz, mint hogyha egyébként ez nincsen.

A képviselő asszony a levelében arra hivatkozott, hogy nekem a nyilvánosság előtt elmondott beszédemben szerepelt az, hogy a regionális fejlesztési tanácsok beleszólhatnak az ágazati operatív programok nagy projektjeinek kiválasztásába. Itt bizonyára volt valami félreértés, mert én a következőt mondtam, és ezt mint szándékot fenntartom.

Területfejlesztési miniszterként rendkívül fontosnak tartom azt, hogy a regionális operatív programokon belül is legyen meg a területfejlesztés szempontja, hogy horizontálisan és harmonikusan fejlődjön egy-egy térség, tehát ez a ROP-on belül is fontos szempont. De ugyanilyen fontos szempont az, hogy az egyes régiókat hogyan, miként érintik az ágazati operatív programban megfogalmazott célkitűzések, magyarul hogy egy-egy ágazati operatív program mit jelent egy-egy régió számára.

Most azért Szegedet mondom, mert a polgármester úr, amikor a regionális operatív program vitája volt Szegeden, akkor ő maga is érintette ezt a kérdést, és nyomatékkal mondta el. De ezt önök tudják, hiszen hozzáértő szakpolitikusok, hogy egy-egy régióban a regionális operatív program által meghatározott fejlesztések csak egy kisebbik részét jelentik a régióban megvalósuló fejlesztéseknek, hiszen az ágazati programok fejlesztései ugyancsak fizikai térben, egy térségben, egy régióban, egy megyében, egy nagyvárosban valósulnak meg, tehát ezt az összhangot szeretnénk mi erősíteni - ez a Területfejlesztési Minisztériumnak és a miniszternek felelőssége és dolga is egyébként.

Ezért javasoltam én azt, de sok minden mással - ezt az egy mondatot nyilván fontosnak tartotta a képviselő asszony - együtt én azt is javasoltam, hogy a regionális fejlesztési tanácsoknak a majd megváltoztatandó új törvényben adjunk olyan jogosítványt, hogy véleményt alkotnak az ágazati operatív programokról, abban a menetrendben, amikor nyilván a ROP-pal is foglalkoznak.

Ez szerintem egy fontos véleményezési jogosítvány hatáskör, ami erősíti a területi harmónia összhangjának megteremtését, és hozzáteszem, segít a területfejlesztési miniszternek is ennek a feladatnak az ellátásában és ennek az érvényesítésében.

Visszatérve még azokhoz a javaslatokhoz, mert ez a harmadik pont volt, amiket a miniszterelnök úr tett. Az önkormányzati finanszírozási rendszer átalakítása, az önkormányzatok és a kistérségek saját fejlesztési tervei előkészítése az akciótervekhez, az RFT-k vétójoga a regionális operatív programokban közreműködő szervezetek kiválasztásánál ugyancsak olyan fontos javaslat volt, ami összefüggésben van a területfejlesztéssel, és ami bizonyára érinti a bizottság kompetenciáit is.

Tisztelt Elnök Úr! Én arra szorítkoztam, amivel engem idehívtak, de természetesen ha olyan kérdés, szakkérdés van, amire válaszolni kell, akkor szívesen állunk rendelkezésre a szakállamtitkár úrral együtt. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter asszony. Körülbelül olyan 40 percünk van. Nálunk a bizottságban az az ügyrend, hogy minden képviselői megszólalásra rögtön megkapja a miniszter asszony a szót, és akkor van lehetősége viszontválaszra.

Ez egy élénk vitát tesz lehetővé, de azzal a veszéllyel jár, hogy elhúzódik a vita. Úgyhogy arra kérem képviselőtársaimat, hogy az időkorlátozásra tekintettel tömören fogalmazzák meg a véleményüket!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Elnök úr, én azt ígérem, hogy rövid leszek, de 1 óra előtt 5 perccel el kell mennem, a parlamentben van dolgom. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Mindannyiunknak, pontosan erre hívtam fel a figyelmet, ezért mondtam a 40 percet. A 30-40 perc stimmel.

Kérdezem képviselőtársaimat, ki kér szót. (Jelzésre:) Pelczné Gáll Ildikó!

Kérdések, válaszok, reflexiók

PELCZNÉ DR. GÁLL ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Miniszter Asszony! Először is a köszönetünket szeretnénk kifejezni, hogy ilyen gyorsan sikerült létrehozni ezt a találkozót.

Nagyon tömör leszek és nagyon lényegre törő, hiszen igazából az ön válaszára vagyunk kíváncsiak. Térjünk vissza egy picit a háttérhez, amit a levelemben is megfogalmaztam, hiszen ezek adták annak az indítékát, hogy beszéljünk erről a kérdésről.

A választási kampányban Veres János pénzügyminiszter kijelentéseivel kezdődött a sor, amikor azt mondta, hogy: "egyes térségek úgy fognak részesedni a lehetőségekből, a fejlesztési lehetőségekből, a területi támogatottság úgy fog megvalósulni, amilyen választási eredmény születik." Ez április 14-én volt.

Szili Katalin házelnök asszony Salgótarjánban folytatta a sort, amikor egész egyszerűen azt mondta, hogy: "a választópolgárok el tudják majd dönteni, melyik jelölt mögött áll olyan erő, amely garantálhatja a fejlesztési forrásokat, a munkahelyteremtést, és ha Salgótarján fejlesztési forrásokat akar, akkor csak és kizárólag a szocialisták jelöltjére szabad szavazni." Szerintem ez elég korrekt és egyértelmű megfogalmazás volt.

És ön is megszólalt ebben az ügyben, amikor azt mondta, többek között egy mondatot szeretnék csak kiemelni a hozzászólásából: "olyan javaslatot fogok a frakciókkal való egyeztetés után a kormány elé terjeszteni, ami a kormánypárti politikusoknak és a szocialista politikusoknak erős lehetőséget és mandátumot ad a regionális fejlesztési tanácsokban" - ez az október 7-ei választmányi ülésen hangzott el. Remélem, pontosan idéztem mindhárom kijelentést.

Konkrétan azt szeretném kérdezni, hogy mit ért az erős mandátum alatt? Hogyan kívánja ezt megfogalmazni, akár a jelenben, a regionális fejlesztési tanácsok vezetőinél; akár az ön által említett és valóban fontosnak tartott területfejlesztési és önkormányzati törvény vonatkozásában? És ön konkrétan hogyan tartja ezt összeegyeztethetőnek az Európai Unió alapelveivel? Nem érzi-e, hogy ez egy óriási ellentmondás, amit ön megfogalmazott? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Köszönöm szépen. Az első két idézet nem tőlem való, úgyhogy azt javaslom, hogy kérdezzék meg az érintetteket. (Pelczné dr. Gáll Ildikó: Természetesen.) Bár azt gondolom, hogy ők válaszoltak erre a nyilvánosság előtt, több ízben is.

Ami az én szándékomat illeti, amiről én beszéltem, amit idézett a képviselő asszony, az egy jövőbeni területfejlesztési törvény módosításáról szól, amiben az a szándékunk, hogy erős mandátummal, azaz szavazati joggal... - és én ezt több ízben elmondtam már a nyilvánosság előtt. Azt gondoltam, hogy ez egyértelmű, de ha nem, szívesen elmondom a bizottság előtt is, hogy a szövegkörnyezetből kiragadott mondat azért nem értelmezhető csak így önmagában, mert volt előzménye, folyosón való egyeztetés, beszélgetés, ahol bizonyos képviselők aggodalmukat fejezték ki pletykákkal kapcsolatban, ami szerintem nem való egy bizottság asztalára, de hogyha érdeklik a részletek, természetesen azokat is szívesen elmondom. Semmi titkolnivalóm nincs önök előtt. Ezért ha én azt a beszédet nyilvánosan mondom el és a nyilvánosságnak szánom, akkor elmondom a magyarázatot is.

Nem mondok mást, csak elmondom a magyarázatot is. Tehát az erős mandátum szavazati jogot jelent - csak hogy egyértelmű és világos legyen -, és egy jövőbeni törvénymódosításról szól. Ma a delegálással, a mai regionális fejlesztési tanácsok újjáalakulásával kapcsolatban más a helyzet, hiszen ma kormánynak arra van lehetősége, hogy a hatályos törvény szerint delegáljon a regionális fejlesztési tanácsokba.

A hatályos törvény kapcsán, amelyet 1999-ben módosított az Országgyűlés - és van itt néhány képviselő, aki akkor is képviselő volt már és megszavazta azt a törvénymódosítást -, az hozta létre a mostani állapotot, hogy a kistérségi delegáltak kevesebben vannak, a kormánydelegáltak meg többen vannak, mint ahányan korábban voltak. A kormány a '99 óta hatályos törvény alapján delegált a regionális fejlesztési tanácsokba, és a regionális fejlesztési tanácsok elkezdték a munkájukat.

Szeretném önöket tájékoztatni arról, ez örömteli, hogy a regionális fejlesztési tanácsok a regionális operatív programokat megtárgyalták, érvényesítették és beépítették a regionális operatív programokba mindazokat a javaslatokat, amelyek a társadalmi vitán, a partnertalálkozón felmerültek. Így aztán lehetőségünk van arra, hogy a megfelelő és az előre elhatározott, az Unió által is jóváhagyott határidőben a kormány ezt megtárgyalja, jóváhagyja és továbbítsuk az Európai Uniónak. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Képviselő asszony!

PELCZNÉ DR. GÁLL ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Ugyan nem kaptam választ arra a kérdésemre, hogy hogyan tartja a miniszter asszony összeegyeztethetőnek a kijelentését, akár a részbeni kijelentését is, az Európai Unió két fontos alapelvével, de azt hiszem, elég elkenő volt ez a válasz ahhoz, hogy ne is tegyem fel a további kérdéseimet a témát illetően.

Folyosói pletykákra végképp nem vagyok kíváncsi a tekintetben, amikor 8 ezer milliárdról és az ország fejlesztési lehetőségéről van szó.

A területfejlesztési törvény tervezett módosításáról, irányáról sem tudunk még sokat, természetesen nagyon fontosnak tartjuk, ugyanakkor a jelen problémáira kell fókuszálni, és a jelen megoldandó problémáit kell előtérbe helyezni. Látom, hogy a miniszter asszony nagyszerűen megoldotta ezt a kérdést, sajátosan értelmezve a hivatkozott '99-es törvény vonatkozó rendelkezéseit, úgy értelmezte a kormánydelegáltat, ahogy a jelenleg a regionális fejlesztési tanácsok élén lévő elnökök esetében ezt megtette. Számunkra ez nem megnyugtató, de a későbbiekben erre még visszatérünk. Köszönöm.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Én ezt a szabályozást, ami '99-ben született, összhangban lévőnek tartom az Európai Unióval. Ezért nem adtam erre választ, mert úgy gondoltam, hogy amit a Fidesz-kormány elvégzett, a Fidesz képviselői most talán nem kérdőjelezik meg, hogy ez összhangban van-e az európai uniós szabályokkal.

És a kijelentésemet is egyébként ezzel összhangban lévőnek tartom, mert a választott regionális önkormányzat létrejöttéig valamennyi felelősség a kormányt illeti. Ezért meg vagyok arról győződve, hogy amíg a kormány köteles helytállni valamennyi fejlesztési döntésért, addig helyénvaló az, hogy a kormányzati oldal többségével szülessenek meg a regionális fejlesztési tanácsban a döntések.

De a gyakorlat ennél jobb. Például abban a régióban, ahol ön képviselő, egyhangúlag választották meg a regionális fejlesztési tanács elnökét, és van alelnök a másik politikai oldalról is. Tehát sokkal jobb összhang mutatkozik a regionális fejlesztési tanácsokban, mint amit itt most ez a disputa sugall.

És én szeretném a képviselő hölgyeket és urakat biztosítani arról, hogy területfejlesztési miniszterként mindent megteszek annak érdekében, hogy összehangolt működés legyen a regionális fejlesztési tanácsokban. És azt is természetesnek tartom egyébként, hogy azokat az aggodalmakat, amelyek a szocialista képviselőkben bizonyos sajtóhíresztelések és pletykák kapcsán megfogalmazódtak, megpróbáltam eloszlatni. Aki ezt másként látja, az most nyilván mondja a kritikáit. Én szeretném megerősíteni, hogy ma is ugyanígy elmondanám ezt a szöveget.

Hogy a törvénymódosítás irányairól nem hallott a képviselő asszony, és ezt megfogalmazza kritikaként. Szeretném még egyszer elmondani, hogy elindul az egyeztetés. Ha van szándék kétharmados törvénymódosításra az önkormányzati törvény kapcsán, a választott régió témájában, akkor egész más lesz a területfejlesztési törvény, mint hogyha nincsen. Ezért én szívesen fogok tájékoztatást adni ennek a bizottságnak is a részletekről, amikor eljutottunk az egyeztetésben odáig, de egyszerűen a ma reggeli, az önkormányzati érdekszövetségekkel való egyeztetést rúgnám fel, ha itt most ennél többet mondanék, mint amiben ott megegyeztünk, hogy december 12-én a 7 országos érdekszövetséggel megegyezünk a menetrendről.

Ha ez a menetrend jóváhagyásra kerül, utána elindul a tartalmi egyeztetés, és amikor kész vagyunk ezzel a tervezettel, akkor idehozom a bizottság elé. Biztosítom arról, képviselő asszony, hogy időben, még az Országgyűléshez, a kormányhoz való beterjesztés előtt meg fogja ismerni ennek az irányait. Ma egyszerűen nem tartunk ott, mert a miniszterelnök úr javaslata alapján egy új menetrend körvonalazódik, és úgy tűnik, hogy ehhez az érdekszövetségek partnerek. Én ezt pedig örömtelinek tartom.

ELNÖK: Köszönöm szépen, miniszter asszony. Tehát december közepe táján akkor vendégül láthatjuk a bizottságban.

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Nem, akkor még csak a menetrend lesz meg, elnök úr.

ELNÖK: Még csak a menetrend. Tehát akkor a lehető legkorábbi időpontban, ezt köszönjük.

A listámon szerepel Ékes József, Nógrádi Zoltán, Ivanics Ferenc, Manninger Jenő, Botka László. Én felírok minden nevet, utána lezárom a hozzászólások listáját, 25 percünk van. Akkor fér bele minden az időnkbe, ha nagyon pattogós a dolog. Tehát Ékes József következik.

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Nagyon köszönöm, elnök úr. Tisztelt Miniszter Asszony! Azért voltak és kialakultak szokásjogok, hiszen 2002 kapcsán hivatkozott a törvényre. A regionális tanácsok elnökei általában a megyei közgyűlések elnökeiből kerültek ki, másrészt pedig a minisztériumokból a képviseletet elsődlegesen a minisztériumi alkalmazottak biztosították. Tehát egy szokásjogot borított fel a mostani rendszer.

A másik ilyen kérdés, amit annak idején Horváth Balázzsal együtt kezdeményeztünk, a kistérségi megbízotti rendszer kérdése. Ha úgy fókuszálunk, hogy a regionális tanácsok, valamint a térségek megerősítése, akkor a kistérségi megbízottakra hatékonyabban szükség van.

Viszont a jelenlegi költségvetésben ennek a forrását nem találjuk, ez nem található. Mindenképpen szeretném, ha ez a rendszer önmagában megmaradna, nem politizálódna át annyira, amennyire máig ez kialakult. Viszont ehhez a forrásokat tényleg biztosítani kell, és hogy ha ebben lesz majd ötpárti egyeztetés, akkor ezt kérem hangsúlyosabban megemlíteni!

A másik ilyen kérdés, amit ön elmondott, ez is egy nagy kérdés, hogy hány régióra van szükség ma Magyarországon - háromra, ötre, hétre, nyolcra? Szóval ez is legyen majd a témája a területfejlesztési törvény esetleges újragondolásának. Köszönöm.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: A kistérségi megbízotti hálózat ebben a formájában, ahogy most van, nem fog tovább működni, de tovább fog működni, vagy újjáalakul egy másik hálózat a kormány döntése alapján, ami ugyancsak a kistérségben működik. Azért lesz más a neve, mert a tartalmát is szeretnénk kiterjeszteni.

A kormány elvárása az volt az előterjesztővel szemben, ez én vagyok, hogy az egyes tárcák megbízásából a kistérségben működő és nagyrészt az Új Magyarország fejlesztési terv, illetve a vidékfejlesztési terv végrehajtásához kapcsolódó feladatokon dolgozó hálózati szakemberek koordináltan, együttműködve lássák el a feladatukat.

Reményeim szerint vagy ezen a héten, vagy legkésőbb a következő héten a kormány elé kerül ez az előterjesztés, amely szerint az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium által felügyelt hálózat kapcsán a mi javaslatunk az lesz, hogy az önkormányzati és térségi koordinátor - de kistérségekben működve - nevében is megjelenjen az, hogy a kistérségben koordináltan kell a feladatokat ellátni. Egyébként azoknak a tartalmi elvárásoknak ez megfelel, amelyeket a képviselő úr megfogalmazott, tehát egyetértünk abban, hogy erre tartalmában szükség van.

Hogy hány régióra van szükség. Én szívesen megnyitom a vitát e tekintetben is a régiólehatárolás kapcsán, de azt bizonyára tudja a képviselő úr is, hogy ez 2013 után lehet hatályos, hiszen az Uniónak ezt a régióbeosztást jelentettük le. Köszönöm.

ELNÖK: Képviselő úr!

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Elnök Úr! Ha valószínűsíthetően ki is alakul egy ötpárti egyezség ebben a kérdésben, a választott regionális tanácsok kialakulása sem fog befejeződni 2013 előtt.

Én úgy érzem, hogy a minisztériumok által küldött szakértők a térségi megbízottak helyett, ez megint politikai lesz - és itt tartom azt, amit Pelczné Gáll Ildikó is mondott a maga részéről -, és sajnos át lesz politizálva, mert a kistérségi megbízottak pályáztatás révén kell, hogy a térséget szolgálják, és elsődlegesen ők ismerik a térség problémáit. Köszönöm. Nem is kívánok rá választ.

ELNÖK: Botka László képviselő úr.

DR. BOTKA LÁSZLÓ (MSZP): Tisztelt Miniszter Asszony! Tisztelt Bizottság! Tényleg tiszteletre méltó, hogy az ellenzéki képviselőtársaim minden fórumon, és így az integrációs bizottság ülésén is ilyen határozottan tudják állítani, hogy pártpolitikai pénzosztás lesz a fejlesztési pénzeknél, miközben még a pályázatok se írtuk ki. Most fogadjuk el az operatív programokat, és értelemszerűen még egy eurót se költhetett senki a Magyarországnak 2007-13 között járó forrásokból.

Én hadd említsek egy dél-alföldi példát! Az elmúlt 4 évben a Dél-Alföldön az egy lakosra jutó fejlesztési forrásokból magasan Mórahalom város nyerte a legtöbbet. Ebben egyrészről gratulálok Nógrádi polgármester úrnak, másrészről meg biztos vagyok benne, hogy hasonló politikai üldöztetéssel és diszkriminációval kiegyezne az elkövetkező négy évre vonatkozóan is.

Amit a készülő törvényjavaslattal kapcsolatban szeretnék megjegyezni, örömmel hallottam szerdán a miniszterelnök úrtól ezt a két javaslatot, amit a miniszter asszony is említett, mert valóban az elmúlt évek komoly tapasztalata, hogy a regionális törekvéseket, a ROP-okat az ágazati operatív programokkal össze kell hangolni.

Ezzel kapcsolatban két kérdésem lenne. Egyrészt, elhangzott, hogy valamennyi ágazati operatív program monitoringbizottságába delegálhatnak az RFT-k. Számomra nem világos, hogy akkor az lesz, hogy minden régiónak lesz ott egy, vagy meg kell alapoznunk, hogy ki képviseli a régiókat? Ez nem volt teljesen világos a számomra. Természetesen az első változat közel állna a jóhoz.

A másik pedig, hogy a közreműködő szervezetnél vétójogot kapnak a ROP-ok esetében a regionális fejlesztési tanácsok. Esetleg tudunk-e gondolkodni abban, hogy mondjuk az ágazati operatív programoknál is, természetszerűleg ha nem is vétójog, de valami komolyabb beleszólás legyen a végrehajtásba?

Amennyire jól értettem, a miniszter asszony azt említette, hogy még meg se kezdődött igazából, főleg nem a politikai egyeztetés a területfejlesztési törvényről, de nyitott lenne arra, hogy ilyen irányokban is elkezdjünk gondolkodni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Az első kérdést én úgy értelmeztem, hogy minden régió küldhet egy-egy delegáltat az ágazati operatív programok monitoringbizottságába. Tehát az én értelmezésem ez. Én azt gondolom, hogy majd a végrehajtást is ilyen módon kell megtenni.

Ami a második kérdését illeti a képviselő úrnak, én nagyon támogattam és nagyon egyetértettem a miniszterelnök úrnak azzal a javaslatával vagy ígéretével, hogy a regionális operatív programok tekintetében a közreműködő szervezeteknél vétójogot kapjanak a régiók. Szerintem ez így nagyon rendben van, hiszen a régiók abszolút érdekeltek abban, hogy szorosan együttműködjenek a közreműködő szervezettel, jobb munkakapcsolat alakuljon ki, értsék egymás szavát, és ezzel abszolút adekvát ez a vétójog.

Ami a többire vonatkozó javaslat, azt tudom ígérni a képviselő úrnak, hogy ezt továbbítom Bajnai úrhoz, mert az a végrehajtás, és ez nem az én kompetenciám. Én abszolút nyitott vagyok erre a javaslatra, mert területfejlesztési miniszterként is szeretném, ha az eszközrendszer bővülne a területi harmónia összhangja biztosítása tekintetében. Ebbe nagyon szervesen illeszkedik a képviselő úr által tett javaslat. Köszönöm.

ELNÖK: Képviselő úr? (Dr. Botka László nemet int.)

Nógrádi Zoltán képviselő úr!

NÓGRÁDI ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Asszony! Szeretném felhívni egy körülményre a figyelmet.

Önök a területfejlesztési törvény 1999-es módosítására hívják fel a figyelmet folyamatosan. Szeretném hozzátenni, hogy az Országgyűlés 2002 decemberében, a Medgyessy-kormány ideje alatt módosította a területfejlesztési törvényt, és akkor alakult ki a kormányzati hegemónia a regionális fejlesztési tanácsokban. Akkor erősödött meg olyan mértékben a kormányzati túlsúly a területfejlesztési tanácsok döntéshozatalában, ami véleményünk szerint nem igazán egészséges. Tehát én a korrektség érdekében szeretném kérni a miniszter asszonyt, hogy a későbbiekben a 2002-es módosításról is legyen kedves számot adni!

Ékes képviselő úr véleményéhez szeretnék csatlakozni, amely a szokásjogok alapján történő regionális fejlesztési tanácsi irányítással kapcsolatos eddigi menetrend átpolitizálását jelenti. Egészen eddig a regionális fejlesztési tanácsok elnöki pozícióját a területi képviselet adhatta.

Mostantól kezdődően, egy hatalmi túlpozícióból adódóan, a minisztériumi delegáltak adják a regionális fejlesztési tanácsok elnöki pozícióját, ami önmagában még nem feltétlenül elítélendő. Véleményünk szerint az ágazat képviselője, aki ráadásul nem köztisztviselő és nem az ágazatpolitikában érintett szereplő, hanem a területről valamilyen választási módszer szerint kiválasztott pártpolitikus, önmagában egy kicsit érdekes kérdés, hiszen köztisztviselőket pártpolitikusokkal váltani nem biztos, hogy azt üzeni, hogy itt kiegyensúlyozott döntéshozatalra lehet számítani.

Másrészt pedig azzal az elvvel van szemben, amit a kormányzat és ön is oly sokszor említ és hangoztat, hogy a decentralizáció irányába kell haladni az európai uniós források felhasználásában, felosztásában is.

Ebben a helyzetben nem értjük ezt a centralizációt. Miért a kormányzat irányítja a regionális fejlesztési tanácsokon keresztül a regionális fejlesztési tanácsokat? Ha önök annyira elkötelezettek a decentralizáció mentén, miért nem lehet gesztus értékkel az eddigi gyakorlatot folytatni?

Ugyancsak ezekkel a kérdésekkel foglalkozik az a felvetés is, amely arra szolgál vagy azt rögzíti, hogy jelen helyzetben az ágazatok köztisztviselőinek, szakmai hozzáértőinek, akár szakállamtitkárainak vagy helyettes államtitkárainak az ágazathoz értő képviselete nem megoldott a regionális fejlesztési tanácsokban. Nagyon sok esetben olyan személyek kerültek be a regionális fejlesztési tanácsokba, akiknek semmi közük, direkt kapcsolódási pontjuk nincs az adott ágazathoz, az adott minisztériumhoz.

Sok esetben választási legitimitás nélküli szerepe van a regionális fejlesztési tanácsban, minisztériumi képviseletben, ami szintén kissé megkérdőjelezi azt a szakmai hitelességet és a decentralizációs törekvéseket, amit oly sokszor emlegetnek.

Vagy a dél-dunántúli rémtörténet, ami a regionális fejlesztési tanács elnökével kapcsolatosan megfogalmazódik: egy olyanfajta politikus vállalja fel a regionális fejlesztési tanács elnöki szerepét, akinek a korábbi időszakban le kell mondania egy országgyűlési alelnöki szerepről, majd később a saját pártja sem vállalja már országgyűlési képviselői szerepben, és mégis regionális fejlesztési tanács-elnökként kerül minisztériumi képviseletben a regionális fejlesztési tanács élére.

Ezek olyan hangulati, politikai, szakmai lépések, amelyek rontják a hangulatot. Én természetesen nem szeretnék semmiféle prejudikációba fogni ezzel kapcsolatosan, és megelőlegezni bármiféle rossz döntést vagy rossz lépést, de rontják azt a közbizalmi hangulatot, amely az Európai Unió forráselosztása körében kialakult, amikor a kormányzatnak kínosan kellene ügyelnie arra, hogy ezeket a gesztusokat úgy gyakorolja, hogy azok a párbeszédet erősítsék.

A szegedi találkozó alkalmával én az ön szájából úgy véltem értelmezni a javaslatát a területfejlesztési törvény módosításával kapcsolatosan, többen így értelmeztük, és jelzem, hogy helyeseltük, hogy a regionális fejlesztési tanácsoknak ön erős mandátumot kíván biztosítani az ágazati operatív programok központi projektjei kiválasztásában, vagy kiemelt projektjei kiválasztásában. Van ilyen törekvése önnek, hogy ezt a területfejlesztési törvény módosításában rögzítse vagy rögzíttesse? Vagy pedig csak egy olyanfajta kinyilatkoztatás volt, amelyet a fejlesztéspolitika egyébként kormányon kívüli intézményrendszere bármikor áthúzhat, és ezáltal az ön kormányban legitimált szerepét és ezzel kapcsolatos szakmai, szakmapolitikai elképzeléseit felülírhatja?

És még egy konkrét kérdés. Államosítani fogják-e a regionális fejlesztési ügynökségeket? Köszönöm.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: A törvénymódosítást illetően fenntartom a korábban mondottakat, mert '99 jelentett paradigmaváltást a korábbi szabályozáshoz képest.

A regionális fejlesztési tanácsok elnökét illetően a szokásjog. Kétségtelen, hogy a régiók többségében volt ilyen gyakorlat, hogy rotációban látták el a megyei közgyűlési elnökök a regionális fejlesztési tanács elnöki tisztségét.

Volt azonban példa arra is az előző időszakban, hogy nem így történt, hanem négy évre választottak elnököt, aki nem megyei közgyűlési elnök volt, és ez a stabilitás rendkívül jót tett a regionális fejlesztési tanácsnak.

Én személyesen nem értek egyet azzal, hogy rotációban működtek az RFT-k. Az a tapasztalat, hogy mire egyik elnök a másiknak át tudta adni, a legjobb hozzáállással és legtisztességesebb feladatellátással is, ez időt vett el, valamint az ügyek mélységének a megismerését és a területi szempontok felértékelődését. Már úgy értem, hogy nem a régiónak, mint a régió egészének a figyelembevételét, hanem miután mindenki egy-egy térségből rendelkezett mandátummal, óhatatlanul azon szempontok felértékelődését.

A regionális fejlesztési tanácsok ezt tudták kezelni, tehát én nem látok ekörül akkora problémát, hogy azt mondanám, hogy ez megoldhatatlan. Mégis azt mondom, lényegesen egészségesebb az, hogyha a régió egésze általi, vagy a régió egészét képviselő szemlélet jelenik meg a regionális fejlesztési tanácsokban.

Ezért én azt mondom, hogy a mostani megoldás jobb, mint a rotáció, de a legjobb megoldás az, amikor választott regionális önkormányzat jön létre.

És itt szeretnék áttérni a képviselő úr következő állítására. Azt szeretném kérni, hogy ne keverjük össze itt a szezont a fazonnal, mert igen, decentralizálni kellene, sokkal nagyobb erővel, de decentralizálni, azaz a központi kormány feladataiból és hatásköreiből jogosítványokkal együtt átadni a régiónak úgy lehet, ha a régióban van olyan választott intézmény, amelyik képest helytállni a saját döntéseiért. Tehát sokkal nagyobb decentralizációra van lehetőség, hogyha van választott regionális önkormányzat.

És ezt nemcsak most mondom, ezt mondtam a parlamenti vitában is, ha a képviselő úr visszanézi - ez még az önkormányzati választások előtt volt. Ugyanez volt a véleményem.

Ezért azt gondolom, hogy az nem állt a kormány szándékában, és ma sem áll a szándékában, hogy úgy ad át döntési kompetenciát, hogy egyébként a felelősséget nem tudja odaadni. Dönt a régió, és helytáll a kormány. Ez nem egy egészséges megoldás, és egyébként a jogok és kötelezettségek egyensúlyban való kezelése ezt nem is teszi lehetővé. Tehát én azt mondom, nyissuk meg újra a törvény vitáját, próbáljunk megállapodni, és akkor lehet további előrelépés a szabályozásban.

Az RFT-nek szeretnénk erősebb mandátumot adni az ágazati operatív programokban. Nem mindenható hatáskört itt sem, hiszen nem az RFT kell, hogy helytálljon ezért, hanem az ágazatilag is felelős miniszter, illetve a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. De hogy legyen véleményalkotási joguk ebben a törvény erejénél fogva, ezt tudom megerősíteni.

Nem beszéltem nagy projektekről és nagy projektekről - határozottan emlékszem erre, nem is ez volt a szándékom. Ha így lehetett érteni, akkor elnézést kérek. Egyébként nem zárom ki, hogy legyen ilyen. Tehát azt mondom, lehetséges, de ennél több garanciát én ma nem tudok mellétenni, mert az én kompetenciám eddig terjed.

Úgyhogy az, amit ön a kérdésében feszegetett, az jogos, azt kell mondjam, ma nem tudok ennél többet mondani. Nem áll szándékában a kormánynak államosítani az RFT-ket.

ELNÖK: Képviselő úr!

NÓGRÁDI ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. A decentralizáció folyamat. A decentralizáció egy elv, filozófia, amely mentén ha egy kormány elhatározza magát, akkor annak határozott törekvései vannak, és határozott lépései, akár politikai, akár szakmai, akár gesztus értékű lépései vannak.

Amit most végrehajtunk a regionális fejlesztési tanácsokban, az egyértelmű centralizáció, annak köze nincs a decentralizációs kommunikált elvekhez. Akár azzal a mondatával semlegesíti ezt a miniszter asszony, amikor azt mondja, hogy azért nem lehetnek a megyei közgyűlések elnökei regionális fejlesztési tanács-elnökök, mert a területi elvet érvényesítik. (Dr. Lamperth Mónika: Nem mondtam...) Ez a területi elv leírása, a központi kormányzati centralizációs törekvésekkel szemben. Én úgy gondolom, hogy ez nem helyes.

Ha elismerjük a területi elvet, akkor a területi elvekkel és a területi érdekérvényesítéssel kapcsolatos politikai törekvéseket és legitimitást is elismerjük. Én elfogadom önnek azt a véleményét, amely szerint azt mondja, hogy a rotációs elnöki szerepnél jobb az állandó elnök, de ez nem jelenti az, hogy nem lehet területi szintről érkezett elnöke a regionális fejlesztési tanácsnak, sőt! Hogy ha a területi elveket érvényesítjük, területi szempontokat és decentralizációs törekvéseket érvényesítünk, akkor célszerű is, hogy a területi érdekérvényesítésben érdekelt szereplőkké váljanak a regionális fejlesztési tanácsok elnöki pozícióival.

Tehát nem szabad mást mondani a területtel kapcsolatosan és mást az intézkedések szintjén megjeleníteni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Nincs ilyen ellentmondás.

Azt szeretném kérni, hogy ne magyarázzanak bele olyat a szavaimba, amit nem mondtam! Nekem személyesem az a véleményem, az az álláspontom, hogy nem jó a rotáció. Ettől az még törvényes, és természetesen a kormány tudomásul veszi, hogyha így dönt egy regionális fejlesztési tanács.

ELNÖK: A rendelkezésünkre álló 8 percben először Ivanics képviselő úr.

IVANICS FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Miniszter Asszony! Tisztelt Bizottság! Megpróbálok nagyon rövid lenni.

Hogy jól értsük: az erős mandátum szavazati jogot jelent. Ugye, ez ezt jelentette. Akkor felolvasnám a mondatot: "Olyan javaslatot fogok a frakciókkal való egyeztetés után a kormány elé terjeszteni, ami a kormánypárti politikusoknak és a szocialista politikusoknak szavazati jogot ad a regionális területfejlesztési tanácsban." Nem sokat javított a helyzetén, tisztelt miniszter asszony, ezzel a módosítással, de pontosan értjük, hogy mi történt, hiszen az elmúlt időszakban gyakorlatilag a regionális fejlesztési tanácsokon belül látjuk ennek a megvalósulását.

Így lehetséges az nyilvánvalóan, hogy a regionális fejlesztési tanács elnöke a nyugat-dunántúli régióban egy olyan politikus, aki a magyar parlament tagja, gyakorlatilag a regionális fejlesztésben előzmények nélkül van, és történetesen az ön kinevezettje a regionális fejlesztési tanácsban. Tehát kvázi ön nevezte ki a regionális fejlesztési tanács elnökét, itt ezt a képet láthatjuk.

Amit a '99-es törvénymódosításról mondott, az megint újszerű információ, hiszen én úgy emlékszem a '99-es törvénymódosításra, majd arra az egész választási ciklusra, hogy a szocialista politikusok sok mindennek tartották a '99-es területfejlesztési törvény módosítását, csak speciel EU-konformnak nem. Ön itt azt mondta, hogy ez teljesen elfogadható.

2002-ben lehetőségük lett volna, nem módosítottak. Az okát nyilván tudjuk. A rotáció viszont nem törvényes, a rotáció nincs beleírva a törvénybe, tisztelt miniszter asszony, ahogy ön említette az előbb!

Úgyhogy én arra lennék kíváncsi, hogy a területfejlesztési törvény tervezete kapcsán mondjon egy időpontot, hogy várhatóan mikor jön be! Ha ön azt mondja, hogy december 31-ig megtörténik ez az egyeztetés, akkor nyilvánvalóan onnantól van a minisztériumnak egy felkészülési ideje, és meg tudja mondani, hogy ez a jövő év első felében, első negyedében kerülhet beterjesztésre.

Tulajdonképpen 2009-cel kapcsolatban sok érdekes információ elhangzik. Nagyon sokszor mondják azt, hogy a Fidesz ott szúrta el, hogy nem szavazta meg a választott régiók törvényét, ebben a helyzetben gyakorlatilag elszúrták a mostani regionalizálódást, és most ennek isszák a levét, persze nem ezekkel a szavakkal mondják.

Azt nem értem, hogy akkor most pontosan mikortól szeretnének választott régiókat? Hogyan szeretnék ezeket a választott régiókat kialakítani? És hogyan lesz lehetséges az, hogy a döntéshozatal, ami egyébként teljesen természetes volt és egyezkedésekkel ment, ne legyen kormányzati túlsúlyban, ne a kormányzati szempontok érvényesüljenek elsősorban? Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Az ön állításaiban és érveléseiben hihetetlenül sok ellentmondás volt. A hátralévő idő nem elégséges arra, hogy ezeket helyre tegyem, ezért inkább csak a kérdésére fogok válaszolni, ami arról szólt, hogy mikortól szeretnénk választott régiót.

Én azt gondolom, hogy jogilag legkorábban 2010-től lehet választott régiókat létrehozni, hiszen az a javaslat, amit az Országgyűlésnek az önkormányzati választások előtt tettünk le az asztalára, és ami azt mondta, hogy 2008-tól már létre lehet választott régiókat hozni, azt igényelte volna, hogy a megyei közgyűlések és a megyei jogú városok a választásokon a mandátumukat deklaráltan eddig az időpontig nyerjék el.

Miután nem volt ilyen változás, és 4 évre megválasztottuk a képviselőket, ezért alkotmányosan csak egy 2010-ben, a megyei önkormányzatok és a megyei jogú városok mandátumának lejártakor kezdődő választott regionális önkormányzatot lehet megoldani. Tehát 2010-től.

ELNÖK: Képviselő úr!

IVANICS FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen. Nagyon elegánsan kikerülte a válaszadást, de nyilvánvalóan majd folytatjuk.

Megtisztelne egyébként, miniszter asszony, ha akár a későbbiek folyamán, akár egy szakértő révén megmutatná, hogy hol voltak az ellentmondások az én hozzászólásomban. (Dr. Lamperth Mónika közbeszólása.)

Azt látom, hogy a helyzet gyakorlatilag nem változik. Ön végrehajtja azt, amit ott, a frakcióülésen mondott. A tapasztalatokat meg majd meglátjuk az elkövetkezendő időszakban.

A további ellentmondásokat pedig majd én is meg fogom mutatni a miniszter asszonynak. Sajnos túl sok az egymással ellentétes állítás abban, amit ön mond. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Miniszter asszony! (Dr. Lamperth Mónika nemet int.)

Manninger képviselő úr.

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Bizottság! Tisztelt Miniszter Asszony! Nagyon röviden azért hadd mondjam el, a miniszter asszony bizonyára emlékszik rá, hogy ahogy Ivanics képviselőtársam elmondta, önök ezt valóban nem Unió-konform módosításnak minősítették, hanem egészen másnak, letámadásnak.

Ehhez képest utána még köztisztviselők is voltak a minisztériumok képviseletében. Ehhez képest önök szinte 100 százalékig többnyire a választásokon vesztes, kifejezetten korábbi képviselőket, országgyűlési vagy megyei képviselőket jelöltek. Tehát erre azért ilyen módon igazából nem volt példa.

Ha ezt a logikát továbbviszem, akkor a kérdés, a választott régiók érdekes lenne, mert így a választott régiók esetében is biztos találnak egy olyan megoldást, hogy biztosítani lehessen a többségüket. De ha 2010-ben akarják, akkor reméljük, ezt majd újra lehet tárgyalni.

Ami a kérdés. Gyurcsány Ferenc miniszterelnök tett egy ilyen kijelentést, hogy közös regionális ellenőrző felügyelő testület létrehozását ajánlja a megyei közgyűléseknek. "Ez csak önökön múlik" - mondta ezt.

Bizonyára rajtunk múlik, de az előterjesztéseket többnyire a kormány szokta beterjeszteni, vagy legalábbis egyeztetéseket kezdeményezni. A kérdésem az, hogy is állunk ezzel? Tulajdonképpen mit értett ezen a miniszterelnök, hogy a regionális tanácsok mellett egy regionális ellenőrző felügyelő testület jöjjön létre?

Nyilvánvaló, hogy ebben részt kell venniük a választott képviselőknek, hiszen akkor tulajdonképpen csak megduplázzuk a felügyelő tanácsot. Tehát mikor tesznek ilyen konkrét javaslatot? Milyen jogosítványai lesznek ennek a felügyelő testületnek? Köszönöm.

ELNÖK: Egy gyors választ kérek szépen!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Amikor a miniszterelnök úr bejelentette, hogy a kormány kezdeményezni fogja az Országgyűlésnél a paritásos országgyűlési bizottság létrehozását, akkor az önkormányzati egyeztető partnerek közül valaki javaslatot tett arra, hogy jó lenne ilyen a regionális fejlesztési tanácsok mellett is.

Erre a miniszterelnök úr azt mondta, hogy ez a régiók ügye, hogyha ilyet létrehoznak, ő ezt támogatja. Egyébként pedig a kormány nem készül ilyen javaslatot tenni, hiszen ez a régiók ügye, hogy ilyet felállítsanak. Köszönöm.

ELNÖK: Egy mondat, képviselő úr. (Dr. Lamperth Mónika: Akarják vagy nem akarják, az ő dolguk...)

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Úgy gondolom, hogy ennek a szervezeti feltételeit meg kell teremteni, mert különben nem ér semmit. Tehát egész pontosan látni kellene, hogy milyen jogosítványai vannak. Ekkor lenne értelme.

ELNÖK: Miniszter asszony!

DR. LAMPERTH MÓNIKA önkormányzati és területfejlesztési miniszter: Képviselő úr, nem áll szándékunkban törvénnyel ilyen szabályozást létrehozni. Nem áll szándékunkban.

A régiók, a regionális fejlesztési tanácsok saját maguk eldönthetik, hogy ilyen testületet fel akarnak-e állítani, vagy sem. Egyébként a regionális fejlesztési tanácsban mind a két politikai oldal szereplői ott vannak. Az országgyűlési bizottságban mind a két politikai oldal, a kormány és ellenzék képviselői ott vannak, és a transzparens módon megszervezett végrehajtás minden egyes elemére rátekinthetnek. Én ezt tartom alapvetően garanciának.

Az ülés bezárása

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Csatlakozom az ellenzéki képviselőtársaimhoz, hogy megköszönjem a miniszter asszonynak, hogy eljött. A puding próbája az evés, hogy ilyen bölcsességekkel szórakoztassam a bizottságot.

Amikor meglesz a törvényjavaslat, akkor vissza tudunk rá térni, és akkor látjuk ennek a pragmatikus következményeit.

Ma 16 órakor találkozunk, a költségvetéshez benyújtott indítványokat tárgyaljuk meg. Köszönöm szépen, a mai ülést berekesztem.

(Az ülés végének időpontja: 12 óra 58 perc.)

 

Dr. Eörsi Mátyás
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezetők: Nánásiné Czapári Judit és Madarász Mária