HRB 6/2006.
(HRB 1-6/2006-2010.)

Jegyzőkönyv

az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának
2006. július 24-én, hétfőn, 16 óra 15 perckor
az Országház földszint 93. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Helyettesítési megbízást adott

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Résztvevők

A bizottság titkársága részéről

Az ülés megnyitása

A határozatképesség megállapítása

Elnöki bevezető

A napirendi javaslat ismertetése, elfogadása

A Honvédelmi Minisztérium felső vezetésének bizottság előtti bemutatkozása

Dr. Szekeres Imre tájékoztatója

Kérdések, válaszok

Döntés egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló J/601. számú beszámoló általános vitára alkalmasságáról

Gémesi Ferenc előterjesztése

Határozathozatal

Egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat (Döntés a bizottsági önálló indítványról)

Egyebek


Napirendi javaslat

1. A Honvédelmi Minisztérium felső vezetésének bizottság előtti bemutatkozása

2/a. Egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló J/601. számú beszámoló (Általános vita)

2/b. Egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat (Döntés a bizottsági önálló indítványról)

3. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Lázár János (Fidesz), a bizottság elnöke

Keleti György (MSZP), a bizottság alelnöke
Karsai Péter (MDF), a bizottság alelnöke
Ecsődi László (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP)
Juhász Gábor (MSZP)
Laboda Gábor (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Rába László (MSZP)
Dr. Vadai Ágnes (MSZP)
Nyitray András (Fidesz)
Dr. Simon Miklós (Fidesz)
Tóth Gábor (Fidesz)
Básthy Tamás (KDNP)
Dr. Kis Zoltán (SZDSZ)

Helyettesítési megbízást adott

Laboda Gábor (MSZP) megérkezéséig dr. Vadai Ágnesnek (MSZP)
Csampa Zsolt (Fidesz) dr. Simon Miklósnak (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz) dr. Lázár Jánosnak (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter
Gémesi Ferenc szakállamtitkár (Miniszterelnöki Hivatal)

Résztvevők

Bali József védelempolitikai szakállamtitkár (Honvédelmi Minisztérium)
Dr. Füredi Károly védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkár (Honvédelmi Minisztérium)
Wapplerné dr. Balogh Ágnes jogi szakállamtitkár (Honvédelmi Minisztérium)
Mikita János mérnök altábornagy, vezérkarifőnök-helyettes
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője
Molnár György főosztályvezető (Külügyminisztérium)
Dr. Imre Bernadett parlamenti titkár (Honvédelmi Minisztérium)

A bizottság titkársága részéről

Laban János főtanácsadó, a bizottság titkára
Dr. Nagy Zoltán, a bizottság munkatársa


(Az ülés kezdetének időpontja: 16 óra 15 perc)

Az ülés megnyitása

DR. LÁZÁR JÁNOS (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Igen tisztelt Bizottság! Hölgyeim és Uraim! Igen tisztelt Képviselőtársaim! A honvédelmi és rendészeti bizottság július 24-i ülését megnyitom.

A határozatképesség megállapítása

Megállapítom, hogy az ülés határozatképes, több képviselőtársam helyettesítéséről már gondoskodott.

Elnöki bevezető

Engedjék meg, hogy megkülönböztetett tisztelettel és szeretettel köszöntsem Szekeres Imre miniszter urat és a minisztérium általa választott, kijelölt, megbízott vezetőit, akik miniszter úr felajánlása alapján a mai napon bemutatkoznak, illetve a miniszter úr bemutatja őket a honvédelmi és rendészeti bizottságnak, nyilván az együttműködés megerősítése céljából, illetve abbéli ígéretének is eleget téve, hogy a kormányzati munka megkezdése után rövid időn belül feláll az a vezetői tábla, amely alapján a minisztérium dolgozni fog. Szeretném megköszönni a miniszter úrnak azt a korrektségét, hogy ebben az ügyben is tartotta ígéretét, és a kollégákat, vezetőket idecitálta most, ezen az utolsó parlamenti ülésnapon, negyven fok melegben, és bírni fogják majd a bizottság kötözködő kérdéseit, amelyből nem hiszem, hogy túl sok lesz.

Engedjék meg, hogy arról is tájékoztassam tisztelt képviselőtársaimat még a napirend kapcsán, hogy az afganisztáni szerepvállalás ügyében a miniszter úr jelezte, Afganisztánba utazik, és mi lehetőséget kértünk a bizottság nevében, hogy a bizottság is képviseltesse magát, lehetőség szerint frakciónként egy-egy fővel a szeptemberi utazása alkalmával. Miniszter úr levélben tájékoztatott, hogy lehetőséget lát erre, és meghívta a bizottság tagjait. Azt szeretném kérni, hogy lehetőség szerint az ülés végére a szükséges, utat előkészítő döntések miatt a frakciók nevezzék meg azokat a személyeket, akik képviselni fogják frakciójukat az afganisztáni utazás kapcsán.

A napirendi javaslat ismertetése, elfogadása

Tisztelt Képviselőtársaim! A mai ülés napirendjére az alábbiak szerint teszek javaslatot: 1. napirendi pont a Honvédelmi Minisztérium felső vezetésének bizottság előtti bemutatkozása. A 2. napirendi pont egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló J/601. számú beszámoló. Ezt a beszámolót el kell fogadnunk, és az általános vitára alkalmasságáról kell döntenünk, és a bizottság küldi majd meg az Országgyűlésnek, és ott fogjuk tárgyalni. Ezenkívül pedig egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat tervezete is elfekszik a bizottság előtt. 3.-ként pedig egyéb napirendi pont is sorra kerül ma. Ennek keretében az előbb elmondott utazás előkészítése is sorra kerül ezen a mai utolsó bizottsági ülésen.

Mielőtt azonban a napirendről szavaznánk, engedjék meg, hogy megkülönböztetett tisztelettel és szeretettel köszöntsem a bizottsági munkánkba most bekapcsolódó Juhász Gábor képviselő urat, akit az Országgyűlés megválasztott a bizottság tagjává, illetve az előző bizottsági ülésen már képviselői joggal rendelkező, azonban távol maradt Gál Zoltán képviselő urat. Jó munkát kívánunk nekik!

Azt kérdezem, van-e az előterjesztett napirendi javaslatot illetően észrevétel. (Nem érkezik jelzés.) Amennyiben nincs, szavazásra teszem fel a javaslatot. Aki az előterjesztett napirendi pontokkal egyetért, kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Köszönöm.

Egyhangú.

A Honvédelmi Minisztérium felső vezetésének bizottság előtti bemutatkozása

Tisztelt Képviselőtársaim! A Honvédelmi Minisztérium felső vezetésének bizottság előtti bemutatkozása következik.

Iváncsik államtitkár úr az azonnali kérdésekre válaszol. Tekintettel arra, hogy a bizottság az ő munkáját már megismerhette, ezért az ő meghallgatásától eltekintettünk.

Bali József védelempolitikai szakállamtitkár urat Afganisztán kapcsán már meghallgattuk - engedje meg, hogy tisztelettel köszöntsem.

Dr. Füredi Károly védelmi tervezési és infrastrukturális szakállamtitkár urat köszöntöm nagy tisztelettel. Wapplerné dr. Balogh Ágnes jogi szakállamtitkár asszonyt köszöntöm tisztelettel. Mikita János altábornagy urat, vezérkarifőnök-helyettest és Bocskai István szóvivő urat - ebbéli minőségében immár sokadjára a bizottság előtt - tisztelettel köszöntöm.

Megadom a miniszter úrnak a szólás lehetőségét és jogát. Egyben tájékoztatom képviselőtársaimat, hogy a felső vezetés életrajza képviselőtársaim számára megküldésre került, illetve a bizottsági ülés előtt minden képviselőtársam megkaphatta.

Miniszter urat illeti a szólás joga és lehetősége.

(Az előadást projektoros vetítés szemlélteti.)

Dr. Szekeres Imre tájékoztatója

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Bizottság! A miniszteri meghallgatásom során elmondtam, hogy minden lényeges kérdésben, ami a honvédelmet érinti, a honvédelmi és rendészeti bizottságot kívánom először tájékoztatni, illetve a Magyar Köztársaság elnökét. Azt a tájékoztatást, amit most megadok, ilyen előzetes tájékoztatásnak szánom. Mind a bizottsági tájékoztatás, mind a köztársasági elnök úrral való találkozás után fogja a kormány az ehhez szükséges döntéseket meghozni.

Abból indulok ki, és abból indultunk ki, hogy nemzeti ügy a magyar honvédelem ügye, hogy megvédeni a magyar állampolgárokat hatékonyan itthon és külföldön, ezért ehhez két olyan feladat szükséges, amit én fontosnak tartok: egyrészt felkészülni új típusú fenyegetésekre, másrészt szövetségeseinkkel együttműködve sikerrel felvenni a harcot ezekkel a különleges és új kihívásokkal. Nem véletlenül ezt a két motívumot emelem ki, ami ebben a változó világban változó feladatot is jelent, ennek érdekében határozta meg a kormányprogram a három fő feladatunkat. Egyrészt, hogy egy olyan professzionális haderő jöjjön létre, olyan szervezeti korszerűsítés menjen végbe, amellyel gyakorlatilag egy nagyon hatékony Magyar Honvédség jön létre. Ezt én úgy fogalmaztam a bizottsági meghallgatásomon, hogy szeretném, ha ebben a négy évben az átmenet befejeződne, az az átmenet, amely már 1990 óta tart; hogy azt szeretném, ha a csapatok feltöltöttsége száz százalékos lenne a jelenlegi 80 százalékossal szemben; és ha hivatásos és a szerződéses katonák egy kiszámítható és egy stabil életpálya elé tekintenének.

Pi. 10

11-20c (Szekeres Imre)

Szükségesnek tartom a professzionális haderő kialakítása mellett azt is, hogy folytatódjon a haditechnika modernizációja, amire szükség van, és a lehető legtakarékosabban. Én azt tartom jó munkának a Honvédelmi Minisztérium részéről, ha a rendelkezésre álló költségvetési forrásokkal a leghatékonyabban gazdálkodik - nem azt, ha sokat költ, hanem azt, ha jól költ. Ennek érdekében van a harmadik feladat is, hogy részt vegyünk a NATO, az Unió és más nemzetközi szervezetek által vállalt missziók végrehajtásában is, ezeknek a feladatoknak az áttekintésére is szükség van. Készítünk egy tízéves védelmi tervet, amely hosszú távon fogja meghatározni a Magyar Honvédség szerkezetét, képességeit és feladatainak a vállalását.

Azt mondtam, hogy megvédeni a magyar állampolgárokat itthon és külföldön. Természetesen ebben minden feladat benne van, az itthoni munkán keresztül az itthoni biztonság megteremtését át egészen a katasztrófaelhárításig, és benne vannak azok a vállalások, amelyeket a NATO-ban tettünk. Három ilyen jelentős vállalás van:

Az az ambíció, amelyet megfogalmaztunk, hogy egy dandár hat hónapos alkalmazását vagy egy zászlóaljnyi erő folyamatos műveletben tartását biztosítsa tíz év után a Magyar Honvédség, változó veszélyek közepette, változó NATO-felfogás közepette kihívás az erre adandó válasz. Szeretném bejelenteni a honvédelmi és rendészeti bizottságnak, hogy ezt a tervező munkát megkezdtük, ősszel szeretnénk lefolytatni. A vezérkar és a minisztérium szervezetei dolgoznak ezen a tízéves védelmi tervezésen, és ez az új változó világhoz és az új veszélyekhez legjobban alkalmas Magyar Honvédség szerkezetére és építésére fogunk javaslatot tenni, és - mint ahogy eddig is minden esetben - a honvédelmi és rendészeti bizottságot erről az ügyről is részleteiben tájékoztatni fogom.

Van egy másik vállalásunk is: a nemzetközi műveletekben való részvétel, hogy egyidejűleg legfeljebb ezer fő részt vesz különböző missziókban. Azt gondolom, hogy ez közismert a bizottság számára, és örülök, hogy az afganisztáni meghívást a frakciók el fogják fogadni, és annak is örülök, hogy ma megszületik a döntés, mert előbb-utóbb oltásra kell menniük azoknak, akik eljönnek oda, hiszen az egészségügyi feltételeket azért biztosítani kell.

És végül van egy harmadik vállalásunk is, hogy hosszú távon, mint a NATO minden egyes tagállama, a védelmi kiadásokat tekintve mi is elérjük majd a 2 százalékát az össz nemzeti terméknek. Ez egy hosszú távú vállalás. A NATO főtitkárával két héttel ezelőtt folytatott tárgyalásomon egyértelmű és világos álláspont alakult ki, hogy - tudomásul véve a Magyar Köztársaság költségvetésének és államháztartásának a helyzetét - tudomásul veszi a NATO azt, hogy ez számunkra egy hosszú távú cél, és megérti azt a helyzetet, amelyben ma a magyar költségvetés van. (Laboda Gábor megérkezik az ülésre.)

Akkor a minisztériumról az első olyan kérdésként, amelyről részleteiben tájékoztatást szeretnék adni. Mutatni fogjuk azt a felső szintű vezetésre vonatkozó ábrát, amelyet javaslatom szerint a kormány jóvá fog hagyni. Az a cél, hogy hatékonyan működjön a minisztérium és hogy takarékoskodjon a költségekkel. Az a cél, hogy egy egyszerűbb, hatékonyabb és jóval gyorsabb reagálásra képes minisztérium legyen. Korábban 23 főosztály volt vagy ilyen jellegű szervezet, a végleges szerkezetben 12 főosztály lesz, beleértve egyébként a Honvéd Vezérkar három főosztályát is. Csökken a vezetők száma 25 százalékkal és nyilván így arányában nő azoknak a száma, akik az effektív kidolgozó, előkészítő és döntés-előkészítő munkát végzik.

Ahogy bejelentettem a meghallgatásomon, én azokra a minisztériumi tisztviselőkre és szakemberekre kívánok támaszkodni, akik eddig is a Honvédelmi Minisztériumban dolgoztak, ezért javasoltam Wapplernét és Bali államtitkár-helyettes urat szakállamtitkárnak, illetve ezért kértem fel Füredi urat, aki a Miniszterelnöki Hivatalban hasonló területen dolgozott, hogy vegyen részt szakállamtitkárként a Honvédelmi Minisztérium munkájában. 30-40 fő fog távozni véglegesen a Honvédelmi Minisztérium mai állományából, a többiek egyénekre bontva a legkedvezőbb megoldást fogják kapni, ezek az egyéni egyeztetések zajlanak, és folyamatosan egyeztetünk egyébként az érdekképviseletekkel is. Nekünk az a célunk, hogy akinek a szaktudása, ismerete adott, az lehetőleg a Magyar Honvédség keretein belül tudja azt hasznosítani. Bízom benne, hogy ez a változás, amelyet elkezdtünk és amelyet végig is fogunk vinni, egyetértésre és támogatásra fog találni.

A második kérdés a minisztérium hivatalainak a kérdése, ezt mutatja a következő ábra, amelyről tájékoztatni szeretném a bizottságot. Látható, hogy elég nagyszámú hivatal van, mintegy 38 hivatal. Túlméretezett ez a hivatali szervezet, ennek két oka van - és az intézkedéseimet ebben a vonatkozásban fogom megtenni -: egyrészt polgári feladatokat is ellátnak ezek a hivatalok, ezeket át fogjuk adni a polgári közigazgatásnak, azt gondolom, hogy így tudnak majd eredményesen dolgozni, és a Honvédelmi Minisztérium arra tud koncentrálni, ami a fő feladata, a honvédelem biztosítása, és így fogja tudni hatékonyan az erőforrásait is felhasználni; a másik részük a hivataloknak egy jóval nagyobb létszámú hadseregre volt méretezve, azt gondolom, hogy itt az ésszerűsítés, az egyszerűsítés és egy jóval hatékonyabb munkaszervezés kialakítása lehet igazából eredményes.

Kezdjük ez utóbbival, az átalakuló szervezetekkel! Egyes minisztériumi szerveket, amelyek ma léteznek, egy központi logisztikai hivatalba fogunk egyesíteni, ez a legegyszerűbb, leghatékonyabb és legtakarékosabb munka. Ez a termelői logisztika lesz. Természetesen a fogyasztói logisztika marad a Magyar Honvédség hadrendjében. Ez az a logisztika lesz, amelyet a minisztériumnak és hivatalainak kell ellátni jobban szervezetten és értelmesebben végezve ezt a munkát. Hasonlóképpen a pénzügyi és számviteli munkát is ésszerűsíteni fogjuk, indokolatlan négy külön hivatal fenntartása, ebből is egy jól működő, jól felszerelt olyan szervezetet hozunk létre, amely el tudja látni azokat a pénzügyi és számviteli feladatokat, amelyek szükségesek. A mai körülmények között, amikor hivatásos hadsereg van, indokolatlan a húsz hadkiegészítő parancsnokság; kettő lesz, egy a Dunántúlon, egy az Alföldön, döntően azért, hogy azokat a kegyeleti feladatokat és azokat a - nevezzük így - humán feladatokat, amelyek azért a hadsereg funkciójához tartoznak, eredményesen el tudják látni.

A polgári feladatokat ellátó szervezetek a másik nagy kérdéskör, ezt is szeretném önöknek tájékoztatásként elmondani, ezek közül először az egészségügyi szervezeteket, ezt mutatja a következő ábra. Azért emelem ki ezt a nagy feladatsort, mert ez egy meghatározó és nagy létszámú szervezetrendszer. Eredetileg a kormány azt tervezte, hogy a Honvédelmi Minisztérium, a korábbi Belügyminisztérium és a Magyar Államvasutak egészségügyi szervezeteiből egy állami egészségügyi szervezetrendszert hoz létre, amelyet vagy az egészségügyi miniszter vagy a honvédelmi miniszter felügyel. Azt javasoltam, és a kormány elfogadta, hogy ehhez képest egy másik választási lehetőséget is mérlegeljünk, nevezetesen hogy maradjon egy központi Honvéd Kórház, amelybe mi integrálnánk az Egészségügyi Kiképzőközpontot, az Egészségvédelmi Intézetet és a Repülőorvosi Vizsgáló és Kutató Intézetet. Tehát legyen meg a Magyar Honvédségnek az az egészségügyi képessége, amely elengedhetetlen egy haderő működéséhez és fenntartásához.

20c

Pi. 21 (Szekeres Imre)

Szeretném önöknek elmondani, ha a kormány így dönt, akkor ez a jól kvalifikált, komoly szervezet képes ellátni az összes olyan igényt a honvédség igényein kívül, amely akár a rendvédelmi szerveknél, akár a diplomatáknál, akár az állami felső vezetésnél egészségügyi szolgáltatást jelent. Tehát egy olyan intézmény jönne létre, amely önmaga és egyedül képes ezeket a feladatokat hatékonyan és eredményesen ellátni.

A másik ilyen nagy kör, amely szintén átadásra kerülő lenne, ezek már azok a feladatok, amelyek tipikusan polgári feladatok, de eddig különböző meggondolásból a Honvédelmi Minisztériumnál voltak. Nyilván ezekre ma már egy hivatásos és professzionális hadseregnél nincs szükség. Hogy a legvilágosabb példát mondjam: nincs külön ügyészségre vagy fogházra szükség, hiszen a mai jogi és egyéb feltételek mellett ezt a polgári szféra ugyanúgy el tudja látni.

A következő ábrán szeretném mutatni egy nagy intézményünket, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemre vonatkozó elképzelést, amely szintén azok közé a háttérintézmények közé tartozik, amelyben indokolt a változás. Szerintem, az egy helyes törekvés, hogy egy integrált nemzetvédelmi és rendvédelmi állami egyetem jöjjön létre. Ennek az integrációnak az előkészítése elindult, végbe fog menni. Korábbi elképzelései szerint a kormány ezt az integrált egyetemet az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz rendelte volna, hiszen a képzési igényt tekintve nyilván a rendőri képzési igény nagyobb mint a katonai. Azonban itt is mérlegeli a kormány azt a másik lehetőséget, amit mi javasoltunk, nevezetesen, ha ez egy állami egyetem, akkor ez az állami egyetemek statútumának megfelelően, azzal az autonómiával rendelkezve ne a Honvédelmi vagy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumhoz tartozzon, hanem a felsőoktatás normális keretén belül, ott működjön. Az egyetem rektorával, vezetői professzoraival való konzultáció megerősítette ezt a választási lehetőséget, és azt gondolom, a kormány szeptember 30-áig mérlegelni fogja.

A Honvédelmi Minisztérium természetesen minden olyan feladatot, finanszírozást vállal, amely az ő igényeinek és szükségleteinek megfelel. Továbbra is részt veszünk, de természetesen azzal a lehetőséggel, hogy egy önálló és egy autonóm egyetemmel leszünk jogilag szabályozott és kialakított viszonyban.

A harmadik nagy kérdéskör, amelyről tájékoztatást szeretnék adni a bizottságnak, ez már a Magyar Honvédség katonai vezetési rendjére vonatkozik. A Vezérkarral együtt dolgozunk olyan vezetési rendszeren, amely egy korszerű és egyszerűbb középszintű parancsnokságot hozna létre. Tisztelt Honvédelmi és Rendészeti Bizottság! Ez a honvédelmi törvény módosítását kívánja. Kétharmados többséget kíván, hiszen az alkotmány és a honvédelmi törvény ezt írja elő. Én már most kérem a honvédelmi és rendészeti bizottság majdani támogatását, ha ezt a javaslatot ide hozzuk a Magyar Országgyűlés elé, ezt a javaslatot támogassa.

Minden szakmai, katonai és politikai, valamint szervezeti indok azt húzza alá, hogy jöjjön létre 2007-ben ez az egységes parancsnokság. Vannak viták a katonák között arról, nem is az, hogy így, egy lépésben csináljuk meg, ahogy most mutattam - és megmutatjuk a következő rajzot is, ami még két lépésben gondolkozott ennek az új, egyesített parancsnokságnak a létrehozásában -, ma már nem ez a vita, ma már konszenzus van a körül, hogy egy lépésben jöjjön létre, egy nyitott kérdés maradt, hogy legyen-e egy külön műveleti központ, amelyik nincs benne ebben a középszintű parancsnokságban, azoknak a műveleteknek az irányítására, amelyek a missziós feladatokhoz kapcsolódnak. Ezt a katonai vezetés meg fogja vitatni, és értelemszerűen szakmailag megalapozott javaslatot fog ebben az ügyben is tenni.

Vizsgálom annak a lehetőségét, hogy ez az egyesített parancsnokság Székesfehérváron vagy részben Veszprémben jöjjön létre és ne Budapesten. Vizsgálom annak a lehetőségét, hogy ez a legkedvezőbb működési feltételek mellett jöjjön létre, és vizsgálom annak a lehetőségét is, hogy azért egy további perspektívát mutasson a magyar katonai vezetés számára.

Végül a negyedik kérdés, amelyről előzetesen tájékoztatni szeretném a bizottságot, amit már említettem, hogy a tízéves védelmi tervezés keretében határozzuk meg a Magyar Honvédség szerkezetét. Erről is tájékoztatni kívánom a honvédelmi és rendészeti bizottságot.

Szeretném megerősíteni, hogy ezt a komoly katonai szakmai előkészítő munkát elindítottuk, minden egyes lehetőséget mérlegelni fogunk, és a honvédelmi és rendészeti bizottságot a döntés előtt tájékoztatni fogom. Úgyhogy én a tájékoztatómat azzal szeretném befejezni, amit Winston Churchilltől kölcsönöztem, hogy nem azt kell megtennünk, ami tőlünk telhető, hanem azt, ami szükséges. A Honvédelmi Minisztérium új vezetése, szakállamtitkárok és azok, akik velünk együtt dolgoznak, erre készek és képesek.

Köszönöm szépen a figyelmüket.

Kérdések, válaszok

ELNÖK: Köszönjük szépen miniszter úr tájékoztatóját, ami meglehetősen értékes volt, azt gondolom, minden bizottsági tag képviselőtársam számára. Ha kérhetnénk, hogy ezt írásban, illetve elektronikus úton küldje meg számunkra ahhoz (Dr. Szekeres Imre bólint.), hogy a szakértőin keresztül a frakciók egyes részkérdések kapcsán megkezdhessék a szakmai álláspontok kialakítását, hiszen azt gondolom, hogy a törvény-előkészítés folyamán érdemes lesz már előzetesen konzultálni minden frakcióval.

Azt szeretném kérdezni képviselőtársaimtól, ki kíván kérdezni miniszter úrtól a miniszter úr által bemutatott államtitkárok vonatkozásában, illetve a felvázolt koncepció kapcsán. Ha jól értem, ez jelen pillanatban is tervezet, végső jóváhagyásra fog kerülni (Dr. Szekeres Imre: Igen.), és ennek kapcsán lesz még módunk a vélemények kialakítására. Szeretném, ha ezért ezt a miniszter úr írásban is megküldené a bizottságnak.

Van-e kérdés vagy vélemény képviselőtársaim részéről, akár a minisztériumi struktúrát, akár az oktatási kérdéseket, védelempolitikai kérdéseket, ambíciószintet illetően, ami nem tiszta, nem világos, hogy esetleg még mire térjen ki a miniszter úr, amikor további tájékoztatást fog adni a bizottság részére?

(Jelzésre:) Nyitray András képviselőtársam, parancsoljon!

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Természetesen nagyon sok kérdést fel lehetne tenni, de nyilván ezt, ahogy mondta az elnök úr is, kicsit alaposabban át kell tanulmányoznunk, de egy konkrét kérdésem azért van. A honvéd egészségügy átszervezésével és egy részének a civil szféra részére való átadásával kapcsolatban egy lényeges kérdésem van: azok az egészségügyi intézmények továbbra is egészségügyi intézményként fognak megmaradni? Például nem véletlen, hogy mondjuk a kecskeméti repülőkórház sorsa engem, mint kecskeméti képviselőt érdekel, mert szerencsétlenek feje fölött körülbelül négy éve Damoklesz kardjaként függeszkedik és lebeg a felszámolás veszélye. Ők soha nem ellenezték volna a civil szférába való átszervezést, de ez soha nem volt alternatíva. Kérdés az, hogy ebben van-e egyezség, van-e a kormány részéről olyan szándék, hogy ezeket a katonai egészségügyi intézményeket az állományukkal, az infrastruktúrájukkal, a szakértelmükkel, az ingatlanaikkal, mert itt ez a legnagyobb kérdés, megtartják-e, és továbbra is kórházként fognak üzemelni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ha megengedi, miniszter úr, tekintettel arra, hogy 17.45-re fel kell érni képviselőtársaimnak a szavazásra, összefoglalnánk a kérdéseket, és a kérdéscsoportra lehetne választ adnia.

Karsai Péter alelnök urat illeti a szó ezen az oldalon. Keleti György alelnök úr fog még kérdezni.

Parancsoljon!

KARSAI PÉTER (MDF), a bizottság alelnöke: Köszönöm szépen. Nagyon rövidre próbálom fogni, ha már ennyire sietnünk kell. Egy adat, amit miniszter úr mondott, hogy a jelenlegi 80 százalékos feltöltöttséget százra akarja. Ezt kétféleképpen is meg lehet oldani, hogy a valós 20 százalékot felduzzasztjuk, vagy pedig azt mondjuk a 80-ra, hogy innentől kezdve ez a száz, és akkor is megoldottuk a feladatot. Szeretnék erre rákérdezni, hogyan gondolja, miniszter úr, valóban az a szándék, hogy ez a száz meglegyen, és mikor lesz meg ez a száz százalék. Gondolom, itt az úgynevezett harcoló csapatok feltöltésére gondol elsősorban, hiszen azért most is bebizonyosodott az elmúlt hónapokban, hogy a tiszai árvíz kapcsán még a nagyon drága pénzen kiképzett pilótáinkra is szükség volt. Tehát ezt szeretném kérdezni, hogy ezt ön hogyan tervezi.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen alelnöktársamnak. Parancsoljon, Keleti alelnök úr!

KELETI GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke: Köszönöm szépen. Két kérdésem lenne. Az egyik az egészségüggyel függ össze. Ez, amit a miniszter úr említett, egy harmadik változat, én is ezt tartom a legésszerűbbnek és a hadsereg szempontjából a legkedvezőbbnek, de ez azt jelenti, hogy ennek a változatnak nem biztos, hogy esélye van. Tehát mi van akkor, ha nem a legjobb változatról dönt a kormányzat, mi marad meg egészségügy tekintetében? Mégiscsak egy haderőnemnek valamiféle sajátos egészségügyi szervezettségének lenni kell. Ez az egyik.

Pi. 30

31-40c (Keleti György)

A másik: azt szeretném kérdezni, mert régebben találkoztunk így bizottsági ülésen, az Afganisztánban történt magyar katonák elleni sikertelen támadás kapcsán - amit legalábbis a sajtó így aposztrofált -, hogy mi volt a magyarázata, hogy erről két hétig hallgatott a tárca.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Jelzésre:) Vadai Ágnes képviselőtársam!

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Miniszter Úr! Ön említette, hogy a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem és a Rendőrtiszti Főiskola esetlegesen összevonásra kerül, és hogy ön konzultált vagy a tárca konzultált az ott tanító professzorokkal, oktatókkal.

Nekem egy javaslatom lenne: ebben az átalakítási, integrációs folyamatban a Zrínyi Miklós Társadalmi Tanácsát is legyen szíves megkeresni, hiszen abban olyan, a honvédelemmel foglalkozó, de az egyetemhez oktatóként, diákként szorosan nem kötődő személyek ülnek, akik sok mindent látnak belülről az egyetemről és látnak kívülről az egyetem sorsáról. Úgyhogy ez egy javaslat lenne, hogy akkor, amikor az a döntés születik, hogy hogyan történik az integráció, illetve annál is, hogy mely minisztérium alá kerüljön ez az egyetem, ez a létrehozandó egyetem, hiszen ez egy nagyon speciális területen oktatna a felsőoktatásban, én úgy gondolom, hogy érdemes több szempontból is átgondolni, hogy mely minisztérium lehet az, amely ezt a speciális területet felügyelni tudja. Én javaslom, hogy ezt a társadalmi tanácsot is kérdezzük meg.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Tisztelt Képviselőtársaim! Van-e még kérdésük? (Jelzésre:) Kis Zoltán képviselő úr!

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Köszönöm, elnök úr. Szabad-e olyat is kérdezni, ami nem közvetlenül az átszervezéshez kapcsolódik, de a miniszter úr jelenléte ezt...

ELNÖK: Kis képviselő úrnak bármit szabad! (Derültség.)

DR. KIS ZOLTÁN (SZDSZ): Hát nem bármit! Mert Keleti úr is kérdezett egy nem közvetlenül idevágót. Az elmúlt héten megjelentek a sajtóban különböző találgatások külföldi információkra való hivatkozással, hogy Magyarország tervezi, hogy engedélyt ad különböző rakétaegységeknek az állomásozására amerikai kérésre. Most hogy áll ez az ügy, hogy nem áll ez az ügy? Mert itt annyi rakéta volt már ebben az országban, amiről sose tudtunk, aztán mégis megtudtuk, hogy nukleáris, nagy hatósugarú rakétákról volt szó. Ha nem nagyon szupertitkos, akkor a miniszter úr tudna-e erről megnyugtató választ adni a civil, laikus, de nagyon lelkes bizottságnak?

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e még kérdése képviselőtársaimnak? (Senki sem jelentkezik.)

Amennyiben nincs, akkor, ha megengedi a miniszter úr, azt gondolom, hogy a bizottság nevében állíthatom, hogy abban teljes konszenzus van közöttünk, hogy a honvédelem ügyét össznemzeti kérdésnek tekintjük, és szeretném megköszönni azt a tájékoztatást, amit a humánpolitikai kérdésekre és a szervezeti, strukturális kérdésekre vonatkozólag adott.

Azonban hogyha valóban komolyan számít arra, hogy a bizottság érdemben elmondhassa az álláspontját, ha önnek ez valóban fontos, akkor szeretném azt kérni öntől, hogy ha ez a végső változat a kormányzat elé kerül, akkor ezt küldje meg nekünk, hogy kialakíthassák a frakciók és a velük dolgozó szakértők a saját álláspontjukat, és remélem, igényt tart arra, hogy erről a véleményről eszmét cseréljen a honvédelmi és rendészeti bizottság ezeknek a kormányhatározatoknak a meghozatala kapcsán. Szerintem ez fontos dolog lenne, hogyha ön komolyan gondolja a honvédelmi és rendészeti bizottság partnerségét. Tehát érdemes ezt megküldeni. Ez egy nagyon kimerítő adathalmaz volt, amelyre most nem fogunk reflektálni, mert az megkérdőjelezné az ügy komolyságát, de nyilván lesz véleménye majd minden frakciónak, ráadásul törvénymódosítást is érint, ebben érdemes már a nyár kapcsán esetleg, amennyiben komolyan gondolják, felvenni a kapcsolatot és tárgyalóasztalhoz ülni, hogy megteremthessünk egy olyan konszenzust, amely az össznemzeti jellegét a honvédelem kérdésének felölti.

Én ennyit szerettem volna elmondani elöljáróban, és azt szeretném kérni, hogy a bizottsági tagoknak, illetve az alelnököknek a választ szíveskedjék megadni a miniszter úr. (Jelzésre:) Bocsánat! Keleti alelnök úr!

KELETI GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke: Az elnök úrnak erre az iménti hozzászólására szeretnék reagálni. Azt gondolom, vannak dolgok, amelyek a kormány hatáskörébe tartoznak. Én megköszönöm azt, hogy kaptunk egy tájékoztatást a kormánydöntés előtt, de én nem hiszem, hogy a bizottságnak most meg kéne vitatni ezeket a kérdéseket. Itt a kiváló alkalom arra, hogy ehhez bárki hozzászóljon, és a miniszter úr mérlegelje, hogy a kormánydöntés előtt milyen álláspontot alakít ki.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Parancsoljon, miniszter úr, a válaszok lehetősége önt illeti!

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Köszönöm szépen, elnök úr. Nyitray alelnök úr és Keleti alelnök úr mindketten az egészségüggyel kapcsolatos kérdést tettek fel. A kormány úgy rendelkezett... (Moraj és derültség.)

ELNÖK: Az okozott némi felzúdulást, hogy Nyitray képviselőtársunk nem alelnök - még, jelzem -, de értékeljük, hogy...

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Bocsánat! Ott ül az elnökségben! (Derültség.)

ELNÖK: ...a szakmai karrierjét illetően van ambíciószintje a minisztériumnak. Ezt értékeljük! (Derültség.)

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Én szívesen megszavazom!

ELNÖK: Parancsoljon, miniszter úr!

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Tehát Nyitray képviselő úr és Keleti alelnök úr az egészségügyet kérdezték. A kormány két változatot mérlegel, mindkettőben egészségügyi intézményrendszerről és egészségügyi funkció ellátásáról van szó a továbbiakban is. Az egyik változat, az eredeti arról szól, hogy minden HM, volt BM és MÁV egészségügyi intézményt egy egységes állami intézménybe foglal össze, amelyet nyilván a társadalombiztosítási finanszírozási rendszerbe visz be. A másik lehetőség, hogy ebből kivéve azt a speciális szervezetet, amelyet én javasoltam, külön szervezetként és a honvédelmi miniszter irányítása alatt tartja meg. Tehát egészségügyi intézményi funkciókat látnának el ezek a továbbiakban is, a változatban ez a különbség.

Én bizakodó vagyok abban - és ezt Keleti alelnök úr kérdésére válaszolom -, hogy azokat az indokokat, amivel mi a második lehetőséget alátámasztottuk, vagy nevezzük harmadik lehetőségnek, az eredetihez képest ez egy fejlődésen ment át, hiszen más funkciót is ellátnak, kellően indokoltnak tartom ahhoz, hogy a kormány emellett döntsön. Ez a döntés október 31-éig fog megszületni. Tehát most egy tervezetről van szó, egy elképzelésről, amelyet egy szakértői bizottság, az érintett minisztériumok delegáltjaiból álló szakértői bizottság fog a kormány elé vinni. A döntés október 31-éig születik majd meg.

Karsai alelnök úr kérdésére azt szeretném mondani, hogy én egyféleképpen értem a 80 százalék feltöltését 100-ra, hogy a nagyobbik számra töltjük fel a létszámot, tehát arra a tervezett létszámra, amely katonai szempontból indokolt, és nem azt a szinten szállítjuk le a ma meglévő létszámra. Ez természetesen jelent mozgást, hiszen azt a 20 százalékot, akár hivatásos, akár szerződéses katonáról van szó, majd máshonnan kell biztosítani, lehetőség szerint természetesen mozgás nélkül, tehát abból a környezetből, ahol ezek az egységek vannak. De szeretném még egyszer hangsúlyozni: egyértelműen az "A" változatról van szó.

Az afganisztáni PRT-val kapcsolatban kérdezte Keleti alelnök úr, hogy mi indokolta azt, hogy a tárca csak két héttel az események bekövetkezése után adott tájékoztatást. Két indokunk volt: az egyik, hogy a katonai vezetés dolga mérlegelni, hogy egy cselekmény milyen súllyal bír és arról milyenfajta tájékoztatást kell adnunk; a másik indok ehhez szorosan kapcsolódik, hogy mi biztosítja jobban az ott lévő katonáink biztonságát.

Ez a csoport, amelyik tőlünk ott volt, ez egy előkészítő csoport volt, meg akartuk várni, hogy hazaérkezzenek, és csak utána adtunk erről hírt. Meg akartuk várni, mert úgy ítéltük meg, hogy ez ad nekik nagyobb biztonságot. És mivel maga az esemény nem volt olyan súlyú, hiszen még személyi sérülés sem volt, és nem is pontosan azonosítható be, hogy milyen szándék és milyen motiváció vezette, nem tartottuk indokoltnak, hogy kockáztassuk bármilyen formában az ő biztonságukat. Szeretném elmondani a bizottságnak: mindig ezt fogom követni, mindig azt fogom követni, hogy az az eljárás a helyes, amely nagyobb biztonságot ad azoknak a katonáknak, akik misszióban dolgoznak. Természetesen betartjuk a tájékoztatás kötelezettségét olyan formában és olyan módon, hogy ezt a biztonságot semmivel ne veszélyeztessük.

Köszönöm azt a javaslatot, amelyet Vadai képviselő asszony tett. Én külön kértem már a Társadalmi Tanáccsal a kapcsolatfelvételt. Szeptember 30-áig fog a kormány foglalkozni ezzel az elképzeléssel, egy több minisztériumból és felelősséggel bíró személyekből álló munkacsoport lesz ez is, amelyik ezt előkészíti. Én Gyarmati István urat kértem fel, hogy szakértőként ebben a munkában engem képviseljen, neki kellő tapasztalata van mind a Honvédelmi Minisztérium, mind a felsőoktatás, mind a tudományos élet területén arról, hogy kellő módon tudja megítélni ennek a folyamatnak a célszerűségét és azt, hogy a Honvédelmi Minisztérium, a honvédség érdekei minél jobban érvényesüljenek ebben a folyamatban.

Kis Zoltán képviselő úr kérdésére: hivatali időm alatt sem írásban, sem szóban megkeresés hozzám nem érkezett. Úgyhogy ez a teljesen egyértelmű válaszom, és azt gondolom, hogy ez egy megfelelő válasz is.

40c

Pi. 41 (Szekeres Imre)

Az elnök úr is és Keleti alelnök úr is érintette, hogy mi a bizottság és mi a kormány kompetenciája. Én bevezetőmben elmondtam, hogy szerdán a kormány a Honvédelmi Minisztériumra vonatkozó döntést fogja meghozni. És a tájékoztatómban elmondtam, hogy a többi kérdésben ez év végéig megy végbe a döntéshozatali folyamat, és én végrehajtási dátumnak minden vonatkozásban, tehát mire ez a folyamat lezárul, 2007. december 31-ét tartom. Tehát szeretném, ha az idén megszületnének a szükséges döntések, amennyiben szükséges, törvénymódosítások, a jövő évben pedig ennek a végrehajtása. Az egyesített parancsnokság létrehozása nyilván nem csak egy törvényhozási döntést jelent vagy egy szervezési intézkedést, annak vannak infrastrukturális feltételei, technikai feltételei és más természetű feltételei is, amelynek a végrehajtásához idő kell.

A tájékoztatót természetesen elektronikus formában a bizottság rendelkezésére fogom bocsátani.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Nagyon szépen köszönöm. Azt gondolom, hogy a kérdések kielégítőek voltak minden képviselőtársam számára.

A miniszter úr vonatkozásában hadd jegyezzek meg annyit, ami szerintem fontos dolog, és itt nem visszaélve a türelmével és a türelmükkel, azt gondolom, hogy a minisztériumi struktúra, az ön hivatalának a kialakítása teljes egészében az ön kompetenciája, lehetősége és felelőssége is, ezért külön köszönöm, hogy tájékoztatta a bizottságot az államtitkár asszony, illetve az államtitkár urak, és vezérkarifőnök-helyettes úr megbízatásáról. Én nagyon jó munkát szeretnék kívánni mindannyiuknak, és felkínálom a bizottság együttműködését, azt gondolom, lesz módunk arra - elég sok feladatot vállalt a miniszter úr, ha jól érzékeltem -, hogy ezeket a kérdéseket, ami a bizottságra tartozik, végigbeszéljük és áttekintsük. Köszönöm szépen a lehetőséget, hogy megismerkedhettünk az érintettekkel, a miniszter úrnak pedig köszönöm a tájékoztatást.

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Köszönöm szépen. Viszontlátásra!

ELNÖK: Minden jót kívánok, viszontlátásra! (A meghívottak távoznak az ülésről.)

Döntés egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló J/601. számú beszámoló általános vitára alkalmasságáról

Egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló J/601. számú beszámoló a következő napirendi pont. Bali államtitkár úr a napirend kapcsán meghívottként itt marad, ha jól gondolom, és Gémesi Ferenc szakállamtitkár urat várjuk a napirendi pont kapcsán. (Gémesi Ferenc és Molnár György megérkezik az ülésre.) Jó napot kívánunk!

A 2/a. és a 2/b. napirendi pontot egyben fogjuk tárgyalni.

Parancsoljanak, lehetőséget adunk az előterjesztés rövid indoklására, tekintettel az idő előrehaladtára. Parancsoljanak!

Gémesi Ferenc előterjesztése

GÉMESI FERENC szakállamtitkár (Miniszterelnöki Hivatal): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Nem szeretnék hosszasan a jelentéshez szólni, pusztán azt szeretném jelezni, hogy egy teljesen új típusú szerepvállalásról van szó, amelynek jogi, pénzügyi és tartalmi alátámasztása megtörtént.

Azok a bizottságok, amelyek eddig megtárgyalták a szerepvállalás kérdését, támogatólag álltak a témához hozzá.

Azt gondolom, a beszámoló önmagában elég részletesen szól arról, hogy mit tartalmaz ez az afganisztáni szerepvállalás. Ha kérdések vannak, akkor szívesen válaszolunk ezzel kapcsolatosan.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Van-e kérdésük az előterjesztést illetően? (Nem érkezik jelzés.) Lehet nyugodtan kérdezni képviselőtársaimnak államtitkár úrtól. Rendben van az ügy? (Senki sem jelzi, hogy ellenvetése lenne.)

Tisztelt Képviselőtársaim! Bizottságunk kijelölt bizottság, ezért az elfogadó országgyűlési határozatot nekünk kell benyújtani. Erről tárgyalunk a b) napirendi pont alatt. Ezeket az indoklásokat kaphatták meg képviselőtársaim.

Határozathozatal

Most először arról kell döntenünk, hogy általános vitára alkalmasnak tartjuk-e az előterjesztést. Aki alkalmasnak tartja általános vitára, kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Egyhangú.

Azt javaslom, hogy ajánlásunk szóban hangozzék el. Tekintettel, hogy nem volt kisebbségi vélemény, elfogadják-e, ha én ismertetem az álláspontot, vagy ragaszkodnak máshoz, képviselőtársaim? (A bizottság tagjai jelzik egyetértésüket.) Köszönöm szépen.

Egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről szóló beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat (Döntés a bizottsági önálló indítványról)

Az elfogadó határozat benyújtásáról is kell még szavaznunk. Aki ezt a határozati javaslatot támogatja, kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

Egyhangú.

Nagyon szépen köszönöm államtitkár uraknak, hogy jelen voltak, köszönjük a segítségüket. (A meghívottak távoznak az ülésről.)

Egyebek

Az egyebek napirendi pontban térünk át Szekeres miniszter úr levelére. "2006. szeptember 12-15. között delegáció élén Afganisztánba látogatok," - írja miniszter úr -"ahol a magyar vezetésű tartományi újjáépítési csoport átvétele kapcsán helyi szervezetekkel és hivatalokkal folytatok tárgyalásokat. Ezúton szeretném meghívni a honvédelmi és rendészeti bizottság frakcióinak egy-egy képviselőjét, hogy a delegáció tagjaként vegyenek részt."

Erről szól a levél, és indokolja, hogy miért tartja fontosnak miniszter úr a sürgősséget, tekintettel arra, hogy az utazáshoz szükséges egészségügyi előkészületek és egyebek szükségesek.

(Jelzésre:) Vadai képviselő asszony!

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): A Magyar Szocialista Párt frakciója Rába László képviselő urat jelöli erre az útra, és Kis Zoltán koalíciós partnerünkkel konzultálva Mécs Imre lesz a másik képviselő.

ELNÖK: Az SZDSZ képviseletében?

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): Nem az SZDSZ képviseletében, hanem az SZDSZ volt olyan szíves és segített nekünk ebben az ügyben.

ELNÖK: Értjük!

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): Elnök úr, kaptunk egy másik levelet is, és ezzel kapcsolatosan szeretném önt tájékoztatni, mivel ez október 2-án és 3-án az Európai Parlament állampolgári jogi, bel- és igazságügyi bizottsága tart egy nyilvános ülést Brüsszelben, és több bizottságot megkértek arra, hogy delegáljon ebbe a delegációba, a nemzetbiztonsági bizottság ülésén arra a nagyszerű döntésre jutottunk, hogy mivel több bizottságból és minden frakcióból szeretnének kérni a Külügyi Hivatalból egy-egy személyt, ezért azt javasoltuk, hogy a bizottsági elnökök és alelnökök konzultáljanak egymással a személyeket illetően azért, hogy valamennyi bizottság és valamennyi frakció képviseltetve legyen ebben a delegációban október 2-án és 3-án Brüsszelben.

ELNÖK: Köszönöm szépen, ezt megtesszük.

Az afganisztáni utazás kapcsán hadd jelezzem, Karsai Péter képviselőtársunk, alelnök úr fogja a Magyar Demokrata Fórumot képviselni, Csampa Zsolt a Fidesz részéről, Nyitray András pedig a KDNP részéről fog utazni, amennyiben ezt képviselőtársaim nem vétózzák meg.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tehát rögzítenénk: Csampa Zsolt, Nyitray András, Rába László, Mécs Imre, Karsai Péter képviselők utaznak Afganisztánba szeptember 12-15. között. Visszavárjuk őket az útról. (Derültség.)

Az egyebek napirendi pontban az egyeztetéseket a személyek vonatkozásában lefolytatjuk, terveink szerint csak a szeptemberi parlamenti plenáris ülés előkészítése kapcsán, amennyiben szükséges lesz bizottsági ülés.

Minden képviselőtársamnak szeretném megköszönni az eddigi munkáját, amit az együttműködésünk során tanúsított. Nagyon kellemes nyarat, az önkormányzati választásokra készülőknek pedig jó munkát a választási kampányban! Köszönjük. Minden jót kívánok!

(Az ülés befejezésének időpontja: 16 óra 57 perc)


Dr. Lázár János
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezetők: Podmaniczki Ildikó és Farkas Cecília