GIB-18/2009.
(GIB-148/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Gazdasági és informatikai bizottságának
2009. május 4-én, hétfőn, 15 óra 40 perckor
a Parlament főemelet 37-38. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Hozzászóló meghívott *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása érdekében történő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/8676. szám) *

Dr. Magyar Bálint (SZDSZ) tájékoztatója *

Döntés az általános vitára való alkalmasságról *

Egyebek *

 

Napirendi javaslat

  1. A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása érdekében történő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/8676. szám)

(Dr. Magyar Bálint (SZDSZ), Velkey Gábor (SZDSZ) és Pettkó András (MDF) képviselők önálló indítványa)

(Általános vita)

2. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Márfai Péter (MSZP), a bizottság alelnöke

Podolák György (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Józsa István (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Latorcai János (KDNP), a bizottság alelnöke
Alexa György (MSZP)
Dr. Baráth Etele (MSZP)
Gazda László (MSZP)
Göndör István (MSZP)
Horváth Csaba (MSZP)

Dr. Kálmán András (MSZP)

Dr. Kapolyi László (MSZP)

Kiss Ferenc (MSZP)

Dr. Szanyi Tibor (MSZP)

Dr. Szabadkai Tamás (MSZP)

Dr. Tompa Sándor (MSZP)
Bencsik János (Fidesz)
Dr. Fónagy János (Fidesz)

Márton Attila (Fidesz)

Molnár Béla (KDNP)

Nagy Sándor (Fidesz)
Püski András (Fidesz)
Dr. Selmeczi Gabriella (Fidesz)
Dr. Vas János (független)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Matolcsy György (Fidesz) dr. Fónagy Jánosnak (Fidesz)
Koszorús László (Fidesz) dr. Latorcai Jánosnak (KDNP)

Hozzászóló meghívott

Dr. Magyar Bálint (SZDSZ) országgyűlési képviselő

Meghívott

Ábrahám Gergely szakértő, Mmd Publuic Affairs

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 15 óra 40 perc.)

Elnöki megnyitó

MÁRFAI PÉTER (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy ezen a gyorsan összehívott bizottsági ülésen a bizottság tagjai megjelentek.

Tisztelt Bizottság! Megállapítom, hogy a helyettesítésekkel a bizottság határozatképessége fennáll.

A napirend elfogadása

Kérdezem a bizottságot, napirendre veszi-e az élethosszig tartó tanulásról szóló törvénymódosítást, illetve az Egyebek napirendi pontokat. Az előterjesztő Magyar Bálint személyében jelen van. Ez megfelel-e önöknek? Aki egyetért, jelezze! (Szavazás. - Mindenki jelez.) Van-e ellenvélemény? (Nincs jelzés.) Tartózkodás? (Nincs jelzés.) Nagy megtiszteltetés számomra, hogy ilyen szituációban is egyhangúlag el tudtuk fogadni a napirendet.

A felnőttképzésről szóló 2001. évi CI. törvénynek az élethosszig tartó tanulás feltételeinek biztosítása érdekében történő módosításáról szóló törvényjavaslat (T/8676. szám)

Tisztelettel megnyitom az 1. napirendi pontot az élethosszig tartó tanulásról szóló módosító javaslatról. Megadom a szót Magyar Bálint képviselő úrnak, hogy a bizottság tagjai számára néhány percben foglalja össze a módosító javaslatot. Egyébként az általános vitára való bocsátásról van szó.

Parancsoljon, képviselő úr!

Dr. Magyar Bálint (SZDSZ) tájékoztatója

DR. MAGYAR BÁLINT (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót, elnök úr.

Tisztelt Bizottsági Tagok! A felnőttképzési törvény módosítása, amelyet Pettkó András és Velkey Gábor képviselőtársaimmal nyújtottunk be, három területen jelentene változást az eddigiekhez képest. A változás indokoltsága abban rejlik, hogy Magyarországon az adott korosztályban részt vevők aránya a felnőttképzésben rendkívül alacsony az európai uniós országokkal összehasonlítva, és a felnőttképzés hatékonysága sem megfelelő.

A változás három pontja a következő. Az egyik: az államilag támogatott képzésben résztvevőket elektronikusan kelljen nyilvántartani, hiszen az a félelmünk, illetve tapasztalatunk, hogy sokszor ugyanazok a személyek forognak a felnőttképzésben, anélkül, hogy a munkanélküliek seregét csökkentenék. Valójában nem nagyon lehet lemérni azt, hogy a legkülönbözőbb, akár a Munkaerőpiaci Alapból, akár európai uniós támogatásokból adott támogatás a különböző programokhoz konkrétan, mondjuk egy-egy személyt hányszor érintenek, és azok tényleg kivezetődnek-e a munkanélküliség állapotából.

A javaslat második eleme: legyen egy kötelező modul a digitális írástudás az államilag támogatott képzések esetében - ehhez érkezni fog egy módosító indítvány, amellyel, előre jelzem, hogy egyetértünk -, ez a 240 óránál hosszabb képzésekre vonatkozzon. Magyarul ez azt jelenti, miután Nyugat-Európában a képzés kétharmada, háromnegyede online módon, interneten keresztül zajlik, és rendszerint kombinált eszközöket alkalmaznak, tehát az online képzés és az offline technikák kombinálását, ez teszi lehetővé, hogy nagy tömegek olcsón tudjanak bekapcsolódni a képzésbe. Teljesen nyilvánvaló, Magyarországon nem fogjuk tudni megnégyszerezni, megötszörözni a felnőttképzésben rendelkezésre álló pénzösszeget, viszont meg kellene négyszerezni, ötszörözni a felnőttképzésben részt vevők számát. A digitális írásbeliség elterjesztése pedig nagyon fontos esélyegyenlőség-teremtő funkció is, olyan másodlagos hatása is van egyébként, hogy ma már - Nyugat-Európában ez nyilvánvaló - Magyarországon is kezd elterjedni, mondjuk az iskolákban a tanárok a szülőkkel interneten keresztül tartanak kapcsolatot. Ha ezzel a lehetőséggel egyébként nem rendelkeznek a magyar felnőtt állampolgárok jelentős részben, akkor például az ilyen másodlagos hatások is hátrányosan érinthetik őket.

A módosítás harmadik eleme az, hogy a felnőttképzésben a középiskolák egészére, tehát ne csak a szakközépiskolákra terjedjen ki a könnyített akkreditáció. Természetesen a gimnáziumok esetében olyan területeken, ami náluk elsősorban a nyelvi képzés, amelyben ők felkészültek, a digitális képzés, a digitális írástudás vonatkozásában ez a könnyített akkreditáció meglegyen, hiszen az iskolafelújítások révén az iskolák új technikai eszközökkel történő ellátása szintén azt szolgálja egyébként, hogy ezekben az intézményekben mind a fizikai, mind a szellemi infrastruktúra rendelkezésre álljon, hogyha akarják, akkor a felnőttképézést is nagyobb tömegben tarthassák a meglévő infrastruktúrákkal.

Ez a három eleme ennek az egyébként rövid, másféloldalas törvénymódosító javaslatnak.

ELNÖK: Köszönöm szépen.

Tisztelt Bizottság! Az apológia egy külön tudomány, természetesen törvénymegfelelője is van, és nyilvánvalóan eddig nem volt része az, hogy a felnőttképzés működésében a digitális írástudást mindenkor és minden körülmények között tartalmazza. Mi gazdasági és informatikai bizottság vagyunk, ennek van egy informatikai vetülete, ami határozottan azonosítható az e-befogadás gondolatkörével, a digitális szakadék csökkentésével. Így ha elénk tud kerülni - márpedig úgy tűnik, elénk tud kerülni - egy ilyen törvényjavaslat, ami egy fontos elemet áthidal, egy fontos elemet megerősít, mégpedig azt, hogy a felnőttképzésnek legyen része a digitális írástudásra vonatkozó képzés, amely ügyesen, technikásan és elegánsan áthidalja ennek a meghatározását, hiszen ezt a szaktárcák vezetőihez utalja, így megvan a realitása annak, hogy ezt el lehet fogadni, be lehet vezetni; ez nem kérdés.

Nem tartom kérdésnek azt, hogy ez aktuális-e, mert aktuális. A digitális szakadék leküzdése, megfelezése már-már kormányprogram, különös tekintettel arra, hogy ez egy eseti bizottság kapcsán megvalósul a parlament tevékenységében, és az alkalmassága sem kétséges, hiszen ez egy sarokpont.

Kérdezem a bizottság jelenlévő tagjait, kíván-e valaki szólni. (Nincs jelzés.) Elképzelhető, hogy anélkül, hogy e fölött különösebben vitát nyitnánk, alkalmunk lesz elfogadni ezt a kérdést? Egyébként a kormány képviselőjét, dr. Szivi József urat nem igazán van alkalmunk megvárni, ha nincsen jelen. Számunkra az előterjesztő jelenléte alkalmas arra, hogy döntsünk ebben a kérdésben.

Döntés az általános vitára való alkalmasságról

Megkérdezem a bizottságot, alkalmas-e a helyzet arra, hogy döntsünk. (Igen jelzések.) Kérem a bizottság tagjait, aki támogatja az általános vitára való alkalmasságot, jelezze! (Szavazás.) 14 igen szavazat. Ki nem tartja alkalmasnak? (Nincs jelzés.) Ki tartózkodik? 11 tartózkodó szavazat. Megállapítom, hogy a bizottság 14 igen szavazattal, 11 tartózkodás mellett általános vitára alkalmasnak tartja a törvényjavaslatot.

Kívánunk-e előadót állítani? (Nincs jelzés.) Úgy érzem, ez elsősorban oktatási és tudományos kérdés, ez ebben a körben fog megvalósulni.

(Dr. Magyar Bálint felé:) Jó munkát kívánunk, köszönjük a megjelenését.

Egyebek

Megnyitom az Egyebek napirendi pontot. Az Egyebekben nincs előterjesztésünk, így nem áll szándékunkban ezt a napirendi pontot kihasználni. Van-e valakinek bármilyen más megjegyzése? (Nincs jelzés.) Az Egyebek napirendi pontot lezárom.

Köszönöm a bizottság megjelenését, köszönetemet, hálámat fejezem ki azért, amiért a bizottság erre a gyors összehívásra megjelent. A bizottsági ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 15 óra 50 perc.)

Márfai Péter

a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Gálné Videk Györgyi