HRB-17/2009.
(HRB-1-100/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának
2009. szeptember 14-én, hétfőn, 16 óra 38 perckor
az Országház fszt. 93. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10193. számú beszámoló *

Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat *

Határozathozatal *

Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10194. számú beszámoló *

Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat *

Határozathozatal *

Egyebek *


Napirendi javaslat

1. a) Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló (J/10193. szám)

(Általános vita)

(Első helyen kijelölt bizottságként)

b) Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat (H/.... szám)

(Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)

Meghívottak:

Honvédelmi Minisztérium képviselői

2. a) Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló (J/10194. szám)
(Általános vita)
(Első helyen kijelölt bizottságként)

b) Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat (H/.... szám)
(Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)
Meghívottak:
Honvédelmi Minisztérium képviselői

3. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Lázár János (Fidesz), a bizottság elnöke

Keleti György (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Gál Zoltán (MSZP) a bizottság alelnöke
Ecsődi László (MSZP)
Katanics Sándor (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Rába László (MSZP)
Tóth Károly (MSZP)
Csampa Zsolt (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Nyitray András (Fidesz)
Dr. Simon Miklós (Fidesz)
Tóth Gábor (Fidesz)
Básthy Tamás (KDNP)
Dr. Molnár Lajos (SZDSZ)
Karsai Péter (független)

Helyettesítési megbízást adott

Laboda Gábor (MSZP) Keleti Györgynek (MSZP)

A bizottság titkársága részéről

Laban János főtanácsadó, a bizottság titkára
Dr. Nagy Zoltán, a bizottság munkatársa
Ácsné Kovács Katalin munkatárs

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Bali József védelempolitikai szakállamtitkár, Honvédelmi Minisztérium
Tomaj Dénes főosztályvezető, Külügyminisztérium

Megjelentek

Nagy Tibor dandártábornok, a MH Műveleti Központ parancsnoka
Koltai Enikő, Külügyminisztérium

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 16 óra 38 perc)

Elnöki megnyitó

DR. LÁZÁR JÁNOS (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok a Honvédelmi és rendészeti bizottság mai ülésén. Arra kérem a vendégeket és a képviselőtársaimat, szíveskedjenek a helyüket elfoglalni, a képviselőtársaimtól pedig azt kérem, hogy a jelenléti ívet szíveskedjenek kézjegyükkel ellátni, hogy a bizottsági ülést meg tudjuk kezdeni, a helyettesítéseket szeretném látni. Laboda képviselő urat talán helyettesíteni kell, alelnök úr megérkezett, Kontrát képviselő úr útban van.

Tehát Laboda képviselő urat Keleti György képviselő úr fogja helyettesíteni a mai ülésen, így a bizottsági ülés határozatképes.

Tisztelettel köszöntöm a mai ülésen képviselőtársaimat, mint említettem önöknek, az előbb jelzett helyettesítéssel a bizottsági ülés határozatképes.

A napirend elfogadása

Ma a következő napirendi pontok megtárgyalását kezdeményezem, tisztelt képviselőtársaimnál. Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10193. számú beszámoló általános vitája, a beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat, azaz döntés a bizottsági önálló indítvány elfogadásáról; a 2/a: az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10194. számú beszámoló általános vitája; 2/b: a beszámoló elfogadásáról szóló országgyűlési határozati javaslat, azaz döntés a bizottsági önálló indítvány elfogadásáról.

Kérdezem tisztelt képviselőtársaimat, hogy az előterjesztett napirendi pontok kapcsán van-e kérdés, vélemény vagy észrevétel. (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, szavazásra teszem fel az előterjesztést. Ki támogatja az előterjesztett napirendi pontokat? Kérem, kézfeltartással jelezzék! (Szavazás.) Köszönöm szépen, egyhangúlag fogadtuk el.

Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10193. számú beszámoló

Az egy magyar vezetésű afganisztáni tartományi újjáépítési csoport létesítéséről és működésének előkészítéséről szóló 2115/2006. (VI. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat

Az előterjesztett napirendi pontok kapcsán tisztelettel köszöntöm Bali József urat, a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikai szakállamtitkárát, dr. Till Szabolcs urat, a HM jogi főosztályának vezetőjét és Nagy Tibor dandártábornok urat a HM műveleti központ parancsnokát.

Első helyen kijelölt bizottságként a beszámoló általános vitára való alkalmasságáról, valamint az elfogadó határozati javaslat benyújtásáról kell döntenünk. A szóbeli kiegészítésre kerül először sor. Parancsoljanak! Kíván-e a Honvédelmi Minisztérium szóbeli kiegészítést fűzni az előterjesztésekhez?

BALI JÓZSEF (Honvédelmi Minisztérium): Igen, köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A szövetséges együttműködés keretében megvalósuló, határátlépéssel járó csapatmozgásokat az alkotmány 35. § (1) bekezdés h) pontja, valamint a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2004. évi CV. törvény 50. § (6) bekezdése alapján a kormány engedélyezi.

Tekintettel arra, hogy a tartományi újjáépítési csoport létrehozására a NATO által vezetett ISAF-művelet keretében kerül sor, az abban történő magyar részvétel és annak módosításai a kormány előzetes közjogi hozzájárulásához kötöttek. Az alkotmány 40/C. § (2) bekezdése ugyanakkor kötelezi a kormányt, hogy a Magyar Honvédség békefenntartásban való részvételének vagy hadműveleti területen végzett humanitárius tevékenységének engedélyezése tárgyában hozott döntésről haladéktalanul számoljon be az Országgyűlésnek, a köztársasági elnök úr egyidejű tájékoztatása mellett.

A kormány e kötelezettségének tett eleget, a 2009. július 1-jén életbe lépett új eljárásrend alapján első alkalommal készültek beszámolók. A kormány által megküldött beszámolókhoz nem teszek kiegészítést, természetesen a kollégáimmal készen állunk az önök kérdéseinek megválaszolására.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tekintettel arra, hogy az egész afganisztáni misszió költségvetése a Külügyminisztérium fejezetében szerepel - legalábbis jelentős részben -, Tomaj Dénes főosztályvezető urat köszöntöm tisztelettel, és kérdezem, kívánja-e kiegészíteni az előterjesztést.

TOMAJ DÉNES (Külügyminisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Köszönöm szépen a szót. Annyiban szeretném pontosítani, hogy a fejlesztési együttműködésre vonatkozó előirányzat szerepel a Külügyminisztérium költségvetésében, a beszámolóban minden lényeges elemet leírtunk, úgyhogy köszönöm szépen, nem kívánom kiegészíteni.

Határozathozatal

ELNÖK: Köszönöm szépen, főosztályvezető úr. Kérdezem a tisztelt képviselőtársaimat, ki kíván kérdezni az 1. napirendi pont kapcsán. (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs kérdés, kérdezem, ki az, aki a J/10193. számú beszámolót általános vitára alkalmasnak tartja. Kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Egyhangúlag fogadtuk el. Kérdezem, ki támogatja az elfogadó javaslat benyújtását, tehát az országgyűlési határozati javaslatról is kell szavaznunk. Kérem, kézfeltartással jelezzék! (Szavazás.) Köszönöm, egyhangú.

Tekintettel arra, hogy első helyen kijelölt bizottság vagyunk, az ajánlásnak illenék szóban elhangoznia. Kérdezem, ki kívánja prezentálni az Országgyűlés számára az ajánlást. Van-e javaslat, jelentkező? Alelnök úr? (Keleti György: Megtiszteltetés lenne, de ne most.) Jó. Szóban hangzik el az ajánlás, később pontosítjuk, hogy ki lesz az. Úgy döntöttünk, hogy később mondjuk meg a személyt. Ez a bizottsági döntés.

Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló J/10194. számú beszámoló

Az afganisztáni nemzetközi biztonsági közreműködő erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. (XII. 29.) kormányhatározat módosításáról szóló kormánydöntésről szóló beszámoló elfogadásáról szóló határozati javaslat

A 2. napirendi pont az afganisztáni Nemzetközi Biztonsági Közreműködő Erők (ISAF) műveleteiben történő további magyar katonai szerepvállalásról szóló 2186/2008. kormányhatározat módosításáról hozott kormánydöntésről szóló J/10194. számú beszámoló. Szintén két döntést kell hoznunk: az általános vitára való alkalmasságról és a határozati javaslat beterjesztéséről.

Itt van-e külön szóbeli kiegészítés?

BALI JÓZSEF (Honvédelmi Minisztérium): Nincs.

ELNÖK: Nincs. Kérdés van-e? (Jelzésre.) Csampa Zsolt képviselő úr!

CSAMPA ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen. Mindamellett, hogy a frakciónk támogatni fogja az országgyűlési határozat elfogadását, azért szeretném felhívni a figyelmet, illetve egyben már a költségvetési törvény tárgyalását megelőzően, az elnök úr is jelezte, hogy a Külügyminisztérium részére van egy 500 millió forintos keret, ami az újjáépítést támogatja. Ebben az évben, májusban ebből 240 millió forint már átcsoportosításra került védelmi és egyéb kérdésekkel kapcsolatban.

Mindenesetre azt szeretném javasolni most, per pillanat, még a költségvetés tárgyalása előtt, hogy a kormány esetleg foglalkozzon azzal a gondolattal, hogy ez az 500 millió forint kerüljön át a Honvédelmi Minisztérium kezelésébe, gyakorlatilag mindazon indoklások mellett, amelyeket most szeretnék körülbelül két mondatban elmondani.

Alapjáraton tudjuk, hogy van egy tárcaközi bizottság, aminek a működése az elmúlt időszakban nem volt zökkenőmentes. A Külügyminisztérium - mint a POLAD képviselője - kint Afganisztánban az elmúlt időszakos beszámolók alapján, én magam, amikor kint voltam, akkor sem igazán érzékeltem, illetve nem tapasztaltam azt, hogy megfelelő - mondjuk úgy - gazdasági és egyéb kapcsolatokat bírt volna kiépíteni. Mindezzel szemben gyakorlatilag katonai vonalon akár a civil-katonai kapcsolatok, akár pedig a kint lévő PRT-parancsnok közvetlen kapcsolatban van akár a tartományi főnökkel, akár egyéb vezetőkkel.

Jobbnak látom azt, hogy akár a Honvédelmi Minisztérium védelempolitikai helyettes államtitkára lenne az, aki ezt a pénzt kezelné, és mindenképpen kérném esetleg ebben a segítségüket, illetve megértésüket a Külügyminisztérium részéről.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. További kérdés, vélemény, észrevétel? (Nincs jelzés.) Reakció? (Jelzésre.) Főosztályvezető úr!

TOMAJ DÉNES (Külügyminisztérium): Alapállásként azt szeretném hangsúlyozni, hogy a nemzetközi fejlesztés - amibe a Baghlan tartományban folyó fejlesztési együttműködés is tartozik - statútumából kiindulva a külügyminiszter felelőssége, és megítélésünk szerint az eddigi mechanizmusok alkalmasak arra, hogy azokat a hosszú távú fejlesztési programokat, amelyeket egyébként a kormánybizottság is elfogadott, megvalósítsuk.

Azt hiszem, itt van egy teoretikus vita a fejlesztés körül, ennek az egyik megközelítése egy rövid távú segítségnyújtás, amely egy adott pillanatban, egy adott helyzetben jelent megoldást a tartomány problémáira, és van egy hosszú távú fejlesztési munka, amely alapkérdéseket rendez - vagy próbál rendezni - az oktatás, az egészségügy, a pénzügyi kereteink között az infrastrukturális fejlesztésekben.

Amennyiben olyan döntés születne, hogy ez az egész a katonai kontingens rendelkezésére állna, egyrészt ellenébe mennénk mindenféle nemzetközi tendenciának, hiszen éppen azt mutatja a nemzetközi tendencia, hogy a civil fejlesztéseket kell erősíteni, és a civil fejlesztések irányába kell elvinni a megoldást. Az afgán társadalom számára nehezen elfogadható az, hogy katonai elemek civil programokat hajtanak végre. Megítélésem szerint a jelenlegi állapot megtartása, finomítása, fejlesztése lehet a megoldás, és nem az, hogy az egész pénzösszeget áttesszük más tárcához.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e arra esetleg lehetőség, hogy a tárcaközi bizottság működéséről kapjunk egy tájékoztatást, illetve, hogy hogyan mennek az újjáépítési programok.

Tehát a honvédelmi bizottság viszonylag rendszeresen tájékoztatást kap a miniszter úrtól az újjáépítési csoport katonai vonatkozású kérdéseiről, de a civil programok állásáról kértem és kaptam is egyébként egy nagyon alapos tájékoztatást, mert - ugye - nemcsak a külügyet, több tárcát érintő kérdésről van szó, ami az újjáépítési költségeket illeti, és több tárca diszponál fölöttük, és az volt a benyomásom, hogy nem egészen szervezett a pénzkiáramlás és felosztás. Illetve az volt még egy másik benyomásom, hogy még emellett vannak Magyarországhoz köthető civil szervezetek, amelyek szintén ott vannak a térségben, illetve ott tevékenykednek. Szeretném javasolni; nem tudom, ki ebben a kompetens, a külügyminiszter úr, a honvédelmi miniszter úr, de jó volna, ha a bizottságunk esetleg ebbe betekintést nyerhetne. Mert Csampa képviselő úr felvetése - azt gondolom - igen jó megoldás lenne, de ugyanakkor főosztályvezető úrnak igaza van abban, hogy a tendenciák a katonai megoldás felől a civil megoldás irányába mutatnak, és mindenütt előtérbe kerül a civil célokra való pénzek felhasználása, tehát civil célok irányába nyomják a pénzt, és nem a honvédelmi kiadásokat turbózzák fölfelé. Úgyhogy ezért ez bizonyos értelemben ellentmondásos. Szeretném, ha ezt világosan látná az Országgyűlés.

Még egyszer mondom, köszönöm szépen, mert a miniszterelnök úrtól kaptam egy részletes kimutatást tárcára lebontva a tekintetben, hogy hova és milyen pénzek mentek ez idáig, nem kevés pénzről van szó egyébként összességében.

Nyitrai képviselő úr!

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Ha már itt a Külügyminisztérium jeles képviselője megindokolta, hogy a pénz miért ne menjen máshova - mert itt lényegében erről volt szó, ez volt a felvetés kérdése -, ezenközben azért mondott valamit, ami nekem erősen szöget ütött a fejembe. Önmagában véve az a tény, hogy előtérbe kerülnek a civil felhasználások, a civil feladatok, és nyilván a magyar nyelv szépsége alapján a civil azt jelenti, hogy nem katona; na de Afganisztánban, ahol olyan a helyzet, amilyen, egyelőre nem úgy tűnik - legalábbis, innen nézve -, hogy éppen az északi területeken, ahol a magyar kontingens van, nem a romlás irányába menne a dolog, hanem a látványos javulás irányába, ami a biztonsági környezetet illeti. Azt elég nehezen tudom elképzelni, élénk fantáziám dacára, hogy ott civil ruhában lévő, civil magyar személyek kutat ássanak, meg csinálják azokat a feladatokat, amelyeket most a katonák csinálnak, de egyébként a civilek számára.

Tehát azt hiszem, merő képmutatás lenne nekünk most azt forszírozni, és valami ilyen általános emberbaráti és, már elnézést, de civil szemlélettel azt erőltetni, hogy azon a területen minél több nem egyenruhás szakértő mozogjon, mert könnyen kitesszük őket annak a veszélynek, hogy levadásszák őket, mint a nyulakat, és a katona pont azért kell ott, hogy az védi meg azt a kevés civilt attól, hogy az egyébként civilben lévő ottani ellenállók szabad prédájává váljon. Másrészről annak nem látom semmi akadályát, hogy a civil feladatokat - tehát iskolaépítés, kútásás és amiket csináltak, lehet ezt ragozni - ne katonai személyek végezzék, akik legalábbis magukat meg tudják védeni. Tehát a dolognál a cél a lényeg, hogy milyen céllal dolgoznak. Nyilván, ha bunkert ásnának, az más lenne, de ha iskolát építenek, az megint más, tehát itt nagyon sajátosan keverednek a civil és a katonai felhasználás és a résztvevők feladatai, és a helyes szelleme.

Tehát ennyit mindenképpen megérne a dolog, hogy ebből a szempontból végignézni, mennyire indokolt civilesíteni egy ilyen területet, ilyen tevékenységet, ahol egyre határozottabban szükség van erőteljesebb katonai fellépésre is akár.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Úgy gondolom, ez a rövid intermezzo - (Keleti György jelez.) Megadom mindjárt alelnök úrnak a szót. - világosan mutatja, hogy itt rendkívül árnyalt kérdésekről van szó, és talán arra is rávilágít, hogy nem könnyű sem a magyar missziónak, sem általában az Afganisztánban szereplő NATO-missziónak a helyzete, és semmiféleképpen nem javul. Ebből ránk nézve is lesznek konzekvenciák, amelyeket - úgy gondolom - előbb-utóbb le kell vonni, és ez a parlament asztalára is fog kerülni, amennyire ezt az idő majd ki fogja kényszeríteni.

Keleti alelnök úr!

KELETI GYÖRGY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Szerintem nehogy az a vád érje a HM-et, hogy el akarja venni a pénzt, és abból harci járművet akar venni. Isten őrizz! Azt gondolom, az nagyon helyes dolog, hogy a civil újjáépítésre szánt pénzek azoknál a tárcáknál vannak - és ezt fogja össze a Külügyminisztérium -, amelyek ilyen beruházást kell hogy finanszírozzanak.

Az más kérdés, hogy azt gondolom, jelenlét kell ennél a döntésnél a HM részéről is, hiszen sok kérdésben ők esetleg olyan információkkal rendelkeznek, ami a pénz felhasználását - vagy a pénz tudatos és jó helyre való felhasználását - elősegítik. Tehát a HM tárca valamennyi katonai feladatra, ami az újjáépítés katonai biztosítását végzi, rendelkezik összeggel, illetve amikor a kormány ezt a döntést meghozta, akkor nyilván azt a felelősséget is vállalta, hogy ha kell, akkor akár a költségvetési tartalékból - ahogy erre már volt korábban példa - vagy más forrásból biztosítja ehhez: a katonai berendezés, felszerelés, technika, eszközök, katonák ellátásához szükséges pénzt.

Tehát nagyon óvatosan kellene bánni, nehogy keveredjen ez a két dolog.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Csampa képviselő úr inkább a pénz hatékonysága tekintetében gondolta: ha egy kézben összpontosulnának a felhasználható lehetőségek, az talán hatékonyabb lenne, és itt arra próbáltam utalni, hogy a hozzám eljuttatott válaszból is azért látszik, hogy ez egy elég megosztott struktúra a jelen állapotban. Szerintem azzal érdemes foglalkozni minden parlamenti pártban, minden parlamenti pártnak, hogy ezt a missziót a NATO elvárásai alapján próbáljuk teljesíteni, de a nyugati sajtóban nincs olyan nap, hogy ennek a missziónak a célja, hatékonysága, jövője ne lenne kérdésként az asztalon. Valószínű, hogy a belső tartalmát időről időre újra kell gondolni, és az az irány, amit a Külügyminisztérium főosztályvezetője, Tomaj főosztályvezető úr mondott, azért megfontolás tárgyát képezi Magyarországon belül is.

Tehát az világosan látszik, hogy a katonai kiadásokba öntött pénz nem biztos, hogy elég arra, hogy ott rend legyen. Nem vonom kétségbe a hatékonyságát, de problémás mindenütt, és egyre problémásabb. Minél kevesebb pénz van a világban, egyre problémásabb, úgy tűnik. Tehát azt hiszem, érdemes a tárcavezetőket tájékoztatni arról, hogy erről bizonyos polémia bontakozott ki, és talán érdemes volna a parlamenti pártokat, bizottságokat vagy frakciókat külön-külön is tájékoztatni a dolgok állásáról, mert ez szerintem téma lesz rövid időn belül Magyarország vonatkozásában is.

Határozathozatal

Van-e más kérdés, észrevétel? (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, szavazásra szeretném feltenni a J/10194. számú beszámoló általános vitára való alkalmasságát. Ki támogatja? (Szavazás.) Egyhangú.

Ki az, aki a határozati javaslat benyújtásával egyetért? Kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Szintén egyhangú.

Ajánlásunk szóban hangzik el, és Keleti képviselő úr után most Csampa Zsolt képviselő úr, ha vállalná ennek a második napirendi pontnak a parlamenti prezentációját, és akkor kiegyenlített erőviszonyok mentén zajlik. Az egyiket elvállalja Keleti alelnök úr, a másikat pedig Csampa képviselő úr. (Jelzésre.) Köszönöm szépen.

Köszönjük szépen a minisztériumok képviselőinek a jelenlétét.

Egyebek

Az egyebek napirendi pontban szeretném tájékoztatni önöket, hogy holnap, kedden kerül sor a "Bevetési irány 2009" gyakorlatra, a miniszter úr augusztusban hozzánk eljuttatott meghívóját futárpostán minden képviselő részére kiküldtük, aki részt kíván venni, Imre Bernadettel vegye fel a kapcsolatot, annak céljából, hogy ez a látogatás megvalósulhasson.

Szeretném önöket tájékoztatni arról, hogy idén őszre van egy ígérvényünk egy pápai kihelyezett bizottsági ülés tekintetében a miniszter úr részéről, és a képviselőtársaink közül többen ezt kezdeményezték.

November 8-án és 9-én, vasárnap és hétfőn az Unió svéd elnöksége idején Stockholmban kerül sor a nemzeti parlamentek védelmi bizottságai elnöki találkozójára, angol és francia munkanyelven. Felkínálom a részvétel lehetőségét a képviselőtársaim számára, amit kérem, szíveskedjenek időben jelezni.

Továbbá jelzem, hogy jövő hétfőn lesz bizottsági ülés zárszámadás ügyében, és utána valószínűleg a rákövetkezendő kedden kell tartanunk bizottsági ülést, akkor pedig a költségvetés okán.

Figyelmükbe ajánlom, hogy Bőhm képviselőtársunk interpellációjának el nem fogadása kapcsán van a bizottságunknak feladata a legfőbb ügyész tekintetében, amit tolunk így szépen magunk előtt, és ezt előbb-utóbb meg kell ejteni. Bőhm képviselő úr nem jött egyszer el, máskor a legfőbb ügyész úrnak volt más irányú elfoglaltsága, ez permanensen beállt állapot, hogy egyikőjük sem favorizálja a kérdést, de nekünk túl kell rajta esni, úgyhogy előbb-utóbb az is sorra fog kerülni.

Köszönöm szépen. Van-e más észrevétel? (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, további szép napot és jó munkát kívánok.

(Az ülés befejezésének időpontja: 17 óra 00 perc)

 

Dr. Lázár János
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Szoltsányi V. Katalin