HRB-26/2008.
(HRB-1-81/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának
2008. december 3-án, szerdán, 11 óra 05 perckor
az Országház földszint 93. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról.) *

Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/6687. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról) *

A külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény és a külföldre utazásra felhasználható más okmányokkal kapcsolatos szabályozásra vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/6769. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról) *

Egyebek *

 



Napirendi javaslat

  1. A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslat
  2. (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról.)

    Meghívottak: a Pénzügyminisztérium képviselői

    a Honvédelmi Minisztérium képviselői

    az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium képviselői

  3. Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/6687. számú törvényjavaslat
  4. (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról)

    Meghívottak: a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium képviselői

  5. A külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény és a külföldre utazásra felhasználható más okmányokkal kapcsolatos szabályozásra vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/6769. számú törvényjavaslat
  6. (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról)

    Meghívottak: az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium képviselői

  7. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Keleti György (MSZP), a bizottság alelnöke

Karsai Péter (MDF), a bizottság alelnöke
Ecsődi László (MSZP)
Dr. Gál Zoltán (MSZP)
Laboda Gábor (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Csampa Zsolt (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Dr. Simon Miklós (Fidesz)
Tóth Gábor (Fidesz)
Básthy Tamás (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Lázár János (Fidesz) Csampa Zsoltnak (Fidesz)
Katanics Sándor (MSZP) Dr. Gál Zoltánnak (MSZP)
Rába László (MSZP) Ecsődi Lászlónak (MSZP)
Tóth Károly (MSZP) Keleti Györgynek (MSZP)
Nyitray András (Fidesz) Dr. Simon Miklósnak (Fidesz)

A bizottság részéről

Laban János főtanácsadó
Dr. Nagy Zoltán munkatárs
Ácsné Kovács Katalin munkatárs

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Varga Valéria főosztályvezető-helyettes, Pénzügyminisztérium
Dr. Pintér Ferencné főosztályvezető, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Barna Péter főosztályvezető, Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Dr. Bodnár Gergely főosztályvezető, Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 11 óra 05 perc)

Elnöki megnyitó

KELETI GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelettel üdvözlöm képviselőtársaimat, a meghívottakat.

A napirend elfogadása

A mai ülésre a kiküldött meghívó alapján az alábbi napirendet javasolom. Első napirendi pontként a Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatokról szóló döntések, a második az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/6687. számú törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatokról szóló döntések, a harmadik a külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény és a külföldre utazásra felhasználható más okmányokkal kapcsolatos szabályozásra vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/6769. számú törvényjavaslat kapcsolódó módosító javaslatairól szóló döntések, illetve a negyedik az egyebek napirendi pont.

Kérdezem a képviselőtársaimat: van-e valakinek a napirendhez megjegyzése, más javaslata? (Nincs jelzés.) Nem látok ilyet. Aki egyetért a napirenddel, kérem, szíveskedjen szavazni. (Szavazás.) A bizottság a napirendet egyhangúlag elfogadta.

A bizottság helyettesítési rendje a következő a mai ülésen: Katanics Sándort Gál Zoltán, Tóth Károlyt Keleti György, Rába Lászlót Ecsődi László, Lázár Jánost Csampa Zsolt, Nyitray Andrást Simon Miklós helyettesíti.

A Magyar Köztársaság 2009. évi költségvetéséről szóló T/6571. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról.)

Tisztelettel köszöntöm a megjelent Varga Valéria főosztályvezető-helyettes asszonyt, Pintér Ferencné főosztályvezető asszonyt. A képviselőtársaim megkapták a kiegészítő ajánlást, egy kapcsolódó módosító javaslatról kell döntenünk, amely 7 ajánlási pontra van szétbontva. Az összefüggő javaslatokról együtt szavazunk, egy szavazásra fog sor kerülni.

(Jelzésre.) Kérdést kíván feltenni képviselőtársam.

LABODA GÁBOR (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Azt szeretném kérdezni az Igazságügyi Minisztérium képviselőjétől, mivel a büntetés-végrehajtási szakszervezet tájékoztatott arról, hogy a dologi kiadásoknál mintegy másfél milliárdos, személyiben pedig 500 millió forintos átcsoportosításra került sor az IRM-fejezeten belül, ezért kérdezném, hogy ez így van-e, és ha igen, akkor miért.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Kontrát képviselő úr is kért szót, nyilván kérdése van.

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm szépen. Nem kérdésem, hozzászólásom lenne, ha lehet, azt elmondanám, a 63. számú kapcsolódó módosító indítványhoz.

ELNÖK: Annyiban kérnék egy kis türelmet, mert ez általános kérdés volt. Megkapja a választ, elmondom a módosító javaslatot, és akkor lesz mód és lehetőség.

Kérjük a választ.

DR. PINTÉR FERENCNÉ főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Köszönöm szépen. A IRM fejezeten belül költségvetés támogatás átcsoportosítása nem történt. A fejezet címeinél mindenkinél azonosan, a tervezési köriratban meghatározottak szerint történt a költségvetés tervezése. A büntetés-végrehajtás eredeti előirányzata 2008-ban 36 milliárd forint volt, 2009-re 35,6 milliárd, tehát valóban van egy másfélmilliárdos csökkenés, amiből 800 millió forint a fejezeti egyensúlyi tartalékban van, tehát az eleve nincs benne senkinek a költségvetésben, hanem a külön kötetben, elkülönített táblázatban szerepel. A 700 millió forint pedig egy általános báziscsökkentés, mely minden központi költségvetési szervet és a tárcán belül minden intézményt 1,5 százalékos mértékben, azonos módon érintett.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Laboda képviselőtársam megkapta a választ, akkor rátérnénk valóban a szavazásra. (Kontrát Károly: Ehhez kapcsolódnék.) Tessék!

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Ahhoz szeretnék hozzászólni, ami a napirendünkhöz kapcsolódik, ami módosító indítványokat Lázár Jánossal nyújtottam be. Úgy tudom, ezt tárgyaljuk.

ELNÖK: Most még általános kérdéseket kívánnak feltenni a képviselőtársaim. (Kontrát Károly: Általános kérdések nincsenek napirenden.) Nincsenek, ez így igaz, de mivel a költségvetésről van szó, gondolom, nem illik megtagadni a képviselőknek. Képviselőtársam, ha azt fogom mondani, hogy a 63/1. Lázár János és Kontrát Károly képviselők kapcsolódó módosító javaslata, akkor meg fogom kérdezni, hogy kinek van ehhez hozzászólása. (Kontrát Károly: Azt hittem, ezt tárgyaljuk. Mert ezt a módszert fogadta el a bizottság.)

Alelnök úr, öné a szó.

KARSAI PÉTER (MDF): Köszönöm szépen. Csatlakozom Laboda Gábor képviselő úr kérdéséhez, pontosabban jó, hogy megkérdezte.

Én viszont a múltkor kérdeztem egy olyat, amire nem kaptam választ, nyilván azért nem, mert el kellett közbe mennem a plenáris ülésre. De utána kérdeztem a szakértőnket, hogy a kérdésemre a válasz elhangzott-e, és azt mondták, hogy nem. Ez is a büntetés-végrehajtáshoz kapcsolódik, mégpedig emlékezetem szerint készült egy kétéves programterv, és az volt a kérdésem, hogy azt aláírták-e, és amennyiben aláírták, akkor ez a mostani csökkentés, amit Laboda úr kérdezett, érintette-e annak a végrehajtását. Nem ismétlem meg, amit a múltkor is elmondtam, aggályosnak találom, ha még erről a területről pénzt vonunk el, az már veszélyes.

ELNÖK: Parancsoljon, kérem, válaszoljon!

DR. PINTÉR FERENCNÉ főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A "Felelősen, felkészülten" programot Draskovics miniszter úr készíttette a büntetés-végrehajtással, annak érdekében, hogy legyen a büntetés-végrehajtásnak egy hosszú távú fejlesztési koncepciója. A program folyamatos egyeztetés alatt van a minisztériumban, természetesen önök is tudják, hogy a pénzügyi válság befolyásolta a program végrehajtását, és ennek megfelelően átdolgozásra került. A 2009-es költségvetés már ennek figyelembevételével került meghatározásra.

Mivel hazai költségvetési forrásból nincs lehetőség a büntetés-végrehajtásnál többlettámogatásra, ami ebben a programban segíthetne, így európai uniós támogatásból, pályázat útján kerül sor a program jelentős részének a megvalósítására. Erre a büntetés-végrehajtás az EKOP program keretében 3 milliárdos pályázati programot adott be.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Kontrát Károly: Szeretnék hozzászólni a napirendi ponthoz.) Mindjárt következik, képviselőtársam. Nem értem ezt az ideges hangulatot.

Tehát a kiadott kiegészítő ajánlásban a 63/1. sz. alatt Lázár János és Kontrát Károly képviselők, kapcsolódva a T/6571/51. számon benyújtott módosító javaslatukhoz, a törvényjavaslat 1. számú melléklet XIV. fejezet 1. cím módosítását javasolják.

Előbb megkérdezem a kormány álláspontját, és megadom önnek a szót. Kérdezem a kormány álláspontját.

VARGA VALÉRIA főosztályvezető-helyettes (Pénzügyminisztérium): Nem támogatjuk.

ELNÖK: Nem támogatják. Öné a szó, képviselő úr.

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Lázár János képviselőtársammal azért nyújtottuk be ezt a kapcsolódó módosító indítványt, amelynek az a lényege, hogy átcsoportosítással 3 milliárd forintot bocsássunk a rendőrség rendelkezésére új rendőrőrsök létrehozására, illetőleg a jelenlegi rendőrőrsök felújítására.

Úgy gondoljuk, az elmúlt hetek-hónapok erőszakos bűncselekményei kapcsán joggal erősödött meg az emberekben az az álláspont, hogy Magyarországon nem érzik teljes biztonságban magukat, ezért erre az új helyzetre tekintettel tettük ezt a javaslatot. Ez egy első lépés lenne a rendőrség megerősítése területén. Jelenleg Magyarországon 247 rendőrőrs működik, ezeknek a rendőrőrsöknek a létrehozására van lakossági igény is. Engedjék meg, hogy konkrétan megemlítsem a kiskunlacházi szörnyű bűncselekményt, amelynek következtében az ottani polgármester bejelentette, hogy szeretnék, ha rendőrőrsöt hozna létre a rendőrség Kiskunlacházán, de az ország más területén is van erre igény.

Szeretném arra is felhívni a figyelmet, hogy a vidéki Magyarország rendészeti megerősítése nagyon fontos, hiszen 818 kmb-státusz nincs betöltve Magyarországon, ez hihetetlen, ez példátlan. Úgy gondolom, e tekintetben is lépni kell, és azért is mondtam, hogy ez a rendőrőrsprogram az első lépés lenne, ami a 2009-es költségvetésben szerepel. Abban bízom, és azt kérem a többi képviselőtársamtól is, hogy támogassák, hiszen úgy gondoljuk, hogy a közbiztonság, a magyar emberek biztonsága nem pártpolitikai kérdés, hanem nemzeti kérdés, nemzeti ügy, ezért kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy a kapcsolódó módosító indítványunkat támogassák.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Kér-e még valaki szót, van-e vélemény, észrevétel, megjegyzés? (Jelzésre.) Tessék, Gál képviselő úr!

DR. GÁL ZOLTÁN (MSZP): Elsősorban Kontrát képviselő úr felvetésére szeretnék válaszolni. Ami a módosító indítványt illeti, az ember ezzel úgy van, hogy szíve szerint támogatná, mert hasznos célra menne, de nyilvánvalóan hasznos célokra van elosztva ez az összeg, más hasznos célokra.

Ami az indokolást illeti, ahhoz hozzá kell tennem két dolgot. Szakmailag nem vagyok biztos benne, hogy a körzeti megbízotti hálózat szélesítése segít azon a problémán, amit a képviselő úr - egyébként helyesen - felvetett. Az a tapasztalat, most már évtizedes tapasztalat, hogy különösen nagyobb településeken - de még kistelepüléseken is - egy szem ember kevés ahhoz, hogy a helyzetet megváltoztassa. Én inkább annak lennék a híve, hogy mozgékony, nagyobb erőt képviselő egységek jönnének létre, semmint szétszórjuk az embereket, hiszen nagyon jól tudjuk, hogy a körzeti megbízottak jelentős része éppen nincs a helyén, mert el van vezényelve, mert szabadságon van, tanul meg nem tudom, miért, napokig vagy hetekig állnak üresen sokszor a körzeti megbízotti irodák.

Éppen ennek a helyzetnek a meghaladására - felhívom a képviselőtársam figyelmét - tartalmaz a költségvetés 1 600 millió forintot, hogy a kistelepülések biztonságát mozgékony, több embert, erre speciálisan kiképzett embereket telepítsenek, különösen azokra a helyekre, ahol a közbiztonság problémásabb a többinél. Ezek többnyire a hátrányos helyzetű térségek. Tehát erre a fejezetben nem a rendőrség címén, de a fejezetnél van 1 600 millió forint. Nyilván ennek a hálózatnak a kiépítése több évet vesz majd igénybe.

Ezenkívül megállapodás van, hogy a közigazgatási bírság mintegy 4 milliárd forintja a rendőrség részére lesz folyósítva, ennek a 4 milliárd forintnak körülbelül a felét éppen ennek a programnak a végrehajtására fogják fordítani, másik részét pedig egyéb célokra. Ez nem szerepel a költségvetésben, tehát több pénzt kap a rendőrség, mint amit a költségvetés az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fejezeténél erre jelen pillanatban kimutattak.

Hozzáteszem természetesen, hogy ennél több is jó lenne, de jelen pillanatban ez van, és összességében úgy látom, hogy bizonyos programok elindítása mellett feszítetten, de a rendőrség működése a jövő évi költségvetésben is biztosítva van.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tóth Gábor képviselő úr kért szót.

TÓTH GÁBOR (Fidesz): Csak két mondatot szeretnék hozzátenni a Kontrát és Lázár képviselőtársaim által beadott módosítóhoz. Ugyanis én Bag polgármestereként az elmúlt héten a közmeghallgatáson szembesültem azzal, ami alátámasztja az itt elhangzottakat. A "bizalom" szó és fogalom nincs meg a gyorsreagálású rendőrök esetében. A kmb-snek, aki ott lakik a faluban, a saját kisközségemnél - 4 ezer fős településről van szó - a második rendőrnek próbáljuk a lakhatási feltételeket saját nyűgünkre megteremteni, mert az a rendőr igaz, hogy el fog járni szolgálatba, de ott lakik, és a környezetében lévő emberekkel van bizalom. A bizalmi tőke nem helyettesíthető. 16 millióért közterület-figyelő kamerarendszert telepítettünk a közbiztonság stabilizálása érdekében. Ezeket egy program keretében ki lehet helyezni, de a bizalmat nem lehet helyettesíteni semmivel.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Karsai képviselő urat illeti a szó.

KARSAI PÉTER (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Ez tipikusan olyan javaslat, aminél az ember azon töri a fejét, hogy most melyik ujját is harapja. Mert ahhoz kétség nem fér, hogy - ahogy ezt már mi is többször elmondtuk - igenis szükség volna egy rendőrőrsprogramra. Nem is ennyire, hanem talán lényegesen többre, hogy valóban működjön, hogy hatékonyan tudjon működni, ahogy azt a képviselőtársaim elmondták.

De ezzel a javaslattal az a baj, hogy ugyanakkor látom, hogy másik területről, pont az előbb általam is kérdezett büntetés-végrehajtástól igyekszik 500 millió forintot elvenni, ezt nem tudom ilyen módon támogatni. Ha az általános vitában - tehát az első körben - ezt a 3 milliárd forintot egy másik fejezetből vett volna el, akkor most két kézzel támogatnám, de így sajnos azt kell mondanom, hogy nem tudjuk így támogatni. Mindamellett egyetértek a céllal.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kontrát képviselő úr kért szót.

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Annyit szeretnék hozzátenni a Gál Zoltán által elmondottakhoz, arra reagálva, és egyetértve a Tóth Gábor képviselőtársam által elmondottakkal, hogy az nem ugyanaz, hogy valahova gyorsreagálású erők érkeznek, és ott vannak egy-két-három óráig, mint az olyan helyzet, hogy akár a kmb-s rendőrök is ott vannak állandóan.

Hadd mondjam el, hogy most, a mai napon nyílt Csót községben - 6 fő rendőrlétszámmal - kmb-s iroda, ahol az önkormányzat biztosította a helyiséget, kifestette, rendbe tette, ellátta fűtéssel, a rendőrségnek csak a rezsit, illetve a létszámot kell biztosítani. Úgy gondolom - és ezt hangsúlyoztam, ezért is kérem a támogatást -, hogy ez első lépés, nyilvánvalóan a rendőrség nem általában működik, hanem egy adott településen működik, az önkormányzatokkal való kapcsolatfelvételt és kapcsolatkiépítést nagyon aláhúznám. Azt gondolom, magam 18 éve vagyok önkormányzati képviselő, van tapasztalatom a tekintetben, hogy az önkormányzatok fogékonyak arra, hogy támogassák a rendőrség bűnüldözési, bűnmegelőzési feladatait. Úgy gondolom, ha az ORFK vezetése felvenné a kapcsolatot - elindulna ez a program - az illetékes önkormányzatokkal, meghatározná azt a kört, hogy mi is jön szóba, mert ez nem pártpolitikai, hanem életmentő kérdés, akkor ezzel az első lépéssel jelentős lépést tennénk a vidék közbiztonságának erősítése érdekében.

Ezért kérem a tisztelt képviselőtársaimat, hogy támogassák. Egyébként valóban, ez nem friss pénz, ez fejezeten belüli átcsoportosítás, de szeretném elmondani, hogy mi Lázár Jánossal az általános vitában, illetve az első körben 8 milliárdos többletforrást szerettünk volna biztosítani a rendőrségnek, és ez a bizottság - emlékezzenek rá - egy szavazattöbbséggel támogatta is, csak a módosító indítványok szavazásánál nem kapott többséget.

Tehát szeretném azt mondani, hogy fontos a támogatása, mert úgy gondoljuk, sajnos azt tapasztaljuk, hogy romlott a közbiztonság, új helyzet van, amire reagálni kellene. Ezért kérem a tisztelt képviselőtársaim támogatását.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm az értékes hozzászólásokat. Mivel több hozzászólás nem mutatkozik, szavaznánk a módosító javaslatról. Emlékeztetem önöket arra, hogy a kormány nem támogatta, de arra is emlékeztetnék, hogy az összes lábról együtt szavazunk, vagyis a mostani döntés az ajánlásban szereplő valamennyi többi kapcsolódó módosító javaslatra döntéssel bír. Képviselőtársaim, aki igennel szavaz, azt kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) Hét igen. Aki nemmel szavaz, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) Kilenc nem. Tartózkodás nem volt. Megállapítom, hogy a bizottság elutasította, nem támogatta a módosító indítványt, de az egyharmados támogatottsága megvan.

Ezzel megköszönöm a kedves hölgyek jelenlétét, további jó munkát kívánunk.

Egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/6687. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról)

Áttérnénk a 2. napirendi pontra, az egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról szóló T/6687. számú törvényjavaslat kapcsolódó módosító indítványairól fogunk szavazni. A bizottság ülésén Barna Péter főosztályvezető úr jelent meg a kormány képviseletében. A bizottság tagjai valamennyien megkapták a kiegészítő ajánlást, jelezni fogom, amikor más ajánlási pontban szereplő módosításokhoz is kapcsolódik majd a döntésünk.

A titkár úr most tájékoztatott, hogy az első helyen kijelölt gazdasági bizottság 5 kapcsolódó módosító indítvánnyal foglalkozott, de egyik sem tartozik a Honvédelmi és rendészeti bizottság hatáskörébe, így ezekről nyilván nem fogunk tárgyalni.

Kérem a képviselőtársaimat, térjünk vissza a kiegészítő ajánláshoz, annak 1. pontjában dr. Orosz Sándor és képviselőtársai nyújtottak be kapcsolódó módosító indítványt, kapcsolódva a T/6687/8/1. számú módosító indítványhoz. Amennyiben ebben a kérdésben döntünk, azzal a 3. pontban szereplő módosító indítványt is eldöntjük, mivel tartalmilag összekapcsolódnak.

Kérdezem a kormány álláspontját.

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! A kormány a 3. pontban, illetve az 1., 3. pontokban szereplő kapcsolódó módosító javaslatot támogatja.

ELNÖK: Az 1. ponthoz kérem, mivel ön 4-est mondott, tehát az 1. és 3. pontokat kérdeztem.

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Elnézését kérem, helyesbítek. A kiegészítő ajánlás 1. pontjában megfogalmazottakat a kormány nem támogatja.

ELNÖK: Köszönöm. Tehát a kormány nem támogatta Orosz Sándor és képviselőtársainak 1. pontban szereplő kapcsolódó módosító indítványát. Van-e ezzel összefüggésben bárkinek véleménye, észrevétele? (Jelzésre.) Karsai úr!

KARSAI PÉTER (MDF): Ez egy érdekes javaslatcsomag, ami előttünk fekszik. Az az érzésem - nem tudom, majd erről mondják el, ha nem jól gondolom -, szóval az derül ki ebből a módosítóindítvány-csomagból, hogy mintha a hadihajós tevékenység örvén végezhetnének más, mondjuk a Balatonon vagy a Tisza-tavon nem oda illő tevékenységet. Ezért pontosítják a katonai úszólétesítményt, pontosan abban a bizonyos f) pontban, amit most ön nem támogatott, egészen pontosan leírja, hogy mire gondol, mi az a hadihajós tevékenység, hogy csak a II. világháborúból visszamaradt, robbanóanyagot tartalmazó.

Magyarán, mintha valaki azt sejtené, vagy azt tételezné fel, hogy hadihajók járkálhatnak, mondjuk a Tisza-tavon vagy az élő folyóinkon, és ott más tevékenységet is végezhetnének, ezért akarja pontosan körülírni. Jól sejtem én ezt, vagy ez csak belemagyarázás?

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Valójában a szabályozás célja, hogy jól meghatározott, jól körülhatárolt esetekben lehessen csak a védett vízterületen ezeket a járműveket használni, meghatározott céllal. Ezzel abszolút egyetértünk. Az összefüggő másik kapcsolódó módosító javaslat szövegezésében egészen pontosan, precízen megfogalmazott kodifikációs megoldásban látjuk annak a megoldását, hogy ez meg tudjon történni. Azt támogatjuk, ennek megfelelően a hozzá hasonló, de nem teljesen pontos megoldást nem tudjuk támogatni.

Alapvetően itt azzal, hogy a II. világháborúból származik-e vagy nem - ez utóbb derül ki -, tehát ilyen módon törvényi szinten nem lehet megfogni a tevékenységet, illetőleg a "robbanóanyagot" helyett "lőszerek, robbanószerek", illetőleg nemcsak a "hatástalanítását", hanem a "felkutatását, megsemmisítését", ezek is olyan fogalmi kritériumok, amelyeket szükségesnek tartottunk, és egy másik kapcsolódó módosító javaslatban, amelyet támogatni fogunk, ez pontosan így jelenik meg.

A kettő összefüggése okán ezt nem támogatjuk, a másik megoldást fogjuk támogatni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Valóban előfordulhat napjainkban is, hogy egy repülőeszköz, egy helikopter szerencsétlenség folytán beleesik, mondjuk a Balatonba, és akkor a kiemeléséhez a honvédségnek vannak eszközei. Tehát horgászat nem lesz.

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Nem.

ELNÖK: Képviselőtársaim, van-e még valakinek kérdése, észrevétele? (Nincs jelzés.) Nincs hozzászólás. Akkor tehát emlékeztetnék rá, hogy a kapcsolódó módosító indítványt a kormány nem támogatja. Ki támogatja? (Nincs jelzés.) Nincs ilyen, tehát az egyharmados támogatottságot sem kapta meg. Ezzel gyakorlatilag a 3. pont sorsa is eldőlt.

A 2. pontban Gazda László és Kiss Ferenc képviselők - kapcsolódva a T/6687/8/1. számú módosító indítványhoz a Törvényjavaslat 7. §-át kívánja módosítani. Ennek a szavazásnak az eredménye a 4. pontban jelölt, ugyancsak Gazda László és Kiss Ferenc képviselők módosító indítványának sorsáról is dönt.

Mi a kormány álláspontja.

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Támogatjuk. Ez az a kapcsolódó módosító javaslat, amely pontosan fogalmazza meg a szabályozási kört.

ELNÖK: Tehát a kormány támogatja. A képviselőtársaimnak van-e észrevétele, véleménye? (Jelzésre.) Parancsoljon, Ecsődi úré a szó.

ECSŐDI LÁSZLÓ (MSZP): Nem kekeckedő akar lenni a kérdés, de ha annyira pontosító, hogy "lőszer és robbanótestek", tehát ha egy lőszer nélküli repülőgép zuhan bele a Balatonba, akkor azt már nem lehetne kiszedni a Balatonból?

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Kétségtelen, hogy nem ezekkel az eszközökkel, nem ezen a módon, nem ezen felhatalmazás alapján történne. Ez kifejezetten - ahogy az előző javaslat is megfogalmazta - a robbanóanyagot tartalmazó testeknél a katasztrófaelhárítási tevékenységre vonatkozik.

ELNÖK: Jó, köszönöm szépen. Azt tudjuk tehát, hogy a kormány támogatja, több hozzászólást vagy jelentkezést nem látok, szavazni fogunk. Aki támogatja ezt az indítványt, kérem, hogy szavazzon! (Szavazás.) Tizenhat, tehát a bizottság egyhangúlag támogatta.

Az 5. pont következik, amelyben Gazda László, Kiss Ferenc és Tompa Sándor képviselőtársaink nyújtottak be kapcsolódó módosító indítványt, amellyel a Törvényjavaslat 13. §-át új (1) bekezdéssel javasolják kiegészíteni. Ez a döntésünk a 6. pontban szereplő módosító indítvány döntése is egyben.

Kérdezem a kormány álláspontját.

BARNA PÉTER főosztályvezető (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium): Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. Van-e hozzászólás, észrevétel, vélemény? (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, akkor szavazunk. Aki támogatja a módosító indítványt, szíveskedjen kézfelemeléssel szavazni! (Szavazás.) Tizenhat, vagyis egyhangúlag elfogadta a bizottság.

Az ajánlásban szereplők végére értünk. Van-e a képviselőtársaimnak vagy a kormány képviselőinek tudomása arról, hogy kellett volna valamilyen módosítóról szavazni, de nem tettük meg? (Nincs jelzés.) Nem látok ilyen jelzést.

Köszönöm szépen, megköszönöm a jelenlétét, és ezzel a 2. napirendi pontot lezárom.

A külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény és a külföldre utazásra felhasználható más okmányokkal kapcsolatos szabályozásra vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/6769. számú törvényjavaslat (Döntés a kapcsolódó módosító javaslatokról)

Tisztelt Képviselőtársaim! Rátérünk a 3. napirendi pontra, amely a külföldre utazásról szóló 1998. évi XII. törvény és a külföldre utazásra felhasználható más okmányokkal kapcsolatos szabályozásra vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló T/6769. számú törvényjavaslat vitájához benyújtott kapcsolódó módosító indítványok döntéséről szól. Üdvözlöm dr. Bodnár Gergely főosztályvezető urat, aki a kormány képviseletében jelent meg.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kiegészítő ajánlásban több kapcsolódó módosító indítvány van, jelezni fogom, hogy melyik melyikhez kapcsolódik.

Az 1. számú javaslatban Tóth András képviselő úr a törvényjavaslat 10. § (3) bekezdésében kíván módosítást végrehajtani. Amennyiben erről döntünk, az hatással lesz a 3. pontban, ugyancsak általa benyújtott módosító indítványra.

Kérdezem a kormány képviselőjét, mi a kormány álláspontja.

DR. BODNÁR GERGELY főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A kormány nem támogatja a módosító indítványt.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. Van-e hozzászólás, észrevétel, vélemény? (Nincs jelzés.) Nem látok jelentkezőt, így szavazunk. Aki támogatja a benyújtott módosító indítványt, melyhez kapcsolódik a 3. pontban szereplő is, kérem, szíveskedjék kézfelemeléssel jelezni! (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság egyharmada sem támogatta.

A 2. pontban Tóth András képviselő úr ugyancsak benyújtott egy kapcsolódó módosító indítványt, mely a törvényjavaslat 10. § (3) bekezdését kívánja módosítani. Amennyiben ebben döntünk, az hatással lesz a 4. pontban szereplő, szintén Tóth András által benyújtott kapcsolódó módosító indítványra.

Kérdezem a kormány álláspontját.

DR. BODNÁR GERGELY főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): A kormány nem támogatja.

ELNÖK: A kormány tehát nem támogatja. Van-e észrevétele, véleménye, hozzászólása valakinek? (Nincs jelzés.) Nem jelentkezik senki, így szavazunk. Aki támogatja, kérem, szíveskedjék kézfelemeléssel jelezni! (Szavazás.) Megállapítom, hogy a bizottság egyharmados támogatottságát sem kapta meg.

Mivel több ajánlási pont itt nincs, meg kell kérdeznem, hogy van-e a kormány vagy a képviselő urak részéről valaki, aki tud olyat, amit kellett volna tárgyalni, de nem tárgyaltuk, nem döntöttünk. (Nincs jelzés.) Nincs ilyen.

Köszönöm szépen, ezzel a végére értünk, jó munkát kívánok a főosztályvezető úrnak.

Egyebek

Az egyebek tekintetében szeretném önöket tájékoztatni, hogy a jelenlegi állás szerint kedden 13 óra 30-kor kell még üléseznünk, ezen a napon a külügyi bizottsággal együttes ülésen tárgyaljuk meg a nemzeti katonai stratégiát, melyet ma kiosztottunk, és még e héten küldünk el futárpostával a képviselő urakhoz.

A napirend megtárgyalását követően a bizottságunk külön fogja folytatni az ülését, és megtárgyaljuk a HM által benyújtott négy további jelentést: a légvédelemről, a radar- és harcászati repülőeszközökről, valamint a laktanya-rekonstrukcióról szóló kötelezett jelentésekről van szó. Ha minden igaz, ez lesz a bizottság utolsó ülése, amit már említettem.

Szeretném önöket tájékoztatni - nem tudom, hallották-e -, a rádióban bejelentették, hogy a fegyveres és rendvédelmi szervek kezdeményezik soron kívüli bizottsági ülés összehívását, nyilván a most folyó bértárgyalásokkal összefüggésben. Ezt csak azért mondom, hogy tudjanak róla az urak, amennyiben még nem tájékozódtak, a felkérő levél a bizottsági elnök úrhoz tegnap megérkezett, az elnök úr dönt ebben a kérdésben. Nyilván ő tudja, hogy mikor, meddig ülésezik a parlament, mikor van szünet a plenáris munkában - nem a képviselői munkában -, a feladat fontosságára és a kérés súlyára való tekintettel dönteni fog, hogy mikor hívja össze ezt az ülést.

Képviselőtársaim, van-e bárkinek még bejelentenivalója? (Karsai Péter jegyzőkönyvön kívüli megjegyzése.) Az ülést bezárom, megköszönöm a segítséget.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 40 perc)

 

 

Keleti György
a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Szoltsányi V. Katalin