KORB-6/2008.
(KORB/63/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Környezetvédelmi bizottságának
2008. március 31-én, hétfőn, 9 órakor
a Képviselői Irodaház V. emelet 562. számú tanácstermében
megtartott üléséről




Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat:*

Az ülés résztvevői:*

A bizottság részéről:*

Megjelent:*

Helyettesítési megbízást adott:*

Meghívottak részéről:*

Hozzászóló:*

Elnöki bevezető, a napirend megállapítása, elfogadása*

A pálinkáról és a Pálinka Nemzeti Tanácsról szóló T/5010. számú törvényjavaslat*

Az Egészség Évtizedének Népegészségügyi Programja 2006. évi előrehaladásáról szóló J/4944. számú tájékoztató*

Dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízott bevezetője*

Kérdések, hozzászólások*

Dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízott reagálása a vitában elhangzottakra*

Egyebek*




Napirendi javaslat:

  1. A pálinkáról és a Pálinka Nemzeti Tanácsról szóló törvényjavaslat (T/5010. szám)
  2. (Font Sándor, Császár Antal (Fidesz), Bedő Tamás, Kis Péter László (MSZP), dr. Simicskó István, dr. Medgyasszay László (KDNP), Velkey Gábor, dr. Bőhm András (SZDSZ), Karsai Péter és Pettkó András (MDF) képviselők önálló indítványa)

    (Módosító javaslatok megvitatása)

  3. Az Egészség Évtizedének Népegészségügyi Programja 2006. évi előrehaladásáról szóló tájékoztató (J/4944. szám)
  4. (Bizottsági vélemény kialakítása)

  5. Egyebek

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről:

Megjelent:

Elnököl: Katona Kálmán (MDF), a bizottság elnöke

Dr. Orosz Sándor (MSZP), a bizottság alelnöke

Fetser János (MSZP)

Gyárfás Ildikó (MSZP)

Dr. Józsa István (MSZP)

Kis Péter László (MSZP)

Dr. Oláh Lajos (MSZP)

Szabó Imre (MSZP)

Dr. Tompa Sándor (MSZP)

Winkfein Csaba (MSZP)

Balogh József (Fidesz)

Fehérvári Tamás (Fidesz)

Fülöp István (Fidesz)

Molnár Béla (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott:

Dr. Nagy Andor (KDNP) Fülöp Istvánnak (Fidesz)

Bányai Gábor (Fidesz) Molnár Bélának (KDNP)

Császár Antal (Fidesz) Balogh Józsefnek (Fidesz)

Farkas Sándor (Fidesz) Fehérvári Tamásnak (Fidesz)

Velkey Gábor (SZDSZ) Fetser Jánosnak (MSZP)

Meghívottak részéről:

Hozzászóló:

Dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium)

Gyebnár Brigitta szakmai tanácsadó (Egészségügyi Minisztérium)

Péterfia Éva főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium)




(Az ülés kezdetének időpontja: 9 óra 15 perc)

Elnöki bevezető, a napirend megállapítása, elfogadása

KATONA KÁLMÁN (MDF), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! A bizottság ülését megnyitom. A kiküldött napirend a pálinkáról szóló törvényjavaslat és az Egészség Évtizedének Népegészségügyi Programja 2006-os előrehaladásáról szóló tájékoztató és az egyebek. Van-e valakinek javaslata ezen kívül egyebekre? (Nincs jelzés.) Nincs.

Akkor aki egyetért a napirenddel, az szavazzon! (Szavazás.) Köszönöm szépen.

A pálinkáról és a Pálinka Nemzeti Tanácsról szóló T/5010. számú törvényjavaslat

Az én álláspontom - ez csak az enyém -, hogy ezek között a módosító indítványok között nincs olyan, amely a környezetvédelem kérdését érinti, ezért bízzuk a mezőgazdasági bizottságra, hogy a napirendeket tárgyalja meg. Az elvi támogatásunk persze megvan. Császár Antal beteg, ha most végigmegyünk rajta, azt gondolom, hogy nem sokat érünk vele. A Mezőgazdasági bizottság 10-kor tárgyalja. Aki azzal egyetért, hogy bízzuk a Mezőgazdasági bizottságra a pálinka ügyét, az szavazzon! (Szavazás.) 10 igen. (Dr. Józsa István: A szabályozás szintjén.) Nem, majd a kóstolás részt megoldjuk, de nem lehet korán reggel. Természetesen, ha kapcsolódóra van szükség, azt a holnapi ülésünkön meg tudjuk oldani. Orosz alelnök úr!

DR. OROSZ SÁNDOR (MSZP): Kérem, hogy az előző szavazásnak a tartózkodás és ellenszavazat részét is ellenőrizze elnök úr, ugyanis olyan határozati javaslatot terjesztett elő, hogy bízzuk a pálinka ügyét a Mezőgazdasági bizottságra, ebben én minimálisan tartózkodnék.

ELNÖK: Akkor megkérdezem, hogy volt-e tartózkodás. (Szavazás.) 4 tartózkodás. A módosítók közül azt kell nekünk megtárgyalni, amelyiket a bizottság a hatáskörébe valónak tartja. Erről szavaztunk. (Zaj, közbeszólások.) Megismétlem, képviselő úr: ezek között a módosító indítványok között az én megítélésem szerint környezetvédelmi témájú indítvány nincs. Ezért azt javasoltam, hogy a Mezőgazdasági bizottságra bízzuk a pálinkáról szóló törvényben a módosító javaslatok ügyét. Így már egyetért vele? (Dr. Orosz Sándor: Igen.) Akkor újra szavazunk. Aki ezzel így egyetért, kérem, hogy szavazzon! (Szavazás.) Egyhangú. Van-e tartózkodás? (Nincs jelzés.) Ellene van-e valaki? (Nincs jelzés.) Köszönöm szépen.

Köszönjük szépen, hogy a minisztériumok képviselői türelmesek voltak.

Az Egészség Évtizedének Népegészségügyi Programja 2006. évi előrehaladásáról szóló J/4944. számú tájékoztató

A második napirendi ponthoz kérem a kormány képviselőit, hogy üljenek az előterjesztő asztalához. Üdvözlöm a minisztérium képviselőit. Különösen örülök, hogy most már tudom, hogy van a népegészségügynek külön kiemelt képviselője, nem is akárki. Kérem, hogy mutatkozzanak be a jegyzőkönyv kedvéért.

DR. ÁBRAHÁM ATTILA miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Nagy öröm számunkra, hogy itt előadhatjuk a népegészségügyi program 2006-os megvalósulását. A minisztérium képviseletében dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízottként vagyok jelen.

GYEBNÁR BRIGITTA szakmai tanácsadó (Egészségügyi Minisztérium): Szeretettel köszöntöm a bizottságot, Gyebnár Brigitta vagyok, szakmai tanácsadó az egészségpolitikai főosztályról.

PÉTERFIA ÉVA főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): Én is köszöntöm a tisztelt bizottságot, Péterfia Éva főosztályvezető-helyettes vagyok az Egészségügyi Minisztériumból.

ELNÖK: Köszönjük szépen. Akkor feltételezem, hogy Ábrahám Attila mond néhány bevezető gondolatot.

Dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízott bevezetője

DR. ÁBRAHÁM ATTILA miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium): Igen. Köszönöm, elnök úr. Nem szaporítanám az anyag részletes ismertetésével a szót, hiszen minden bizottsági tag előtt ott van az összefoglaló, természetesen utána a kérdésekre a legjobb tudásunk szerint válaszolunk. Néhány átfogó gondolatot azonban engedjék meg, hogy elmondjak.

Nem is kellene a múltban annyira messzire visszamenni, 2003-tól datáljuk az Egészség Évtizedének Johan Béla nemzeti programjáról szóló országgyűlési határozattal a szervezett népegészségügyi munka kezdetét. Tudom, hogy ennek természetesen korábban is voltak előzményei, úgy gondolom, hogy ez a jelen verzióba beépült magában foglalja a korábbi elképzeléseket is.

Alapvető küldetés, hogy választ adjunk az egészséget érintő kihívásokra, segítsük, illetve felgyorsítsuk a magyar lakosság életesélyeit, hogy minél hamarabb megközelítsék az Európai Unió átlagértékeit. Ezért jött létre ez a program. Úgy gondoljuk, hogy a népegészségügy területén az Egészségügyi Minisztérium, illetve az egészségügyi ellátórendszer csak egy nagyon pici szeletét tudja ennek a feladatnak ellátni. Úgy véljük, hogy a kormányzati szereplőkkel - és ideértve az önkormányzati szereplőket is - fontos az együttműködés, ez a "health in all policy", tehát az egészség szempontjainak a minden egyes politikában való megjelenítése nélkül ez a történet nem lehet sikertörténet, csak közös erőfeszítéssel, össztársadalmi felelősséggel, széles tárcaközi együttműködéssel próbálunk dolgozni. Létezik egy Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság is, ennek a működése is segíti a népegészségügyi programban megfogalmazott célok megvalósulását.

A népegészségügyi program több területre is koncentrál. Ezt megtalálhatják ebben a 2006-os anyagban is. Az egészséget támogató társadalmi környezet kialakítása, az egészséges életmód programja, az emberi egészség kockázati tényezőinek csökkentése, az elkerülhető halálozások, megbetegedések, fogyatékosságok kerülése, illetve az egészségügyi és népegészségügyi intézményrendszer fejlesztése az egészségi állapot javítása érdekében. Ezek azok a főbb témakörök, amelyek köré a 2006-os összefoglaló anyagot is elkészítettük. Ez az anyag magán viseli az előbb említett tárcaközi jegyeket is, amennyiben valamennyi tárcától bekértük, összegyűjtöttük és itt az anyagban összefoglalóan bemutatásra is került, hogy melyik tárca a saját területén mi az, amit a népegészségügyi célok érdekében tevékenykedik.

A magam részéről tényleg megkímélném a tisztelt bizottságot attól, hogy felolvassam az önök előtt szereplő anyagot, én inkább visszaadnám a szót elnök úrnak és a bizottság tisztelt tagjainak, hogy amennyiben kérdés van, még egyszer említem: legjobb tudásunk szerint válaszolunk. Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a képviselő hölgyet és urakat, hogy ki kíván kérdezni. Molnár Béla!

Kérdések, hozzászólások

MOLNÁR BÉLA (KDNP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelettel kérdezném azt, hogy az anyag miért nem tér ki az allergiás megbetegedésekre, jelesül a parlagfű hatására és a parlagfű irtásában végzett tevékenységükre, hiszen önök közül is egyikük a parlagfű bizottság elnöke, Péterfia Éva, ha jól tudom, a tárcaközi bizottság elnöke. Ennyire nem volt hatása az anyagra, hogy ez ilyen mértékben elsikkadt?

Az egész anyag a levegőminőségről egy laza bekezdést hoz, ez az, ami a Környezetvédelmi bizottságra tartozik, nem feltétlenül a sportesemények támogatása. Ez az egy bekezdés is csak arról szól, hogy hatásbecslésre módszert vezettek be, tájékoztatás történik, tehát valós előrelépést ez az egy bekezdés sem említ meg a levegőminőség javítására, és nem bátorkodik továbbmenni az allergiával való foglalkozásra, különös tekintettel arra, hogy idén sem volt erős tél, idén is várhatóan viszonylag hamar indul a parlagfű. Nem is említi az anyag, holott már jó lenne, ha lenne akcióterv, ami megmondaná, hogy holnaptól mi az, amit a tárcaközi bizottság és egyáltalán az országban az érintett szervek csinálni fognak.

Tekintve, hogy az anyagból kimaradt, kérhetnénk-e erről egy rövid tájékoztatást?

DR. ÁBRAHÁM ATTILA miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium): Mi a menetrend? Összevárjuk a kérdéseket?

ELNÖK: Várjuk össze, igen. Józsa István képviselő úr!

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Itt a 29. oldaltól úgy látom, hogy egy nagyon értékes része a beszámolónak, a nemzeti környezet-egészségügyi akcióprogram. Gondolom, az erről történő beszámoló, maga az akcióprogram is megismerhető valamilyen mértékben, de a beszámoló részéhez kérdezném, hogy más területeken látok ilyen integrált összefoglaló, ráfordítási értékeket. Olyan értelemben lehet valami beszámolással élni, hogy ez a nemzeti környezet-egészségügyi akcióprogram mennyi támogatásban részesült?

ELNÖK: Ott van a végén.

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Egymillió forintot látok itt, de gondolom, hogy az komolytalan.

ELNÖK: Van egy táblázat egészen a legvégén, az 53-54-55, az is szerény. (Dr. Józsa István: Az is szerény? Akkor egy színesebben kérném. Köszönöm.)

ELNÖK: Orosz Sándor!

DR. OROSZ SÁNDOR (MSZP): Ígértem, hogy rövid leszek. Én inkább javaslattal szeretnék élni. Nevesen azzal, hogy a Parlagfűmentes Magyarországért Tárcaközi Bizottság anyagai ekként csatlakozzanak be ebbe a népegészségügyi programról szóló tájékoztatóba, hiszen nagyon csalóka az, ami itt ebben szerepel. A környezet-egészségügy fejezet alatt a Környezetvédelmi Minisztériumnak alárendelt nemzetipark-igazgatóságok cseppnyi kis feladatellátásáról szó van benne, az alatt, hogy parlagfűmentesítés. Ennél azért én magam is pontosan tudom, hogy sokkal több történt, ráadásul azt gondolom, hogy mivel az eredeti program is felvállalta a Parlagfűmentes Magyarországért Eseti Bizottság megállapításait és feladatait, tehát mindenképpen indokolt lenne, helye lenne ebben a dokumentumban a tárcaközi bizottság megfelelő tevékenységéről szóló beszámolónak is.

ELNÖK: Ha nincs több jelentkező, akkor azt nem mondtam el az elején, hogy ez nem kerül a parlament elé, hanem a bizottság készít majd egy állásfoglalást. (Dr. Orosz Sándor: Melyik?) Mindegyik bizottság, és akkor azt hozzuk nyilvánosságra. Tehát egy állásfoglalásba be tudjuk fogalmazni azokat, amelyeket kifogásolunk.

Azt tenném hozzá a finanszírozási kérdéshez, hogy megítélésem szerint ez nagyon szerény. Tehát a feladat súlyához képest felháborítóan alacsony, az összes összeg.

A másik rész az, hogy kritizálnám a felhasználást. Itt leírja, hogy milyen pályázatokra adtak pénzeket, ebből majd mindjárt kiemelek egyet-kettőt, és egy szerkesztési javaslatom is lenne. Itt egy program előrehaladásáról számolunk be. Azt úgy szokták csinálni, akik igényesek, hogy a meglévőhöz képest adnak egy beszámolót, hogy hogyan állunk. A szerkezete úgy kellene hogy legyen, hogy egyik oldalon van, hogy mit írt a program, a másik oldalon pedig ehhez képest hol tartunk.

Én magamnak egyébként megpróbáltam megcsinálni, majd államtitkár úr... vagyis nem államtitkár, ugye, még nem államtitkár úr? (Dr. Ábrahám Attila: Már nem.) Még nem, már nem, maradjunk ennyiben. Tehát majd én odaadom, hogy szerintem ennek milyen szerkezetűnek kellene lennie. Mindenképpen azt gondolom, hogy számszerűség hiányzik az anyagból, nagyon kevés konkrét adat van a lakosság egészségi állapotáról az anyagban bemutatva.

Itt a program és az előirányzott dolgok teljesítését kellene szépen egymás mellé tenni, és akkor tudnánk határozott helyzetképet felismerni, hogy most hol tartunk ezzel az üggyel. Ebből az anyagban én annyit találtam meg, hogy van egy ilyen program, kevés pénzért, igyekeznek valamit tenni az egészség érdekében. Sokkal nagyobb súlyt kellene kapnia az egészségügy keretén belül.

Amit még elmondanék, az az, hogy említi az anyag a kútfúrással kapcsolatos törvénykezési feladatot. Ez a törvény megszületett, most 2008-at írunk, tehát 2007 decemberében. Legalább azt az egyet, amiről határozottan mondtad, hogy kész van, azt bele kellett volna megítélésem szerint írni.

Nagyon érdekes az uszodákkal kapcsolatos rész, ez a 29-37. oldal között van. Azt mondja, hogy csak abban az esetben kapja meg a felmentést egy fürdőmedence, ha az üzemeltetéshez szükséges megfelelő vízmennyiség rendelkezésre áll. Ez alapvetően kardinális faktor, a töltő-ürítő üzemmód a medencék megfelelő vízminőségének biztosításában, a fürdővíz közvetítette fertőzések megelőzésében. Elfogadtatása a fürdők üzemeltetőivel nem volt könnyű, mivel a jogszabály taxatív módon az ezzel kapcsolatos normát nem tartalmazza. Az elmúlt évben sikerült az Országos Vízügyi Főigazgatóság, majd a jogutód Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség illetékes munkatársaival szoros és hatékony munkakapcsolatot kialakítani, akik ebben együttműködő partnernek bizonyultak.

Ez azt jelenti az én fordításomban, hogy mind a kettő tudta, hogy minek kellene lenni leírva, valamit megoldottak, ahelyett, hogy azt mondaná ki, hogy igen, taxatív előírást kell a jogszabályba tenni, mert különben nem tudjuk végrehajtatni.

Tehát ilyen és hasonló mondatok vannak egyébként tele magyartalan germanizmusokkal, erre kérem, hogy figyeljenek, mert az, hogy környezet-egészségügyi surveillance kialakítása a dologi stb., én lefordítottam magyarra: környezet-egészségügyi felügyeleti rendszer, ezt jelenti. Tehát ha így végignézzük, ez Orosz alelnök úr dolga szokott ez lenni, de nyilván ezen a hétvégén nem ért rá, hogy ezeket bejelölje. (Derültség.)

Tehát a számszerűséget hiányolom az anyagból, az összehasonlítást a programmal, és ami meg kell hogy jelenjen, az a klímaváltozással és alkalmazkodással kapcsolatos feladatok. Tehát egy ilyen értékelésnél, ha közben bekövetkezik, mondjam azt, hogy nem több változás, vagy észlelünk egy jelenséget, akkor egy ilyen beszámolóban azt gondolom, azt meg kell említeni, hogy a programot olyan módon kellene módosítani, hogy a klímaváltozással kapcsolatos egészségügyi, közegészségügyi, népegészségügyi célok is meg legyenek fogalmazva. És akkor megismétlem azt, hogy az erre fordított forrás az a feladat nagyságához képest rendkívül alacsony.

Dr. Ábrahám Attila miniszteri megbízott reagálása a vitában elhangzottakra

DR. ÁBRAHÁM ATTILA miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm, elnök úr, és köszönöm a bizottság tagjainak is a segítő észrevételeket, próbáljuk ezeket a munkánk során beépíteni.

A részletesebb válaszban a kolléganőim fognak tudni segíteni, illetve választ adni önöknek. Általánosságban azonban azt tudom mondani, hogy a népegészségügy területe egy hihetetlenül szerteágazó terület, és ahogy a bevezetőmben is említettem, nem lehet ez csak és kizárólag az Egészségügyi Minisztérium feladata, mert nem tudja végrehajtani. Tehát amikor költségvetésről beszélünk, akkor kérem, vegyék figyelembe azt, hogy egyrészt több pénz mindig jobb lenne, másrészt viszont, hogy ezek az összegek, amelyek megjelennek, ezek nem fedik a valóságot, amikor arról beszélünk, hogy a népegészségügy területén mekkora nagyságrendű összeg került felhasználásra, hiszen az egyes tárcák költségvetésében meglévő pénzek is ide besorolódnak.

Amikor egy ilyen összefoglalót készítünk, akkor lehet hangsúlyokat és arányokat keresni az anyagban, és úgy gondolom, hogy minden egyes parlamenti bizottság a szakterületéhez illeszkedő területet szeretné bővebb terjedelemben látni. Igyekeztünk az összes, a területen felmerülő kérdésről valami képet adni, így szerepel benne a parlagfűmentesítés is, és nyilván nem fő profilként, hiszen ennek az FVM a gazdája, ahol külön bizottság van rá, de mindenféleképpen szerettük volna jelezni, hogy gyakorlatilag ez is a népegészségügy témaköréhez tartozik.

Csak egy példát engedjenek meg: a népegészségügy témaköréhez tartozna alapvetően a csatornázás, hiszen népegészségügyi szakemberek, tudós emberek mondják azt, hogy a népegészségügyi helyzet alakulására komoly jelentősége van, hogy egy település csatornázott vagy nem csatornázott. Ennek ellenére a népegészségügyi beszámoló anyagban az ország csatornázási állapotáról és az arra fordított összegekről nyilván nem kerülhet be egy nagyobb terjedelmű anyag.

A levegőminőség. Itt úgy gondolom, hogy megint az éghajlat- és klímaváltozást említette elnök úr. Fő feladatként, mint koordináció nyilván megjelenik a népegészségügyi programban, egészségügyi minisztériumi kompetenciában, de alapvetően környezetvédelmi kérdés, környezetvédelmi minisztériumi hatáskör. Nyilván az ő költségvetésükben erre komoly összegek állnak rendelkezésre.

Egy 2006-os helyzetről készült anyagba a 2007 decemberében elfogadott kútfúrási jogi szabályozás megléte még nem kerülhet be kronológiailag. A 2007-es beszámolóban szerepeltetni fogjuk azt, hogy ennek azóta a jogi szabályozására sor került.

A parlagfű, allergia és a költségvetés, erről engedjék meg, hogy átadjam a szót először Péterfia Éva kolléganőmnek. Köszönöm szépen.

PÉTERFIA ÉVA főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. Még mielőtt a parlagfűre rátérnék, a klímaváltozással kapcsolatban azt szeretném elmondani, hogy természetesen volt ezzel kapcsolatban tevékenység az egészségügyi tárca keretein belül is, hiszen a hőségriasztást a mentőszolgálattal együtt az Országos Közegészségügyi Intézet végzi a saját normál költségvetési kereteik terhére, és most 2008-ban már az Egészségügyi Világszervezet is annyira fontosnak tartotta a klímaváltozás egészségügyi hatásait, hogy az idei egészségügyi világnap témája kifejezetten a klímaváltozás egészségügyi hatásai lesz. Április 8-án Horváth Ágnes miniszter asszony és Fodor Gábor miniszter úr közösen fognak erről tájékoztatást és egy konferenciát tartani.

A finanszírozás valóban mindig lehetne több, és a finanszírozási részekben azt kell hogy mondjuk, hogy a jövőre vonatkoztatva nagyon jó esélyeink vannak arra, hogy a Nemzeti Fejlesztési Tervből jelentős források állnak már most rendelkezésre népegészségügyi kérdésekre, így remélhetőleg ez a kérdés 2008-2009-ben már megoldottnak tekinthető, vagy legalábbis lényegesen jobbnak, mint amilyen 2006-ban volt.

Akkor itt most rátérnék a parlagfűvel kapcsolatos kérdésekre. A Környezetvédelmi bizottság már meghallgatta a Parlagfűmentes Magyarországért Tárcaközi Bizottság 2006. évi beszámolóját, így a két beszámoló lényegesen elcsúszik egymástól. Két különböző tárcánál kezelt két különböző forrásról van szó, nagyon szépen köszönjük az észrevételt, és a 2008. évi népegészségügyi programbeszámolóhoz már hozzá tudjuk rakni a 2008. évi tárcaközi bizottsági beszámolót is. Miután az FVM tárcaközi bizottsága egy nagyon szoros határidővel, minden évet követő március 31-éig számol be a környezetvédelmi bizottságnak, így most gyakorlatilag kétéves elcsúszásban vagyunk ahhoz képest, hogy mi vélhetően még ebben a parlamenti ciklusban már a 2007. évi beszámolón is túl leszünk, már ami a Parlagfűmentes Magyarországért Tárcaközi Bizottság jelentéseit mutatja.

De természetesen, ha erre igény és lehetőség van, akkor nincsen annak akadálya, hogy a továbbiakban, amennyiben a két jelentés egyszerre, egy időben tud elkészülni, akkor ezt egyszerre, egy időben hozzuk a bizottság elé, ha ez az igény felmerül.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Gyebnár Brigitta!

GYEBNÁR BRIGITTA szakmai tanácsadó (Egészségügyi Minisztérium): Köszönöm. Néhány gondolatot szeretnék még hozzátenni, itt ugyancsak a forrásokra utalva.

Ha a beszámoló szerkezetét nézzük, a költségvetési részét, az utolsó két táblában látható egyrészt, amit a tárca fordított rá, valóban nem magas összeggel, illetve másrészt pedig az egyes tárcák beszámolóiban található a környezet-egészségügyi akcióprogram adott forrása is, azt ott találhatják meg.

A másik, ami nagyon fontos, hogy itt szóba került, hogy az allergiás betegségeket nem tartalmazza a beszámoló. A beszámoló és egyébként is a szerkezet, illetve a szemléletmód azt mondja, hogy nem a betegségeket fogjuk itt ábrázolni, hanem lehetőség szerint azok megelőzését. Tehát ebben a népegészségügyi program feladata a megelőzés, az egészségfejlesztés, így a megbetegedések leírása nem itt olvasható. Köszönöm.

ELNÖK: Molnár Béla!

MOLNÁR BÉLA (KDNP): Érdeklődéssel hallgattam, amit mondott, csak az a probléma, hogy ha felütöm a tartalomjegyzéket, akkor koszorú- és agyérbetegségek okozta megbetegedések, halálozások. Tehát pontosan ellenkezőleg van, mint ahogy ön mondja, itt felsorolja talán a legfontosabbakat, és azt gondolom, hogy az allergia, az asztmás megbetegedés ugyanolyan súllyal kellene vagy nagyobb súllyal kellene hogy latba essen, tekintve, hogy a lakosság sokkal szélesebb rétegét érinti.

Ezért azt gondolom, hogy ezt nem lehet elfogadni, ugyanakkor ahogy Orosz Sándor alelnök úr is mondta, valóban lényegesen több dolog történt, mint ami ebben az anyagban benne van. A problémánk csak az, hogy a hangsúlyok teljes mértékben mellőzik a környezetvédelmi bizottság preferenciáit, és ilyen értelemben, ha ez más preferenciával készül, akkor ez nem nyeri meg a tetszésünket, gondolom, ezt önök is megértik. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Parancsoljon!

PÉTERFIA ÉVA főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): Azt szeretném mondani a képviselő uraknak, hogy kétfajta betegségtípus van kiemelve a jelentésben és magában a népegészségügyi programban is: a szív- és érrendszeri megbetegedések, amelyekben ma Magyarországon az ország fele hal meg, tehát mindenki, aki meghal ma Magyarországon, azoknak az 50 százaléka szív- és érrendszeri megbetegedésben hal meg. A másik betegségcsoport a daganatos megbetegedés. Daganatos megbetegedésben a meghalt emberek fele, tehát 25 százaléka hal meg. Így ez a két betegség a halálozási okoknak mintegy 75 százalékát teszi ki, így azt gondolom, hogy ennek a kiemelt jelentősége megvan, azért koncentrálunk erre, különös tekintettel a közös kockázati tényezőikre, úgy mint a táplálkozás, a dohányzás és a mozgás.

Ezek egyébként mind a három az allergia megelőzésében borzasztóan fontos szerepet játszanak, hiszen az allergiás betegségek megelőzése egy bonyolultabb folyamat, mint a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos megbetegedéseké, de ha az emberek nagy többsége nem dohányzik, a táplálkozását az egészséget segítő táplálkozás irányába mozdítja el, és rendszeres mozgástevékenységet végez, akkor bizonyítottan kisebb az allergiás megbetegedésben szenvedők száma.

ELNÖK: Van még egy pici időnk, a mozgásszervi betegségek eleve benne vannak a programban, a beszámolóból pedig teljesen hiányzik, illetve lehet, hogy nem csináltak semmit, és azért nincs benne a beszámolóban. Ez egy kérdés, hogy miért nincs benne. Tehát a mozgásszervi betegségekkel kapcsolatos sikerek miért nincsenek benne?

PÉTERFIA ÉVA főosztályvezető-helyettes (Egészségügyi Minisztérium): A mozgásszervi megbetegedésben szenvedők és az idős emberekkel kapcsolatos általános tevékenységek azok, amelyek a program szempontjából és a beszámoló szempontjából is hiányosak. Nemcsak a beszámoló szempontjából, hanem valóban a gyermekek és a középkorúak tekintetében a népegészségügyi program sokkal intenzívebb feladat-megvalósításokat hajtott végre, mint az idősebb korosztály tekintetében. Azt gondoljuk, hogy amikor most a program az ötödik évéhez ér, tehát félidőhöz, akkor végig kell gondolnunk - úgy, ahogy azt elnök úr is említette -, hogy pontosan milyen célokat valósítottunk meg, tűztünk ki 2003-ban, hogy ezek a célok egyáltalán megvalósíthatók-e a 2010-es esztendőben, vagy pedig túl sok volt ez a cél, és egy kicsit a prioritásokat, különös tekintettel az önök által is említett finanszírozási keretek közé kell terelni, azt látjuk, hogy bizony, ezekkel a finanszírozási területekkel vannak olyan céljaink és feladataink, amelyeket még nem sikerült tökéletesen megvalósítani.

Szórványos programok persze, vannak, csak azt gondolom, hogy egyáltalán nem elegendők ahhoz, hogy konkrét célokat megfogalmazhassunk ebben a tekintetben, így például az idősek tekintetében is.

ELNÖK: A programban az van, hogy mozgásszervi betegségek csökkentése, ez a feladat. A beszámolóban erről nincs egy szó sem. Nyilván ez egy környezetvédelmi bizottság, tehát azt hiszem, nekünk az az elsődleges, hogy a program a klímaváltozással kapcsolatos új -nem szeretem ezt a szót, de nem tudok jobbat - kihívásokra válaszoljon. Erre két lehetőség van: vagy továbblépek rajta, amit az anyag tesz, vagy megfogalmazza, hogy felül kell vizsgálni félidőben a programot, és ennek az a módszere, amit én bemutatóként megcsináltam, akkor még azt hiszem, államtitkár úrnak, de ingyen odaadom, hogy fel kell sorolni a célokat, és egy beszámolóban a másik oldalon fel kell sorolni az eredményeket. És az is egy eredmény, hogy ebben nem tettünk semmit. De hogy hallgatok róla, az nem megoldás, hiszen a feladat az, hogy a kormány figyelmét felhívjuk arra, hogy erre több gondot kellene fordítani, és sokkal több pénzt. Nem tudom, a képviselő urak megnézték-e, nincs egymilliárd összesen a hatalmas költségvetésben, 10 millió emberre egymilliárd forint van népegészségügyre. (Dr. Orosz Sándor: Jaj, elnök úr!) Ennyi van itt leírva. Ha itt egy tárcában gondolkodunk, most mondhatjuk, hogy a KVVM megnéztük, 8 millió volt ott, tehát a... (Dr. Józsa István: 980 millió van a szakminisztériumnál.)

Az más, a népegészségügyi akcióprogramra 8 millió forint van. (Winkfein Csaba: Az utolsó oldalt nézd meg!) Akkor mi a 8 millió?

DR. ÁBRAHÁM ATTILA miniszteri megbízott (Egészségügyi Minisztérium): A 8 millió az, ami az egészségügyi tárcánál soron megjelenő 980 millióból erre fordítódik, de ezen kívül még a tárcák saját forrásaiból ugyanúgy ott van, így a Környezetvédelmi Minisztériumnál is.

ELNÖK: Megvan a válaszom: az is kevés. (Derültség.) Jó, azt gondolom, hogy nekünk most nem az a feladatunk, hogy alkalmasságról vagy bármiről határozzunk, hanem nem a holnapi, hanem a jövő heti ülésre megpróbálom összefoglalni az észrevételeket, és egy közös javaslatot teszünk az anyaggal kapcsolatban. Parancsolj, alelnök úr!

DR. OROSZ SÁNDOR (MSZP): Csak annyira szeretném felhívni mindannyiunk figyelmét, hogy maga az eredeti 46/2003-as országgyűlési határozat a program előrehaladásáról, valamint a lakosság aktuális egészségi állapotáról való beszámolót is előírja évente. Tehát javasolnám, hogy mind a címben, mind pedig beltartalomban is a jövőt illetően ez is szerepeljen.

ELNÖK: Ezt próbáltam úgy kifejezni, hogy a számszerűség hiányzik és az összevetés. Akkor lehetne, mert azt gondolom, arra való ez az anyag a tárcának, hogy segítséget kérjünk tőle abban, hogy nagyobb nyomatékkal tudják ezt a feladatot ellátni. Tehát amit én elmondtam, és amit a képviselőtársaim elmondtak, az arról szól, hogy ezt a népegészségügyi témát több pénzből, nagyobb erővel csináljuk, hatékonyabban. Erre majd elkészítünk egy bizottsági állásfoglalást, és természetesen a bizottság nevében köszönöm az erőfeszítést és a munkát. A kritikai észrevételek elsősorban módszertani észrevételek, hiszen az őszinteség benne van, tehát az anyag arról szól, ami valójában van, és ezért szomorú szerintem ez az anyag. Köszönöm szépen a részvételt és a munkát, és szólunk, amikor a határozat megvan. (Dr. Ábrahám Attila: Köszönöm, további jó munkát!)

Egyebek

Tisztelt Bizottság! A holnapi ülés fontos ülés, a meghallgatás miatt mindenképpen. Szeretném kérni a bizottsági tagokat, hogy nézzék meg holnapra a naptárukban, hogy április 30-ára terveznénk egy egynapos kihelyezett ülést a Homokhátságra, tehát reggel mennénk, délután mennénk, Kecskemét központtal, és május 28-29-ére, tehát egy hónappal későbbre egy kétnapos Borsod-Abaúj-Zemplén megyei kihelyezett ülést, a megye környezeti értékeinek védelme tárgyában. De ezt csak akkor csinálom, ha megfelel nektek, tehát holnapra legyetek szívesek ezt megnézni.

Köszönöm szépen, holnap 12-kor találkozunk a Parlament épületében, a főemelet 61-es teremben. Az ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 9 óra 53 perc)

 

 

Katona Kálmán
a bizottság elnöke



Jegyzőkönyvvezető: Ipacs Tiborné