ÖTB-37/2009.
ÖTB-126/2006-2010.

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Önkormányzati és területfejlesztési bizottságának
2009. december 14-én, hétfőn, 11 óra 33 perckor
a Képviselői Irodaház I. emelet II. számú tanácstermében
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Elnöki bevezető, a napirend elfogadása *

Az ifjúsággal kapcsolatos egyes közfeladatokról szóló törvényjavaslat (T/11436. szám) (Dr. Varga László, Török Zsolt, Winkfein Csaba és Dr. Szabóné Müller Timea (MSZP) képviselők önálló indítványa) (Általános vita) *

Török Zsolt előterjesztése *

Rauh Edit kiegészítése *

Vélemények, reflexiók *

Döntés az általános vitára való alkalmasságról *

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/11462. szám) (Gy. Németh Erzsébet, Göndör István, Gyárfás Ildikó, Kovács Tibor, Pál Béla, Papp József és Dr. Tóth József (MSZP) képviselők önálló indítványa) *

Gy. Németh Erzsébet előterjesztése *

Dr. Barabás Zoltán kiegészítése *

Kérdések, vélemények *

Vélemények, észrevételek *

Döntés a tárgysorozatba-vételről és az általános vitára való alkalmasságról *

Az anyakönyvi eljárásról szóló törvényjavaslat (T/11207. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása) *

Egyebek *

 



Napirendi javaslat

  1. Az ifjúsággal kapcsolatos egyes közfeladatokról szóló törvényjavaslat (T/11436. szám) (Dr. Varga László, Török Zsolt, Winkfein Csaba és Dr. Szabóné Müller Timea (MSZP) képviselők önálló indítványa)
  2. (Általános vita)

  3. Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita:
  4. A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/11462. szám)

    (Gy. Németh Erzsébet, Göndör István, Gyárfás Ildikó, Kovács Tibor, Pál Béla, Papp József és Dr. Tóth József (MSZP) képviselők önálló indítványa)

  5. Az anyakönyvi eljárásról szóló törvényjavaslat (T/11207. szám)
  6. (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

  7. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Gy. Németh Erzsébet (MSZP), a bizottság elnöke

Dr. Kovács Zoltán (Fidesz), a bizottság alelnöke
Balogh József (MSZP), a bizottság alelnöke
Szabó György (MSZP), a bizottság alelnöke
Dr. Buzás Péter (MSZP)
Hajdu László (MSZP)
Molnár Gyula (MSZP)
Papp József (MSZP)
Pál Tibor (MSZP)
Sós Tamás (MSZP)
Dr. Bácskai János (Fidesz)
Bebes István (Fidesz)
Dr. Bóka István (Fidesz)
Erdős Norbert (Fidesz)
Horváth István (Fidesz)
Dr. Tilki Attila (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Ecsődi László (MSZP) dr. Buzás Péternek (MSZP)
Dr. Lamperth Mónika (MSZP) Szabó Györgynek (MSZP)
Dr. Mester László (MSZP) Molnár Gyulának (MSZP)
Papp József (MSZP) megérkezéséig Balogh Józsefnek (MSZP)
Dr. Steiner Pál (MSZP) Hajdu Lászlónak (MSZP)
Warvasovszky Tihamér (MSZP) Pál Tibornak (MSZP)
Kósa Lajos (Fidesz) Erdős Norbertnek (Fidesz)
Meggyes Tamás (Fidesz) dr. Bácskai Jánosnak (Fidesz)
Dr. Ódor Ferenc (Fidesz) dr. Kovács Zoltánnak (Fidesz)
Tasó László (Fidesz) dr. Tilki Attilának (Fidesz)
Vigh László (Fidesz) Horváth Istvánnak (Fidesz)
Geberle Erzsébet (SZDSZ) Gy. Németh Erzsébetnek (MSZP)

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Török Zsolt országgyűlési képviselő (MSZP)
Rauh Edit szakállamtitkár (Szociális és Munkaügyi Minisztérium)
Dr. Barabás Zoltán főosztályvezető-helyettes (Önkormányzati Minisztérium)
Dr. Szabó Krisztián főosztályvezető (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 11 óra 33 perc.)

Elnöki bevezető, a napirend elfogadása

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok! Köszöntök mindenkit az Önkormányzati és területfejlesztési bizottság mai ülésén.

A napirendi javaslatot írásban megkapták képviselőtársaim. Kérdezem, hogy ezzel kapcsolatban van-e bárkinek hozzászólása, véleménye. (Senki sem jelentkezik.)

Ha nincs, akkor kérdezem a bizottságot, hogy elfogadjuk-e a mai napirendi javaslatot. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) Egyhangú. Köszönöm szépen.

Az ifjúsággal kapcsolatos egyes közfeladatokról szóló törvényjavaslat (T/11436. szám) (Dr. Varga László, Török Zsolt, Winkfein Csaba és Dr. Szabóné Müller Timea (MSZP) képviselők önálló indítványa) (Általános vita)

Rátérünk az első napirendi pontra, az ifjúsággal kapcsolatos egyes közfeladatokról szóló T/11436. számú törvényjavaslatra, dr. Varga László, Török Zsolt, Winkfein Csaba és dr. Szabóné Müller Timea MSZP-s képviselők önálló indítványára. Az általános vitára való alkalmasságról fogunk dönteni.

Kérem az előterjesztő képviseletében Török Zsoltot az asztalhoz, és a minisztérium részéről Rauh Edit szakállamtitkár asszonyt.

Át is adom a szót az előterjesztők képviselőjének. Parancsoljon!

Török Zsolt előterjesztése

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Rögtön az elején szeretném leszögezni, hogy nem szeretnénk idegen tollakkal ékeskedni, nem elsősorban saját szellemi termékről van szó. A bizottság tagjai közül is bizonyára vannak olyanok, akik meg tudják erősíteni, hogy hosszabb egyeztetési folyamat előzte meg ennek a törvénytervezetnek a benyújtását. Parlamenti pártok ifjúsági szervezeteivel is próbáltunk zöld ágra vergődni, illetve az ifjúsági szakmában tevékenykedő civil szervezetek keresték meg a parlamenti pártok képviselőit az ügyben, hogy alkosson a Magyar Országgyűlés törvényt az ifjúságról.

Jól illeszkedik ez abba a sorba, ami azt mutatja, hogy ifjúságkutatásra került sor Magyarországon több alkalommal, ezt követően elfogadtunk, ha jól emlékszem, teljesen egyhangú szavazással a nemzeti ifjúsági stratégiát, most pedig egy ifjúsági törvény megalkotásához kérjük az Országgyűlés támogatását. A törvénytervezetet bizonyára olvasták, ez alapvetően a feladatokat foglalja össze, az Országgyűlés, a kormány és az önkormányzatok feladatait. Ez utóbbi miatt vagyunk most ezen bizottság előtt.

Elsősorban a hatálybaléptetés miatt fontos még megemlíteni azt, hogy ez 2011. január 1-jével lépne hatályba, illetve ezt követően külön törvényben kellene még rendelkezni arról, hogy esetleg a későbbiekben létrehozza-e az Országgyűlés az ifjúsági ügyekért felelős országgyűlési biztos intézményét.

A feladatok közül az Országgyűlésnek inkább feladatkijelölő, átfogó tevékenységet nevez meg a törvénytervezet, a kormánynak már operatívabb, illetve a finanszírozást biztosító, üzemeltető feladatokat is megjelöl, és természetesen az ifjúsági ügyekért felelős miniszternek is inkább az operatív feladatok kijelölésével kapcsolatban rendelkezik több ponton a törvénytervezet.

A törvény önkormányzatokat érintő része fontos elemeket hoz be, hiszen az önkormányzati törvény mintegy két és fél sor erejéig foglalkozik gyermek- és ifjúsági ügyekkel, aminek kapcsán az Ötv. azt mondja ki, hogy az önkormányzatoknak feladatuk a gyermek- és ifjúsági ügyekkel való foglalkozás. Az általunk benyújtott törvénytervezet ezt bontja ki részleteiben, hogy milyen feladatokat kellene ellátni.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak, és kérem, hogy támogassák az általános vitára való alkalmasságot.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Szakállamtitkár asszonyé a szó.

Rauh Edit kiegészítése

RAUH EDIT szakállamtitkár (Szociális és Munkaügyi Minisztérium): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Szeretném önöket tájékoztatni arról, hogy kormányzati álláspont ebben a kérdésben nincsen, hiszen nem az államigazgatás keretein belül lett előkészítve a törvényjavaslat.

Tárcavéleményként annyit szeretnék hozzátenni, hogy érdemes lenne a közfeladatokat tekintve végiggondolni ennek a költségvetési hátterét, valamint, ahogy a képviselő úr is utalt erre, a közelmúltban elfogadott országgyűlési stratégiákban foglaltakkal ugyanúgy érdemes lenne megvizsgálni az összhangot.

Köszönöm szépen.

Vélemények, reflexiók

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottság tagjaié a szó. Először a kérdések következnek. (Senki sem jelentkezik.) Ha kérdések nincsenek, akkor az észrevételek következnek. (Jelzésre:) Parancsoljon, Kovács alelnök úr!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz), a bizottság alelnöke: Tisztelt Bizottság! Alapvetően a kérdéseknél feltehettem volna a következő mondatot: miért pont most? Gyakorlatilag a parlament, információink szerint, még két alkalommal ülésezik február hónapban. Mit csináltak eddig azok az előterjesztők, akik ezt most hihetetlenül fontosnak tartják beterjeszteni?

Ebből én azt látom, hogy ez egy politikai propaganda céljából benyújtott törvényjavaslat, amivel kapcsolatban aztán el lehet mondani, hogy kérem, mi foglalkoztunk az ifjúságpolitikával, hiszen benyújtottunk egy törvényjavaslatot, de hát sajnos ez nem futott végig a parlament rendszerén, és ezzel letudtuk a feladatot.

A másik, ami talán a politikai hozzászóláson kívül gyakorlati kérdés, amire a szakállamtitkár asszony is részben utalt, hogy ennek a költségvetési vonzata sehol nem szerepel. Ha ez ennyire fontos egyébként, akkor a költségvetés benyújtott tervezetében, majd az elfogadott költségvetésben valahol ennek meg kellett volna jeleníteni azokat a költségvetési forrásait, ami mind helyi önkormányzati szinten, mind pedig állami szinten nem egy látszattörvényhozást biztosítana, hanem ténylegesen forrásokat biztosítana ehhez a törvényjavaslathoz.

Ráadásul gyakorlatilag egy strukturális változtatást is létre kíván hozni, és tulajdonképpen mint jogász mondom, hogy ilyen megfoghatatlan gumifogalmak szerepelnek a törvényjavaslatban, amit aztán, ha akarom, így értelmezek, ha akarom, úgy értelmezek. A feladat meg a cél, hogy legyen egy helyes és fontos ifjúságpolitika - nevezzük most ilyen formán ezt a kérdéskört -, az jó lenne, de mi úgy látjuk, hogy nem ebben a formában. Láttunk már egyébként erre rossz példát is, ifjúságpolitikai szerveződés révén, ma éppen néhány vezetője büntetőeljárás hatálya alatt áll. Nem lenne jó, ha ez így lenne.

Lehet, hogy ez ebből egy oldallépést, kilépést jelentene, de nem látjuk a végleges és helyes megoldást, ezért mi gyakorlatilag a célt fontosnak tartjuk, de a megoldást nem tartjuk igazán jónak, ezért a tárgysorozatba-vételt nem támogatjuk.

ELNÖK: Köszönöm szépen. További hozzászólás, észrevétel? (Jelzésre:) Sós képviselő úr!

SÓS TAMÁS (MSZP): Kovács úrral ellentétben én azt gondolom, hogy pont azzal, amit ő állít, támasztanám alá, hogy szükség van erre, hiszen úgy gondolom, hogy itt elhangzott, hogy ennek van egy előzménye, azt folytatni kellene, és úgy gondolom, hogy ezek a feladatok most is elvégezhetőek. Tehát én mindenképpen támogatandónak tartom.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tilki képviselő úr!

DR. TILKI ATTILA (Fidesz): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Bizottság! Én viszont úgy gondolom, hogy ez egy hiánypótlás akar lenni, amit a szocialista kormány elmulasztott; most néhány képviselő megpróbál egy törvényjavaslatot beadni, ami önkormányzati szemmel mindenképpen aggályos, hiszen olyan hatásköröket telepít az önkormányzatokra, amelyek egyrészt pluszhatáskörök lesznek, természetesen fedezet nélkül, másrészt pedig, ahogy alelnök úr is elmondta, a fogalmakat egyáltalán nem tisztázza pontosan. Ez egy tűzoltóakció, az elhibázott négyéves ifjúságpolitikára egyfajta szocialista válasz akar lenni.

Döntés az általános vitára való alkalmasságról

ELNÖK: Köszönöm szépen. További hozzászólás? (Senki sem jelentkezik.) Ha nincs, akkor kérdezem a tisztelt bizottságot, hogy ki az, aki támogatja az ifjúsággal kapcsolatos egyes közfeladatokról szóló T/11436. számú törvényjavaslat általános vitára való alkalmasságát. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 15 igen. Ki az, aki nem ért egyet? (Szavazás.) 12 nem. A bizottság tehát általános vitára alkalmasnak találta ezt a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen a megjelenést és a részvételt.

Döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita: A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat (T/11462. szám) (Gy. Németh Erzsébet, Göndör István, Gyárfás Ildikó, Kovács Tibor, Pál Béla, Papp József és Dr. Tóth József (MSZP) képviselők önálló indítványa)

Áttérünk a második napirendi pontra: döntés képviselői önálló indítvány tárgysorozatba-vételéről, általános vita alapján. Mivel én lennék az előterjesztő, ezért átadom az ülés vezetését Szabó alelnök úrnak.

(Az ülés vezetését Szabó György, a bizottság alelnöke veszi át.)

SZABÓ GYÖRGY (MSZP), a bizottság alelnöke, a továbbiakban ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Második napirendi pontként a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről, és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat tárgysorozatba-vételéről, illetve általános vitára való alkalmasságáról döntünk. Az előterjesztő, mint ahogy elhangzott, az elnök asszony, illetve képviselőtársai - hadd ne soroljam fel őket, ezt írásban megkapták a tisztelt bizottsági tagok.

Vissza is adnám a szót az elnök asszonynak.

Gy. Németh Erzsébet előterjesztése

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Nem szeretném részletesen indokolni. Azt gondolom, hogy a törvényjavaslat módosításának indoklásából kiderül, hogy egy olyan joghézagot szeretnénk pótolni ezzel a törvénymódosítással, ami arról szól, hogy ha önfeloszlatással szűnik meg a képviselő-testület, illetve a polgármester mandátuma, amennyiben egyébként a törvényi feltételeknek megfelel a polgármester, akkor mégiscsak igénybe tudja venni azt az öregségi nyugdíjat, illetve a közszolgálati járadékot, amire egyébként jogosult lenne, ha nem önfeloszlatással szűnne meg az ő mandátuma. Erre tenne a törvényjavaslat egy kísérletet, hogy ezt jogszerűen rendezni lehessen.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azt javaslom, a vita előtt hallgassuk meg az Önkormányzati Minisztérium álláspontját.

Dr. Barabás Zoltán főosztályvezető-helyettes úrnak adom meg a szót.

Dr. Barabás Zoltán kiegészítése

DR. BARABÁS ZOLTÁN (Önkormányzati Minisztérium): Köszönöm a szót, alelnök úr. Tisztelt Bizottság! Tisztelt Elnök Asszony! Kormányzati álláspontot szintén nem tudok képviselni, azonban az Önkormányzati Minisztérium álláspontja szerint az önálló indítvány támogatható. (Papp József megérkezik az ülésre.)

Kérdések, vélemények

ELNÖK: Köszönöm szépen. A bizottsági tagoktól kérdezem, van-e kérdésük. (Jelzésre:) Alelnök úr!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz), a bizottság alelnöke: Szeretném megkérdezni, hogy van-e arról statisztika - hadd használjam ezt a szót -, hogy hány polgármestert érint, vagy a korábbi években hány polgármestert érintett ez a megcélozni kívánt indítvány.

ELNÖK: Nem tudom, hogy a főosztályvezető-helyettes úr tud-e erre válaszolni. (Dr. Kovács Zoltán: Az előterjesztők...) Csak gyanítom, hogy az előterjesztőknek nincs ilyen statisztikája. (Dr. Kovács Zoltán: Valamiért született ez a javaslat, nyilván.)

Kérdezzük meg először Barabás urat, hátha ő tud erre válaszolni.

DR. BARABÁS ZOLTÁN (Önkormányzati Minisztérium): Becsléseink vannak, hiszen olyan adatgyűjtést a minisztérium ugye nem végez, ahol a polgármesterek nyugdíjba vonulási szándéka kideríthető lenne.

Általában azt tudom mondani, hogy az önfeloszlatás egy évben körülbelül 15-20 körül van. Ennek töredéke lehet az a kör, aki az egyéb nyugdíjazási feltételeknek megfelel. Az meg, hogy kinek van szándéka élni ezzel a lehetőséggel, nem mérhető fel. Tehát az én szakmai véleményem szerint mindenképpen évente tíz alatti lehet az a polgármesteri kör, akit ez a döntés érintett vagy érinthet.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Elnök asszony!

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP): Alelnök úrnak szeretném én is mondani, hogy pontos számot én sem tudok, körülbelül ez a becslés jutott el hozzám is, amit főosztályvezető-helyettes úr mondott.

Azt gondolom egyébként, hogy itt inkább arról van szó, hogy legyen jogilag rendezve minden olyan lehetőség, amikor a polgármesteri tisztség megszűnik. Tehát más egyéb megszűnésekről rendelkezik a törvény, erről nem rendelkezett, és azt gondolom, hogy úgy korrekt és egész ez a történet, ha itt az önfeloszlatás után is lehet azt tudni vagy lehet azt törvényben szabályozni - illetve nem lehet, hanem kell -, hogy akkor mi történik a polgármesterrel.

Köszönöm.

Vélemények, észrevételek

ELNÖK: Köszönöm szépen. Van-e észrevétel, vélemény? Szavazhatunk-e? (Dr. Kovács Zoltán jelentkezik.) Úgy látom, igen. Aki támogatja az előterjesztés tárgysorozatba-vételét, illetve általános vitá... (Dr. Kovács Zoltán tapsol.) Ja, alelnök úr! Bocsánat, nem láttam!

Kovács alelnök úr!

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz), a bizottság alelnöke: Tisztelt Bizottság! Ha Barabás úr szavait jól értettem, akkor olyan tizenöt körül van az évi önfeloszlatás, ennek töredéke az egyik szóhasználat szerint, a másik szóhasználat szerint pedig tíz alatti az ebben érintettek száma.

Igazából az egy kérdés, hogy ez is miért pont most, az utolsó pillanatban, a parlament őszi ülésszakának utolsó ülésén történik. Ha ez egy jogi probléma, és ez egy megoldatlan probléma - hát az önfeloszlatások januártól elindultak. Sőt a tavalyi esztendőben is voltak ilyenek. Felmerül a kérdés, hogy nem azért-e, mert a Szocialista Párthoz közel álló érintett polgármester, akinek a nyugdíjazását ilyen formán el kellene rendezni, ezért került elő ez a törvényjavaslat. Sokan azt mondják, hogy a parlament tekintélyét ennél mélyebbre már nem lehet rugdalni, de hát mondjuk, három-öt ember miatt sürgősséggel, meg különleges eljárásban egy törvényjavaslatot beterjeszteni az utolsó ülésnapon az őszi idényben - hogy futballnyelvet is használjak -, szerintem nem sportszerű.

Ez egy feles törvény. Tehát azt gondolom, hogy ha úgy gondolja a Szocialista Párt, hogy az általa ilyen módon dotálni kívánt polgármestereiket meg kívánják ezzel ajándékozni az önfeloszlatást követően, ám tegyék, de mi ebben az ilyen módon történő eljárásban nem kívánunk részt venni. Ezért a magunk részéről tartózkodunk. Ha egy önkormányzati törvénymódosításról vagy egy polgármesterek jogállásáról szóló általános, átfogó törvénymódosításról lenne szó, abban szívesen részt vennénk, de ennek egy kiragadott eleme szerintem méltatlan a parlamenthez, ráadásul innentől kezdve elindulhat az a törvényalkotási folyamat, amely különböző egyéni ügyeknek törvényalkotási szintre történő emelését hozza be a parlamentbe, ami egy teljesen nem kívánatos dolog.

Arról már nem is beszélek, hogy az indoklás egyébként arról szól, hogy a feloszlatás ugyanis a polgármester magatartásától független. Szerintem meg nem, mert van, amikor a polgármester magatartásától is függ a feloszlatás, amikor abszolút nem bír kiegyezni a polgármester a vele együtt dolgozni kívánó testülettel, nem veszi napirendre a testület javaslatait. Sajnálatos módon én részese voltam olyan parlamenti döntésnek, ahol azért kellett a parlamentnek feloszlatnia egyébként az önkormányzatot, mert huszonkétszer terjesztettek be napirendet, huszonkétszer nem fogadta el a testület. Tehát azt gondolom, hogy árnyaltabb maga az indoklás is, de ez egy részletkérdés az ügy lényegi részeit illetően.

ELNÖK: Elnök asszonyé a szó.

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP): Köszönöm szépen. Azt gondolom, hogy ez a törvényjavaslatból és a törvényjavaslat indoklásából is kiderül, hogy nem a ciklus hátralévő részére szeretnénk valamiféle megoldást találni, hiszen a törvény értelmében a feloszlatást most már ugye a 2010-es önkormányzati választások előtt nem lehet megtenni, tehát szó nincs arról, hogy előremenekülve majd esetleges önfeloszlatások után ilyen helyzetbe került polgármesterekről lenne szó.

Azt gondolom, alelnök úr, hogy volt itt, a bizottság előtt is és a tisztelt Ház előtt is több olyan javaslat, amiben még a KÖEF-fel is volt megállapodás, csak sajnos valamiért önök ebben a ciklusban nem voltak hajlandók az önkormányzatok egészét átfogóan érintő törvénymódosításokhoz kétharmadot adni.

Igen, úgy van, ahogy alelnök úr mondja, ez egy feles törvény, és én abban bízom, hogy a Szocialista Párt képviselői megfelelő támogatással ezt át fogják tudni vinni a parlamentben, és azt gondolom, hogy így legalább lehet ezt a kérdést rendezni. Persze lehet, hogy nem elegáns, hogy az utolsó ülésnapok egyikén kerül ez majd be a tisztelt Ház elé, de azt gondolom, hogy ezt meg lehet így szavazni, és el lehet fogadni.

Köszönöm.

Döntés a tárgysorozatba-vételről és az általános vitára való alkalmasságról

ELNÖK: Kíván-e még valaki szólni? (Senki sem jelentkezik.) Ha nem, akkor szavazunk. Aki egyetért a tárgysorozatba-vétellel, illetve az általános vitára való alkalmassággal, kérem, hogy kézfelemeléssel szíveskedjen jelezni! (Szavazás.) 15 igen. Ki nem ért egyet? (Szavazás.) 4 nem. Tartózkodás? (Szavazás.) 8 tartózkodás. A bizottság a tárgysorozatba-vételt, illetve az általános vitára való alkalmasságot támogatja. Köszönöm szépen. Köszönöm szépen Barabás úrnak, munkatársának, és egyben vissza is adom az ülés vezetését elnök asszonynak.

(Az ülés vezetését Gy. Németh Erzsébet, a bizottság elnöke veszi át.)

Az anyakönyvi eljárásról szóló törvényjavaslat (T/11207. szám) (A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatása)

GY. NÉMETH ERZSÉBET (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Köszönöm szépen, alelnök úr. Tisztelt Bizottság! Rátérünk a harmadik napirendi pontra, az anyakönyvi eljárásról szóló T/11207. számú törvényjavaslatra. A bizottság feladatkörébe tartozó kapcsolódó módosító javaslatok megvitatására kerül sor.

Köszöntöm az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium részéről dr. Szabó Krisztián főosztályvezető urat. Egy kapcsolódó módosító indítvány van, amiről döntenünk kell, Horváth képviselő úr jegyzi.

Kérdezem képviselő urat, kíván-e szólni a módosító javaslattal kapcsolatban. (Horváth István nemet int.) Nem. Köszönöm.

Kérdezem a tárca képviselőjét, támogatja-e a tárca ezt a módosító indítványt.

DR. SZABÓ KRISZTIÁN (Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Bizottság! A tárca, illetve a kormány a támogatott sorban nem támogatta a kapcsolódó módosító javaslatot.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Tisztelt Bizottság! Az előterjesztő nem támogatja. Kérdezem a bizottságot, a bizottság támogatja-e Horváth képviselő úr módosító indítványát. Aki igen, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.) 12 igen. Ki az, aki nem? (Senki sem jelentkezik.) Nincs ilyen. Ki az, aki tartózkodott? (Szavazás.) 15 tartózkodás. A bizottság nem támogatta. Köszönöm szépen a megjelenést.

Egyebek

Rátérünk a negyedik napirendi pontra, az Egyebek címszó alatt. Kérdezem, van-e valakinek bármilyen bejelentenivalója. (Senki sem jelentkezik.) Ha nincs, akkor most már nagy bátorsággal merem azt mondani, hogy ez volt az ez évi utolsó bizottsági ülésünk, mert a múltkor ugye kicsit előreszaladtam ebben a dologban. (Dr. Kovács Zoltán: Tatai-Tóth és Gy. Németh Erzsébet önálló törvényjavaslatai még jöhetnek! - Derültség.)

Mindenkinek kellemes ünnepeket és boldog új évet kívánok, és találkozunk jövőre. A bizottsági ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 55 perc.)

Gy. Németh Erzsébet
a bizottság elnöke

 

Szabó György
a bizottság alelnöke

Jegyzőkönyvvezető: Horváth Éva Szilvia