EIB-1/2009.
(EIB-117/2006-2010.)


Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Európai ügyek bizottságának
2009. február 16-án, hétfőn, 12 órakor
az Országház főemelet 61. számú tanácstermében
megtartott üléséről

Napirendi javaslat

  1. Az Európai Közösség létrehozásáról szóló szerződésnek az áruk szabad áramlását biztosító rendelkezéseihez kapcsolódó kölcsönös elismerés alkalmazásáról szóló törvényjavaslat (T/6750. szám)

(Módosító javaslatok megvitatása)

(Első helyen kijelölt bizottságként)

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Eörsi Mátyás (SZDSZ), a bizottság elnöke

Kocsi László (MSZP), a bizottság alelnöke
Firtl Mátyás (KDNP), a bizottság alelnöke
Dr. Botka László (MSZP)
Gál J. Zoltán (MSZP)
Káli Sándor (MSZP)
Dr. Legény Zsolt (MSZP)
Dr. Szanyi Tibor (MSZP)
Szirbik Imre (MSZP)
Veress József (MSZP)
Dr. Ujhelyi István (MSZP)
Dr. Braun Márton (Fidesz)
Ékes József (Fidesz)
Dr. Hörcsik Richárd (Fidesz)
Ivanics Ferenc (Fidesz)
Manninger Jenő (Fidesz)
Nógrádi Zoltán (Fidesz)
Pelczné dr. Gáll Ildikó (Fidesz)
Dr. Csapody Miklós (MDF)

Helyettesítési megbízást adott

Gál J. Zoltán (MSZP) megérkezéséig Kocsi Lászlónak (MSZP)

Meghívott

Dr. Somssich Réka főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium)

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 07 perc)

DR. EÖRSI MÁTYÁS (SZDSZ), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Tisztelettel köszöntöm a bizottság tagjait a téli szünet utáni első, ha tetszik, rendkívüli ülésünkön, amelynek az oka egy módosító indítvány, amely a plenáris ülésre fog bekerülni.

Azt kérem a bizottság tagjaitól, mielőtt megkezdenénk a munkánkat, hogy emlékezzünk meg elhunyt képviselőtársunkról és bizottsági tagtársunkról, Tasnádi Péter úrról. Kérek egy egyperces néma felállást. (A jelenlévők felállással adóznak Tasnádi Péter emlékének.) Köszönöm szépen, képviselőtársaim.

A bizottság határozatképes.



A napirendi javaslatomat az írásban előterjesztettel összhangban tartom fenn. Kérdezem a bizottságot, hogy észrevétel a napirendi javaslattal kapcsolatban van-e. (Nincs jelzés.) Ilyet nem látok. Kérdezem a bizottságot, kik támogatják a napirendi javaslatunkat. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Egy napirendi pontunk van, az Európai Közösség létrehozásáról szóló szerződésnek az áruk szabad áramlását biztosító rendelkezéseihez kapcsolódó kölcsönös elismerés alkalmazásáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító indítvány megtárgyalása.

Kérdezem, hogy az előterjesztő képviseletében - ez pedig a mezőgazdasági bizottság - van-e itt valaki. (Nincs jelzés.) Úgy látom, hogy nincs, ami gond, mert jogi problémák merülnek fel, és nem lenne baj, ha a bizottság tudná, hogy milyen jogi jellegű problémák merülnek fel az indítvánnyal kapcsolatban.

Az előterjesztő képviseletében nem kíván-e valaki szólni? (Nincs jelzés.) Nem.

Akkor megkérdezem a kormány álláspontját. Tisztelettel köszöntöm dr. Somssich Réka főosztályvezető asszonyt az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumból. Tessék parancsolni!

DR. SOMSSICH RÉKA (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Köszönöm szépen. Jó napot kívánok! A kormány a módosító javaslatot nem támogatja. A bizottsági módosító javaslat arra irányulna, hogy az árufogalomból, ami az 1. § a) pontjában szerepel, mintegy kiemelje a genetikailag módosított növények szaporítóanyagait.

A kormány a módosító javaslatot két okból nem tudja támogatni. Egyrészt nagyon fontos hangsúlyozni, hogy az áru fogalmát a magyar jogalkotó nem határozhatja meg önkényesen. Az árufogalom ugyanis az EK-szerződés vonatkozó 28. cikkében meghatározott fogalmat jelentheti csak, illetve az e fogalomnak az Európai Bíróság jogértelmezése által folyamatosan kikristályosodó változatát. Amennyiben az EK-szerződésre visszautaló törvényszöveghez bármit hozzátenne vagy abból bármit elvenne a magyar jogalkotó, az azt jelentené, hogy annak semmilyen joghatása nem lenne, hiszen a közösségi jog elsőbbséget élvez a nemzeti joggal szemben.

Ennél talán még fontosabb az a tény, ami a törvényjavaslat indokolásából is egyértelműen kiderül, hogy a törvény csak olyan területekre vonatkozhat, amely területeken nem született közösségi harmonizáció. Ez azt jelenti, hogy olyan területeken érvényesül ebben a formában az áruk szabad mozgásának elve, ahol sem irányelv, sem közvetlen alkalmazandó rendelet nem ad speciális szabályokat. Amennyiben ilyen irányelvi vagy rendeleti szabályok vannak, akkor nem a törvény és az a mögött meghúzódó közösségi jogi árumozgás elve érvényesül, hanem a speciális szabályok.

Ezt azért hangsúlyoznám, mert a bizottsági módosító javaslat indokolásában az jelenik meg, hogy azért kérné a bizottság külön nevesíteni ezt a kivételt, a genetikailag módosított növények szaporítóanyagait, mert Magyarország GMO-moratóriumot kapna, illetve kért. Ez azt jelenti, hogy ha Magyarország GMO-moratóriumot kap, az már egy közösségi intézkedés, vagyis egy ilyen moratórium a közösségi intézkedés hatályánál fogva érvényesülne Magyarországon. Ekként fel sem merülhetne, hogy az áruk szabad mozgására vonatkozó rendeleti szabályozás, illetve az ezt végrehajtó magyar törvény alkalmazásra kerüljön, hiszen ott már közösségi intézkedés van.

Amennyiben viszont nincs ilyen moratórium, és mégis belekerülne egy ilyen kivétel az árufogalomba, akkor sem érvényesülne - mint ahogy utaltam rá az elején -, hiszen az árufogalmat a magyar jogalkotó nem jogosult meghatározni a közösségi jog erejénél fogva. Ezért a kormány ezen az alapon nem tudja támogatni a módosító javaslatot.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, főosztályvezető asszony. (Jelzésre:) Pelczné Gáll Ildikó kért és kap szót.

PELCZNÉ DR. GÁLL ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Főosztályvezető Asszony! Ezt a kérdést, ezt az előterjesztést tavaly december 9-én tárgyalta a napirendre vételt illetően a Ház, és ott is felmerültek már olyan általános és részletes dolgok, amik nyilvánvalóvá tették, hogy ugyan ezt Magyarország számára alkalmazni kell, meg ez egy bólintás, egy technikai jellegű bólintás, amit most várnak tőlünk, hiszen az irányelvek akkor is irányadók a tagállamok számára, ha nem történik meg ilyen szinten a törvényi szabályozása, azonban ott is felmerült az, hogy bizony, az agráriumban vannak olyan jogos észrevételek, amiket kezelni kell.

Akkor én magam is kértem a kormány jelen lévő képviselőjét arra, hogy vizsgálják meg azokat a lehetőségeket, és azzal egy időben terjesszék is elő majd, amikor ezt tárgyalni fogjuk, hogy hogyan lehet garantálni az őstermelők, a mezőgazdasággal foglalkozó termelők vagy a magyar termékek védelmét, ugyanakkor előjött az is, hogy a genetikailag módosított növények szaporítóanyagait hogyan lehet kezelni.

Most az nagyon jó dolog, hogy eljutottunk oda két hónap alatt, hogy kiderül, hogy van, amit nem lehet beletenni, nyilvánvaló, hogy a definíciót nem lehet módosítani, tehát nem oda kell hogy kerüljön, bár én azt hittem, hogy ez egyeztetett volt, de attól még most ugyanott tartunk, mint decemberben. Tehát van egy nyitott kérdés, aminek a megnyugtató zárása nem történik meg, elodázzuk ezt a kérdést. Vagy ha van valami, amiről főosztályvezető asszony tud, és mi nem tudunk, akkor legyen kedves, ossza meg velünk ezeket az információkat. De az ügy kezelése ily módon nem megnyugtató.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azzal adom meg a szót a főosztályvezető asszonynak, hogy nem kívánok gátat szabni egy politikai vitának az ügy megoldásával kapcsolatban, de most egy konkrét módosító indítványról van szó, amiről állást kell foglalnunk. Kár, hogy nincsen más módosító indítvány, amely hatékonyabban szabályozza a kérdést. De még egyszer: persze, minden képviselő mondja el, amit erről a dologról gondol.

Főosztályvezető asszonyé a szó.

DR. SOMSSICH RÉKA (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Köszönöm szépen, elnök úr. Képviselő asszony kérdésére annyiban reagálnék, hogy ez a törvényjavaslat kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy van egy mögöttes közösségi rendelet - tehát nem is irányelv, hanem egy közvetlenül alkalmazandó jogforrás -, amivel nem kell a magyar jogalkotónak semmit csinálnia, hiszen az automatikusan már része a magyar jogrendnek. Így a törvényjavaslat is erre a kérdéskörre tud csak koncentrálni, és minden egyéb olyan felvetés, ami ennek mezsgyéjén kerül felvetésre, de nem kapcsolódhat szorosan ehhez - hiszen itt valóban egy technikai végrehajtásról van szó -, ennek a törvénynek a keretei között nem kezelhető.

ELNÖK: Képviselő asszony?

PELCZNÉ DR. GÁLL ILDIKÓ (Fidesz): Én megértettem, sőt, már decemberben el is mondtuk, hogy mi támogatjuk. Nyilvánvalóan az EU másodlagos joganyagának a része, közvetlenül alkalmazandó jogi minőségű, tehát nem kívánunk gátat szabni ennek, és nem is gondoljuk, hogy itt kell akadékoskodni. De a probléma attól probléma. Lehet, hogy nem ebben a törvényben, de a kérdésem továbbra is ott van: a kormány en bloc kívánja-e ezt kezelni? Volt-e erről szó? Nyilván főosztályvezető asszonynak erről nincsen tudomása, én ezt megértem. Egyébként, elnök úr, meg kívánom jegyezni, hogy a parlamenti pártok kormányzati-ellenzéki színtől függetlenül ugyanezeket az aggályokat vetették fel, és mondták el a véleményüket, de köszönöm a választ.

ELNÖK: Én is köszönöm. Tisztáztuk, hogy nem kíván a kormány képviselője reagálni, mert ez egy politikai ügy, amelyhez nyilván magasabb szint kell. Ő a módosító indítvány ügyében van itt, ezért kérem a megértésüket.

(Jelzésre:) Ékes József képviselő úr!

ÉKES JÓZSEF (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Kimondottam szakmailag próbálom megközelíteni, és nem politikailag. Egyrészt az áruk szabad áramlásánál a környezetvédelemre és egészségre ható, ártalmas anyagok fel vannak sorolva, hisz aszerint vannak az egyes termékekben a különböző határértékek meghatározva.

Amikor Magyarország a GMO-t újból visszavitte az Európai Parlament elé, és 24 ország támogatta a magyar kérést, kimondottan és teljes egészében az egészségre ártalmas anyagként próbálta megvétózni Magyarország a génmódosított termékek magyarországi szaporítóanyaginak az elterjesztését, és ebben támogattak bennünket. Nem véletlenül mondom, hogy környezetvédelmi és környezet-egészségügyi szempontból rengeteg együttható dolgot, terméket felsorol, ami az áruk szabad áramlásában tiltva vagyon, vagy pedig nagyon kemény korlátok közé van rakva.

Ezért is kérem én a kormányt, hogy ha egyszer van egy ilyen döntés, amelyet az Európai Unió 24 országa támogatott - hisz a vetőmagok kérdésében egyértelmű volt a támogatottság -, próbáljuk megtalálni közösen azt a jogforrást, hogy Magyarországra génmódosított termék és lehetőleg a határérték fölött egyszerűen ne is tudjon beérkezni.

ELNÖK: Ugyanott vagyunk, mint az előző percekben. (Dr. Somssich Réka közbeszól.) Továbbítja a főosztályvezető asszony. Ha jól értem, itt van egy erőteljes támogatottsága annak, hogy a GMO-problémára megoldás legyen. Megjegyzem, nem tudom, miért Magyarországnak kell találni erre megoldást, miért nem lehet európai szintű szabályozást kezdeményezni. Nem tudom, a 24 mennyire megalapozott, de egy 24-es támogatottsággal, gondolom, el lehetne érni ebben valamit. Azt hiszem, hogy főosztályvezető asszony jegyezte ezt a problémát, és majd továbbítja a politikai vezetés számára.

Javasolnám, hogy maradjunk a módosító indítványnál, amely egy jogi problémát vet fel: ha a magyar parlament egy ilyen törvényt elfogad, akkor ezáltal az Európai Bíróságon ezt meg fogják támadni, és arra van esély, hogy ezt hatályon kívül helyezik, ez egy újabb eljárás Magyarországgal szemben. Tehát ez a tét most.

Ki kíván még hozzászólni? (Nincs jelzés.) Ilyet nem látok.

Kíván-e még szólni, főosztályvezető asszony? (Dr. Somssich Réka nemet int.) Nem.

Szavazásra teszem föl, és még egyszer felhívom a bizottság figyelmét, hogy nem a GMO-ról szavazunk, hanem erről a módosító indítványról, amely problémákat vet fel.

Kérdezem a bizottságot, kik támogatják az indítványt ebben a formájában? (Szavazás.) Nyolc. Kik nem támogatják? (Szavazás.) Kilenc. Tartózkodás? (Szavazás.) Kettő. Köszönöm szépen.

Még egyszer a jegyzőkönyv számára: nem politikai vita van a pártok között, hanem a politikai kihívásra való megoldás módjára vonatkozóan legfeljebb eltérnek a vélemények.

Köszönöm szépen a főosztályvezető asszonynak a közreműködést. (Jelzésre:) Bocsásson meg, van még egy, csak erre koncentráltam mint a legfontosabbra.

A következő módosító indítvány Bagi Béla képviselő úr javaslata. Az előterjesztő vagy képviseletében valaki kíván-e szólni? (Nincs jelzés.) Ilyet nem látok.

Kérdezem a kormány álláspontját.

DR. SOMSSICH RÉKA (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány a módosító javaslatot támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. Kíván-e valaki szólni? (Nincs jelzés.) Ilyet nem látok. Szavazásra megértett az indítvány. Kik támogatják? Kérem, jelezzék! (Szavazás.) Úgy tűnik, egyhangú. Ki van ellene? (Senki sem jelentkezik.) Tartózkodás? (Senki sem jelentkezik.) Köszönöm szépen. Köszönöm főosztályvezető asszonynak a közreműködést.

A bizottság számára azt a tájékoztatást szeretném adni, hogy holnap 9 óra 15 perckor kezdünk a Delegációs teremben. Hallom, hogy néhány nem érnek rá. Kérem, hogy akik tudnak, jöjjenek el, három nagykövet lesz jelen. Nem mindegy, hogy a Magyar Országgyűlés Európai ügyek bizottsága az elnökségi prioritásról mindössze a szótöbbség határán érdeklődik, vagy pedig tényleg van egy ennél szélesebb érdeklődés.

Késő délután elindulunk Pozsonyba, vannak, akik együtt jönnek a parlament gépkocsijával, vannak, akik külön jönnek. Akik külön jönnek, ott találkozunk. Reméljük, hogy egy hasznos megbeszélést tudunk folytatni a partnerbizottsággal. Tehát ma a plenáris ülésen, holnap reggel pedig 9 óra 15 perckor a bizottsági ülésen találkozunk.

Köszönöm szépen a megjelenést. Az ülést berekesztem. Viszontlátásra!

(Az ülés befejezésének időpontja: 12 óra 23 perc)

 

 

 

Dr. Eörsi Mátyás

a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Nánásiné Czapári Judit