FMB-35/2007.
(FMB-53/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának
2007. november 15-én, csütörtökön 10 órakor
a Képviselői Irodaház 128. számú tárgyalójában
megtartott üléséről

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Elnöki bevezető, szavazás a napirendről *

Napirend előtti hozzászólások *

A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4009. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása) *

Egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4304. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

Dr. Horváth István (SZMM) kiegészítője *

Határozathozatal *

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4305. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként) *

Dr. Varga László (SZMM) kiegészítője *

Kérdések *

Határozathozatal *

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról, valamint egyes törvényeknek az egészségkárosodás mértékére vonatkozó új minősítési rendszer és a rehabilitációs *

járadék bevezetésével összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4321. szám) (Általános vita) *

Dr. Till Szabolcs (HM) kiegészítője *

Kérdések *

Határozathozatal *

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4094. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása) *

Egyebek *

 



Napirendi javaslat

1. A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4094. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

2. A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4009. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

3. Egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4304. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

4. A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4305. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

5. A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról, valamint egyes törvényeknek az egészségkárosodás mértékére vonatkozó új minősítési rendszer és a rehabilitációs járadék bevezetésével összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4321. szám) (Általános vita)

6. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Simon Gábor (MSZP), a bizottság elnöke

Bernáth Ildikó (Fidesz) alelnök
Gúr Nándor (MSZP) alelnök
Dr. Bóth János (MSZP)
Kiss Ferenc (MSZP)
Rákóczy Attila (MSZP)
Nagy László (MSZP)
Rózsa Endre (MSZP)
Geberle Erzsébet (SZDSZ)
Kontur Pál (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Filló Pál (MSZP) Gúr Nándornak (MSZP)
Rákóczy Attila (MSZP) megérkezéséig dr. Bóth Jánosnak (MSZP)
Dr. Vojnik Mária (MSZP) Nagy Lászlónak (MSZP)
Rácz István (Fidesz) Kontur Pálnak (Fidesz)
Wittner Mária (Fidesz) Bernáth Ildikónak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Kajdi László vezető tanácsos (Pénzügyminisztérium)

Varga Ágnes főosztályvezető-helyettes (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Horváth István főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Bánsági Györgyi szakmai főtanácsadó (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Varga László főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Till Szabolcs ezredes főosztályvezető-helyettes (Honvédelmi Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 00 perc)

Elnöki bevezető, szavazás a napirendről

SIMON GÁBOR (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó reggelt kívánok mindenkinek. A bizottság határozatképessége rendben van. Először a napirendet szeretném megszavaztatni. Szeretném a bizottság támogatását kérni, hogy tegyünk egy áthidaló megoldást, ami arról szólna, hogy az első napirendi pontunkat tegyük utolsóvá, mert jelen pillanatban is zajlik egy egyeztetés a tárca és a szakszervezet képviselői között. Azt kérték, hogy ezt a napirendet hozzuk hátrébb. Erre van lehetőségünk, és azt javasolnám, hogy addig halasszuk a tárgyalását, amíg a tárca képviselői nem érkeznek meg. Ha ez nem történik meg, akkor utolsóként a tárca nélkül is le fogjuk folytatni ezt a vitát és döntéseket fogunk hozni. Aki egyetért a módosított napirenddel, kérem szavazzon. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen. Alelnök asszonynak van észrevétele, megadom neki a szót.

Napirend előtti hozzászólások

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Köszönöm elnök úr. Csak javaslatom van: amennyiben a szakszervezetekkel történő tárgyalás nem fejeződik be addig, amíg a bizottság ülése tart, akkor talán jobb lenne, hogy ha a hétfői bizottsági ülésünkön tárgyalnánk meg ezt a napirendet. Volt már nem egyszer példa arra, hogy a bizottság aznap tárgyalta meg a benyújtott törvényjavaslatot, amikor az általános vita elkezdődött, tehát elvileg ennek nincsen véleményem szerint akadálya. Ez az egyik javaslatom.

A másik pedig, hogy tegnap értesültünk arról, hogy a kormányfő bejelentette, hogy korlátlanul megnyitja a magyar kormány a román munkavállalók előtt a magyar munkaerőpiacot. Ezért azt javaslom, hogy a hétfői bizottsági ülésen a bizottság kapjon tájékoztatást arról, hogy milyen számítási anyagok, milyen hatástanulmányok, illetve háttérszámítások állnak a kormány, illetve a minisztérium rendelkezésére, hogy el tudjuk dönteni, illetve véleményt tudjunk arról formálni, hogy mi indokolta ezt a bejelentést.

ELNÖK: Köszönöm szépen alelnök asszony észrevételeit. Abban csak egy szakmai egyeztetést követően tudnék állást foglalni, hogy hétfőre áttehetjük-e. De megértve, amit alelnök asszony mondott, azt remélem, hogy 11 órára ideérnek a tárca képviselői és meg tudjuk tárgyalni a napirendet. Ha nem érnek ide, akkor áll fenn az a lehetőség, hogy ezt esetlegesen a hétfői ülésen beszéljük meg. Én azt kérem, hogy ezt a döntést akkor hozzuk meg, amikor kiderült, hogy a mai ülésen a tárgyalás feltételei nem adottak.

A második esetben pedig szeretném mondani, hogy jogosnak érzem az alelnök asszony felvetéseit, helyt is adnék, annyi kis toleranciát kérek, hogy adjunk arra esélyt a tárcának, hogy ebben szakmailag felkészüljön. Ha ez hétfőig meg tud történni, akkor, akkor, ha nem, akkor az azt követő bizottsági ülésre. És akkor egyben javaslom, hogy tekintsük úgy, hogy ez egy soros áttekintése annak a folyamatnak a részeként, amit elhatároztunk, hogy időről időre a román-bolgár csatlakozásnak a magyarországi munkaerőpiacra gyakorolt hatásáról a bizottság bizottsági szinten informálódik, véleményt fogalmaz meg, arról egy szakmai konzultációt folytat le. Tehát azt javaslom, hogy legyen ez egy tényleges konzultáció. Ha hétfőre a tárca meg tudja tenni, akkor hétfőn, ha nem, akkor az azt követő bizottsági ülésre tegye meg. Így, ebben az értelemben helyt adnék alelnök asszony javaslatának. Aki egyetért arról, hogy ezt bizottsági ülésen tárgyaljuk meg, ha van rá mód hétfőn, ha nem, az azt követő bizottsági ülésen... (Farkasné dr. Molnár Valéria tanácsadó: De nem ez a napirendünk, bocsánat.) Tessék, tanácsadó asszony!

FARKAS DR. MOLNÁR VALÉRIA: A munkatervünkben a román-bolgár kapcsolatok elemzése teljesen benne van, hogy most változás volt, a tárca kérte, hogy december elején tárgyaljuk meg, tehát adtam egy ütemtervet a következő ülésekre és abban az ütemtervben itt van konkrétan már időponttal együtt, hogy mikor tárgyaljuk ezt a témát. December 3-án hétfőn, eredetileg tervezett napirend szerint.

ELNÖK: 19-én biztos, hogy nem tudjuk megtárgyalni, mert a pedagógusok szakszervezetének népi kezdeményezése egy hosszú lélegzetű napirend lesz. A jegyzőkönyvben benne van, hogy alelnök asszony ezt a kezdeményezést ette, jó magam pedig a tárcával konzultálva hétfőre teszek egy érdemi javaslatot, hogy december 3-án vagy korábban meg tudjuk-e ezt tenni. Azt fogom kérni a tárcától, hogy valamilyen előzetes háttéranyaggal segítse a felkészülésünket, hiszen bizonyára készültek olyan háttéranyagok, amik ezt lehetővé teszik. Az időpontot hétfőn fogjuk rögzíteni, de a hétfői nap nem jó, mert már egy nagy lélegzetű ügyet napirendre vettünk, ami nyilvánvalóan nem fogja lehetővé tenni, hogy két nagy ügyet egyszerre megtárgyaljunk. Ez egy kompromisszumos javaslat. Erről most döntenünk nem kell.

Hozzákezdünk a tényleges napirendek megtárgyalásához.

A Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4009. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

Következik a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat kapcsolódó módosító javaslatainak megvitatása. Az 0/1-es ponttal kezdünk, amely több ponttal összefügg.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Kilenc igen, kettő nem egy tartózkodás.

A 0/2-es Vidorné képviselő asszony és képviselőtársai javaslata.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kettő nem. 16/1-es Szabó Lajos indítványa.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kettő nem. 22/1.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kettő tartózkodás. 33/1-es, összefügg az 50/1-essel.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kettő tartózkodás. A 34/1-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Kettő igen, Tíz nem. 42/1-es, ami összefügg a 42/2-essel, Pokorni Zoltán javaslata.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Kettő igen, Tíz nem. 45/1-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, kettő nem. Most bizottsági módosítókról döntünk, először a T/4009/55-ös Oktatási bizottsági módosító.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

(Kontur Pál érkezik vissza a terembe.)

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Négy igen, Tíz nem. Egyharmad sem támogatja. A következő az Emberi jogi bizottság módosítója, 4009/56-s számon.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Négy igen, Tíz nem. A T/4009/57-es a költségvetési bizottság módosítója.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, négy nem. A /59-es ugyancsak a Költségvetési bizottságé.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, négy nem. A /60-as következik.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, négy nem. A /61-es a Költségvetési bizottság javaslata.

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tíz igen, négy nem. A /62-es javaslat?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Tizennégy igen. A /63-as?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Négy igen, Tíz nem. A /64-es?

KAJDI LÁSZLÓ (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság? (Szavazás.) Négy igen, Tíz nem. Nem látok több módosító indítványt.

Egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4304. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Következik az egyes munkaügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája. Köszöntöm a minisztérium képviselőjét. Megadom a szót.

Dr. Horváth István (SZMM) kiegészítője

DR. HORVÁTH ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. Négy munkaügyi tárgyú törvény módosítása szerepel a cím alatt. A gerincét ennek a törvényjavaslatnak a közalkalmazotti törvény módosítása adja és ezen belül jelentős részben a jogalkalmazás számára olyan pontosítások szerepelnek, amelyek megkönnyítik a munkaadók vagy adott esetben a bíróságok helyzetét is. Az apróbb módosítások, illetve tartalmi változtatások között említeném a gyakornoki időt, amely idéntől került bevezetésre, és a kiválasztás egyik eleme lenne. Itt egy differenciáltabb szabályt javaslunk, viszonylag hosszabb közalkalmazotti jogviszony esetén a három- helyett csak egyéves gyakornoki idő kerülne kikötésre. Egy további módosítás is egy olyan, már hatályos, a jogviszony stabilitását jelentő szabályhoz kapcsolódik, amely pontosítja a részmunkaidő-felajánlási kötelezettség szabályait. Ez a Kjt. korábbi szabályaihoz képest egy egyedülálló közalkalmazott-barát rendelkezés, továbbá ezt az állásfelajánlási kötelezettséget szélesíti arra az esetre, hogy ha a munkáltató jogutód nélkül megszűnne, akkor ez ne feltétlenül a közalkalmazottak állásnélkülivé válásával járjon.

Ugyancsak a jogviszony megszüntetési szabályainál említeném azt a rendelkezést, amely ahhoz kapcsolódik, hogy az előrehozott nyugdíjat a jövő évtől igénybe venni kívánók esetében biztosítotti jogviszony nem állhat fenn, itt egy méltányos átjárási lehetőséget teremt meg a törvényjavaslat azzal, hogy aki a szükséges életkort betöltötte és rendelkezik a kellő szolgálati idővel, ott a kérelmére a munkáltató dönthet arról, hogy felmentheti. További pontosítások a fegyelmi eljárásnál, az eljáró személyek vonatkozásában van, számos olyan gyakorlati problémát jelent, különösen az intézményvezetők vonatkozásában tesz javaslatot a törvény.

Az idei C. törvény a közalkalmazotti vezetői státust három részre bontotta és itt, ebben a szabályban egy olyan módosítás szerepel, ami azt a rendelkezést, hogy önálló munkakörben a Kjt. hatálya alatt vezetői pozíciót be lehet tölteni, ennek a hatályba lépését eltolja a jövő év július 1-jéig. Ennek a hátterében az áll, hogy több ezer vezetői pozíció van, meglehetősen színes a terület és ahhoz, hogy egy megfelelő bérrendszert ki tudjunk dolgozni, több időre van szükség. Ezt egyébként a szociális partnerek is megértéssel fogadták, hogy valóban megalapozott legyen ez a díjazási rendszer. A másik törvény vagy törvények, amelyek módosulnak ennél jóval karcsúbb tartalmúak. Az egyik a munka törvénykönyve, amely miután lehetőség van arra, hogy a Kjt.-intézményeknél a magasabb vezetői pozíciót menedzserszerződéssel töltsék be, itt kötelezővé teszi a pályáztatást az állás betöltéséhez. Módosult harmadik törvényként a foglalkoztatási törvény, itt arra hívnám fel a tisztelt bizottság figyelmét, hogy a jövő évtől hatályba lépő rehabilitációs járadékról szóló törvénnyel kapcsolatban a Munkaerő-piaci Alapból támogatni lehet a törvény elfogadása esetén a foglalkoztatási rehabilitációval kapcsolatos megnövekedett feladatokat, végül módosul a Prémium Évek programról szóló törvény. Ez is, hogy ha alkalmazotti oldalról nézzük, kedvező jelleggel, mert egyrészt a törvény időbeli hatálya egy évvel kitolásra kerül, ehhez egyébként a jövő évi költségvetési törvény biztosítja a kellő forrást, másrészt pedig a tágabb értelemben vett állami közszolgálatra, a száz százalékos állami tulajdonban lévő közüzemekre is kiterjedhet a Prémium Évek program hatálya. Tehát az előrehozott öregségi nyugdíj előtt állók, akiknek a munkaerő-piaci esélyeik elég rosszak, nem lennének munkanélküliek, hanem méltányos feltételek mellett a bérük 70 százalékával és egy legfeljebb heti 12 órás foglalkoztatási kötelezettséggel válthatnák fel ugyanúgy, mint a közalkalmazott vagy köztisztviselő társaik a teljes összegű előrehozott öregségi nyugdíjra való jogosultság megszerzését. Kérem a tisztelt bizottságot, hogy a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságát szíveskedjék támogatni.

Határozathozatal

ELNÖK: Köszönöm szépen. A vitát megnyitom. (Nincs jelentkező.) Ha nincs jelentkező, kérem a bizottságot, szavazzunk. Ki támogatja az általános vitát? (Szavazás.) Tíz igen. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ilyen nincs. Tartózkodott? (Szavazás.) Kettő. Bizottsági előadónak ki jelentkezik? Rózsa Endre, köszönjük szépen.

A munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4305. szám) (Általános vita) (Első helyen kijelölt bizottságként)

Következik a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája. Köszöntöm Varga László urat, és megadom a szót.

Dr. Varga László (SZMM) kiegészítője

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. Csak egyetlen rövid gondolattal szeretném felvezetni a törvényjavaslatunkat. Ez a tavalyi törvénymódosítás szerves folytatása, amelyben az egységes munkavédelmi hatóság megteremtését céloztuk meg, a munkaegészségügy és a műszaki biztonság egy területen történő kezelését, mind szakmai jogalkotási, mind pedig hatósági ellenőrzési vonalon. És most az úgynevezett finomítás, a munkaegészségügyi követelmények beépítése, a hatósági munka segítésének jogi eszközeit céloztuk meg a törvényjavaslatban. Néhány kiegészítés a munkavédelmi képviselet, tehát a dolgozói érdekképviselet eszközeinek a megerősítését szolgálja, és végül technikai pontosítások a felhatalmazó rendelkezésekkel a végrehajtási háttér pontosítása szerepel a törvényjavaslatban. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kiss Ferenc, tessék.

Kérdések

KISS FERENC (MSZP): Köszönöm szépen. Azt látom a törvénymódosítás tervezetében, hogy a foglalkozás-egészségügy szervezeti és irányítási kapcsolatát nem a törvényben, hanem kormányrendeletben kívánják szabályozni. Jelen pillanatban a kettő struktúra összedolgozása, a munkaügyi, munkavédelmi felügyelőség alá való integrálása hogy áll? A másik kérdésem gyakorlatias: a sajtóban is többször megjelent az a polémia, hogy most valójában a tiltott helyen dohányzókat az ÁNTSZ vagy a munkaügyi felügyelőség hivatott büntetni? Az anyagban találtam rá utalást, de törvényi szinten ezt hogy szabályozzák? Köszönöm szépen.

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Április hónapban lezárult a végrehajtási rendeleteknek a módosítása, amely az ÁNTSZ-től a Munkavédelmi Főfelügyelőséghez rendelte mint munkavédelmi hatósághoz az összes jogkört. Tehát az átszervezés normatív alapjai lezárultak és a technikai, személyi, szervezési kérdések az év végén zárulnak le, de ez nem érinti a hatáskörgyakorlást, de óhatatlan, hogy ilyen létszámátszervezés, ilyen ingóságok áthelyezése néhány hónapot igénybe vesz, de gyakorlatilag az év végén minden részletben lezárul. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat a munkaadó oldalán felmerülő munkaegészségügyi feladat-végrehajtásnak a személyi, szakmai feltétele. Efölött kettős irányítás van: általános orvostechnikai irányítás, tehát a működés engedélyezése, a tárgyi feltételek megvalósítását az egészségügyi ágazat ellenőrzi, de a munkavédelmi feladatok végrehajtásának szakmai irányítása és felügyelete a munkavédelmi hatsághoz kerül. Természetesen szorosan együttműködve az Egészségügyi Minisztérium Országos Tisztifőorvosi Hivatal módszertani központjával. Ez azt jelenti, hogy azokra vonatkozóan segítünk a helyes gyakorlat kialakításában, amelyek a munkavédelmi jogszabályok konkrét végrehajtását jelentik.

A nem dohányzók védelméről a '99. évi XLII. törvény rendelkezik, egyértelműen az ÁNTSZ hatáskörébe tartozik és egészségvédelmi bírság kiszabásával teszi lehetővé, megfelelő szankcióval a munkaadók rászorítását, hogy a nem dohányzók védelméről szóló rendelkezéseket végrehajtsák. Tehát az ellenőrzés és a szankcionálás az ÁNTSZ-nél van egyértelműen. Köszönöm szépen.

KONTUR PÁL (Fidesz): Köszönöm a szót elnök úr. Véleményem szerint íróasztalnál akármilyen okos törvényeket lehet hozni, de ha az nem végrehajtható, az nem ér semmit. Ha ellenkezik az emberek akaratával, az nem ér semmit, mert az emberekre nem lehet rákényszeríteni semmit, ha nem akarják, nem csinálják meg. Ilyen már csak az ember.

A cigarettázásról pedig, édesapám nagyon sokat dohányzott, de senki nem követte a családból. Ma az egy realitás, hogy a fiatalok és a nők aránya sokkal magasabb a dohányosok között. Az, hogy nem lehet munkahelyeken sehol dohányozni, ebből olyan helyzet fog kialakulni, hogy a szabad ég alatt dohányoznak és megfáznak. Ott állnak és ott dohányoznak. Ezt egy igen rossz gondolatnak tartom, nevezzenek ki egy helyiséget, mert ez így végrehajthatatlan. Amikor ennyien dohányoznak, megtiltani nem lehet. Legalább egy helyiség legyen, de nem küldhetők ki a szabad ég alá. Ilyen törvényt nem lehet végrehajtatni. Ezzel nem lehet megszüntetni a dohányzást. Egész nap a szájukból ki nem esik a cigaretta, hogy lehet tőlük megkívánni, hogy ne szívják. Ezért nem fogják abbahagyni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Egyébként egy létező társadalmi problémára irányította rá a figyelmet. Megadom a szót.

DR. VARGA LÁSZLÓ (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Ez a munka-egészségügyi kérdés kifejezetten az egészségügyi ágazat jogalkotási és ellenőrzési jogkörébe tartozik, nem a munkaügyibe, de annyira ismerem a témát, mivel részt vettem a nem dohányzók védelméről szóló törvény megalkotásában, illetve módosításában, hogy a munkahelyeken a munkavédelmi és az egészségügyi szabályok szerint van lehetőség dohányzóhelyek kijelölésére. Nálunk is a GKM épületében dolgozik a mi részlegünk, a negyedik emeleten van kijelölve és ott dohányoznak a kollégák. Kétségtelen, hogy vannak olyan kereskedelmi cégek, ahol nehéz ezt megvalósítani. Ennek a részleteibe nem tudok belemenni, tájékoztatom az egészségügyi kollégákat a jogalkotás keretében, hogy ennek a kérdésnek a részletesebb elemzésére térjünk át. Mert bele van iktatva az első negyedéves munkánkba, hogy egymáshoz passzítjuk ezt a lehetőséget. Dolgozói kérésre egyébként nemdohányzóvá lehet nyilvánítani munkahelyeket a nem dohányzókról szóló törvény alapján.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azt méltányolom, hogy képviselő úr felvetése ilyen értelemben valamilyen tényleges cselekvést indukált, hogy ez ügyben konzultáció történjen. Bizottsági elnökként is kérem, hogy ennek szerezzünk érvényt.

Határozathozatal

Ki tartja általános vitára alkalmasnak a törvényjavaslatot? (Szavazás.) A bizottság egyhangúlag elfogadta. Köszönöm szépen. Bizottsági előadónak Kiss Ferenc urat kérem fel. A bizottság egyetért ezzel? (Szavazás.) Igen. Köszönöm szépen.

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról, valamint egyes törvényeknek az egészségkárosodás mértékére vonatkozó új minősítési rendszer és a rehabilitációs járadék bevezetésével összefüggő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4321. szám) (Általános vita)

A következő napirendre térünk át. Megadom a szót Till Szabolcs úrnak.

Dr. Till Szabolcs (HM) kiegészítője

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! A törvényjavaslat címe alapján is alapvetően két tárgykörre irányul. Az egyik mintegy húsz paragrafus terjedelemben a rehabilitációs járadékról szóló 2007. évi LXXXIV. törvény fegyveresek körében való végrehajtását szolgálja, az e törvény által bevezetett terminológiaváltás következtében a honvédelmi törvényt, a katonai és rendészeti jogállási törvényt, katonai és rendészeti felsőoktatási törvényt, valamint a hadigondozotti törvényt kell részint terminológiai, részint mértékszámítás szempontjából pontosítani. A törvényjavaslat meghatározó része mintegy 26 paragrafus terjedelemben a katonai jogállási törvényre vonatkozik, itt pontosításra kerülnek a kiemelt munkáltatói jogkörök a miniszter és a vezérkarfőnök jogkörei vonatkozásában. A javaslat pénzügyi pontosításokat tartalmaz. Kismamák ellátása, a katonai nyelvvizsgarendszer nyelvpótlék-elemei, a szolgálati pótlék lehetősége, illetve a leszerelési segély és toborzópénz vonatkozásában. Kisebb pontosítások találhatók eljárási szempontból a fegyelmi és kártérítési részben, illetve a törvényjavaslat a jogalkotási követelményeknek megfelelően kezdeményezi a felhatalmazó rendelkezések pontosításait. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm a felvezetést.

Kérdések

BERNÁTH ILDIKÓ (Fidesz): Egyetlen egy kérdésem van. Ha ez a törvényjavaslat kedvezőbb a jelenlegihez képest, akkor mi a vita tárgya a minisztérium és a szakszervezet között?

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): A törvényjavaslatban vannak olyan elemek, amelyek kifejezetten szakszervezeti kérésekre kerültek be. Ilyen például egyes mértékek meghatározásának munkanaphoz kötése naptári napok helyett, illetve éppen szakszervezeti kérésre került be a törvényjavaslatba a szolgálati időpótlék lehetősége. A szakszervezeti igény értelemszerűen nagyobb mértékekre és könnyebb adhatóságokra irányult volna eredetileg. Ez egy olyan szövegváltozat, amelyik a lehetőséget megteremti és ismétlem: eredendően szakszervezeti igényre került be.

ELNÖK: Kiss Ferenc!

KISS FERENC (MSZP): Megjelenik a nyelvpótlék az előterjesztésben. C típusú nyelvvizsgának megfelelő nyelvpótlékot kell fizetni. Ez mindenkire vonatkozik vagy csak meghatározott beosztásra, ahol elő van írva a nyelvtudás? Ez az egyik. A másik, hogy távolléti díjként milyen pótlékokat kell kifizetni: az időpótlék, a rendszeres illetménypótlék, illetménykiegészítés és a titkosszolgálati pótlék. Ez a munka törvénykönyvében benne van? Azért kérdezem, hogy nehogy ellentétes legyen a munka törvénykönyvében megfogalmazottakkal.

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): Tisztelt Bizottság! A nyelvpótlék vonatkozásában a módosítás mindösszesen a SZTEN-ek típusú, tehát a NATO-szabványon alapuló nyelvvizsga alapfokú szintjét iktatja a rendszerbe, minden más változatlan. Ennek az az indoka, hogy a katonák missziókban való felkészítése során a képzés kifejezetten erre a katonai szakanyaggal bővített nyelvvizsgarendszerre készül és minden missziós beosztásnál valamilyen szintű SZTEN-ek által minősített nyelvvizsgát kérnek. Ez a módosítás tehát az eddig is fizetett állami alapfok mellé emeli be a NATO-nyelvvizsgarendszer beazonosított szintjét.

A távolléti díj vonatkozásában jelezném, hogy a Hjt.-nek nem háttérjoga a munka törvénykönyve, tekintettel arra, hogy ez egy olyan paragrafus, amelyik meghatározza, hogy milyen elemeket kell a távolléti díj alapjául figyelembe venni. Ebből a szempontból nem releváns, hogy egyező, vagy eltérő a munka törvénykönyve definíciója.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Érdemi kérdések hangoztak el, amire remélhetőleg elfogadható válaszok is. Ezért én a vitát most lezárom és a bizottság döntését kérem.

Határozathozatal

Aki az előttünk álló törvényt általános vitára alkalmasnak találja, kérem szépen, most szavazzon. (Szavazás.) Tíz igen. Aki nem? (Szavazás.) Ilyen nem látok. Aki tartózkodott? (Szavazás.) Négy. Köszönöm szépen. Nem kell előadót jelölnünk.

Szeretném jelezni a helyettesítési rendet a jegyzőkönyv kedvéért. (A jegyzőkönyv elején részletezve.)

A társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/4094. szám) (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

Most következik az első napirendi pontunk a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat kapcsolódó módosító javaslatainak megvitatása. Az ajánlási tervet kiosztottuk. Az 1-es ponttal kezdünk. Kérdezem a kormányt.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Már nem tárcaálláspontot tudok mondani, hanem kormány véleményét is. A kormány nem támogatja.

KISS FERENC (MSZP): Azt szeretném kérdezni, hogy ha az 1-est elfogadjuk, akkor a 3-as szóba sem jöhet.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem, összetartozik az 1-es, a 3-as és az 5-ös.

ELNÖK: Ki támogatja? (Szavazás.) Kettő. Aki nem? (Szavazás.) Tizenkettő. Egyharmad sem támogatja. A 2-es pont következik.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottságból ki támogatja? (Szavazás.) Négy igen, tíz nem. A 4-es pont következik.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): A feléledési idő módosítását nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottságból ki támogatja? (Szavazás.) Négy igen, tíz nem. Döntünk az első bizottsági módosítóról, ami az Ifjúsági bizottság módosítója. A T/4094/28-as kapcsolódó.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: Aki támogatja? (Szavazás.) Egyhangúlag támogatta a bizottság. Az ajánlási tervben foglaltakat eldöntöttük, viszont van a bizottságunknak egy módosító javaslata, reménykedem, hogy a kormány képviselője meg tudott ezzel ismerkedni.

VARGA ÁGNES (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Erről csak tárcaálláspontot tudok mondani: a tárca szükségesnek tartja ezt a módosítót.

ELNÖK: A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) Igen, egyhangú. Köszönöm szépen. Úgy vélem, nincs több olyan indítványról, amiről döntenünk kellene.

Egyebek

Tisztelt Bizottság! Mindössze annyit szeretnék mondani, hogy 19-én hétfőn reggel a szokott időben, a szokott helyen tartunk bizottsági ülést és a pedagógusok népi kezdeményezését fogjuk megtárgyalni.

Köszönöm szépen. Szép napot kívánok.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 00 perc.)

Simon Gábor

a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Lajtai Szilvia