HRB 16/2007
(HRB 1-36/2006-2010)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának
2007. június 14-én, csütörtökön, 10 óra 12 perces kezdettel
az Országház földszint 93. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői: *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

A bizottság titkársága részéről *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Megjelentek *

Megnyitó *

A napirend elfogadása *

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosítására benyújtott T/3091. számú törvényjavaslat *

Döntés a kapcsolódó módosító javaslatról *

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosítására benyújtott T/3090. számú törvényjavaslat *

Döntés bizottsági módosító javaslatról *

A pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény módosítására benyújtott T/3298. számú törvényjavaslat (Általános vita) *

Papp Zsófia (Pénzügyminisztérium) szóbeli kiegészítése *

Kérdések, hozzászólások, válaszok *

Szavazás *

Egyebek *


Napirendi javaslat

  1. A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosítására benyújtott T/3091. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatról)
  2. A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosítására benyújtott T/3090. számú törvényjavaslat (Döntés bizottsági módosító javaslatról)
  3. A pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény módosítására benyújtott T/3298. számú törvényjavaslat (Általános vita)
  4. Egyebek

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Karsai Péter (MDF), a bizottság alelnöke
Ecsődi László (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP)
Juhász Gábor (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Dr. Vadai Ágnes (MSZP)
Csampa Zsolt (Fidesz)
Nyitray András (Fidesz)
Básthy Tamás (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Lázár János (Fidesz) Csampa Zsoltnak (Fidesz)
Keleti György (MSZP) dr. Vadai Ágnesnek (MSZP)
Laboda Gábor (MSZP) dr. Gál Zoltánnak (MSZP)
Mécs Imre (MSZP) megérkezéséig Juhász Gábornak (MSZP)
Rába László (MSZP) Ecsődi Lászlónak (MSZP)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz) Básthy Tamásnak (Fidesz)
Nyitray András (Fidesz) megérkezéséig Karsai Péternek (MDF)
Tóth Gábor (Fidesz) Nyitray Andrásnak (Fidesz)
Dr. Kis Zoltán (SZDSZ) Mécs Imrének (MSZP)

A bizottság titkársága részéről

Laban János főtanácsadó

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Jobbágy Zsuzsa főosztályvezető-helyettes (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium)
Papp Zsófia vezető tanácsos (Pénzügyminisztérium)
Dr. Till Szabolcs ezredes, főosztályvezető-helyettes (Honvédelmi Minisztérium jogi főosztály)

Megjelentek

Fejes Renáta vezető tanácsos (Pénzügyminisztérium)
Simonka Gábor fogalmazó (Pénzügyminisztérium)


(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 12 perc)

Megnyitó

KARSAI PÉTER (MDF), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelettel köszöntöm a mai bizottsági ülésünkön megjelent képviselő hölgyet és urakat, valamint a meghívott vendégeket. A határozatképességünk dolgában úgy áll a helyzet, hogy jelen vagyunk heten (Mécs Imre a terembe lép.), Mécs Imre a nyolcadik, tehát nyolcan vagyunk jelen, a helyettesítések pedig a következők: én helyettesítem Nyitray András képviselő urat, Csampa Zsolt helyettesíti Lázár Jánost, Kontrát Károlyt Básthy Tamás képviselő úr, Rába Lászlót Ecsődi László képviselő úr, Keleti Györgyöt Vadai Ágnes képviselő asszony, Laboda Gábort pedig Gál Zoltán képviselő úr helyettesíti. Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes.

A napirend elfogadása

Önök megkapták a meghívót, négy napirendi pontot terveztünk. A kérdésem az, hogy kinek van ehhez képest esetleg más javaslata. (Senki nem jelentkezik.) Amennyiben nincs, akkor kérem, hogy a helyettesítéseket is figyelembe véve szavazzunk a napirend elfogadásáról. (Szavazás.) Köszönöm szépen, egyhangúlag elfogadtuk a napirendet.

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosítására benyújtott T/3091. számú törvényjavaslat

Döntés a kapcsolódó módosító javaslatról

Rátérünk az első napirendi pontunkra: a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi törvény módosítására benyújtott T/3091. számú törvényjavaslatra, amelynek keretében a kapcsolódó módosító javaslatokról döntünk. (Megérkezik Nyitray András.) A meghívottakat, dr. Till Szabolcs ezredes urat, valamint dr. Kádár Pál alezredes urat, akiket tisztelettel köszöntök, kérem, hogy a mikrofonnál foglaljanak helyet. (Megtörténik.)

Rába László képviselő úr kapcsolódva Vadai Ágnes képviselőtársunk javaslatához az írottakban foglalt indítványt teszi. Kérdezem az előterjesztő képviselőjét, hogy mi az álláspontja.

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): Az előterjesztő támogatja a módosítást.

ELNÖK: Az előterjesztő támogatja. Kérdezem a bizottságot, hogy támogatja-e a javaslatot. (Szavazás.) Kilenc igen. Ki nem? (Szavazás.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Nyolc.

A bizottság támogatja a javaslatot.

A költségvetési bizottság ugyanehhez a témához nyújtott be módosító javaslatot: a törvényjavaslat 12. §-át javasolják kiegészíteni. Kérdezem az előterjesztő képviselőjét, hogy támogatják-e ezt a javaslatot.

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! A kormány előzetesen úgy döntött, hogy egy ilyen tartalmú módosító javaslat benyújtása esetén azt támogatja.

ELNÖK: Tehát akkor támogatja. Köszönöm szépen.

Kérdezem a bizottságot, hogy támogatja-e a pénzügyi bizottság javaslatát. (Szavazás.) Igen, egyhangúlag támogattuk. Köszönöm szépen.

Az első napirendi pont végére értünk.

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosítására benyújtott T/3090. számú törvényjavaslat

Döntés bizottsági módosító javaslatról

Következik a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosítására benyújtott T/3090. számú törvényjavaslat. A meghívottak: dr. Jobbágy Zsuzsanna és dr. Maczák Márton tanácsos, akik közül Jobbágy Zsuzsanna van jelen; köszöntöm őt.

Egy bizottsági módosító indítvány érkezett szintén a pénzügyi bizottság részéről. Kérdezem, hogy az előttünk lévő javaslatot, amelyet a kormány képviselője nyilván ismer, és amelyet a pénzügyi bizottság terjesztett elő, a kormány támogatja-e.

DR. JOBBÁGY ZSUZSANNA (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Az előbb elhangzottakkal egyezően támogatja.

ELNÖK: A bizottságot kérdezem, hogy támogatja-e ezt a javaslatot. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.) Egyhangúlag támogatta a bizottság.

Köszönöm szépen, a második napirendi pontunknak a végére értünk.

A pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény módosítására benyújtott T/3298. számú törvényjavaslat (Általános vita)

Következik a harmadik napirendi pont: a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvényjavaslat, amelyet T/3298. számon nyújtott be a kormány. Meghívott vendégeink: Papp Zsófia, a Pénzügyminisztérium tanácsosa, Fejes Renáta tanácsos asszony és Simonka Gábor úr, akinek a nevéhez nincs odaírva, hogy: "tanácsos", de, gondolom, ő is a minisztériumot támogatja. A törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról kell döntenünk. Kérdezem a jelenlévő hölgyeket és urat, hogy a kormány részéről ki kívánják-e egészíteni röviden ezt a törvényjavaslatot. (Papp Zsófia: Igen.) Parancsoljon, öné a szó.

Papp Zsófia (Pénzügyminisztérium) szóbeli kiegészítése

PAPP ZSÓFIA (Pénzügyminisztérium): Köszönöm a szót. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Elnök Úr! Röviden szeretnénk összefoglalni a törvényjavaslatunk tartalmát.

A pénzátutalások teljes körű nyomon követhetősége rendkívül fontos a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás megelőzése, vizsgálata, felderítése során, és az Európai Közösség a pénzátutalásokat kísérő megbízói adatokról szóló 1781/2006/EK európai parlamenti és tanácsi rendelettel kívánja ezen célt elérni. Az európai közösségi rendelet elsődleges célja, hogy a pénzátutalások megbízójának a személye visszakereshető legyen, ezért a hatálya alá tartozó fizetési szolgáltatók számára előírja, hogy a pénzátutalásokon a megbízóra vonatkozóan pontos és használható adatokat tüntessenek fel, és hogy ezek az adatok a fizetési láncban mindvégig a pénzátutalással együtt mozogjanak. A rendelet hatálya alá tartozik tehát valamennyi hitelintézet és egyéb olyan szervezet, amely pénzátutalások végzésére jogosult.

Fontos, hogy az Európai Közösség rendelete közvetlenül alkalmazandó, tehát a hazai szolgáltatókra közvetlenül ró kötelezettségeket. A jelen törvényjavaslat ezen rendelet alkalmazását kívánja elősegíteni, tehát végrehajtó szabályokat határoz meg. A rendeletet a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2003. évi XV. törvény módosításával szükséges végrehajtani, tekintettel arra, hogy ez a szabályozási koncepció a jogalkalmazók számára áttekinthetővé és egyértelművé teszi a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem terén a kötelezettségeiket.

Fontos, hogy az Európai Közösség rendelete 2007. január 1-jén már hatályba lépett, viszont tekintettel a 2006. évi december 8-ai kihirdetésre nem volt lehetőség a törvény, a törvényi tárgyat érintő végrehajtó hazai jogszabály megalkotására. A kormány már 2007. február 21-én elfogadta a törvény tervezetét, azzal, hogy az Országgyűlés elé történő benyújtást megelőzően az Európai Központi Bankkal konzultációt szükséges lefolytatni. Ezen konzultáció megtörtént, és ezt követően volt lehetősége a kormánynak a törvényjavaslatot az Országgyűlés elé benyújtani.

Röviden a törvényjavaslat tartalmi rendelkezéseiről:

A rendelet adatátadási kötelezettséget ír elő a terrorizmus és pénzmosás elleni küzdelemért felelős hatóságok részére, és annak érdekében, hogy ezen adatátadási kötelezettség megvalósulhasson, hogy mind a hatóságok részére, mind a szolgáltatók egymás közötti adatátadás megvalósuljon, mindenképpen szükséges volt egyrészt ezen kötelezettség jelen törvényjavaslatban történő megjelenítése, illetve bizonyos ágazati törvények módosítása: a hitelintézeti törvény és más törvények különféle titkokra, a banktitokra, az értékpapírtitokra, az üzleti titokra vonatkozó rendelkezéseinek a módosítása.

A hazai hatóságok, amelyeket a törvényjavaslat kijelöl: a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete és az ORFK mint a pénzmosás elleni küzdelemért felelős hatóságok.

A törvényjavaslat kötelezi a szolgáltatókat a jelenleg már meglévő pénzmosás elleni szabályzatuknak a rendelet végrehajtása szempontjából történő átdolgozására, illetve átváltási mechanizmust is ad a szolgáltatók számára. Fontos rendelkezése a törvényjavaslatnak továbbá, hogy szankciórendszert határoz meg a rendelet be nem tartása esetére, illetve kijelöli, hogy a rendelet betartásáért, a rendelet kötelezettségeinek az ellenőrzéséért felelős hatóság a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.

Köszönöm a figyelmet, és kérjük a törvényjavaslat támogatását.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e kérdés? (Nyitray András jelentkezik.) Kérdés van, Nyitray Andrásé a szó. Parancsoljon!

Kérdések, hozzászólások, válaszok

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Nem konkrétan a most benyújtott módosításokra vonatkozik, de ez a pénzmosás mint szituáció egy nagyon érdekes jelenség. Bizonyára nem árulok el vele óriási nagy titkot, hogy a pénzt mostanában már általában nem a bankokon, hanem különböző vállalkozásokon keresztül mossák az arra illetékesek, és én nem nagyon látom azt, hogy a törvényalkotás során erre a szempontra valamilyen módon figyelemmel lennének. Teljesen közismertek bizonyos szórakozóhelyek, bizonyos különböző láncolatok, ahol a kismadaraktól kezdve az egészen nagy vadakig mindenki tudja, hogy az egész arról szól, hogy abban mossák a pénzt, mert valójában nem az a lényeg, hogy hogy működik a rendszer, hanem hogy mennyi pénzt lehet benne tisztára mosni, de én a nyolcéves pályafutásom alatt még egyetlenegy próbálkozást nem érzékeltem arra nézve, hogy ezeket a dolgokat ebből az irányból közelítsék meg. Tudom, erre azt mondják, hogy azért van az adó- és pénzügyi ellenőrzés, de azért itt vannak olyan speciális eszközök, amelyekre szintén nem ártana egy kicsit jobban odafigyelni. Még egyszer mondom: nem a konkrét előterjesztés kapcsán jegyzem ezt meg, de ha már itt szóba került, úgy gondolom, erre illik felhívni a figyelmet. Az a bűnöző, lett légyen bármilyen indítékú, aki manapság bankon keresztül akar pénzt mosni, az a meglehetősen buta kategóriába tartozik, mert tudja, hogy úgyis lebukik.

Magyarán szólva: ezt ma már nem úgy csinálják, és arra is fel kellene készülni, hogy másként mossák tisztára a pénzt, nem a bankokon keresztül, legalábbis Magyarországon nem úgy csinálják. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e más hozzászólás vagy kérdés? (Senki nem jelentkezik.) Van erre válasz?

PAPP ZSÓFIA (Pénzügyminisztérium): Köszönjük szépen a kérdést és a felvetést. Nagyon röviden csak annyit szeretnék válaszolni, hogy egyrészt a pénzmosás és most már majd a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelmet jelenleg a 2003. évi XV. törvény, a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény biztosítja, és a jelen rendelet egy kiegészítő szabályrendszer kíván lenni, amely kifejezetten a pénzátutalásokra koncentrál. Viszont azon túlmenően, hogy a pénzügyi intézményekre vonatkozik a hatálya, már a jelenleg hatályos pénzmosás elleni törvény is számos más, nem pénzügyi szolgáltatót is a hatálya alatt tart. Illetve ezek a menet közben, a gyakorlatban felmerült problémák nagymértékben rendezhetőek lesznek majd 2007 II. félévében, amikor a jelenlegi pénzmosás elleni törvény újrakodifikálásra kerül majd egy új pénzmosás elleni direktíva következtében, amelybe ezeket a gyakorlati tapasztalatokat, illetve az új irányelv rendelkezéseit már mindenképpen beépítjük majd, és a szolgáltatói kör, amely a hatálya alá tartozni, szintén bővülni fog, pont arra tekintettel, hogy a gyakorlati tapasztalatok azt bizonyítják, hogy sokkal szélesebb az a szolgáltatói kör, amelyen keresztül fennáll a kockázat. Köszönjük szépen.

ELNÖK: Köszönöm, tanácsos asszony. Van-e esetleg másnak további kérdése? (Mécs Imre jelentkezik.) Mécs Imre képviselő úr, parancsoljon!

MÉCS IMRE (MSZP): Én épp az ellenkezőjét kérdezném: hogy miért nem mossák a pénzt, mármint az aprópénzt. Csak szignalizációként jelzem, hogy hihetetlenül piszkos a váltópénz, amit Magyarországon használunk. (Derültség.) Tulajdonképpen egy írásbeli kérdést akartam feltenni, hogy miért nem mossák a pénzt, ami higiéniai és járványügyi szempontból meg esztétikai szempontból is felmerül. Maguk is vásárolnak a boltokban, és látják, milyen állapotban vannak a pénzek. Régen megvolt ennek a rendje, úgy tudom, hogy intézményesen gondoskodtak erről, mosták és fertőtlenítették a váltópénzt. Tehát hogyha közvetítenék a miniszter úrnak, hogy ezzel foglalkozni kellene, vagy meg kellene határozni, hogy ez esetleg más minisztériumra tartozik! Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Papp Zsófiának:) Hadd kérjem azt, hogy Mécs képviselő úrnak személyesen legyen szíves megadni a választ, mert máris itt van az angol delegáció - ezért is pörgetjük a dolgot. Ha valakit még legalább ennyire foglalkoztat a kérdés, akkor kérem, hogy csatlakozzon a személyes tanácsadáshoz vagy tájékoztatáshoz.

Szavazás

Ezzel ezt a napirendi pontot bezárnánk, köszönöm szépen a megjelenésüket... (Közbeszólások: Szavazni kell!)..., pontosabban szavazni fogunk az általános vitára való alkalmasságról.

Aki egyetért azzal, hogy ezt a törvényjavaslatot általános vitára bocsássuk, az, kérem, kézfelemeléssel jelezze. (Szavazás.) Tíz. Aki nem értett egyet ezzel? (Szavazás.) Kettő. Aki tartózkodott? (Szavazás.) Négy.

A bizottság általános vitára alkalmasnak tartotta a törvényjavaslatot.

Az ajánlásokat, azt javaslom, írásban adjuk be, és akkor ebben az esetben nem állítanánk jelöltet. Egyetért-e a bizottság ezzel a javaslattal? (Szavazás.) Igen, köszönöm szépen.

Egyebek

A negyedik napirendi ponthoz érkeztünk, amelynek keretében rögtön fogadjuk a brit parlament alsóháza összpárti magyar-IPU delegációjának a tagozatát. Ezt megelőzően azonban van egy-két dolog, amit szeretnék a képviselő hölggyel és urakkal megtárgyalni, például az, hogy július 3-án, kedden, 14 órakor itt lesz a NATO védelmi felülvizsgálati bizottságának a delegációja. Amikor ez a múltkori ülésünkön szóba került, akkor Vadai Ágnes és Nyitray András jelezte, hogy ezen részt tudnak venni. (Dr. Vadai Ágnes: A jelen állás szerint!) Tehát július 3-a, kedd, 14 óra az időpont.

DR. VADAI ÁGNES (MSZP): Elnök úr, a jelen állás szerint igen.

ELNÖK: A jelen állás szerint igen. A jelen állás szerint Nyitray András képviselő úr el tud-e jönni?

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Igen, igen.

MÉCS IMRE (MSZP): Elnök úr, én is tudok jönni.

ELNÖK: Mécs Imre képviselő úr, köszönjük szépen. Van-e még esetleg, aki el tud jönni?

MÉCS IMRE (MSZP): És itt lesz?

LABAN JÁNOS főtanácsadó: Egy 40 fős delegációról van szó, úgyhogy nem itt lesz, majd időben értesítjük önöket a helyszínről.

ELNÖK: A képviselők időben értesítést kapnak a helyszínről, mivel 40 fős a delegáció, és így ide nem fognak beférni. Köszönöm szépen.

Kérem, hogy még ne menjenek el képviselőtársaim, mert lesz egy rövid fogadás.

A bizottsági ülést ezennel bezárom, innen kezdve az angol delegációt várjuk. Köszönjük szépen a megjelenést.

(Az ülés befejezésének időpontja: 10 óra 30 perc)


Karsai Péter
a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Molnár Emese