ÖTB-21/2008.
(ÖTB-72/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Önkormányzati és területfejlesztési bizottságának
2008. szeptember 15-én, hétfőn, 12 óra 5 perckor
a Képviselői Irodaház I. emelet II. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Elnöki bevezető *

A napirendi javaslat elfogadása *

Egyebek *

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésnapján elfogadott, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvény (A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/5589/113. számon került iktatásra.) (Zárószavazás előtti módosító javaslat megvitatása a Házszabály 107. §-ának (2) bekezdése alapján) *

 



Napirendi javaslat

  1. A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésnapján elfogadott, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvény (A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/5589/113. számon került iktatásra.)
  2. (Zárószavazás előtti módosító javaslat megvitatása a Házszabály 107. §-ának (2) bekezdése alapján)

  3. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Gy. Németh Erzsébet (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán (Fidesz), a bizottság alelnöke
Balogh József (MSZP), a bizottság alelnöke
Szabó György (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Buzás Péter (MSZP)
Ecsődi László (MSZP)
Hajdu László (MSZP)
Dr. Lamperth Mónika (MSZP)
Dr. Mester László (MSZP)
Pál Tibor (MSZP)
Papp József (MSZP)
Dr. Steiner Pál (MSZP)
Varju László (MSZP)
Warvasovszky Tihamér (MSZP)
Bebes István (Fidesz)
Dr. Bóka István (Fidesz)
Erdős Norbert (Fidesz)
Horváth István (Fidesz)
Meggyes Tamás (Fidesz)
Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)
Tasó László (Fidesz)
Dr. Tilki Attila (Fidesz)
Vigh László (Fidesz)
Nógrádi László (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Sós Tamás (MSZP) Szabó Györgynek (MSZP)
Kósa Lajos (Fidesz) dr. Ódor Ferencnek (Fidesz)
Meggyes Tamás (Fidesz) megérkezéséig Bebes Istvánnak (Fidesz)
Tasó László (Fidesz) megérkezéséig Erdős Norbertnek (Fidesz)

Meghívottak részéről

Dr. Szaló Péter szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 12 óra 5 perc.)

Elnöki bevezető

GY. NÉMETH ERZSÉBET, a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok mindenkinek! Köszöntöm az Önkormányzati és területfejlesztési bizottság tagjait, meghívott vendégeinket és az érdeklődőket.

A mai bizottsági ülésen két napirendi pontunk van. Az első a köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésnapján elfogadott, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvény. A második napirendi pont pedig az egyebek.

A napirendi javaslat elfogadása

Először szeretném, ha a tisztelt bizottság a napirendet elfogadná. Van-e valakinek észrevétele a napirendhez kapcsolódóan? (Senki sem jelentkezik.) Ha nincs, akkor szavazunk. Kérem a bizottság tagjait, hogy aki elfogadja ezt a két napirendi pontot, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Egyben szeretnék javaslatot tenni arra, hogy először az egyebek napirendi pontról tárgyaljunk addig, amíg a Környezetvédelmi bizottság által elfogadott módosító indítvány fénymásolása tart. Egyetért-e ezzel a bizottság, hogy először az egyebekről tárgyaljunk? Aki igen, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen. (Dr. Lamperth Mónika megérkezik az ülésre.)

Egyebek

Az egyebekben két dolgot szeretnék megbeszélni. Az egyik, hogy az előzetesen kiküldött meghívóhoz képest a szerdai bizottsági ülésen nem tárgyalnánk a közbeszerzési törvényhez benyújtott és benyújtandó kapcsolódó módosító indítványokról, hiszen a Házbizottságon egy héttel későbbre került ennek a törvénynek a tárgyalása, tehát nincsenek jelen pillanatban kapcsolódó módosító indítványok.

Ugyanakkor a Kovács alelnök úrral a bizottsági ülés előtt való egyeztetés alapján azt szeretném megkérdezni, hogy mit szólnának a bizottság tagjai ahhoz, ha nem szerdán tartanánk ezt a bizottsági ülést, hanem kedden. Ebben most itt futnánk egy kört, hogy ki az, akinek ez jó. Tehát ezt az ülést holnap tartanánk, nem pedig szerdán. Az lenne a kérdés, hogy ez kinek lenne jó, kinek nem lenne jó. (Horváth István jelentkezik.)

Parancsoljon!

HORVÁTH ISTVÁN (Fidesz): Tegnap már ezt tudtuk, tehát a múlt hétvégén is, és én eszerint terveztem egyébként a hetemet. Tehát, ha jövő héttől van, akkor az rendben van, de ezen a héten még lehetne kivételt tenni, ha a többség egyetért ezzel.

ELNÖK: Jó. Kérdezem akkor, hogy ki az, akinek jobb lenne a kedd, tehát, hogy holnap tartanánk ezt a bizottsági ülést, nem pedig szerdán. Igaza van a képviselő úrnak, hogy így lett kiküldve a meghívó. (Néhány képviselő jelentkezik. - Dr. Kovács Zoltán felé:) Hát akkor hárman vannak, alelnök úr, akiknek jobb lenne a kedd.

Akkor azt javaslom, hogy maradjon az eredeti időpont, szerda, 10 óra, és akkor a közbeszerzési törvény kapcsolódó módosítói nélkül értendő a meghívó, ami egyébként újra kiküldésre került, illetve itt kiosztásra is került a bizottság tagjainak.

Hadd javasoljam még azt, hogy ezentúl egy olyan egyeztetést mindig folytassunk alelnök úrral, ami azzal kapcsolatos, hogy ha jó, akkor maradjon a kedd, ha viszont valami miatt nem jó, akkor áttesszük szerda 10 órára a bizottsági ülést. (Jelzésre:) Bólogatásokat látok. Köszönöm szépen.

A köztársasági elnök által megfontolásra visszaküldött, az Országgyűlés 2008. június 9-ei ülésnapján elfogadott, a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény módosításáról szóló törvény (A köztársasági elnök átirata és a visszaküldött törvény T/5589/113. számon került iktatásra.) (Zárószavazás előtti módosító javaslat megvitatása a Házszabály 107. §-ának (2) bekezdése alapján)

Közben megérkezett a Környezetvédelmi bizottság zárószavazás előtti bizottsági módosítója. Rátérünk akkor az első napirendi pontra, a köztársasági elnök úr által visszaküldött úgynevezett Balaton-törvény módosító indítványainak tárgyalására.

Köszöntöm a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztériumból dr. Szaló Péter államtitkár urat. Azt javaslom, hogy kezdjük is el a szavazást a módosítókról. Államtitkár úrnak mindenből van példánya? Mondja meg, hogy milyen papírok vannak önnél, és akkor ellenőrizzük. Három papírnak kellene lennie. Az egyik maga az ajánlás, tehát, amit a Ház elkészített. Kellene lenni egy Környezetvédelmi bizottság által elfogadott zárószavazás előtti módosítónak, és kellene egy Önkormányzati és területfejlesztési bizottság által - majd, ha elfogadja a bizottság - benyújtandó módosító javaslatnak.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Rendelkezésemre állnak.

ELNÖK: Mind a három. Akkor azt javaslom, hogy először az ajánlásról tárgyaljunk.

Az ajánlás 1. pontjáról szeretném kérdezni a kormány álláspontját.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! A köztársasági elnök úr kifogásolta, hogy a szennyvízhálózattal el nem látott háttértelepüléseken a környezet állapota romolhat, és ennek több oka lehet. Az egyik a beépítésre szánt területek növelése, és ezt követően azok eladása a forráshoz jutás érdekében, másrészt pedig a nem megfelelő szennyvíztisztítási feltételek biztosítása.

Ennek érdekében - és ez egy későbbi rendelkezésben van - indítana a kormány egy balatoni kistelepülések szennyvízprogramjaként elnevezett programot. Az egy korszerű környezetvédelmet szolgáló beruházási csomagra épülne rá, viszont egyidejűleg - amit kifogásolt a köztársasági elnök úr - megszüntetnénk a vízzáró szennyvíztároló alkalmazását, hogy abban az esetben is lehessen építési engedélyt kiadni. Tehát kivennénk ezt a paragrafust a törvényből. Ezért tartjuk fontosnak ezen pont megszavazását.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azt kérem a bizottságtól, hogy döntsünk erről az előterjesztő által benyújtott módosító indítványról. Kérdezem a tisztelt bizottságot, támogatja-e az 1. számú indítványt. (Szavazás.) Én ezt egyhangúnak látnám, ha mindenkinek a kezét láthatnám. Megkérdezem, ki az, aki ellene szavaz. (Senki sem jelentkezik.) Ki tartózkodott? (Senki sem jelentkezik.) A bizottság egyhangúlag elfogadta az 1. módosító indítványt

A 2. módosító indítvány következik.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Ez azzal függ össze, hogy a köztársasági elnök úr kifogásolta, hogy a júniusban megszavazott törvényjavaslat megszünteti a beépített területek növelésére vonatkozó 10, illetve 15 százalékos korlátot.

Jelezném, hogy időközben a tisztelt Országgyűlés beépítette ezt alapszabályként a területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvénybe. Erre utalnánk ki, és egy eljárási szabállyal egészítenénk ki, tehát transzparenssé tennénk minden helyi szereplő számára, hogy ez a szabály továbbra is él.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottságot, támogatja-e az előterjesztő módosító indítványát. Aki igen, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Ezt megint egyhangúnak látom. Köszönöm.

A 3. módosító indítvány következik. Államtitkár úr?

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Nem kívánom kiegészíteni. Felhatalmazás, hogy a balatoni kistelepülések szennyvízkezelési programját határozzuk meg. Ez egy olyan program, ami nem feltétlenül önkormányzatokat céloz meg, mert a korszerű szennyvíztisztításba az is beletartozik, hogy öt fizikailag összetartozó lakóingatlanra létesítenek egy korszerűsített szennyvíztisztítót gyökérzónás szikkasztóval, és ebben az esetben magánszemélyek támogatásáról volna szó. Ez ennek a konstrukcióját, határidejét, igénylésének feltételeit szabályozná.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Bóka képviselő úré a szó.

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Nem akarok hozzászólni a többi ponthoz, bár ez egyben lett kiküldve a képviselők részére.

Hangsúlyozom, parttól távoli, nagyon kicsi településekről van szó, tehát szakmailag egy olyan megoldás alakulhat ki, amely sokkal életszerűbb és sokkal költségkímélőbb, a beruházás tekintetében mindenféleképpen.

Erre az intézkedéssorra körülbelül mintegy 10 milliárd forint fog rendelkezésre állni. Ha 10 milliárd forintom van erre a célra, erre a környezetvédelmi beruházásra, akkor illik feltenni azt a kérdést, hogy ha van 10 milliárd forintunk környezetvédelmi beruházásra, akkor azt erre a célra kell-e elkölteni. Ha a Balaton vizét akarjuk óvni és védeni, akkor nem lenne-e esetleg más cél, ami alatt már sokkal hatékonyabban tudnánk felhasználni ezt a 10 milliárd forintot?

A köztársasági elnök úr kifogásolta ezt a bizonyos paragrafust, a kormánynak és a parlamentnek pedig valamit lépnie kell. Van egy olyan kegyelmi pillanat, ahol viszonylag kicsi eredményt fogunk nagy pénzért elérni. Gyakorlatilag a törvénymódosító indítvány, az én véleményem szerint, egy olyan kompromisszum, ami vállalható. A 2013. év végéig nem akadályozzuk a, hangsúlyozom, nagyon pici településeket, hogy egyedi tisztító berendezésekkel - amelyek azért belekerülnek 300-500 ezer forintba, tehát nem egy egyszerű dologról van szó -, a szükséges fejlesztésekkel 4-10 házhelyet ki tudjanak jelölni a saját területükön, a kormány viszont kötelezettséget vállal arra, hogy 2013-ig nemcsak kidolgozza, de megvalósítja ezt a programot, a szükséges eszközökkel.

Nagyon fontosnak tartanám, hiszen itt az igénylés folyósítása szabályozza, hogy ha önrész kapcsolódik ehhez a programhoz, akkor az önrész olyan legyen, ami kezelhető és vállalható a magánszemélyek, társulások, vállalkozások vagy akár az önkormányzatok számára. Különben egy olyan jogintézményt hozunk létre, amit nem fognak követni.

Tehát hangsúlyozom, itt alapvetően szegény és parttól távol lévő településekről van szó.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Az államtitkár úré a szó.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Alapvetően egyetértek azzal, amit a képviselő úr mondott. Talán annyit fűznék hozzá, hogy ha ezt szennyvíztisztítóval kellene megvalósítani, az körülbelül a háromszorosába kerülne. Tehát akkor elérné a 30 milliárdot ennek a beruházási költsége.

Azt látjuk, hogy a kistelepüléseken, például Óbudaváron 60 fő lakik, ott szennyvíztisztítót építeni, illetve hálózatra rácsatolni azt jelenti, hogy szennyezzük a környezetet, mert különösen a téli időszakban nincs elég szennyvíz, belerothad a csövekbe, tehát igazából kárt okozunk vele, miközben háromszor annyit fordítunk rá.

Tehát ez gyökeresen szakít azzal a szemlélettel, hogy mindenhova csatornát. A végéről közelítjük meg, a leghatékonyabb környezetvédelmi megoldást kívánjuk differenciáltan támogatni. Azért nincs most itt meghatározva, mert lehet, hogy egy társulatot preferálni kell, több személy által megvalósított beruházást, ezeket differenciáltan kell majd meghatározni a program keretében.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottságot, hogy tudunk-e szavazni erről a pontról. Amennyiben igen, kérdezem, hogy ki az, aki a 3. módosító indítványt az ajánlás pontjai szerint támogatja. (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

A 4. módosító indítvány következik.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Ez kapcsolódik az előző ponthoz. Itt a kidolgozásról van szó.

Szeretném tájékoztatni a tisztelt bizottságot, hogy a Környezetvédelmi bizottság az ülésén benyújtott ehhez egy módosító indítványt azzal a különbséggel, hogy beiktatja, hogy: a kormány kidolgozza ezt a programot, amelyet meg kell valósítani eddig az időpontig. Tehát nyelvtanilag pontosítja egy kicsit. Mivel ott a bizottság azt szavazta meg, és ezt elutasította, mi elfogadhatónak tartjuk a Környezetvédelmi bizottság javaslatát, ezért talán célszerű, ha azt előreveszi a bizottság, utána ezt elutasítja. A rendelkezés fontos, csak valamelyik formában. Kérem, hogy elnök asszony döntsön erről.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A helyzetet még bonyolítja, hogy időközben hozzám az a jelzés érkezett, hogy a Környezetvédelmi bizottság által támogatott bizottsági módosító javaslatba is valamiféle probléma csúszott, tehát rossz ott a hivatkozási szöveg, és ezért nyújtaná be az önkormányzati bizottság azt a módosító indítványt, amiről dönteni kellene.

Azt javaslom a tisztelt bizottságnak, hogy akkor az önkormányzati bizottság bizottsági módosítóját vegyük elő, azt kérem, hogy nézze meg mindenki, és azt szeretném javasolni, hogy ezt fogadjuk el, és utána okafogyottá válik mind a környezetvédelmi bizottsági módosító, mind az eredeti, az előterjesztő által benyújtott 4-es. Nagyon bonyolult voltam vagy lehetett érteni? (Közbeszólás: Értettük.) Akkor jó.

Kérdezem a tisztelt bizottságot, hogy szavazhatunk-e az önkormányzati bizottság által benyújtandó módosító indítványról. Ki az, aki ezt támogatja? (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen. És akkor sem a Környezetvédelmi bizottság módosítójáról, sem pedig a 4-esről nem szavazunk.

Megyünk tovább. Az 5. módosító indítvány következik. Államtitkár úr?

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Szintén ehhez a ponthoz kapcsolódik. Tehát erről van szó, hogy az egyedi szennyvízkezelő berendezést mint feltételt kötjük ki az építési hatósági engedély kiadásához. Tehát az építésügyi hatósági engedély kiadásának feltétele, hogy a környezetvédelmi hatóság nyilatkozzon arról, hogy ez a bizonyos egyedi szennyvízkezelő berendezés a megfelelő minőséget tudja produkálni.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottságot, támogatjuk-e az 5. módosító indítványt. Aki igen, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Ez ismét egyhangú. Köszönöm szépen.

Az ajánlás 6. pontja következik.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Hogy a jogszabályalkotásról szóló törvény alapján ne kelljen majd a kiüresedő törvényeket a parlamentnek hatálytalanítania, ezzel a technikai szabállyal kell majd törölni a törvényt.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem a bizottságot. A bizottság támogatja-e a 6. pontot? (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Ha minden igaz, akkor ki van osztva még Lasztovicza képviselő úrnak egy módosító indítványa. Kérdezem államtitkár urat, hogy önnél van-e.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Igen, most tanulmányozom.

ELNÖK: Akkor egy perc olvasási szünet. (Rövid szünet.)

Államtitkár úr jelzett, hogy mehetünk tovább. Szeretném először az államtitkár úr véleményét hallani.

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Most nem tudom kontrollálni, de azt hiszem, hogy ezzel kapcsolatban már volt kormányzati álláspont, méghozzá egy nem támogató álláspont. A módosításnak az a lényege, hogy ugyan a zöld felület nagysága nem változik, de itt az értékes, tehát nagy ökológiai értékkel rendelkező korábbi zöldterületek megtartására szeretnénk ösztökélni az önkormányzatokat, ezért, hogy ha kijelölnek egy mezőgazdasági területen egy zöldterületet, az nem egyenértékű azzal, hogy megszüntetnek egy ősfás területet.

Ezért korábban a kormány nem támogatta, de mivel most nincs mandátumom, hallgathatok is. Döntsön a tisztelt bizottság.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Bóka képviselő úré a szó.

DR. BÓKA ISTVÁN (Fidesz): Ez a verzió is benne van a történetben, és a kormány tényleg nem támogatta, amikor valamikor június folyamán ez a módosító indítvány előterjesztésre került.

Azt gondolom, hogy ha valaki nem érdekelt abban, hogy ilyen nagy értékkel bíró parkok, zöldterületek lényegében kicserélésre kerüljenek, az éppenséggel szerintem a települési önkormányzat. Az önkormányzatok részéről pont az a nagy gond és probléma, hogy a Balaton-törvény alapján egy zöldterület, egy közpark szent és sérthetetlen, és gyakorlatilag szlömös, leromlott, funkciótlan, zöldet nem látott, de jogi értelemben zöldnek minősülő területeket sem tudunk településfejlesztési célokból átminősíteni úgy, hogy ehelyett más életképes parkokat, zöldterületeket jelölnénk ki. Nyilvánvalóan Lasztovicza és Manninger képviselőket ez az élethelyzet ihlette a módosító indítvány beadására.

Azért szeretnék visszanyúlni a zárószavazás előtti módosító indítványokra, amikor közigazgatási úton le nem egyeztetett, alapvetően MSZP-s országgyűlési képviselők módosító indítványára, főleg zalai és déli parti területeket, parti és parttól távolabbi területeket először a kormány nem támogatásával, aztán a kormány támogatásával gyakorlatilag beemeltünk a törvényjavaslatba, illetőleg a parlament beemelt. Szerintem ott sokkal nagyobb veszély van a Balaton-törvénnyel kapcsolatban, mint ezen módosító indítványnál, amit az élet hozott.

Tehát Lasztovicza és Manninger képviselő úr egy négyzetcentimétert nem akar a zöldterületből elvenni, de ahol ez nem indokolt, ott szeretné ezeket felülvizsgálni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Államtitkár úr kíván reagálni?

DR. SZALÓ PÉTER szakállamtitkár (Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium): Nem, köszönöm.

ELNÖK: Kérdezem a tisztelt bizottságot, hogy Lasztovicza és Manninger képviselő urak módosító indítványát támogatja-e. (Szavazás.) Ez sima nem. Köszönöm szépen.

Van-e még valakinek tudomása arról, hogy valamiről még szavaznunk kell? (Senki sem jelentkezik.) Nincs. Köszönöm szépen az államtitkár úrnak és a tisztelt bizottságnak is.

Az egyebeket megbeszéltük. Szerdán, 10 órakor találkozunk. A bizottsági ülést bezárom. Viszontlátásra!

(Az ülés befejezésének időpontja: 12 óra 25 perc.)

   

Gy. Németh Erzsébet
elnök

Jegyzőkönyvvezető: Horváth Éva Szilvia