GIB-32/2007.
(GIB-57/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának
2007. június 20-án, szerdán, 11 óra 00 perckor
az Országház főemelet 37-38. számú tanácstermében megtartott
üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat:*

Az ülés résztvevői:*

A bizottság részéről:*

Megjelent:*

Helyettesítési megbízást adott:*

Meghívottak részéről:*

Hozzászóló:*

Általános bevezető*

A napirend elfogadása*

MNB-alelnökjelölt meghallgatása*


Napirendi javaslat:

  1. Király Júlia asszony - MNB-alelnökké történő - kinevezés előtti meghallgatása (a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2001. évi LVIII. törvény 51. § (3) bekezdése alapján alkalmazandó 49. § (6) bekezdésében foglaltaknak megfelelően)
  2. Egyebek

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről:

Megjelent:

Elnököl: Puch László (MSZP), a bizottság elnöke

Márfai Péter (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Baráth Etele (MSZP)
Göndör István (MSZP)
Dr. Józsa István (MSZP)
Dr. Kapolyi László (MSZP)
Dr. Szanyi Tibor (MSZP)
Bencsik János (Fidesz)
Deák András (KDNP)
Dr. Fónagy János (Fidesz)
Márton Attila (Fidesz)
Nagy Sándor (Fidesz)
Dr. Nyitrai Zsolt (Fidesz)
Püski András (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott:

Podolák György (MSZP) Puch Lászlónak (MSZP)
Horváth Csaba (MSZP) dr. Baráth Etelének (MSZP)
Dr. Kálmán András (MSZP) Göndör Istvánnak (MSZP)
Dr. Suchman Tamás (MSZP) dr. Szanyi Tibornak (MSZP)
Koszorús László (Fidesz) Püski Andrásnak (Fidesz)
Dr. Selmeczi Gabriella (Fidesz) dr. Fónagy Jánosnak (Fidesz)

Meghívottak részéről:

Hozzászóló:

Király Júlia MNB-alelnökjelölt


(Az ülés kezdetének időpontja: 11 óra 06 perc)

Általános bevezető

PUCH LÁSZLÓ (MSZP), a bizottság elnöke (a továbbiakban ELNÖK): Tisztelt Bizottság! Hölgyeim és Uraim! Tisztelettel köszöntök mindenkit.

A napirend elfogadása

Előzetesen írásban mindenki megkapta a mai ülés napirendjére vonatkozó javaslatomat. Kérdezem, kíván-e ezzel kapcsolatban valaki észrevételt tenni. (Nincs jelentkező.) Nem kíván senki észrevételt tenni. Kérdezem, hogy egyetért-e a bizottság a meghirdetett napirenddel. (Szavazás.) Köszönöm szépen, a bizottság egyhangúlag támogatja a meghirdetett napirendet.

MNB-alelnökjelölt meghallgatása

Nagy tisztelettel köszöntöm Király Júlia asszonyt, akit a miniszterelnök jelölt a Magyar Nemzeti Bank alelnökévé. A jelölést követően a kinevezés előtti meghallgatására kerül ma sor.

Öné a szó.

KIRÁLY JÚLIA MNB-alelnökjelölt: Hölgyeim és Uraim! Tisztelt Bizottság! Amikor Simor András jegybankelnök úr fölkért arra a pozícióra, amit, ha önök is úgy látják jónak és minden a tervek szerint halad, július 3-ától fogok betölteni, előzetes megbeszéléseink szerint alapvetően a pénzügyi stabilitásért felelős alelnök posztjába lépek.

A Magyar Nemzeti Bank az angol jegybankhoz hasonlóan két nagy fókuszt határozott meg a maga számára szervezetileg. Az egyikért az önök által már meghallgatott Karvalits Ferenc felelős; ez alapvetően a közgazdasági monetáris elemzés, tudományos kutatás terület.

A másik pedig ez a bizonyos pénzügyi stabilitás, amiről nyugodtan mondhatjuk: könnyen definiálható. A szakirodalom úgy szokta definiálni, hogy a pénzügyi stabilitás a pénzügyi instabilitás ellentéte. Ezzel azt hiszem, hogy mindnyájan egyet is érthetünk. De azért egy kicsit pontosabban a mélyére nézve és értelmezve, hogy mi köze is van ennek a monetáris politikához és miért pont így szerveződik a jegybankok elég jelentős része, például a Bank of England, azt kell látnunk, hogy a pénzügyi stabilitás az a terület, amely az ország pénzügyi közvetítő rendszerének a nagyobb súrlódásait kívánja elkerülni, hogy ne legyenek jelentős hitelösszeomlások, ne álljanak hosszú sorok bizonyos bankok előtt, hogy úgy menjen a pénzforgalom, hogy önök észre se vegyék, hogy ebben az országban szabályozva és működtetve van a pénzforgalom, ne legyenek súrlódások a rendszerben, amelyek akadályozzák a gazdaság stabil működését és a monetáris politika érvényre jutását.

A másik nagyon fontos terület a piaci stabilitás. Akkor mondjuk azt, hogy pénzügyileg stabil egy rendszer, ha nincsenek nagy kilengések, nincsenek váratlan árfolyamsokkok. Ha az a helyzet, ami ma jellemzi a hazai pénzügyi rendszert és a piacokat, stabilan, hosszan fennmarad, akkor a monetáris politika sokkal könnyebben tudja érvényesíteni azt a feladatát, amit a jegybanktörvény neki vindikál.

Jelenleg a világban azt figyelhetjük meg, hogy pénzügyi stabilitási szempontból a helyzet igen kedvező, de egyben fenyegető jeleket is tartalmaz, a pénzügyi globalizáció egyben stabilizál és egyben destabilizál, vannak nagy áringadozások, vannak fenyegető jelek, vannak olyan intézményi szerveződések, amelyek a világ közvéleményének figyelmét kiváltják, például a hedgefundok. Az a szerepe a pénzügyi stabilitásnak, amit a monetáris politikára gyakorol, a piacnak a belső kockázatai, amivel meg tud rendíteni monetáris politikai intézményeket, azt eredményezte, hogy ma a jegybankárok jelentős része csak az elmúlt fél évet idézve a FED elnökétől, Ben Bernanke-tól kezdve Mervyn Kingen, az angol jegybank elnökén keresztül Claude Trichet úrig, az ECB elnökéig, ha megnézzük a beszédeiket, a legtöbb esetben a címben az szerepel, hogy pénzügyi stabilitás, pénzügyi globalizáció és hatása a monetáris politikára. Egy országban, amelynek meghatározó célja az infláció féken tartása, azaz inflációs célkitűzésrendszere, egy országban, ahol a pénzügyi intézményrendszer a világpiac ingadozásainak ki van téve, elsődleges feladatunk az, hogy olyan keretet, olyan rendszert hozzunk létre, ami biztosítja ennek a gazdaságnak és ennek az országnak a stabil fejlődését. Mi a jegybankban erre törekszünk.

Az eszközeink természetesen nem függetlenek a két másik nagy, egyformán a pénzügyi stabilitásért küzdő szervezet céljaitól. Mindenütt a világon egy hármas együttműködésben valósul ez meg: a jegybank, a felügyelet és a törvényt hozó Pénzügyminisztérium között. Mi ehhez elsősorban felvigyázással, figyelemfelhívással, elemzéssel, válságmegelőzéssel járulunk hozzá, hiszen végső soron valahol mindig minden a jegybankon csattan, mint a végső mentsvár, lander of last resort, nem egy esetben mi fizetjük meg a végső árat. Ezért a jegybank függetlensége, a jegybank következetes és hiteles monetáris politikája, pénzügyi stabilitást felvigyázó szerepe elengedhetetlen annak érdekében, hogy stabil gazdaságban éljünk. Én optimista ember vagyok, azt gondolom, hogy stabil gazdaságban élünk, és ez a gazdaság stabil lesz a jövőben is. A magunk eszközeivel ehhez kívánunk hozzájárulni. Örömmel várom a kérdéseiket minden ezzel kapcsolatos területet érintően.

Köszönöm szépen, elnök úr. Úgy gondoltam, hogy ennél többet bevezetőként ilyen nyári forróságban nem illik szólni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Most a képviselő urakat illeti a szó. Az elhangzottakhoz vagy az el nem hangzottakhoz kérdés, vélemény, észrevétel van-e? Baráth Etele képviselő urat illeti a szó.

DR. BARÁTH ETELE (MSZP): Kedves és mélyen tisztelt Alelnök Asszony! Egy abszolút naiv kérdést tennék föl. Tetszik vagy nem tetszik, az Európai Unió intézményrendszerének erősödése bizonyos értelemben nemzeti szuverenitásunkat több területen minimálisan megkérdőjelezi. Természetesen van egy csomó olyan funkció, amit a jegybank gyakorol. Ez a tendencia erősödni fog az alkotmány elfogadása után különösen. Hogyan alakul egyáltalán a Magyar Nemzeti Bank függetlensége az Európai Unió pénzügyi politikája, banki közösségei viszonylatában, tehát nem vagyunk-e veszélyeztetve azon a téren, hogy a saját pénzügyi stabilitásunkat ezen a téren önállóan fogjuk tudni rendezni, a kiszolgáltatottságunk erősödik-e vagy sem?

ELNÖK: Szanyi képviselő urat illeti a szó.

DR. SZANYI TIBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Nagyon örülök a bevezetőben többször is elhangzott szónak, ami a stabilitást jelenti. Azt gondolom, hogy ha a Nemzeti Bank alelnökjelöltje ezt tartotta fontosnak oly sokszor kihangsúlyozni, akkor az mindenféleképpen sokunk támogatását fogja élvezni. Annál is inkább, merthogy a Nemzeti Bank előtt azért az a feladat is ott áll, hogy az euró bevezetéséhez szükséges lépésekben közreműködjön. Miután a magyar közgazdasági közegben annak most már egy eléggé rögzített mérföldkő jellege van, hogy az euró bevezetése előtt az árfolyam az igazi kérdés, és ha a forintnak tartósan stabil árfolyamot tudunk biztosítani, akkor az nagyon-nagyon nagy mértékben meg fogja könnyíteni az euró bevezetését, lényegében egy átválthatósági problémát fog csak áthidalni. Ha az elkövetkezendő években a Nemzeti Bank közreműködésével ebben az országban sikerül azt elérni, amit, ha nagyon hasonlítani akarok, azt mondom, hogy a dán modell, akkor azt már egy nagyon komoly előrelépésnek tartanám. Ha ezzel alelnök asszony is egyetért, annak külön örülök.

Természetesen már most előre jelzem, hogy minden támogatást megadunk alelnök asszonynak. Köszönöm.

ELNÖK: Fónagy urat illeti a szó.

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Alelnök Asszony! Említette, hogy ön optimista. Szabad-e megkérdeznem, hogy ez az inflációs trendekben mit jelent? Ez az egyik.

A másik: közhely, de igaz, hogy Magyarország egy nyitott, exportorientált gazdaságú ország, ugyanakkor megítélésünk szerint az exportérdekeltség más a multinacionális vagy a nagytőkénél, más a foglalkoztatásnál és más az örvendetes módon reményeink szerint egyre jelentősebb mértékben a hazai termelésnek egyre nagyobb hányadát adó mikro-, kis- és középvállalkozóknál.

Az is közhely, de igaz, hogy az erős forint, gyenge forint vitája az exportorientált cégeknél is attól függ, hogy abban mennyi az importhányad, és ez másként érinti a multikat és másként a zömmel hazai alapanyagból dolgozó mikro-, kis és középvállalatokat. Hogy ítéli meg alelnök asszony, mi várható ebben és mit tart, tartana ön helyesnek e tekintetben?

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Alelnök asszonyt illeti a szó.

KIRÁLY JÚLIA MNB-alelnökjelölt: Köszönöm szépen. Baráth Etele úr kérdése a jegybank függetlenségét érintette. Ez jelen pillanatban alapvetően önökön, képviselőkön múló feltétel. A magyar jegybank a törvény által független, ezen a június 25-i szavazás és törvénymódosítás sem kíván módosítani. Ameddig az eurózónához nem csatlakozik Magyarország, addig ez a jegybanki függetlenség a feltétele annak, hogy az eurózónához való csatlakozás valóban olyan sima, zökkenőmentes, súrlódásmentes módon menjen végbe, amire Szanyi képviselő úr is utalt.

Az eurócsatlakozást követően valamennyi országban megmaradt a jegybank mint egy önálló döntéshozó, felvigyázó, elemző, kutató szervezet. Azt hiszem, hogy az európai országok tanulságait nekünk is végig kell gondolni, és egy eurócsatlakozás utáni állapotra fel kell készülnünk. Örülök Baráth Etele úr kérdésének, mert ez azt jelenti, hogy ő ezt már egy közeli dátumnak látja. A jegybank mindig is az eurócsatlakozás híve volt, sosem az eurózónához való erőltetett csatlakozásé, hanem a szerves fejlődésé, oda való benövésé, aminek alapvető feltétele az a stabil árfolyam, amire Szanyi képviselő úr is utalt. Az euró bevezetésének feltétele, hogy teljesítsük a maastrichti kritériumokat, nem erőltetetten. Ez nem csak jegybanki felelősség; amit a független és hiteles jegybank ez ügyben meg tud tenni, azt reméljük, meg is fogjuk tenni.

Fónagy úrral utoljára szerintem pont egy KKV-konferencián találkoztunk néhány éve, tehát tudjuk a közös elfogultságunkat a szektor iránt. Igen, én is meg vagyok győződve arról, hogy a magyar gazdaságnak ez egy GDP-növelő, a gazdasági fejlődéshez rendkívüli inputokat hozzáadó szektora, amelynek a gazdasági stabilitása, a pénzügyi közvetítő rendszer általi kiszolgálása egyik meghatározó feladatunk. Hadd említsem rögtön meg, hogy a jegybank épp a közelmúltban bővítette statisztikai elemzéseit, különös tekintettel a kis- és középvállalkozói szektorra. Most már nagyon részletesen vizsgálják a KKV-szektorra gyakorolt árfolyamhatást, kamathatást, és úgy gondolom, hogy ez a jövőben is meghatározó feladatunk lesz.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Van-e a képviselő urak közül még valaki, akinek kérdése van? (Nincs jelentkező.)

Összefoglalva nagyon nagy örömmel tapasztalom, a képviselő urak kérdései is azt tükrözik, hogy az alelnökjelölésben nagy egyetértés van. Úgy gondolom, a jegybankba bekerülhet egy olyan szakember, aki egy kicsit a gondolkodásmódjában mondjuk a kis- és középvállalati körbetartozások ügyében amikor a bizottságban a jegybank, a kormány és a parlament vitája folyt, akkor talán ezt követően tudunk egy kicsit más szemléletű szakemberrel is kapcsolatot létesíteni, mert a pénzügyi stabilitásnak ez is egy nagyon fontos területe, nemcsak a bankszektor, hanem maga a vállalati szféra is, ami ezt döntően meghatározza.

Az is egy nagyon fontos mondat volt, amelyben a Felügyelettel való együttműködés jelent meg; a jegybanknak az a dolga, hogy az összes eszközrendszert használja, és ne önmaga próbáljon mindent magának kiépíteni. Én ezt egy nagyon fontos gondolatnak éreztem.

Azt gondolom, van még egy funkciója a jelöltnek: ez pedig az, hogy a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal vezetőjeként ez döntő majd atekintetben, hogy hogyan is alakul ez a költségvetés és a monetáris politikánk a következő évtizedekben. Ehhez jó munkát kívánok, megelőlegezve azokat a támogató szavazatokat, amik gondolom, a következő percben megtörténhetnek. Kérdezem, ki ért egyet a jelöléssel? (Szavazás.) A bizottság egyhangúlag támogatja az alelnöki kinevezést.

Sok sikert kívánok, gratulálok a kinevezéshez és jó munkát a közös siker érdekében. Köszönöm szépen.

KIRÁLY JÚLIA MNB-alelnökjelölt: Nagyon szépen köszönöm, hogy eljöhettem.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Szeretném, ha hétfőn a brit küldöttség fogadásán minél több képviselő megjelenne; 9.30-kor lesz ebben a tanácsteremben. Köszönöm szépen.

Viszontlátásra!

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 21 perc)

 

Puch László
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Ferenc Zsuzsa