FMB-14/2006.
(FMB-14/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának
2006. november 23-án, hétfőn 09.30 órakor
a Képviselő Irodaház 128. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Elnöki bevezető, a napirend megszavazása *

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása) *

A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1205. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása) *

A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1205. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása) *

Egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1305. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) *

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1304. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) *

Egyes szakképzési és felnőttképzési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1302. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1303. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) *

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsról szóló törvényjavaslat (T/1306. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

Az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat (T/1307. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1370. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

Dr. Varga László szóbeli kiegészítése *

Kérdések *

 

Napirendi javaslat

1. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

2. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1296. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

3. A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1205. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

4. Egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1305. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

5. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1304. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

6. Egyes szakképzési és felnőttképzési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1302. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

7. A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1303. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

8. Az Országos Érdekegyeztető Tanácsról szóló törvényjavaslat (T/1306. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

9. Az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat (T/1307. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

10. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1370. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

11. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Simon Gábor (MSZP), a bizottság elnöke

Bernáth Ildikó alelnök (Fidesz)
Gúr Nándor alelnök (MSZP)
Dr. Bóth János (MSZP)
Filló Pál (MSZP)
Kiss Ferenc (MSZP)
Nagy László (MSZP)
Rákóczy Attila (MSZP)
Rózsa Endre (MSZP)
Dr. Vojnik Mária (MSZP)
Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ)
Dr. Czira Szabolcs (Fidesz)
Czomba Sándor (Fidesz)
Kontur Pál (Fidesz)
Nagy István (Fidesz)
V. Németh Zsolt (Fidesz)
Rácz István (Fidesz)
Wittner Mária (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Gúr Nándor (MSZP) Simon Gábornak (MSZP)
Nagy István (Fidesz) Bernáth Ildikónak (Fidesz)
Dr. Bóth János (MSZP) Filló Pálnak (MSZP)
Rózsa Endre (MSZP) Nagy Lászlónak (MSZP)
Dr. Vojnik Mária (MSZP) Rákóczy Attilának (MSZP)
Czomba Sándor (Fidesz) Kontur Pálnak (Fidesz)
Rácz István (Fidesz) Wittner Máriának (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Kajdi László főtanácsos (Pénzügyminisztérium)
Szatmári Edina vezető tanácsos (Pénzügyminisztérium)
Szikszainé dr. Bérces Anna főosztályvezető (Pénzügyminisztérium)
Kiss Györgyné Cziráki Andrea osztályvezető-helyettes (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Krémerné Gerencsér Ildikó főosztályvezető-helyettes (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Mátyus Mihály főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Somodi Istvánné főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Herczog László államtitkár (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Varga László főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 09 óra 35 perc)

Elnöki bevezető, a napirend megszavazása

SIMON GÁBOR (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Jó reggelt kívánok! Köszöntöm a bizottság megjelent képviselőit. A bizottság határozatképes. Első lépésként fogadjuk el a napirendet. Mindenki megkapta elektronikus úton. Aki egyetért, kérem, hogy szavazzon. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm.

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/1145. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

Az első napirendi pontunk a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak a megvitatása. A szavazati arányokat szeretném megállapítani: ellenzéki oldalon hat, a kormányoldalon pedig tíz. A helyettesítéseket is szeretném mondani. Simon Gábor helyettesíti Gúr Nándort, Bernáth Ildikó Nagy Istvánt, Filló Pál dr. Bóth Jánost, Nagy László Rózsa Endrét, Rákóczy Attila Vojnik Máriát. Kontur Pál Czomba Sándor urat és Wittner Mária Rácz Istvánt.

Az 1-es ajánlási pontban lévő módosító?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, hat nem. 12-es pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, hat nem. 13-as ajánlási pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizenhat nem. A 14-es pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, hat nem. 18-as pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Hat igen, tíz nem. 19-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány. A 30. § (7) bekezdésében szövegszerű pontosítás szükséges annak érdekében, hogy az új belépő meghatározása az önkormányzati körben meghatározottakkal azonosan történjen.

ELNÖK: A beadott módosítás nem lett precízen megfogalmazva, ezt egy kapcsolódóval lehet pontosítani. A bizottság? (Szavazás.) Tizenhat nem. A 29-es? (Rácz István érkezik.)

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány. Az alkotmány 70/B § (2) bekezdése előírja, hogy egyenlő munkahely esetén egyenlő bérhez van joga mindenkinek, és nem célszerű az éves költségvetési törvényben korlátozni a nem állami fenntartási intézményekre vonatkozó rendelkezéseket. Megoldást jelenthet azonban a közoktatási és szociális területhez hasonlóan a szaktörvény ilyen tartalmú előírása.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Itt legalábbról van só, nem értem a korlátozást. De mindegy.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizenhat nem. Meg fog változik a szavazati arány és tíz kormánypárti, nyolc ellenzéki szavazat lesz. A 30-as ponthoz érkeztünk.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. A 32. pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 35-ös pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 36-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú, 18 támogatást kapott. A 38-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. A 39-as pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 40-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány. A felnőttképzésről szóló törvény folyamatban lévő módosítása alapján 2007-ben már csak a fogyatékossággal élő gyermekek képzésére nyújtható támogatás. A módosító indítvány egyébként formai hibás, 2006-ra ad meg normatívát.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Amúgy csak zárójelben megjegyzem, hogy a törvényjavaslat a felnőttképzésről még nincs elfogadva, ezt csak úgy mondanám.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Ezt lehet a végén esetleg koherenciában korrigálni.

ELNÖK: Köszönjük. A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 41-es pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 44-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 47-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen, egyhangú. 49-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Itt kellene ezzel a megemelt járuléknövekedéssel akkor megemelni?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A módosító indítvány értelmében az előirányzat feletti egyes járulékbevételi és egészségügyi hozzájárulás-bevételi többletekből, azok 9 százalékával a gyógyító-megelőző ellátás egyes kasszái, összevont szakellátás, háziorvosi szakellátás, egy százalékával az OEP működési kiadási megemelhetővé válhatnának. Ez a módosító indítvány tartalma. Nem javasoljuk, mivel az esetlegesen a bérkiáramlással összefüggésben keletkező bevételi többletekkel kapcsolatos döntések csak az államháztartás egészének vizsgálata alapján hozhatók.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. Az 50-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 51-es pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 53-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 58-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 59-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 79-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. 80-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 91-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 107-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 108-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 128?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 131-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 143-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 144-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 148-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 149-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 151-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 170-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 175-ös?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú. 179-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 182-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 184-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Miről szól ez? Rosszul látom vagy rosszul értem? Ez az 514 millió forint nem szerepelt az eredeti költségvetésben. Az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium fejezetében hozzájárulás a hivatásos állomány kedvezményes nyugellátásához. Eredetileg ez nem szerepelt?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A 2007. évi költségvetés tervezése során nem került átadásra-megosztásra az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fejezeti kezelésű "hozzájárulás a hivatásos állomány kedvezményes nyugellátásából" előirányzatból az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium fejezete alá tartozó katasztrófavédelem hivatásos állományára, a tűzoltók és polgári védelemre jutó rész. A módosító indítvány az egységes szerkezet értelmében átvezeti a két tárca közötti átcsoportosítást, és ezzel összhangban az ÖTM-nél úgymond beemeli a fejezeti kezelésű előirányzatot.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Akkor ez nem plusz csak átcsoportosítás.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 186-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 191-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 192-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 202-es pont?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 242-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 250-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 277-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 282-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 284-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 289-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 314-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 334-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Csökkentik a Nyugdíjbiztosítási Alap kiadásait? És ezt támogatja a kormány?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A módosítás célja a korkedvezmény biztosítási járulék címén átadott pénzeszköz összegének 17 milliárd forint megjelenítése az 1-es számú mellékletben. Ez technikai módosítás.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 336-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 337-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 338-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 341-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 342-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú. 348-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 351-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány. Ez is technikai.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 355-ös?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 365-ös?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 370-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) A bizottság támogatja. 376-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 378-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 379-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): A hajléktalanok ügyét aztán már miért nem támogatja a kormány?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): A szociálpolitikai társadalmi szervezetek támogatása előirányzat tartalmazza az Összefogás a Budapesti Hajléktalanokért és Hajléktalan Emberekért Közalapítvány támogatását 80 millió forinttal. A terhességmegszakítás kiadásait az Egészségbiztosítási Alap az egészségügyi szolgáltatók felé, a költségvetés e kiadásokhoz átalányösszegben járul hozzá, amely hozzájárulás az Egészségbiztosítási Alap hiányát enyhíti. Ezért az átalányösszeg csökkentése nem javasolható.

ELNÖK: 380-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 381-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 382-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 423-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 540-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 566-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 590-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 591-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 594-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 612-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Az eredeti időpont mi volt? Ez a 2007. szeptember 1-je az új?

ELNÖK: Igen. A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 616-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 626-os?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Egyhangú igen. 627-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 639-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány. Ez nem technikai, a Start-kártyához teszi át. A különbözetet megtéríti a Munkaerő-piaci Alap és ezt bevételként fel kell tüntetni az Egészségbiztosítási Alapon belül.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. Erről a jogszabályról befejeztük a szavazást. De ebben a kötetben van a következő módosítás.

A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1205. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

Szeretnék rátérni a második napirendünkre, a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak megvitatása.

ELNÖK: Az 1-es ajánlási ponttal kezdünk.

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 2-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 3-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 5-ös?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 6-os?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 9-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 10-es pont?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 12-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 21-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 22-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 23-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 27-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 28-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 29-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 36-os?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 37-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 38-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 40-es pont?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 48-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 49-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 54-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 55-ös?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 56-os?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 66-os?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 67-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 92-es?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 93-as?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 95-ös?

SZIKSZAINÉ DR. BÉRCES ANNA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. Ezzel végeztünk. Nagyon köszönöm a Pénzügyminisztérium képviselőinek.

A Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1205. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó módosító javaslatok megvitatása)

A 3. napirendre térünk rá, ahol még mindig ők az érintettek, de új felállásban. A bizottság szakértője átnézte az ajánlásokat és nem talált a mi feladatkörünkbe tartozó módosító indítványt. Aki ezzel egyetért, kérem, szavazzon. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1305. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

A következő az egyes szociális tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak a megvitatása. A 1-es ajánlási pont dr. Csáky András képviselő úr javaslata.

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. A 2-es pont?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Arról volt szó, amikor tárgyalta a parlament ezt a törvényjavaslatot, hogy alapvetően azért került ez a rész módosításra, mert hogy voltak, akik a segélyekkel több jövedelemhez jutottak, mint az, aki munkanélküli ellátórendszerben szerepelt. És ezért az volt a koncepció, hogy az, aki rendszeres szociális segélyben részesül, az is legyen együttműködésre képes és alkalmas és erre lehessen kötelezni. Na most, ha ez a rendszeresen segélyezettre nézve csak egy lehetőség, de nem kötelesség, akkor hogyan lehet ennek a koncepciónak érvényt szerezni, hogy ha most a kormány ezt a javaslatot nem támogatja.

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Igen, valóban ez volt az elgondolás, és ennek megfelelő is a szabályozás. Ez a módosítási javaslat a házastársnak az együttműködési kötelezettségére tesz javaslatot, és aki jogosulttá válik erre a rendszeres szociális segélyre, esetében kötelező az együttműködés, de a házastárs esetében, aki nem tekintendő jogosultnak ilyen szempontból, az ő esetében nem támogatja a kormány, hanem azt mondja, hogy együttműködhet, de nem kötelező az ő együttműködése. És ebben erről van szó, hogy a házastárs kötelezettségét kérnék a módosítással.

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság tehát támogatja-e? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 3-as?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 5-ös?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 6-os?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 8-as?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 10-es?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 11-es?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 12-es?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 13-as?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 14-es?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 15-ös?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 16-os?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 17-es?

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. Köszönöm. Van még egy bizottsági módosítónk. A 6. §-hoz szól, korrekciós javaslat.

KISS GYÖRGYNÉ CZIRÁKI ANDREA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen.

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1304. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

Az 5. napirendi pontunk a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak megvitatása. Az 1-es pont?

KRÉMERNÉ GERENCSÉR ILDIKÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 2-es pont?

KRÉMERNÉ GERENCSÉR ILDIKÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk. A képviselő asszony az Egészségügyi bizottság ülésén visszavonta a javaslatát.

ELNÖK: Erről nem kell döntenünk. A 3-as pont?

KRÉMERNÉ GERENCSÉR ILDIKÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk. Visszahozza a munkaköröket és úgy gondoljuk, hogy a munkakörökre alapozott korkedvezmény nem megfelelő módszer, hiszen az ugyanabban a munkakörben dolgozó az egyik munkahelyen egészségre ártalmas munkakörülmények között van, a másikon nem. Tehát munkahelyhez és azon belül munkakörhöz kívánjuk az új rendszert kialakítani. Ez ettől eltérő koncepció. Köszönöm.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. Úgy látom, hogy itt is kész vagyunk. Köszönöm.

Egyes szakképzési és felnőttképzési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1302. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

A 6. napirendi pontunk az egyes szakképzési és felnőttképzési tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak a megvitatása. Az 1-es pontot a kormány?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. A 2-es pont?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 3-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Elnézést, ha jól értem a képviselő úr módosító indítványát, az arról szól, hogy ne kisbetűvel, hanem nagybetűvel írják ennek az intézménynek a nevét.

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Itt arról van szó, hogy ez a pont és amit az elnök úr mondott, mind koherenciában van a hatásköri törvénnyel és ezért nem tulajdonnévvel helyettesítjük, hanem csak egy gyűjtőnévvel, mert majd később kerül meghatározásra.

ELNÖK: Értjük. A kormány nem támogatja. A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 4-es pont?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk, mert ez a mindenki számára hozzáférhető módon azért került beírásra, ami azt a célt szolgálja, amit mindenki szeretne ebben a mondatban, mert lehet a honlapon olyan pont, amihez csak regisztrációs kóddal vagy ilyesmivel lehet hozzáférni. Ezért aztán, ha beírjuk, hogy mindenki számára hozzáférhető módon, az egészen biztos ezt a célt szolgálja, akkor száz százalék ezzel a mondatrésszel.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Én meg azt gondolom, hogy nem lesz mindenki számára elérhető, mert csak annak a számra lesz elérhető, akinek mondjuk van számítógépe. Amúgy. Tehát a tízmillió ember számára az az elérhető, nem, az a mindenki.

ELNÖK: Én magam foglalkoztam más jogszabályok kapcsán informatikával, de inkább Filló úrnak adnám meg a szót.

FILLÓ PÁL (MSZP): Köszönöm szépen. Természetesen a lényeg az, hogy minél több ember számára legyen elérhető. Azt azért nem lehet mondani, hogy ha valaki nem olvassa el a Magyar Közlönyt, akkor számára hozzáférhetetlen az adott törvény, mert nem olvasta el. Tehát úgy gondolom, hogy azért manapság Magyarországon az internet ingyenes formában is nagyon sok helyen hozzáférhető. Tehát aki érdeklődik és el akarja olvasni, hozzá fog tudni ehhez az információhoz.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Csak megjegyzem, hogy Budapesten kívül is van élet, bár ezt a Pesten élők nehezen tudják elképzelni. Mindegy, szavazzunk.

ELNÖK: Most ne fékezzük le a vitát azzal, hogy megbeszéljük, hogy a magyarországi E-pontok 2004-ben 2400 helyen jöttek létre. Itt a szakmai kérdésről kell döntenünk. A közérdekű adatok nyilvánosságának a tárcák azzal eleget tesznek, hogy ha a honlapjukon nyilvánvalóvá teszik az információkat. Ez a jogszabályoknak megfelelő feljárási mód.

A bizottság tehát támogatja-e? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. Az 5-ös ponthoz érkeztünk.

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. A 7-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk. Itt egy érdekes dolog volt, mert tegnap az Oktatási bizottságban ez felmerült: önmagában ezt a pontot, mivel csak egy pontra adta be a képviselő úr, ezt jogtechnikailag így nem támogatja a kormány. De utánanéztünk, hogy az érdekképviselet valóban nem kötőjel, ezért módosító indítványt fogunk benyújtani a törvény összes pontjára. Tehát, ha egy pontot módosít, azt nem támogatjuk, de be fogjuk nyújtani, hogy mindegyik ki legyen javítva.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. A 8-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 9-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 10-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 11-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 12-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 13-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 14-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 16-os?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 18-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 19-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 20-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. 21-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

KISS FERENC (MSZP): Miért nem?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Azért nem támogatjuk, mert egyébként így nem is pontosan van megfogalmazva. Egy kicsit zavart okozna. De nem ez a fő ok, hanem, hogy ez a pont a törvénynek egy másik paragrafusában abszolút szabályozva van azzal, hogy a hatósági képzésekre vonatkozóan automatikus akkreditációt biztosít a felnőttképzési akkreditáló testület. Tehát szükségtelen ide beépíteni.

KISS FERENC (MSZP): Ezzel egyetértek, csak ez a 3-as pont, amiről szavazunk, ez azt mondja, hogy azt lehet akkreditálni, aki már egy, általa megvalósított akkreditált képzési programmal is rendelkezik. Tehát a kettő ellentmondásban van.

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Én ezt úgy gondolom, hogy aki hatósági képzést végez, ez azt jelenti, hogy ha mint intézmény akkreditáltatni akarja magát és ilyen hatósági képzést végez, akkor nagyon gyorsan benyújtja ezt a programját a FAT-hoz, a FAT automatikusan visszaküldi a programakkreditációt és ezek után máris benyújthatja az intézményi akkreditációt, mert rendelkezik ilyen programmal.

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság? (Szavazás.) Egy igennel és tizenhét nemmel szavazott a bizottság.

A 22-es pont?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 23-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Senki nem támogatja. 24-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 25-ös pont?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 26-os?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 27-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 28-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 30-as?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 31-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 34-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 35-ös?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 36-os?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 37-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 40-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 41-es?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. Itt is van bizottsági módosító indítvány, az 50. §-ra vonatkozik két indítvány. Az első az 50. § (2)-(3) bekezdéséhez kapcsolódik.

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk. Az első pontnak az a lényege, hogy a hatálybaléptetésekben úgy gondoljuk, hogy módosítani kell az eredeti törvény szövegét. A saját dolgozó képzésénél elszámolható költségre vonatkozó döntési kötelezettség eltörlését április 1-jéről javasoljuk előrehozni január 1-jére, hogy ne legyen olyan, hogy a három hónapban indítottakkal mi van. Január 1-jétől egy pénzügyi tárgyévben nem kell engedélyeztetni innen kezdve.

A 2007. július 1-je pedig azt a programakkreditációs feltételt szolgálja, hogy csak úgy lehet akkreditálni intézményt, ha van egy végrehajtott programja. Ebben ad egy féléves türelmi időt a törvény, mert hogy eredetileg ez január 1-jével van beépítve a törvénybe, és úgy gondoljuk, hogy ebben legyen egy féléves türelmi idő.

ELNÖK: A bizottság támogatja-e? (Szavazás.)Tíz igen és nyolc nem. A második módosítóhoz szeretnék egy kis indoklást.

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Itt egy technikai dologról van szó, mivel eredetileg a törvényben módosítottuk, hogy a fejlesztési támogatás a szakmai alapképzés helyett gyakorlati oktatásra és gyakorlati képzésre vehető igénybe az iskolák által. Az utána következő bekezdésben ez nem került módosításra, és ott megmaradt a szakmai alapképzés szó, ami alapvetően nemcsak szóproblémát jelent, hanem óriási jelentősége van.

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) Tizennyolc igen. Egyéb indítványt nem találtunk.

FARKASNÉ DR. MOLNÁR VALÉRIA, a bizottság tanácsadója: Egy technikai kérdésem volna Mátyus úrhoz: a jogi főosztály szakmai észrevételeit beadja még a minisztérium, vagy fogalmazzuk meg és mi adjuk be?

MÁTYUS MIHÁLY (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Három pont van. Az elsőt és a másodikat beadtuk, szavazás is történt róla, a harmadikról be fogunk adni.

FARKASNÉ DR. MOLNÁR VALÉRIA: De az már csak kapcsolódó lehet, nem bizottsági.

ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Következik a hetedik napirendi pont.

A foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1303. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

Köszöntöm a tárca képviselőjét. Az 1-es pont?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. A 2-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 3-as?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Hadd kérdezzem meg, a megyék nem küldenek delegáltat? Ez most azt jelenti?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A szöveg elfogadása esetén igen.

ELNÖK: A bizottság hogy szavaz? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 4-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 5-ös?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. 6-os?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 7-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány. A 6/96-os MüM-rendelet részletesen kívánja szabályozni az úgynevezett intenzív képzés körét. Egyetértünk a javaslattal, csak más jogszabályi szinten szeretnénk rögzíteni. Önmagában a heti húsz óra nem biztos, hogy a jogalkalmazónak elegendő. Nem szeretném az időt húzni, de ha nézünk egy tanfolyamot, elkezdődik, bizonyos szakaszokban intenzív képzés történik, majd 2-3 hetes felkészülés, önálló tevékenység van otthon, ezeket a kérdéseket le kell szabályozni, hiszen abban az időszakban fogalmailag kizárt a heti húsz óra és jelenleg folyósítunk keresetpótló juttatást és a jövőben is szeretnénk a felkészülési időszakra. Tehát részletesebb szabályokra volna szükség.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Kilenc igen, kilenc nem. A frakcióban elvégezzük a munkát. A 8-as pont?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Tehát gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a járadékszámításnál beleszámít...

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem, nem azt jelenti. Úgynevezett kitoló időszak szabályai közé kerül, tehát ha valaki a nappali tanulmányai megkezdése előtt már munkaviszonyban állt, majd azt követően ismét munkaviszonyban állt, akkor ezt a két időszakot össze fogják számítani neki, ha munkanélkülivé válik.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 9-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 10-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. 13-as?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen.

14-es?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. 15-ös?

DR. SOMODI ISTVÁNNÉ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. Ezzel is végeztünk.

Következik a 8. napirendi pontunk.

Az Országos Érdekegyeztető Tanácsról szóló törvényjavaslat (T/1306. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Az 1-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc igen. 2-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk. A megváltozott munkaképességű dolgozóknak az ágazati párbeszéd bizottság törvény egy önálló bizottságot tartalmaz, ezt azért is mondom, mert összefügg majd. Tehát ez egy kétoldalú bizottság, ezért nem szerencsés az Oét.-törvénybe behelyezni. Másfelől az OÉT olyan bizottságot hozhat létre saját elhatározásából, amilyet jónak lát. Tehát ilyen bizottság létrehozásának semmilyen törvényi akadálya nincsen és maguk a szereplők viszont ahhoz ragaszkodnak, hogy az ÁPB-rendszeren belül egy ilyen kétoldalú bizottság működjön.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. A 3-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk azért, mert itt nemcsak az érintett érdekképviseletnek van joga bírósághoz fordulni, hanem bármely más érdekképviseletnek is, akinek a határozata jogos érdekeit érinti. Tehát mondjuk egy x szakszervezettel kapcsolatos határozat ellen egy y munkáltatói érdekképviselet is bírósághoz fordulhat.

HANKÓ FARAGÓ MIKLÓS (SZDSZ): Azt szeretném megkérdezni, hogy az érintettre vonatkozóan ettől függetlenül van kézbesítési kötelezettség, ugye? Mert egyébként hatálytalan rá nézve a határozat.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Igen.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem és nyolc igen. A 4-eshez érkeztünk.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Most hogy derül ki, hogy nem 30, hanem 29, meg nem 4, hanem csak 3 tag delegálás van?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A 4-es, meg az 5-ös összefügg, mindkettőnek az a célja, hogy az OÉT munkáltatói oldalát is megjelenítse az akkreditációs bizottságban. Itt az oktatási tárcával történt egyeztetés után az volt a kormány álláspontja, hogy az akkreditációs bizottság létszáma ne növekedjen. Tehát a jelenlegi létszámkeret fenntartása mellett találjuk meg a megoldást, és ezért lett az a javaslat, hogy a kamarai létszám csökkentése és az OÉT meg bekerül. A kamara így is képviselve van természetesen csak nem négy, hanem három fővel.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): És akkor azokkal, akikkel megtárgyalták, hogy kilenc tagot delegálnak, azok ezzel a változással kapcsolatban hogy vélekednek vagy tudnak erről, hogy most már nem annyi, mint eddig volt?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Az OÉT tud, a kamara feltehetően nem tud.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. Az 5-ös pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. A 6-os pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. Van egy bizottsági módosítónk itt is. Ez a 11. § (5) bekezdéséhez javasol, több paragrafust is érint.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Csak nyelvtaniak a pontosítások, az Országgyűlés korrektora javasolta és támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Támogatja a bizottság 18 igennel. Köszönöm szépen. Lezártunk egy újabb jogszabályt.

Az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat (T/1307. szám) (Módosító javaslatok megvitatása) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Következik a 9. napirendünk. Az ágazati párbeszéd bizottságokról és a középszintű szociális párbeszéd egyes kérdéseiről szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak a megvitatása. Az 1-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Miután itt több javaslatról van szó, hadd fűzzek rövid indoklást. Megítélésünk szerint két dolog itt összekeveredik. Az egyesülési törvényhez természetszerűleg nem nyúlunk, tehát a szakszervezeteknek minden biztosított jogát e törvény alapján is gyakorolni lehet. Bárki lehet szakszervezeti tag, nyugdíjas is lehet, önfoglalkoztató is lehet. Itt azonban nem azt vizsgáljuk, hanem azt, hogy az adott szakszervezet az ágazaton belül milyen támogatottsággal bír. Tehát ha az összes foglalkoztatottat nézzük, ezek között a nyugdíjasok és az önfoglalkoztatottak nem jelennek meg, ezért minden indexnél elemi követelmény, hogy az adattartalom azonos legyen. Ha a nevezőben nem szerepel a nyugdíjas és az önfoglalkoztatott, akkor a szakszervezeti tagok között sem szerepeltethetjük őket. Ezért nem támogatjuk ezt a javaslatot. De ez nem érinti azt, hogy ne lehetne tagja bárki egy szakszervezetnek. Köszönöm.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igennel a bizottság nem támogatja. A 4-es ponthoz érkeztünk.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, nyolc nem. Az 5-ös pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A korábban elhangzott indoklás alapján nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Nyolc igen, tíz nem. 7-es?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. A 8-as?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk, de hadd hívjam fel a figyelmet arra, hogy ez a három év csak olyan esetre vonatkozik, amikor egy érdekképviseletet megvizsgált a bizottság. Tehát egy új szerveződés jön létre, azt értelemszerűen a bizottság azonnal megvizsgálja, nem kell várnai semennyit.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. 11-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk, az indok az, hogy az MKDSZ egy 63 fős szervezet és senki nem kötelezhető arra, hogy a bizottságban részt vegyen, tehát attól félünk, hogy esetleg nem tud létrejönni ez a bizottság, ami a törvény alkalmazását lehetetlenné tenné.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. 12-es pont?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz nem, nyolc igen. A 9-est átugrottuk.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennyolc nem. Ki van osztva két bizottsági módosító. Először azt nézzük, amelyik a 17-es §-t érinti. Ez is egy korrektúra, ugye?

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Ezt támogatjuk.

FILLÓ PÁL (MSZP): Javasolnám, hogy a fejlécben a "mayar" Országgyűlést javítsuk ki magyar-ra.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Támogatjuk. A második javaslat nem nyelvhelyességi.

DR. HERCZOG LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Ez valóban egy nagyon nagy jelentőségű módosító indítvány, amelyik az alelnök asszony ajánlás 11-es pontjában megfogalmazott módosításához kapcsolódik. Ez a javaslat azt tartalmazza, hogy fennáll az alkotmányellenesség veszélye abban az esetben, hogy ha a kollektív szerződés kiterjesztését csak az ágazati párbeszéd bizottság keretein belül lehet megvalósítani, és ezért javasolta az alelnök asszony, hogy ÁPB-n kívül is kerülhessen sor a kollektív szerződés kiterjesztésére. Tulajdonképpen a javaslat tartalmát elfogadjuk, bár az egyeztetés során az igazságügyi tárca alkotmányjogi problémát nem vetett fel, úgy érezzük, hogy támogatásra érdemes. Amiért ott nem támogattuk, annak az a magyarázata, hogy ha a korábbi Mt.-szabályt visszaállítjuk, akkor kétféle reprezentativitási rendszer működne párhuzamosan. Egy, amit az Ápb.-törvényben definiálunk most és egy egészen más, amit a korábbi Mt.-ben. Ez a módosító indítvány a reprezentativitási szabályokat azonos elvre helyezi. Tehát lehetne kollektív szerződés kiterjesztését kérni akkor is, hogy ha a kollektív szerződést nem az ÁPB-ben, hanem azon kívül kötötték, de a reprezentativitási szabályt, hogy az adott érdekképviselet reprezentatív vagy sem, azt egyféle módon, a mostani Ápb.-törvényben leírtak alapján értelmezné. Ezek alapján ezt a bizottsági módosító indítványt támogatjuk. Köszönöm szépen.

ELNÖK: A bizottság hogy szavaz? (Szavazás.) Tíz igen, hat nem.

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/1370. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Most már csak egy napirendi pontunk van hátra. Egy gyors váltással kérem a Szociális és Munkaügyi Minisztérium képviselőjét, hogy foglaljon helyet. Megadom a szót dr. Varga László úrnak. Kérem, hogy röviden indokolja a törvényjavaslatot.

Dr. Varga László szóbeli kiegészítése

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Jó napot kívánok! Tisztelt Bizottság! Nagyon röviden szeretném egyrészt bemutatni a szabályozási indokokat, másrészt pedig azokról a munkálatokról beszámolni, amely a törvénymódosítással kapcsolatos szervezési intézkedésekhez kötődne. Egyrészt a törvényjavaslat végrehajtja a kormány 2118/2006. június 30-i kormányhatározatában foglaltakat abból a szempontból, hogy a különböző, a dolgozók egészségét, biztonságát érintő kérdéseket ellenőrző hatósági jogköröket egy hatóság alá rendezni és egységes munkavédelmi hatóság alatt, az OMMF hatáskörébe az ÁNTSZ-től átemeli és átrendezni.

Természetesen figyelemmel van a törvényjavaslat a jogszabályi környezetre, tehát az állami szervek átszervezéséről, jogállásáról szóló, úgynevezett salátatörvény rendelkezéseit is átvezeti és azoknak megfelelően külön kormányrendeletbe utalja a státusra, a jogkörökre, az illetékességre és egyéb más eljárási kérdésekre vonatkozó joghelyeket.

A törvényjavaslat természetesen bizonyos ellenőrzési tapasztalatokat is beépít, és segíti egyes követelményeknek a pontosabb értelmezését, kiegészíti. Csak utalok arra, hogy például az egyéni védőeszközökkel kapcsolatban nemcsak azt teszi a munkáltató kötelezettségévé, hogy a veszélyek ártalma, a kockázatok figyelembevételével állapítsa meg, hogy milyen típusú egyéni védelemre van szükség, hanem az ellenőrzés, a kiadás, az egyéni védőeszközök használatára történő kioktatás kötelezettségét is tartalmazza. Vagy egy másik joghely, például a felügyelők jogi lehetőségévé teszi, hogy ha egy korábban elkövetett és később ismertté vált balesettel kapcsolatban az a védekezés, hogy ez egy szívességi munka volt, tehát nem szervezett munkavégzés, jogosult lesz a felügyelő a munkát végző érdekében végzett tevékenységet szervezett munkavégzésnek minősíteni. Pontosan ugyanúgy, mint a munkaügyi ellenőrzéssel kapcsolatban és ennek megfelelően levonhatja azokat a jogi következtetéseket, hogy a munkáltatónak mit kellett volna helyesen cselekednie és nyilván szankcionálhatja és kötelezheti is.

És végül egy olyan intézményt vezet be, szintén hasonlóan a munkaügyi ellenőrzési törvény megfelelő passzusához, hogy lehetővé teszi nyilvánosságra hozni a munkavédelmi bírságokat. Ez összhangban van teljesen a közigazgatási eljárási törvény 69. szakaszában megfogalmazottakkal, amely szerint bárki által megismerhetőek a dolgozók biztonsága érdekében hozott munkavédelmi határozatok. Ezek részben visszatartó erejűek, másrészt pedig bizonyos külön jogszabályokban foglalt támogatási lehetőségek kizáró körülményei szempontjából bizonyító erejűek.

Szeretném a továbbiakban egy rövid gondolattal ismertetni azt, hogy mivel ez a törvény keretszintű, keretjellegű, ez csupán a lehetőségét, a törvényi felhatalmazását adja a hatósági integrációnak. Szükséges a pénzügyi forrás háttérbiztosítása, ezért a költségvetési törvény módosításához már benyújtottuk, előterjesztettük az ezzel kapcsolatos fejezetátmódosítási javaslatunkat és természetesen napokon belül a kormány elé kerül az a kormányrendelet, ami pontosan kijelöli e törvényben a munkavédelmi hatóság megnevezéssel megállapított hatósági jogkörök gyakorlásának az alanyát, tehát hogy mely szervek, illetve mely hatóság gyakorolja az itt felsorolt jogköröket. Természetesen a két tárca közötti végrehajtási rendeletek közül körülbelül 40-45 miniszteri rendelet foglalkozik a munkaegészség, illetve a munkabiztonság, tehát a mérnöki, műszaki megelőzés kérdéskörével. Ezekben is meg kell teremteni rövid időn belül az összhangot, hogy a törvény hatálybalépésével együtt a jogi háttér megfelelően szolgálja az integrációt. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm a kiegészítő gondolatokat. Ki kért szót?

Kérdések

KISS FERENC (MSZP): Köszönöm a szót elnök úr. Egy kérdés a végén. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat átkerül az egészségügyi tárcától, az ÁNTSZ-től a munkavédelmi hatósághoz. A kérdésem az, hogy a pályaalkalmassági vizsgálatok, amelyek ez évtől megszűntek és egyre inkább a foglalkozás-egészségügy hatáskörébe tartoznak, ezt mennyiben befolyásolja a törvényjavaslat. A pályaalkalmassági vizsgálatok továbbra is az ÁNTSZ és az egészségügyi tárcához tartoznak vagy átkerülnek ehhez a hatósághoz?

ELNÖK: Köszönöm szépen.

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A munkaegészségügy két fogalmat takar. A munkahigiénét, ez az állami ÁNTSZ-es ellenőrző, módszertani, irányító, szabályozó tevékenység és a foglalkozás-egészségügy, a korábbi üzemorvosi szolgálat, ami a munkáltatónál van. Ezt nem érinti, csak a munkahigiénés és a műszaki, megelőzési hatósági munkának az összevonását jelenti. Minden olyan vizsgálat, beleértve a pályaalkalmasságit is, az eredeti szerint folyik tovább. Tehát ezeket nem érinti.

ELNÖK: Köszönöm szépen.

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Azt szeretném megkérdezni, hogy esetleg ezt a törvényjavaslatot megtárgyalták-e akár az Országos Érdekegyeztető Tanácsban, akár a munkáltatók. Ha ott nem, esetleg a munkáltatókkal, mert nyilvánvaló, hogy a munkavállalók érdekképviselői nyilvánvalóan támogatják a törvénymódosítást. Ha igen, mi volt az álláspontjuk? Mert azért itt vannak olyan változtatások a javaslatban, amelyek úgy gondolom, hogy nem mindenki számára lesznek olyan érthetőek és követhetőek, mint például az európai közösség különböző szabályaira való hivatkozás. Legyünk már őszinték: egy mikrovállalkozó vagy egy kisvállalkozó, különösen, amelyik vidéken dolgozik, az egy: honnan fog erről értesülni, hogy milyen új munkavédelmi szabályok vonatkoznak az ő feladataira. Másrészt itt van egy olyan új rendelkezés, hogy a munkavédelmi hatóság tájékoztatást ad a közbeszerzési jogszabályban meghatározott ajánlattevő részére a munkavállalók egészségére és biztonságára vonatkozó kötelezettségekről. Ezt technikailag hogyan kívánják lebonyolítani?

A harmadik kérdésem: rohamléptekkel zajlik a közigazgatás átszervezése, a különböző hatósági feladatokat is ellátó szervezeteknek a régiós központja egymástól eltérő. Most konkrétan megnevesített két szervezetet, nem biztos, hogy ez így lesz vagy így van, mert döntések még nem minden esetben születettek, de például az ÁNTSZ-nek a régiós központja egy másik megyében van, mint ahol a munkavédelmi és munkaellenőrzési feladatokat ellátó szervezetnek a régiós központja, akkor hogyan fogják összehangolni a működésüket. Tehát milyen új feladatokat jelent a szervezeteknek, miközben meg a létszámukat leépítik?

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérek erre választ, azt követően dönteni fogunk.

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Természetesen a törvényjavaslat minden érdekegyeztetési fórumon végigment, november 13-án, hétfőn délelőtt az OÉT 2. napirendként tárgyalta és egyhangúlag támogatta mindkét oldalon. Ezt megelőzően a munkavédelmi szakbizottság is részletesen megtárgyalta. Egy nagyon hosszú folyamatnak az eredménye ez az integrációs elképzelés. Gyakorlatilag 8-10 éve van napirenden és többször megpróbálta a kormányzat, illetve kezdeményezések történtek ebbe az irányba, ugyanis az Európai Unió valamennyi tagállamában, a Cseh Köztársaságot kivéve egy felügyelet ellenőrzi a munkaegészségügy, illetve a munkabiztonság kérdéskörét. Tehát az az igazság, hogy ebből a szempontból egy picit rendhagyó a mi joggyakorlatunk.

Az értelmezésekkel kapcsolatban annyit tudok elmondani, hogy ezeket a fogalmakat csupán törvényi szintre emeltük a különböző háttérjogszabályokból. Tehát például a foglalkozási megbetegedésekkel kapcsolatban azért került be a munkavédelmi törvény értelmező rendelkezései közé, mert eddig az ÁNTSZ törvény alapján, illetve a 27/1996-os Mm-rendelet alapján az ÁNTSZ hatáskörébe tartozott és mivel a törvény egységesen minden kérdéskört most már itt rendez, ezért szükséges volt az alapfogalmakat egy helyre rendezni. Az európai uniós fogalmakra történő hivatkozás sem jelent igazán gyakorlati értelmezési problémát, mert az, hogy minősítő tanúsítvány vagy EK típustanúsítvány kifejezés szerepel, például az egyéni védőeszközök kapcsolatában, ezt a végrehajtási rendelet és az a kör, az a gyártói, minősítő, tanúsító, ellenőrző kör, illetve felhasználó kör a külön jogszabályok alapján ismeri, illetve ismerte meg, hiszen ezek a rendeletek már jó pár éve hatályosak. Csupán hozzáigazította a törvény, hogy ha már hozzányúltunk, akkor rendeztük részben az európai uniós irányelvek részben pedig a különböző szabványok alapján. Tehát ezek a fogalmak nem igazán vadonatúj fogalmak, hanem inkább formai hozzáigazítást jelentenek a korábban megismert kötelezettségek elnevezéséhez.

Amit a képviselő asszony említett, a közbeszerzési tájékoztatási kérdésről. Ez az 1/2005-ös FMM-rendeletben már két éve rendezést kapott, két évvel ezelőtt került be a munkavédelmi törvénybe ez a kötelezettség a három hatóságra: az ÁNTSZ-re, az OMMF-re, illetve a bányahatóságra, hogy az országban kivitelezendő építési tevékenység, illetve szolgáltatások tekintetében mondja meg, hogy milyen magyar jogszabályok vannak, hogy kalkulálni lehessen ezeknek a magyar jogszabályoknak a végrehajtási költségeit illetően. Tehát ez egy meglévő gyakorlat, itt csupán annyi van, hogy a három hatóság helyett munkavédelmi hatóság elnevezés került be, tehát egy több, mint két éve folyó gyakorlat fenntartásáról van szó, nincs benne semmi új kötelezettség.

A harmadik kérdés: a régiós eltérés. Itt az ÁNTSZ jelenleg városi intézet, illetve megyei intézetek szintjén működik és tervbe van véve a régiós átszervezése. Az OMMF már 2006. január 1-jétől meglépte az igen keserves és sok átszervezési gonddal járó lépést, tehát gyakorlatilag hét régióban működik külön a munkabiztonsági és ugyanabban a hét régióban a munkaügyi felügyeleti tevékenység, és ez az átszervezés, integráció az OMMF bázisán történne meg. Tehát nem lenne elvileg összeütközés, hiszen a munkaegészségügyi feladatot ellátó személyzet, illetve az eszközháttér az OMMF régiójára épülne, oda lenne átcsoportosítva és nem párhuzamosan működne. Az az átmeneti intézkedés, nyilván ezt a kormányrendelet fogja eldönteni, hogy a városi intézetek szerepe. Hiszen ott is folynak munkaegészségügyi tevékenységek. Itt meg kell vizsgálni, hogy a régión belül ugyanúgy, mint a nem régiós központú megyékben működő munkabiztonsági felügyeletet tekintve amolyan idézőjelbe tett kirendeltségek, tehát irodák működnek, hogy ugyanúgy próbáljuk a hosszú távú működőképesség érdekében valahogy megoldani majd a városi intézetek kérdését, de az alapvető területi rendezési elv a régió és az OMMF régióján működik, tehát párhuzamosságot nem jelent.

ELNÖK: Köszönöm szépen a kimerítő választ. Rengeteg dolog van, amit el tudunk mondani a törvényjavaslattal kapcsolatban az általános vita kapcsán. Úgyhogy én most az általános vitára való alkalmasságban fogom a bizottság döntését kérni.

Ki az, aki általános vitára alkalmasnak tartja a törvényjavaslatot, kérem szépen, most szavazzon. (Szavazás.) Tíz igen. Aki tartózkodik? (Szavazás.) Hat. A bizottság általános vitára alkalmasnak tartja a jelen jogszabályt.

Örömmel közlöm a bizottsággal, hogy befejeztük a mai munkánkat. Hétfőn reggel találkozunk a szokott időben.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 35 perc)

 

 

Simon Gábor (MSZP)
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Lajtai Szilvia