HRB-21/2009.
(HRB-104/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Honvédelmi és rendészeti bizottságának
2009. október 12-én, hétfőn 15 óra 22 perckor
az Országház földszint 93. számú tárgyalójában
megtartott üléséről

 

 

 

Tartalomjegyzék

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

A bizottság titkársága részéről *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók: *

Elnöki megnyitó *

Kérdések, észrevételek *

Kovácsics Ferenc válaszai *

Dr. Szekeres Imre miniszter hozzászólása *

Határozathozatal *

Egyebek *

 



 

Napirendi javaslat

  1. Kovácsics Ferenc vezérőrnagy, a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgató-jelöltjének kinevezés előtti meghallgatása (A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény 17. §-a (1) bekezdésének c) pontja alapján) Meghívott: dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Keleti György (MSZP), a bizottság alelnöke

Dr. Gál Zoltán (MSZP) alelnök
Ecsődi László (MSZP)
Katanics Sándor (MSZP)
Mécs Imre (SZDSZ)
Rába László (MSZP)
Tóth Károly (MSZP)
Csampa Zsolt (Fidesz)
Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Nyitray András (Fidesz)
Dr. Simon Miklós (Fidesz)
Tóth Gábor (Fidesz)
Básthy Tamás (KDNP)
Dr. Molnár Lajos (SZDSZ)
Karsai Péter (független)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Lázár János (Fidesz) Csampa Zsoltnak (Fidesz)
Ecsődi László (MSZP) dr. Gál Zoltánnak (MSZP)
Laboda Gábor (MSZP) Keleti Györgynek (MSZP)

A bizottság titkársága részéről

Cserháti Tiborné dr. főosztályvezető-helyettes (Bizottsági Főosztály)
Ácsné Kovács Katalin munkatárs

Meghívottak részéről

Hozzászólók:

Kovácsics Ferenc vezérőrnagy, a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgató-jelöltje
Dr. Szekeres Imre honvédelmi miniszter

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 15 óra 22 perc.)

 

Elnöki megnyitó

KELETI GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok! Lázár János elnök úr betegség miatt távol van, így felkért a bizottsági ülés vezetésére.

Képviselőtársaim megkapták a mai ülés meghívóját, amely szerint két napirendi pontot tárgyalnánk. Az egyik napirendi pont Kovácsics Ferenc vezérőrnagy, a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgató-jelöltjének kinevezés előtti meghallgatása. Másodikként egyebekről tárgyalunk, ha szükséges. Rögtön kérdezem is, hogy a most ismertetendő helyettesítések alapján hogy fogunk szavazni.

Szeretném tájékoztatni önöket, hogy 14-en jelen vagyunk, három helyettesítés van leadva, eszerint Ecsődi Lászlót dr. Gál Zoltán, dr. Lázár Jánost Csampa Zsolt és Laboda Gábort Keleti György helyettesíti.

Mivel a bizottságunk határozatképes, kérem képviselőtársaimat, hogy aki egyetért az általam javasolt napirendi ponttal, szíveskedjen kézfelemeléssel szavazni. (Szavazás.) Megállapítom, hogy egyhangúlag elfogadtuk.

Tisztelt Képviselőtársaim! Önök előtt bizonyára ismert az a sajnálatos tény, hogy Stefán Géza, a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgatója a közelmúltban elhunyt, bizottságunk megemlékezett róla. Azt gondolom, hogy a vele való együttműködés szép emlékeket hagyott bennünk és a munkáját is elismeréssel méltattuk. A mai napirend keretében az a feladatunk, hogy a miniszter úr átiratának megfelelően, aki november 1-jével kezdődően kezdeményezi Kovácsics Ferenc vezérőrnagy úr kinevezését a Magyar Köztársaság Katonai Biztonsági Hivatal főigazgatójává és az 1995. évi nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló törvény 17. § (1) bekezdés c) pontja alapján a Honvédelmi és rendészeti bizottság kinevezés előtt meghallgatja a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatok főigazgatói tisztségére jelölt személyt, és alkalmasságáról állást foglal, alapján ezt a napirendi pontot megtárgyaljuk.

Tisztelettel köszöntöm Kovácsics Ferenc vezérőrnagy urat. Egyben szeretném jelezni a képviselőtársaimnak, hogy miniszter úr egy azonnali kérdés előtt van a plenáris ülésen, fog késni, de ígéretet tett, hogy mihelyt letudta ezt a kötelezettségét, azonnal megjelenik. De kérte, hogy kezdjük el az idő szűkösségére való tekintettel. Tehát köszöntöm tábornok urat.

Azt gondolom, hogy mivel a bizottság valamennyi tagja megkapta a tábornok úr szakmai életrajzát, amely egyrészt a személyes adatokat, iskolai végzettségét, jelenlegi képzési tanulmányait, katonai pályafutását és kitüntetéseit tartalmazza, ez alapján a bizottság megkezdheti ezt a napirendi pontot.

Én tábornok úrnak azt mondtam, hogy mivel le van adva az életrajza, amennyiben indokoltnak látja a kiegészítését, erre természetesen sor kerülhet. Kérdezem, hogy kívánja-e kiegészíteni tábornok úr. (Kovácsics Ferenc: Elnök Úr! Jelentem, nem.) Köszönöm szépen.

Természetesen a kérdésekkel ez az életrajz kiegészíthető és természetesen terveivel, munkájával összefüggésben is a bizottság akár véleményt, akár kérdéseket tehet fel.

Kérdezem tisztelt képviselőtársaimat, van-e önök között valaki, aki kívánja tábornok úrnak akár a véleményét, akár a kérdését kifejteni, illetve feltenni. Molnár képviselő úr kért szót.

Kérdések, észrevételek

DR. MOLNÁR LAJOS (SZDSZ): Tradicionálisan. Tábornok Úr! Tudom, hogy ön olyan területtel foglalkozik civilként is, mármint én, hogy nem mindenre szerencsés vagy lehet egy nyilvános ülésen válaszolni, ezt a válaszában természetesen figyelembe fogom venni. A kérdéseimnél is természetesen. A következő kérdéseim lennének. Az egyik ilyen kérdés, hogy hogyan ítéli meg a külföldi misszióban lévő magyar egységeknek a biztonsági helyzetét, illetve megvan-e minden, ami szükséges, meg tudnak-e tenni mindent a Katonai Biztonsági Hivatal munkatársai a védelmükért.

Ezzel összefüggő kérdés, fogalmazzak úgy, hogy alkérdés, hogy itt a két tűzszerész halála kapcsán a technikai és egyéb ügyekről sokat beszéltünk zárt ülésen. Amennyiben a válasz elhangozható, olyan mértékben kérem csak a választ, hogy a misszió elleni támadásoknak új formáira kellően felkészülnek-e. Gondolok arra, hogy biológiai vagy vegyi, hiszen olyan területen vannak magyar alakulatok, ahol majdnem azt mondtam, hogy hagyományos, de előfordult az Irak-iráni viszonyban már vegyi eszközök használata, tehát feltehetőleg rendelkeznek ilyenekkel. És a második, amit kérdeznék, hogy megfelelőnek tartja-e és mit kíván tenni a NATO hasonló feladatú szervezeti egységeivel, kell-e valamilyen teendő, milyen a viszony, az ön, akár személyes viszonya, vannak-e személyes kapcsolatai, mert ez nagyon fontos az együttműködés szempontjából is.

A harmadik, hogy a közvélemény előtt kevéssé ismert, hogy az Európai Uniónak is van egy harccsoportja, amelyik Európán kívüli missziókban vesz részt, a csádi misszió például, ami ismert. Ezzel kapcsolatosan eleget tudnak-e tenni, készülnek-e mindarra, amit nekünk mint európai uniós országnak adott esetben meg kell tennünk? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselőtársaim. Amennyiben van további kérdés, tessék. Csampa Zsolt képviselő úré a szó.

CSAMPA ZSOLT (Fidesz): Köszönöm szépen elnök úr. Tisztelt Vezérőrnagy Úr! Azt gondolom, hogy olyan költségvetés vár önre, ami egy komoly megszorítást is tartalmaz mind a tárca, mind pedig a Katonai Biztonsági Hivatal irányába. Jó lenne, hogy ha esetleg ezzel kapcsolatban megosztaná azt a jövőképet, hogy ebből a szűkös költségvetésből hogyan lehet majd a Katonai Biztonsági Hivatalt vezetni és itt akár a belföldi, akár a nemzetközi viszonylatokra is kíváncsi lennék.

Bár véleményt kellene mondani, de igazából mondjuk úgy, hogy jó titkosszolgaként még azt sem mondta, hogy alapjáraton milyen programmal vagy elképzeléssel kívánja folytatni elődje munkáját vagy azt, amit az elmúlt időszakban ön végzett. Azért jó lenne tudni, hogy akár - mondjuk - a hivatal részéről valamilyen átalakítást kezdeményez-e vagy az ön elképzelése az, hogy bizonyos területek megerősítése vagy bizonyos területek felszámolása fontos, erről jó lenne, ha a bizottságunk képet kapna.

A harmadik rész, nem mehetek el szó nélkül egy olyan kérdés mellett, ami az elmúlt időszakot is érinti. Akár a sajtóban megjelentként, akár úgy, hogy a Nemzetbiztonsági bizottság is tárgyalta az ügyet, de a véleményére lennék igazából kíváncsi. A KBH és a sorozatgyilkosságokkal kapcsolatban tudjuk azt, hogy bizonyos szempontokból érintett volt a KBH a gyanúsítottakkal kapcsolatban, jó lenne, ha ezzel kapcsolatban akár valamilyen konkrét intézkedéseket ismertetne, hogy a jövőben hogyan kívánja a többi szolgálattal kapcsolatban ezt az együttműködést erősíteni vagy akár, mondjuk információt elhallgatni. Mert ezek a kérdések még nem tisztázottak.

Nagyon sajnálom, hogy még nincs itt a miniszter úr, mert igazából neki címezném ezt a véleményt: azt gondolom, hogy egy megbízott főigazgató ugyanúgy el tudná látni a feladatát, ahogy eddig is el tudta, és itt a választásokra tekintettel az, hogy önt most nem megbízottként alkalmazza, hanem kinevezi - egy picit politikai élű ez a mondatom -, nem túl szerencsés. A választások itt vannak a kapuban, azt gondolom, hogy végig tudta volna vinni a vezérőrnagy úr ezt megbízottként, és utána a következő kormány eldöntötte volna, hogy akár a KBH-ról, akár a főigazgatói helyről hogyan kíván gondolkodni. Röviden ennyit szerettem volna mondani. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Arra szeretném felhívni tisztelt képviselőtársaim figyelmét, hogy a mai nap keretében a jelölt alkalmasságáról vitatkozunk, és nem a szolgálat előző munkájával összefüggő kérdéseket tárgyaljuk. Én csak ezt figyelmeztetésként és kérésként fogalmaztam meg. Tehát, ha lehetőség van rá, az alkalmasságról és a jövőbeni tervekről beszéljünk. Köszönöm szépen. Mécs képviselő úr kért szót.

MÉCS IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Vezérőrnagy Úr! Itt az ön életrajzában olvasom, hogy 1983. szeptember 1-je és 1990. február 28-a között a Belügyminisztérium különböző beosztotti és vezető munkaköreit töltötte be. Hogy ha erről tájékoztatna, azt megköszönném.

A másik, ami érdekelne, hogy jelenleg dr-i felkészülési szakban a Pécsi Egyetemen is tanul levelező rendszerben, mi a pontosabb témája. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Nyitray András kért szót.

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Az egyik kérdésem sajtját előttem szóló Mécs Imre képviselőtársam már kiénekelte a számból. Én csak annyit szerettem volna kérdezni egyszerűbben és célratörőbben, hogy milyen különböző beosztotti és vezetői munkakörök vannak, és azok ugye a Katonai Biztonsági Hivatal jogelődjének megfelelő területen történtek. Mert ez az egy, ami nem volt egészen világos ebben. De egyébként képmutatás volna úgy tenni bármelyikünknek, mintha még sose találkoztunk volna vezérőrnagy úrral, hiszen elég régóta - amióta én legalábbis képviselő vagyok - ott dolgozik a hivatalban. Tehát nagyon sok mindent tudunk róla, bár sosem volt egy dicsekvő ember, de azt még én sem tudtam, csak zárójelben jegyzem meg, hogy eredetileg repülő műszaki képzést kapott, ami az én légierő iránti, köztudottan nagy szimpátiáim mellett egy piros pont. Bár az nem, hogy abbahagyta ezt a nagyon szép pályát, az egy kicsit lerontja ezt a nagyon szép előzményt. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Molnár képviselő úr kért szót.

DR. MOLNÁR LAJOS (SZDSZ): Igazából nem a vezérőrnagy úrral kapcsolatban van észrevételem. Csampa képviselőtársammal hadd vitatkozzam, elnézést kérek tábornok úrtól. Képviselő Úr! Ez a bizottság a békés egymás mellett élést, ha van ilyen ebben a házban, a leginkább megvalósító bizottság, látom Simon képviselőtársa csóválja a fejét, de hát ez így van és olyan témáról van szó, amiben ez természetes kell hogy legyen. Az, hogy teljesen mindegy, hogy megbízott főigazgató vezet-e egy ilyen fontos szervezetet vagy kinevezett vezető, és a mostani kinevezéssel kapcsolatban olyan kételyeket fogalmaz meg, miszerint nem sokára választás jön, én úgy gondolom, hogy téves. Képviselő Úr! Téves azért, mert hiszen a rendszerváltás egyik célja az volt, hogy ezeket a területeket ne politikusok befolyásolják, ennek következtében a kinevezés nem lehet politikai kinevezés sem most, sem hat hónappal később.

Másodszor furcsa hivatkozni arra, hogy azért ne legyen Pécsett polgármester-választás, hiszen úgyis jönnek az önkormányzati választások nem sokára, és ezért elvezetgeti majd az alpolgármester is a testületet, megbízott, kiemelt alpolgármesterként. Én úgy gondolom, hogy különösen ezeken a területeken politikamentes vagy politikamentesebb kinevezések lennének a kívánatosak. A működésnek mindenképpen annak kell lennie, ezért már a kinevezésbe sem lenne szabad politikát keverni.

Másodszor én úgy gondolom, hogy egy ilyen szervezet - és ebben azt hiszem, egyetértünk -, amelynek feladata a magyar katonák biztonsága, biztonságának megőrzése és biztosítása, miközben harcban állnak, mondhatnám azt: háborúban vannak, nem mindegy, hogy milyen jogosítvánnyal működik. És bizony egy hierarchikus szervezetben annak is szerepe van, hogy az élén megbízott, ideiglenes - akiről azt mondják, hogy minek kinevezni, mert nem biztos, hogy ő marad - vagy egy kinevezett, erős jogosítványokkal bíró és a feladataihoz értő vezető áll. Ha a feladataihoz ért, akkor ki kell nevezni, ha a feladataihoz meg nem ért, akkor nem azért nem kell kinevezni, mert úgyis választások jönnek, hanem azért, mert nem ért a feladataihoz. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Képviselő úr, tessék!

DR. SIMON MIKLÓS (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelettel kérdezem, hogy milyennek ítéli meg a KBH állapotát. A második kérdésem csatlakozik Mécs képviselő úr kérdéséhez, értesüléseink szerint néhány napon belül megvédi a PhD-fokozatát, a témaválasztás érdekelne, miszerint Koszovóról készítette a dolgozatot. Miért választotta ezt a témakört? Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Úgy tűnik, több jelentkező nincs. Lezárnánk a kérdéseket és a véleményeket. Tábornok úr, öné a szó a válaszokra.

Kovácsics Ferenc válaszai

KOVÁCSICS FERENC vezérőrnagy, a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgató-jelöltje: Köszönöm szépen, elnök úr a kérdéseket.

Mielőtt a kérdésekre rátérnék, engedjék meg, hogy elmondjam, hogy számomra nagyon nagy megtiszteltetés, hogy e tiszteletteljes grémium előtt mint főigazgató-jelölt szerepelhetek. Remélem, hogy elvárásaiknak megfelelek és kivívom azt a bizalmat, hogy támogatják kinevezésemet. A képviselő urak kérdésére az alábbiakat jelentem.

Molnár úr kérdésére: nyilván minden egyes misszió más és más operatív helyzetet takar, ebből eredően a Katonai Biztonsági Hivatal az egyes missziók operatív helyzetértékelését végrehajtja. Óriási tapasztalataink vannak a missziós feladatokat illetően. Szeretném jelenteni képviselő úrnak, hogy 1977 óta veszünk részt missziós feladatokban. 174 tisztünk teljesített külföldön háborús térségben szolgálatot, és eddig azt tudom önnek jelenteni, hogy maradéktalanul teljesítették a feladataikat. A jelen időszakban is, ha megengedi képviselő úr anélkül, hogy konkrétumot jelentenék önnek, minden misszióban van tisztünk, a felkészítésüket a katonai kötelékkel együttműködve, azzal egy időben, az adott bázisokon hajtjuk végre.

A felkészítés tekintetében az első és a legfontosabb elem a katonai felkészítés, hiszen minden egyes tisztünknek, épp úgy, mint más katonának, teljesítenie kell katonai feladatát. Másik feladat az adott operatív helyzet konkrét ismerete és ennek az ismeretnek az átadása a misszióban részt vevő állomány részére. A harmadik nyilván a missziós feladatban a biztosítás konkrét végrehajtása és negyedik az utóellenőrzés a hazatértük után.

A Katonai Biztonsági Hivatal, jelentem önnek, a személyi, a tárgyi és a pénzügyi feltételekkel a missziók eredményes végrehajtása érdekében rendelkezik. Alapkövetelmény a fizikai, a pszichikai és a katonai alkalmasságon túl az operatív szakmai ismeretek, a nyelv ismerete, ez kiemelt fontosságú, hiszen alap kommunikációs nyelv az angol, mert nyilván az angol nyelv ismerete nélkül ezt a feladatot nem lehet ellátni. Természetesen ehhez a feladathoz hozzátartozik, hogy a katonai kötelék tekintetében a nemzetbiztonsági munkát tervezni, szervezni és nyilván a feladat végrehajtása során végre kell hajtani.

Ma én úgy látom, hogy a magyar missziók tekintetében a többi nemzetbiztonsági szolgálattal együttműködve a Katonai Biztonsági Hivatal a feladatait képes ellátni, képes megelőzni olyan jellegű terrorcselekmények végrehajtását, amely az állományra, az objektumra és a haditechnikára vonatkozna. Nem tudom, a kérdésére a válasz kielégítő-e. (Dr. Molnár Lajos: A misszióban az angol nyelven kívül más nyelv használata is létezik? Helyi nyelvre gondolok) Természetesen. Afganisztán tekintetében az egyik tisztem, aki most jött haza, arabul és pastu nyelven beszélt. A most kint lévő tisztek angolul és németül beszélnek, hisz' az együttműködési felelősségi körzetünk német fennhatóság alatt van és a kommunikációs nyelv az angol mellett a német. Más területeken Bosznia vonatkozásában annyit tudok jelenteni önnek, hogy az angol nyelv az uralkodó, (Dr. Molnár Lajos közbeszól. de nincs annyi tisztünk, hogy szerbül beszéljen. (ELNÖK: Javaslom, hogy folyamatosan hangozzanak el a válaszok, mert soha nem végzünk. Köszönöm.)

A képviselő úr második kérdésére jelentem, hogy a Katonai Biztonsági Hivatal azt az elvet vallja, hogy a misszióban minden egyes katona saját nemzetbiztonsági sorsáért felelős és ebből következőleg ezt mi egynek és oszthatatlannak tartjuk. Ha egy katona nem hajtja végre a feladatát bármely oknál fogva, akkor nyilván önmagát és a társait hozza veszélyhelyzetbe. Ezért az alapkötelezettségünk az, hogy minden olyan jellegű, típusú információt a katonai felkészítési időszakban átadjunk az érintett állomány részére, amely az alapfeladat ellátását elősegítheti. Így megismertetjük az adott nép kultúrájával, megismertetjük az adott nép szokásaival, nem akarom sorolni, az adott operatív helyzettel, ezen belül a részleteiben azokkal a velünk szemben ellenséges magatartást tanúsító szervezetekkel, személyekkel és csoportokkal, akik részéről támadások várhatók. A harcmodorokat illetően teljes egészében átadjuk a képzés színvonalát az aknákkal, a robbantóeszközökkel, a fegyverekkel, a lőszerekkel kapcsolatos ismereteinket, kiképezzük a katonákat az ilyen típusú eszközök észlelése esetén a teendő cselekményekre, beleértve, hogy ha kell és szükséges, a megsemmisítésben is szerepet vállaljanak. Természetesen azt jelenthetem önnek, mivel az afgán helyzetről kérdezett, az ellenállók támadási módszerei, eszközei folyamatosan korszerűsödnek.

Első körben érzékeltük, hogy az úgynevezett tüzérségi lövedékeket és eszközöket használták fel, ma már azt érzékeljük, hogy olyan típusú IED-eszközöket alkalmaznak, amelyek mobil telefonkészülékkel nagyobb távolságról indíthatók és robbantásos cselekmények ezekkel az eszközökkel végrehajtásra kerültek. A feladatunkat illetően kettévenném. Vannak katonai jellegű feladatok. A miniszter a honvéd vezérkari főnök úrral egyetértésben megerősítette a tűzszerész képzettségű katonák létszámát, szerintem korszerű eszközökkel kerültek felszerelésre és ellátásra a tűzszerész kiképzettségű katonák. Ugyanezen tekintetben a járműveink megkapták a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy felismerjék és nyilván hatástalanítsák a telepített aknákat, robbanóanyagokat. Valamint nyilván van az állománynak egy elméleti és gyakorlati felkészítése, amelyet nyilván nem az összállomány, csak a műveletben érintett állomány kell, hogy napi jártasság szintjén ismerjen.

A Katonai Biztonsági Hivatal egyik alaptevékenysége e vonatkozásban, hogy információkat derítsen fel az ilyen ellenséges tevékenységre, jelenítse meg a parancsnok részére és a parancsnok hozza meg a szükséges intézkedéseket. Emellett feladatunk, hogy e vonatkozásban tartsuk a kapcsolatot a velünk együttműködő afgán erőkkel, jelentem önnek, hogy ez korrekt, napi és azt gondolom, hogy eredményes.

Képviselő Úr! Jelentem, a Katonai Biztonsági Hivatal a NATO tekintetében a SHAPE J2 szolgálattal, vagyis az ACCIA szervezetével tart aktív, napi szoros kapcsolatot. Azt jelenthetném önnek e vonatkozásban, hogy tisztünk van Monsban és Nápolyban, tehát az ACCIA-pozícióban. Azt is jelenthetem önöknek, mert Magyarországot érte először az a megtisztelő cím, hogy a két kihelyezett tisztünk kint csoportvezetővé vált, ami nagyon nagy dolog egy amerikai vezetésű rendszeren belül.

Részt veszünk értelem szerint a NATO-nak azon rendezvényein - ez éves és időszakos -, gyakorlatain, amelyen a tisztjeink képzését és nyilván az együttes feladatok megoldását elő tudjuk segíteni.

A műveleti területeken természetesen együttműködünk az érintett térség biztonsági erőivel, ezen belül értelem szerint a nemzetekkel, tehát bilaterális, multilaterális szinten és a NATO ICCIA-kihelyezett erőivel. A kapcsolatunkat úgy tudom jellemezni, hogy korrekt és tisztességes, napi.

Európai missziós feladatokat illetően jelentem, létezik egy hadtest, anélkül, hogy konkrét számot jelentenék önnek, a Katonai Biztonsági Hivatal kvótája adott. Jelentem, a kvótát megfelelő igények alapján mi feltöltöttük, az állomány felkészültsége, kiképzettsége értékelésem szerint jó színvonalú. A feladatban történő végrehajtás külön jelzés, parancs alapján történik. Jelenleg, eddig ilyen jelzést még nem kaptunk.

Csampa képviselő úr kérdésére jelenteném: igen, szűkös a költségvetés, de én szeretnék gondos gazda lenni. És a gondos gazdát bizonyos értelemben egy józanság és egy józan előrelátás is jellemzi, soha nem volt rám egyénileg sem jellemző, hogy rohangáltam volna kölcsönökért, eladósodtam volna, remélem, hogy egy szervezet vezetőjeként sem fogok kölcsönökért rohangálni és eladósodni. Az első és legfontosabb elvem, hogy a feladatok ismeretében terveztük és tervezzük a jövőt illetően a költségvetésünk felhasználását. Jelenthetem önnek, hogy a költségvetésünk vonatkozásában 90 százalék a bér, bér jellegű költség, tíz százalék a dologi kiadás, illetve a fejlesztésre jutó pénz. A Katonai Biztonsági Hivatal e tekintetben rendelkezik gazdálkodási bizottsággal, ez a bizottság folyamatosan értékeli a költségvetési források felhasználását, és nyilván amennyiben szükség, igény lesz, akkor az átcsoportosítás tekintetében intézkedni fogok, illetve a miniszter úr részére javaslatot teszek. Jelen időszakban úgy látom, hogy 2010-re a tervezett költségvetés - még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy szűkösen, de - biztosítani fogja a hivatal alaprendeltetésének ellátását.

Átalakítás a hivatal tekintetében: jelentem 272 a hivatal létszáma, nyilván erre álom lenne nagyobb létszámot kapni, szeretném, hogy ha ez az álom teljesülne. De ha nem, akkor is van egy világos, elhatározott tervem, a miniszter úrral egyeztettem, átcsoportosítás tekintetében úgynevezett belső tartalékok feltárását tartom szükségesnek. Ennek keretén belül szeretném a műveleti egységeket megerősíteni úgy, hogy a hivatal központjával a harcbiztosító és a harctámogató erők tekintetében tervezek elvonásokat és a harcoló erők részére a titkos információgyűjtés eredményesebb végrehajtása érdekében ezt az átcsoportosítást végrehajtom. Ez természetesen jelentené azt is, hogy bizonyos vezetői szinteket szüntetnék meg és az itt is felszabaduló állományt csoportosítanám át.

A harmadik kérdésére jelenteném a sorozatgyilkossággal kapcsolatosan az együttműködés tekintetében: nem tudom, hogy a képviselő úr mit tud a Katonai Biztonsági Hivatal e témát illetően elvégzett felderítő munkájáról, én azt jelenthetem önnek, hogy mi 2008 novembere óta folyamatosan együttműködünk a rendőrséggel, majd ez 2009. január 15-től még szervezettebb lett. A rendőrség részére írásos rendőrségi hírigény alapján írásos választ adtunk. Ez az intézkedést illetően 15 olyan jellegű információt tartalmaz, amelyre a Katonai Biztonsági Hivatal felderítési időszakban eredményesen vállalkozott és nyilván az adatokat megadta. Természetesen vannak az együttműködésnek tapasztalatai. Ezek tekintetében jelenthetem önnek, hogy kezdeményeztem és törekszem arra, hogy újraszervezzük az együttműködést az összes nemzetbiztonsági szolgálat, valamint a rendőri szervek között. Kezdeményezésemre egy hónappal ezelőtt a titkosszolgálatok vezetőivel, a rendőri vezetőkkel leültünk, megbeszéltük az együttműködés új elveit, az együttműködés tárgyát és elemeit. Ez alapján létrehoztunk egy bizottságot, e bizottság műveleti igazgatókból áll, akik kidolgozták azt a programot, amely tekintetében azt gondolom, hogy bizonyos bűncselekmények felderítése esetében az erőinket, eszközeinket, módszereinket egyesíthetjük. Mert nincs két ellenség ebben az országban, csak egy van, és ez az egy ellenség mindenkinek az ellensége, mindenki járuljon ahhoz erőivel, eszközeivel, módszereivel, lehetőségeivel, hogy minél eredményesebben és lehetőleg minél gyorsabban, szakszerűbben, törvényesen fel tudjuk deríteni.

Azt gondolom, jó úton járunk. Tanultunk a hibákból - szeretném hangsúlyozni - mindnyájan. Nem szeretek ígérgetni, azt tudom jelenteni önnek, hogy térjünk vissza egy kis idő múlva, ismerje meg ezt az új együttműködést, miután megismerte, alkosson ítéletet. Remélem, hogy más lesz a véleménye.

Mécs képviselő úrnak jelentem, igen, a rendszerváltás előtt, miután elvégeztem a nemzeti, akkori Zrínyi Miklós Katonai Akadémiát, ami ma a Nemzetvédelmi Egyetemnek felel meg, D tagozatát, tehát a hadászati-felderítő tagozatát, kerültem be a Rendőrtiszti Főiskola átképző tagozatára, majd onnan a BM III/IV. csoportfőnökség központjába, ahol határon túli területtel, speciálisan kémelhárítási munkával foglalkoztam. Főtisztként, utána alosztályvezető-helyettesként, majd szervezeti átalakítás után osztályvezető-helyettesként és osztályvezetőként. A területem specifikusan kémelhárítási munka volt, amely akkor is folyt a Magyar Népköztársaság ellen, hiszen ez a történelmi korszakból eredően mindig is fennállt. Az akkori jogszabályoknak megfelelően. Hogy ha nem veszik nagyképűségnek, nevemhez fűződik a Magyarország rendszerváltás utáni első és egyetlen kémügyének realizálása, amely esetében a kémtevékenységet elvégző Szántó Rudolf 14 évet kapott, bizonyítottan a Magyar Köztársaság bíróságától.

Doktori értekezésem tekintetében jelentem önnek, Koszovó a témám. Képviselő Urak! Mint ahogy jelentettem önöknek az előbb, 1995 óta, a daytoni egyezmény óta kísérem figyelemmel Jugoszlávia és volt tagköztársaságai sorsának alakulását. Nagyon sok előadást tartottam e témát illetően, úgy érzem, hogy a téma izgalmas, azt is érzem, és elnézést kérek érte, hogy nem megoldott, nyilván a jövőt illetően is ad feladatot akár a Magyar Köztársaság fegyveres erőinek vagy a NATO-nak. Ezért mertem venni a bátorságot atekintetben, hogy ezt a témát elemezzem a függetlenné válás folyamán, és nyilván ebből olyan típusú következtetéseket vonjak le, amelyek remélem, hogy helytállóak. Azt is remélem, hogy a tisztelt Tudományos Tanács előtt, ahol a védésre sor kerül, megkapom a doktori fokozatot.

Nyitray képviselő úrnak jelenteném, hogy az előbb válaszoltam a BM-es időszakomra, kérdezem, hogy elfogadja-e képviselő úr. (Nincs ellenvetés.)

Hogy milyennek ítélem meg a Katonai Biztonsági Hivatal állományát? Jelentem, képviselő úr, hogy a Katonai Biztonsági Hivatal, mivel 11 éve a főigazgató általános helyetteseként szolgálok a hivatal kötelékében, megítélésem szerint eddig törvényesen, szakszerűen és a politikától függetlenül végezte feladatát. Remélem, a jövőt illetően is ez így lesz. Azt gondolom, hogy az állományunk szakmai felkészültsége jó, azt gondolom, hogy az állományunk erkölcsi, morális helyzete kiváló, nem tudnak önök olyan példát említeni, ami a Katonai Biztonsági Hivatal tisztjének rendkívüli eseményét akár a sajtóban vagy más területen megjelenítette volna. Azt gondolom, hogy a Katonai Biztonsági Hivatal törvényi és a működési feltételeket illetően rendelkezik azokkal a jogszabályokkal, amelyek a működéshez elengedhetetlenek és alapkötelezettségünk betartani. Én a magam részéről változatlanul törekszem arra, hogy a célhoz kötöttség, valamint az arányosság elvét betartsam és az állománnyal betartassam. Természetesen az alapfeladatokat illetően, így a kémelhárítás, az alkotmányvédelem, a terrorelhárítás, a szervezett bűnözés elleni harc, valamint a nemzetbiztonsági beosztásban lévő személyek ellenőrzöttsége tekintetében változatlanul magas fokon fogjuk végezni a munkánkat. Úgy érzem, hogy az állományom iskolai képzettsége, végzettsége megfelelő. Jelenteném képviselő úrnak, hogy az állomány összlétszáma 272 fő a jelenlegi feltöltöttségből eredően, az állomány 80 százaléka rendelkezik egyetemi, főiskolai végzettséggel, 82 százaléka rendelkezik nyelvképzettséggel, ebben túlsúlyos az angol nyelv, de természetesen más országok nyelveit is beszéljük, és törekszem arra, hogy a jövőt illetően ezt növeljük.

A tiszthelyettesi kar tekintetében jelenteném önnek, hogy a tiszthelyettesi, zászlósi kar vonatkozásában az állomány 20 százaléka rendelkezik főiskolai, egyetemi végzettséggel. Tehát azt gondolom, hogy az iskolai felkészültség alapot ad arra, hogy megfelelő szakismeretekkel és szakmai követelményekkel még magasabb szinten hajtsuk végre a nemzetbiztonsági munkánkat.

Miért Koszovót választottam? Képviselő úr, próbáltam röviden utalni az előbb, nem tudom, van-e ehhez plusz kérdése. (Nincs kérdés.) Köszönöm szépen elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azt hiszem, hogy a napirendi pont első részét lezárhatjuk. Közben üdvözlöm miniszter urat, aki megérkezett. Meghallgattuk a jelölt, Kovácsics Ferenc tábornok úr válaszait a feltett kérdésekre. Képviselőtársaim! A Házszabály szerint ez esetben szavaznunk kell. Tessék, Miniszter Úr! (Dr. Szekeres Imre: Elnök úr, kaphatnék szót?) Hogyne!

Dr. Szekeres Imre miniszter hozzászólása

DR. SZEKERES IMRE honvédelmi miniszter: Elnök Úr! Elnézést kérek, de azonnali kérdésem volt és mivel személyre szóló volt, illett nekem válaszolni rá, ez volt az oka annak, hogy nem tudtam itt lenni. Öt rövid megjegyzést szeretnék tenni, és ajánlani vezérőrnagy urat a bizottság figyelmébe. Ő egy jól képzett, felkészült és tapasztalt vezető, ezért tettem javaslatot az ő kinevezésére. Ez az első megjegyzésem.

A második, hogy természetesen egy ilyen politikailag már bonyolultnak tekinthető időszakban, egy választáshoz közeledve és figyelemmel kísérve a titkosszolgálatok körül kialakult hangulatot is, fontosnak tartottam, hogy ne megbízott, hanem kinevezett főigazgatója legyen az intézménynek. Ezért mielőtt a javaslatomat megtettem volna, a parlamenti pártok elnökeivel és frakcióvezetőivel tárgyaltam és egyetértésüket bírtam erre a javaslatra. A Magyar Szocialista Párt, a Fidesz Magyar Polgári Szövetség, az SZDSZ, az MDF és a KDNP elnökével és frakcióvezetőjével végeztem el ezt a konzultációt. Azt gondolom, hogy ez egy fontos előkészítő lépés volt, hiszen így kialakult egy politikai konszenzus a javaslat körül.

A harmadik megjegyzésem a Katonai Biztonsági Hivatal munkájára vonatkozik. Itt ülnek a bizottságban olyanok, akik szakmai hozzáértése vitathatatlan, én politikusként tudom csak megítélni ezt a munkát, és azt tudom mondani, nemzetközi összehasonlítást véve alapul, hogy a Katonai Biztonsági Hivatal a NATO-tagállamok között az egyik leghatékonyabbak közé tartozik. Ez lehet egyedül objektív mérce, amikor valaki megpróbál egy intézményt megítélni, amely adott országban csak egy van, én ezt a nemzetközi összehasonlítást elvégeztem, a megfelelő katonai vonalakon és a NATO-ban is egy nagyon magas értékelést kaptam.

A negyedik: nagyon fontosnak tartom, hogy ezen a területen, az elhárítás területén, mind kémelhárítási, mind alkotmányvédelmi, mind egyszerű fegyelmi szempontból, már a honvédségen belüli fegyelmi szempontból stabilitás legyen és megfelelő vezetés, ezért is fontosnak tartottam ezt a javaslatot megtenni.

És végül az ötödik, természetesen az új főigazgató is minden támogatást meg fog kapni a honvédelmi minisztertől és a minisztériumtól, mint ahogy ez az eddigiekben is így volt. Köszönöm szépen.

Határozathozatal

ELNÖK: Köszönöm. Akkor szavaznánk, képviselőtársaim, hiszen a Házszabály ezt előírja, hogy a kinevezés támogatásáról nyílt szavazással döntsünk. Aki támogatja tábornok úrnak a Katonai Biztonsági Hivatal főigazgatójává történő kinevezését a meghallgatás tapasztalatai és véleménye alapján, az kérem, szíveskedjen a kezét felemelni. (Szavazás.) Tíz igen. Ki az, aki nem ért egyet a javaslattal? ((Nincs jelentkező.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Hat. Megállapítom tehát, hogy a bizottság tíz igen, hat tartózkodó szavazattal a jelölt kinevezését támogatja. Köszönjük szépen a részvételt. Gratulálunk tábornok úrnak.

Egyebek

Folytatjuk az ülést. Két dolgot szeretnék önöknek elmondani. Az egyik, hogy tekintve a holnapi ülés fontosságát, hiszen költségvetési vitához vagy költségvetéshez benyújtott módosító indítványok szavazásáról lesz szó, délután 14 órakor kezdenénk. Kérem a szíves megjelenésüket. A másik, valamennyi képviselőtársunk kapott meghívót a 14-én 10 órakor kezdődő kecskeméti helyszínen sorra kerülő gyakorlatra, amely a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison lesz megtartva. Ez azt jelenti, hogy a meghívó szerint 10 órakor várják a Honvédelmi bizottság érkező tagjait. Azt kérdezem, hogy tart-e valaki igényt arra, hogy a szállításáról gondoskodjon a Honvédelmi Minisztérium. (Mécs Imre jelentkezik.) Egy fő. (Közbeszólás: Van-e repülő?) Repülő? Hogyne, Ferihegyről indul, Bécsről egyszerű visszajönni. (Derültség.) Akkor egy fő, tessenek az autóbuszt a Mécs Imre rendelkezésére bocsátani.

Van-e másnak az egyebek keretében bármilyen jellegű kérdése, véleménye?

NYITRAY ANDRÁS (Fidesz): A levélből abszolút nem derül ki, hogy miről szól ez a meghívás.

ELNÖK: Repülőgépek megtekintése, repülés-előkészítés és felszállás megtekintése, statikus bemutató megtekintése, MIC-29 megtekintése, ebéd megtekintése. (Derültség.)

Az ülést bezárom, viszontlátásra.

(Az ülés befejezésének időpontja: 16 óra 05 perc)

 

Keleti György

 

a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Lajtai Szilvia