KPSZB/21/2007.
KPSZB/50/2006-2010.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Költségvetési, pénzügyi és számvevőszéki bizottságának
2007. május 23-án, szerdán 10 óra 10 perckor
az Országház főemelet 64. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat: *

Az ülés megnyitása *

A napirend elfogadása *

A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatok tárgyalása *

A napirendi pont felfüggesztése *

A Magyar Köztársaság 2007 évi költségvetéséről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Megjegyzések *

Döntés a törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről *

A kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés az országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételéről és általános vitára való alkalmasságáról *

Az államháztartásról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés a törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről és általános vitára való alkalmasságáról *

A köztisztviselők jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtandó bizottsági indítványok tárgyalása *

A napirendi pont lezárása *

A tőkepiacról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtandó bizottsági indítványok tárgyalása *

A napirendi pont lezárása *

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatok tárgyalása *

A napirendi pont lezárása *

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása *

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról *

A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatok tárgyalásának folytatása *

A napirendi pont lezárása *

Az ülés bezárása *

Napirendi javaslat:

  1. A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 2006. évi XCIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/2882. szám - Kovács Tibor és Jauernik István (MSZP) képviselők önálló indítványa - kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)
  2. Döntés képviselői önálló indítványok tárgysorozatba-vételéről, általános vita:
         A Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/2966. szám - Balog Zoltán, Bíró Ildikó, Ékes Ilona, Farkas Flórián, Schmidt Ferenc, Varga József, Bányai Gábor, Becsó Zsolt, Domokos László, Kovács Ferenc, Lasztovicza Jenő, Manninger Jenő, dr. Ódor Ferenc, dr. Szakács Imre, Szűcs Lajos (Fidesz), Dr. Semjén Zsolt, Szászfalvi László és dr. Hargitai János (KDNP) képviselők önálló indítványa
    A kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat (H/3044. szám - Dr. Balsai István és dr. Cser-Palkovics András (Fidesz) képviselők sürgősségi javaslattal benyújtott önálló indítványa)
    Az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/3082. szám - Szabó Lajos (MSZP) képviselő önálló indítványa)
  3. A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/3089. szám - általános vita)
  4. A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/3091. szám - általános vita)
  5. A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/3092. szám - általános vita)
  6. A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/2757. szám - kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása első helyen kijelölt bizottságként)
  7. A tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/2754. szám - kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása első helyen kijelölt bizottságként)
  8. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/2755. szám - kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása első helyen kijelölt bizottságként)
  9. A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/3090. szám - általános vita)

Az ülés résztvevői:

A bizottság részéről megjelent:

Elnököl: Varga Mihály (Fidesz), a bizottság elnöke

Szabó Lajos (MSZP), a bizottság alelnöke

Barabásné Czövek Ágnes (MSZP)

Boldvai László (MSZP)

Farkas Imre (MSZP)

Dr. Katona Béla (MSZP)

Dr. Kékesi Tibor (MSZP)

Kovács Tibor (MSZP)

Molnár László (MSZP)

Schwartz Béla (MSZP)

Szabados József (MSZP)

Tukacs István (MSZP)

Végh Tibor (MSZP)

Dr. Gegesy Ferenc (SZDSZ)

Dr. Hankó Faragó Miklós (SZDSZ)

Balla György (Fidesz)

Mádi László (Fidesz)

Tóth András (Fidesz)

Herényi Károly (MDF)

Helyettesítési megbízást adott:

Keller László (MSZP) Szabó Lajosnak (MSZP),

Molnár Albert (MSZP) dr. Kékesi Tibornak (MSZP),

Molnár László (MSZP) Szabados Józsefnek (MSZP),

Domokos László (Fidesz) Varga Mihálynak (Fidesz),

Dr. Fazekas Sándor (Fidesz) Balla Györgynek (Fidesz),

Dr. Hargitai János (KDNP) Tóth Andrásnak (Fidesz).

Meghívottak részéről:

Hozzászólók:

Szelényi György, a Pénzügyminisztérium főosztályvezető-helyettese
Koleszár Katalin, a Pénzügyminisztérium osztályvezetője
Bartal Róbert, a Pénzügyminisztérium osztályvezetője
Dudás Ferenc, a Miniszterelnöki Hivatal szakállamtitkára
Dr. Till Szabolcs, a Honvédelmi Minisztérium főosztályvezető-helyettese
Dr. Horváth István, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium főosztályvezetője
Dr. Jobbágy Zsuzsanna, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium főosztályvezető-helyettese

(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 10 perc)

Az ülés megnyitása

VARGA MIHÁLY (Fidesz), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok, hölgyeim és uraim. Tisztelt Bizottság! Az ülést megnyitom. Köszöntök mindenkit, a bizottság tagjait, munkatársait, a gyorsíró kisasszonyt, köszöntöm a meghívott vendégeket, mindenkit, aki a bizottsági ülésünk iránt érdeklődik.

A napirend elfogadása

A kiküldött napirendi javaslathoz írásbeli észrevétel nem érkezett. Nekem viszont van észrevételem. Javaslom többek között, hogy a 13. pontban szereplő, a biztosítókról és a biztosítási tevékenységről szóló 2003. évi LX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot vegyük le a napirendről, mivel nem érkezett hozzá módosító javaslat. Ugyanez vonatkozik a 6., a 7. és a 8. pontban szereplő törvényjavaslatokra, úgyhogy ezeket nem kell tárgyalnunk. Pontosabban, a 6. pontban szereplő törvényjavaslathoz érkezett módosítás, de az nem érinti a bizottság feladatkörét. Ha valaki mégis úgy gondolja, hogy ezt tárgyaljuk meg, azt megtehetjük. (Szabó Lajos jelzésére.) Alelnök úr javasolja továbbá, hogy a 9. napirendi pontot vegyük előre.

Kérdezem, ki az, aki támogatja a napirendi ajánlásunkat. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Köszönöm. Tartózkodott? Nemmel szavazott? Nem volt ilyen. Tehát a bizottság egyhangúlag elfogadta napirendjét, és határozatképes.

A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatok tárgyalása

Rátérünk elsőként a 9. napirendi pontban szereplő előterjesztés tárgyalására, T/2882. szám alatt. A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 2006. évi XCIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatokról van szó, Kovács Tibor és Jauernik István indítványáról. Köszöntöm a Pénzügyminisztérium munkatársát.

Az első pont Papp József képviselő úr kapcsolódó módosító javaslata. Kérdezem az előterjesztőt, támogatja-e.

KOVÁCS TIBOR (MSZP), előterjesztő: Igen.

ELNÖK: Kormányálláspont?

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Igen.

ELNÖK: Támogatják. Észrevétel, kérdés van-e? (Szavazás) Nincs. Ki az, aki támogatja a javaslatot, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság többsége támogatta.

A 2. pont szintén Papp József javaslata. Előterjesztő?

KOVÁCS TIBOR (MSZP), előterjesztő: Elnök úr, elvileg támogatnánk a javaslatot, csak van egy apró problémája, hogy a kormány mozgásterét két hétre szűkítené. Tudomásunk szerint az önkormányzati bizottság nyújt be ehhez egy bizottsági módosító indítványt, ami a második határidőt is július 30-ára módosítja. Arról szól a módosítás, hogy elhúzódott a javaslat tárgyalása, így rendkívül rövid idő állna mind az önkormányzatok, mind a kormány rendelkezésére, hogy döntsenek a különböző kérelmekről. Ezért célszerű az önkormányzati bizottság módosító indítványát támogatni. Tehát ezt nem, azt igen.

ELNÖK: Kormány?

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Támogatjuk, a képviselő úr kiegészítésével. Tehát az önkormányzati bizottság fogja a következő határidőt is arányosan továbbtolni.

ELNÖK: Világos, de most az előterjesztő nem támogatja, a kormány igen? (Kovács Tibor: Igen.) Jó. Észrevétel, kérdés van-e? Szabó Lajos!

SZABÓ LAJOS (MSZP): Ha szabadna úgy értelmezni a szavazást erről a pontról, hogy az önkormányzati bizottság által benyújtandó módosító indítvánnyal kapcsolatban a kormány álláspontja igen lesz. Amikor ide érkezik ez a módosító indítvány, akkor ennek tudatában a bizottság azt a módosító indítványt is meg tudja tárgyalni. Ha nem tárgyaljuk meg ma, akkor a jövő héten nem tudunk róla szavazni. Emiatt a napirendi pontot csak felfüggeszteni lehet, amíg az önkormányzati bizottság módosító javaslata ide nem ér.

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): A kormány véleménye igen lesz.

KOVÁCS TIBOR (MSZP), előterjesztő: És az előterjesztő véleménye is.

ELNÖK: Hát, nyilván csak arról tudunk tárgyalni, ami itt van előttünk. Ha nem érkezik be a módosítás, az elvi szép üzenet megvan, de dönteni nem tudunk róla. Értjük az előterjesztő és a kormány álláspontját, ezt a bizottság tudomásul vette. Észrevétel van-e még a Papp József által benyújtott indítványhoz? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor szavazhatunk. Kérdezem, ki az, aki támogatja. (Szavazás) Nincs ilyen, egyharmadot sem kapott.

A 3. pont Magda Sándor és képviselőtársai javaslata. Ez összefügg az ajánlás 4. pontjában szereplő javaslattal. Kérdezem, az előterjesztő, támogatja-e.

KOVÁCS TIBOR (MSZP), előterjesztő: Nem.

ELNÖK: Kormány?

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Nem.

ELNÖK: Észrevétel, kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Ki az, aki támogatja? (Szavazás) Egyharmad sem.

A napirendi pont felfüggesztése

Köszönöm szépen, ezzel a módosító javaslatok végére értünk. Legalábbis nekem nincs tudomásom többről. Ezt a napirendi pontot tehát felfüggesztem, és ha beérkezik az önkormányzati bizottság javaslata, azt majd akkor megtárgyaljuk.

A Magyar Köztársaság 2007 évi költségvetéséről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk az írásos napirendi javaslat 1. pontjára, amely döntés képviselői indítványok tárgysorozatba-vételéről és általános vitára való alkalmasságáról. Az első ilyen Balog Zoltán és képviselőtársai indítványa, a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat, T/2966. szám alatt. Képviseli-e valaki az előterjesztőket? (Nincs jelentkező.) Nem. Akkor anélkül kezdjük meg a tárgyalást. Kérdezem a kormány álláspontját, támogatja-e.

Megjegyzések

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja.

ELNÖK: Nem támogatja. Észrevétel, kérdés? Parancsoljon, képviselő asszony.

BARABÁSNÉ CZÖVEK ÁGNES (MSZP): Köszönöm szépen. Elolvasva ezt a javaslatot, az indoklás egy részével mindenképpen egyet tudnánk érteni, hogy valamilyen növekedést ezen a területen próbáljunk elérni. Látnak-e erre lehetőséget, kell-e ehhez magát a költségvetési törvényt módosítani, vagy meg tudnánk oldani valamifajta átcsoportosításból? A magunk részéről az 5 milliót most irreálisnak tartjuk, de azért ezt az összeget mindenképpen növelni kellene. Amennyiben van erre lehetőség, akár belső átcsoportosításból, azt szívesen vennénk. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. További kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Kormány!

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Köszönöm képviselő asszony kérdését. Valóban igaz az, hogy a területi kisebbségi önkormányzatok részben több fővel működnek, az utazási költségek másként alakulnak, kétirányú kapcsolattartásra van szükség. Vizsgálva a kiadásaikat és a feladataikat, a kormány is úgy látja, hogy messze nem ilyen nagyságrenddel, de egymillió forint időarányos részével elképzelhetőnek tartja az összeg növelését. Viszont ez összességében 30 millió forintot jelentene. Ezt a központosított előirányzatokból az ez évi költségvetési törvény felhatalmazása alapján átcsoportosítással meg lehet oldani, tehát nem igényli a költségvetési törvény módosítását.

ELNÖK: Tudna egy számot mondani, mert itt látom, hogy jó néhány normatív támogatás összege változna, hogy összesítésben ez körülbelül mennyit tesz ki?

SZELÉNYI GYÖRGY (Pénzügyminisztérium): Az alapjavaslat 640 ezer forint/helyi önkormányzat. Itt, ha azt nézzük, hogy ez egymillió forint lenne, mivel az önkormányzatok áprilistól kezdtek el működni, az időarányosan 480 ezer forint, tehát az 57 területi kisebbségi önkormányzatnál 520 ezerrel kellene egyenként kiegészíteni, ez 29,6 millió forint lenne. Ez az, amit időközi átcsoportosítással a központosított előirányzatok között elő lehet teremteni. A felhatalmazás megvan a törvényben.

Döntés a törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről

ELNÖK: Köszönöm. Van-e még esetleg kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor szavazhatunk. Tehát a T/2966. számú törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről döntünk először. Kérdezem, ki az, aki támogatja a tárgysorozatba-vételt. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Hét, ez kisebbség, tehát nem kell szavaznunk az általános vitára való alkalmasságról, mert a bizottság nem támogatta az indítvány tárgysorozatba-vételét. Köszönöm.

A kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk a következőre, a kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat tárgyalására, H/3044. szám alatt. Balsai István és Cser-Palkovics András képviselők önálló indítványa. Képviseli-e valaki az előterjesztőket? (Nincs jelentkező.) Nem. Kormányálláspontot tud-e ebben az ügyben valaki mondani? Bocsánat, eseti bizottság felállításáról van szó, tehát a kormánynak erről nem feltétlenül kell álláspontot megfogalmaznia. A hatalmi ágak megosztása alapján szerintem döntsük el mi, mármint a parlament, hogy akarunk-e bizottságot felállítani, vagy sem. Kíván-e hozzászólni valaki? Szerintem bővebb indoklást nem igényel az ügy, de Kékesi Tibor indokolni kíván. Parancsoljon!

DR. KÉKESI TIBOR (MSZP): Csak nagyon röviden tenném, elnök úr. Hosszú kacskaringó után a javaslattevők megtalálták azt a megfelelő módszert, amelynek révén a kormányzati negyeddel kapcsolatos információéhség kielégíthető, illetve a beruházás és az azt követő események figyelemmel kísérhetők, ellenőrizhetők, ha tetszik, felügyelhetők lesznek. Azt gondolom, hogy a szocialista képviselőcsoport, mivel eddig is mindig támogatta vizsgáló- és eseti bizottságok megalakulását, ebben az esetben is hasonló módon fog viselkedni. Tehát egyetértünk a javaslattevővel, támogatni fogjuk az eseti bizottság felállítását. Köszönöm.

Döntés az országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételéről és általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Köszönöm én is a hozzászólást. Kihasználva a lélektani pillanatot, gyorsan szavazunk is erről (Derültség.), nehogy valami más információ érkezzen közben a bizottsági ülésterembe. Tehát kérdezem, ki az, aki támogatja a kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló, H/3044. számú országgyűlési határozati javaslat tárgysorozatba-vételét. (Szavazás) Köszönöm szépen. Tartózkodott valaki? Nemmel szavazott? Nem volt ilyen. A bizottság egyhangúlag támogatta.

Az általános vitára való alkalmasságról is döntünk. Kérdezem, ki az, aki támogatja az általános vitára való alkalmasságot. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Ez is többség. Köszönöm szépen, a bizottság ezt is támogatta.

Az államháztartásról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba-vételének és általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

A következő az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat, T/3082. szám alatt, Szabó Lajos képviselő úr önálló indítványa. Megadom a szót képviselő úrnak.

SZABÓ LAJOS (MSZP), előterjesztő: Köszönöm. Ez egy nagyon rövid önálló indítvány, amely arról szól, hogy a kincstári biztos nemcsak akkor lenne kirendelhető, ha a központi költségvetési szerv adósságállománya már elért egy jelentős jogszabályi mértéket, ami jelen körülmények között 50 millió forint, vagy a kiadási előirányzat 3,5 százalékát meghaladó, 60 napon túl lejárt adósságállomány. Tehát a jelenlegi Áht. utólagos beavatkozásra ad csak lehetőséget a kincstári biztos kinevezésével, a módosító indítvány lényege az, hogy preventív jelleggel is meg lehessen ezt tenni a központi szervek esetében. Ehhez kérem a bizottság támogatását. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. A kormány álláspontját kérdezem, hogy támogatja-e az indítványt.

KOLESZÁR KATALIN (Pénzügyminisztérium): Igen, támogatjuk.

Döntés a törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről és általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Észrevétel, kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor szavazhatunk. Kérdezem, ki az, aki támogatja az indítvány tárgysorozatba-vételét. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság többsége támogatta.

Az általános vitára való alkalmasságról is döntünk. Ki az, aki támogatja? (Szavazás) A bizottság többsége ezt is támogatta.

Mivel ezt is és az előzőt is támogatta a bizottság, előadót kell kijelölnünk. A kormányzati negyed beruházás megvalósítását felügyelő eseti bizottság létrehozásáról szóló országgyűlési határozati javaslat előadója? Kékesi Tibor vállalja esetleg? (Dr. Kékesi Tibor: Ha ez is szerdán éjfélkor kerül sorra, akkor nem. - Derültség.) Akkor írásban tájékoztatom a házelnök asszonyt. És a másiknál? Arról is írásban adunk tájékoztatást. Jó. Köszönöm. Ezt a napirendi pontot lezártuk.

A köztisztviselők jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk a következő pontra, a köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgyalására, T/3089. szám alatt. Köszöntöm az előterjesztő képviselőit. Meg is adnám a szót egy rövid szóbeli indoklásra. Parancsoljanak!

DUDÁS FERENC (Miniszterelnöki Hivatal): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A kormány által benyújtott javaslat egy teljesítőképesebb, hatékonyabb közszolgálati rendszer kialakítására irányul. Ezt tükrözik azok az elemek, új intézmények, amelyek megjelennek a javaslatban. Tisztelettel kérjük a bizottság támogatását az általános vitára történő alkalmasság tekintetében.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság tagjait illeti a szó. Észrevétel, kérdés, vélemény? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor dönthetünk az általános vitára való alkalmasságról. Kérdezem, ki az, aki támogatja? (Szavazás) A bizottság többsége támogatta. Előadó? Keller László képviselő úr lesz a bizottság előadója. (Közbeszólásra.) Majd a jegyzőkönyvből felkészül a képviselő úr, és elmondja az álláspontunkat. Köszönöm szépen. Ezzel le is zártuk a napirendi pontot.

A Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk a következőre, a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgyalására, T/3091. szám alatt. Az előterjesztő itt van-e? (Nincs jelentkező.) Úgy látom, nincs. A Magyar Honvédség? Itt van, akkor ezzel folytatjuk munkánkat, azt pedig hátrébb soroljuk. Tehát a Magyar Honvédség hivatásos és szerződéses állományú katonáinak jogállásáról szóló 2001. évi XCV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat következik, T/3091. számmal. Szintén az általános vitára való alkalmasságról kell döntenünk. Köszöntöm az előterjesztő képviselőit. Önöké a szó, parancsoljanak!

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): Tisztelt Bizottság! Till Szabolcs ezredes vagyok, főosztályvezető-helyettes a Honvédelmi Minisztériumból. Az előterjesztés a szakállamtitkár úr által felvázolt közszolgálati egységesítésen kívül a törvény ötéves hatályosulásvizsgálatának eredményeit vezeti át a hivatásos és szerződéses katonák jogállásáról szóló törvényjavaslaton.

ELNÖK: Köszönöm. A törvényjavaslatnak van-e anyagi következménye?

DR. TILL SZABOLCS (Honvédelmi Minisztérium): A törvényjavaslatnak néhány ponton van pénzügyi kihatása. A pótlékrendszer vonatkozásában új pótlékot nem nevesít a törvényjavaslat, pusztán megfogalmazási pontosításra kerül sor. A felmentési rendszer változtatásának vannak anyagi következményei, tekintettel arra, hogy az egységes hathónapos rendszer egy differenciált, lépcsős rendszerre tér át. Ennek összességében megtakarítás az eredménye.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Észrevétel, kérdés? Tukacs István!

TUKACS ISTVÁN (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Az elnök úr kérdésére adott válasz alapján és az alapvetően jogi megfontolásokkal elkészített előterjesztés vizsgálata alapján javaslom, hogy a többség támogassa az általános vitára való alkalmasságot.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: Köszönöm. Kérdés, észrevétel? (Nincs jelentkező.) Nincs több. Akkor dönthetünk is. Kérdezem, ki az, aki az általános vitára való alkalmasságot támogatja. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság többsége támogatta. Elnök asszonyt írásban értesítjük a bizottság álláspontjáról. Köszönöm szépen a részvételt, további jó munkát kívánok.

A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Áttérünk a következő pontra, a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatra, T/3092. szám alatt. Az általános vitára való alkalmasságról kell dönteni. Parancsoljon! Megadom a szót.

DR. HORVÁTH ISTVÁN (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. Horváth István vagyok, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium jogi főosztályának vezetője. Ez a törvényjavaslat is illeszkedik annak a négy közszolgálati törvénynek a módosításába, amelyet Dudás Ferenc szakállamtitkár úr az elején jelzett. Külön költségvetési kihatása a közalkalmazotti törvény módosításának sincs, a díjazási rendszert a javaslat nem érinti, a jogviszony létesítésével, megszüntetésével, illetve a vezetők jogállásával kapcsolatos kérdéseket tartalmazza elsődlegesen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Észrevétel, kérdés? Tukacs István!

TUKACS ISTVÁN (MSZP): Elnök úr, az előző napirendi ponthoz hasonlóan javaslom az előterjesztés támogatását, éppen azért, mert azok az előterjesztésben megfogalmazott célok, amelyek szerint a versenyképességhez a versenyszférával szembeni előnyöket kell biztosítani, ezt jogi formába öntve az előterjesztés tartalmazza. Köszönöm szépen a figyelmet.

ELNÖK: Belenéztem ebbe a törvényjavaslatba, de némileg vannak kételyeim a versenyképességet illetően. További kérdés, észrevétel a bizottság tagjai részéről?(Nincs jelentkező.) Most nem akarom a parlamenti vitát megelőlegezni, majd a plenáris ülésen kifejtjük mi is a véleményünket erről. Nincs jelentkező? Akkor dönthetünk.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

Kérdezem, ki az, aki támogatja a T/3092. számú indítvány általános vitára való alkalmasságát. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) Tizenhat igen szavazattal, hat nem ellenében a bizottság többsége támogatta. A házelnök asszonyt írásban tájékoztatjuk a bizottság álláspontjáról. Köszönöm szépen. Ezzel a napirendi pontot le is zárjuk.

Itt következik a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról szóló törvény, amelyhez érkezett módosító javaslat, de nem érinti a bizottság hatáskörét. Kívánja-e valaki megtárgyalni ezt a módosítást? (Nincs jelentkező.) Senki, akkor ezt is lezárhatom. Köszönöm szépen.

Itt van-e a fegyveres szervekről szóló törvény előterjesztője? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor ezzel még várunk.

A hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtandó bizottsági indítványok tárgyalása

Következik a hitelintézetekről szóló törvény, amelyhez bizottsági módosító javaslatok érkeztek, azok benyújtásáról kell döntenünk. A bizottság tagjai most kapják meg ezeket az indítványokat. Köszöntöm Bartal Róbertet a Pénzügyminisztériumból. Négy indítvány van előttem. Kérem, mondja el egyben a módosítások lényegét és a kormány álláspontját, azután dönthetünk.

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Van egy módosító indítvány a törvényjavaslat 82. § (3) bekezdéséhez, amely a Jht. 3. § új (7) bekezdését módosítja, és igazából az ingatlanértékelést végző személyre vonatkozóan történne olyan módosítás, hogy az adott személynek külön jogszabályban meghatározott végzettséggel, szakképzettséggel, illetőleg szakmai gyakorlattal kellene rendelkeznie, illetve ezen végzettségek körét a pénzügyminiszter rendelet állapíthatná meg a törvény most nem módosított szakasza szerint. Ezt a kormány támogatja.

Van egy módosító indítvány, amely a törvényjavaslat 59. §-ának módosítását javasolja. Ez a Hpt. 152/A §-át jelenti. Itt Dancsó képviselő úr felvetése alapján nyelvhelyességi pontosításra kerülne sor.

A következő javaslat a törvényjavaslat 32. §-a, amely a Hpt. 76/D (2) bekezdését módosítja, ez szintén Dancsó képviselő úr felvetése alapján nyelvhelyességi pontosítás.

Van egy hosszabb terjedelmű módosítás, amely, ha jól látom, öt pontból áll. Ez a módosítás a 2006/49/EK irányelv hitelintézetekre vonatkozó, a kereskedési könyv vezetésével összefüggő szabályai miatt kerül benyújtásra.

Ezzel összefüggésben lesz a Tpt.-hez is egy módosítás, mivel bizonyos szempontból túlterjeszkedett a hatályán a törvényjavaslat, és kvázi most ennek érdekében módosítjuk mind a hitelintézeti törvényt, mind a tőkepiaci törvényt. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm. Észrevétel, kérdés van-e? (Nincs jelentkező.) Nincs. Ha jól értettem, mind a négy indítványt támogatja az előterjesztő. Akkor javaslom, hogy egyben szavazzunk. Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki támogatja ennek a négy indítványnak a benyújtását. (Szavazás) A bizottság többsége támogatta.

A napirendi pont lezárása

Köszönöm szépen. Van-e valakinek tudomása további indítványról, vagy szeretné ilyen benyújtását kezdeményezni? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor a napirendi pontot lezártuk.

A tőkepiacról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtandó bizottsági indítványok tárgyalása

Akkor következik a tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény módosítása.

Az 1. pont Dancsó József és Kékesi Tibor képviselők indítványa, ez összefügg a 2. ponttal. Előterjesztő?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Támogatja.

ELNÖK: Az előterjesztő támogatja. Észrevétel, kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Kérdezem, ki az, aki támogatja az indítványt. Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság egyhangúlag támogatta.

Van egy gazdasági bizottsági indítvány, amelyet most nyújtottak be. Az előterjesztő ismeri?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Igen.

ELNÖK: Támogatják?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Nem támogatja az előterjesztő.

ELNÖK: Nem támogatják. Észrevétel, kérdés a bizottság tagjai részéről van-e? (Nincs jelentkező.) Nincs. Az előterjesztő tehát nem támogatja. Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki támogatja az indítványt. (Szavazás) A bizottság egyharmada sem támogatja. Köszönöm szépen. Nekem több javaslatról nincs tudomásom. Az előterjesztőnek?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Nekem arról van tudomásom, hogy van még 6, vagy 7 bizottsági módosító javaslat.

ELNÖK: Közben ideérkezett hozzám. Igen. Ezekhez is kérnék szépen indoklást.

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Az első a törvényjavaslat 27. és a Tpt. 173. §-ának módosítása, amely, ahogy az előbb mondtam, a kereskedési könyvvel összefüggő szabályok módosítását szolgálja. Itt nagyrészt a"hitelintézet" szót helyezi hatályon kívül, mert konkrétan a törvény hatálya nem vonatkozik rá, csak akkor, ha befektetési szolgáltatást végez.

A következő a 36. § és a Tpt. 201. § (2) bekezdése j) pontjának módosítása. Itt a bennfentes személyek meghatározása kerül pontosításra, mivel jelenleg csak azon gazdasági társaságokra vonatkozott a j) pont, amelyekben az a)-i) pontban megjelölt bennfentes személyek befolyásoló részesedéssel bírnak. Ez most kiegészül minden olyan jogi személlyel, amelyben ezek a személyek befolyásoló részesedéssel bírnak.

A következő a törvényjavaslat 44. és a Tpt. 266/A § (2) és (4) bekezdésének módosítása. Itt egyrészt elhagyásra kerülne a vagyoni biztosítékkal való rendelkezés. Ennek adminisztratív okai vannak, mivel az értékelésre vonatkozó szabályokat is meg kellett volna oldani, illetve valakinek folyamatosan vizsgálnia kellene a felügyeleten, hogy ez a vagyoni biztosíték mindig megfelel-e a törvényben meghatározott 375 millió forintos értéknek. Továbbá pontosításra kerül a természetes személy ingatlanértékelőkre vonatkozó szabályrendszer. Itt is történik egy felhatalmazás PM-rendeletre, amely szerint a pénzügyminiszter külön jogszabályban határozhatná meg ezen személyek végzettségét, szakképzettségét, illetőleg szakmai gyakorlatát.

A következő a 74. és a Tpt. 399/A §-ának módosítása. Ez a Hpt.-hez hasonlóan szintén szövegpontosítást tartalmaz.

A következő a törvényjavaslat 80. § (4) bekezdését módosítja. Itt az IRM-mel történt egyeztetés alapján hatályon kívül helyezésre kerülnek azok a tőkepiaci törvényt módosító jogszabályi rendelkezések, amelyek ugyan már beépültek a Tpt.-be, de még hatályban vannak.

Van egy pontosítás az átmeneti rendelkezésekre vonatkozóan, ez a törvényjavaslat 81. §-át érinti. Ez szintén az új szabályokkal függ össze, és a Hpt.-hez beadott módosító javaslatokkal való összhangot biztosítja.

Végül az utolsó a Központi Elszámolóházra és Értéktárra vonatkozó átmeneti szabály pontosítását szolgálja, ugyanis az új pénzforgalmi kormányrendelet alapján meg kell különböztetni a befektetési szolgáltatók, illetve az ügyfelek pénzforgalmi számláját, és a befektetési szolgáltató számlája ellen is lehet inkasszót benyújtani. Erre vonatkozik egy átmeneti szabály, hogy a számlaszétválasztásnak 2008. január 31-ig kell eleget tenni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjait illeti a szó. Kérdés, észrevétel van-e? (Nincs jelentkező.) Nincs. Szavazhatunk-e egyben ezekről? Kékesi Tibor!

DR. KÉKESI TIBOR (MSZP): Én a 80. §-ra vonatkozó indítványról külön szavazást kérnék.

ELNÖK: A 80. § (4) bekezdésének módosítása? Jó, akkor erről külön szavazunk. Az előterjesztő valamennyi javaslatot támogatja. Kezdjük a kivétellel. A törvényjavaslat 80. § (4) bekezdésére vonatkozó módosítás benyújtását ki támogatja? Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság többsége támogatta.

Kérdezem, hogy a többi javaslat benyújtását támogatja-e a bizottság többsége. Kézfelemeléssel jelezzék! (Szavazás) A bizottság többsége ezek benyújtását is támogatja.

A napirendi pont lezárása

Nekem nincs több javaslatról tudomásom.

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): A tőkepiaci törvényhez nekem sincs többről tudomásom.

ELNÖK: Köszönöm szépen, akkor ezt lezárhatjuk.

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz benyújtott kapcsolódó módosító javaslatok tárgyalása

Áttérünk a következő pontra, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 1999. évi CXXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatra, T/2755. szám alatt. A kapcsolódó módosító javaslatok megtárgyalása következik.

Szabó Lajos képviselő úr módosítása. Előterjesztő?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Támogatja.

ELNÖK: Az előterjesztő támogatja. Ha jól látom, két törvény hatályát veszti, kettő pedig bekerül?

BARTAL RÓBERT (Pénzügyminisztérium): Igen. Az egyiknél egy rövidítés történik, mert a továbbiakban a magánnyugdíjpénztár rövidítésként szerepel a javaslatban.

A napirendi pont lezárása

ELNÖK: Köszönöm. Észrevétel, kérdés? (Nincs jelentkező.) Nincs. Ki az, aki támogatja? Kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás) A bizottság többsége támogatta. Ezzel végeztünk is.

A fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságának tárgyalása

Visszatérünk a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak... című törvényhez. Kérdezem, az előterjesztő megérkezett-e közben. Igen. Parancsoljon, foglaljon helyet! Öné a szó, egy rövid indoklást kérnénk szépen a törvényjavaslathoz.

DR. JOBBÁGY ZSUZSANNA (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Köszönöm a szót, elnök úr. Dr. Jobbágy Zsuzsa vagyok, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium civilisztikai főosztályáról. Nagyon röviden annyit mondanék el a törvényjavaslatról, hogy ami most a parlamenthez benyújtásra kerül, részben a köztisztviselői törvény, a közalkalmazotti törvény, a hivatásos szervek, a katonák jogállásáról szóló törvény bizonyos kérdésekben egységes elvek szerinti módosítást tartalmaz. Tehát tartalmazza a pályázatra, a próbaidőre, illetőleg felmentési időre vonatkozó szabályokat. Emellett a Hszt.-ben szerepel még a civilesítésre vonatkozó szabályrendszer. Ennek a lényege az, hogy minden hivatásos szolgálati jogviszony szigorú függelmi rendben az élet, a testi épség kockáztatásával járó jogviszonyt jelent, ami együtt jár bizonyos alkotmányos jogok korlátozásával. Annak érdekében, hogy csak azoknál a beosztásoknál korlátozzuk az alkotmányos jogokat, ahol ennek szükségessége egyértelműen fennáll, a törvényjavaslat elrendeli a hivatásos beosztások felülvizsgálatát, illetőleg szétválogatását, hogy melyek azok a beosztások, ahol valóban szükség van az alkotmányos jogok korlátozására. És azoknál a beosztásoknál, ahol ennek a szükségessége nem merül fel, civilesíteni kell.

Tehát a törvényjavaslat nemleges módon fogalmazza meg, hogy elsősorban melyek azok a beosztások, ahol nem merülnek fel ezek a körülmények. Ehhez képest a törvényjavaslat tartalmaz még a hivatásos és a civil terület közötti átjárhatóságra vonatkozó szabályokat. Nevezetesen az átszervezés intézményét, ami egy jogviszonyváltással járó intézkedés, megszűnik a hivatásos jogviszony, és közszolgálati, vagy közalkalmazotti jogviszony létesülhet. Ami lényeges még a törvényjavaslatban, hogy a köztisztviselői törvénnyel azonosan megszünteti a központi tisztikarra vonatkozó szabályrendszert, ahogy a Ktv. megszüntette a köztisztviselői karra vonatkozó szabályokat. Röviden ennyiben lehetne összefoglalni a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Észrevétel, kérdés? Tukacs István!

TUKACS ISTVÁN (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A szóbeli indoklásban elhangzottak alapján javaslom, hogy a csomagszerűen benyújtott törvényjavaslatok sorában utolsóként támogassa a bizottság, és tartsa általános vitára alkalmasnak.

Döntés a törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságáról

ELNÖK: További észrevétel van-e? (Nincs jelentkező.) Nincs. Akkor dönthetünk. Kérdezem, ki az, aki az általános vitára való alkalmasságot támogatja. (Szavazás) A bizottság többsége támogatta. Tartózkodott? Nyolc. A házelnököt írásban tájékoztatjuk a bizottság döntéséről.

A Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslathoz benyújtott módosító javaslatok tárgyalásának folytatása

Egy módosító indítványra várunk, egyébként a bizottság befejezné az ülését. Az önkormányzati bizottságtól kell megkapnunk egy indítványt, amiről döntenünk kell. Állítólag 5 perc múlva itt lesz, addig szünetet tartunk. (Rövid szünet)

Tisztelt Bizottság! Beérkezett a módosító javaslat. A kormány ezt támogatja. Előterjesztő?

KOVÁCS TIBOR (MSZP), előterjesztő: Igen.

A napirendi pont lezárása

ELNÖK: Akkor dönthetünk róla. Kérdezem a bizottság tagjait, ki az, aki támogatja ennek a javaslatnak a benyújtását. (Szavazás) Köszönöm. A bizottság többsége támogatta.

Az ülés bezárása

Ezzel napirendi pontjaink végére értünk. Csak a tervezhetőség kedvéért jelzem, hogy a jövő héten egy nappal tolódik a parlamenti munkarend, hiszen pünkösdhétfő lesz. Kedden az általában szokásos hétfői munkarend lesz, ami azt jelenti, hogy a bizottság ülését a mostani forgatókönyv szerint elvileg szerdán délelőtt meg tudnánk tartani, hacsak valami nagyon extrém döntés nem születik a házbizottság ülésén. Úgy készüljön mindenki, hogy szerdán 10 órakor lesz bizottsági ülés. Köszönöm szépen. Mindenkinek további jó munkát kívánok. A bizottsági ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 04 perc.)

 

Varga Mihály
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Csoknyay Edit