Zárt ülés!

A Házszabály 78/A. §-ának

(7) bekezdése alapján

nyilvános iratként kezelendő!

Nbb-2440/13-2009-1.

Nbb-68/2002-2006.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottságának
2009. október 27-én, kedden, 10 óra 05 perckor
a Képviselői Irodaház I. emelet III. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirend *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Résztvevő *

Elnöki bevezető *

A napirend elfogadása *

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója által MNV/01/1700/36/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása *

Dr. Péterfalvy Attila kiegészítése *

Kérdések, hozzászólások *

Dr. Péterfalvy Attila válaszai *

További hozzászólások *

Szavazás az elnök határozati javaslatáról *

A tényfeltáró munkacsoport beszámolója *

Gulyás József rövid ismertetője *

Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-247/16/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása *

Dr. Dedinszky Ferenc kiegészítése *

Kérdések, hozzászólások, válaszok *

Szavazás *

Ügyrendi vita *

Ismételt szavazás *

Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-805/4/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása *

Dr. Dedinszky Ferenc kiegészítése *

Az elnök ügyrendi felvetése *

Kérdések, hozzászólások *

Válaszok *

Szavazás *

 

Napirend

  1. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója által MNV/01/1700/36/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása
  2. A polgári nemzetbiztonsági szolgálatok irányító tárca nélküli miniszter által NBI/13-00369-3/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása (Külön jegyzőkönyvben)
  3. A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter által NBI/13-00372-3/2009.számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítési kérelem megtárgyalása (Külön jegyzőkönyvben)
  4. Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-247/16/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása
  5. Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-805/4/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása
  6. A tényfeltáró munkacsoport beszámolója

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Simicskó István (KDNP), a bizottság elnöke
Tóth Károly (MSZP), a bizottság alelnöke

Juhász Ferenc (MSZP)
Dr. Molnár Zsolt (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Földesi Zoltán (MSZP)
Demeter Ervin (Fidesz)
Lezsák Sándor (Fidesz)
Dr. Hende Csaba (Fidesz)
Gulyás József (SZDSZ)

Helyettesítési megbízást adott

Dr. Simicskó István (KDNP) megérkezéséig dr. Hende Csabának (Fidesz)
Dr. Kövér László (Fidesz) Demeter Ervinnek (Fidesz)
Lezsák Sándor (Fidesz) távozása után dr. Simicskó Istvánnak (KDNP)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dr. Péterfalvy Attila hivatalvezető (Országgyűlési Biztosok Hivatala)
Dr. Dedinszky Ferenc kormány-főtanácsadó (MEH Infokommunikációért és E-közigazgatásért Felelős Szakállamtitkár Titkársága)

Résztvevők

Fráter Olivér Fidesz-szakértő

Dr. Bajó József elnökhelyettes (KEKKH)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 10 óra 05 perc.)

Elnöki bevezető

TÓTH KÁROLY (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok. Mielőtt a bizottsági ülést megkezdenénk, elmondom, hogy az elnök úr jelezte, hogy részt vesz a honvédelmi ügyek megnyitóján - láttuk, a Palamentben -, és onnan fog idejönni. Abban az esetben ér ide az elnök úr, ha lassú lesz a bizottsági ülés munkája.

A napirend elfogadása

A helyettesítésekről szeretném jelezni, hogy Hende Csaba képviselő úr helyettesíti Simicskó István elnök urat, Kövér Lászlót pedig Demeter Ervin képviselő úr helyettesíti. Így 10 fő jelen van vagy helyettesítéssel jelen van a 11 főből. A bizottságunk határozatképes.

A meghívóban szereplő napirendre teszek javaslatot. Van-e észrevétel? (Senki sem jelentkezik.) Ha nincs, akkor kérem, hogy aki elfogadja a napirendet, az szavazzon. (Szavazás.) Megállapítom, hogy egyhangú döntés született.

Mint ismert, az előterjesztésben többségében most 5 közbeszerzési mentesség van, a 6. napirendi pontként pedig a kiküldött munkacsoport rövid tájékoztatója szerepel. Gondolom, addig Gulyás úr megérkezik. (Gulyás József belép a terembe és helyet foglal.) Megérkezett.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója által MNV/01/1700/36/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása

Az 1. napirendi pont a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. előterjesztése az Országgyűlési Biztosok Hivatalának felújítási kérelme 1 468 538 597 forint plusz áfa értékben. Köszöntöm a napirend tárgyalásánál dr. Péterfalvy Attila urat, az Országgyűlési Biztosok Hivatalának hivatalvezetőjét. Az anyagot a képviselő urak megkapták. Kérdezem Péterfalvy Attila urat, hogy van-e kiegészítése az anyaghoz annak ismeretében, hogy minden képviselő megkapta az anyagot.

Dr. Péterfalvy Attila kiegészítése

DR. PÉTERFALYV ATTILA hivatalvezető (Országgyűlési Biztosok Hivatala): Köszönöm szépen. Kiegészítés nincs, jogilag rendeződött az országgyűlési biztosok elhelyezése egy ingatlancserével, viszont a jövő nemzedékek országgűlési biztosának elhelyezése kapcsán szükséges a hivatal felújítása, hiszen lényeges különbség van a régebbi és az új ombudsman elhelyezése között. Ezt úgy próbáljuk megoldani, hogy gazdaságos is legyen, tehát azt a szárnyrészt, amiben jelenleg a hivatal működik és az általános biztos is, részben, fölajánlottuk hasznosításra. Tehát ez leválik az épületről, hogy minél gazdaságosabb legyen. Ugyanakkor a 4 miniszteri rangú személyre, valamint az adatvédelmi biztos schengeni ellenőrző vonalára, plusz az adatvédelmi biztos szuper titok-felügyeleti jogkörére való tekintettel lenne fontos a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés. Köszönöm szépen.

Kérdések, hozzászólások

ELNÖK: Köszönöm a kiegészítést. A képviselő uraké a kérdés, vélemény lehetősége. Demeter Ervin úr!

DEMETER ERVIN (Fidesz): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A konkrét előterjesztésen túlmutató észrevételeim is vannak általában a közbeszerzések alóli mentességekhez, mert meglátásom szerint nagyon rossz irányba haladunk, és történtek kísérletek és lépések, hogy valamilyen jó irányba történjenek, de ezek valahogy hatás nélkül maradtak.

A javaslat az volt - legalábbis az egyik -, hogy azon közbeszerzések esetében, ahol felmentést adunk az általános szabályok alól, kapjunk egy tájékoztatást azt követően. Egyetlen esetben sem történt ilyen tájékoztatás.

Az eljárási rend ilyenkor az, hogy van egy kormányrendelet - a 143/2004.(Korm.) -, aminek az előírásai alapján történik meg 3 ajánlattevő versenyeztetése. Állítólag, mert a kormányrendeletnek ismereteim szerint nem melléklete, van valami lista, amire a Nemzetbiztonsági Hivatal valamilyen cégeket felír, és abból lehet válogatni anélkül, hogy tudnánk, hogy ennek mik a kiválasztási szabályai, hogyan lehet felkerülni a listára. Titkolóznak!

A jelenlegi olvasatban úgy néz ki, hogy van egy csókoslista - ahogy a köznyelv hívja -, és ebből válogatnak. Ez semmiféleképpen nem elfogadható. Nem nagyon értem, hogy ha egy ingatlan felújítását - ha abban a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa fog működni - miért is kellene mentesíteni a közbeszerzések alól. Ez egy 1,5 milliárdos beruházás. Nem kell mentesíteni a közbeszerzések alól meglátásom szerint, hanem ha mást nem, kell egy olyan beszállítói listát csinálni, ahol előre meghirdetett sztenderdek és szabályok alapján lehet azok körét szabályozni, akik beszállíthatnak.

Ez nem ismeretlen a világban. A NATO is végez beruházásokat meg mindenféle szervezetek, és ott van egy úgynevezett iparbiztonsági ellenőrzés, ahol kap az adott cég egy tanúsítványt, hogy ő megfelel azoknak a sztenderdeknek, amelyek jogosan elvárhatóak azzal szemben, aki ilyen bizalmi viszonyt feltételező beruházást végez. Ennek megvannak az eljárásai mind a személyi, mind pedig az iratőrzési oldaláról. Én tehát azt javasolnám, hogy inkább ebbe az irányba menjünk el. Jelen konkrét esetben nem látom indokoltságát annak, hogy itt közbeszerzés alól felmentést kellene adnunk. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. További kérdés, észrevétel? Mécs úr!

MÉCS IMRE (MSZP): Én is azt kérdezném, hogy mi indokolja egyáltalán, hogy kivonjuk a közbeszerzési eljárás alól ezt az objektumot, ami majdnem 2 milliárd forintba kerül áfával együtt; tehát a bruttó árat kell figyelembe venni. Ez jelentős összeg, és különösen most, amikor válságkezelést folytatunk - többé-kevésbé közösen - ennek során ez egy jelentős összeg, amire oda kell figyelnünk.

Azt el tudom képzelni, hogy ennek az összegnek bizonyos része, nagyon kis része bizalmasabb beszerzést jelenthet, de egészében épület-felújítás, -berendezés egy olyan szerv részére, amelynek a nyitottság a jellemzője, amely éppen az emberek kapcsolatára épül és a nyitottság az egyik fő jellemzője. Én sem látom ezt így indokoltnak, ha csak meg nem győznek arról, hogy mégiscsak szükség van rá, de egyelőre én sem látok ilyen okot.

ELNÖK: Hende Csaba képviselő úr!

DR. HENDE CSABA (Fidesz): Köszönöm szépen. Csak röviden csatlakoznék az előttem szólókhoz annak leszögezése mellett, hogy a közbeszerzés mint olyan - mint olyan! - ma Magyarországon sajnos nem garancia semmiféle takarékos közpénzelköltésre, inkább az ellenkezője az, ami sajnos a vizsgálatok szerint jellemző. De mégis a közbeszerzés legalább elvileg módot nyújt a versenyeztetésre, az átláthatóságra és arra, hogy az adófizetők pénzével a lehető legtakarékosabban bánjanak. Én belenéztem egy kicsit a műszaki tartalomba: tetőtérből lomok összegyűjtése és hasonló tételek szerepelnek. Igen-igen messze van ez a műszaki tartalom attól, amit a közbeszerzési törvény 29. § (1) bekezdés a mentesülés feltételei körében előír.

Csatlakozom tehát azokhoz a megfontolásokhoz, amelyek ennek az egész történetnek... - Kérem a professzor urat, hogy a világért meg ne sértődjön meg magára ne vegye, mert itt a saját munkamódszerünkkel és a saját feladatainkkal vagyunk folyamatos vitában. Tehát át kéne nézni, át kéne gondolni ezt az egész rendszert, és - ahogy ezt Demeter Ervin elmondta és mellettem Gulyás képviselőtársam is fölvetette - mindezekből a beruházásokból a fokozott biztonsági igénnyel rendelkező munkarészeket valamilyen biztonsági szakértői felülvizsgálatnak kellene alávetni akár előzetesen, akár a munka folyamatában, akár utólag, de semmiképpen sem azt mondani, hogy a lomokat 96 ezer forintért valaki összeszedi, és ehhez aztán senkinek hozzászólása ne legyen, mert meleg van a tetőtérben és ez annyiba kerül.

Ez az egész valahol egy kicsit a komikum felé hajlik. Elnézést kérek a kifejezésért, köszönöm.

ELNÖK: Demeter Ervin úrnak megadom a szót, csak hogy egyszerre legyen esélyünk a válaszadásra. Demeter úr!

DEMETER ERVIN (Fidesz): Nem is tudom, hogy kitől kérdezzem, mert nekem az előterjesztéssel is olyan szempontból gondjaim vannak, hogy ha a Nemzeti Vagyonkezelő az előterjesztő, akkor miért a hivatalvezető urat küldi el, miért nem ő jön el? Az is egyáltalán kérdés, hogy ki lehet előterjesztő a bizottsági ülésen, de ezt tegyük abba a csomagba, amikor a közbeszerzésekkel mélyebben foglalkozunk.

De van egy költői kérdésem. Ha nem találom a válaszadót, akkor költői kérdésem. 2009. szeptember 25-ei ez az előterjesztés. Ha jól érzékelem, akkor ezen a területen valami változás várható vagy valami nagy elhatározás. A hétvégén azt hallottam - még csak médiákban, de gondolom, előbb-utóbb valami más formában is -, hogy a miniszterelnök úr komoly korrupcióellenes filozófiába vagy gondolkodásmódba kezdett. Ez nagyon lényeges és óriási mértékű változás az eddigi gyakorlathoz képest.

Tehát ennek van-e valamilyen hatása erre az előterjesztésre? Mert azt feltételezem, hogy ha a miniszterelnök úr ezen bejelentése komoly volt meg őszinte, akkor kell hogy érintsen egy ilyen ügyet. Akkor nem lehet azt mondani... Mert ez a korrupció melegágya, gondolom, mindenki tudja. Ha a 1,5 milliárdos építési munkát a csókoslistáról jó esetben odaadjuk valakinek, ez a melegágya. Mivel előbb készült, javaslom megfontolásra az általam ismeretlen előterjesztőnek, hogy a kormány mozgásával hangolja össze. Vagy van itt valamilyen alá-fölérendeltség a kormány és intézményei között, hogy ez érvényesüljön; ha komoly a szándék.

Ha nem, akkor azt kell mondani, hogy ah, ez nem komoly! Ezt csak kifelé mondjuk, aztán ugyanazokat az előterjesztéseket meg olyanabbakat nyomunk be még a parlamenti bizottságoknak. Ez egy maszlag, amire keresünk olyanokat, akik ezt eszik. De akkor játsszunk nyílt lapokkal! Köszönöm.

ELNÖK: Péterfalvy úré a szó!

Dr. Péterfalvy Attila válaszai

DR. PÉTERFALYV ATTILA hivatalvezető (Országgyűlési Biztosok Hivatala): Köszönöm szépen. Azzal kezdeném, hogy önként jöttem, nem a Nemzeti Vagyonkezelőt képviselem.

Itt nem arról van szó, hogy teljes egészében a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés legyen. Az én információim szerint arról van szó, hogy nemzetbiztonsági szempontból átvilágított cég végezze a munkát. Azt gondolom, hogy úgy felújítani egy épületet, ahol 4 miniszteri rangú személy dolgozik közben - ott járnak el a munkások a főlépcsőházban -, államtitok jogköre van az adatvédelmi biztosnak, államtitkokat kezelnek - persze a titokszabályzatnak megfelelően elkülönített egységben - schengeni, bizalmas, zárt vonal működik az ellenőrző központhoz, nem mászkálhat akárki a folyosókon úgy, hogy bentlakással folyik a felújítás. Még egyszer mondom: 4 miniszteri rangú személy, plusz a hivatal is úgy működik, hogy bent lakunk és a fejünk fölött építkeznek. Ott viszik el az ombudsman szobája előtt a sittet, adott esetben. Tehát akárki ne végezhesse ezt! Muszáj, hogy nemzetbiztonsági szempontból átvilágított legyen. Hiszen nemzetbiztonsági szempontból - önök tudják - kiemelten védett objektum a Ombudsmani Hivatal. Tehát akárki nem végezheti ezt a munkát. Itt pusztán erről van szó. Nem arról, hogy érték... Nincs semmi egyébként, ami beruházásra kerül, ami titkos lenne: sem az építőanyagok, sem technikai eszköz.

Pusztán arról van szó, hogy egy nemzetbiztonságilag védett objektumban ne mászkálhasson akárki a kivitelező cégnél. Önálló költségvetési fejezet az Országgyűlési Biztosok Hivatala, és a ÁSZ minden évben kiemelten ellenőrzi. A beruházó ugyan a magyar állam, de a kezelői jogot szeretnénk átvenni. Épp most igényeltem, hogy ne bérleti konstrukció legyen.

Amíg én hivatalvezető vagyok, azt ígérhetem, hogy itt minden fillérrel el fogunk számolni. Tehát erről szó nincs, hogy valamiféle könnyebbséget kérnénk, sőt, ugyanakkor azt gondolom, hogy indokolt az, hogy nemzetbiztonsági szempontból átvilágított szervezet végezze ezt a felújítási munkát.

ELNÖK: Demeter úré a szó.

További hozzászólások

DEMETER ERVIN (Fidesz): Abban teljes mértékben egyetértünk a hivatalvezető úrral - szerintem szinte mindenben -, hogy ne mászkálhasson mindenki építkezés alatt. Én még kitoldom azzal is, hogy ha nem építkeznek, akkor se mászkálhasson senki. Ez kvázi nem lesz új elem a dologban, hogy egy ilyen épületben vagy ilyen hivatalban valamilyen formában a belső rezsimintézkedéseket biztonsági szempontok figyelembevételével kell kialakítani, de megítélésem szerint az ügy konkrét részére térve a hivatalvezető úr vállalhat garanciát, hogy minden forinttal jól fognak gazdálkodni, de szerintem sokkal szűkebb a mozgástere annál, mint hogy erre garanciát tudjon vállalni. Én tehát teljesen biztos vagyok benne, hogy nem a hivatalvezető úr fogja kiválasztani a kivitelezőt. Ha tud rá válaszolni, akkor megköszönném.

Legjobb esetben - bár még ezt is kizártnak tartom -, megkapja az általam csókoslistának nevezett cédulát, amiről választhat. De szerintem még ebből sem az Ombudsmani Hivatal fog választani, hanem minimum a vagyonkezelő. Nekem magával az eljárási renddel van gondom, és akceptálom a hivatalvezető úr álláspontját, de úgy gondolom, hogy ebben a sztoriban ő is egy olyan szereplő, akinek megkötött a keze, tehát nem tud garanciát vállalni nekünk olyanokra, meg nem is személyi garanciákra van szükség, hanem inkább intézményesített eljárásjogi, egyéb garanciákra lenne szükség, ezért változatlanul nem tudom támogatni ezt a dolgot.

ELNÖK: Megértettem. Azt gondolom, hogy a vitának azt a részét, hogy csókoslista hol van meg hol nincs, nem a hivatalvezető úrnak kell minősíteni és eldönteni. Lezárás előtt még ha ragaszkodik hozzá, megadom a szót Mécs Imre úrnak, utána teszek 3 javaslatot és döntünk.

MÉCS IMRE (MSZP): Nagyon régóta szorgalmazom, hogy állítsunk fel bizonyos normákat a felmentésekkel kapcsolatban. Közbeszerzési törvény kivételes esetben teszi lehetővé a felmentés adását, és valóban az utóbbi időszakban nagyon általánossá vált. Sokszor a minimális indokolás nélkül történtek ezek.

Úgy gondolom tehát, hogy az eddigi tapasztalatok alapján meg kellene ezt most már tennünk közösen, bármennyire ódzkodnak egyesek ettől, hogy összeállítsuk azt a szempontrendszert és minimális követelményrendszert, ami szükséges ahhoz, hogy egyáltalán tárgyalásba vegye a bizottság. Az is világos, hogy egy csomó kérdésben nem vagyunk hivatottak dönteni és nem is akarunk dönteni. De az, hogy az egész egzisztencia-kritériuma rendben legyen, és valóban indokoltnak lássuk azt, hogy kivételes eljárást kell alkalmazni, az igen.

Amit Hende Csaba úr mondott, hogy rossz tapasztalatok vannak a közbeszerzési eljárások alpontjával kapcsolatban, az egy nagyon szomorú hibajelenség, amin javítani kellene, és meg kellene oldani. Ez is beletartozik azon intézmények sorába, amelyek fejlett piacgazdaságú államokban többé-kevésbé jól működnek, és amikor adaptáljuk magunkhoz, akkor jogilag hiába kifogástalan, ha ezt a közeg vagy a szakma egészen másra használja föl.

Péterfalvy Attila úr felszólalásához azt szeretném mondani, hogy a biztosi intézményt azért hoztuk létre, hogy az állampolgárok és a közösségek jogai magas szinten érvényesülhessenek és azokat képviseljék - tulajdonképpen az Országgyűlés kiterjesztett kezeként.

Úgy gondolom, hogy azt a kifogást, hogy 4 miniszteri rangú ombudsman dolgozik ott és ott bárki ki-bejárkálhat, nem tudom értékelni. Engem éppen iszonyít ez a mentalitás, hiszen arra vannak az ombudsmanok, arra van az egész intézményrendszer, arra van valamennyi munkatársa, hogy az emberekkel kapcsolatot tartsanak. Én római fórumszerűen képzelném el az ombudsmani intézményt, ahova ki-bejárnak az emberek, szívesen viszik a problémáikat, elmondják, információkat visznek az ombdusmanoknak és kérnek tőlük támogatást, segítséget.

Úgyhogy ezt az előterjesztést nem tudom támogatni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Azt szeretném mondani, hogy mindenkinek szíve joga, hogy hogy szavaz. Szeretném jelezni a képviselő úrnak, hogy az országgyűlési képviselőknek is állandó feladatuk a kapcsolattartás, mégis beléptetőrendszer működik az Országgyűlés épületében és hivatalában is. Nem érdemes összekeverni a tartalmi nyitottságot azzal a nyitottsággal, hogy állampolgárok megfelelő körülmények között részt vehetnek, de úgy vehetnek részt itt is a munkában, hogy egyébként az Országgyűlés tevékenységének egészét ne zavarják. Nagyon szigorú beléptetőrendszer van, pedig legalább annyira feladatunk az állampolgárokkal való kapcsolattartás.

A határozati javaslatom 3 részről fog szólni. Az első arról szól, hogy a bizottság döntését kérem arról, hogy megadja-e a mentességet: igen vagy nem? A második javaslat: mivel nem szívesen vitázom most Demeter úrral a csókos jelzőn, az a javaslatom mint az elnököt helyettesítőnek, hogy az első decemberi bizottsági ülésre a Nemzetbiztonsági Hivataltól kérjünk részletes tájékoztatást a megszerzett cégek minősítésének rendjéről és egy listát azon cégekről, amelyek ma Magyarországon ezzel a minősítéssel rendelkeznek. Ezért gondoltam, Demeter úr, a hosszabb határidőt, hogy teljes listát kaphassunk és ne az legyen, hogy egy nap van rá.

De ha ehhez van módosító indítvány, november legyen, nekem mindegy, én december első hetének ülésében tartok elképzelhetőnek egy részletes tájékoztatást a minősítés rendjéről és a kiadott, a minősítéssel rendelkező cégek listájáról azért, hogy mindannyiunk számára ismert legyen. Ez a második határozati javaslat.

A harmadik, hogy amíg helyettesítem az elnököt, én, ha visszaért, akkor ő: írjunk levelet a 2007-2008-ban mentességet adó ügyekben - tehát az elmúlt két évről -, hogy küldjenek tájékoztatót. A tájékoztatót küldjék meg a titkárságunknak; a megérkezéséről minden képviselőt tájékoztassanak. Mármint elszámolást küldjenek, hogy mi történt a mentességekkel, és az elszámolások ismeretében döntsünk arról, hogy ezek tapasztalatait hogy tűzzük napirendre. Ezeket pedig - a tájékoztatókat - november harmadik hetéig kérjük be, hogy a titkárságon megismerhetők legyenek.

Ez a 3 határozati javaslat van. Ehhez képest Hende Csaba úrnak van vagy negyedik javaslata vagy módosítása.

DR. HENDE CSABA (Fidesz): A második javaslathoz egy rövid módosítás, kiegészítés. A listán szereplő cégek cégkivonatait is kérnénk csatolni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Rendben. Tehát a 2. úgy szól, hogy hogyan kapják meg a minősítést, a cégek listája és a cégkivonat. (Dr. Hende Csaba: Cégjegyzékkivonat.) Cégjegyzékkivonat.

Ez utóbbit egyébként a titkárság is bármikor ki tudná nyomtatni, mert hogy nyilvános. (Mécs Imre szólásra jelentkezik.) Módosító indítvány vagy új vitapont? Mert új vitára nem adok lehetőséget mint levezető elnök, módosító indítványra igen. Mécs úr, módosító!

MÉCS IMRE (MSZP): Nem módosítót akarok mondani, elnök úr megjegyzésére szeretnék válaszolni.

ELNÖK: Azt utána megbeszéljük.

MÉCS IMRE (MSZP): Nem a vita. Ne haragudjon, elnök úr, olyasmit mondott, ami egyszerűen nem felel meg a valóságnak!

ELNÖK: Mert nem kell beléptető az Országgyűlésbe?

MÉCS IMRE (MSZP): Nem, hanem hetente több ezer ember látogat az Országgyűlésbe, aminek megvan a megfelelő rendje, de ez nem jelenti azt, hogy az Országgyűlés például a kőfaragó munkákra felmentést kért volna.

ELNÖK: Nem vagyok benne biztos. Ebben nyugalmasabban nyilatkoznék.

MÉCS IMRE (MSZP): Nem szerencsés. Amit mondtam, az egy demokratikus alapelv, és nem tartom szerencsésnek azt az érvelést, hogy az ombudsmani hivatalban ne végezhetnének munkát a szokásos feltételekkel. Ennyit szerettem volna hozzátenni a jegyzőkönyv kedvéért.

Szavazás az elnök határozati javaslatáról

ELNÖK: Éljen a jegyzőkönyv! A határozati javaslatokról szavazunk.

Az első javaslat következik. Kérem azok szavazatát, akik támogatják a közbeszerzési mentesség megadását. (Szavazás.) Négy igen. Ki nem? (Szavazás.) Hét nem.

A bizottság a mentességet nem adta meg.

Második határozati javaslat. A Nemzetbiztonsági Hivataltól kérjünk december első ülésére tájékoztatót a minősítés rendjéről, a cégek jegyzékéről és cégkivonatáról. Aki ezzel egyetért, kérem, hogy jelezze. (Szavazás.)

A bizottság egyhangúlag támogatta.

A harmadik, hogy a 2007-2008-ban kiadott mentességekről kérjünk tájékoztatást írásban. A titkárságra megy, és minden képviselő számára megtekinthető lesz. Aki ezzel egyetért, kérem, most szavazzon igennel. (Mécs Imre: Elnök úr, stiláris javítást kérek!) (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Meg fogom adni a szót, ha úgy ítélem meg. A napirendet lezártuk. (Demeter Ervin: Végre egy kemény elnök! - Közbeszólások, egyeztetés.)

Demeter Ervin módosító indítványa úgy szól, hogy ne december első hete legyen, hanem november első hete legyen, mert bármikor szavazhat róla a bizottság, hogy november első hete legyen. Nekem teljesen mindegy, hogy melyik hétre jön be. Ervin, ez módosító indítvány volt? (Demeter Ervin: Módosító indítvány.)

Demeter Ervin az előző napirendhez utólag módosítást nyújtott be a 2. ponthoz, hogy ne december első hetére, hanem a következő bizottsági ülésre. Akkor így, hogy a következő bizottsági ülésre kérjük be, aki ezzel a módosítással elfogadja, kérem, jelezze. (Szavazás.) Rendben.

Módosítottuk a határozati javaslatot, tehát a következő bizottsági ülésre. A szolgálatok értesítése az elnök úr feladata.

(A nyílt ülés végének időpontja: 10 óra 30 perc

A bizottság 10 óra 30 perctől 11 óra 22 percig zárt ülésen folytatta munkáját, amelyről külön jegyzőkönyv készült.)

A nyílt ülés folytatásának időpontja: 11 óra 22 perc

DR. SIMICSKÓ ISTVÁN (KDNP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Gulyás József képviselő úr kért szót. Öné a szó, tessék!

A tényfeltáró munkacsoport beszámolója

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Igen. Hadd legyen egy tiszteletteljes kérésem! Jeleztem a titkárság munkatársának, hogy nem tudok végig itt maradni, de a meghallgatásokra, amelyeket ma még a vizsgálóbizottsági döntés alapján végzünk, ott leszek. Kérhetem-e azt a tisztelt bizottságtól, hogy azt a rövid tájékoztatót, ami pár mondat vagy pár perc maximum, most megtehessem.

ELNÖK: Szerintem megteheti Gulyás képviselő úr. Végignézek a bizottság tagjain. (Mécs Imre: Négyötödös szavazás kéne.) Napirend-módosítást is lehetne tenni.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Ez sorrend, nem új napirendi pontot vetek föl. De természetesen szavazzunk róla, hogy támogatja-e a bizottság.

ELNÖK: Nem hiszem, hogy szükséges. Hallgassuk meg Gulyás képviselő urat. Nyilván az idő minket is arra kényszerít, hogy ez korlátozottan áll rendelkezésre, tehát nem tudom, hogy hány percben gondolja a képviselő úr.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Három.

ELNÖK: Három perc. Köszönjük szépen. Öné a szó, tessék!

Gulyás József rövid ismertetője

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): A bizottság döntése alapján folytatjuk a vizsgálatot, és azt tudom mondani, hogy Demeter és Tóth képviselőtársam végig idáig részt vettek ebben a munkában. Az iratmegismerésen lényegében túl vagyunk. A meghallgatásokat tartjuk most. Éppen a mai nap délutánja folyamán és a holnapi nap során is lesznek meghallgatások.

Ugyanakkor az iratmegismerést és a meghallgatásokat a bizottsági döntésünkhöz képest később tudtuk megkezdeni, mint ahogy szerettük volna. Ennek okán látszik az, hogy egyfelől amikor meghallgatást végzünk - például a múlt héten volt ilyen -, a jegyzőkönyvek leírása több napot vesz igénybe, tehát a jegyzőkönyvek kézhez vétele és az áttanulmányozás időigényes. Ara számítunk, hogy a mai, illetve a holnapi meghallgatásokról a jegyzőkönyvek legkorábban pénteken, de reményeink szerint legkésőbb jövő hét hétfőn már rendelkezésre állnak. Ez tehát lényegében azt a helyzetet állítja elő, hogy a korábban tervezett határidő valamelyest módosul.

Az a tiszteletteljes kérésem a bizottságtól, hogy ezt vegye tudomásul, illetve ha kell, akkor döntsünk is erről. Azt szeretném változatlanul, hogy a vizsgálatot a lehető leggyorsabban lezárjuk. Az a szándékom, hogy ha a jelentéstervezet elkészül, akkor egyfelől egymással konzultálunk, megküldjük az NBH felelős vezetőjének, azt követően a bizottság megtárgyalja. Ennek figyelembevételével most azt tartom valószínűnek, hogy ha a meghallgatásokat lényegében ezen a héten befejezzük, illetve a jegyzőkönyvek rendelkezésre állnak a jövő hét elejétől, akkor vagy a november 10-i vagy a november 17-i keddi napon a bizottság jelentést tud nemcsak tárgyalni, hanem elfogadni vagy elutasítani. Ennek figyelembevételét és ebben a tekintetben a bizottság megértését kérem.

ELNÖK: Köszönjük szépen. Az idő sürget nyilván. Október 30-áig kell eredetileg elvégezni ezt a vizsgálatot.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Harminc napot kértünk, illetve abban bíztunk, hogy legkésőbb október 31-éig be tud fejeződni a bizottság. Ez nem tartható az elmondott okok miatt, tehát kérem, hogy ezt a bizottság vegye tudomásul, és amennyiben ez elfogadható, igyekszünk vagy november 10-ére vagy 17-ére elkészülni. Ez az elnök úrral és a két kollégával való egyeztetésen is múlik, hogy 10-én tudjuk tárgyalni a jelentést vagy 17-én.

TÓTH KÁROLY (MSZP), a bizottság alelnöke: Én egy óra múlva kész vagyok leadni!

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Azt is lehet, hogy vizsgálat nélkül csinálunk egy jelentést, de nem erre van a mandátumunk.

TÓTH KÁROLY (MSZP), a bizottság alelnöke: túl vagyunk minden vizsgálaton.

ELNÖK: Alelnök úr már szeptemberben leadta volna a jelentést, ha rajta múlik. (Derültség.)

Tudomásul vettük a tájékoztatást.

Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-247/16/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása

Folytatnánk a 4. napirendi pont megtárgyalásával. Kérnénk az előterjesztőket, hogy fáradjanak be az ülésterembe. (A napirendi pont előadói belépnek a terembe. - Gulyás József elhagyja a termet.)

Köszöntöm meghívott vendégeinket, az előterjesztőket. A 4. napirendi pontunk tárgya az infokommunikációért felelős kormánybiztos által benyújtott és előterjesztett közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása. Nálam 3 név szerepel. Mondhatnám azt, hogy szóljon, aki nincs itt, de jelen van - ha minden igaz -, köszöntöm dr. Dedinszky Ferenc, kormány-főtanácsadó urat a MEH Infokommunikációért és E-közigazgatásért felelős szakállamtitkárságáról; Dr. Bajó József elnökhelyettes urat a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalától. Sándor Csaba úr nincs jelen ezek szerint. Ettől függetlenül nagy örömmel köszöntjük önöket. Az előterjesztés tárgya a K 600-as hírrendszer, valamint a KTIR informatikai rendszer fenntartásával és fejlesztésével összefüggő beszerzések.

A beszerzés becsült összértékét megjelölték. Ha jól láttuk, jól olvastuk, 360 millió forintra terjed ki. Kérdezem az előterjesztőket, hogy kívánnak-e észrevételt, kiigazítást, tájékoztatást adni a bizottság tagjainak arról, hogy miből is áll ez a közbeszerzési mentesítés, részben maga a beszerzés. Ha megkérhetnénk, röviden egy tájékoztatót adjanak. Tessék, öné a szó!

Dr. Dedinszky Ferenc kiegészítése

DR. DEDINSZKY FERENC kormány-főtanácsadó (Miniszterelnöki Hivatal): Köszönöm, elnök úr. Nagyon röviden arra kívánnék utalni, hogy ez a K600-as hírrendszer a HM Védelmi Hivatalával közösen üzemeltetett, működtetett rendszer. Elsősorban minősített időszak alatti tevékenységek ellátására szolgál. Ez egy már kiépített, működő rendszer; évek óta működik. A felmentés iránti kérelem ennek üzemeltetésének-működtetésének további fenntartására irányul. Ezt a rendszert jelenleg olyan szolgáltatók üzemeltetik - név szerint a Magyar Telekom, az Antenna Hungária, a KFKI Direkt KFt. és a Bitel Kft. -, amelyek megbízhatóan látták el ezt a feladatot, olyan szakembergárdával, akik mindenféle nemzetbiztonsági vizsgálaton átestek. Nem látjuk indokoltnak, hogy más szolgáltatók kiválasztására kerüljön sor. A jelenlegi üzemeltetési szerződések meghosszabbítását kívánjuk a felmentés alapján jogszerűen tovább folytatni. Köszönöm.

Kérdések, hozzászólások, válaszok

ELNÖK: Köszönjük szépen. A bizottság tagjaitól kérdés, észrevétel van-e? Mécs Imre képviselő úré a szó, tessék!

MÉCS IMRE (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Azt szeretném megkérdezni, hogy tekintettel a nehéz gazdasági helyzetre, tettek-e erőfeszítéseket, hogy csökkentsenek az eddigi vállalási árakon.

ELNÖK: Demeter Ervin képviselő úré a szó, tessék!

DEMETER ERVIN (Fidesz):Van véleményem is, de először a kérdésemet szeretném megosztani önökkel. Melyik évi költségvetés pénzét költik vagy melyik évi költségvetésre vonatkozik ez a felmentés iránti kérelem? Köszönöm.

ELNÖK: Tessék, önöké a szó.

DR. DEDINSZKY FERENC kormány-főtanácsadó (Miniszterelnöki Hivatal): Mécs Imre képviselő úr kérdésére válaszolva azt tudom elmondani, hogy ez a 360 millió forintos keretösszeg eleve csökkentett keret. A 2009. évre szóló költségvetésben előzetesen 400 millió forint volt előirányozva, ez lett lecsökkentve 360 millióra, és egyúttal ezzel Demeter képviselő úrnak is válaszoltam, hogy az ez évi keretből kívánjuk 2010. június 30-áig a szerződéseket meghosszabbítani.

Ezek a szerződések egy keretszerződés alapján évente kerülnek meghosszabbításra, és jelenleg ennek a felmentési kérelmét terjesztettük elő.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Demeter Ervin képviselő úré a szó.

DEMETER ERVIN (Fidesz): Ezeket a feladatokat a Miniszterelnöki Hivatal látta el 2008. november 28-áig. Azóta látja el ez a Közigazgatási Elektronikus Közszolgáltatások Központjának Hivatala. Tehát lassan már egy éve megy ez az átadás. Azt nem értem, hogy miért most derült ki, hogy ezek a feladatok nincsenek elvégezve, illetve nincsenek leszerződve ezekre a feladatokra. Ugye említette, hogy a 2009-es költségvetés.

Az előterjesztésben szerepel egy azonnali beszerzés indoklása, és ez a kormányrendelet, amit használnak - a 143-as -, azt mondja, hogy rendkívüli sürgősséget indokoló körülmények azonban nem eredhetnek az ajánlatkérő mulasztásából. Ha ez a Miniszterelnöki Hivatal feladata volt már régebben, akkor itt az ajánlatkérőnek egy jelentős mulasztása van.

A BHSZ-rendszernél csak részben igaz, amit ön mondott, hogy a 2009-es költségvetésből akarják. Abból 100 millió vagy talán több mint 100 millió a 2010-es költségvetésnek egy előrehozott része. A K600-as rendszernél a beszerzést 2010 júniusáig kell megteremteni, míg a BSZH esetében december 31-ig, tehát akkor végképp nem értem, hogy - 2010. december 31-ig - miért kell előrehozni a 2010-es költségvetés elköltését. Én ezt semmiféleképpen nem javasolnám, különösen egy olyan költségvetésből ami még nincsen. (Dr. Simicskó István elhagyja a termet.)

(Az ülés vezetését Tóth Károly, a bizottság alelnöke veszi át.)

Azt javasolnám, hogy a 2009-es költségvetésben levő keretösszegre kérjenek felmentést és ne a nem létező 2010-es költségvetésre. Köszönöm.

ELNÖK: Amíg az elnök úr távol van, szeretném jelezni, hogy 2010-es költségvetés lesz, ezért bizonyos feladatokat, amelyek 2010. január 1-jétől érvényesek, egy felelős szervezet 2009-ben előkészíti. Természetesen ennél a feladatnál egy forintot is csak akkor tudnak elkölteni majd 2010-ben, január 1-jétől, ha lesz az országnak elfogadott költségvetése, olyan, amelyben erre a feladatra jut pénz. Ha nem lenne elfogadott költségvetése a Magyar Köztársaságnak akkor az egytizenketted finanszírozás mellett meg garantáltan lesz fedezet, mert erre 2009-ben volt költségvetési forrás.

Azt szeretném mondani, hogy mindenféleképpen van ennek forrása. Azt az előterjesztő majd elmondja, hogy visszavonja az előterjesztését vagy nem, de nem fog megállni 2010. január 1-jével az élet, működni fog valamennyi olyan feladat, amelyet az államnak el kell látni, egészen addig, amíg az új kormány - bármilyen színű lesz - át nem veszi az irányítást. Demeter úré a szó, mert a politikai vitába a szakértő urakat nem kívánom bevonni. Utána majd válaszadásra az önöké.

DEMETER ERVIN (Fidesz): 2010-es költségvetése nincs még az országnak. Az, hogy lesz vagy sem, az a jóslás kategóriája. Azt lehet mondani, hogy nagy valószínűséggel lesz. Szerintem sem az a kérdés, hogy lesz-e költségvetés vagy nem lesz költségvetés, hanem annak a tartalma a kérdéses. Ha megnézzük a módosító javaslatokat, erre a területre szerintem jelentős számú módosító javaslat érkezett.

Az akármilyen színű kormányhoz csak azt szeretném mondani a képviselő úrnak, hogy ugye, azt nem várja el tőlünk, hogy egy olyan feladat, aminek az elvégzési határideje 2010. december 31-e, már most le legyen vajazva, a köznyelv szóhasználatával. Köszönöm.

ELNÖK: Mielőtt megadom a szót, azt szeretném jelezni, hogy ez nem vajról szól, ez feladatokról szól. Ha valakinek mindenről a vaj jut eszébe, előbb-utóbb magos lesz a koleszterinszintje. Önöké a válaszadás lehetősége.

DR. DEDINSZKY FERENC kormány-főtanácsadó (Miniszterelnöki Hivatal): Köszönöm, elnök úr. Demeter képviselő úrnak szeretném jelezni vagy mondani, hogy a 4. napirendi pontról beszéltem, a 4 napirendi pontban szereplő előterjesztésről, kizárólag a K600-ról és a KT-ről. Azért említettem a 2009-es költségvetést is, hogy meddig tart.

Nem tudom, hogy a két napirendi pontot együtt tárgyaljuk-e. Az a felvetés és az ön által elmondott adatok úgy igazak, a K600-eas esetében viszont a 2009. évi költségvetés keretében. Köszönöm.

Szavazás

ELNÖK: Köszönöm szépen. Akkor szavazhatunk a 4. napirend keretében a K600-as ügyben.

Ki támogatja a közbeszerzés alóli mentesség megadását? (Szavazás.) Négy. Ki nem támogatja? (Senki sem jelentkezik.) Tartózkodás? (Szavazás.) Négy. A bizottság 4 tartózkodás mellett a mentességet nem adta meg.

Ügyrendi vita

JUHÁSZ FERENC (MSZP): Hende képviselő úrtól kénytelen vagyok megkérdezni, hogy kit helyettesítettél, Csaba, ne haragudj!

DR. HENDE CSABA (Fidesz): Lezsák urat, gondolom én.

JUHÁSZ FERENC (MSZP): Lezsák úr helyettesítését átvette Simicskó elnök úr.

DR. HENDE CSABA (Fidesz): És akkor most mit csináljunk? Akkor ha ez kifogás tárgyát képezi, elnök úr, 3 szavazatot tessék regisztrálni.

Ismételt szavazás

ELNÖK: Csak abba a vitába nem akartam belemenni, hogy valaki fölemeli Molnár Zsolt helyett a kezét. Kérdezem, hogy ki támogatja, és akkor most mindenki most eldönti, én meg azt hirdetem ki.

Ki támogatja? (Szavazás.) Négy. Ki nem támogatja? (Senki sem jelentkezik.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Három.

Négy igen szavazattal, három tartózkodás mellett a bizottság elfogadta.

Az infokommunikációért felelős kormánybiztos által XIX-805/4/2009. számon előterjesztett, a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés iránti kérelem megtárgyalása

Az 5. napirendi pontnak szintén önök az előterjesztői. Kérem, ha van szóbeli kiegészítés, azt röviden mondják el. Most azért is kérem, hogy világosan elváljon, hogy más programról van szó. Mondhatja nyugodtan az úr ön mellett, az előterjesztők nevében bárki elmondhatja.

Dr. Dedinszky Ferenc kiegészítése

DR. DEDINSZKY FERENC kormány-főtanácsadó (Miniszterelnöki Hivatal): Köszönöm, elnök úr. A Biztonsághitelesítő Szolgálat és a Közigazgatási Gyökérhitelesítő Szolgálat feladata az informatikai infrastruktúrán keresztül forgalmazott minősített, titkos információk hiteles továbbítása. Különösen jelentős ez a jelen korban, amikor ezek ellen a rendszerek ellen egyre nagyobb számban érkezik támadás.

Ennek a két szolgálatnak pontosabban egy szolgálat két részének a szolgáltatásait jelen pillanatban legnagyobb részben a nemzetbiztonsági szolgálatok veszik igénybe, illetve ezt a szolgáltatást fogják igénybe venni nagy számban a most kiépítésre kerülő elektronikus fizetési és elszámolórendszer, a Magyar Államkincstárhoz kapcsolódó fizetési rendszer adattovábbítása során. Ennek az infrastruktúrája is kiépült, ez egy működő szolgáltatás úgyszintén, és ennek az üzemeltetéséhez kapcsolódó beszerzési eljárások felmentése iránt nyújtottunk be kérelmet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala elnökének előterjesztésében. (Juhász Ferenc elhagyja a termet.)

Hangsúlyozom, fejlesztések ebben az esetben sem történnek. Ezt a szolgáltatást jelenleg a Kopint-Datorg állományában levő szakemberek végzik, akik korábban az Informatikai és Hírközlési Minisztérium állományába tartoztak. Azt hiszem, kérdésekre, ha szükséges, akkor a továbbiakat elmondom.

Az elnök ügyrendi felvetése

ELNÖK: Köszönöm. Mielőtt kérdésekre, véleményekre kerülne sor, szeretném jelezni, hogy egyértelmű legyen, ne vitázzunk utána, hogy Juhász Ferencet mostantól megbízás alapján Földesi Zoltán helyettesíti.

(Az ellenzéki képviselők felé fordulva:) Szeretném megkérdezni, hogy nálatok van-e helyettesítés vagy jelenleg csak hárman vagytok? Mert akkor a jegyzőkönyvben rögzítjük.

DR. HENDE CSABA (Fidesz): Én reggel Simicskó úr helyetteseként bejelentkeztem. Pillanatnyilag nincs itt. Próbálkoznék a nevében is szavazni.

ELNÖK: Jó. Teljesen világos. Most rögzítem, hogy Simicskó úr visszaérkezéséig Simicskó úr szavazati jogával dr. Hende Csaba rendelkezik. Akkor most világosan tudjuk.(Demeter Ervin közbeszól.) Azt szerettem volna mondani, képviselő úr az előbb is, hogy újraszavaztattam az előbb, szavazás előtt kértem, hogy mindenki fontolja meg, hogy milyen módon szavaz, és minden szavazatot figyelembe fogok venni, azt hirdetem ki. Hogy azt a vitát elkerüljem, ezért akartam most a kérdések előtt jegyzőkönyvben is rögzíteni, hogy egyértelmű legyen, hogy ki hogyan van. Hende Csaba úré a szó.

DR. HENDE CSABA (Fidesz): Csak a pontosság kedvéért. Megzavart Juhász Ferenc fölvetése és rossz nevet mondtam, Lezsák úr nevét, holott reggel írásbeli meghatalmazással Simicskó úr helyett jelentkeztem be. Elnézést kérek. Elnök úr egyébként korrektül járt el, de úgy gondolom, hogy magam is korrekt módon szavaztam.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Folytassuk! Tehát ennél a napirendnél kérdés, észrevétel? Demeter Ervin úr!

Kérdések, hozzászólások

DEMETER ERVIN (Fidesz): Értelemszerűen az általam összevontan kezelt napirendre vonatkozóan az előzőekben elhangzottak idevonatkoznak.

ELNÖK: Megértettem. További kérdés, észrevétel? (Senki sem jelentkezik.) Nincs.

Kérem, hogy most ehhez a napirendhez kapcsolódva adják meg képviselő úrnak a választ.

Válaszok

DR. DEDINSZKY FERENC kormány-főtanácsadó (Miniszterelnöki Hivatal): Köszönöm, elnök úr.

Az, hogy a 2010. évi költségvetés kerete terhére kívánjuk előkészíteni a beszerzési eljárásokat, az annak az eredménye, hogy egyrészt átnyúló szerződések vannak, tehát már az idei évben is szükséges bizonyos összeget fordítani a szerződés meghosszabbítására, illetve a jövő év végéig, a következő évi költségvetés kerete terhére, amelyhez beszerzési eljárás lefolytatása még a 143/2004. (Korm.) rendelet szerint is igénybe vehet akár 2 hónap időtartamot, vagy valamivel rövidebb is lehet, de általában ennyi. A kifizetések a 2010. évben történnek, a 2010. év üzemeltetésére vonatkozóan. Köszönöm. (Dr. Simicskó István belép a terembe.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Mielőtt visszaadom elnök úrnak az ülés vezetését, jelzem, hogy Hende Csaba képviselő úrtól visszaszállt az elnök úr megbízása, és az elnök úr rendelkezik - viszont megbízás alapján - Lezsák Sándor képviselő úr szavazati jogával. Az később a szavazásnál lehet érdekes, és elnök úré a szó.

(Az ülés vezetését dr. Simicskó István, a bizottság elnöke veszi át.)

Szavazás

ELNÖK: Köszönöm szépen. Szavazás előtt állunk, úgy értesültem. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki támogatja az előterjesztő közbeszerzés alóli mentesítés iránti kérelmét. (Szavazás.) Négy. Ki nem támogatja? (Senki sem jelentkezik.) Nincs ilyen. Ki tartózkodott? (Szavazás.) Öt.

A bizottság 4 igen szavazattal, 5 tartózkodás mellett nem támogatta a közbeszerzés alóli mentesítést.

Kérdezem az előterjesztőt, hogy a minősítés ugyanaz, mint az írásban előterjesztett? (Demeter Ervin: Nincs minősítés.) Akkor köszönöm szépen, hogy itt voltak. További jó munkát kívánok.

Mivel a 6. napirendi pontot, a tényfeltáró munkacsoport beszámolóját Gulyás képviselő úr az előbb már elmondta, a mai ülést befejezettnek tekintem, ezennel bezárom. Köszönöm szépen mindenkinek, további jó munkát kívánok. Viszontlátásra.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 46 perc)

Tóth Károly

   

Simicskó István

a bizottság alelnöke

   

a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Barna Beáta