ISZB-17/2009.
(ISZB-85/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Ifjúsági, szociális és családügyi bizottságának
2009. június 29-én, 9 órakor
a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Meghívottak részéről *

Elnöki megnyitó *

A napirend elfogadása *

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2009. május 25-ei ülésnapján elfogadott, "A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint egyes szociális tárgyú törvények módosításáról" szóló törvény (A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/9318/41. számon került iktatásra) (A köztársasági elnök átirata és a zárószavazás előtti módosító javaslatok megvitatása) *

Egyebek *

 

Napirendi javaslat

1. A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2009. május 25-ei ülésnapján elfogadott, "A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint egyes szociális tárgyú törvények módosításáról" szóló törvény

(A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/9318/41. számon került iktatásra)

(A köztársasági elnök átirata és a zárószavazás előtti módosító javaslatok megvitatása)

2. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi (MSZP), a bizottság elnöke

Winkfein Csaba (MSZP), a bizottság alelnöke
Bókay Endre (MSZP)
Érsek Zsolt (MSZP)
Farkas Imre (MSZP)
Dr. Juhászné Lévai Katalin (MSZP)
Lombos István (MSZP)
Dr. Nyul István (MSZP)
Rónavölgyi Endréné (MSZP)
Dr. Szabóné Müller Timea (MSZP)
Dr. Tóth István (MSZP)
Török Zsolt (MSZP)
Dr. Iván László (Fidesz)
Koszorús László (Fidesz)
László Tamás (Fidesz)
Dr. Szabó Erika (Fidesz)
Vígh Ilona (Fidesz)
Dr. Lanczendorfer Erzsébet (KDNP)
Béki Gabriella (SZDSZ)
Dr. Dragon Pál (független)

Helyettesítési megbízást adott:

Soltész Miklós (KDNP) László Tamásnak (Fidesz)
Deák Istvánné (MSZP) Bókay Endrének (MSZP)
Dér Zsuzsanna (MSZP) Winkfein Csabának (MSZP)
Tóbiás József (MSZP) Török Zsoltnak (MSZP)
Dr. Szabó Erika (Fidesz) távozása után Dr. Iván Lászlónak (Fidesz)
Dr. Zombor Gábor (Fidesz) Dr. Lanczendorfer Erzsébetnek (KDNP)

Meghívottak részéről

Megjelentek

Dr. Katonáné dr. Pehr Erika főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)

Kőnig Éva főosztályvezető (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 9 óra 00 perc)

Elnöki megnyitó

DR. VIDORNÉ DR. SZABÓ GYÖRGYI (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Kedves Képviselőtársaim! Foglaljatok helyet, hogy mihamarabb elkezdhessük. A mai napirendi ajánlásomat nem kívánom változtatni.

Megkérdezem a tisztelt bizottságot, hogy a kiküldött napirendi javaslatot elfogadják-e.

A napirend elfogadása

Aki igennel szavaz, kérem, jelezze! (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangúan fogadtuk el a napirendi pontot, amelynek értelmében az első napirendi pont a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény módosítását tartalmazó törvényjavaslat, amelyet a köztársasági elnök úr visszaküldött ismételt tárgyalásra.

A törvényjavaslat vitájához, mielőtt hozzákezdenénk, máris mondom a helyettesítéseket. Deák Istvánné képviselőtársnőnket Bókay Endre képviselő úr, Dér Zsuzsannát Winkfein Csaba alelnök úr, Tóbiás József képviselő urat Török Zsolt képviselő úr, Zombor Gábor képviselő urat Lanczendorfer Erzsébet képviselő asszony helyettesíti.

Megállapítom, hogy határozatképesek vagyunk és az első napirendi pont tárgyalásához szeretettel köszöntöm Katonáné Pehr Erikát és Kőnig Éva főosztályvezető asszonyokat, kérem a segítségüket.

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2009. május 25-ei ülésnapján elfogadott, "A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, valamint egyes szociális tárgyú törvények módosításáról" szóló törvény (A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/9318/41. számon került iktatásra) (A köztársasági elnök átirata és a zárószavazás előtti módosító javaslatok megvitatása)

Ennek a napirendi pontnak a tárgyalását két körben kell tárgyalnunk, nevezetesen: az első körben a köztársasági elnök úr átirata felől, ha a képviselőtársaknak van megjegyzése, véleménye, meg lehet vitatni; a második pontban pedig az ehhez a törvényjavaslathoz beérkezett módosító indítványok felől döntünk és végül majd az egyebekkel fejezzük be a mai, ennek az ülésszaknak az utolsó bizottsági ülését.

Megnyitom tehát az első kört. Mindannyiuknak kiküldtük a köztársasági elnök úr levelét, tanulmányozhatták. Kérdezem a képviselőtársakat, hogy van-e valaki, aki ezzel kapcsolatban szeretne véleményt formálni.

László Tamás képviselő úré a szó!

LÁSZLÓ TAMÁS (Fidesz): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Bizottság! Előttünk áll a köztársaság elnökének a levele, amelyben nagyon sok ok és nagyon sok indok alapján kérte ennek a törvénynek az 55. § (3) bekezdésében foglalt szabálynak a visszavonását. Ebben van a foglalkoztatással kapcsolatos észrevétel, van a gyermekvállalási hajlandósággal kapcsolatos észrevétel, van mentális észrevétel, tehát nagyon sok olyan szempontot vett a köztársasági elnök úr figyelembe az elutasító álláspontjáról szóló levélben, amivel azt gondolom, hogy nem foglalkozott érdemben az MSZP frakció. Ez a bizonyos előttünk álló, zárószavazás előtti módosító indítvány, módosító javaslat, talán törvényalkotási szempontból is teljességgel hibás, egy későbbi, 2009. október 15-ig szóló intézkedések megtételét felkérő határozati javaslat nem kerülhet egy törvénybe, tehát azt hiszem, hogy itt alapvetően van egy óriási probléma - szerintem ezt a módosító javaslatukat vissza kellene vonni és valóban átgondolni a köztársasági elnök úr levelét.

A gyermekvállalás egy rendkívül érzékeny és rendkívül távlatos dolog, az az intézkedés, ami itt előttünk áll, egyáltalán nem felel meg sem a kiszámíthatóságnak, sem a távlatosságnak. Azt gondoljuk, hogy ez a javaslat mind a kettő ellen hat: a gyermekvállalási kedv ellen hat, az ellen hat, hogy a fiatalok, akik egyébként mondjuk, két-három gyermeket vállalnának, változatlanul csak nulla, egy-kettő gyermekkel éljék meg a családjukat, a házasságukat, úgyhogy ezt a törvényjavaslatot, ezt a zárószavazás előtti módosító javaslatot alkalmatlannak tartom arra, hogy a köztársasági elnök úr észrevételeit orvosolja. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm képviselő úr. Végül is örülök, hogy a második körös véleményét is összefoglalta és így egybe hallhattuk az egészet.

Kérdezem még kedves képviselőtársaimat, hogy van-e valaki, aki még szólni kíván.

Iván László professzor úr!

DR. IVÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Bizottsági Tagok! Tulajdonképpen átgondolva az eseményeket és ezeknek a kérdéseknek a folyamaton belüli elemzésével odáig jut az ember, hogy a sokféle súlyos kérdés és a sokféle súlyos probléma közepén van egy ilyen - sajnos azt kell mondjam - hosszú távra is és középtávra is nemzedékeket érintő probléma, amely miatt adta vissza, illetve küldte vissza megfontolás céljából a köztársasági elnök úr az Országgyűlésnek ezt a törvényt.

Nekem tulajdonképpen az lenne a kérdésem, hogy végül is a megfontolásnak, amelyet a két javaslat érdemileg kellene, hogy tartalmazzon, de magának a megfontolásnak mi volt a szempontrendszere és mi az, ami miatt alig-alig, sőt lényegében nem változtatott a kormány és nem változtat a parlament, az Országgyűlés a már egyszer megszavazott törvénnyel kapcsolatosan - melyek ezek a megfontolási szempontok, ami miatt ez így történik. Nem első esetben, de jó lenne tudnunk, alapkérdéshez kapcsolódik ez és azt hiszem, hogy az Országgyűlés működésének a hatékonysága mellett nyilvánvalóan felveti a köztársasági elnök funkciójával, működési felelősségével kapcsolatos sajátos feszültséget és ellentmondást. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen Iván László képviselő úr. Most magamnak vindikálom a válaszadás jogát, hiszen kérdés is volt e tárgyban.

Szeretném először is leszögezni, hogy a köztársasági elnök úr nem alkotmányossági és nem egyéb, hanem kizárólag politikai célú megfontolásra küldte vissza a törvényjavaslatot, ami azon túl, hogy azt jelenti, hogy mi érdemben ismételten megvizsgáltuk magunkat, hogy vajon jól döntöttünk-e először, ez más kötelezettséget ránk nem ró. Tudniillik éppen attól, merthogy politikailag ezek szerint köztársasági elnök úrral sem vagyunk azonos platformon, arra indított bennünket - a még egyszeri átvizsgálás -, hogy nem döntöttünk rosszul és minden reményem megvan arra vonatkozóan, hogy ezt az idők igazolni fogják már csak azért is, mert a hároméves gyes, mint önök pontosan tudják, 1968 óta van érvényben, 1968 óta. De vegyük csak a rendszerváltás óta nagyon sok minden bekövetkezhetett volna ezen a területen, ami nem következett be. Olyannyira nem, hogy azt gondoltuk és az indíttatott bennünket, hogy egyfajta társadalmi kényszerítés, egyfajta társadalmi nyomás kell ahhoz, meglátásunk szerint, hogy mindezek a problémák a megoldás irányába mutassanak, röviden összefoglalva, hogy a gyermekvállalási kedv erősödjön. És lehet, hogy így elsőre talán nem annyira egyértelmű az összefüggés, a gyesnek a kétéves lerövidítése, mégis annak a kívánalomnak az előrevetítése, hogy megemelkedjen a gyereklétszám, mi úgy gondoljuk, hogy mindazokkal az intézkedésekkel, amelyek ezt a lerövidítést követik, vagy azzal párhuzamosan zajlanak, az eredményt el fogjuk érni.

Amikor képviselőtársaim azt mondják - és ezzel már a következő körbe én is kénytelen vagyok belemenni -, hogy nincs helye ezeknek a fajta módosításoknak ebben a törvényben, akkor azt tudom önöknek mondani, hogy tulajdonképpen teljesen igazuk van, hiszen mindaz, amit leírtunk és benyújtottunk, az igazából, a műfaját tekintve, egy országgyűlési határozati javaslat kritériumrendszerének felel meg a legjobban. Ugyanakkor ezzel a gesztussal - ki merem mondani a magam részéről, mint egyik aláíró - kívántuk nyilvánvalóvá tenni azt, hogy igen, érdemben foglalkoztunk a kérdéssel, és megalapozottnak véljük mi a véleményünket, amikor előterjesztettük ezt a módosítást. Tehát összefoglalom a frakciónk nevében, mi így gondoljuk, hogy így helyes, ha nem így gondolnánk, nem tennénk, kedves képviselőtársaim.

Kicsit megváltoztattuk az eredeti javaslatomat, tehát természetesen rugalmasan kezeltük, semmi gond nincsen ebből, hogy egy körben beszéltük meg ezeket a kérdéseket.

Felnézek, mielőtt magára a módosítási szavazásokra kerülne sor. Ha nincs senkinek hozzáfűznivalója tovább, megköszönöm, a vitának ezt a részét lezárom, és máris elővesszük a módosító indítványokat, amelyből több is van kedves képviselőtársaim előtt.

Az egyik, az imént már említett 9318/42-es, amelyet Tóbiás József és képviselőtársai nyújtottak be. Ennek a módosítónak a támogatásáról kérdezném a kormányt.

DR. KATONÁNÉ DR. PEHR ERIKA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Az idő rövidségére tekintettel, kormányzati álláspontot nem tudok közölni, a tárca szakmailag támogatja, bár jelzem, hogy a kormány a "Legyen jobb a gyerekeknek" országgyűlési határozathoz kapcsolódó hároméves stratégia keretében, mind a gyerekek napközbeni ellátásával, mind pedig a nők munkaerő-piaci helyzetével kapcsolatos prioritásokat kezeli, a jogszabályokat megalkotja. Tehát ettől a módosítótól függetlenül is a kormány képes, hogy az Országgyűlés őszi ülésszakára benyújtsa a törvényjavaslatokat.

Jelzem, hogy mind az OECD, mind pedig az Európa Tanács vizsgálata egyértelműen azt bizonyítja, hogy azoknak az országoknak magas a foglalkoztatási rátája és a termékenységi mutatója, ahol valóban van egy ösztönzőrendszer - és ebben maximálisan egyetértünk a köztársasági elnök levelében megfogalmazottakkal -, de ugyanakkor fontos, hogy valóban egy rövidebb ideig tartó családtámogatási rendszer alakuljon ki. Magyarországon kívül öt ország, ahol ilyen magasabb idejű, de rövidebb támogatási összeggel támogatott ellátórendszer van: Csehország, Szlovákia, Észtország, Norvégia és Finnország; az Európai Unióban jellemzően 3 és 24 hónap ideig vannak otthon az édesanyák és mellette van egy ösztönzőrendszer, amivel maximálisan egyetértünk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormány nem tudott álláspontot kialakítani, de a tárca igen és a tárca támogatta ezt a módosító indítványt.

Mielőtt szavazunk, szeretnék még helyettesítéseket bediktálni. Soltész Miklós alelnök urat László Tamás képviselő úr és Szabó Erika képviselőtársnőnket, aki eltávozott, őt Iván László professzor úr helyettesíti.

Megkérdezem tehát a bizottság tagjait, hogy aki támogatja ezt a Tóbiás József és társai által benyújtott módosító indítványt, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 15 igen. Aki nem támogatja? (Szavazás.) 9 nem. A tartózkodást kérdezem. Ilyen nem volt.

Megállapítom, hogy a bizottság ezt az indítványt támogatta.

A másik benyújtott módosító indítvány a 43-as sorszámon a Geberle Erzsébet által jegyzett módosító indítvány.

Kérném szépen a kormány, avagy a tárca véleményét!

DR. KATONÁNÉ DR. PEHR ERIKA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Tárcavéleményt tudunk mondani, nem támogatjuk. Közjogilag úgy gondoljuk, hogy a zárószavazás ebben a szakaszában csak a köztársasági elnök úr felvetésével kapcsolatos gondolatokat lehet végigvinni és jelzem, hogy az esélyes gyerekeknek a támogatása a jelen törvényjavaslatban is benne foglaltatik.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormány nem támogatja.

Kérdezem a bizottság tagjait, aki támogatja, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) Nincs ilyen. Egyharmadot sem kapott ez a javaslat. Köszönöm szépen.

Nem érkezett több módosító indítvány.

Megköszönöm a főosztályvezető asszonyoknak a jelenlétet és a segítséget, ezzel az 1-es napirendi pontot lezártam.

Egyebek

A 2. napirendi pont az egyebek. (Jelentkezésre.)

Török Zsolt képviselő úré a szó!

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Hadd kérjem még egy pillanatra Katonáné Pehr Erika és Kőnig Éva figyelmét, illetve a bizottság figyelmét.

Itt az előbb beszéltünk a gyesről, a gyes időtartamáról, illetve ennek kapcsán egy módosító indítványról. Azért az egyebek között hozom ezt szóba, hogy a bizottság szakmai jellegét és nem a politikai jellegét erősítsem, mert nem kívánok se mellette, se ellene érvelni a módosító indítványnak. Viszont tényleg jó lenne megvizsgálnunk, hogy hogyan alakult mondjuk a gyes hatására a gyermekszületések száma akár a rendszerváltástól, akár korábban; vagy bármilyen intézkedésünk milyen hatással van a gyermekszületések számára, amit többen feszegetnek. Erre ígéretet is tettem, hogy ezt felvetem a szakbizottság ülésén, ezért kértem szót.

Hogyan teljesítenek akár tanulóként, akár később felnőttként azok a gyerekek, akik három évig otthon maradhattak a gyes időtartama alatt a szülővel, édesanyával jellemzően, és akik mondjuk nem. Ezeket feszegetik sokan, hogy mondjuk a belga gyerekek felnőttként rosszabbul teljesítenek-e akár a munkaerőpiacon, akár az iskolában, egyetemen vagy későbbi életükben azért, mert csak néhány hétig, vagy néhány hónapig maradtak otthon, míg a magyar gyerekek biztos, hogy sokkal kiegyensúlyozottabb felnőttekké válnak és nem jellemző a magyar gyerekekre mondjuk a depresszió felnőttként, merthogy otthon maradhattak gyerekkorukban.

Ezeket a kérdéseket esetleg valamikor vizsgáljuk meg, és ezt tisztán csak úgy, hogy amikor nincsen politikai jellege, nincsen politikai üzenete, hanem tudunk egy őszinte beszélgetést erről folytatni. Nem tudom, hogy a minisztériumnak vannak-e erre vonatkozólag adatai, vagy javasolhatja-e a bizottság, hogy esetleg készítsenek ilyen típusú tájékoztatást. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen képviselő úr.

Egy rövid reagálásra adnám meg a szót a kormánynak!

DR. KATONÁNÉ DR. PEHR ERIKA (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Főosztályvezetőként tudok erre reagálni. Természetesen elő tudjuk venni, amit említettem is itt, hogy OECD és Európa Tanácsi vizsgálatok is vannak, hogy ez hogy alakul a világban. Másrészt vannak kutatások is valóban, hogy a szülő-gyermeki kompetencia, a korai kötődés és a mondjuk, kétéves korban a közösségbe való bevitel hogyan egyenlíti ki egymást; azért látjuk, hogy kiegyenlíti és minden gyereknek az esetét külön kell kezelni nyilván úgy, hogy a választási lehetőség az édesanyáké, ezt mindig hozzátenném. De természetesen egy csokorba lehet szedni a kutatásoknak és a vizsgálatoknak az eredményét nagyon szívesen ezeket összegyűjti a tárca.

ELNÖK: Köszönöm szépen, akkor máris a kérést előterjesztettük és várjuk ezt az anyagot minél hamarabb.

Most az egyebek napirendi pontban kérdezem, hogy van-e még hozzáfűznivaló. (Nincs jelzés.) Ha nincsen más kedves képviselőtársaimnak, akkor a 2-es napirendi pontot is lezárom, ismételt köszönet.

Végül, napirenden kívül, ilyenkor az utolsó összejövetelen mindig szoktunk egy kicsit eszegetni, amit remélem, hogy tettek kedves képviselőtársaim, és koccintani. Na most, engedjék meg, hogy szakítsunk a hagyományokkal és ilyen reggeli órában ne pezsgővel, hanem valódi hungaricummal koccintsunk - szeretettel várom önöket a jobb sarokban.

Ezzel a bizottsági ülést befejeztem, kívánok önöknek kiváló, kellemes nyarat és majd nagyon eredményes munkát valamennyiünknek ősztől. Köszönöm szépen.

(Az ülés befejezésének időpontja: 9 óra 22 perc)

 

 

Dr. Vidorné dr. Szabó Györgyi
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Turkovics Istvánné