GIB-56/2007.
(GIB-81/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának
2007. december 12-én, szerdán, 10 óra 07 perckor
a Parlament főemelet 37-38. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat*

Az ülés résztvevői*

A bizottság részéről*

Megjelent:*

Meghívottak részéről*

Hozzászólók:*

Elnöki megnyitó*

A napirend elfogadása*

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról (COM(2007)263; 2007/0098/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)*

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)264; 2007/0097/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)*

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)265; 2007/0099/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)*

Dr. Józsa István (MSZP) szóbeli kiegészítése*

Székely András (GKM) szóbeli kiegészítése*

Szavazás*

Javaslat - A Tanács irányelve a 2003/96/EK irányelvnek a kereskedelmi célú üzemanyagként használt gázolaj adóztatása különös rendelkezéseinek kiigazítása, valamint az ólommentes benzin és az üzemanyagként használt gázolaj adóztatásának koordinálása tekintetében történő módosításáról (COM(2007)52; 2007/0023/CNS) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)*

Dr. Szanyi Tibor (MSZP) szóbeli kiegészítése*

Görözdi Zsuzsanna (PM) szóbeli kiegészítése*

Szavazás*

Egyebek*


Napirendi javaslat

1. Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról (COM(2007)263; 2007/0098/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

2. Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)264; 2007/0097/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

3. Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)265; 2007/0099/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

4. Javaslat - A Tanács irányelve a 2003/96/EK irányelvnek a kereskedelmi célú üzemanyagként használt gázolaj adóztatása különös rendelkezéseinek kiigazítása, valamint az ólommentes benzin és az üzemanyagként használt gázolaj adóztatásának koordinálása tekintetében történő módosításáról (COM(2007)52; 2007/0023/CNS) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

5. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent:

Elnököl: Podolák György (MSZP), a bizottság alelnöke

Márfai Péter (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Latorcai János (KDNP), a bizottság alelnöke
Dr. Baráth Etele (MSZP)
Gazda László (MSZP)
Göndör István (MSZP)
Horváth Csaba (MSZP)
Dr. Józsa István (MSZP)
Dr. Kálmán András (MSZP)
Dr. Suchman Tamás (MSZP)
Dr. Szanyi Tibor (MSZP)
Lakos Imre (SZDSZ)
Bencsik János (Fidesz)
Nagy Sándor (Fidesz)
Püski András (Fidesz)
Koszorús László (Fidesz)
Dr. Selmeczi Gabriella (Fidesz)
Szatmáry Kristóf (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Kapolyi László (MSZP) Dr. Józsa Istvánnak (MSZP)
Márton Attila (Fidesz) Nagy Sándornak (Fidesz)
Dr. Nyitrai Zsolt (Fidesz) Koszorús Lászlónak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók:

Székely András vezető főtanácsos (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium)
Görözdi Zsuzsanna főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium)
Dittel Gábor ügyvezető titkár (Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete)


(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 07 perc)

Elnöki megnyitó

PODOLÁK GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó reggelt. Üdvözlöm a Gazdasági bizottság tagjait, a meghívottakat.

A kiküldött napirendi pontok közül, amelyből négy van, azt javasolom, hogy az első hármat tárgyaljuk egyben, a negyediket külön, hiszen a közúti csomagról van szó, amely az Európai Parlament és Tanács rendeletei előzetes megvitatásáról és véleményalkotásáról szól.

Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes. Kérnék abban egyetértést a bizottság tagjaitól, hogy a kiadott négy napirendből az 1-es, 2-es, 3-ast, amely a közúti fuvarozó szakma gyakorlására vonatkozó feltételek; valamint az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés; továbbá a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáféréshez kell bizottsági véleményt nyújtani, ezt egyben tárgyaljuk meg.

A napirend elfogadása

Aki egyetért azzal, hogy egy napirenden belül tárgyaljuk a három témát, az kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.) Köszönöm. Megállapítom, hogy a bizottság egyhangúlag egyetértett.

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó feltételek közös szabályainak megállapításáról (COM(2007)263; 2007/0098/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)264; 2007/0097/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

Javaslat - Az Európai Parlament és a Tanács rendelete a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályairól (átdolgozás) (COM(2007)265; 2007/0099/COD) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

Az 1-3 ponthoz a kormányzat részéről Székely András vezető főtanácsos urat kérem a GKM részéről.

Az 1-3-as előterjesztést Józsa István és Fónagy képviselő urak készítették elő. Tehát először kérném Józsa István képviselő urat, hogy amennyiben van szóbeli kiegészítése, azt szíveskedjen megtenni.

Dr. Józsa István (MSZP) szóbeli kiegészítése

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm elnök úr. Egy nagyon rövid szóbeli kiegészítést szeretnék tenni. Ismert, hogy az Európai Unió jogalkotása kicsit bonyolultabb, mint a hazai törvényhozás, több menetben, több fordulóban van lehetőség véleményt mondani - alapvető fontosságú jogszabálycsomag véleményezéséről van szó. Ez a három lényeges téma: a közúti fuvarozói szakma gyakorlására vonatkozó, lényegében a személyi feltételek közös szabályainak megállapítása; a másik a nemzetközi közúti árufuvarozási piachoz való hozzáférés közös szabályozása és az autóbusszal végzett személyszállítás piacához való hozzáférés közös szabályozása. Mind a három téma a személyes biztonsághoz, a piaci biztonsághoz, a megrendelőt érintő garanciák fokozásához kapcsolódik. Ezekből következően mind a három jelentős szigorítást jelent.

Ami bennünket, nemzeti parlamenti véleményezést érint, az azt hiszem az, hogy alapvetően ezek elfogadható és támogatandó javaslatok. Ugyanakkor a hazai felkészültség még nem minden területen van azon a szinten, hogy ezt átmeneti idő nélkül Magyarországon be lehetne vezetni, úgyhogy az összeállított vélemény, ami itt most osztott anyagként a képviselő urak előtt van - mintegy 9 oldalban -, gyakorlatilag ezt foglalja össze, hogy milyen hazai specialitásai, kérései vannak az átmenetnek, amivel együtt úgy gondoljuk, hogy ez bevezethető és eredményes lesz Magyarországon is.

Tekintettel arra, hogy kikértük a szakmai szervezetek véleményét is, az ő észrevételeik nagyrészt beépítésre kerültek a Gazdasági bizottság véleményébe, kérem a bizottságot, illetve javasolom, hogy a vitát követően ezt az összefoglaló véleményt fogadjuk el és bocsássuk útjára mint a Gazdasági bizottság hozzájárulása ehhez az uniós jogalkotási folyamathoz.

ELNÖK: Köszönöm szépen.

A kormány részéről kiegészítés van?

Székely András (GKM) szóbeli kiegészítése

SZÉKELY ANDRÁS (Gazdasági és Közlekedési Minisztérium): Igen. Köszönöm szépen elnök úr. Tisztelt Bizottság! November 30-án a brüsszeli Közlekedési Távközlési és Energia Tanács tárgyalta a három említett jogszabályt és tekintettel arra, hogy a portugál elnökség utolsó napjaiban csak előrehaladási jelentést tudott produkálni a témáról, ezért az előrehaladási jelentést elfogadta azzal, hogy felkérte a következő elnökséget - a szlovén elnökséget -, hogy folytassa a témát. Ennek megfelelően várhatóan a következő év első félévében a szlovén elnökség alatt kerül sor a téma folytatására és bizonyos, az előterjesztésben is vázolt részletkérdések megtárgyalására. Így ma még kialakult, végleges jogszabályszövegről nem tudunk véleményt formálni, csak egy előzetes tervezetről tudunk eszmét cserélni.

Legjelentősebb mértékű előrehaladás a nemzetközi árufuvarozási piacra-jutást illetően történt, itt van szintén még két-három nyitott kérdés. Ezek közül kiemelést érdemel a kabotázs kérdése, illetve a fuvarozók által elkövetett szabálysértések elektronikus nyilvántartásával kapcsolatos kérdés, de ebben sem tudott a tagállamok között konszenzust kialakítani a portugál elnökség, ezért a jövő évben folytatódik a téma. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy van-e kérdés, észrevétel a javaslattal kapcsolatosan. (Nincs jelzés.) Nincs.

A jelenlévő szakmai testületek közül van észrevétel, Dittel úr? (Nincs jelzés.) Nincs, tehát egyetértésben vagyunk. Köszönöm szépen.

Akkor könnyű helyzetben vagyunk, meg kell erősíteni az előterjesztést, vagyis ezt a három pontot. Tehát a javaslatot javaslom, hogy egyben szavazzuk meg, hiszen ezek a kérdések összefüggnek.

Szavazás

Aki egyetért, hogy a három javaslat támogatásra kerüljön a Gazdasági bizottság részéről és a vélemény kiadásra kerüljön, az kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.) Köszönöm szépen. Ellene? (Szavazás.) Tartózkodott? (Szavazás.)

Megállapítom, hogy a bizottság egyhangúlag alkalmasnak tartja az írásos javaslatot arra, hogy Magyarország véleményét képviselje. Köszönöm szépen.

Javaslat - A Tanács irányelve a 2003/96/EK irányelvnek a kereskedelmi célú üzemanyagként használt gázolaj adóztatása különös rendelkezéseinek kiigazítása, valamint az ólommentes benzin és az üzemanyagként használt gázolaj adóztatásának koordinálása tekintetében történő módosításáról (COM(2007)52; 2007/0023/CNS) (Bizottsági vélemény készítése a Házszabály 134/B. §-ának (4) bekezdése alapján)

A negyedik napirendi pont a kereskedelmi célú üzemanyagként használt gázolaj adóztatásával kapcsolatos, amely hasonló felvezetésben történik.

Megkérem dr. Szanyi Tibor képviselő urat, hogy a feljegyzéshez szóbeli kiegészítést tartson.

Dr. Szanyi Tibor (MSZP) szóbeli kiegészítése

DR. SZANYI TIBOR (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Ez valójában nem egy új jogszabály lenne, hanem egy meglévő irányelvnek a kiterjesztése, illetve pontosítása. Amit a mellékelt papírból is - ami egy elég tömör összefoglaló akar lenni - talán annyit érdemes kiemelni, hogy három cél lebeg az Unió szeme előtt, amikor ennek az irányelvnek a pontosítását végzi. Az egyik a környezetet károsító hatással, tehát az üzemanyagok által a környezetre gyakorolt hatásnak valamiféle ellenpontozása. Annak megakadályozása, hogy azok az országok, amelyek eddig magasabb adótartalommal bírtak - ugye a benzinturizmus vagy üzemanyag-turizmus okán - állandóan adókieséssel kellett, hogy szembenézzenek, továbbá itt különböző versenytorzító hatások is mutatkoztak az eddigi rendszerben, amit érdemes lenne egy picit enyhíteni.

Ami új dolog az az, hogy eddig az Egyesült Királyság által volt alkalmazható az a gyakorlat, hogy az útdíjat egy adott algoritmus mentén levonhatták az üzemanyagadóból. Ez a lehetőség - megint csak azt mondom, hogy egy nagyon bonyolult algoritmus mentén - kiterjedne a többi tagországra. Az a lényeg, hogy 2012-2014-ben ez Magyarország számára 6-6 százalékos jövedéki adóemelést jelentene a gázolajra vonatkozóan, a kiegyenlítő mechanizmus okán; itt tulajdonképpen azt hiszem, ezzel nem nagyon kellene vitatkoznunk.

Ami értelemszerűen a magyar tárgyalási álláspontban felmerülhet az az, hogy a mostani irányelv is azt mutatja, hogy nagyon sok tagország ilyen-olyan derogációkkal próbál élni, ez nyilván nem egy örömteli gyakorlat. De, hogy ha a magyar tárgyalódelegációt egyebek közt azzal ruházzuk fel, hogy nemtetszését nyilvánítsa minden olyan esetben, amikor a derogáció kapuját feszegetik, akkor szerintem az szerencsés lenne.

Magának az irányelvnek a fő tételeivel a mi bizottságunk is nyugodtan egyetérthet; hozzá kell tegyem, hogy a kormányzat, illetve már két másik bizottság szintén hasonlóképpen vélekedett. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen.

Megkérdezem, hogy Görözdi Zsuzsa - aki a PM képviseletében jelen van - véleménye megegyezik-e az előterjesztőjével.

Görözdi Zsuzsanna (PM) szóbeli kiegészítése

GÖRÖZDI ZSUZSANNA (Pénzügyminisztérium): Tisztelt Bizottság! A kormány véleménye hasonló az elhangzottakhoz. Az EKTB ülésen is megtárgyalták a kormányálláspontot, és ezt képviseljük az eddigi tárgyalásokon, amelyekről egy rövid tájékoztatást szeretnék adni.

Eddig három alkalommal tárgyalta az adózás tanácsi munkacsoport az irányelv-tervezetet - legutoljára november 15-én került napirendre. Úgy tűnik, hogy az adómértékek, illetve a minimumadó valorizációjában, emelésében a tagállamok többsége már megegyezésre jutott; három tagállam van, akik nem szeretnék, hogy ha az adóminimumok 2012-ben, illetve 2014-ben megemelkednének, ez Lettország, Litvánia és Ciprus, de a tagállamok többsége már ebben úgy tűnik, hogy egyetértésre jutott.

Az átmeneti derogáció kérdésének megtárgyalását csak azt követően tűznék napirendre, amennyiben az adóminimumok emelésében már megállapodásra kerülne sor.

A kereskedelmi gázolajra vonatkozó korrekció esetében a vita a körül folyik, hogy adó-visszatérítés formájában maradjon fent továbbra is ez a kedvezmény, vagy pedig a tagállamoknak más módon is legyen lehetőségük az adókedvezmény érvényesítésére.

A következő tárgyalás a szlovén elnökség idejére fog átcsúszni és attól függően, hogy ott hogy haladnak, lehet továbbmenni ebben a témában. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy van-e kérdés, észrevétel? (Nincs jelzés.) A külső szakértőknek kérdés, észrevétel? (Nincs jelzés.) Nincs. Köszönöm szépen.

Számunkra érzékelhető az a dolog, amely a következő években be fog következni ezen a területen, de legalább a keserűségben annyi együttérzés van, hogy ez egységes lesz Európában, tehát semmilyen körülmények között hátrány nem érheti Magyarországot. Tehát a derogációra jelentkezők is azon az üzleti körön, érdekszférán - idézőjelben - "majdhogynem kívül esnek", amelyek minket elsősorban érintenének.

Tisztelettel kérem a bizottság tagjait, hogy szavazzanak.

Szavazás

Aki egyetért azzal, hogy ez a javaslat továbbmenjen a mi nevünkkel megerősítve, az kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.) Köszönöm szépen. Ellene? (Szavazás.) Tartózkodott? (Szavazás.) 7 tartózkodással a javaslatot a bizottság elfogadta.

Egyebek

Van-e valakinek bejelentenivalója? (Nincs jelzés.) Nincs.

Annyit szeretnék bejelenteni, hogy az elnök úr azt tervezi, hogy a hétfői 17-ei ülésen, valamikor összeugranánk néhány percre az évet lezárni. Majd időben kaptok erről értesítést és akkor az lenne a tiszteletteljes kérés, hogy fáradjatok a terembe. Köszönöm szépen.

Jó hétvégét, viszontlátásra, szervusztok.

(Az ülés befejezésének időpontja: 10 óra 27 perc)

 

 

Podolák György
a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Turkovics Istvánné