GIB-34/2008.
(OKB-116/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának
2008. október 21-én, kedden, 12 óra 30 perckor
a Parlament főemelet 37-38. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Elnöki megnyitó *

A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1998. évi LVI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6437. szám) *

Módosító javaslatok megvitatása *

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám) *

Módosító javaslatok megvitatása *

A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/5656. szám) *

Módosító javaslatok megvitatása *

A hízott kacsából és libából előállított termékek védelméről szóló határozati javaslat (H/6394. szám) *

Módosító javaslat megvitatása *

Döntés az általános vitára való alkalmasságról *

Az agrárgazdaság 2007. évi helyzetéről szóló jelentés (J/6446. szám) *

Halász Péter (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium) tájékoztatója *

Döntés az általános vitára való alkalmasságról *

 

Napirend

  1. A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6437. szám)
  2. (Módosító javaslatok megvitatása)

  3. A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám)
  4. (Kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

  5. A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/5656. szám)
  6. (Döntés bizottsági módosító javaslat benyújtásáról)

  7. A hízott kacsából és libából előállított termékek védelméről szóló határozati javaslat (H/6394. szám)
  8. (Font Sándor, Bagi Béla (Fidesz), Herbály Imre (MSZP), Velkey Gábor (SZDSZ), Karsai Péter (MDF) és dr. Medgyasszay László (KDNP) képviselők önálló indítványa)

    (Általános vita)

  9. Az agrárgazdaság 2007. évi helyzetéről szóló jelentés (J/6446. szám)
  10. (Általános vita)

  11. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Podolák György (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Józsa István (MSZP), a bizottság alelnöke
Márfai Péter (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Latorcai János (KDNP), a bizottság alelnöke
Dr. Baráth Etele (MSZP)
Göndör István (MSZP)
Kiss Ferenc (MSZP)
Molnár Gyula (MSZP)
Dr. Szanyi Tibor (MSZP)
Dr. Szabadkai Tamás (MSZP)
Lakos Imre (SZDSZ)
Bencsik János (Fidesz)
Dr. Fónagy János (Fidesz)
Márton Attila (Fidesz)
Molnár Béla (KDNP)
Püski András (Fidesz)
Szatmáry Kristóf (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Kálmán András (MSZP) dr. Szabadkai Tamásnak (MSZP)

Dr. Suchman Tamás (MSZP) dr. Szanyi Tibornak (MSZP)

Nagy Sándor (Fidesz) Márton Attilának (Fidesz)

Dr. Matolcsy György (Fidesz) dr. Fónagy Jánosnak (Fidesz)

Koszorús László (Fidesz) Püski Andrásnak (Fidesz)

Horváth Csaba (MSZP) dr. Józsa Istvánnak (MSZP)

Dr. Tompa Sándor (MSZP) Molnár Gyulának (MSZP)

Dr. Kapolyi László (MSZP) Kiss Ferencnek (MSZP)

 

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dióssy László szakállamtitkár, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Mocsáry-Gál Krisztina dr. osztályvezető, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium

Engyel Gyula főosztályvezető-helyettes, Pénzügyminisztérium

Dr. Andréka Tamás főosztályvezető-helyettes, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Halász Péter vezető főtanácsos, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Bagi Béla (Fidesz) országgyűlési képviselő

Megjelentek

Dióssy László szakállamtitkár, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Borsányi Bognár Levente főosztályvezető-helyettes, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Dr. Kacskovics Imréné, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Dr. Bagi András szakmai tanácsadó, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Gulyás Mihály szakértő, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Verebély Dávid, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium

Engyel Gyula főosztályvezető-helyettes, Pénzügyminisztérium

Karcagi Gabriella, Pénzügyminisztérium

Dr. Andréka Tamás főosztályvezető-helyettes, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Kasza Gyula osztályvezető, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Halász Péter vezető tanácsos, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Palotásné Gyöngyösi Ágnes főtanácsos, Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium

Mocsáry-Gál Krisztina dr. osztályvezető, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium

Dr. Somlyai Nóra, Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium

Sándor Gáborné, Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium

Bagi Béla (Fidesz) országgyűlési képviselő

Dr. Székely Zsolt, Állami Számvevőszék

Dr. Urbán Ágnes jogtanácsos, Magyar Kereskedelmi és Iparkamara

Dr. Pálfalvi Hilda, Gazdasági Versenyhivatal

Dr. Mérei Réka Léda, Közbeszerzések Tanácsa Döntőbizottság

Folláth Györgyné főtitkár, Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége

Vámos György főtitkár, Országos Kereskedelmi Szövetség

Dr. Siklósi Irma Éva szakértő

Kiss Gáborné titkár, Magyarországi Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetsége

Kanyó László, Avantgard Groupe

Bagi Béla (Fidesz) országgyűlési képviselő

Szalay Gábor szakértő

Ábri Judit szakértő

Váczi Árpád szakértő

Nagy Andrea szakértő

Gonda Pál szakértő

 

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 35 perc.)

Elnöki megnyitó

PODOLÁK GYÖRGY (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok. Megnyitom a gazdasági bizottság ülését.

A kiküldött napirendi pontokban nem tervezünk változást, egyedül az 5. napirendi pont b) pontjával kapcsolatosan nem érkezett még előterjesztés, ha ez nem jön meg, akkor ma nem tárgyaljuk, nagy valószínűséggel hétfőre tesszük át.

Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes. Aki egyetért azzal, hogy a tervezett napirendi pontokat megtárgyaljuk, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság egyhangúlag elfogadta a napirendet.

Tájékoztatni szeretném a bizottságot, mielőtt tárgyalni kezdenénk a napirendi pontokat, hogy körülbelül egy hónappal ezelőtt kérés volt, kapjon tájékoztatást a bizottság a Paksi Atomerőmű élettartamának hosszabbításáról, a munka állásáról, időrendi ütemezéséről. A miniszter úrtól ezt megkértem, megkaptam, a bizottság tagjai is megkapták, vagy megtalálják a postájukban.

Úgy gondolom, alapos jelentést kaptunk. Ha ez elégséges, akkor nem vennénk önállóan napirendre, hanem figyelemmel kísérnénk, és a későbbiek során az energetikai albizottság tárgyalná ezt, de ha a bizottság tagjai részéről igény van, hogy ezt a témát önálló napirendi pontként tárgyaljuk meg, akkor természetesen megtárgyaljuk. Úgy gondolom, hogy előzetesen áttanulmányozva az anyagot elégséges információt kapott a bizottság a munkák állásáról.

A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1998. évi LVI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6437. szám)

Első napirendi pontként tárgyaljuk a környezetvédelmi termékdíjról szóló T/6437. számú törvénymódosítás módosító javaslatait. A minisztérium részéről Dióssy László szakállamtitkár úr segít nekünk ebben eligazodni.

Módosító javaslatok megvitatása

Amiről beszélünk, az az ajánlás 2008. október 17-ei tervezete, és az 1. módosítót dr. Józsa István képviselő úr jegyezte. Megkérdezem a kormány véleményét a módosító javaslatról.

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

Megjegyzem, hogy ez összefügg az 1., 5., 6., 7. pontokkal. A 2. módosító javaslat Szatmáry Kristófé. A kormány?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja.

(Jelzésre:) Szatmáry úr!

SZATMÁRY KRISTÓF (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr.

Több módosító javaslatom van, az elsőnél szerettem volna szót kérni, mert ha konkrétan nem is függ össze, de tartalmában az összes módosító erre irányul, és ezeknek a mérlegelését kérem a gazdasági bizottságtól.

Valószínűleg többen tudják, az albizottsági ülésen Józsa képviselőtársaim elnökletével az albizottság a szakmai szervezetek meghívásával megtárgyalta ezt a törvényjavaslatot. A szakmai szervezetek véleménye alapján egyértelműen kiderült, hogy a jelenlegi törvény - ez nem túlzás - betarthatatlan, a vállalkozások jelentős része számára olyan adminisztrációs terhet ír elő, ami teljesen indokolatlan. A törvény céljával, a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével, a szakmai szervezetekkel való egyeztetés után kidolgozásra és általam benyújtásra került a termékdíjas törvényt valóban alapjában átíró jogszabálytervezet, amely, legalább is egy átmeneti időszakra, a környezetvédelmi célokat figyelembe véve, az alkalmazhatóság szempontjából a jelenlegi adminisztrációs terhet körülbelül az egytizedére csökkentené.

Egyetlenegy szempont plusz figyelembevételét kérem, főleg a kormánypárti képviselőtársaimtól. Ma már egyértelműen látszik az, hogy igazából komoly adó- vagy járulékcsökkentésekre valószínűleg elég korlátozott módon vagy egyáltalán nem lesz lehetőség a következő évben. Kormánypárti képviselőtársaim is elmondták, hogy egyetlenegy megoldás van ilyenkor a versenyhelyzet javítására, és ez az adminisztrációs terhek jelentős csökkentése. Itt van előttünk az a törvényjavaslat, ami képes lenne jelentősen csökkenteni mind a termelők, mind a kereskedők adminisztrációs terheit. Most azt kell mondanom, a kormánypárti és az ellenzéki képviselők közös felelőssége, hogy meg tudjuk-e tartalommal tölteni azt, hogy valóban szándékunkban van-e könnyíteni az adminisztráció tekintetében a hazai vállalkozásokon, avagy sem.

Ha most ez a törvényjavaslat abban a szerkezetben megy át, ahogyan ezt a minisztérium benyújtotta, ezután senki sem fog hinni nem csak nekünk, de - elnézést kérek - a kormánypárti képviselőknek sem, amikor azt hangoztatjuk, hogy az adminisztrációs terheket csökkenteni akarjuk, mert a vállalkozók azt fogják mondani, hogy uraim, itt volt a lehetőség, nyitva volt a törvény, az egyik leginkább sérelmezett és betarthatatlan javaslatot módosíthattuk volna. Ha ezt nem tesszük meg, akkor azt hiszem, nem gondolhatjuk komolyan, hogy csökkenteni akarjuk a vállalkozók adminisztrációs terheit.

Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr.

Államtitkár Úr! Ez egy alapos vita volt a gazdasági bizottságon belül, és az egyik fő szempontot aszerint határoztuk meg az egyéb szakmai kérdések mellett, hogy valóban egyszerűsíthető-e ez az eljárás, könnyebbé teszi-e a vállalkozások életét ebben a dologban vagy sem. Ebben nagyon komoly kétségeink vannak. Mivel ezzel több módosító javaslat foglalkozik, kérem, erre előzetesen szíveskedjen válaszolni, hogy később megkönnyítse a szavazásunkat.

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Köszönöm szépen.

Mielőtt erre a konkrét kérdésre választ adok, elnök úr, engedje meg, hogy csak két mondattal arra utaljak, hogy Magyarország ellen infringement eljárás van. A Brüsszelbe kiküldött, előzetesen eljuttatott javaslatunk azon a koncepción alapul, amely most önök előtt található, és amelyet benyújtottunk a parlament elé.

A Szatmáry képviselő úr által javasolt változtatás generálisan átszabná ezt a koncepciót, ami egészen bizonyosan komoly következményekkel járhatna a brüsszeli eljárást, illetve a brüsszeli akceptálást illetően. Én tehát mindenképpen arra hívnám fel a figyelmet elsőként, hogy a legfontosabb feladat az, hogy kiküszöböljük a kötelezettségszegéssel kapcsolatos gondokat.

Másrészt amit a képviselő úr javasol, az a kereskedelmi csomagolás kivételét jelentené a rendszerből, ami ugyancsak komoly következményekkel járna, pénzügyi konzekvenciái lennének, mégpedig sok milliárdos mértékben, ami szintén gondot jelent. Ez a javaslat, amit előkészítettünk, jelentősen csökkenti a vállalkozások, a cégek adminisztrációját. Úgy gondolom, kielégíti a jelenlegi körülmények között az elvárt könnyítéseket, amelyeket a szakma megfogalmazott. Hozzá kell tennem ehhez azt is, hogy persze ezen még igen jelentősen változtatni lehetséges, de kell is, hiszen egy rövid távú szabályozásról van szó.

Szeretnénk megkezdeni a termékdíjtörvény generális áttekintését, nemcsak az italcsomagolásoknál - ez a törvényjavaslat erről szól -, hanem a termékdíjas szabályozás teljes egészéről, és május 31-ig kívánná a tárca letenni azt a hosszú távra szóló koncepciót, ami néhány elemében befogadhatná a képviselő úr által javasoltakat is.

ELNÖK: A gazdasági bizottság nincs könnyű helyzetben, hiszen a szakma véleményét ismerjük, özönszámra jöttek az észrevételek, ugyanakkor ismerjük az eljárás hatását Magyarországra. Amit most a szakállamtitkár úr mondott, az teljes egészében szinkronban van a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium álláspontjával, tehát azzal, hogy jövő év májusáig tokkal, vonóval egy valóban új törvényt kell megalkotni. Kérem, képviselőtársaim ezt raktározzák el a fejükben.

Tehát a 2. módosító javaslatot a kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyhangúlag támogatta.

A 3. módosító javaslatról kérem a kormány álláspontját.

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 4., 5. volt. (Jelzésre:) Józsa István!

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Az 5-öst kérem támogatni.

ELNÖK: (Jelzésre:) Elnézést, az előzőt korrigáljuk, tehát az 5-öst a kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Dióssy László: Elnézést, az 5-öst a kormány támogatja.)

ELNÖK: Ez itt összefügg, tehát a kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság is támogatja.

A 6. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság szintén támogatja.

A 7. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság a módosító javaslatot támogatja.

A 8. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 9. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk. (Dr. Józsa István: Kérem a támogatást.)

ELNÖK: Tehát a kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 10. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás. A bizottság egyharmada támogatja.

A 11. módosító javaslatot a kormány támogatja-e?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Igen, támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 12. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 13. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 14. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 15. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 16. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 17. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 18. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 19. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

A 20. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 21. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

A 22. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

A 23. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

A 24. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 25. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 26. módosító javaslatról a kormány álláspontja?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. Szóbeli kiegészítést kérek.

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Velkey Gábor képviselő úr indítványa arra vonatkozik, hogy 2009-ben, illetve 2010-ben emelkedjék a kereskedelemre, illetőleg a gyártókra vonatkozó termékdíj. Ez környezetvédelmi szempontból nyilván ösztönzőbb hatást vált, illetve fejt ki, ugyanakkor azt a kormányzati álláspontot is szükséges képviselni, mely szerint csak megfelelő mértékű vagy léptékű szabályozás, illetve változtatás lehet indokolt ebben a helyzetben, ezért hivatalból nem támogatom az előterjesztésben szereplő díjtétel-növekedést.

ELNÖK: Mit ért az alatt, hogy megfelelő lépték?

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Azt, hogy 2009-ben 1,80-ról 2,50-re, illetve 3,50-ről 4,80-ra emelkedne a forgalomba hozók, illetőleg a kereskedők számára a termékdíjtétel. Számításaink szerint egyébként ez körülbelül 3 milliárd többletbevételt jelenthet, de nyilvánvalóan az ösztönző hatása is, vagyis a szereplők számára történő késztetés is fontos szempont.

ELNÖK: Ha megtenné, hogy a 27. módosító javaslatról is nyilatkozna, hiszen itt ugyanerről van szó.

DIÓSSY LÁSZLÓ szakállamtitkár (Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium): Gyakorlatilag ugyanerről szól, csak kiterjeszti 2011-2012-re a szabályozást, holott az eredeti előterjesztésben 2009 és 2010 szerepel. Mint ahogyan említettem, a jövő év május 31-ig elkészülő generális szabályozás hosszabb időtávban dolgozná át, illetve alakítaná majd ki az árakat és az ösztönzőrendszert.

ELNÖK: (Jelzésre:) Szatmáry képviselő úr!

SZATMÁRY KRISTÓF (Fidesz): Köszönöm szépen.

Épp erre akartam utalni. Tehát ha már nem egyszerűsítjük az adminisztrációt, akkor azért emeljük meg a díjtételeket. Egyébként ez remek hozzáállás a kormány részéről, én nem is értem. Tehát most azt mondjuk, hogy jövő májusig akarunk alkotni egy új törvényt, ami alapjaiban átstrukturálja a rendszert, de ehhez képest 2012-ig meghatározzuk a darabalapú termékdíjat emelt szinten. Ez azután a szakmának végleg egy remek üzenet!

Köszönöm.

ELNÖK: Szerényen szeretném megjegyezni, ez nem a kormány javaslata, hanem egy képviselői javaslat, és a kormány azt mondta, hogy ne! Tehát pont fordítva reagáltak erre. Ezt csak a jegyzőkönyv kedvéért szerettem volna mondani.

Tehát a kormány a 26. módosító javaslatot, melyet Velkey képviselő úr nyújtott be, nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 27. módosító javaslatot a kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

Van-e más módosító javaslat? (Nemleges jelzés.) Nincs. Köszönöm szépen.

Következik a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat kapcsolódó módosító javaslatainak megtárgyalása.

A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvényjavaslat (T/6133. szám)

Amiről beszélünk, az a 2008. október 13-ai állapotnak megfelelően elénk tett írásmű.

Módosító javaslatok megvitatása

Az 1. módosító javaslatot Szabó Lajos képviselő úr nyújtotta be. A kormány?

ENGYEL GYULA (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja.

A 2. módosító javaslatról kérem a kormány álláspontját.

ENGYEL GYULA (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

A 3. módosító javaslatról kérem a kormány álláspontját.

ENGYEL GYULA (Pénzügyminisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság egyharmada támogatja.

Van-e más módosító javaslat a kezünkben? (Nemleges jelzés.) Nincs, tehát ezt a napirendi pontot lezárom. Köszönöm szépen.

A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/5656. szám)

Következik a közbeszerzésekről szóló T/5656. számon benyújtott törvényjavaslat módosító indítványainak megtárgyalása. Bizottsági módosító javaslatokról van szó, mely a képviselő uraknak kiadásra került. Négy módosító javaslatról van szó.

A kormány részéről nekem Mocsáry-Gál Krisztina van felírva. (Mocsáry-Gál Krisztina dr. igen jelzése.) Kérem a bemutatkozást.

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Mocsáry-Gál Krisztina osztályvezető vagyok.

Módosító javaslatok megvitatása

ELNÖK: Köszönöm szépen.

Tehát a négy bizottsági módosítóról beszélünk. Az 1. módosító javaslat szerint a törvény új 12. §-sal egészülne ki. A kormány álláspontja?

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Elnézést, nem hallottam jól.

ELNÖK: A 12. § módosítására benyújtott bizottsági módosító javaslatról kérem a kormány álláspontját, mely az ügyvédekről szól. A kormány?

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. Van-e észrevétel a bizottság részéről? (Nincs jelzés.) A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság nem támogatja, tehát ezt a bizottság nem adja be.

A 29. § módosításáról a kormány álláspontja?

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

Az 52. § módosítására beadott bizottsági módosító javaslatot a kormány támogatja-e?

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

A 83. §-ra beadott bizottsági módosító javaslatról kérem a kormány álláspontját.

MOCSÁRY-GÁL KRISZTINA DR. (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) A bizottság támogatja.

Van-e más módosító javaslatunk? (Nemleges jelzés.) Köszönöm szépen.

Ezt a napirendi pontot is befejeztük.

A hízott kacsából és libából előállított termékek védelméről szóló határozati javaslat (H/6394. szám)

A 4. napirendi pont következik, a hízott kacsából és libából előállított termékek védelméről szóló határozati javaslat, melyet országgyűlési képviselők adtak be, ötpárti aláírással. A kormány részéről dr. Andréka Tamás főosztályvezető-helyettes úr van jelen.

Kérem a kormány véleményét a beadott módosító javaslatról.

Módosító javaslat megvitatása

DR. ANDRÉKA TAMÁS (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium): A kormány a 4. és az 5. pont korrigálását támogathatónak tartja.

ELNÖK: Kérünk erre egy halvány magyarázatot.

DR. ANDRÉKA TAMÁS (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium): A 4. pontban az előterjesztők felhívják a kormányt, hogy kezdeményezze az Európai Uniónál a földrajzi árujelzőként való elfogadást. A közösségi szabályozás értelmében nem a kormány, hanem a termelői csoport kezdeményezheti ezt az Európai Uniónál, a kormány legfeljebb ösztönözheti a termelői csoportokat, hogy nyújtsanak be ilyen kérvényeket.

Az 5. pontban pedig a hungarikumokkal kapcsolatban törvényalkotásra kéri fel az Országgyűlés a kormányt. A kormány nem jogosult törvény alkotására, legfeljebb a törvényjavaslatot készítheti el.

ELNÖK: A javaslat szellemében teljes egészében egyetértés van, tehát akkor vegyük úgy, hogy a kormány nem támogatja, hiszen csak ezt tudja mondani. (Jelzésre:) Vagy támogatja?

DR. ANDRÉKA TAMÁS (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium): Támogathatónak tartjuk, amennyiben ez a két módosítás elvégzésre kerül.

(Zaj, tanácskozás.)

ELNÖK: Nyugodjunk meg! Fónagy képviselő úrnak van igaza, hogy senki nem hozott ide sem libamájat, sem kacsamájat, pedig ebédidő van. (Derültség.)

Tehát érthető a kormány álláspontja. Az előterjesztőé?

BAGI BÉLA (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr.

Teljesen érthető a kormány álláspontja. A mezőgazdasági bizottságban ezen a vitán már túljutottunk, és a mezőgazdasági bizottság egyhangúlag javasolja, hogy ez a határozati javaslat kerüljön az Országgyűlés elé.

Döntés az általános vitára való alkalmasságról

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem a bizottság tagjait, kíván-e valaki véleményt mondani. (Nincs jelzés.)

Aki egyetért azzal, hogy az előterjesztés általános vitára alkalmas, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Köszönöm. A bizottság egyhangúlag általános vitára alkalmasnak tartja az előterjesztést.

Kíván-e a bizottság előadót állítani? (Nemleges jelzések.) Nem kíván. Köszönöm.

Az agrárgazdaság 2007. évi helyzetéről szóló jelentés (J/6446. szám)

Következik az agrárgazdaság 2007. évi helyzetéről szóló előterjesztés. Itt szintén az általános vitára való alkalmasságról kell szavaznunk. Halász Péter vezető főtanácsos úr van jelen a kormány képviseletében. Nagyon rövid felvezetést kérünk a törvény tartalmát illetően.

Halász Péter (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium) tájékoztatója

HALÁSZ PÉTER (Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium): Tisztelt Bizottság! Tisztelt Elnök Úr! Elöljáróban meg kell jegyeznem, nekünk, mint előterjesztőknek, a mai napon ennél a témánál kissé hektikus helyzetünk van, mivel az agrárjelentést jelenleg az Országgyűlés négy bizottsága tárgyalja, így az erőinket meg kellett osztanunk. A miniszter úr jelenleg a mezőgazdasági bizottság előtt áll, kollégáim pedig a költségvetési, illetve a környezetvédelmi bizottságban képviselik a tárcát, illetőleg a kormányt. Amennyiben megengedik, és igény van rá, ez a lényegről körülbelül egy ötperces tájékoztató lenne, és ha erre van idő, röviden elmondanám.

Gyakorlatilag a tárgyalás alatt álló agrárjelentést az agrárgazdaság fejlesztéséről szóló 1997. évi CXIV. törvény írja elő. A törvény előírja, hogy a kormánynak a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter útján évente kell beszámolnia az Országgyűlésnek az agrárgazdaság helyzetéről, a termelők jövedelmi viszonyairól, az agrárpolitikai célok megvalósításáról, valamint a támogatások felhasználásáról.

A Jelentést az FVM a KSH társfelelősségével elkészítette, az Agrárgazdasági Tanáccsal véleményeztette, és az az Agrárgazdasági Tanács írásos állásfoglalásával együtt a törvényben előírt október 15-i határidő előtt pár nappal az Országgyűlésnek benyújtásra került. Zárójelben megjegyzem, hogy az utóbbi években, bár ezt törvényi kötelezettség nem írja elő, a Jelentést a FÖVÉT, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Érdekegyeztetési Tanács is megvitatta.

Maga a Jelentés 2008-ban az Agrárgazdasági Kutató Intézet bevonásával tizedik alkalommal készült el, tehát ez egy jubileumi szám, illetve Jelentés, és az európai országok gyakorlatának megfelelően az előző év, tehát a 2007. naptári év bemutatásával foglalkozik. A korábbi években lezajlott parlamenti viták, valamint az Agrárgazdasági Tanács javaslatait, észrevételeit felhasználva - a tavalyi Jelentéshez hasonlóan - ez a beszámoló is rövidítésre, egyszerűsítésre került, megőrizve azonban egy bizonyos olyan egységes szerkezetet, hogy az előző, most már tíz év egymással jól összehasonlítható.

A Jelentés összeállításakor a kialakult gyakorlatnak megfelelően arra törekedtünk, hogy a rendelkezésre álló számadatok alapján minősítés nélküli helyzetelemzést végezzünk, lehetőséget teremtve a szakmai vitákra az Agrárgazdasági Tanács állásfoglalásában kidolgozandó javaslatok összeállítására. Változatlanul célunk, hogy az agrárgazdaság konkrét számokon alapuló helyzetértékelését az ágazatban érintettek mind szélesebb körben megismerjék, ezért a Jelentés az előző évek gyakorlatának megfelelően a kormány által történt elfogadása után az Agrárgazdasági Tanács állásfoglalásával együtt felkerült az FVM honlapjára, tehát ott bárki elolvashatja.

Kiemelésre érdemes a tavalyi év eredményeiből, hogy az agrárgazdaság fejlesztéséről szóló törvény fontosabb célkitűzései alapvetően teljesültek, és mondhatjuk, az ágazat 2007-ben sikeres évet zárt. A főbb eredmények közé tartozik, hogy a magyar mezőgazdaság kibocsátása elérte az 1655 milliárd forintot, ami 4,4 százalékkal magasabb az előző évinél. Nem csökkent tovább az agrárgazdasági GDP nemzetgazdasági részaránya, a bázisévvel azonos, azaz 3,6 százalék volt. Az év során számunkra kedvezően változtak meg a piaci viszonyok, jelentősen emelkedtek az árak, a gabona iránt megnövekedett igény pedig mintegy felszívta az intervenciós készleteket.

Az agrár-külkereskedelem is sikeres évet zárt. A teljes agrár- és élelmiszeripari kivitel 2007-ben meghaladta a 4,8 milliárd eurót, míg a behozatal 3,2 milliárd volt. Ebből következően a teljes agrár-külkereskedelmi egyenleg 60,7 százalékos növekedéssel közel 1600 millió euró aktívummal zárult. Nőtt az export nemzetgazdasági részaránya, ezen belül az EU-részesedés 4,7 százalékkal 95,3 százalékra. Jelentősen javult az agrárolló is, mutatója a kedvező áralakulások eredményeként elérte a 107 százalékot. A támogatások növekedésével teljesült az agrárgazdaság fejlesztéséről szóló törvény a támogatások reálértékének megőrzésére vonatkozó előírása.

A kedvezőtlen időjárás okozta hozamkiesést kompenzálták a termelői árak, amit az APEH társas vállalkozói körben kimutatott 2,3 százalékos üzemi eredmény növekedési mutatója is bizonyít. Bővült és eredményesebb volt az élelmiszerek minőségellenőrzése. Erősödtek a környezetvédelemmel kapcsolatos feladatok, minden területen teljes felhasználásra kerülnek az EU-s források. Mint teljes jogú európai uniós tagország, sikerrel képviseltük érdekeinket az Európai Unió agrárpolitikai reformmunkáiban, és aktív agrárdiplomáciával eredményeket értünk el az ágazati reformokkal kapcsolatos érdekérvényesítésben. Az egész év folyamán, majd a végső tárgyalásokon is következetesen és eredményesen védtük a gazdálkodók érdekeit a WTO-val folytatott tárgyalásokon.

Ugyanakkor néhány kedvezőtlen jelenségre is fel kell hívni a figyelmet. Mint ilyen, elsősorban a fagy-, jég- és aszálykárok következtében a mezőgazdasági és élelmiszeripari termelés csökkent. Sajnos folytatódott az állatállomány - bár mérséklődő ütemű - csökkenése, változatlanul nehéz helyzetben vannak a sertés- és baromfiágazatok. Zsugorodott a belföldi piac, ugyanakkor nőtt az import, és fokozódott a belpiaci verseny. Az import növekedésével sajnos nőtt a rossz minőségű áruk aránya is. Még mindig alacsony szintű a beruházás, az ágazatban foglalkoztatottak bérszínvonala és jövedelme is.

A növénytermesztés és állattenyésztés megromlott arányának helyreállítása, a termelők, a termelés és értékesítés összhangjának megteremtése, a növény- és élelmiszerbiztonság erősítése, az optimális birtokszerkezet kialakítása, a gazdálkodók felkészülésének támogatása, illetve a szükséges infrastruktúra kiépítése azonban még további intézkedéseket tesz szükségessé.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Megkérdezem a bizottság tagjait, van-e hozzászólás a tájékoztatóval kapcsolatosan. (Nincs jelzés.)

Rendkívül megalapozott munka került a bizottság elé. Különösen ajánlom a bizottság tagjainak figyelmébe az Agrárgazdasági Tanács állásfoglalását, amely szűkítve, röviden elmondja a lényeget. Úgy gondolom, ezek a számok, amelyek itt szerepelnek, mutatják, hogy milyen történések voltak az elmúlt évben a mezőgazdaságban, hol történtek dinamikus növekedések, csökkenések. Mutatja azt is, hogy a szakmai színvonalban nem növekedés, hanem visszaesés van, csakúgy, mint a hatékonyságban, tehát legalább 10 százalékkal maradunk el a fejlett országokhoz képest, emellett megállapítják azokat a főbb kritériumokat, amelyeknek filozófiájukban kell változniuk a mezőgazdaságban, tehát a termelés korlátozása helyett a piacorientált bővítés felé kell venni az irányt.

Enyhíteni szükséges - ezt már mi is többször megfogalmaztuk egyéb szakmai kérdésekben - a versenytársainknál szigorúbb, indokolatlan állatjóléti, környezetvédelmi és élelmiszer-biztonsági előírásokat; ezt most arra vetítem, hogy a mai vita is arról szólt a parlamentben, hogy egyes törvényeket, EU-elvárásokat túllihegünk, ami nem éppen szükségszerű, és tovább sorolhatnám azokat a megállapításokat, amelyek ebben vannak.

(Jelzésre:) Tessék parancsolni, képviselő úr!

KISS FERENC (MSZP): Elnézést, de két dolgot szeretnék kiemelni, különösen azért, mert a térségünket jelentősen érinti, és mintha csak visszacsengett volna ebben a beszámolóban, ami az agrárgazdaság helyzetéről szól. Egyrészt meglepett az a mondat, hogy nőtt az import, különösen a sertés- és baromfiágazatban, ezzel együtt nőtt a rossz minőségű áruk aránya is, ami Magyarországra érkezett.

Visszatérve a gondolatomhoz, a megállapításhoz, hogy súlyos piacvesztést ért meg a hazai élelmiszer-termelés, ugyanis itt korábban egy közel ezer főt foglalkoztató húsfeldolgozó, most pedig egy négyszáz főt foglalkoztató baromfifeldolgozó szűnik meg, pontosan a piaci verseny miatt, illetve az olcsó importáru miatt. Az elnök úr is utalt rá az Agrárgazdasági Tanács megállapításánál, arra a mondatra, hogy mind az állami, mind pedig az üzleti szféra régóta adós olyan pénzügyi megoldás kidolgozásával, amely enyhítheti a szeszélyes ár- és jövedelemhullámzást, és megelőzheti egy-egy térség, ágazat tömeges csődbe jutását. Nevesítve: a Zala Megyei Baromfifeldolgozó pont most van abban a helyzetben, hogy felszámolás indul ellene, a termelők kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, a bank nem finanszírozza, és közel hétszáz fő válik munkanélkülivé.

Csak ennyit szerettem volna mondani, köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm Kiss Ferenc képviselő úrnak. Van-e más észrevétel? (Nincs jelzés.)

Tisztelettel ajánlom a bizottság figyelmébe ezt a Jelentést és az utolsó tíz pontját. Úgy látom, hogy ebben a mezőgazdasági stratégia hosszú távú elemei kerülnek megfogalmazásra, reményeink szerint ez így is működik, csak a 8. pont, amelyik tulajdonképpen az erdőgazdálkodásról szóló politikai véleményt is kialakítja, és arról szól, hogy az erdészeti szakpolitikai, szakigazgatási feladatok ellátása a továbbiakban is az FVM-en belül működjön. Ez elég pontos megállapítás. Érzékeljük az elmúlt hónapok, évek ilyen jellegű félrecsapását. Horn professzor úr továbbra is azt tartja fontosnak - ezek itt megfogalmazódtak -, hogy a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. keretei között, tehát a nemzeti kincsnek ez a része lehetőleg ezen az ágon kerüljön kezelésre.

Ismételten kiemelem: képviselőtársaim forgassák ezt a Jelentést.

Döntés az általános vitára való alkalmasságról

Szavazásra teszem fel: ki ért egyet a Jelentés általános vitára való alkalmasságával? (Szavazás.) (Mindenki jelez.) Megállapítom, hogy a bizottság egyhangúlag egyetértett a Jelentés általános vitára való alkalmasságával.

Kíván-e a bizottság előadót állítani? (Nemleges jelzések.) Nem kíván.

A határozati javaslatot, melyet a mezőgazdasági bizottság készít el, hétfőn fogjuk tárgyalni. Köszönöm az előterjesztő megjelenését.

Más napirendi pont nincs. Jó pihenést, hosszú szabadságot kívánok családotok körében.

(Az ülés befejezésének időpontja: 13 óra 10 perc.)

 

Podolák György
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Gálné Videk Györgyi