STB-9/2008.
(STB-48/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Sport- és turisztikai bizottságának
2008. április 22-én, kedden, 10 órakor
a Képviselői Irodaház 520. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Megjelentek/jelen lévők/részt vevők *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár meghallgatása *

Dr. Kovács Miklós szóbeli kiegészítése *

Kérdések, vélemények *

Dr. Kovács Miklós válaszai *

Ügyrendi javaslat *

Szavazás az ügyrendi javaslatról *

Tájékoztató a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatairól *

Tájékoztató a 2008. évi turisztikai pályázatokról *

Dr. Kovács Miklós szóbeli kiegészítése *

Kérdések, vélemények *

Dr. Kovács Miklós válaszai *

Tájékoztató a Tourinform-irodák helyzetéről, szerepéről, támogatásáról *

Dr. Róna Iván szóbeli kiegészítése *

Kérdések, észrevételek *

Dr. Róna Iván reflexiója *

Újvári Ágnes reflexiója *

Egyebek *

 



Napirendi javaslat

  1. Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár meghallgatása
  2. Tájékoztató a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatairól
  3. Előterjesztő:

    ÖTM Turisztikai Szakállamtitkárság képviselője

  4. Tájékoztató a 2008. évi turisztikai pályázatokról
  5. Előterjesztő:

    ÖTM Turisztikai Szakállamtitkárság képviselője

  6. Tájékoztató a Tourinform-irodák helyzetéről, szerepéről, támogatásáról
  7. Előterjesztő: Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója

  8. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Bánki Erik (Fidesz), a bizottság elnöke

Pál Béla (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Horváth Klára (MSZP)
Koscsó Lajos (MSZP)
Mohácsi József (MSZP)
Nagy Jenő (MSZP)
Nagy Imre (MSZP)
Tóth József (MSZP)
Dr. Tóth József (MSZP)
Becsó Zsolt (Fidesz)
Hadházy Sándor (Fidesz)
Lasztovicza Jenő (Fidesz)
Dr. Gyenesei István (független)

Helyettesítési megbízást adott

Páva Zoltán (MSZP) Dr. Tóth Józsefnek (MSZP)
Kovács Ferenc (Fidesz) Hadházy Sándornak (Fidesz)
Szalay Ferenc (Fidesz) Bánki Eriknek (Fidesz)
Szijjártó Péter (Fidesz) Lasztovicza Jenőnek (Fidesz)
Dr. Világosi Gábor (SZDSZ) Dr. Horváth Klárának (MSZP)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium)
Dr. Róna Iván vezérigazgató (Magyar Turizmus Zrt.)
Újvári Ágnes (Magyar Turizmus Zrt.)

Megjelentek/jelen lévők/részt vevők

Vasváry Márton (Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége)
Bokody Judit (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Főosztály)
Fábián Eszter (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárság)
Pap Zoltán (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárság)
Dr. Wolff Péter elnök (Országos Idegenforgalmi Bizottság)
Demjanovich Katalin (Magyar Turizmus Zrt.)
Németh Andrea (Turizmus Panoráma)
Szebeni Zsolt (Turizmus Panoráma)
Rácz Sándor (ÖKO-PART)
Dr. Czeglédi József (országgyűlési szakértő)
Antalóczy Györgyné (Magyarországi Idegenvezetők Szövetsége, adószakértő)
Losonczy Péter (Magyarországi Ifjúsági Szállások Szövetsége)
Dr. Jaskó Zoltán (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium parlamenti titkárság)
Lóska János (Magyar Lovas Turisztikai Szövetség)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 05 perc)

Elnöki megnyitó

BÁNKI ERIK (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Sok szeretettel köszöntök mindenkit a sport- és turisztikai bizottság mai ülésén.

A napirend elfogadása

A bizottság valamennyi tagja írásban megkapta a bizottsági ülésre szóló meghívót, illetve a napirendi pontok írásbeli tájékoztató anyagait. Annyi változás van a módosított napirendhez képest, hogy visszatérünk az eredeti verzióhoz, ugyanis a vasúti szárnyvonalakkal kapcsolatos előterjesztésnél a módosító javaslatok benyújtásának határideje eltolódott ma estig, ezért értelemszerűen most nem tudjuk tárgyalni a módosító indítványokat. Előre jelzem a képviselőtársaimnak, hogy amennyiben lesznek, akkor hétfőn egy gyors összejövetelt kell megszerveznünk, amely vagy fél 10-kor, vagy 12 órakor fog megtörténni. Tehát az 1. napirendi pontot ilyen módon levennénk, és - értelemszerűen a módosított sorszámokkal - Kovács Miklós szakállamtitkár úr meghallgatásával kezdenénk a napirendeket.

Kérdezem, hogy a napirendi pontokhoz kötődően van-e bárkinek további észrevétele, javaslata, elképzelése. (Nincs jelentkező.) Amennyiben nincs, akkor kérem a képviselőtársaimat, hogy aki ezekkel a módosításokkal elfogadja a mai ülés napirendjét, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Köszönöm. Ellenvélemény, tartózkodás nem volt, a bizottság határozatképes, és egyhangú döntésével elfogadta a mai ülésére szóló napirendet.

Dr. Kovács Miklós szakállamtitkár meghallgatása

Elsőként megkérném Kovács Miklós szakállamtitkár urat, hogy tegye meg szóbeli kiegészítéseit az írásban megküldött anyaghoz. A mai meghallgatásnak az a témája, hogy értékeljük az elmúlt féléves időszakot. Szeretnénk, ha kifejtené a szakállamtitkár úr, hogy a korábbi meghallgatása során felvetett ötletek, javaslatok, vállalások milyen mértékben teljesültek, ami nem teljesült, annak mi az oka, és nagyjából mit várhatunk. Külön szeretném, ha kiértékelné azt, hogy a jelen helyzetben, amennyiben van már információja arról, hogy a kormányátalakítás során mi történik, akkor azt ossza meg velünk, illetve amennyiben nincs, akkor azt mondja el nekünk, hogy hogyan gondolja pozícionálni a turizmus helyzetét az új kormányban. Köszönöm szépen.

Megadom a szót a szakállamtitkár úrnak.

Dr. Kovács Miklós szóbeli kiegészítése

DR. KOVÁCS MIKLÓS szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A szakállamtitkárság nevében nagyon köszönöm a lehetőséget arra vonatkozóan, hogy a szakállamtitkárság munkájáról beszámolhatok a bizottságnak. Két témakörhöz kapcsolódó napirendi pont is van a bizottság előtt, a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatai, illetőleg a 2008. évi regionális pályázatok ügye, ezért ezekre a napirendi pontokra a tevékenységi beszámolómban nem térnék ki.

Nagyon röviden, ha megengedi, elnök úr, az ön által említett témákra természetesen kitérek. Szeretnék nagyon röviden szólni az aktuális turisztikai eredményekről, a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia végrehajtásával kapcsolatos aktuális feladatokról, pár gondolatot arról, hogy a turisztikai szakállamtitkárság és a regionális idegenforgalmi bizottságok milyen formában és hogyan kapcsolódnak majd be a turisztikai regionális operatív programok bírálati mechanizmusába. Szeretnék szólni pár gondolatot a turisztikai jelentősséggel bíró nagyrendezvény-pályázatunkról és annak lezárulásáról. Külön napirendi pontja lesz a bizottságnak, ezért valóban csak nagyon röviden térek ki a TDM-rendszer kialakítására vonatkozó pályázat jelenlegi állására, a turisztikai szakállamtitkárság előtt álló jogalkotási feladatokra, a vendéglátással kapcsolatos elképzelésekre, nagyon röviden a nemzetközi kapcsolatokra, és a szakállamtitkárság kiemelt feladatairól szeretnék szólni.

Az első, amivel kezdeni szeretném, és egyben a bizottságnak be is jelenteném nagy örömmel, hogy a turizmus januári, februári teljesítménye pozitívan alakult, 758 ezer vendég 1,8 millió vendégéjszakát töltött el Magyarországon, a vendégek száma 10 százalékkal, a vendégéjszakák száma pedig 2,7 százalékkal haladta meg 2007 hasonló időszakának eredményeit. Ha ehhez hozzávesszük az előző év végének ugyancsak jól alakuló idegenforgalmi statisztikáját, akkor abból kikövetkeztethető - és ezt a kollégáim a Magyar Turizmus Zrt.-nél már természetesen ki is számolták -, hogy a szakállamtitkárságnak az a közös vállalása a Magyar Turizmus Zrt.-vel, hogy a 2007. év végén juttatott 500 milliós plusz forrásból megvalósuló akciók révén legalább 300 ezerrel kell növelje a vendégéjszakák számát, rövidebb idő alatt és túlteljesült. Ezzel megnyílik a lehetőség arra, hogy az MT Zrt. 2008. évi alapköltségvetését további 500 millió forinttal megnöveljék a korábbi megállapodásnak megfelelően. Azt is szeretném jelezni a bizottságnak, hogy a Magyar Turizmus Zrt.-vel megkezdődött azoknak a vállalásoknak, céloknak a meghatározása, amelyeket ehhez a második 500 milliós többletforráshoz kívánunk majd hozzárendelni.

A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia monitoring bizottsága január 23-án ülésezett, erről én már a bizottság előtt beszámolhattam. A következő monitoring bizottsági ülésre 2008 decemberében kerül sor, ahol már a parlamenti bizottság képviseletében elnök úr és alelnök urak is részt fognak venni.

Arról is szeretnék nagyon röviden beszámolni, hogy 2008 márciusában megalakult a fogyasztóvédelmi és esélyegyenlőségi munkabizottság a monitoring bizottságon belül. A következő főbb intézkedéseket határozta meg. Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló európai irányelv hazai jogrendbe való átültetésével kapcsolatos véleményalkotás, turisztikai tevékenységek jogosulatlan gyakorlatához kapcsolódó hatósági intézkedések figyelemmel kísérése, utazásszervezés, idegenvezetés. És a fogyasztóvédelemmel összefüggő szükséges információs kampányok, kiadványok felmérése, aktualizálása, illetve a panasztevő és a vonatkozó információk rendszerezése és összefoglalása és a kedvező szakmai gyakorlatok népszerűsítése együttműködve az érdekképviseleti szervekkel, a magyar utazási irodák szövetségével és a szállodaszövetséggel.

A következő két téma, amit nagyon röviden szeretnék említeni. Elkészült a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia intézkedési tervének az ökoturizmus fejlesztési stratégiája. A stratégiában kidolgozott célkitűzéseket 2013-ig kell megvalósítani; ennek a feladatnak a végrehajtása megkezdődött. Az országos egészségturizmus stratégiát pedig három bizottság kíséri figyelemmel a Turisztikai Szakállamtitkárság irányításával: egy turisztikai, egy egészségügyi és egy oktatási bizottság. Jelenleg a következő főbb feladatok végrehajtása folyik az egészségturizmus stratégia kapcsán. A szakállamtitkárság egyeztetést kezdett a Központi Statisztikai Hivatallal és ebben az időpontban van jelenleg a KSH-ban egy egyeztető megbeszélés arra vonatkozóan, hogy 2009-től a magyarországi fürdők is megfelelő adatszolgáltatással csatlakozhassanak a turisztikai adatszolgáltatási információs rendszerhez.

Megkezdődött a nem vizes egészségturisztikai vonzerők felkérése, ezek gazdáit kértük, hogy jutassák el részünkre a gyógyhely-, gyógybarlang-, mofettafejlesztéssel kapcsolatos koncepciókat és terveket annak érdekében, hogy összeállíthassuk a nem vizes gyógy-tényezőkön alapuló egészségturisztikai kínálat fejlesztésére vonatkozó intézkedéssorozatot is; és ugyancsak egyeztetés kezdődött az egészségturisztikai képzések és tevékenységek tartalmi elemzésére vonatkozóan. Amennyiben lesz kérdés, természetesen a stratégia végrehajtása kapcsán még szívesen válaszolok.

A következő téma, amit nagyon röviden érintenék: a regionális operatív programok turisztikai pályázatai. Az első két intézkedésre vonatkozóan, tehát az attrakciófejlesztésre és a kínálatfejlesztésre vonatkozó pályázatok lezárultak. Mi azt kértük a Turisztikai Szakállamtitkárság részéről a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől, hogy közvetlenül a szakállamtitkárság - és mivel regionális programokról van szó, ugyancsak közvetlenül az adott terület, régió regionális idegenforgalmi bizottsága is - bekapcsolódhasson ezeknek a pályázatoknak a bírálati folyamatába. Ez néhány régió esetében már megtörtént, nevesítettük a delegált szakértőket, a többi régió esetében pedig a közeljövőben fog megtörténni - hiszen ezeknek a bírálata április hónap végével kezdődik meg. Ugyancsak közvetlenül részt vesz a szakállamtitkárság a nevesített kiemelt turisztikai projektek bírálóbizottságában. Ismert a bizottság számára nyilván az, hogy a kormány, amikor nevesít egy kiemelt projektet, nagyobb turisztikai projektet, akkor az még nem feltétlenül kész szerződéskötésre, azt még egy bírálóbizottságnak végleges formában el kell fogadnia.

Tájékoztatásul szeretnék elmondani a bizottságnak azt, hogy mindösszesen 543 támogatási igényt nyújtottak be a pályázók attrakciófejlesztési pályázatra. Az igényelt támogatási összeg pedig 120 milliárd forint volt, ami a rendelkezésre álló forrásnak, ami 56 milliárd, több mint a kétszerese; nálam részletes kimutatások vannak, természetesen nem konkrétan a pályázatokról, hanem, hogy milyen régióban hány pályázat érkezett be attrakciófejlesztésre vonatkozóan.

A kormány mindeddig összesen 22 kiemelt turisztikai projekt akció nevesítéséről döntött, ezek együttes támogatási összege meghaladja az 50 milliárd forintot. Itt azt szeretném elmondani a bizottságnak: mind a kiemelt projektek, mind pedig a regionális operatív program keretében benyújtott turisztikai pályázatok esetében, hogy a szakállamtitkárság az általa korábban kidolgozott stratégiákat és koncepciókat, mint például az egészségturizmus vagy a frissen elkészült ökoturisztikai stratégia vagy egy szempontrendszer, amely a kulturális kastély és várturizmus fejlesztésére vonatkozik, ezeket az anyagokat mi egyben arra is felhasználjuk, hogy bírálati szempontrendszert adjunk a regionális operatív programokra beérkezett pályázatok bírálóbizottságainak.

A következő, harmadik fordulós turisztikai pályázat a turisztikai desztinációs menedzsmentekre vonatkozó pályázat menedzsmentszervezetek létrehozására vonatkozó pályázati kiírás. Mivel a tisztelt bizottság egy következő ülésén vagy valamelyik következő ülésén, ahol külön napirendben fogja tárgyalni, ezért ennek a részleteibe nem kívánok most belemenni, de mégis kötelességem nagyon rövid tájékoztatást adni legalább az ütemezésről. Elkészült a szervezet kialakítására vonatkozó működési kézikönyv, elkészült a TDM-ekre vonatkozó oktatási anyag, folyamatban van egy, a TDM informatikai keretrendszerének kialakítására vonatkozó szakmai ajánlat elkészítése. Ennek az a célja, hogy ha majd létrejönnek a TDM-szervezetek ennek a pályázatnak a révén, akkor lehetőség szerint ne TDM-szervezetenként vagy akár településenként vagy kistérségenként teljesen különböző informatikai támogatást vegyenek igénybe, hiszen akkor nehezen valósítható meg - legalábbis informatikai szempontból -, hogy valóban alulról felfelé építkező szervezetrendszer jöjjön létre.

Tehát ez a tanulmány, ez a szakmai ajánlás azt célozza, hogy lehetőség szerint a most meglévő informatikai rendszerekhez szervesen kapcsolódó módon, de mindenképpen egymással is beszélgetni tudó rendszerek révén alakuljon ki a TDM-szervezetek informatikai rendszere. Jelenleg folyamatban van a TDM pályázati segédletének véglegesítése. Nagyon széles körű társadalmi és szakmai egyeztetések vannak és lesznek a jövőben: külön az önkormányzatokkal, külön a meghatározó szakmai szervezetekkel, külön a vállalkozások szervezeteivel, külön az Országos Idegenforgalmi Bizottsággal; régiónként fogunk tájékoztatást adni a pályázat feltételeiről, amely várhatóan az első félév végén fog megjelenni. Balaton kivételével általában egy kétfordulós pályázat lesz.

Még annyit a mostani elképzelésekről szívesen megosztok a tisztelt bizottsággal, hogy a javasolt támogatási intenzitás minimum 80-85 százalék lesz, hiszen alapvetően nem kizárólag csak vállalkozói pályázókra számítunk. A támogatás várható összege a 2007 és 2008-as fejlesztések esetében minimum 15 millió forint, de maximum 60 millió forint lehet; helyi önkormányzati szintű TDM-szervezetek esetén 15-40 millió; térségi TDM-szervezetek esetében pedig 40 és 60 millió forint lehet a pályázható összeg. Nagyon röviden, amennyiben van kérdés, természetesen nagyon szívesen válaszolok.

A jogalkotással kapcsolatos aktuális feladataink közé tartozik néhány, a turizmussal, a turizmus bizonyos területével kapcsolatos jogszabály korszerűsítése, aktualizálása. Látszólag késésben van a szakállamtitkárság, de mégis szeretném aláhúzni és hangsúlyozni azt, hogy ez nincs így, hiszen meg kell várnunk a szolgáltatások egységes európai irányelvének hazai joggyakorlatba való átültetését. Tehát mi készen vagyunk jó néhány jogszabálytervezettel, ilyen például az utazási szerződésről szóló 214-es kormányrendelet vagy ilyen a kereskedelmi szálláshelyek osztályba sorolására vonatkozó rendelet, amibe egyébként a szakmai szervezetek ajánlásait teljes mértékben beépítettük.

Úgy gondolom, hogy a magyar utazási vállalkozók, szálláshely-szolgáltatók jelenlegi jogszabályok alapján még meglévő relatív védettségét érdemes a legutolsó pillanatig megőrizni. Erre vonatkozóan van nekünk egy határozott menetrendünk, amelyet szeretnék a bizottsággal nagyon röviden ismertetni: 2008 második félévében kezdődik meg az előkészítése az utazásszervezésről és utazásközvetítésről szóló rendelkezésnek; már megtörtént az előkészítése, de tárcaegyeztetésre kerül 2008 második félévében a kereskedelmi szálláshelyek és a fizető-vendéglátóhelyek osztályba sorolásáról, valamint a falusi szálláshelyek minősítéséről szóló rendeletmódosítás. Ugyanide tartozik az idegenvezetésről szóló rendelet módosítása, illetőleg a magánszálláshelyek idegenforgalmi célú hasznosításáról szóló rendelet módosítása, és nagyon reméljük, hogy egy utolsó tárcaegyeztetést követően a lovas szolgáltatásra vonatkozó rendelet is elfogadásra kerülhet.

Természetesen nem kívánom megkerülni az egyik fő kérdést a jogalkotás területén, ez pedig a turizmustörvény. Jelen tudásunk szerint - most egészen pontosan fél 11 körül van - holnap fogja tárgyalni a kormány, és nagyon reméljük azt, hogy még az első félévben a parlament is napirendre tudja venni. Amennyiben ez a döntés holnap megszületik, akkor a miniszter úr holnap, a kormányülést követő sajtótájékoztatón erről részletesen is be fog számolni, és természetesen valamelyik következő bizottsági ülésen a szakállamtitkárság is nagyon szívesen rendelkezésre áll.

A vendéglátás átvételével kapcsolatos, nagyon rövid tájékoztatás: a két miniszter megegyezett abban, hogy a vendéglátás szakmai felügyelete átkerül a gazdasági minisztériumból az ÖTM-be. Jelenleg összeállítottunk egy közös kormányelőterjesztést, amelyre pozitív válaszreakciót várunk a GKM-ből, és ha ez megérkezik, akkor a kormány elé kerül az ÖTM és a GKM statútumát megfelelően változtató jogszabály, amely egyben bizonyos korlátozott erőforrás-átadást is jelent a vendéglátó feladatok elvégzésére vonatkozóan. Én magam, mint turisztikai szakállamtitkár, de facto és de jure nem a vendéglátás gazdája, megkezdtem az előzetes egyeztetést a szakmai szervezetekkel, rövidesen velük is egyeztetve egy szakmai koncepció készül, amelyet a minisztérium vezetése is megtárgyal, és természetesen amennyiben jóváhagyásra kerül, akkor ezt nagyon szívesen a bizottság számára is meg fogjuk küldeni. A leglényegesebb szempontok: a vendéglátásra vonatkozó joganyag áttekintése, a vendéglátásnak mint gazdasági ágazatnak a felmérése, az erre vonatkozó információk összegyűjtése, átvilágítása, ha úgy tetszik, és azoknak a szabályoknak a változtatási javaslata, amelyek erre megértek. Nagyon nagy hangsúlyt szeretnénk fordítani a vendéglátás szakmai felügyelete során a szakképzés és a szakoktatás helyzetére is.

Annyit még hadd tegyek hozzá, hogy természetesen nem minden, a vendéglátást is érintő jogszabály gazdája lesz az ÖTM, hiszen továbbra is a kereskedelmi törvény rendelkezik az üzletek működési rendjéről, amely nagyon sok szállal kapcsolódik a vendéglátáshoz, de ebben a tekintetben továbbra is nagyon szoros együttműködést fogunk kialakítani a gazdasági minisztériummal.

Tervezzük ugyanakkor azt, hogy a már említett nagyrendezvények keretén belül a kulturális jelentőségű rendezvények mellé helyezzünk egy külön pályázati lehetőséget a turisztikai célelőirányzatból 2009-ben, amelyből kifejezetten a turisztikai jelentőségű - és nyilván ez evidencia - gasztronómiai nagyrendezvények támogatására nyílik majd lehetőség. Azt szeretném jelezni, hogy a Nemzeti Kulturális Alappal közös pályázatra 2008-ban 400 millió forint állt rendelkezésünkre, ezt a pályázatot is időben sikerült kiírni, és szerencsére ugyanezt tudom elmondani a regionális turisztikai pályázatokra vonatkozóan is. Szeretnénk ebben a tekintetben még tovább lépni, vagyis a 2009. évi, Nemzeti Kulturális Alappal közös, és várhatóan ugyanekkora nagyságrendű forrással rendelkező pályázat kiírására még az idén sor kell kerüljön, és akkor elérjük azt a, ha nem is optimális, de viszonylag kedvező állapotot, hogy tervezhetővé válnak a programgazdák és a rendezvénygazdák számára is a rendezvények, hosszú távon beépülhetnek a turisztikai szolgáltatók és utazásszervezők programjai közé is.

A nemzetközi kapcsolatokról nagyon röviden néhány szót, mert nem kívánom ezt részletezni. Egy jelentős esemény történt, amely, úgy gondolom, a beutazó turizmus szempontjából fontos lehet: részt vettünk, és díszvendégként vettünk részt Moszkvában az Intourmarket kiállításon, elsősorban Magyarország spa-, wellness- és gyógyturisztikai kínálatával, és az orosz turisztikai hivatallal egy hároméves együttműködési megállapodást írtunk alá. Ajánljuk a magyarországi wellness, ha úgy tetszik, know-how-t az orosz fejlesztésekhez, és komplex képzési programokat is ajánlottunk ennek az együttműködésnek a keretében.

A turisztikai szakállamtitkárság kiemelt feladatairól szeretnék két mondatot mondani. A turisztikai desztinációs menedzsmentrendszer kialakítása már említésre került. Ezek a kiemelt feladatok egyébként azért vannak itt külön is felsorolva, mert ezeket tartja a minisztérium a napi operatív feladatok mellett a turisztikai szakállamtitkárság kiemelt feladatainak, és ilyen formában természetesen számon is fogja kérni. A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia időarányos végrehajtása természetesen ide tartozik. Van egy olyan feladatunk közösen a Magyar Turizmus Zrt.-vel, hogy a nemzeti turizmusmarketing hatékonyságát növelni kell, az akciókat mérhetővé kell tenni. Ennek egyik első lépése volt már a többletforráshoz kapcsolódó vállalások meghatározása - illetőleg most már a vállalások teljesítéséről is tudunk beszélni -, a turisztikai nagyberuházások és nagyrendezvények ösztönzése, figyelemmel kísérése. Ahogy itt már a bizottságnak beszámoltam róla, főleg Mányai Roland főosztályvezető úr miniszteri megbízásához kapcsolódik részben figyelemmel kísérni a régiókban a projektötleteket, ezeket eljuttatni a megfelelő szintre, szakmailag véleményezni és segíteni az előkészítés szakaszát, illetőleg ezt követően pedig közbenjárni az engedélyezések minél zökkenőmentesebb megvalósítása érdekében. Ez egyébként részben része is annak a gyorsítási programnak, amelyet az ÖTM-ben általában a regionális operatív programokra vonatkozó pályázatok megvalósítása érdekében kidolgoztak.

Van egy olyan általánosan megfogalmazott, de számunkra nagyon fontos kötelezettség is, hogy minden lehetséges módon és eszközzel próbálkozzunk meg a turisztikai vállalkozások üzleti környezetének javításával. Erre vonatkozóan csak annyit szeretnék említeni, hogy a közelmúltban nyilvánosságra hozták a világturizmus-fórum alkalmából összeállított turisztikai versenyképességi index alapján történő besorolásokat, és ennek révén Magyarország igen jelentős előrelépést könyvelhetett el ennek az indexnek a rangsorában.

Nagyon szépen köszönöm a bizottság figyelmét. Remélem, hogy nem éltem vissza hosszasan a türelmükkel. Köszönöm szépen.

Még egy dolog, elnézést kérek, elnök úr. Említetted és kérdezted a turizmus helyét az új kormányzati struktúrában. Nem ismerem az új kormányzati struktúrát, én abban bízom, és azt szeretném, hogy ha a turizmus rangjának, gazdasági jelentőségének megfelelően méltó helyen és szerepkörben maradna a következő időszakban úgyis, mint a gazdaság fejlesztése egyik prioritását felügyelő szakmai terület. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen szakállamtitkár úr szavait.

Kérdezem a bizottság tagjait, hogy van-e az elhangzottakkal kapcsolatban kérdése, véleménye, hozzáfűznivalója az elhangzottakhoz.

Kérdések, vélemények

Elsőként Lasztovicza Jenő képviselő úré a szó.

LASZTOVICZA JENŐ (Fidesz): Azt szeretném megkérdezni, hogy amikor tavaly októberben volt a meghallgatás, akkor a tervek között szerepelt a vállalkozói terhek, a vállalkozói környezet, általános gazdasági környezet javítása, mint célkitűzés. Hogy értékeli a mostani állapotot, illetve tisztában vagyunk azzal, hogy évek óta folyamatosan az ágazat prominens szereplői küzdenek és lobbiznak a gazdasági környezetet adó környezet javításáért - hogy látja a szakállamtitkár úr, hogy most milyen stádiumban van ez a helyzet, mert tudom, hogy azért a háttérben a munka folyik?

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Hadházy Sándor.

HADHÁZY SÁNDOR (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Államtitkár Úr! Folytatnám a kérdéseket én is. A korábbi, a 2007. október 16-i jegyzőkönyvet, ha áttanulmányoztuk, akkor ilyet olvashatunk ebben a jegyzőkönyvben, hogy ön azt mondja, hogy a partnerség és a szorosabb együttműködés a vállalkozói szféra, a kormányzat, az önkormányzat és a régiók között rendkívül fontos kérdés és ezt szeretné erősíteni - igazából nem nagyon látunk erre példát, hogy ez hogy valósulna meg.

Csatlakoznék az előttem szóló Lasztovicza Jenő képviselőtársamhoz. Itt igazából a vállalkozói gazdasági környezet javítása nem történt meg. Tehát az figyelhető meg, hogy a vállalkozói környezet az elmúlt időszakban inkább romló, mint javuló tendenciát mutatott.

A másik, amit ön is említett, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia végrehajtása folyamatban van. Ez való igaz, de nem olyan túl régen foglalkozhattunk ezzel a kérdéssel, és azzal szembesülhettünk, hogy bizony nagyon komoly határidő módosításokat kezdeményezett - és persze kormányzótöbbséggel fogadott el a bizottság is -, ezt igazából nem tartom egy kedvező folyamatnak. A kérdésem tehát az, hogy mit kíván ön tenni annak érdekében, hogy az eredetileg vállalt kitűzött határidők a lehető legjobban teljesüljenek.

Aztán a turizmustörvény kérdése is már szóba került itt. Volt egy olyan igény és talán egy halvány ígéret is, hogy a munkaközi anyag a bizottság elé kerülhet, ezzel nem találkoztunk. De ugyanakkor meg olyat is lehet hallani, hogy talán a kormány már foglalkozni fog a közeljövőben ezzel a törvénytervezettel. Szeretnék választ kapni arra, hogy hogyan áll a turizmustörvény előkészítése és az előkészítés folyamatában a bizottságnak kívánnak-e valamilyen szerepet adni.

Szintén visszautalnék az október 18-i jegyzőkönyv szövegére. Az ifjúsági turizmussal kapcsolatban tervezett tárcaközi egyeztetés felől szeretnék érdeklődni, hogy ez hogyan áll? Egy nagyon komoly előrelépés történt az elmúlt hetekben, hiszen az Egészségturizmus albizottság végre tartott egy ülést, ez egy áttörés volt; de igazából arra volnék kíváncsi, hogy ön az egészségturisztikai kérdésben hogyan látja a továbblépési lehetőségeket. Köszönöm szépen, egyelőre ezek a kérdések lennének.

ELNÖK: Köszönöm képviselő úr. További kérdések, esetleg észrevételek a bizottság tagjai részéről? Pál Béla alelnök úr!

PÁL BÉLA (MSZP): Köszönöm szépen. Én is szeretnék egy néhány kérdést feltenni. Melyek a Turisztikai Szakállamtitkárság vendéglátással kapcsolatos főbb szakmai elképzelései, hiszen hallottuk, hogy ez évek óta megfogalmazódott törekvés, hogy egy helyen legyen a vendéglátás, turizmus, szállásadás - ez most megvalósul.

A másik, amit szeretnék megkérdezni, hogy a 2008-as hazai turisztikai pályázatok lebonyolítása zökkenőmentesebb lett-e, mint amilyen a 2007-es esztendőben volt.

Államtitkár úr szólt arról is, hogy mit tesznek a külpiacokon a különféle kapcsolatok elősegítése érdekében. Itt a magyar külgazdasági diplomáciával milyen együttműködést sikerült kialakítani, hiszen évek óta felvetődő kérdés az is, hogy azok a külképviseletek: a gazdaság, a turizmus külképviseletei szorosabban együttműködjenek a legfontosabb küldő piacainkon; valamint, mivel Budapest az ország egyik legfontosabb turisztikai célpontja, milyen együttműködést sikerült kialakítani a főváros turisztikai vezetésével? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm alelnök úr. További kérdések? Mohácsi József képviselő úr!

MOHÁCSI JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. A szakállamtitkár úr említette a moszkvai piacon való megjelenésünket. Azt szeretném megkérdezni, hogy milyen intézkedések lesznek az esetleges orosz piac megnyerése érdekében, ennek kapcsán érdekelne az osztrák is. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm képviselő úr. Becsó Zsolt kért szót.

BECSÓ ZSOLT (Fidesz): Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Bizottság! Az elmúlt év október 18-án azt is jelezte az államtitkár úr, hogy ez év elejére a regionális operatív programokon belül a TDM-szervezetek létrehozására vonatkozó pályázatok meghirdetésre kerülnek - sajnos, mint minden más, ez sem került meghirdetésre. A legfrissebb információ szerint az NFÜ-nek a pályázati menetrendjében csak július hónapban szerepel a TDM-pályázatok megjelentetése.

A TDM-ekkel kapcsolatban képzést is terveztek az elmúlt évre. Szeretném megkérdezni, hogy ez mikor valósul meg; illetve hogy ha a turisztikai desztinációs menedzsment szervezetekkel kapcsolatosan ekkora késésben vannak, akkor mikorra prognosztizálható a teljes rendszernek a kiépítése, hogyha júliusban meg tudnak jelenni ezek a pályázatok?

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úr. További kérdések vannak-e? (Nincs jelzés.) Mivel nincs több jelentkező, akkor én is néhány kérdést még feltennék államtitkár úr és utána megadnám a szót a válaszokra.

A legutóbbi meghallgatásán egy nagyon impozáns része volt a pályázati anyagának az öt "F" - a fejlesztés feltételrendszer fenntarthatósága, a flexibilitás, illetve a folyamatosság. Ezen a téren, hogy ha mondjuk összefoglalnánk az elmúlt fél év eseményeit, akkor ezeken az öt "F" pontokon milyen konkrét eredményeket tudott elérni, illetve milyen változások várhatóak az ön akkori célmeghatározásai alapján a következő időszakban?

Szintén fontos eleme volt mind a pályázatának, mind a bizottság előtti meghallgatásának a Turisztikai Szakállamtitkárság létszámbővítése. Akkor jelezte a szakállamtitkár úr, hogy az akkori 16 főről szeretné 20-21 főre bővíteni. A kérdésem menet közben, hogy ez sikerült-e, erősödött-e azóta a szakállamtitkárság létszámban legalábbis.

Nagyon fontos kérdés a turizmustörvény. Említette a szakállamtitkár úr, hogy hosszú előkészítés után most úgy néz ki, hogy a kormány holnap talán zöld utat adhat neki. Korábban többször kezdeményeztem - akár ötpárti egyeztetést is - a törvényjavaslattal kapcsolatban, sőt volt egy olyan tervünk is, hogy parlamenti nyílt nap keretében vitatnánk meg; teljes körű szakmai véleményt tudnánk ilyen módon begyűjteni az érintettektől és az érdekeltektől. Ehhez képest tavaly szeptemberben kaptunk egy akkori állapotnak megfelelő törvényjavaslatot. Elég komoly aggályaink voltak ezzel kapcsolatban, amelyeket én magam is megfogalmaztam Bajnai Gordon miniszter úrnak, és jeleztem, hogy nincs olyan állapotban ez a törvényjavaslat, hogy azt parlamenti nyílt napon megvitatná a bizottság a szakmai képviseletekkel. Úgy néz ki, hogy a kritikám megrettentette a minisztert és a szakállamtitkárságot is, mert azóta sem kaptunk egyetlen egy anyagot sem, és semmilyen információt arról, hogy milyen szinten került átdolgozásra a törvényjavaslat. Erről is kérdezném az államtitkár urat, hogy ennek mi lehet az oka, annak fényében is, hogy a bizottsági ülésen, amikor szóba került ez az ön meghallgatása során tavaly októberben, azt jelezte, hogy természetesen a bizottság számára is elérhetővé teszik majd a normaszöveget, és lehetőségünk nyílik arra, hogy az esetleges véleményeinket, ötleteinket, javaslatainkat elmondjuk. Egyébként a honlapon sem található meg ez a verzió, ott is a tavaly szeptemberi állapot tükröződik, ami meglehetősen aggályos annak fényében, hogy egy széles körű szakmai és társadalmi vitát ígértek ezzel kapcsolatban. Úgy tudom, hogy az OIB foglalkozott ezzel. Kérem, hogy erről referáljon majd az államtitkár úr feltétlenül.

A monitoring bizottsággal kapcsolatban említette a felvezetőjében, hogy sikerült némi előrelépést elérni, ülésezett a monitoring bizottság az óta, amióta a meghallgatás volt, elkészültek újabb fejlesztési stratégiák, viszont jelentős csúszások vannak, illetve amikor legutóbb tárgyaltuk a bizottság előtt az intézkedési tervet, akkor abban jelentős időpontcsúszások voltak, amelyeket Becsó Zsolt képviselőtársam is említett már. Hogy látja most, a módosított határidők betartásának van-e reális esélye? Mert önmagában az, hogy a monitoring bizottság elkezdett működni, nem feltétlenül garancia arra, hogy ezek a kitűzött célok meg is valósulnak. Mit kíván tenni szakállamtitkárként annak érdekében, hogy ne kerüljön sor újabb határidő-módosításokra?

Végül még egy fontos dolog, a kiemelt projektek kérdése. Kiemelt feladatként szerepel a szakállamtitkárság előtt ezeknek a nagy projekteknek a nyomon követése, sőt, miniszteri megbízottként felügyeli Mányai úr ezt a területet, mégis úgy látom, hogy elég kaotikus állapot uralkodik, legalábbis kevés információ jut el hozzánk arról, hogy haladnának ezek a kiemelt projektek. Ha erről mondana néhány szót majd, hogy hogy állnak a szerződéskötések szintjén, a beruházások milyen előkészítettségben vannak, vannak-e már megkezdett beruházások ezekből a nagy projektekből, és mikorra tudja magát utolérni e tekintetben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. Ezek lennének az én kérdéseim.

Megkérném a szakállamtitkár urat, hogy az elhangzott kérdésekre adja meg a válaszokat.

Dr. Kovács Miklós válaszai

DR. KOVÁCS MIKLÓS szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium): Tisztelt Bizottság! Nagyon köszönöm a kérdéseket. Ha valamit kihagynék, akkor kérem, szíveskedjenek engem arra figyelmeztetni.

Valóban kiemelt feladat, bár utolsóként említettem a turisztikai szakállamtitkárság kiemelt feladatai között a vállalkozói környezet javítását. Ez egy nagyon sokrétű terület. Természetesen nem kívánom az ezzel kapcsolatos feladatainkat és felelősségünket kisebbíteni, de nyilván a turisztika szakállamtitkárság ráhatása az általános adózási környezetre bizonyos tekintetben korlátozott. Ezzel együtt nem titok az, hogy a minisztérium vezetése és a szakállamtitkárság is megvizsgálta annak a lehetőségét, és javaslattal is élt a Pénzügyminisztérium felé, hogy a korábban még lehetőségként erőteljesebben megfogalmazott adóreform-intézkedések sorába kerüljön be a kereskedelmi szálláshelyek áfájának megfelelő mérséklése. Itt most a mértékre vonatkozóan hadd ne térjek ki, hiszen ez a tervezett változtatások függvényében kellene vagy kellett volna hogy alakuljon. Erre vonatkozóan egyébként a levél a pénzügyminiszter úrnál van, Bajnai úr ezt aláírta, és mivel minden vezetői értekezleten erre rákérdez, én úgy gondolom, hogy továbbra is evidenciában tartja a miniszter úr és a minisztérium vezetése, hogy erre valamilyen reakció a Pénzügyminisztériumból fog érkezni.

A vállalkozói környezet ilyen jellegű változtatása természetesen a turisztikai vállalkozások, főként a szálláshelyek versenyképességének javításához járulna hozzá, nem is elsősorban közvetlenül az árcsökkentés, hanem a jövedelmezőség növelése, a foglalkoztatottság növelése, a minőségi színvonal javulása révén. Tehát mi továbbra is azon vagyunk, a szakállamtitkárság azt az álláspontot képviseli, hogy a turisztikai vállalkozások, szálláshelyek versenyképessége szempontjából pozitív és jótékony hatású lenne a jelenlegi áfakulcs mérséklése. Természetes, hogy ehhez a szakállamtitkárság véleménye nyilván nem elegendő.

A vállalkozói környezet egyéb elemeit pedig vizsgáljuk. Jelenleg folyik egy munka, amelynek a határideje az első félév, amelynek során a versenyképesség egyéb elemeit, többek között természetesen az élőmunka-terheket és egyéb adóterheket is át fogjuk tekinteni a turizmus szempontjából.

Partnerség, vállalkozói szféra, önkormányzatok, civil szerveződések, szakállamtitkárság. Én úgy gondolom, hogy a már több kérdésben is megfogalmazott TDM-szervezet létrehozására irányuló pályázat kiírása és főleg lebonyolítása egy nagyon jó projekt lesz, és tulajdonképpen kísérlet is lesz abból a szempontból, hogy ennek a partnerségre vállalt kötelezettségünknek hogyan tudunk eleget tenni. Mérföldkő lesz a magyar turizmus intézményrendszerének a történetében az, hogy mikor, milyen hatékonysággal és milyen gyorsan jöhetnek létre ezek a TDM-szervezetek, hiszen éppen a szakmai szervezetek, a vállalkozói szféra, az önkormányzatok és a civil szerveződések, a kistérségek, később pedig a régió szerves együttműködését feltételezik. Nagyon jók egyébként az ezzel kapcsolatos előzetes tapasztalataink, de ez nem közvetlenül, csak közvetetten tartozik a szakállamtitkársághoz. Én úgy gondolom, hogy ebből a szempontból pozitív eredményeket értünk el, a partnerség a nemzeti turizmusmarketing területén igen erőteljes. Hadd célozzak a Winter Invasion kampányra, a légügyi marketingalap létrehozására és felhasználására, jó néhány olyan közös marketingakcióra - beleértve akár Budapest marketingtevékenységében való közreműködést is -, amely, úgy gondolom, a vállalkozói szféra és a Magyar Turizmus Zrt. együttműködését közös akcióival segíti elő, és a jövőben is elő fogja segíteni. Mi továbbra is azt tervezzük, hogy a 2008-as marketingterv végrehajtása során ez a partnerségi kapcsolat erősödjön.

A minisztérium elvárása is az, hogy az MT Zrt. saját bevételei növekedjenek, és visszakerülhessenek marketingcélokra, és minden egyes forint mellé, amelyet mi egy akcióhoz oda tudunk tenni, a vállalkozói szféra is tegye oda a saját forintját. Szeretnénk ilyen szempontból a rendelkezésre álló marketingforrásokat tovább növelni. Ezt fogja erősíteni az a törekvésünk is, hogy arra bíztatjuk, ösztönözzük, és természetesen a befolyásunkat érvényesítve fogjuk a Magyar Turizmus Zrt. menedzsmentjét arra kérni, hogy ne csak egyéves, hanem mostantól hároméves, ha úgy tetszik, középtávú marketingtervet is készítsen elő annak érdekében, hogy az NFÜ, pontosabban a regionális operatív programok révén megvalósuló fejlesztések belépésére már marketingszempontból is fel lehessen készülni, tehát amikor egy új fürdő, egy létesítmény, egy attrakció, egy vonzerő majd két év múlva belép, akkor arra marketing szempontból is lehessen felkészülni. Természetesen ez nemcsak országos, hanem regionális szintekre egyaránt vonatkozik.

Ennyit a partnerségről, de egyébként én úgy gondolom, hogy a partneri kapcsolatunk jó a szakmai szervezetekkel, mind a szállodaszövetséggel, mind az idegenvezetők szövetségével, mind pedig a magyar utazási irodák és utazásszervezők szövetségével is. Számos közös fórumon veszünk részt, a szakállamtitkárság képviselteti magát a közgyűléseiken. Jövő héten a magyar utazási irodák közgyűlésén fogunk beszámolni az utazásszervezéssel kapcsolatos aktuális ügyeinkről, ezen a héten pedig a szállodaszövetség közgyűlésén veszünk részt, mindketten Róna Iván úrral, és természetesen ott is tájékoztatást adunk az előttünk álló feladatokról.

A nemzeti turizmusfejlesztési stratégia és az intézkedési terv végrehajtása. A legutóbbi beszámolónkkor valóban közzétettük és átadtuk a bizottságnak azt a táblázatot, amelyben bizonyos feladatokat nemcsak határidőben kellett módosítanunk, hanem a megvalósítás realitását tekintve is át kellett tekintenünk. Például volt egy olyan pont az intézkedési tervben, hogy a budapesti nemzetközi hajókikötő megvalósítása, amire nyilván a szakállamtitkárságnak közvetlen ráhatása nincs; szakmai véleményünk és ajánlásunk természetesen ezzel kapcsolatosan lehetséges, de mi nem lehetünk ennek a projektnek a felelősei. Az intézkedési terv feladatait ilyen szempontból tartalmilag is áttekintettük, és ahol szükséges volt, a határidőket is megfelelően módosítottuk. Ezzel kapcsolatosan tájékoztattuk a bizottságot. Én mint szakállamtitkár egyébként kiemelt figyelmet fordítok arra, hogy ezeket a határidőket tartsuk, és a turizmusfejlesztési stratégiát felügyelő monitoring bizottság mindig határidőben és időben jelezze a szakállamtitkárságnak, illetőleg a társtárcáknak azt, ha egy-egy feladat esetében elmaradás várható, vagy elmaradás érzékelhető.

Hogyan áll a turizmustörvény előkészítése? A bizottság véleményére természetesen számítunk és akkor, ha megengedi elnök úr, az ön turizmustörvénnyel kapcsolatos kérdésére is most térnék ki. Valóban holnap a kormány tárgyalni fogja a turizmustörvényt. Az Országos Idegenforgalmi Bizottság minden egyes - talán azt mondhatnám, hogy majdnem minden egyes - szövegváltozatot megismerhetett és megtárgyalt. Mindig visszajelzett a szakállamtitkárság felé, hogy a tárcákkal folytatott egyeztetések során beépített megállapodások, kompromisszumok vállalása mellett a turizmustörvény éppen aktuális normaszövege a szakmai elvárásoknak, követelményeknek még megfelel - ezt a jelzést az Országos Idegenforgalmi Bizottságtól a legutóbbi szövegváltozathoz is megtettük. Amiért a bizottság ezt ebben a formában nem tudta tárgyalni, annak az az oka, hogy folyamatos egyeztetések és változtatások voltak. Úgy gondolom, hogy a holnapi kormánydöntéssel a parlamenti szakasz előtt egy olyan normaszöveg kerül elfogadásra, amely valamennyi tárcával egyeztetett változatot jelent és a szakmának is természetesen elfogadható - én személy szerint is számítok a bizottság segítségére, véleményére a turizmustörvénnyel kapcsolatosan.

Az igaz, hogy a tavaly novemberi változathoz képest vannak változások a törvényben, ez azonban nem jelent csak egyirányú változást, tehát nem csak szegényedett, hanem természetesen gazdagodott, és nagyon sok tekintetben pedig pontosabbá vált a törvény. Ami fő problémát meg kellett oldanunk többek között - de ezzel a bizottságot nem tartom fel, csak egyetlen példát hozok -, nyilván a már említett kereskedelmi törvénnyel való összhangját is nagyon alaposan és átgondoltan kellett megteremteni a törvénynek és már figyelemmel kellett lenni a már említett szolgáltatási irányelv várható implementációjára is. Az utóbbi hónapok elsősorban jogtechnikai kérdések tisztázásával és nem is tartalmi változtatásokkal teltek.

Az ifjúsági turizmussal kapcsolatos tárcaközi bizottság kezdeményezése az SZMM részéről indult. Úgy érzem, hogy amennyiben ez a kezdeményezés újra megfogalmazásra kerül, a Turisztikai Szakállamtitkárság nagyon szívesen részt vesz ebben a munkában, tehát részünkről ennek semmilyen akadálya nincs - nagyon fontos és kiemelt területnek tartjuk az ifjúsági turizmust.

Az egészségturizmus stratégia végrehajtása talán a legjobban áll. A stratégiában megfogalmazott célok és az intézkedési terv feladatai között említettem a nem gyógyvízen alapuló vagy vízbázison alapuló gyógytényezők felmérését; ez most egy nagyon komoly feladat és nagyon komoly feladata a szakállamtitkárságnak az egészségturizmus stratégiának a végrehajtása kapcsán éppen a most bírálatra kerülő és a gyógyturizmussal, egészségturizmussal kapcsolatos projektek véleményezése és ezek megvalósításának a segítése.

Az alelnök úr kérdése a vendéglátással kapcsolatos szakmai koncepcióra vonatkozóan. Ha megengedi, alelnök úr, akkor csak a főbb témákat említeném, ami ebből a koncepcióból jelenleg már látható - a részletek a szakmai szervezetekkel való további egyeztetések során kerülnek kidolgozásra. Az ágazat teljes áttekintését már említettem. A vendéglátás irányításának és intézményrendszerének új koncepcióját szeretnénk kialakítani. Az uniós normák áttekintését. A vendéglátásra vonatkozó joganyag felülvizsgálatát és korszerűsítését. Együttműködést szeretnénk kialakítani a vendéglátásban érintett mértékadó munkaadó és munkavállalói érdekképviseleti szervekkel, velük a kapcsolatfelvétel már megtörtént.

Akkut problémája a vendéglátásnak, amiben áttörést nem tudok ígérni, de érdemi foglalkozást mindenképpen: az ellenőrzési rendszer hatékonyabbá tétele olyan értelemben, hogy koncentráltabb, kevesebb szervezet kevesebb nyűggel végezzen ellenőrzést a vendéglátóhelyek esetében, hiszen erre érkezik a vendéglátó szervezetektől talán a legtöbb panasz és a szakképzést, a szakoktatás képzését pedig, amely elengedhetetlen a vendéglátás szempontjából, már említettem.

A 2007-es esztendő talán abból a szempontból volt sajátos, hogy a MAG Zrt. először kezelte a jelenlegi szervezeti formájában a turisztikai pályázatokat. Mind a szakállamtitkárság, mind pedig a közreműködő szervezet a 2007-es évben, úgy gondolom, hogy kellő gyakorlatot szerzett a pályázatkezelési mechanizmusban - egy kicsit későn kerültek kiírásra a 2007-es évi turisztikai pályázatok. Én büszke vagyok a kollegáimra abból a szempontból, hogy az idei évben nagyon határidőben, még februárban sikerült kiírni a pályázatokat és már április 15-én le is zárult a beadási határidő és már megkezdődött a feldolgozás. Mindig az okozott gondot, hogy a nyilván főszezonban megrendezésre kerülő rendezvények sorra később kerültek elbírálásra, mint maga a rendezvény lebonyolódott volna, ezért a monitoringgal sem volt mindig jó a helyzet. 2008-ban ezen túl tudunk lépni és túl tudtunk már lépni az eddigi szakaszokban, úgyhogy én ezt örömmel jelzem a bizottságnak.

Van még egy forduló, amelyet április végére ígértünk, lehet, hogy egyhetes csúszás lesz benne, alapvetően kisebb turisztikai termékfejlesztési pályázatokról van szó a régiókban, nem feltétlen szezonhoz kötődőek; egyetlen van köztük ilyen, amit viszont kezelni fogunk a Balatonnál, az animátorok képzésére vonatkozó pályázat megjelenése még kezelhető lesz a szezon szempontjából.

A külgazdasági diplomáciai hálózatokkal való együttműködés és a Magyar Turizmus Zrt. külpiaci kapcsolatrendszere - erre vonatkozott a következő kérdés. Egy többéves megállapodás, hároméves megállapodást kötött a közelmúltban a Magyar Turizmus Zrt. az ITDH-val több területen is. Korábban már volt egyébként egy ilyen megállapodás, de néhány év szünetet követően újra megkötöttük ezt a megállapodást; minden olyan piacon segítjük egymás munkáját, ahol mind a ketten jelen vagyunk. Úgy fogalmazok, hogy mindent a kooperáció érdekében, de egészen az integrációig azért nem gondolnám, hogy elmegyünk, hiszen továbbra is azon a véleményen vagyunk, hogy egy nagyberuházás, egy zöldmezős beruházás ösztönzése más szakmai felkészültséget és rátermettséget követel, mint mondjuk egy turisztikai szolgáltatás népszerűsítése külföldön, tehát a feladatot az Unióban vagy azonos szervezetben nyilván nem lehet maradéktalanul, mindenkinek a megelégedésére elvégezni. Mégis vannak ebben a megállapodásban olyan területek, amelyek nagyon ígéretes piacok lesznek a jövőben Magyarország szempontjából; ma még azonban nem éri meg ott önálló külképviseletet nyitni. Az ITDH pedig már ott van, ilyen: Kazahsztán, Kanada, India és az Öböl-menti országok, nevezetesen: Kuvait, ahol az ITDH képviseli a magyar turizmus érdekeit is; minden más területen pedig: a magyar napok közös szervezése, egymás honlapján való szereplés, légi-kapcsolat létrehozása, illetőleg egymás kiadványaiban való megjelenés tartozik ide. Én úgy gondolom, hogy mivel ezt a szerződést a közelmúltban írta alá az rt., tapasztalatok még nincsenek, de mind a két szervezetben megvan a törekvés rá.

A fővárossal való együttműködés valóban nagyon meghatározó, fontos az ország turizmusa szempontjából. Talán ismert a bizottság előtt az, hogy a turizmusért felelős főpolgármester-helyettes, Ikvai-Szabó úr a 2008-as év elején alakított egy turisztikai érdekegyeztető tanácsot, amelyet TÉT-nek hívunk, és mindannyian tudjuk, hogy nagyon fontos, és hogy "emeljük a tétet". Mi az állami oldalt képviseljük a szakállamtitkárság részéről. Az önkormányzatok, a kerületek, a fővárosi önkormányzat, a szakmai szervezetek és az állami oldal van benne, rendszeresen ülésezik. Megindult egy nagyon alapos és aktív párbeszéd a fővárossal rendezvények közös támogatásáról, és szóba került a marketingakciók közötti együttműködés biztosítása, bizonyos arculati témában is megindultak beszélgetések, és természetesen a turizmus napi problémáit jelezzük egymásnak, és mindenki a saját maga területén tudja ezt orvosolni.

Köszönöm szépen a kérdést az orosz piaccal kapcsolatosan. Az én személyes javaslatom is volt két évvel ezelőtt, hogy a már eredményes visegrádi négyek együttműködési feladatai közé vegyük be az orosz piacot. Ennek keretében közös akciók vannak nemcsak Magyarország részéről, hanem a visegrádi országok részéről is, és ez sikeres, hiszen egy olyan desztináció közös kínálatát tudjuk Közép-Európában az orosz piacnak kínálni, amely számukra valóban érdekes. Nagyon fontos a légi összeköttetés erősítése és megvalósítása, erre vonatkozóan is vannak törekvések, és természetesen ezt mi nagyon komolyan vesszük. Ahogy említettem, a gyógy- és wellness-turizmus területén szeretnénk további eredményeket elérni. Úgy gondolom, hogy az orosz piac fizetőképessége és a Magyarország iránti érdeklődés megalapozza az ezzel kapcsolatos reményeinket.

A TDM-szervezetek kialakítása mikorra várható: a pályázat valóban az első félévben fog megjelenni. Szerettük volna korábban, azonban egy nagyon alapos előkészítő munka szükséges hozzá, hiszen a meglévő jelenlegi rendszerekhez is illeszteni kell őket - például a Tourinform-irodákra gondolok -, és nagyon komoly tájékoztatást kell adnunk mindenkinek, aki potenciálisan résztvevője ennek a szervezetrendszer-kialakításnak. Ez a magyar turizmusnak egy nagy kísérlete és kihívása. Hogy mikorra lehetséges a teljes rendszer kiépítése: én úgy gondolom, hogy ha azt mondom, hogy a nemzeti turizmusfejlesztési stratégia időhorizontja az az ideális időpont, amikorra akár a teljes regionális rendszer is kiépülhet Magyarországon, akkor ez közelebb áll a valósághoz, mintha most azt mondanám, hogy 2007, 2008 vagy esetleg 2009 év végéig ennek meg kell valósulnia. Hiszen ha következetesek vagyunk abból a szempontból, hogy alulról kell építkezzen a rendszer, senkit nem lehet kényszeríteni arra, hogy TDM-szervezetet hozzon létre, tehát idő kell, és nyilván ebbe az is belejátszik, hogy a kedvező tapasztalatokat át fogják venni, és ösztönzést fognak érezni azok, akik kezdetben esetleg kishitűek, vagy nem igazán bíznak ennek a rendszernek a működésében. Mi szeretnénk, ha a megalakulók kedvező tapasztalatai ösztönöznék a településeket, kistérségeket arra, hogy mindenki megalakítsa vagy majdnem mindenki megalakítsa a TDM-szervezetét. Azt is hadd tegyem hozzá, hogy nemcsak pályázat révén lehet, hanem természetesen pályázattól függetlenül is lehet TDM-szervezetet létrehozni. A turizmustörvényben is szerepet kap, helye van a TDM-szervezetek kialakítására vonatkozó ösztönzésnek.

A jelenlegi normaszöveg alapján javaslat van arra vonatkozóan is, hogy létre kell hozni regionális turisztikai célelőirányzati alapokat, amelyek ugyancsak segíthetik majd a régiós szintű TDM-szervezetek létrehozását, illetőleg finanszírozását. Nekem csokorba van szedve, nagyon sok és sokrétű oktatás lesz majd a közeli hónapokban. Úgy gondolom, hogy nem lesz a magyar turizmusnak olyan szereplője, szegmense, szervezete, amelyhez valamilyen formában nem tudunk eljutni. Csak egy példát említek: minden régióban lesz két-három fő, de legalább egy-két fő biztosan, aki mint mentor, mint TDM-modellből felkészült külső szakértő segíti majd ezeknek a szervezeteknek a létrehozását, létrejöttét.

Az öt "F" az elnök úr kérdésére: ez továbbra is fontos terület. A flexibilitásnak egy jó példája az, hogy minden nehézség ellenére következetesen vittük végig a turizmustörvényt, és egyeztettük a tárcákkal és a szervezetekkel, és minden lehetséges kompromisszumot, amely szakmailag elfogadható volt, beépítettünk annak érdekében, hogy ne fusson zátonyra ez a törekvésünk. Remélem és szeretném, ha ez a szakmai munkák egyéb területét is jellemezné. A fejlesztésekről már több alkalommal is szóltam. A folyamatosságról: létezik a szakállamtitkárság, és a szakállamtitkár személyében sem történt azóta változás.

Egyébként továbbra is szeretnénk a létszámhelyzetünket javítani. Erre időközben nem került sor, tehát továbbra is azzal a létszámmal tevékenykedik a szakállamtitkárság, amellyel indult. A vendéglátás átvételéhez kapcsolódóan egy fő létszámfejlesztésre nyílik majd lehetőségünk. Remélem azt, hogy a szakállamtitkárságnak lesz szervezetfejlesztése a közeljövőben, és lehetősége erre. Természetesen én ígéretet tenni nem tudok.

A turizmustörvényre már kitértem.

A kiemelt projektekre vonatkozóan: ezek között a projektek között vannak a kormány által nevesített kiemelt turisztikai projektek, vannak a regionális operatív programokon belül az egymilliárd forint feletti nagy projektek, amelyeknek a véleményezésébe szintén bekapcsolódhat a szakállamtitkárság, és van néhány olyan projekt, amelyet én sem hozhatok nyilvánosságra, mert a projektgazdák kérése az, hogy erről még nyilvánosan ne kezdődhessen vita. Jó néhány igen komoly megaprojekt tartozik ebbe a körbe. Mi folyamatosan találkozunk a projektek képviselőivel, és ami lehetséges a részünkről, abban a segítséget megadjuk, és természetesen minden lehetséges eszközzel arra törekszünk, hogy az NFÜ-vel való együttműködésünk olyan legyen, hogy ezeknek a projekteknek a megvalósítása felgyorsuljon.

Köszönöm szépen a figyelmüket.

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Kérdezem, hogy van-e olyan képviselőtársam, aki a feltett kérdésére nem kapott választ, illetve az elhangzottak alapján még véleményt kíván formálni az elhangzottakról. (Nincs jelentkező.)

Amennyiben nincs, akkor engedje meg az államtitkár úr, én egy kérdést elfelejtettem feltenni, ami elég fontos lenne. 2007-2008-ban már nem jelent meg a KSH turisztikai évkönyve, amely korábban mindig egy igen jól kezelhető, hasznos kiadvány volt, és a turizmusban szereplők, elsősorban az oktatás, de a vendéglátás, szálloda és egyéb területen tevékenykedő vállalkozások vezetőitől is kaptak észrevételt e tekintetben, akik hiányolják ezt a kiadványt. Én fordultam már a KSH-hoz, nem kaptam kielégítő választ. Azt mondták, hogy különböző részterületekről készült anyagokról információkat adnak egyrészt a honlapon keresztül, másrészt megadtak különböző személyeket, akik a különböző területekkel foglalkoznak, de én mégis azt gondolom, hogy hasznos volna, ha ez a kiadvány újra kiadásra kerülhetne. Ezzel kapcsolatban van-e álláspontja az államtitkár úrnak, illetve tud-e segíteni abban, hogy közös presszió alá vegyük a KSH-t, és valami eredményt elérjünk e tekintetben?

DR. KOVÁCS MIKLÓS szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium): Köszönöm szépen az elnök úr kérdését. A közelmúltban a Magyar Turizmus Zrt. elnökével, képviselőjével látogatást tettünk a Központi Statisztikai Hivatal elnökhelyettesénél, Balogh Miklós úrnál, és az ön által is felvetett témát természetesen érintettük. Azt a választ kaptuk a KSH-tól - és ezt részben akceptálni voltunk kénytelenek -, hogy ma már az adatszolgáltatás oly mértékben az internet és az informatika vonalára terelődött át, hogy nem látják lehetségesnek, szükségesnek és finanszírozhatónak, hogy minden esztendőben a hagyományos formában megjelentessék a turisztikai statisztikai évkönyvet, és ez az egyéb ágazatok adatszolgáltatására is vonatkozik. Azt azonban vállalták, hogy ha nem is a nyomtatott forma teljes lekövetésével, de a STADAT-rendszer átalakításával hozzáférhetővé és jól szerkeszthetővé teszik a turisztikai információkat is, illetőleg időszakonként, három vagy ötévenként mindenképpen meg fognak jelentetni egy nyomdai termékként is megjelenő statisztikai évkönyvet. Ezt az eredményt tudtuk elérni a KSH-nál. Én úgy gondolom, hogy ezt el lehet fogadni.

A másik, ami viszont ugyancsak fontos felvetésünk volt - ezt az elnök úr kérdése nem tartalmazta, de ha két mondattal erre kitérhetek, akkor azt köszönöm a bizottságnak -, hogy nagyon hiányzik nekünk is a turizmus szatellitszámla aktuális változatának megismerése. Ez ügyben is közbenjártunk ennek a látogatásnak a során, és ennek hatására a közelmúltban felkerült a KSH honlapjára a 2005-ös, a legfrissebb információim szerint pedig két hónapon belül fel fog kerülni a 2006-os turisztikai szatellitszámla néhány táblázata, remélem, teljes körű táblázata, beleértve a GDP-hez való hozzájárulást is. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen a kiegészítéseket, szakállamtitkár úr. Összegzésként: köszönöm szépen, hogy a bizottság rendelkezésére állt, és megosztotta velünk az elmúlt fél év tapasztalatait, azt, hogy a munkája során mit sikerült elérni.

Nyilvánvalóan az ön által elmondottakból és a kérdésekre adott válaszokból is kiderül, hogy van jó néhány terület, ahol sikerült eredményeket produkálni, viszont még mindig maradtak területek, ahol van tennivaló. Számunkra nagyon fontos lenne, hogy a turizmusfejlesztési stratégia kapcsán valóban egy kicsit gyorsuljon fel mind a jogalkotás, mind a kormányzati tevékenység, és azok a célkitűzések, amelyeket egy viszonylag széles szakmai és politikai konszenzussal sikerült elfogadni, megvalósíthatók legyenek. Legközelebb esetleg azért jöjjön a bizottság elé a szakállamtitkár úr, hogy nem kitolja a határidőket, hanem vannak területek, ahol előrébb tudja hozni a megvalósíthatóság határidejét.

Ami különösen elkeserített egyébként, az a TDM. Ha valóban az ott kitűzött célt tudjuk elérni, a 2013-as dátumot, akkor az még nagyon hosszú és fáradságos munka lesz. Ez különösen akkor elkeserítő, hogy az európai uniós forrásfelhasználások kapcsán nagyon fontos szerepe lehetne ezeknek a területi turizmus desztináció menedzsmenteknek, hiszen nagyon sok olyan információ, adat - és reményeink szerint hatáskör is - kerülhetne hozzájuk, amely a fejlesztési források, illetve a marketingtevékenység terén jelentős hatékonyságnövekedést hozhatna.

Meglátjuk a turizmustörvényt, kíváncsian várjuk; én sajnálom, hogy a bizottság menet közben nem tudott bekapcsolódni. Nyilvánvalóan továbbra is szeretnénk figyelemmel kísérni, vagy a későbbiekben pontosabban, szeretnénk figyelemmel kísérni a törvényjavaslat alakulását és nyilvánvalóan majd a parlamenti vitáját is és reményeink szerint a gazdasági környezet javítása az adóterhelés csökkentése terén is a következő időszakban sikerül majd eredményeket felmutatni éppúgy, mint a szakállamtitkárság létszámának további fejlesztésében.

Munkájához további sok sikert kívánunk. Ezt a napirendi pontot lezárjuk.

Áttérünk a következő napirendünkre, amely tájékoztató a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatairól.

Becsó képviselő úrnak egy ügyrendi javaslata van.

Ügyrendi javaslat

BECSÓ ZSOLT (Fidesz): Ügyrendi javaslatom lenne, hogy a 3-as és a 4-es napirendi pontot egy napirendi pont keretében tárgyalja a bizottság.

Szavazás az ügyrendi javaslatról

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjainak van-e kifogása? Aki támogatja az ügyrendi indítványt, az kérem, kézfeltartással jelezze! (Szavazás.) Ellenvélemény, tartózkodás nem volt, ennek megfelelően összevonjuk a két napirendet. Köszönjük képviselő úr konstruktív és az ügymenetet segítő javaslatát.

Tájékoztató a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatairól

Tájékoztató a 2008. évi turisztikai pályázatokról

Ilyen módon egy körben tárgyaljuk a 2007. évi regionális turisztikai pályázatok tapasztalatairól szóló, illetve a 2008-as év turisztikai pályázatairól szóló előterjesztést. Mindkét esetben az előterjesztő az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkársága.

A szakállamtitkár úrnak megadom a szót. Amennyiben szükségesnek érzi, akkor a szóbeli kiegészítéseit tegye meg az írásban hozzánk előre megküldött anyagokhoz képest.

Dr. Kovács Miklós szóbeli kiegészítése

DR. KOVÁCS MIKLÓS szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium): Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Nagyon röviden pár gondolatot szeretnék csak kiegészítésül hozzátenni az írásban kiküldött anyaghoz.

Az első az, hogy úgy gondolom, hogy jó dolog, hogy sikerült a regionális turisztikai pályázatokra rendelkezésre álló forrást 2007-ről 2008-ra viszonylag jelentősen megnövelni.

Azt is hozzá szeretném tenni, hogy a hazai forrásból megvalósuló pályázatok összege nagyságrenddel csökkent, hiszen 2007-ben még lehetett hazai forrásból termékfejlesztésre, gyógyfürdő -műemlékfürdő felújításra pályázatot kiírni, 2008-ra erre már csak a regionális operatív programokban van lehetőség, ezért természetesen ez már nem szerepel a pályázati lehetőségek között.

A harmadik pedig, hogy a rendezvénypályázatokra vonatkozott elsősorban az, hogy el kellett bizonyos területeken, így például a balatoni régióban, határolni a regionális operatív programokban megvalósulható vagy megvalósítható rendezvénypályázatoktól, illetőleg összhangot kellett teremteni a Nemzeti Kulturális Alappal közös turisztikai jelentőségű nagyrendezvény pályázattal kapcsolatosan is. Ezeket a lehatárolásokat időben elvégeztük, kisebb problémák természetesen adódtak, de a pályázatokat 2007-ben is és 2008-ban is a mostani szakaszig úgy gondolom, hogy az ütemnek megfelelően le tudtuk bonyolítani. Köszönöm szépen.

Kérdések, vélemények

ELNÖK: Köszönöm szépen államtitkár úr kiegészítését. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy a két napirendi ponttal kapcsolatban kérdéseik vannak-e. Amennyiben vannak, akkor azt kérem, tegyék fel. (Nincs jelzés.) Ennyire kimerítő volt mindenki számára az előterjesztés?

Tóth József képviselő úr, parancsoljon!

TÓTH JÓZSEF (MSZP): Köszönöm szépen. Nagyon röviden szeretnék szólni, bár az előző napirendi pont kapcsán már jó néhány alkalommal szóba kerültek a regionális pályázatok. Én magam úgy tapasztalom, hogy a 2007. évi nem túl szerencsés elhúzódó és sok problémával együtt járó folyamat tapasztalásait sikerült 2008 évre egy pozitív folyamattá változtatni és ebben én, mint az egyik régió bizottságának az elnöke is, szeretném az elismerésemet kifejezni azok irányába, akik ezt a kritikát úgy vették, hogy valóban lehet ezt másképpen csinálni.

2008. február végére ígérte a szakállamtitkárság a pályázatok meghirdetését, valóban ez megtörtént akkorára, az előző évi történéshez képest, amikor ilyentájt még a pályázatok ki sem voltak írva. Ez évben már március 10-től be lehetett nyújtani és azt feltételezem, hogy a folyamat úgy fog majd folytatódni, hogy valóban a turisztikai szezon rendezvényeihez jobban igazodó, időben jobban alkalmazkodó pályázati folyamatot élünk meg, és hogy ha ez így történik, akkor két- két és fél hónappal korábban születhet meg minden szükséges döntés, mint ahogy az előző évben volt.

Mindamellett szeretnék elismeréssel szólni a szakállamtitkárság régióknak nyújtott szakmai segítségéért, megtartva, meghagyva az önállóságunkat, az önállóságunkat, ami a régión belüli célokat, rendezvényeket, marketingfejlesztési elképzeléseket illeti, megfelelő időben érkezett segítséget kaptunk - ezt szeretném elismeréssel most itt kinyilatkoztatni. Abban a reményben, hogy a pályázatkezelő is - az előző évi kritika után - ez évben már nem tartja azt a szűk keresztmetszetet a feldolgozás folyamatában, amit az előző évben tapasztaltunk, valóban lehet ez a legfontosabbak számára, a reménybeli kedvezményezettek számára is egy sikeresebb történet, mint az előző évben volt. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úr. További kérdések vannak-e? (Nincs jelzés.) Amennyiben nincs, nekem lenne még egy-két kérdésem, illetve egy rövid véleményem is.

Egyetértek teljes mértékben Tóth József képviselőtársammal, hiszen a számok is azt mutatják, hogy 2007 jelentősen megviselte a pályázókat. Egy nagyon látványos adat az, amely mutatja, hogy hiánypótlás nélkül mindösszesen 4 százalékuk érkezett be a pályázatoknak, tehát lehet mondani, hogy ők voltak azok, akik tökéletesen tudták teljesíteni a feladatot és rengeteg formai hibát tartalmaztak a pályázatok.

Valóban azt gondolom, hogy a pályázati hatékonyságnak az a legfontosabb alapja, hogy kellő időben kerüljenek kiírásra és legyen lehetőségük folyamatosan információhoz jutni; ne adj' isten mondjuk regionális szinten különböző képzéseket, esetleg olyan közös tanfolyamokat tartani, ahol beleláthatnak a belső szerkezetébe, elbírálások rendjébe adott esetben a pályázók és így sokkal jobb és komplexebb anyagot tudnak adni. Szerencsére a veszteség nem volt túl nagy, hiszen a 890 millió forintnyi keretből 864 millió forint így is felhasználásra került, de hát nyilván sok bosszúságot okozott a pályázóknak a folyamatos egyeztetés, hiánypótlás és nyilvánvalóan az izgalom a végéig, hogy akkor így tudnak-e egy kész és kerek anyagot készíteni.

A Rib-ek tekintetében, tehát, ha a 2008-as forrásokat nézzük, akkor valóban az örömteli, hogy másfél milliárd forintra nőtt a regionális idegenforgalmi bizottságok által elkölthető keretösszeg. Nagy szívfájdalmunk volt 2002 után, hogy ha jól emlékszem, akkor 2004-ben és 2005-ben nem volt egyáltalán forrás erre, tehát nem lehetett megvalósítani azt a decentralizációt, amit egyébként a kormány fennen hirdetett már 2002 óta. Jól látható és azt gondolom, hogy a tapasztalatok is azt mutatják, hogy számtalan olyan igény merül fel régiós szinten, amit nem lehet más módon kezelni.

Én magam mindig ezért küzdök, amikor a költségvetés elfogadása van, és minden évben próbálunk a képviselőtársaimmal módosító indítványt benyújtani, hogy a turisztikai célelőirányzat keretösszegét megemeljük, mert számtalan olyan nagyon értékes helyi kezdeményezés van, amelyeket nem lehet az uniós forrásokból finanszírozni, és hiába vannak a ROP-okban jelentős összegű pályázati források, egyszerűen a kiírások - egyébként helyesen - elsősorban a nagyobb beruházásokat igyekeznek támogatni. Tehát nem marad meg az a lehetőség, amivel segíthetnénk azokat a kistérségi vagy helyi kezdeményezéseket, amelyek az adott település vagy az adott települések szempontjából kitörést jelenthetnek, és javíthatják nemcsak az ott élők életkörülményeit, hanem az ott gazdálkodók környezetét és lehetőségeit. Azokat csak ilyen módon lehet megvalósítani.

Az is örömteli, hogy végre - gyakorlatilag ezt is minden évben megfogalmaztuk - sikerült megoldani azt, hogy nem a rendezvényeket követően, hanem a rendezvényeket megelőzően kerültek kiírásra a pályázatok. Külön öröm volna számomra, ha megvalósítható lenne, amit az államtitkár úr mondott, hogy már az idei évben kiírják a jövő évi pályázatokat. Csak jelzem: 2001-ben a Széchenyi-terv keretében már novemberben megjelentek a 2002-es pályázatok, és azt gondolom, hogy így valóban kellő idejük maradt a pályázóknak arra, hogy felkészüljenek.

Azt is támogatnám egyébként, hogy a hároméves marketing kerettervhez hasonlóan, amelyet az államtitkár úr szintén említett - és ha jól emlékszem, akkor talán 2000-ben vagy 2001-ben volt már egyszer ilyen a Magyar Turizmus Rt.-nél - nemcsak a marketingkoncepció lenne hosszabb távra elfogadva, hanem a pályázati kiírások rendszerét is próbálnánk olyan módon előirányozni, hogy megnyugodhassanak azok a pályázók, akik lemaradtak egy-egy intézkedési terv időszakában. Most éppen a 2009-10-es kiírások előtt állunk, jó lenne őket megnyugtatni a tekintetben, hogy lesznek olyan fő pályázati irányok, amelyek több éven keresztül is nyitottá válnak vagy nyitottak maradnak, ezért nem kell elkapkodni egy-egy fejlesztési elképzelést csak azért, hogy abban az egy vagy két évben támogatási forrást el tudjanak érni rá.

Szemléletes volt a kulturális rendezvények, a nagyrendezvények pályázati kiírásánál a támogatási igény, amely duplája volt a rendelkezésre álló forrásoknak. Ennek fényében viszont szomorúan látom, hogy a 2009-es időszakra is csak 200 millió forintot kíván biztosítani a Turizmus Zrt. Kérdezem az államtitkár urat, hogy nem lehet-e itt előrelépést elérni, hiszen érdemes volna, ha már ekkora igény van. Látva éppen a tavaszi fesztivál sikerét, ami után vagyunk, azt gondolom, hogy érdemes lenne továbbra is biztosítani ezekre a pályázatokra kellő forrásmennyiséget.

Végül egy utolsó kérdésem van: egy érdekes adatra lettem figyelmes a 2007-es rib-pályázatok összefoglaló anyagában. Éppen a Közép-Dunántúl vezetője, az alelnök úr távozott, de nemcsak azért kérdezem, ha itt lett volna is megkérdeztem volna tőle, hogy van az, hogy náluk volt a legalacsonyabb a pályázati intenzitás, tehát a legkevesebb pályázat érkezett be, viszont a legnagyobb támogatási igénnyel. Van-e ennek valami olyan indoka, amelyre esetleg önök tudnak válaszolni? Ha nem, akkor majd ezt főműsoridőn kívül az alelnök úrtól megkérdezem. Köszönöm szépen.

Kérném az államtitkár urat, hogy adjon választ az elhangzott kérdésekre.

Dr. Kovács Miklós válaszai

DR. KOVÁCS MIKLÓS szakállamtitkár (Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium): Köszönöm szépen. A Közép-Dunántúlra vonatkozóan majd segítséget kérek a munkatársamtól, de én úgy tudom, hogy ott van egy speciális, több rendezvényt átfogó rendezvénysorozat, amelyet egy pályázatként kezelnek, ez a Velencei-tavi nyár, valószínűleg az arányokat ez mozdította el abba az irányba, ahogy az elnök úr erre célzott.

Megvizsgáljuk a lehetőségét annak, hogy a 200 millió forintos, Nemzeti Kulturális Alappal közös pályázat forrását valamivel megnöveljük. Erre céloztam a bevezetőmben, amikor azt említettem, hogy ha nem is választjuk el a kultúrától, de külön kezeljük a gasztronómiai nagyrendezvény-pályázatot, amelyet valószínűleg külön írunk ki, és ha erre a forrást meg tudjuk teremteni, akkor ez a 200 millió forint fölötti összeg ezt a célt szolgálja. Jelenleg a 400 milliós keretösszegben kulturális rendezvények szerepelnek ugyan, de van köztük néhány kiemelkedő gasztronómiai, főleg a borhoz kötődő nagyrendezvény. Ez a pályázat a hagyományos 400 millió forint fölötti összeget bővítené a reményeink szerint.

Az elnök úr javaslatát pedig jónak tartom, és a munkánkban érvényesítjük, ahol ez lehetséges, hogy a hosszú távú stabilitást mind a hazai forrású pályázatok, mind pedig a regionális operatív programban megvalósuló turisztikai pályázatok esetében lehetőség szerint legalább az információ szintjén biztosítható legyen. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm. A képviselőtársaimat kérdezem, hogy van-e még további hozzászólási igény. (Nincs jelentkező.) Amennyiben nincs, akkor a 2. és 3. napirendi pontot lezárom.

Tájékoztató a Tourinform-irodák helyzetéről, szerepéről, támogatásáról

Áttérünk a 4. napirendi pontunkra, amely tájékoztató a Tourinform-irodák helyzetéről, szerepéről, támogatásáról. Ennek a napirendi pontnak az előterjesztője a Magyar Turizmus Zrt. Köszöntöm Róna Iván vezérigazgató urat, Újvári Ágnes hálózati igazgató asszonyt, illetve Demjanovich Katalint, a Tourinform-hálózat rendszergazdáját.

Kérdezem az előterjesztőket, hogy az írásban megküldött előterjesztéshez képest van-e szóbeli kiegészítésük, elmondanivalójuk. Megadom a szót elsőként a vezérigazgató úrnak.

Dr. Róna Iván szóbeli kiegészítése

DR. RÓNA IVÁN vezérigazgató (Magyar Turizmus Zrt.): Tisztelt Elnök Úr, Alelnök Úr, Képviselő Asszonyok, Képviselő Urak! Nagyon röviden csak egy nagyon pici kiegészítést tennék, inkább csak egy történelmi áttekintést: 1981-ben alakult az első Tourinform-iroda Magyarországon. Ismeretes, hogy akkor volt az első Budapesti Tavaszi Fesztivál, és ezzel párhuzamosan alakult meg. Emlékszünk még a szlogenjére is: "Nagy szám ez a hat szám", és akkor alakult meg az első. 1992-től alakult ki az országos hálózat.

A mai nappal 145 Tourinform-irodát tartunk nyilván, amelyek 2007-ben, az előző évben közel 2,5 millió turistát láttak el információval, körülbelül ennyi turista kereste fel az irodákat. A 145 iroda működése, illetve üzemeltetése úgy oszlik meg, hogy 142 vagy önkormányzati kezelésben, vagy az önkormányzatok által alapított, illetve általuk részesedésben működő alapítványok tartják fenn a működést, három esetben pedig nemzeti parkok, illetve a FATOSZ, a falusi turizmus országos szövetsége működteti az irodákat.

A 2008-as évben összesen 185 millió forint áll rendelkezésre központi forrásból promócióra, illetve ahogy az államtitkár úr is mondta, 100 millió forinttal megnöveltük a 85 millió forintos alapot azzal, hogy a nyári időszakban a nyitva tartásokat próbáljuk kiterjeszteni hétvégére is, illetve hogy hosszabban lehessenek nyitva, hogy még több turistát tudjanak informálni ezek az irodák.

A Turizmus Rt.-n belül Demjanovich Kati vezetésével nagyon komoly támogatása van a Tourinform-irodáknak, személyesen ismer mindenkit, minden iroda sorsát a szívén viseli. Igyekszünk az adatbázisban, mindenben a legnagyobb segítséget nyújtani az irodáknak ahhoz, hogy a legpontosabban és a legprecízebben láthassák el információkkal mind a belföldi, mind a külföldi turistákat.

Röviden ennyi a kiegészítésem, és ha van kérdés, akkor nagyon szívesen állunk rendelkezésre, és válaszolunk mindenkinek. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, vezérigazgató úr. További kiegészítés a hölgyek részéről? Nincs. Köszönöm.

Kérdések, észrevételek

Hölgyeim és uraim, önöké a terep! A bizottság tagjait kérdezem, hogy az anyaggal kapcsolatban van-e kérdésük, véleményük. Nagy Imre képviselő úr.

NAGY IMRE (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Egyetlen egy kérdésem lenne, mivel az előző napirendi pontnál több kérdés is elhangzott a TDM-ekkel kapcsolatban. Szeretnék rákérdezni, hogy a Tourinformokon belül kellően megnyugtatónak látják-e a jövőjüket, látják-e a perspektívájukat, és hogyan vélekednek a TDM-szervezetekkel való együttműködésről, akár ennél szorosabb kapcsolat kialakításáról. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. További kérdések, esetleg vélemények? (Nincs jelentkező.) Amennyiben nincs, akkor én tennék még hozzá egy kérdést.

Nagyon fontos hálózatról beszélünk, ez kétségtelen. Azt hiszem, hogy a bizottság tagjai is valamennyi alkalommal, amikor a Tourinform-irodák működési rendszere napirendre került, támogatásukról biztosították ezt a rendszert, és nagyon fontosnak ítélték meg a helyi szerepüket. Azonban azt is látni kell, hogy az elmúlt időszakban folyamatosan csökkent az a forráskeret, amelyből az irodák gazdálkodhattak. Ha a promócióra költhető keretet nézzük, akkor az 2002-ben még 200 millió volt, 2008-ban, idén már csak 85 millió forint, és ami szintén nagyon fontos, hogy az irodák működéséhez biztosított támogatás legutóbb 2003-ban volt, akkor 156 millió forint értékben vásárolhattak különböző műszaki berendezéseket, eszközöket, felszereléseket, amelyek a munkájukat segítik.

Időközben az önkormányzatok sajnos évről évre egyre rosszabb helyzetbe kerültek. A központi költségvetésből folyamatosan kevesebb forrást kaptak, miközben a feladataik időnként bővültek. Nyilvánvalóan megpróbáltak forrásokat átcsoportosítani és gyakran ennek az átcsoportosításnak éppen a Tourinform-hálózatok voltak az áldozatai. Láthattuk azt az évek során, hogy sajnos voltak megszűnő irodák is, illetve volt több olyan iroda is, amely a frekventált belvárosi vagy központi környezetből egy kevésbé frekventált helyre, esetleg az önkormányzat hivatalába vagy egy-egy olyan intézményébe került, ahol olcsóbb volt a fenntartása, más egyéb célú ingatlanként tudták hasznosítani korábban a Tourinform-iroda helyét.

Nagyon fontosnak tartom magam is a nyári nyitva tartási idő meghosszabbítását, a saját tapasztalatom is azt mutatja. Nálunk Mohácson is rengeteg turista találja meg ebben az időszakban a Tourinform-irodát és kaphatnak olyan információt, felvilágosítást, amelyet aztán hasznosítani tudnak - nem csak a hazai, tehát nem csak a belföldi, hanem a külföldi turisták is.

Egy nagyon izgalmas kérdés a desztinációs menedzsmentek felállítása, illetve működése során a Tourinform-irodák és a TDM rendszerek működése, ezzel az anyag foglalkozik. Szeretném azonban, hogy ha részletesebben tájékoztatást kaphatnánk arról, hogy pontosan milyen struktúrában képzelik el a két rendszer működését, integrációban gondolkodnak-e, amely során a Tourinform-irodák a TDM szervezetekhez kapcsolódnának, illetve az együttműködés milyen módon érintené a működés tekintetében magukat az irodákat.

A finanszírozás terén is lenne kérdésem. Információim szerint 2006 őszén az OIB elfogadott egy állásfoglalást a Tourinform-irodák stabil működési feltételeinek a megteremtéséről és ennek érdekében egy differenciált támogatási rendszer alkalmazását tartották szükségesnek. Az a kérdésem, hogy történt-e előrelépés azóta ebben, tehát van-e most egy olyan elképzelés, ami adott esetben egy több lábon álló finanszírozási rendszert teremthetne meg - most a működési költségekre, a marketing költségvetésre gondolok -, tehát hogyan lehetne ebben az állami szerepvállalást növelni: helyből az önkormányzatok, illetve esetleg a vállalkozói kör forrásbevonását megvalósítani - ezáltal nyilván a Tourinform-irodák működési feltételeit jelentősen lehetne javítani.

Az is kérdésem lenne, nem láttuk a turizmustörvény jelenlegi állapotát. Került-e bele a Tourinform-irodákkal kapcsolatban bármilyen rendelkezés, valami olyan jogi szabályozás, ami a működésükkel kapcsolatos feltételrendszert megváltoztatná, módosítaná, esetleg kiszámíthatóvá tenné. A TDM-ekhez visszakapcsolódva, ott a pályázati kiírásban gondolják-e szerepeltetni valamilyen módon az együttműködés szerepét, a Tourinform-irodák és a desztináció menedzsmenteknek az együttműködését. Ezekre a kérdésekre szeretnék választ kapni.

Megadnám a szót az előterjesztőknek.

Dr. Róna Iván reflexiója

DR. RÓNA IVÁN vezérigazgató (Magyar Turizmus Zrt.): Tisztelt Elnök Úr! Részben én fogok válaszolni, részben pedig a hálózati igazgató asszony.

A TDM-ekkel kapcsolatban Nagy Imre képviselő úrnak szeretném elmondani, hogy a Tourinform-irodák alapjai és motorjai lehetnek a TDM-ek kialakulásakor a rendszernek, az ő tudásukra, az ő tapasztalatukra, az ő bázisukra nyugodtan lehet alapozni, és mi bízunk benne, hogy a területi turisztikai vezetés fog is erre alapozni.

Ami a csökkenő forrásokat illeti, elnök úr kérdésére. A promóciós források látszólagosak igazából, hiszen van nekünk egy szerződésünk, egy hosszú távú szerződésünk Budapesttel, ahol indult a budapesti promóciós támogatás egy nagyobb összegről és az a megállapodásunk van, hogy ez minden évben csökkenő tendenciát mutat és a főváros egy nagyobb szerepet vállal a promócióból, ami a Tourinform-irodákat illeti, és ezért látszik ez a csökkenés. Igazából ez a csökkenés a főváros tekintetében alakul ki, amelyet a főváros a saját kereteiből pótol.

Ami a strukturált integrációs együttműködést illeti, illetve a későbbi együttműködést majd a TDM-ekkel erről Újvári Ági fog mindjárt beszámolni.

A Tourinform-irodákkal kapcsolatban pedig, hogy a turizmustörvényben szerepel-e a finanszírozás: konkrétan nincs benne, azonban az IFA-bevételek minden esetben az önkormányzatok kezébe kerülnek, plusz 2 forint, minden egyes 1 forint az, amelyet az állam tesz hozzá, a kormány tesz hozzá és ebből, hiszen a fenntartók az önkormányzatok, nyilvánvalóan jutni fog a Tourinform-irodákra is.

A strukturális kérdést Újvári Ági hálózatigazgató asszonynak lesz a feladata lesz megválaszolni.

Ágnest én csak bemutatnám, hogy ő a külföldi és a belföldi hálózatot egyaránt felügyeli nálunk, tehát mind a 20 országban a 22 képviselet, mind pedig a 9 régióban működő marketingigazgatóságok az ő felügyeletébe tartoznak. Megkérem Ágnest, hogy ezekre a kérdésekre adjon választ. Köszönöm szépen.

Újvári Ágnes reflexiója

ÚJVÁRI ÁGNES (Magyar Turizmus Zrt.): Jó napot kívánok! Annyit tudok elmondani önöknek a Tourinformok szerepéről, azt gondolom, hogy ez a meglévő Tourinform-hálózat egy olyan hálózat, amely tudásában, kapcsolatrendszerében, a meglévő információk tekintetében pótolhatatlan, illetve megismételhetetlen a maga nemében. Tehát úgy gondolom, hogy a majdan kialakuló helyi TDM-szervezeteknek a munkaszervezete lehet a most már jól működő Tourinform-irodák rendszere.

A TDM pályázat ugyan még nem került kiírásra, ahogyan ezt hallottuk, azt viszont el tudom mondani, hogy a pályázat feltételeinek a kialakításában egy munkacsoport állt fel és ebben a munkacsoportban a Tourinform Szövetség is természetesen képviselteti magát, tehát a Tourinformok érdekeit ez a szövetség az oda delegált tagokon keresztül fogja képviselni, és biztos vagyok benne, hogy sikeresen képviseli. Mert szeretném újra alátámasztani, hogy ez a meglévő hálózat szerintem ma semmivel nem pótolható, tehát azt gondolom, hogy egy szakmai hiba lenne a majd megalakuló TDM-eket emellé párhuzamosan megalakítani, nem beszélve arról, hogy esetleg őket kihagyni, úgyhogy a TDM-ek és a Tourinformok kapcsán ennyit szeretnék elmondani.

Elnök úr kérdése volt a differenciált támogatás, a Tourinformok differenciált támogatása. Ezzel kapcsolatban pedig elhangzott a vezérigazgató úrtól, hogy az anyagban szereplő 85 milliós promóciós támogatás mellé az idei évben még egy 100 millió forintos összeg áll nagy örömünkre a Tourinform-irodák támogatására. Ennek a 100 millió forintnak a felosztását differenciáltan fogjuk elvégezni. Most van kidolgozás alatt az, hogy milyen feltételeknek kell megfelelniük az adott Tourinform-irodáknak ahhoz, hogy a maximális támogatást megkapják. Sávosan fogjuk magyarán elosztani, tehát nem a 100-at elosztjuk a 150-el alapon fog ez egyáltalán történni, hanem lesznek kiemelt irodák, alirodák stb., stb. Jelenleg, miután nemrégen kaptuk meg pontosan a hivatalos értesítést, hogy ez az összeg valóban a rendelkezésünkre áll, most dolgozzuk ki ennek a differenciált támogatásnak a rendszerét.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Igazgató asszony, akkor viszont ez a nyári meghosszabbított nyitva tartásnak a biztosítását szolgálja a 100 millió forint. Emellett viszont a műszaki háttér és a munkafeltételek javítása érdekében ebből már gondolom, nem marad forrás.

ÚJVÁRI ÁGNES (Magyar Turizmus Zrt.): Ebből sajnos már nem. De a Tourinform-irodák egyébként ezt nagyon üdvözölték, hogy legalább a munkabért fedezi, sajnos a beruházásokra ebből már nem marad.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Köszönöm a kérdésekre adott válaszokat.

Annyit szeretnék kérni, hogy ha a TDM pályázati kiírásainak a körvonalai megfogalmazódnak, akkor arról kérnék szépen egy tájékoztatást, mert kifejezetten szeretnénk nyomon követni a két rendszer összeolvadásának vagy együttműködésének a kapcsolatrendszerét. Szorgalmaznám vezérigazgató úrnál, hogy tegyen meg mindent annak érdekében, hogy az 5 év után, lehetőség szerint amennyiben bármilyen maradványösszeg keletkezik az idei évi költségvetésben, a jövő évi költségvetés előkészítésénél pedig mindenképpen, hogy egy ilyen eszközpótlásra a Tourinform-irodákban dolgozó munkatársak feltételrendszerének javítására valami forrást tudjunk beállítani. Véleményem szerint egy ideális összeg nagyjából 250-300 millió forint lenne. Nem zárom ki egyébként ebben a helyi önkormányzatok bevonását, például az ifa kapcsán. Erről lehet, hogy majd a turizmustörvény tud rendelkezni. Nem gondolnám, hogy egyedül az államnak kell ebben szerepet vállalnia, de valamilyen mértékben mindenképpen, tehát egy közös finanszírozás az a minimum, amit ezen a téren meg kell valósítani.

Azzal egyetértve, amit az igazgató asszony is elmondott, én is azt gondolom, hogy olyan értékről van itt szó, amelyet semmiképpen sem szabad degradálni, látva a terepen is az ott dolgozó embereknek azt az elszántságát és fáradságos munkáját, különösen a nyári időszakban. Nyilvánvalóan mindenki el tudná tölteni sokkal kellemesebb helyen is a nyarat, de az önkormányzatoknak és a hazai turizmusnak is nagyon fontos, hogy akkor ők a helyükön legyenek, és a lehető legtöbb információval, és a legjobb körülmények között fogadják a betérő vendégeket.

Köszönjük szépen a Magyar Turizmus Zrt.-nek, hogy elfáradt hozzánk. Ezt a napirendi pontot lezárom.

Egyebek

Az Egyebek között kérdezném a képviselőtársaimat, hogy van-e valakinek felvetése vagy javaslata. (Nincs jelentkező.)

A hétfői esetleges üléssel kapcsolatban kérdezném a képviselő hölgyet és urakat, hogy fél 10 vagy 12 lenne az az időpont... (Becsó Zsolt: Tizenkettő.) Akkor 12 órát opcionálisan megjelöljük. Tamás majd küld sms-t, ha megtudtuk ma este. Holnap délelőtt már ki tudjuk küldeni, amikor látjuk, hogy van-e olyan módosító, amely miatt ülnünk kellene.

Mindenkinek megköszönöm a bizottsági ülésen való részvételét. A bizottság ülését bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 42 perc)

 

 

Bánki Erik
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezetők: Takács Aliz és Turkovics Istvánné