NBB-2654/15/2009-16.
(NBB-70/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottságának
2009. november 17-én, kedden, 12 órakor
a Képviselői Irodaház I/III. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 


Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat*

Az ülés résztvevői*

A bizottság részéről*

Megjelent*

Helyettesítési megbízást adott*

Meghívottak részéről*

Hozzászólók*

Résztvevők*

Elnöki bevezető, a napirend ismertetése*

Gulyás József ügyrendi javaslat*

A napirend elfogadása*

A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/10554. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)*

A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter beszámolója az iparbiztonsági ellenőrzésekről*

Réti József hozzászólása*

Kérdések, hozzászólások*

A minősített adat védelméről szóló törvényjavaslat (T/6147. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)*


Napirendi javaslat

  1. A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/10554. szám)
    (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)
  2. A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter beszámolója az iparbiztonsági ellenőrzésekről
  3. A minősített adat védelméről szóló törvényjavaslat (T/6147. szám)
    (Módosító javaslatok megvitatása)
  4. A tényfeltáró munkacsoport jelentésének megvitatása (Zárt ülés keretében, amelyről külön jegyzőkönyv készült.)

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Dr. Simicskó István (KDNP), a bizottság elnöke

Tóth Károly (MSZP) a bizottság alelnöke
Földesi Zoltán (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Juhász Ferenc (MSZP)
Mécs Imre (MSZP)
Dr. Molnár Zsolt (MSZP)
Demeter Ervin (Fidesz)
Dr. Hende Csaba (Fidesz)
Dr. Kövér László (Fidesz)
Lezsák Sándor (Fidesz)
Gulyás József (SZDSZ)

Helyettesítési megbízást adott

Kövér László (Fidesz) megérkezéséig Lezsák Sándornak (Fidesz)
Demeter Ervin (Fidesz) megérkezéséig dr. Hende Csabának (Fidesz)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Dora-Tóth Andrea (Miniszterelnöki Hivatal)
Fráter Olivér, a Fidesz szakértője
Iváncsik Imre, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára
Iváncsics Krisztina (Nemzetbiztonsági Iroda)
Réti József (Nemzetbiztonsági Hivatal)
Dr. Tapa Barnabás, a Nemzeti Biztonsági Felügyelet tanácsadója
Zala Mihály, a Nemzeti Biztonsági Felügyelet elnöke
Kővári Gáborné osztályvezető

Résztvevők

Orosz Edina tanácsadó
Kulcsár Tamás osztályvezető


(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 13 perc)

Elnöki bevezető, a napirend ismertetése

DR. SIMICSKÓ ISTVÁN (KDNP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Kedves Vendégeink! Az előre megküldött napirendi javaslatról mindjárt szavazni fogunk, azonban előtte a helyettesítések rendjéről tájékoztatnám a bizottságot. (Mécs Imre belép a terembe.) Mécs Imre képviselő úr megérkezett, tehát azt hiszem, hogy akkor nincs helyettesítés, amennyire látom a helyettesítési megbízást. Megállapítom, hogy a bizottság határozatképes.

A napirendi javaslatot megkapták képviselőtársaim, azonban egy módosító javaslatot tennék rögtön az elején, egy kiegészítést. Mégpedig tekintettel arra, hogy a tegnapi nap folyamán lezárult a minősített adat védelméről szóló törvényjavaslat általános vitája, így szeretném javasolni önöknek, hogy első helyen kijelölt bizottságként egészítsük ki a mai napirendünket az ehhez benyújtott módosító javaslatok megtárgyalásával is. Értelemszerűen 3. napirendi pontnak ez a törvényjavaslat, illetve a módosító javaslatok megszavazása kerülne, így tehát négyre növekedik a napirendi pontok száma. Kérdezem a bizottság tagjait. Tessék!

DR. HENDE CSABA (Fidesz): A helyettesítésekhez szeretném bejelenteni, hogy Kövér Lászlót vagy Demeter Ervint helyettesítem, amíg meg nem érkeznek.

ELNÖK: Úton vannak, perceken belül itt lesznek a bizottsági ülésen, csak addig, amíg nem érkeznek meg, a helyettesítések rendjében Hende Csaba és Lezsák Sándor úr helyettesíti Kövér László és Demeter Ervin képviselő urat, így van.

Szavazásra tenném föl a kérdést. (Gulyás József szólásra jelentkezik.) Gulyás képviselő úr jelentkezett közben, tessék!

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Igen, elnök úr, azért, mert eredetileg csak a jelentést tárgyaltuk volna, aztán rendesen kibővült a napirend, ami érthető a Ház menete okán, ugyanakkor a megküldött napirend 2. napirendi pontjaként szerepel a tárca nélküli miniszter beszámolója az iparbiztonsági ellenérzésekről. Nem tudom, hogy a miniszter úr lesz-e jelen vagy az államtitkár úr fogja-e képviselni. (Iváncsik Imre: Réti József igazgató úr.)

ELNÖK: Réti József igazgató úr fogja tartani.

Gulyás József ügyrendi javaslat

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Azért kérdezem, mert indokoltnak tartanám, mivel tegnap bejelentésre került, hogy a nemzetbiztonsági kabinet ma összeül vagy össze is ült már - nem tudom - Sajóbábony ügyében, hogy erről kapjunk valamilyen tájékoztatást a bizottsági ülésen, akár egyebek keretében.

ELNÖK: Ezt napirend-kiegészítési javaslatnak tekintjük, erről szavaznunk kell! Kitől szeretné kérni a képviselő úr?

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Mivel a napirendben az szerepelt, hogy a miniszter beszámolója, de hallom, hogy nem lesz itt, én indokoltnak tartanám azt, hogy ha ez ma nem megoldható, hogy a bizottság ülésén kerüljön sor tájékoztatásra. Szerintem van olyan súlyú az ügy, nyilván azért is foglalkozik vele a nemzetbiztonsági kabinet, hogy erre térjünk vissza. Ha nem ma, akkor javaslom, hogy egy következő alkalommal kapjunk erről tájékoztatást.

ELNÖK: Tekintettel arra, hogy a mai ülésnek valóban a legfontosabb napirendi pontja szerintem - ha lehet ilyen sorrendiséget fölállítani - a 4. napirendi pont, a tényfeltáró munkacsoport jelentésének megvitatása, és így is bővült már a feladatkörünk abban a vonatkozásban, hogy a költségvetési módosítókat valamint fontos kérdéseket napirendre kellett tűznünk.

Azt szeretném javasolni, hogy Gulyás képviselő úr javaslatát méltányolva a következő ülésen kerítsünk erre sort, és nyilván fölvesszük a kapcsolatot a miniszter úrral és kérjük, hogy államtitkár úr tolmácsolja, hogy van egy ilyen igény a bizottság részéről, hogy erről kapjunk tájékoztatást, most azonban ezt ne tűzzük napirendre. Maradjon meg az a javaslat, amit az elején elmondtam.

A napirend elfogadása

Kérdezem, hogy ki az, aki ennek szellemében ki támogatja a bizottság napirendjének elfogadását. Az kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Úgy látom, hogy egyhangú! Ellene volt-e valaki? (Senki sem jelentkezik.) Tartózkodás? (Senki sem jelentkezik.) Nem volt.

A bizottság egyhangúlag támogatta a napirendünk elfogadását.

A Magyar Köztársaság 2010. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat (T/10554. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

Az 1. napirendi pont megtárgyalására térnék rá, ez pedig a 2010. évi költségvetésről szóló törvényjavaslat. Itt a Tóth Károly alelnök úr által benyújtott kapcsolódó módosító javaslat megvitatásáról van szó. Jelen vannak, akiket köszöntök, Ivancsik Imre államtitkár úr, Kővári Gáborné osztályvezető asszony, Orosz Edina tanácsadó asszony és Kulcsár Tamás osztályvezető úr. Kérdezem az előterjesztőt, hogy kíván-e kiegészítést tenni. (Jelzésre:) Kíván, igen. Alelnök úré a szó.

TÓTH KÁROLY (MSZP), a bizottság alelnöke: Köszönöm, elnök úr. Arra szeretném kérni a kormányt, hogy felelősen nyilatkozzon. Ez egy olyan típusú módosító indítvány, amely nem versenyképes a hagyományos, képviselők által benyújtott indítványokkal, tehát nem konkrét választókerület konkrét problémáját megoldó kérdéskör vagy idősek szociális ellátása vagy gyermekek napközis étkeztetése. Ezzel nem versenyképes.

Ez a kormányzati felelősség kérdéskörébe tarozik, hogy a szakszolgálatnál megteremtjük-e annak a feltételét - miután 11 más szervezetnek is ő szolgáltat adatot - hogy a lehető leghatékonyabb műszaki fejlesztést végre tudja hajtani a ma is érvényes kormányzati döntések szellemében. Kérem, hogy ezt mérlegelje most is a nyilatkozatában és a Költségvetési bizottságban is. Ha esetleg formai aggályai lennének a kormánynak, akkor a Költségvetési bizottságnál keressen megoldást.

A lényeg, hogy a szolgálatoknál ezt a fejlesztést végre kell hajtani megítélésem szerint. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem, hogy a Pénzügyminisztérium részéről támogatják-e az előterjesztést.

KŐVÁRI GÁBORNÉ (Pénzügyminisztérium): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! A módosító indítványt nem támogatjuk, tekintettel arra, hogy a céltartalék előirányzata kitöltött már egyéb tárgyalásokkal, egyéb megállapodásokkal, alapvetően a közszféra jövő évi keresetkiegészítésének ez az előirányzat lesz a forrása, és még számos egyébnek. Ezt gondolom, nem kívánja a bizottság, hogy mind felsoroljam. A lényeg az, hogy az előirányzat kitöltött egyéb igényekkel, tehát ennek az átcsoportosításnak nem tud eleget tenni a kormány. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottsága tagjait kérdezem, van-e észrevétel, hozzászólás, kérdés. (Senki sem jelentkezik.) Amennyiben nincs, akkor szavazásra tenném föl Tóth Károly alelnök úr kapcsolódó módosító javaslatát.

Egyben szavazunk a 28/3. és a 28/4. számú ajánláspontokról. Kérdezem, hogy ki támogatja a módosító javaslatokat. (Szavazás.) Tíz igen. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Egy nem. Tartózkodás? (Senki sem jelentkezik.) Tíz igen szavazattal, 1 nem szavazat mellett, tartózkodás nélkül a bizottság támogatta az alelnök úr kapcsolódó módosító javaslatát. Köszönöm szépen a Pénzügyminisztérium illetékesének, hogy itt voltak. (A Pénzügyminisztérium képviselői elhagyják a termet.)

A polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat irányító tárca nélküli miniszter beszámolója az iparbiztonsági ellenőrzésekről

Következik a 2. napirendi pontunk megtárgyalása. Kérem, hogy az NBH részéről Réti József ezredes úr fáradjon be - ő az előterjesztője a következő napirendi pontunknak -, aki az iparbiztonsági ellenőrzésekről ad tájékoztatást a bizottságnak. (Réti József belép a terembe, és elfoglalja helyét a tárgyalóasztalnál.) Köszöntöm az ezredes urat a bizottságban.

Tekintettel arra, hogy most még nyilvános ülésen vagyunk, előzetesen megkérdezem öntől, hogy kíván-e olyan információt közölni a bizottsággal, amely a zárt ülés indokolttá teszi. Ha erre szükség van, akkor elrendelem a zárt ülést. (Dr. Kövér László és Demeter Ervin megérkezik a bizottsági ülésre.)

RÉTI JÓZSEF (Nemzetbiztonsági Hivatal): Tisztelettel köszöntöm a bizottság valamennyi tagját. Miután a kormányrendelet nyílt és hozzáférhető, igazából nincs olyan információ, amely bizalmasnak minősülne. Ilyen szempontból nem gondolnám, hogy zárt ülésen kellene elmondanom.

ELNÖK: Rendben! Köszönöm szépen. Nyílt ülésen folytatjuk - legalábbis e napirendi pont megtárgyalása során - a munkánkat. Szeretném önt felkérni, hogy adjon egy rövid tájékoztatást arról, hogy hogyan állunk az iparbiztonsági ellenőrzésekkel. Öné a szó. Tessék!

Réti József hozzászólása

RÉTI JÓZSEF (Nemzetbiztonsági Hivatal): Köszönöm szépen. Elöljáróban annyit szeretnék elmondani, hogy a kormányrendelet szerinti ellenőrzéseket, tehát a céges személyi ellenőrzéseket a Nemzetbiztonsági Hivatal mellett a Katonai Biztonsági Hivatal hajtja végre, a saját beszerzései tekintetében pedig a másik három szolgálat, az Információs Hivatal, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat és a Katonai Felderítő Hivatal. Ebből adódik az is, hogy az ellenőrzés eredményeként összeállított úgynevezett minősítői jegyzék az öt szolgálat közös jegyzéke, ez folyamatosan egyeztetésre kerül, a törölt cégeket, illetve az újonnan felvett cégeket együttesen tartalmazza ez a lista. Ezt elhoztam magammal, nyilvános, a bizottsági tagok részére rendelkezésre tudom bocsátani. Jelenleg 708 darab cég szerepel ebben a listában. Ezek közül 170-en vannak a minősített, NATO-beszállításra alkalmas cégek listáján, amelyek a rendelet alapján automatikusan kerülnek erre a minősítői jegyzékre.

Az eljárás rendjéről röviden tájékoztatást adnék. Két szakaszra bonthatnánk. Az egyik a jegyzékbe való kerülés, a másik pedig a konkrét beszerzési eljárás tekintetében végzett nemzetbiztonsági ellenőrzés. A jegyzékbe kerülés tekintetében alapvető követelmény, hogy Magyarországon bejegyzett és működő gazdasági vállalkozás legyen. Hangsúlyoznám, hogy minden vállalkozás önállóan kérheti a jegyzékbe való felvételét. Ez úgy történik a kormányrendelet alapján, hogy a mellékletet jelentő 1., 1/A és 1/B kérdőívet, valamint egy hivatalos megkeresést, csatolva a banki igazolással, kell megküldeni a Nemzetbiztonsági Hivatalnak vagy a Katonai Biztonsági Hivatalnak. Ennek alapján kerülhet sor annak az ellenőrzésnek a lefolytatására, amely a jegyzékbe való felkerülést eredményezheti. Az ellenőrzés során a Nemzetbiztonsági Hivatal vizsgálja a cégadatlapban kitöltött körülményeket, a cégbírósági adatok valódiságát, a személyek vonatkozásában végrehajtja az alapellenőrzéseket, amelyhez igénybe veszi a hivatali adattárakat, illetve a társ-nemzetbiztonsági szolgálatok adattárát. Amennyiben az ellenőrzés összkörülményei nem tárnak fel olyan kockázati tényezőt, amely kizárná a jegyzékbe való kerülést, akkor megtörténik a jegyzékbe való felvétel, melyről értesítést kap az adott vállalkozás, és ezt követően szerepel 12 hónapig, vagyis egy évig a listán. Amennyiben ennek hosszabbítását kívánja a cég, akkor előzetesen ugyanezt az eljárást kell lebonyolítani, ugyanúgy hivatalosan meg kell keresni az adott nemzetbiztonsági szolgálatot, megküldve a kitöltött kérdőíveket és a banki igazolást.

A második fázis, illetve tulajdonképpen a másik fázis a konkrét beszerzési eljárásban történő nemzetbiztonsági ellenőrzés, amely lényegét tekintve a hivatalok részéről nem különbözik a jegyzékbe való felvétel ellenőrzésétől. Annyiban van változás, hogy a konkrét beszerzési eljárásban csak azok a cégek vehetnek részt, amelyek már felvételre kerültek, előzetes minősítői jegyzékbe, az ajánlattevő meghívta őket, illetve van még egy felvétel, hogy a pályázat kiírója az Országgyűlés Nemzetbiztonsági bizottságától egy előzetes hozzájárulást kapjon ennek az eljárásnak a lefolytatására. Ebben az esetben is megküldi az adott intézmény pályázatkiírója, hogy mely cégeket kívánja bevonni az adott beszerzési eljárásba. Mellékelni kell természetesen nemcsak a fővállalkozó, hanem az alvállalkozó cégek által kitöltött adatlapokat és banki igazolásokat, és ennek függvényében, ennek tükrében hajtja végre a hivatal az általam előbb már elmondott mechanizmus alapján ezeket a cég- és személyellenőrzési funkciókat. Amennyiben szintén itt sem keletkezik olyan kizáró ok, akkor az ellenőrzés eredményéről a pályázat kiírója értesítést kap, melyben jelezzük, hogy nincs olyan kizáró ok adott esetben, amely veszélyeztetné a pályázati eljárásba történő bevonásokat. Nagyon röviden ennyi lett volna a hozzászólásom az eljárás rendjéről, mechanizmusáról, és még annyit, hogy ez egyébként egy belső utasításban is szabályozva van a hivataloknál, hogy miként és hogyan folytassák le az adott eljárásokat, nemzetbiztonsági ellenőrzéseket. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönjük szépen a tájékoztatást. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy van-e kérdés, észrevétel. (Jelzésre:) Demeter Ervin képviselő úré a szó. Tessék!

Kérdések, hozzászólások

DEMETER ERVIN (Fidesz): Csak hogy a probléma gyökeréhez térjünk, mert ez talán eddig zárt bizottsági üléseken hangzott el. A Nemzetbiztonsági bizottsághoz számos esetben érkezik előterjesztés, amey kéri a közbeszerzés alóli mentességet, mondván, hogy nemzetbiztonsági szempontból valamilyen oka van. Az esetek jelentős részében számunkra nem egyértelmű, hogy létezik ilyen ok. Felvetődött, hogy ennek a problémának a kezelése ismert a világban. Tehát lehet azt mondani, hogy a köztársasági elnöki épület felújítása egy bizalmi feladat. Annak az az eljárási rendje, mint amit a NATO is csinál, hogy van egy minősítési eljárás, amely alapján megmondja a minősítő szervezet, hogy milyen sztenderdeket kell betartani, és kiad egy tanúsítványt, hogy ez a cég képes ezeknek a sztenderdeknek a betartására. Joggal várná el, legalábbis én joggal várom el, hogy Magyarország is ezt a rendet kövesse. Magyarország nem ezt a rendet követi, és ez az ön tájékoztatójából is kiderül, tudniillik az első probléma az volt, hogy többen kifogásolták, talán az egyik hetilap is foglalkozott vele, hogy létezik egy lista a Nemzetbiztonsági Hivatalnál, amely tartalmazza azokat a cégeket, amelyek végezhetnek ilyen munkát, de nem nyilvános, és nem is lehet tudni, hogy mik azok a sztenderdek, amelyek alapján fel lehet kerülni a listára. Tehát nem világos és előre meghirdetett játékszabályok vannak, hanem mint kiderült, maga a megrendelő fogja megmondani, hogy melyik céggel szeretne dolgoztatni, és ezt követően a Nemzetbiztonsági Hivatal elvégzi ezt az ellenőrzést. De ez nem ugyanaz, ez alapvetően korlátozza a pályázók körét, tehát korlátozza a versenyt. Ezt az eljárást kifogásoltuk mi. Én a magam részéről is ezt tartom helytelennek, mert a megrendelő - van neki elképzelése, különböző okok és szempontok alapján - dönti el, hogy kivel szeretné csinálni, vagy melyik - jó esetben - két-három céget szeretné versenyeztetni.

És nem az az eljárás van, hogy mindenki, aki teljesíti a titoktartáshoz kapcsolódó követelményrendszert, részt vehet a munkában. Mert ha ezt sikerülne megvalósítani, akkor nem kellene ilyen nagy mennyiségben a nemzetbiztonsági bizottsághoz hozni ezeket a közbeszerzés alóli mentességeket, hanem egyszerűen csak azt kellene mondani, hogy ennek a sztenderdnek megfelelő vállalkozók pályázhatnak. Tehát nyilván a bizottságnak és nem önnek kell ez ügyben továbblépni, javaslom, hogy próbáljunk meg ezen továbblépni és azt a rendet használni, ami a világban elfogadható, és ezt az erősen kifogásolható módszert, amire azt mondtam, hogy a csókosok kerülnek fel a listára, próbáljuk mellőzni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Alelnök úr kért szót, tessék!

TÓTH KÁROLY (MSZP), a bizottság alelnöke: Köszönöm. Már amiatt megérte a bizottsági ülés napirendjére tűzni, mert mostantól akkor nincsenek csókoslisták. Kiderült, hogy egy nyilvános rendelet alapján mindenkinek joga van, minden vállalkozó kezdeményezheti, ha Magyarországon bejegyzéssel rendelkezik, hogy kapja meg ezt a minősítést. Ő kezdeményezi, és aki a kezdeményezés után megfelelt a követelményeknek, az felkerül a listára, a listát a bizottságunk megkapja - mind a hétszázegynéhány, ha jól emlékszem, 758 rajta szereplő céggel, tehát ebből a szempontból világos.

Egyértelművé vált számomra az is, hogy új problémakör nyílt. Amikor mentességet adunk nemzetbiztonsági szempontok alapján a közbeszerzés alól, akkor azt mondja, hogy legalább 3 céget meg kell hívni, de csak olyat lehet meghívni, amely szerepel a listán. Így szól a mai szabály, erre adunk mentességet. Csak olyat lehet meghívni, amely szerepel a listán.

Most már megértettem, hogy a vitapont nem itt van közöttünk, hanem annak a kormányhatározatnak az értelmezésénél, amely azt mondja, hogy legalább hármat meghív. Az új értelmezés - ezt majd meg kell beszélnünk hosszabban - azt jelentené, hogy aki kérte a minősítését, utána indulhasson mindenki azon a pályázaton, amelyen nemzetbiztonsági szempontból megadjuk a közbeszerzés alóli mentességet, tehát onnantól kezdve már csak az pályázhatna, aki szerepel előzetes kérés alapján a listán. Ezt érdemes megbeszélni. Amiért csak szót kértem, az abból a szempontból érdekes, hogy világos szabályok szerint szerezheti meg egy cég a minősítést és szigorúbb követelményeknek kell megfelelni, hogy a minősítést megszerezze.

Hogy ezentúl más eljárási rendet jobbnak tartana-e a bizottság, szerintem erről érdemes vitázni. Azt a feladatot, ami a múltkor a bizottságban vitapont volt, gondolom, arra kaptunk választ, hogy hogyan lehet felkerülni, hogyan történik a minősítése, minek kell megfelelnie a cégnek, amely föl akar kerülni. Ha jól értettem a bevezetőt, a titkárságon hozzáférhető lesz a cégek jegyzéke, listája. Ezt a feladatot tehát megoldotta a bizottság. Ha tovább akarunk lépni akkor tűzzük majd célul a következő részfeladat megoldását.

ELNÖK: Demeter Ervin képviselő úré a szó, tessék!

DEMETER ERVIN (Fidesz): Bár csak úgy lenne, ahogy Tóth képviselő úr mondja, de nem így van. Két lista van, és keveri a képviselő úr a listát. Van a NATO-lista, és van a hazai lista. Ahhoz, hogy valaki iparbiztonsági ellenőrzésen átessen és kapjon egy tanúsítványt, azt mindenki kérheti és mindenki megkaphatja. Csak a munkát nem kaphatja meg Magyarországon.

De a magyar listára való felkerüléshez nem kell iparbiztonsági ellenőrzés. Ahhoz az kell hogy a megrendelő - zömében a Miniszterelnöki Hivatal - kiválassza őt. És ha őt kiválasztotta, utána a Nemzetbiztonsági Hivatal majd megnézi, megfelel-e vagy nem felel meg, de nem kell, hogy rajta legyen a NATO-listán. És attól, hogy ha fent van a NATO-listán, nem indul egyenjogú partnerként a versenyben. Pontosan ez a probléma.

Tehát a NATO-listára mindenki felkerülhet, megkaphatja a tanúsítványt, a magyar listára pedig csak az kerülhet fel, amit valamelyik kormányhivatal, az adott megrendelő javasol. Ráadául felkerülhet olyan is, akinek nincs NATO-minősítése.

ELNÖK: Ez egy fontos kérdés, azt hiszem, tisztázásra szorul majd az elkövetkező időszakban. Köszönjük szépen a tájékoztatást. Nem kell a bizottságnak erről szavazni, egy tudomásulvétellel, meghallgatással zárul. Köszönjük szépen, hogy eljött és tájékoztatta a bizottságot, további jó munkát kívánunk.

A minősített adat védelméről szóló törvényjavaslat (T/6147. szám) (Módosító javaslatok megvitatása)

ELNÖK: Rátérnénk a 3. napirendi pontunk megtárgyalására, amely a titoktörvény, a minősített adat védelméről szóló törvényjavaslat megvitatása lenne. Kérném, hogy a meghívott vendégeket engedjük be az ülésterembe. (Iváncsik Imre belép a terembe és helyet foglal.)

Köszöntöm az államtitkár urat, Iváncsik Imre államtitkár urat, köszöntöm Zala Mihály elnök urat, a Nemzeti Biztonsági Felügyelete elnökét, dr. Tapa Barnabás tanácsadó urat szintén ettől a felügyelettől és Ivancsics Krisztina osztályvezető asszonyt az NBI-től. A bizottság tagjai részére a módosító javaslatokat kiosztottuk, és tekintettel arra, hogy az ajánlástervezet még nem készült el, a módosító javaslatokat egyenként, úgynevezett irományszám alapján tudjuk megtárgyalni és beazonosítani.

59 módosító javaslat érkezett a titoktörvényhez, ezért nyilván minden előterjesztőnek megadjuk a lehetőséget, hogy ha feltétlenül szükségesnek érzi, hogy szóban indokolja, de az 59 javaslat nagy számot mutat, ezért mindenkit kellő önmérsékletre is kérnék, csak ha feltétlenül szükséges, akkor tegyük meg ezeket a szóbeli kiegészítéseket.

Szeretném javasolni, hogy a szavazás előtt, nyilván ha már idefáradtak, megkérdezném, hogy kívánnak-e röviden valamilyen fontos információt, kiegészítést megosztani a bizottság tagjaival és utána tételesen végigmennénk a javaslatokon. Államtitkár úr, tessék!

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Köszönöm szépen, elnök úr. Az előterjesztő a beérkezett javaslatokat egyenként, szakemberekkel konzultálva átolvasta, átgondolta, és egyenként tudunk nyilatkozni arról, hogy melyeket támogatjuk és melyeket nem.

ELNÖK: Elsőként a Honvédelmi és rendészeti bizottság módosító javaslatát tenném fel szavazásra, illetve kérdezném meg, hogy ki támogatja. A 6147/7. irományszámon jegyzett módosító javaslatról van szó. Ez még 2008. X. 8-án került benyújtásra. Kérdezem a kormány részéről, hogy támogatják-e a Honvédelmi és rendészeti bizottság által benyújtott módosító javaslatot.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Igen.

ELNÖK: Támogatják. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki támogatja ezen módosító javaslatot. Kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Kettő. Ki nem támogatja? (Senki sem jelentkezik.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Nyolc.

Kettő igen szavazattal, nem szavazat nélkül, 8 tartózkodás mellett a bizottság nem támogatta a Honvédelmi és rendészeti bizottság módosító javaslatát.

6147/8. irományszámon Tóth András képviselő úr által benyújtott módosító javaslatról fogunk szavazni, de mielőtt szavaznánk, megkérdezem a kormányt, hogy támogatja-e az előterjesztő a javaslatát.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ezt nem.

ELNÖK: Nem támogatja. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki támogatja Tóth András módosító javaslatát. (Senki sem jelentkezik.) Egyharmadot sem kapott. Továbblépünk.

Továbblépünk. A 6147/9. irományszámon Tóth András javaslatáról van szó ismételten, illetve egy következő javaslatáról. Az előterjesztő támogatja, vagy nem?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ez egy pontosító javaslat. Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság tagjait kérdezem, hogy ki az, aki támogatja. (Szavazás.) 2 igen szavazat. Ki az, aki nem támogatja? (Szavazás.) Senki nem jelentkezett. Ki tartózkodik? (Szavazás.) 8 tartózkodó szavazat. Megállapítom, hogy a bizottság 2 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 8 tartózkodás mellett nem támogatja - egyharmadot sem kapott - a 6147/9. módosító javaslatot.

A 6147/10. számú módosító javaslat következik, szintén Tóth András által jegyzetten. A kormány támogatja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Precízebbé teszi a megfogalmazást. Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottságot kérdezem. Ki támogatja? (Szavazás.) Nem támogatja senki. Egyharmad sincs meg. A bizottság nem támogatja.

A 6147/11. irományszámon - Tóth András képviselő úr által - benyújtott javaslat következik. A kormány támogatja, vagy nem?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatjuk.

ELNÖK: Nem támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) Senki nem támogatja. Egyharmad sincs meg. A bizottság nem támogatja.

A 12. számú módosító javaslat szintén Tóth András által jegyzett javaslat. A kormány támogatja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Szebb fogalmazást alkalmaz, érthetőbbé teszi, ezért támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság támogatja, vagy nem? (Szavazás.) 1 igen szavazat. Ki van ellene? (Szavazás.) Senki. Ki tartózkodik? (Szavazás.) 9 tartózkodó szavazat. A bizottság nem támogatja, egyharmadot sem kapott.

A 13. irományszámon jegyzett javaslat Pető Iván és Gulyás József képviselő úr javaslata. A kormány támogatja-e? Előtte azonban kérdezem, hogy Gulyás József képviselő úr kíván-e indoklást mondani.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Nem indoklást szeretnék mondani, hanem lenne egy kérdésem az előterjesztőhöz az egyik módosító indítványom kapcsán, amely az 1990. május 2-i, illetve az 1995. évi vonatkozó törvény hatályba lépése előtti iratok kezelésével kapcsolatos. Korábban, 1999-ben a bűnügyi nyilvántartásról és a hatósági erkölcsi bizonyítványról szóló törvény vitája közben módosították a határidőt 1999. december 31-ről 2009. december 31-re, vagyis most jár le ez a határidő. Ugyanakkor ebben az új szabályozásban azt látom, hogy további határidő-kitolás jelentkezik. Erre szeretnék rákérdezni, hogy ennek mi az oka. Egyrészt így van-e? Ennek mi az oka?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Tapa Barnabás válaszol.

ELNÖK: Öné a szó. Tessék!

DR. TAPA BARNABÁS (Nemzeti Biztonsági Felügyelet): Köszönöm szépen. A vonatkozó határidőről a jelenleg hatályos titokvédelmi törvény rendelkezik 2009. december 31-i határidővel. Tekintettel arra, hogy az új titokvédelmi törvény jövőre fog hatályba lépni, ezért ez a határidő elmúlik ebben az időszakban, viszont az ön által feltett kérdésre az a válasz, hogy Tóth Károly képviselő úr benyújtott az érintett szakaszok vonatkozásában egy módosító javaslatot, tehát ezt a kérdést rendezi a Tóth Károly képviselő úr által benyújtott módosító javaslat.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Akkor tovább kérdeznék, mert a kérdésnek van egy, a törvény által előírt rendezési módja, amelynek a határideje ez év vége, az, hogy az akkor leírt szabályozás szerint végrehajtják a törvényt. Az egy másik rendezési mód, amire ön utalt, hogy Tóth Károly ezt a határidőt most kitolja akár évekkel. A kérdésem arra irányul - Tóth Károly módosító indítványát még nem tudtam tanulmányozni -, hogy egyrészt támogatni kívánja-e a kormány ezt a határidő-javaslatot, illetve kitolásra vonatkozó módosító javaslatot, másrészt mekkora az időtávolság az eredetileg javasolt időponthoz képest.

ELNÖK: Tessék!

DR. TAPA BARNABÁS (Nemzeti Biztonsági Felügyelet): Köszönöm szépen. A 2009. december 31-i határidőt, tehát a '95 előtt keletkezett minősített adatok felülvizsgálatára vonatkozó határidőt a módosító javaslat nem tolja ki, tehát a jelenlegi határidő, 30 nap megmarad. Az előttünk lévő törvényjavaslat kizárólag csak a '95 után keletkezett minősített adatok felülvizsgálatáról szól, egyrészről a '95 és e törvény hatályba lépése között keletkezett minősített adatok felülvizsgálatáról, illetve nyilvánvalóan az új törvény hatályba lépését követően keletkező minősített adatok felülvizsgálatáról. Tehát a 2009. december 31-i határidőt a '95 előtti adatok keletkezése vonatkozásában nem módosítja Tóth Károly képviselő úr javaslata.

ELNÖK: Gulyás képviselő úr!

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Értsem úgy, hogy a 2009. december 31-i nappal lejáró minősítések megszűnnek? Ez volt a korábbi törvényben. Akkor ez kutathatóvá válik, átkerülnek a levéltárakba, ott kutathatók lesznek?

DR. TAPA BARNABÁS (Nemzeti Biztonsági Felügyelet): A jelenleg hatályos titokvédelmi törvény nem rendelkezik arról, hogy ez a határidő kvázi jogvesztő lenne, tehát az adatok minősítése automatikusan megszűnik, egyszerűen csak a határidőt szabályozza maga a törvény. Azt nem szabályozza, hogy mi történik abban az esetben, ha a minősítő, illetve a jogutódja nem tartja be a határidőt, vagyis nem vizsgálja felül e határidőig ezeket a minősített adatokat.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): A kérdésem akkor arra irányul, hogy a kormány részéről, az illetékesek részéről megtörtént-e ezen adatok felülvizsgálata, illetve mi a szándékuk ezzel az iratkörrel.

DR. TAPA BARNABÁS (Nemzeti Biztonsági Felügyelet): Köszönöm szépen. A felülvizsgálat folyamatosan zajlik. Készítettünk erre vonatkozóan egy felmérést, hogy mekkora az a mennyiség, ami még hátramaradt, hiszen tekintettel arra, hogy durván másfél hónap áll rendelkezésre a felülvizsgálatra, erre vonatkozóan megtettük a szükséges intézkedéseket, hogy a határidőt minden minősítő, illetve a minősítő jogutódja betartsa.

ELNÖK: Köszönjük szépen. Demeter Ervin képviselő úré a szó. Tessék!

DEMETER ERVIN (Fidesz): A '90 előttieket felül kell vizsgálni még az idén, és vagy fog kapni minősítést, vagy nem fog kapni minősítést. Ha nem kap minősítést, az a vizsgálat eredménye, akkor hozzáférhető, ha kap egy minősítést, annak pedig lesz egy dátuma, a mostani, és meg fogja jelölni, hogy mennyi ideig tart. Azon iratok esetében, ahol hosszabbítunk, az én olvasatomban az az oka a hosszabbításnak, hogy más szempont alapján kell minősíteni. Azokat az iratokat előveszik, de már a minősített adat védelméről szóló törvény alapján kell minősíteni, nem pedig a régi, hatályon kívül eső törvény alapján, és ezért kértek az apparátusok, gondolom, még egy kis laufot, mert nem akkor lép hatályba a törvény, ahogy eredetileg lépett volna, hanem másfél évvel később.

ELNÖK: Szerintem akkor folytassuk a szavazást - ezt mindenképpen fontos volt tisztázni. Azt szeretném kérni Gulyás képviselő úrtól - ha jól számoltam, körülbelül 31 módosító javaslatot nyújtott be Pető Iván képviselő úrral együtt -, jelezze mindenképpen, ha indoklást kíván tenni - nyilván nem mindegyiknél, de ha úgy érzi, hogy feltétlenül szükséges.

Most végigmennénk a módosító javaslatokon az irományszámok alapján. No, akkor most a 6147/13. irományszámon jegyzett módosító javaslatról szavazunk, Gulyás képviselő úr és Pető Iván képviselő urak nyújtották be. A kormányt kérdezem, hogy támogatja, vagy pedig sem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatjuk, mert akiket ki akarnak belőle ejteni, szükségesnek tartjuk, hogy legyen minősítési jogkörük.

ELNÖK: Köszönjük szépen. A bizottság támogatja-e? Ki támogatja? Aki igen, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) 1 igen szavazat, Gulyás képviselő úr támogatja. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Egyharmad sincs meg. A bizottság 1 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 10 tartózkodás mellett nem támogatta.

A 14. pontban szintén Pető és Gulyás képviselő urak javaslata szerepel. A kormányt kérdezem, hogy támogatja-e.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Mivel a mi megfogalmazásunkban a minősítés megszűnése ugyanúgy kifejezi azt, amivel még ki akarják egészíteni, illetve a megszüntetése, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönjük szépen. Ki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) 2 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Senki. Ki tartózkodik? (Szavazás.) 9 tartózkodó szavazat. A bizottság 2 igen szavazattal, ellenszavazat nélkül, 9 tartózkodás mellett nem támogatja.

A 15. pontban szintén Pető Iván és Gulyás képviselő urak javaslata szerepel. A kormány támogatja-e?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Bocsánat, én egyet lapoztam az előbb. Én ennek az indoklását mondtam el, tehát nem támogatjuk.

ELNÖK: Észrevettük, de nem akarunk külön szólni. (Derültség.)

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Köszönöm szépen.

ELNÖK: Tudtuk, hogy hiba csúszott a gépezetbe, de ez legyen a legnagyobb hiba.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A másikat sem támogatjuk. (Derültség.) Azt feleslegesnek tartjuk, az előbbi kitételt, mert az evidencia, ha a törvényi feltétel nem áll fenn. Nem szükséges, hogy beírjuk a törvénybe.

ELNÖK: Nem támogatja a kormány. (Mécs Imre: Melyiket támogatjátok?) A bizottság tagjait kérdezem, hogy ki támogatja. (Szavazás.) Egy igen. Ki nem? (Senki sem jelentkezik.) Ki tartózkodott? (Szavazás.) Tíz. Nincs meg az egyharmad sem.

A 16. számon jegyzett, Gulyás képviselő úr és Pető Iván által benyújtott javaslatot kérdezem, hogy a kormány támogatja-e.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Megszüntetné az esetleges hosszabbítást lehetőségét, az érvényesség hosszabbításának lehetőségét, amit mi szükségesnek tartunk, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Egyharmadot sem kapott. A bizottság nem támogatta.

A 17. módosító javaslat szintén Pető Iván és Gulyás képviselő urak által beadott javaslat. A kormány támogatja-e?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ez a kiegészítés semmi többletet nem tesz hozzá, az eredeti szöveg ugyanúgy értelmezhető, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönjük szépen. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Kettő. Egyharmad sincs meg. A bizottság nem támogatta.

A 18. számon jegyzett módosító javaslatról kérdezem a kormányt, hogy támogatja-e.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság tagjait kérdezem, hogy ki támogatja. (Szavazás.) Kettő. Egyharmad sincs meg, a bizottság nem támogatta.

A 19. pontban szintén Pető Iván és Gulyás képviselő úr javaslata. Államtitkár úr! A kormány támogatja vagy pedig sem?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Úgy ítéljük meg, hogy ezt a kiegészítést az adatvédelmi törvény egyértelműen rendezi, ezért nem szükséges, hogy ebben a javaslatban is szerepeljen.

ELNÖK: Ki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) Kettő. Egyharmad sincs meg, a bizottság is így látja.

A 20. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Itt nem tartjuk indokoltnak a háromévenkénti felülvizsgálatot, mert az államtitokból jóval több van, ezért szükségesnek tartjuk az 5 év fenntartását.

ELNÖK: A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Kettő igen. Egyharmad sincs meg, a bizottság nem támogatta.

A 21. számon jegyzett javaslatról kérdezem az államtitkár urat, hogy mi a kormány álláspontja.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormánynak az az álláspontja, hogy az eredeti kifejezés azért jobb, mert néha szükség lehet a határidő-hosszabbításra is, és a módosítás csak a csökkentést tenné lehetővé, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) Egy igen.

Egyharmad sincs meg, a bizottság nem támogatta.

A 22. számon jegyzett javaslat következik. A kormány álláspontját kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Tóth Károly úr módosító javaslata - amit támogatni fogunk - megszünteti ezt a szakaszt, tehát ezt így nyilván nem tudjuk támogatni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) Egy igen.

Egyharmad sincs meg, a bizottság nem támogatta.

A 23. számon jegyzett módosító javaslatról kérdezem az államtitkár urat.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ugyanaz a helyzet vele.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Ki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) Egy.

Egyharmad sincs meg, a bizottság nem támogatta.

A 24. számon jegyzett módosító javaslatról kérdezem az államtitkár urat.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ugyanaz a helyzet.

ELNÖK: Ugyanaz a helyzet. A bizottság tagjait kérdezem. (Szavazás.) Egy igen.

Egyharmadot sem kapott a bizottság részéről. A bizottság sem támogatta.

A 25. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Szintén ugyanaz.

ELNÖK: A bizottság tagjainak? (Szavazás.) Úgy látom, hogy szintén, tehát 1 igen szavazat mellett az egyharmadot sem kapta meg.

A 26. számú javaslatról a kormányt kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ez szintén a 8. §-t érinti, ezért nem tudjuk támogatni.

ELNÖK: Köszönöm. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Egyharmadot sem kapott, a bizottság nem támogatta.

A 27. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A külföldi érvényességű minősítést mi nem szabályozhatjuk, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Értem. A bizottság tagjai közül ki támogatja a javaslatot? (Szavazás.) Egy igen.

A bizottság egyharmada sem támogatta.

A 28. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatja a kormány, mert nem tényszerű az indoklás.

ELNÖK: Értem. A bizottság tagjait kérdezem. Ki támogatja? (Szavazás.) Egy.

Egyharmadot sem kapott a bizottság részéről, tehát nem támogatta a bizottság.

A 29. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormány szükségesnek tartja a titoktartási nyilatkozat fenntartását, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy.

Egyharmad sincs ehhez a módosító javaslathoz.

A 30. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Az, hogy az eredeti megfogalmazást jobbnak tartjuk, tehát nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. Ki támogatja? (Szavazás.) Kettő igen a bizottság tagjai részéről, de egyharmadot sem kapott, így a bizottság nem támogatta.

A 31. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatjuk a határidő kitolását, jobbnak tartjuk az eredetit.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Kettő igen, egyharmadot sem kapott, tehát a bizottság nem támogatta.

A 32. számon jegyzett javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Az eredeti, "veszélyeztetné" kifejezést pontosabbnak, a tényt jobban kifejezőnek tartjuk, mint a javasolt módosítást, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjait kérdezem, hogy ki támogatja. (Szavazás.) Egy igen. Egyharmadot sem kapott, tehát a bizottság nem támogatta.

A 33. számon jegyzett javaslatról a kormány hogyan vélekedik?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Úgy gondoljuk, hogy a külföldi minősített adat büntetőeljárásban való felhasználását mi nem szabályozhatjuk, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Az egyharmadot sem kapta meg, tehát a bizottság nem támogatta.

A 34.számon jegyzett javaslatról kérdezem a kormány képviselőjét, hogy támogatják-e vagy sem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Úgy ítéljük meg, hogy ez a kitétel felesleges, ami a javaslatban szerepel. Enélkül is megáll a lábán a javaslat.

ELNÖK: A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Egyharmados támogatottságot sem kapott.

A 35. számú módosító javaslatról a kormány véleményét kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatja a kormány.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjait kérdezem. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Kettő igen. Egyharmados támogatottsága sincs, tehát a bizottság nem támogatta.

A 36. számon jegyzett módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ez paragrafus nincs megnyitva a javaslatban, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság részéről ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Egyharmados támogatottságot sem nyert el a javaslat.

A 37. számon benyújtott javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ezt a különbségtételt civilek és nem civilek között elvileg nem támogatjuk. Nem támogatjuk a javaslatot.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen.

Egyharmados támogatottságot sem nyert el.

A 38. számon jegyzett módosító javaslat kizárólag Pető Iván képviselő úr által benyújtott javaslat. Kérdezem, hogy a kormány támogatja-e.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Kifejezetten kívánatosnak és szükségesnek tartjuk, hogy az eljáró bírók a legmagasabb szintű nemzetbiztonsági ellenőrzésben részesüljenek, ezért ezt nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormány nem támogatja. Ki támogatja? (Senki sem jelentkezik.) Nem volt igen szavazat, a bizottság nem támogatja, értelemszerűen az egyharmadot sem kapta meg.

A 39. számon jegyzett javaslatot a kormány támogatja vagy pedig sem?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatjuk. Ezt egy másik, támogatott módosító javaslat fogja szabályozni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormány nem támogatja. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen. Az egyharmadot sem kapta meg.

A 40. számú javaslatról kérdezem a kormány véleményét.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Úgy érezzük, hogy ez a javasolt megfogalmazás túlbonyolítaná a mostanit, és enélkül is jól értelmezhető mindaz, ami le van írva.

ELNÖK: Tehát a kormány nem támogatja. A bizottság tagjai közül ki támogatja? (Szavazás.) Egy igen szavazattal egyharmados támogatottságot sem kapott.

A 41. számon benyújtott módosító javaslatot a kormány támogatja-e?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Az itt javasolt nyilvántartást a mai körülmények között nem tartjuk kivitelezhetőnek, ezért nem támogatjuk.

ELNÖK: Kérdezem a bizottság tagjait. Gulyás József képviselő úré a szó előterjesztőként, tessék!

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Itt azt kezdeményeztük, hogy a felülvizsgálatra létezzen egy program, legyen követhető a felülvizsgálat gyakorlata. Más megfogalmazásban kész-e a kormány támogatni ezt a szándékot, amelyet ez a módosító indítvány kifejez? Ez a kérdésem.

ELNÖK: Államtitkár úr, öné a szó.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Amennyiben konkrét megfogalmazással találkozunk, akkor tudunk róla nyilatkozni, esetleg tartsunk róla külön egyeztetést.

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Jó, köszönöm szépen.

ELNÖK: A kormány tehát nem támogatja. Erről még nem szavaztunk.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Egyébként kormányrendeletben is szabályozhatónak tartjuk, nem feltétlenül a törvényben.

ELNÖK: Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki támogatja. (Szavazás.) Egy.

Egyharmadot sem kapta meg a bizottság részéről.

A 42. számú módosító javaslat következik, amely szintén Pető Iván képviselő úr által benyújtott módosító javaslat. A kormány támogatja-e?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ugyanaz a helyzet, ezt a szakaszt egy másik támogatottal el fogjuk hagyni. Az előbb is ezekre hivatkoztam. Tehát nem támogatjuk.

ELNÖK: A bizottság tagjai részéről ki támogatja? (Szavazás.) Nem kapott támogató szavazatot.

A 43. számon jegyzett javaslat következik.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Itt is ugyanaz a helyzet. Nem támogatjuk emiatt.

ELNÖK: A bizottság részéről ki támogatja? (Szavazás.) A bizottság részéről szintén nem támogatja senki.

Tovább lépünk a 44. számon jegyzett javaslatra. Kérdezem a kormányt.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ezzel kapcsolatban is az a helyzet, hogy egy másik, ugyanerre vonatkozó módosító javaslatot támogatunk, ezért ezt nem, mivel nem esik egybe azzal.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Gulyás József: Ez a Tóth Károly-féle? - Közbeszólás: Igen.) Ki támogatja? (Szavazás.) 1 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

Rátérünk a 45. számon jegyzett javaslatra, a Földesi Zoltán képviselő úr által benyújtott módosító javaslatról van szó. Kérdezem a kormányt, hogy támogatják-e vagy sem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Igen.

ELNÖK: A kormány támogatja. Kérdezem az előterjesztőt, hogy esetleg kíván-e valamit hozzáfűzni.

FÖLDESI ZOLTÁN (MSZP): Nem, köszönöm. Pontosan és röviden leírtam az indoklást.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki az, aki támogatja. Aki igen, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 2 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

A 46. számú, szintén Földesi Zoltán képviselő úr által benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Nem támogatjuk.

ELNÖK: A kormány nem támogatja. Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki az, aki támogatja. (Szavazás.) 1 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

A 47. számon benyújtott módosító javaslat Földesi Zoltán képviselő úré. A kormány támogatja, vagy pedig nem?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Igen.

ELNÖK: A kormány támogatja. Kérdezem a bizottságot, hogy ki az, aki támogatja. (Szavazás.) 2 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

A 48. számon bejegyzett módosító javaslatról mi a véleménye a kormánynak?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Igen.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság tagjai részéről ki támogatja? (Szavazás.) 2 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

A 49. számon benyújtott módosító javaslat szintén Földesi Zoltán képviselő úr javaslata. Mi a kormány véleménye, álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatjuk.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság tagjait kérdezem. (Szavazás.) 2 igen szavazat. Az egyharmadot sem kapta meg.

Az 50. számon benyújtott módosító javaslatot Tóth Károly alelnök úr terjesztette be. Kérdezem a kormány képviselőjét, hogy mi az álláspontjuk.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatjuk.

ELNÖK: Nem tudom, indoklást, szóbeli kiegészítést kíván-e tenni. (Tóth Károly nemet int.) Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki az, aki támogatja. Aki igen, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Egyhangú. A bizottság támogatja.

Az 51. számon az alelnök úr által benyújtott módosító javaslatot támogatja-e a kormány?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Igen.

ELNÖK: A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság 1 tartózkodás mellett támogatta.

Az 52. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. A bizottság támogatja-e? Aki igen, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat, Gulyás képviselő úr tartózkodott.

Az 53. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: Kérem, hogy aki támogatja a bizottság tagjai közül, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 11 igen szavazat. A bizottság egyhangúlag támogatta.

Az 54. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: Támogatja. A bizottság támogatja-e? (Szavazás.) Tíz igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság elfogadta.

Az 55. számú módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. Ki az, aki a bizottság tagjai közül támogatja? Aki igen, kérem, emelje fel a kezét! (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Nincs jelentkező. Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

Az 56. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: A kormány támogatja. Ki az, aki a bizottság tagjai közül támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

Az 57. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: Ki az, aki a bizottság részéről támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

Az 58. számon benyújtott módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: A bizottság részéről ki az, aki támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) 1 ellenszavazat. Ki tartózkodik? (Szavazás.) Senki. A bizottság támogatta.

Az 59. számú módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: Ki az, aki támogatja a bizottság részéről? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki az, aki nem? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatta.

A 60. számú módosító javaslatról kérdezem a kormány álláspontját.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Támogatja.

ELNÖK: Ki az, aki támogatja a bizottság tagjai közül? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

A 61. számú módosító javaslatról mi a kormány álláspontja?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormány támogatja.

ELNÖK: A bizottság tagjait kérdezem. Ki támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

A 62. számú módosító javaslatról mi a kormány véleménye?

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormány támogatja.

ELNÖK: A bizottság tagjai közül ki az, aki támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) 1 ellenszavazat. A bizottság nagy többsége támogatta.

A 63. számú javaslatról a kormány véleményét kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormány támogatja.

ELNÖK: A bizottságot kérdezem, hogy ki az, aki támogatja. (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatta.

A 64. számú módosító javaslatról a kormány álláspontját kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A kormány támogatja.

ELNÖK: A bizottság tagjai közül ki az, aki támogatja? (Szavazás.) 10 igen szavazat. Ki nem támogatja? (Szavazás.) Ki tartózkodik? (Szavazás.) 1 tartózkodó szavazat. A bizottság támogatja.

Az utolsó, a 65. számon benyújtott módosító javaslat Földesi Zoltán képviselő úr javaslata. A kormány véleményét kérdezem.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: A 65. számú javaslat tartalmát a kormány támogatja, csak nem tudjuk, hogy házszabályszerű-e, mert nincs megnyitva.

ELNÖK: Demeter képviselő úr!

DEMETER ERVIN (Fidesz): Szívesen tudunk segíteni a kormánynak. Az házszabályellenes, ha valamelyik szakasz nincs megnyitva, és ahhoz nyújtanak be.

IVÁNCSIK IMRE, a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára: Ettől függetlenül - mondom - a tartalmát a kormány támogatja.

ELNÖK: Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki az, aki támogatja a házszabályellenes módosító javaslatot. (Dr. Molnár Zsolt: Ez elvette a kedvünket. - Derültség. - Szavazás.) 2 igen szavazat. Vannak renitens képviselőtársaink... (Derültség.) Kurucos virtussal ketten támogatják. A bizottságban egyharmados támogatottságot nem nyert el a módosító javaslat.

Köszönöm szépen. Ezzel a szavazások végére értünk, ami a titoktörvényt illeti. Köszönjük szépen a meghívott vendégeinknek, hogy itt voltak. Egy perc technikai szünetet tartunk, és utána a 4. napirendi pontot tárgyalja meg a bizottság.

(A bizottság a továbbiakban zárt ülés keretében folytatta munkáját,
melyről külön jegyzőkönyv készült.

A nyílt ülés befejezésének időpontja: 13 óra 09 perc)

 

Dr. Simicskó István
a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezetők: Vicai Erika és Barna Beáta