EIB-40/2007.
(EIB-70/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Európai ügyek bizottságának
2007. november 26-án, hétfőn, 12 órakor
az Országház főemelet 61. számú tanácstermében
megtartott üléséről

Tartalomjegyzék

Tartalomjegyzék *

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívott *

Elnöki bevezető, a napirend megállapítása, elfogadása *

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról *

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól *

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól *

Garamhegyi Ábel államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) szóbeli kiegészítése *

Kérdések, hozzászólások, válaszok *

 

Napirendi javaslat

  1. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS - Az Európai Parlament és a Tanács irányelve a talajvédelem kereteinek meghatározásáról, valamint a 2004/35/EK irányelv módosításáról (COM(2006)232, 2006/86/COD)
  2. (A bizottság állásfoglalásának kialakítása - HSZ 134/B. § (6) bekezdés)

    Zárt ülés

    Meghívott: A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselője

  3. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS - Az Európai Parlament és a Tanács irányelve a 2003/87/EK irányelvnek az üvegházhatást okozó gázok kibocsátási egységei Közösségen belüli kereskedelmi rendszerének a légi közlekedésre történő kiterjesztése céljából történő módosításáról (COM(2006)818; 2006/0304/COD)
  4. (A bizottság állásfoglalásának kialakítása - HSZ 134/B. § (6) bekezdés)

    Zárt ülés

    Meghívott: a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium képviselője

  5. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról (COM(2007)263; 2007/0098/COD)
  6. (Tájékoztató az aktuális helyzetről)

    Meghívott: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője

  7. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)264; 2007/0097/COD)

(Tájékoztató az aktuális helyzetről)

Meghívott: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője

5. EGYEZTETÉSI ELJÁRÁS - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)265; 2007/0099/COD)

(Tájékoztató az aktuális helyzetről)

Meghívott: a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium képviselője

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Eörsi Mátyás (SZDSZ), a bizottság elnöke

Kocsi László (MSZP), a bizottság alelnöke
Firtl Mátyás (KDNP), a bizottság alelnöke
Dr. Botka László (MSZP)
Káli Sándor (MSZP)
Dr. Legény Zsolt (MSZP)
Dr. Molnár Csaba (MSZP)
Szirbik Imre (MSZP)
Szűcs Erika (MSZP)
Tasnádi Péter (MSZP)
Varga Zoltán (MSZP)
Dr. Braun Márton (Fidesz)
Ékes József (Fidesz)
Dr. Hörcsik Richárd (Fidesz)
Ivanics Ferenc (Fidesz)
Manninger Jenő (Fidesz)
Nógrádi Zoltán (Fidesz)
Dr. Csapody Miklós (MDF)

Helyettesítési megbízást adott

Veress József (MSZP) Varga Zoltánnak (MSZP)
Pelczné dr. Gáll Ildikó (Fidesz) Nógrádi Zoltánnak (Fidesz)

Meghívott

Garamhegyi Ábel államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium)

 

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 01 perc.)

Elnöki bevezető, a napirend megállapítása, elfogadása

DR. EÖRSI MÁTYÁS (SZDSZ), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! A mai ülést megnyitom. Jelzem, hogy a minisztérium államtitkára jelezte nekem, hogy elfoglaltsága miatt nem tud részt venni a mai ülésen, ezért maga helyett Erdélyi György szakállamtitkár fogja képviselni a tárcát. Ez már nekem egy kicsit nehéz, de elfogadhatónak találtam, és most fél órával ezelőtt kiderült, hogy szakállamtitkár úr sem, hanem helyette Baranyai Gábor főosztályvezető, aki egy kiváló szakember, de itt politikai felelősségről van szó. Ezért megkérdezem a bizottságot, hogy ilyen körülmények között kívánja-e napirendre tűzni a mai napra rendelt penzumot. Tessék hozzászólni!

Kocsi alelnök úr!

KOCSI LÁSZLÓ (MSZP): Elnök Úr! Igazából egy kérdésem volna, hogy amennyiben ezt nem tesszük, tehát most nem tűzzük napirendre, aminek vannak racionális okai, akkor viszont milyen helyzetbe kerülünk a döntéshozatal időbeli dimenziójánál? Van-e kényszerünk arra, hogy most tárgyaljuk?

ELNÖK: December 17-én kerül tanácsülésre. Végül is elvileg addig van lehetőségünk, de a probléma mindig az, hogy kinek mondjuk. Tehát nem az apparátusnak beszélünk, hanem a politikának. Ha a döntést meg is tudjuk hozni, és valamit mondunk, azért nem a politikával tárgyaltuk végig. Ezt most Baranyai Gábor védelmében is mondom, aki végül is egy köztisztviselő, minden jövőbeli kormányt kíván legjobb tudása szerint szolgálni, és itt politikai viták kereszttüzébe kerülhet. Én a köztisztviselők védelmében gondolom azt, hogy nem helyes, ha nekik pártpolitikai vitákban kell állást foglalniuk, olyan ügyekben, amelyek adott esetben pártpolitikai preferenciákat is kifejeznek egy vita során.

Kocsi alelnök úr!

KOCSI LÁSZLÓ (MSZP): Ez esetben azt javaslom, hogy vegyük le a napirendről.

ELNÖK: Akkor nem tűzök napirendre a mai napon semmit, mert nem szavaztunk a napirendről. Elnézést, hogy képviselőtársaim idefáradtak. (Zaj, derültség.) Fél egykor folytatnánk az ülést, ha képviselőtársaim addig türelemmel bírják, mert akkor a közúti szakma, a fuvarozói szakma, az autóbusszal végzett személyszállítás stb. témája lenne, ebben pedig Garamhegyi Ábel államtitkár fogja képviselni a kormányt, ami helyénvaló.

Akkor egy kis türelmet kérnék, fél egykor folytatjuk az ülésünket. Addig az ülést elnapoljuk, vagyis "elóráljuk". Köszönjük a megértést. Viszontlátásra!

Egy olyan döntést tudunk hozni, hogy az első és a második napirendi pont kivételével fenntartanám a 3., a 4. és az 5. számú napirendi javaslatomat. Észrevétel van-e ezzel kapcsolatban? (Nincs jelzés.) Akkor kérdezem a bizottságot, hogy ki támogatja ezt a három napirendi pontot. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Akkor szünetet rendelek el, fél egykor folytatjuk a munkát.

(Szünet: 12.05 - 12.30 óráig)

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól

Egyeztetési eljárás - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól

ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Folytatjuk munkánkat, illetve megkezdtük, de nem kezdtük meg, tehát folytatjuk. Az eredeti napirend 3. pontja, a mai napirend 1. pontja az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról. A kormányt Garamhegyi Ábel államtitkár úr képviseli. Megadom a szót.

Garamhegyi Ábel államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium) szóbeli kiegészítése

GARAMHEGYI ÁBEL államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium): Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Bizottság! Ahogy már tőlem megszokhatták, lakonikus rövidséggel szólnék az írásbeli anyaghoz, ennek a közúti jogszabálycsomagnak néhány meghatározó eleme kerül ma egyeztetési eljárásban önök elé. A fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek bizonyos közös szabályrendszerének megállapítása, a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályozása, illetve van egy javaslat az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól. A bizottság tagjai megkapták azokat az írásbeli anyagokat, amelyek a magyar álláspontot összefoglalják.

Összességében azt kell mondanom, hogy vannak bizonyos aggályaink a mezőgazdasági vontatókkal vagy lassú járművekkel kapcsolatos esetekben, ezt ki is fejtettük. Igyekszünk itt a magyar álláspont markáns képviseletére, illetve vannak bizonyos kérdések, amelyekben hajlíthatóbbak vagyunk, tisztázandónak tartunk bizonyos társas vállalkozási eseteket. Ezek meglehetősen részletes szakkérdések, amennyiben a bizottságnak van kérdése, nagy tisztelettel állok mindenki számára rendelkezésre. Nagyon köszönöm.

ELNÖK: A raportőreink Legény Zsolt és Manninger Jenő. Először Legény Zsoltnak adom meg a szót.

Kérdések, hozzászólások, válaszok

DR. LEGÉNY ZSOLT (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Nekünk csupán egy kiegészítésünk lenne, összességében a javaslatokat támogatandónak tartjuk, ez az eddig félreértésekhez vezető szabályokat egyértelműsíti. Kiemelkedő fontosságúak azok a rendelkezések véleményünk szerint, amelyek egységes feltételrendszert és alaki követelményeket kívánnak bevezetni a közösségi engedélyek és igazolványok tekintetében. A javaslat általunk megismert szövegében van néhány olyan pont, valószínűleg fordításbeli hibák miatt, amelyek alaposabb vizsgálódást igényelnek. Itt szeretném megemlíteni, hogy a felsorolás több helyen a szállítás és az áruszállítás kifejezést használja a fuvarozás szinonimájaként. A magyar jogban a szállítási szerződés, illetőleg maga ez az intézmény ismert, és ezért ezek használata talán fogalmi zavart okozhatna, majd ennek a kiküszöbölése szükséges, de ez technikai jellegű. Köszönjük.

ELNÖK: Államtitkár úr!

GARAMHEGYI ÁBEL államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium): Köszönöm. Minden bizonnyal a fordító kívánt némileg - hogy is mondjam - irodalmi vénájához csatlakozni, igyekszünk majd visszaszorítani a száraz jogi kifejezések talajára. Köszönöm.

ELNÖK: Manninger képviselő úr!

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Köszönöm szépen. A második és a harmadik témával kapcsolatban nincs különösebb hozzátennivalóm, mert ezekkel elvileg egyetértünk. A közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételeknél, ahogy itt említésre került, csak szeretném pontosítani, hogy itt azért van három olyan probléma, ami nyilván közismert, a szakmai szervezetek is ezt tették szóvá, az egyik a telephely kérdése, a szakmai vezető kérdése, és a harmadik pedig a pénzügyi szervezetnek a kérdése.

Azért kérném, hogy mégis pontosítsuk ezt, és a kormány álláspontja terjedjen ki a részletekre is, mert az alapvetően a kisebb vállalkozásokat érinti, azokat viszont nagyon komolyan. Tehát ilyen szempontból Magyarország számára és a vállalkozások számára ez egy lényeges kérdés, hogy ez valóban így történjen meg

A másik kérdésem ezzel kapcsolatban, és mégiscsak visszatérnék az ötödik napirendi ponthoz, még egy rövid kérdésem van, hogy itt átmeneti időről van szó, az átmeneti idővel egyetért-e a kormányzat. Jó lenne, ha elsősorban államtitkár úr válaszolna, hogy még egyszer tisztázzuk, hogy mondjuk ezek fordítási pontatlanságokat tételeznek fel, de úgy gondolom, hogy azért ezeket tényleg tisztázni kell, hogy pontosan mit értenek transzport-menedzseren, kell-e azt alkalmazni a kisvállalkozásoknak, mit értenek a telephelyen, és milyen pénzügyi szervezetekre gondolnak, amikor a megfelelő biztosítékot a kisvállalkozásoknak garantálni kell? Köszönöm szépen.

GARAMHEGYI ÁBEL államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium): Akkor néhány részletes dolog. A követelmény alóli felmentési lehetőségek megszüntetésre kerülnek ebben a szakmagyakorlási irányelvben. Ezt mi magunk is aggályosnak ítéltük azokban az esetekben, amikor az adott tevékenység nincs hatással a szállítási piacra, kimondottan a szállítási piacra. Ez az a mezőgazdasági kérdés, amiről beszéltem.

A pénzügyi kritériumok kapcsán: ott szigorodik némileg a pénzügyi kritériumrendszer, az előzetes felméréseink azt mutatják, hogy az új pénzügyi kritériumok teljesítése alapvetően nem jelent problémát a hazai vállalkozásoknak, azonban a működés pénzügyi feltételei megfelelőségének az igazolása csak a mérlegadatokkal kerülne használatra, tehát a mérlegadatokat használnák ebben az esetben. Kérdéses e pillanatban is számunkra - és ez az, ami pontosítási igényként jelent meg -, hogy mit kell azon a rendelkezésen érteni, hogy minden évben folyamatosan rendelkezni kell a megfelelő pénzügyi teljesítő képességgel. Itt pontosításra van mandátumunk, vagy ezt szeretnénk elérni.

A jelenlegi hazai szabályozás alapján bizonyos esetekben korlátozott érvényességgel is el lehet végezni a tanfolyamot, illetve le lehet tenni a vizsgát, ez már egy következő pont, mivel megszűnik a tagállamok felmentési lehetősége, ez mint mondtam, kérdéses számunkra, hogy az érintettek tehetnek-e kiegészítő vizsgát vagy esetleges elmarasztalásként újra szükséges elvégezniük a teljes tanfolyamot, az alkalmasságuk esetén.

Mint említettem, a szakmai vezető kérdésében mi is tisztázandónak tartjuk, hogy az egyéni vállalkozó mintájára a kisebb társas vállalkozás esetében lehet-e szakmai vezető a tulajdonos vagy a vállalkozás tagja. Ezt például mi is tisztázatlan kérdésnek tartjuk.

A telephely kapcsán szükségesnek tartjuk pontosítani a telephely, illetőleg a megfelelő parkolóhely általános követelményként való előírását, és tisztázandónak ítéljük azt is, hogy mi tekinthető működési központnak és megfelelő parkolóhelynek. Tehát egyet kell, hogy értsek képviselő úrral abban, hogy ebben a szövegben azért vannak még tisztázandó kérdések.

Mindenképpen fontosnak tartjuk, hogy összhang legyen a már kiadott közösségi engedélyek érvényességi ideje és az előírásra kerülő új követelményeknek való megfelelés határideje között, és mi a magyar álláspont szerint a rendelet alkalmazásához - és akkor itt válaszolnék az utolsó felvetésre - megfelelő átmeneti időt tartunk szükségesnek a felkészüléshez, előreláthatólag álláspontunk szerint 12 hónapra van szükség.

ELNÖK: Képviselő úr!

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Köszönöm szépen. Akkor csak azt kérném, hogy legyen is benne az álláspontunkban, hogy ezeket a pontosításokat úgy képviseli a kormány, hogy ezeknél vegye figyelembe a mikrovállalkozások érdekeit. Köszönöm.

GARAMHEGYI ÁBEL államtitkár (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium): Ezt tökéletesen elfogadhatónak tartom.

ELNÖK: További hozzászólás? (Nincs jelzés.) Ilyen nincs. Akkor megköszönjük államtitkár úrnak, hogy az aktuális helyzetről adott tájékoztatást. Gondolom, valamikor a tavasz elején lesz még idő, hogy erre visszatérjünk, a tanácsülés nem rohan előre annyira.

Köszönöm képviselőtársaimnak a megjelenést, vendégeinknek az élénk figyelmet, és kellemes napot, illetve hetet kívánok. Az ülést berekesztem.

(Az ülés végének időpontja: 12 óra 40 perc)

 

Dr. Eörsi Mátyás
a bizottság elnöke

 

Jegyzőkönyvvezető: Pavlánszky Éva