ÖTB-37/2008.

(ÖTB-88/2006-2010.)

 

 

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Önkormányzati és területfejlesztési bizottságának
2008. december 8-án, hétfőn, 15.00 órakor
a Parlament főemelet 61. számú tanácstermében
megtartott üléséről


Tartalomjegyzék

Elnöki megnyitó*

A közigazgatási hivatalokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz (T/6982. szám) érkezett módosító javaslatok megvitatása*

Kérdések, észrevételek*

Döntés a módosító javaslatról*

Egyebek*


Napirendi javaslat

  1. A közigazgatási hivatalokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (T/6982. szám)
  2. (Az Önkormányzati és területfejlesztési bizottság önálló indítványa)

    (Módosító javaslatok megvitatása)

    (Előterjesztőként)

  3. Egyebek

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Gy. Németh Erzsébet (MSZP, a bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán (Fidesz), a bizottság alelnöke
Dr. Buzás Péter (MSZP)
Ecsődi László (MSZP)
Hajdu László (MSZP)
Dr. Lamperth Mónika (MSZP)
Molnár Gyula (MSZP)
Papp József (MSZP)
Pál Tibor (MSZP)
Sós Tamás (MSZP)
Dr. Steiner Pál (MSZP)
Warvasovszky Tihamér (MSZP)

Bebes István (Fidesz)

Dr. Bóka István (Fidesz)

Erdős Norbert (Fidesz)

Horváth István (Fidesz)

Meggyes Tamás (Fidesz)

Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)

Tasó László (Fidesz)

Dr. Tilki Attila (Fidesz)

Vígh László (Fidesz)

Gulyás József (SZDSZ)

Nógrádi László (KDNP)

Helyettesítési megbízást adott

Szabó György (MSZP) Warvasovszky Tihamérnak (MSZP)

Balogh József (MSZP) Gy. Németh Erzsébetnek (MSZP)

Dr. Steiner Pál (MSZP) megérkezéséig Pál Tibornak (MSZP)

Dr. Mester László (MSZP) Hajdu Lászlónak (MSZP)

Dr. Buzás Péter (MSZP) távozása után Papp Józsefnek (MSZP)

Meghívottak részéről

Megjelent

Jauernik István államtitkár, Önkormányzati Minisztérium

Dr. Zöld Nagy Viktória főosztályvezető, Önkormányzati Minisztérium


(Az ülés kezdetének időpontja: 15 óra 5 perc.)

Elnöki megnyitó

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Tisztelt Érdeklődők! Megnyitom az önkormányzati és területfejlesztési bizottság rapid módon összehívott bizottsági ülését.

A közigazgatási hivatalokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/6982. számú törvényjavaslatról, illetve az ahhoz érkezett módosító javaslatokról kell tárgyalnunk. Erre a napirendre tennék javaslatot a tisztelt bizottságnak. A napirendre vétellel kapcsolatban van-e valakinek észrevétele? (Nincs jelzés.)

Miután nincs, javasolom, hogy szavazzunk. Ki ért egyet azzal, hogy az önkormányzati és területfejlesztési bizottság a mai ülésén a közigazgatási hivatalokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló T/6982. számú törvényjavaslathoz érkezett módosító indítványokat megtárgyalja?. (Szavazás.) (Mindenki jelez.) Egyhangú, köszönöm szépen.

A közigazgatási hivatalokkal összefüggő egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslathoz (T/6982. szám) érkezett módosító javaslatok megvitatása

Két darab módosító javaslat érkezett a mai napirendünkhöz. Szeretném megkérdezni a módosító javaslatokat tevők képviseletében Ódor képviselő urat, van-e valami hozzáfűzni valója, mert itt többen átolvastuk mindkét módosító javaslatot, és nagyon egyformának tűnnek.

Öné a szó.

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Igen, azonos szöveggel, de két példányban került beadásra, de nem azzal, hogyha az egyiket elutasítják, akkor még a másikra is legyen mód, természetesen ezt is mondhatnánk. Tehát ugyanarról a módosító javaslatról van szó, az egyiket ilyen értelemben akár vissza is vonhatnánk, és maradna egy javaslat napirendi tárgyalása.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tehát akkor értelemszerűen a 3. sorszámút vonják vissza, és a 2. sorszámúról tárgyalnánk, hogyha lehet ilyen javaslatot tenni.

Kérdezem a módosító javaslatról a bizottság tagjainak a véleményét, észrevételeit. Alelnök úr, parancsoljon!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Kérdezni szeretnék. Melyik az 1. számú?

ELNÖK: (Tanácskozás.) A titkár úr elmondta, hogy a Házszabálytól való eltérés volt az 1. számú, mielőtt kiderült, hogy a 2. számúról tárgyalunk. Tehát ez az egy módosító javaslat fekszik a tisztelt bizottság előtt.

Kérdezem a képviselők véleményét, észrevételeiket. Nógrádi képviselő úr, parancsoljon!

Kérdések, észrevételek

NÓGRÁDI LÁSZLÓ (KDNP): Köszönöm. Tisztelt Bizottság! Én a kereszténydemokrata frakcióból jövök, ahol felhatalmaztak annak a közlésére, hogyha ezt a módosítót nem szavazzuk meg, akkor nem lesz törvény, a törvényt sem tudjuk megszavazni. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. További észrevétel, vélemény van-e? (Nincs jelzés.)

Amennyiben nincs, kérdezem a kormány, illetve a tárca álláspontját a módosító indítványról.

DR. ZÖLD NAGY VIKTÓRIA (Önkormányzati Minisztérium): Tárcaálláspontot tudok mondani: a tárca nem támogatja.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Szavazni fogunk a módosító indítványról. Kérdezem, ki az, aki egyetért... (Jelzésre:) Elnézést, parancsoljon!

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Mint az egyik módosító javaslatot beadó, lehetne-e a tárca állásfoglalásáról két mondatot kérdezni. Mi miatt nem tudják támogatni? Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Öné a szó.

DR. ZÖLD NAGY VIKTÓRIA (Önkormányzati Minisztérium): A tárcaálláspont kialakítására rendkívül rövid idő állt rendelkezésre. Tehát éppen azért, mert nincs kormányálláspont, a tárca annak az ismeretében hozta meg ezt a döntését, hogy véleményünk szerint az eredeti módosító javaslat ugyanúgy megfelel az alkotmánybírósági döntések kritériumainak, és a tárca ezt az alternatívát támogatja. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérdezem, szavazhatunk-e, vagy kíván-e bárki hozzászólni? (Jelzésre:) Ódor képviselő úré a szó.

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen. A javaslattételre Hargitai képviselőtársammal együtt azért gondoltunk, mert ez a jelenleginél, a kormány által képviselt gondolatnál több megyére, valamint a fővárosra és megyére kiterjedő, tehát itt Budapesttel kapcsolatos. A több megyére kiterjedő illetékesség megállapítása gyakorlatilag az, ami ma van, amikor azt mondjuk, hogy regionális szintű. Tehát mi ezért gondoljuk azt, az indokolásunkba is ezért írtuk ezt a mondatot, hogyha ez szerepel a törvényjavaslatban, akkor megint csak nem tudunk megfelelni az alkotmánybírósági határozatnak. Ezért szeretnénk kérni képviselőtársaink támogatását.

Ne jussunk megint oda, hogy van egy törvény, amit elfogad a parlament, és kiderül, hogy az alapgondolatában mégis csak más, mint amit az Alkotmánybíróság meghatározott. Ezért szeretnénk itt is és a parlamentben is a képviselőtársak támogatását kérni a javaslathoz. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. (Jelzésre:) Kovács alelnök úré a szó.

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): A tárca álláspontját meghallgatva merült fel bennem az a kérdés, hogy a törvényességi ellenőrzést akkor milyen formában fogják majd ellátni, hiszen ez a törvényben szerepel, és az Alkotmánybíróság döntésében is az szerepel, hogy ennek ilyen módon ellátásra kell kerülnie.

Ha ezt nem támogatja a kormány, és mondjuk nem születik meg a törvény, mint ahogyan Nógrádi képviselő úr is mondta, akkor ennek a következményeivel számolt-e a kormány?

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Jelzésre:) Parancsoljon!

DR. ZÖLD NAGY VIKTÓRIA (Önkormányzati Minisztérium): Igen, a törvényességi ellenőrzési jogkört az alkotmány a kormány feladatkörébe utalja, tehát igen, számolunk ezzel a lehetőséggel is, de erre vonatkozóan a végrehajtás tekintetében csak akkor lehet kormányálláspontot kialakítani, ha ismerjük azt, hogy milyen törvényi szabályozás születik. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Jelzésre:) Alelnök úr!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Jól értettem-e: innentől kezdve a törvényességi ellenőrzést az önkormányzatok, illetve a többcélú kistérségi társulások felett ténylegesen a kormány fogja végezni, ha nincs más felhatalmazó rendelkezés más szervezet vonatkozásában?

(Jauernik István államtitkár megérkezik.)

ELNÖK: Köszönöm. Köszöntjük az államtitkár urat a bizottsági ülésen.

Kérdezem, a tárca kíván-e erre reagálni? Nyilván nem az államtitkár úr, mivel most érkezett. (Dr. Zöld Nagy Viktória nemleges jelzése.)

(Jelzésre:) Molnár képviselő úr, parancsoljon!

MOLNÁR GYULA (MSZP): Köszönöm szépen. Igazából nem szeretnék ebbe a vitába beleszólni új tagként, de szerintem ez nagyon súlyos félremagyarázása lenne annak, amit a hölgy itt mondott a tárca álláspontjával kapcsolatban. Szeretnék visszatérni: az Alkotmánybíróság azt tekintette alkotmánysértőnek, hogy a kormányrendeletben változtattak meg valamit. A parlament kétharmados törvény esetében hozhat olyan döntést, hogy több megyére kiterjedően végzi a közigazgatási ellenőrzést, ebben semmilyen alkotmányellenesség nincs, ezt mondta el - szerintem nagyon helyesen - a kormány képviseletében a hölgy, amit hallottunk.

Az, amit önök itt beterjesztettek, nyilvánvalóan egy teljesen más koncepció, amelyik ellentétes az eddigi megállapodásokkal, de akkor ezt fel kell vállalni, és nem kell kicsavarni a szavakat, hogy akkor hol lesz a törvényességi felügyelet. Ugyanakkora felelőssége van ebből a szempontból a kétharmados törvény esetében mind a két oldalnak, tehát nem lehet az egyik oldal felelősségévé tenni azt, hogy csak az a kompromisszum, amikor engedünk. Ha előáll az a helyzet, hogy most sem tud a parlament kétharmados döntést hozni ebben az ügyben, akkor a kormánynak nyilvánvalóan van dolga azzal, hogy ezt feloldja, de nem az, hogy ettől kezdve a kormány felügyeli az önkormányzatokat. Szerintem ez a helyzet nem áll elő.

Szerencsés lenne, ha az ötpárti megállapodás szelleméhez vissza tudnánk térni, és tudnánk egy kompromisszumos megállapodást kötni. Ha ma ezt nem tudjuk megtenni, akkor nyilvánvalóan az ex lex állapot jó néhány hétig, hónapig fenn fog maradni.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Szeretném a vitát visszaterelni abba a mederbe, amiről az előző bizottsági ülésen beszéltünk. Én a szerdai bizottsági ülésünk után láttam arra lehetőséget, most is látok rá lehetőséget, úgy, ahogyan Molnár képviselő úr mondta, hogy ebben ma szülessen törvény az Országgyűlésben, és ne maradjon fenn ez az állapot, amit az Alkotmánybíróság döntése hozott. (Jelzésre:) Kovács alelnök úr!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Molnár Gyula képviselőtársam tévedésben van: nem tudok ötpárti megegyezésről, nem tudom, a képviselő úr ezt honnan veszi. Ez az egyik.

A másik pedig az, hogy egyébként miért most van a jogszabálytervezet előttünk. Erről csak nem az ellenzék tehet! Ha jól emlékszem, volt korábban egy határidő, elmulasztásra került, majd ismét egy oldalcsavarral sikerült az Alkotmánybíróság elé vinni ezt a jogszabályt. Lett volna egyébként alkalom a törvényjavaslat beterjesztésére. Nehogy már úgy tűnjék, hogy az ellenzék miatt tartunk itt ennél a törvénynél! Szerintem ez a dolog teljes félremagyarázása.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Visszatérhetünk a módosító indítványhoz. (Jelzésre:) Nógrádi képviselő úr!

NÓGRÁDI LÁSZLÓ (KDNP): Én csak válaszolni szeretnék képviselőtársamnak. Nincs szó köntörfalazásról. Amikor a határozott frakcióvéleményt mondtam, azt azért mondtam, mert az a véleményünk, hogy a törvénynek azzal a mondatával értünk egyet, hogy a közigazgatási hivatalok illetékessége a főváros és a megyék közigazgatási területéhez tartozik. Mi ezzel értünk egyet, és nem akarjuk ezt regionális szintre emelni. Konkrétan erről van szó. Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A kormánynak van-e még bármilyen hozzátenni valója? (Nincs jelzés.) (Jelzésre:) Alelnök úr, parancsoljon!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Elnézést, volt egy kérdés, az államtitkár akkor jött be, és nem került sor arra, hogy a választ megkaphassuk. A kérdés úgy hangzott el, hogy jól értelmezzük-e a kormány képviseletében eljáró köztisztviselő mondatait, mely szerint innentől kezdve az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését a kormány fogja ellátni, mert a jelen helyzetben egyéb szerv nincs felhatalmazva.

ELNÖK: (Jelzésre:) Államtitkár úr, parancsoljon!

JAUERNIK ISTVÁN államtitkár (Önkormányzati Minisztérium): Szerintem ez egy helyes értelmezés, de valamennyien látjuk, hogy ez egy látszat dolog, tehát nem valós feladatellátás. Azt gondolom, a parlament felelőssége az, hogy most már olyan megoldást, olyan kétharmados törvényt hozzon, ami megnyugtatóan rendezi ezt a kérdést. Ez nem lesz megnyugtató megoldás, mert nem lesz valós törvényességi ellenőrzés, hogyha arra kerülne a sor.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Jelzésre:) Ódor képviselő úr!

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök asszony. Tulajdonképpen ezen a rövid szakaszon van vita, ami azt mondja, hogy több megyére, valamint a főváros és megyére kiterjedő illetékesség megállapítása esetén. Ez az, amin vitatkozunk. Értjük mindannyian, hogy mit gondolunk. Az a mondat, hogy a közigazgatási hivatalok illetékessége a fővárosi, a megyei közigazgatási területhez igazodik, teljesen kifejezi azt, hogy milyen területen és milyen feladattal kell ezt a dolgot elvégezni. Innentől kezdve mi, megyei közgyűlési elnökök azt mondjuk, hogy ez működő rendszer volt, az átalakítást nem mi kezdeményeztük, hanem a kormány, és láthatóan kétszer nem értette meg az Alkotmánybíróság véleményét.

Most itt van egy újabb lehetőség, meg tudjuk szavazni a törvényt, amikor azt mondjuk, hogy a közigazgatási hivatalok illetékessége a főváros és a megyék közigazgatási területéhez igazodik. Ha ezt leírjuk, akkor szerintem az Alkotmánybíróság határozatában foglaltaknak megfelelően tudunk dönteni, és megvan az, hogy milyen területen, mely közigazgatási hivatalok fogják végezni a fejlesztési tanácsok, az önkormányzatok törvényességi ellenőrzését, tehát működik az egész. Most azért behozni ezt a gondolatot, hogy most ne lehessen a törvényt elfogadni, és mégis csak maradjon az, ami van, csak éppen másképp hívjuk a gyereket, innentől kezdve a felelősség kérdésének a felvetésénél csak azt kell mondani, hogy tessenek szívesek abban a minimumban gondolkodni mind a két oldalon, ami valamilyen szinten megfelel az alkotmánybírósági határozatnak. Ha ebben a kiterjesztés van, akkor igen, tudjuk, hogy nem lehet a kormányhatározatban, ha meg nem lehet a kormányhatározatban, akkor pedig olyan parlamenti döntés kell, amit mindenki el tud fogadni, mert a kétharmadosnál arra is törekedni kell, hogy a másik fél is el tudja fogadni. Tehát láthatóan róka fogta csuka állapotba lavírozták be ezt az egész ügyet szűk két esztendővel ezelőtt, arról már ne is beszéljünk, hogy december 23-a volt a megjelenése. Az egész egy elhibázott lépés volt.

Most van rá mód, és ez a javaslat megadja a módot, hogy visszaállítsunk egy rendben lévő, addig működő rendszert. Ha ma ez itt nem történik meg, akkor - legalább is a közgyűlési elnök kollégáim nevében azt tudom mondani - mi nem tudjuk ezt a törvényjavaslatot támogatni, és majd meglátjuk, hány igen szavazat lesz. Köszönöm szépen, elnök asszony.

ELNÖK: Köszönöm szépen. (Jelzésre:) Államtitkár úr, parancsoljon!

JAUERNIK ISTVÁN államtitkár (Önkormányzati Minisztérium): Több olyan dolog elhangzott, amelyek minimum pontosításra szorulnak. Az, hogy volt-e próbálkozás vagy nem, és a kormány mit tett: tavaly ilyenkor a Fidesz is megszavazta azt a kétharmados módosító javaslatot, ami az egyes önkormányzati törvényeket módosította volna. A módosítónál a közigazgatási hivatalra vonatkozó szabályt megszavazta a Fidesz, majd a végszavazásnál az egészet elvetette. Ezt követően ez évben a tavaszi ülésszak második felében többször próbálkozott a szocialista frakció, hogy a Kósa-Répássy-féle indítványt vegyük napirendre, és szavazzuk meg. A Fidesz átdolgozásra visszavonta, majd nem tett le az asztalra átdolgozott javaslatot. Most - a képviselő úr pontosan tudja, mert többször tárgyaltuk - olyan megoldást próbáltunk letenni az asztalra, amiben benne van a Fidesz kérése is, és benne van az MSZP kérése is.

Most elég furcsa lenne, ha önök kivennék egy módosítóval azt, amit az MSZP kért, és benne maradnának azok a módosítók, amit önök kértek. Úgy gondolom, ha valaki nem próbálkozik, ez tipikusan az a dolog, hogy hogyan gondolják, amit önök kértek, azt mi mind megszavazzuk, amit pedig mi kértünk, azt egy módosítóval vegyük ki.

Ennek a módosítónak a megszavazása szóba sem jöhet a mai napon, de van még egy hetünk arra, hogy még egyszer nekirugaszkodjunk, próbáljuk megbeszélni. Amit Répássy úr többször elmondott, ez egy olyan javaslat, a bizottság módosító javaslata, ami előttünk van, ami a mindenkori kormánynak megadja a mozgásteret a kormányzati szervek szervezésére. Azt gondolom, nem sérül az önkormányzatok joga, ha ezt elfogadnánk. Az semmiképpen nem lenne szerencsés dolog, ha Magyarországon nem lenne az önkormányzatoknak törvényességi ellenőrzése, vagy csak látszat lenne. Ebben mindnyájunknak megvan a szerepünk.

Egy dolgot nem tudok elfogadni, azt, hogy itt a kormány vagy a kormánypárt nem tett semmit. Amit felsoroltam, szerintem éppen elég szándékot mutat, ez egyértelmű. Nem kevés dolgot kap a másik oldal is ahhoz, hogyha ezt a parlament elszavazná.

Tehát a módosító javaslatot semmiképpen sem lehet ebben a formában támogatni. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm szépen. A végén engedjenek meg nekem annyit, hogy a pontosság kedvéért elmondjam: ebben ötpárti egyeztetés volt, nagyon helyesen mondta Molnár képviselőtársam, hogy ebben több körben ötpárti egyeztetés volt, noha megállapodás - ebben viszont igaza van az alelnök úrnak - nem született.

Döntés a módosító javaslatról

Azt gondolom, minden érv, ellenérv itt van az asztalon, mindenki érzi a saját felelősségét. Arra kérem a tisztelt bizottságot, hogy döntsünk. Ki az, aki támogatja Ódor képviselő úr és képviselőtársa, Hargitai képviselő úr módosító javaslatát? Aki ezzel egyetért, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Tizenegy igen szavazat. Ki az, aki nem ért egyet? Tizennégy nem szavazat. Megállapítom, hogy a bizottság a módosító javaslatot nem támogatta.

Egyebek

Van-e bárkinek bejelenteni valója? (Nincs jelzés.) Tehát szerdán a bizottsági ülésen találkozunk. Köszönöm szépen a megjelenésüket, mai bizottsági ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 15 óra 25 perc.)

Gy. Németh Erzsébet

a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Gálné Videk Györgyi