FVEB-11/2008.
(FVEB-22/2006-2010.)

Jegyzőkönyv*

az Országgyűlés Fogyasztóvédelmi eseti bizottságának
2008. november 20-án, csütörtökön, 10 óra 35 perckor
a Hiemer-házban (Székesfehérvár, Jókai u. 1-3.)
megtartott üléséről

 

Tartalomjegyzék

Napirendi javaslat *

Az ülés résztvevői *

A bizottság részéről *

Megjelent *

Helyettesítési megbízást adott *

Meghívottak részéről *

Hozzászólók *

Megjelentek *

Elnöki bevezető *

A napirendi javaslat ismertetése, a napirend elfogadása *

Tájékoztató Székesfehérvár fogyasztóvédelmi helyzetéről *

Warvasovszky Tihamér, Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere tájékoztatója *

Németh László elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület) tájékoztatója *

Kérdések, vélemények *

Németh László elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület) válaszai *

Elnöki összefoglaló *

A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság tevékenységéről szóló jelentés (J/.... szám) (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról) *

A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság jelentésének elfogadásáról és egyes fogyasztóvédelmi intézkedésekről szóló határozati javaslat (H/.... szám) (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról) *

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fogyasztóvédelmi kérdései (Döntés bizottsági tájékoztató készítéséről a Házszabály 96/A. §-a alapján) *

Egyebek *

Képviselői felvetések *

Elnöki zárszó *

 

Napirendi javaslat

  1. Tájékoztató Székesfehérvár fogyasztóvédelmi helyzetéről
  2. Előadó: Warvasovszky Tihamér polgármester

  3. A Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület tevékenységének bemutatása
  4. Előadó: Németh László elnök

  5. a) A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság tevékenységéről szóló jelentés (J/.... szám)
  6. (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)

    b) A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság jelentésének elfogadásáról és egyes fogyasztóvédelmi intézkedésekről szóló határozati javaslat (H/.... szám)

    (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)

  7. A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fogyasztóvédelmi kérdései
  8. (Döntés bizottsági tájékoztató készítéséről a Házszabály 96/A. §-a alapján)

  9. Egyebek

 

Az ülés résztvevői

A bizottság részéről

Megjelent

Elnököl: Alexa György (MSZP), a bizottság elnöke
Koszorús László (Fidesz), a bizottság alelnöke

Dér Zsuzsanna (MSZP)
Dr. Józsa István (MSZP)
Török Zsolt (MSZP)
Bagi Béla (Fidesz)

Helyettesítési megbízást adott

Borenszki Ervin (MSZP) Török Zsoltnak (MSZP)
Mesterházy Attila (MSZP) dr. Józsa Istvánnak (MSZP)
Dr. Gógl Árpád (Fidesz) Bagi Bélának (Fidesz)
Dr. Nyitrai Zsolt (Fidesz) Koszorús Lászlónak (Fidesz)

 

Meghívottak részéről

Hozzászólók

Warvasovszky Tihamér, Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere
Németh László elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület)
Wittich Tamás főigazgató (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság)
Széchenyi László főtitkár (Társadalmi Unió)

Megjelentek

Hajdú Mária (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület)
Büki Istvánné (Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület)
Detki Sándor (Társadalmi Unió)
Dr. Somogyi István (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság)
Schneider Istvánné (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság)
Ulcz Miklós (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság)
Knizse Gyula (Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata)
Dr. Márton Roland (Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata)
Östör Annamária (Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata)
Égi Tamás (Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata)
Schultz György (Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzata)
Elekes Zsuzsa (Civil Szervezetek Fejér Megyei Szövetsége)

 

(Az ülés kezdetének időpontja: 13 óra 35 perc)

Elnöki bevezető

ALEXA GYÖRGY (MSZP), a bizottság elnöke, a továbbiakban ELNÖK: Jó napot kívánok. Köszöntöm a bizottság tagjait, meghívott vendégeinket és vendéglátóinkat, akik a székesfehérvári önkormányzat nevében tisztelték meg bizottsági ülésünket. Külön szeretettel köszöntöm polgármester urat, akinek jelentős szerepe van abban, hogy ezt az ülést mi itt most Székesfehérváron tartjuk. Ennek egyébként, azt gondolom, az is a jelentősége, hogy a bizottság az eddigi munkájában is igyekezett figyelemmel kísérni azt, hogy Magyarország területén, különböző regionális egységeiben a fogyasztóvédelem helyzete milyen állapotban van, milyen problémák jelentkeznek, milyen tapasztalatok vannak.

A napirendi javaslat ismertetése, a napirend elfogadása

Azt szeretném mondani, hogy ugyan már tulajdonképpen a napirendjeinket korábban megbeszéltük, de természetesen formálisan is meg kell nyitni a bizottsági ülést, ezért kijelentem, hogy a bizottság határozatképes.

Szeretném mondani képviselőtársaimnak, hogy mai napirendünk: 1. számú napirendi pont "Tájékoztató Székesfehérvár fogyasztóvédelmi helyzetéről", itt Warvasovszky Tihamér polgármester úr tájékoztatóját hallgatnánk meg, 2. számú napirendi pontunk "A Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület tevékenységének bemutatása", amit Németh László elnök úr tartana, aztán 3. számú napirendi pont a Fogyasztóvédelmi eseti bizottság tevékenységéről szóló jelentésünk - az elmúlt ciklusról elkészült a jelentésünk, a bizottság tagjai megkapták -, illetve ennek kapcsán a jelentés elfogadásáról és egyes fogyasztóvédelmi intézkedésekről szóló határozati javaslat elfogadása, amit a parlament plenáris ülése számára kívánunk benyújtani. Legutóbbi ülésünkön a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fogyasztóvédelmi kérdéseivel foglalkoztunk, adósok maradtunk az erről kialakított véleményünk elfogadásával, ezért a 4. pontban az erről szóló tájékoztatót terjesztettem a bizottság tagjai elé, 5. pont pedig Egyebek.

Kérdezem a bizottság tagjait, hogy ki az, aki ezzel a napirendi javaslattal egyetért. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangú.

Tájékoztató Székesfehérvár fogyasztóvédelmi helyzetéről

Akkor vágjunk is bele az 1. napirendi pontunkba. Átadom a mikrofont a polgármester úrnak.

Warvasovszky Tihamér, Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere tájékoztatója

WARVASOVSZKY TIHAMÉR, Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Kedves vendégeink! Gondolkodtam, hogy felálljak-e vagy sem, de tudom, hogy a bizottsági munkában ülve szoktunk beszélni, úgyhogy ha megengedik, akkor én is ülve folytatnám.

Először is szeretném megköszönni elnök úrnak és a bizottságnak, hogy a mai ülésüket itt tartják Székesfehérváron. Ígérem, hogy nem élek vissza a türelmükkel, de azért engedjék meg, hogy pár gondolatot elmondjak, és mielőtt beszélnék a fogyasztóvédelemről Székesfehérváron, az egyesületről és az önkormányzat kapcsolatáról, engedjék meg, hogy röviden üdvözöljem önöket ebben a szép házban, és erről a házról hadd mondjak pár gondolatot.

Ez az épület a Hiemer-Font-Caraffa épületegyüttes. Három fehérvári régi polgári család tulajdonában lévő épületegyüttes volt. Az 1700-as években épült, de ahogy átjöttek itt az üveglapon, le lehet látni, hogy középkori falmaradványok is láthatók lent. Bízom benne, hogy lesz annyi idő a bizottsági ülés után, hogy akit érdekel, egy kicsit meg tudja nézni ezt a házat.

1988-ban bezártuk ennek a háznak a kapuit, nagyon rossz állapotban volt, több milliárd forintba került volna a felújítása. Előtte ebben a részben ügyfélszolgálat működött, ügyvédi irodák működtek, illetve a hátsó részben, amelynek a felújítására most pályáztunk az integrált városfejlesztési stratégiában a harmadik ütem felújításáról, ott működött a város zeneiskolája. 1988-tól 2006-ig üresen állt az épület. Az első európai uniós pályázatban nyertük meg az első résznek a felújítását. Három ütemben tudtuk felújítani az épületet. Az első ütemben nyertünk 650 millió forint európai uniós támogatást. Mintegy 100 millió forintot kellett hozzátenni az önkormányzatnak, így készült el az első rész. A második rész, ahol most vagyunk, idén augusztus 20-ára került átadásra. A norvég alapú pályázatból nyertünk mintegy 750 millió forintot, és ezen kívül a pályázati önrészalapból sikerült hozzátenni valamennyit, úgyhogy olyan 830 millió forintból került felújításra ez a második rész.

Ahol most tetszenek lenni, ez egy házasságkötő terem, ahol augusztus óta, augusztus vége óta köttetnek a házasságok. Azt mondják a fiatalok, hogy sokkal jobb ilyen körülmények között kimondani a boldogító igent. Hogy mennyire lesz tartósabb, azt nem tudjuk, de nagy szeretettel csináljuk. Lent étterem került kialakításra, illetve a bejáratnál egy régi eredeti borozó. Alattunk egy pincehelyiségben civil szervezetnek ifjúsági klub került megvalósításra, kialakításra, és ha itt ezen az ajtón átmegyünk, három konferenciaterem van, kisebb méretű konferenciatermek teljes berendezéssel. Bízunk benne, hogy a következő pályázati pénzből meg tudjuk oldani a harmadik ütem kialakítását.

Elnézést, csak ennyit szerettem volna elmondani, és örülök, hogy itt tetszenek lenni, itt vagytok ma ezen az ülésen.

Tisztelt Bizottság! Elnök Úr! A Fogyasztóvédelmi Egyesülettel Székesfehérvár önkormányzatának a kapcsolata több mint tíz évre nyúlik vissza, hiszen Székesfehérvár önkormányzata érezte, hogy mennyire fontos a fogyasztóvédelem ebben a városban, és időnként mennyire kiszolgáltatottak az emberek a különböző reklámoknak és a különböző fogyasztói szokásoknak.

Megkötöttünk egy együttműködési megállapodást a Fogyasztóvédelmi Egyesülettel mint civil szervezettel. Ennek az együttműködési megállapodásnak a lényege a partnerségen alapult, tehát nem arról van szó, hogy mint egy civil szervezet pénzt kér az önkormányzattól, hanem arról van szó, hogy az együttműködési megállapodásnak, melyet a közgyűlésünk annak idején egyhangúlag elfogadott, az volt a lényege, hogy olyan önkormányzati fogyasztóvédelmi feladatokat adunk át az egyesületnek, amelyeket egyébként az önkormányzatnak kellene saját hatáskörében megoldania. Ez az együttműködési megállapodás azóta jelentős tartalommal megtöltődött. Egy irodát biztosítunk ezen kívül a Fogyasztóvédelmi Egyesület számára a belvároshoz közel, mindenki számára elérhetően, jó helyen levő irodát.

Természetes az, hogy pénzügyi támogatást is adunk az egyesületnek évente a költségvetésünkben, egyrészt működési támogatásra, hogy a megfelelő működési feltételeket biztosítani tudják, másrészt pedig a költségvetésünkben most már pár év óta elkülönítünk egy civil pályázati alapot, aminek az a lényege, hogy nemcsak a Fogyasztóvédelmi Egyesületnek, hanem a többi civil szervezetnek is, amelynek lehetősége van különböző kormányzati forrásokra vagy EU-s forrásokra pályázni, csak azért nem tudja megtenni, mert nincs meg az önrésze, az önrészt Székesfehérvár önkormányzata biztosítja és felvállalja. Ez az idei évben civil szervezetnek összességében mintegy 20 millió forint volt, amellyel a civil szervezetek éltek is.

A Fogyasztóvédelmi Egyesületnél is természetesen minden olyan pályázatot támogattunk, ami összhangban van Székesfehérvár önkormányzatának a céljaival és a városban élő és itt fogyasztó emberek érdekeivel. Ezen pályázatokon nagy sikerrel indult az egyesület. Köszönhető ez Németh Laci bácsi mint egyesületi elnök aktív munkájának és a munkatársai aktív munkájának. Ezen pályázatokból nagyon sok kiadványt tudott kiadni az egyesület, amely kiadványok konkrétan a fogyasztókhoz szólnak érthető nyelven, olvashatóan, ugyanakkor szakszerűen és a jogszabályokra való hivatkozással együtt.

Két célcsoportot céloztunk meg együtt, talán a két legsérülékenyebb célcsoportot: az egyik az iskolások, a fiatalok, akik legjobban ki vannak téve a különböző csábításoknak, illetve az idősebb korosztályt, a nyugdíjasokat. A kiadványok nagy részét is ezen két célcsoporthoz juttattuk el, illetve a Fogyasztóvédelmi Egyesület az önkormányzat támogatásával és szervező segítségével eljutott az iskolákba előadások tartásával, illetve a nyugdíjas-egyesületeknél, kluboknál rendszeresen tartanak tájékoztatót a különböző fogyasztóvédelmi jogszabályi változásokról, törvényekről, és még egyszer mondom, ami nagyon lényeges, hogy érthető, hétköznapi nyelven, hogy mik azok a veszélyek, amiket el kell kerülni a fogyasztónak, vagy ha már bekerült egy csapdába, milyen jogorvoslati lehetőségei vannak.

Székesfehérvár az elmúlt éves statisztikai adatok alapján Budapest után a második legtöbbet költő város, ha ezt egy kicsit szebben megfogalmazom, akkor Budapest után itt a legmagasabb a vásárlóerő, ami azt jelenti, hogy még fontosabb a Fogyasztóvédelmi Hatóságnak és a Fogyasztóvédelmi Egyesületnek a tevékenysége.

Örömmel jelenthetem a tisztelt bizottságnak, hogy a törvény értelmében megalakult a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, igazgató urat is itt köszönthetjük a bizottsági ülésünkön, és ennek a regionális központja Székesfehérvárra került. A hatósággal az önkormányzatunknak és a Fogyasztóvédelmi Egyesületnek nagyon jó a kapcsolata, hiszen meggyőződésünk, hogy csak így tudunk elérni bármit is, ha egységesen tudunk fellépni, és egységesen nyilvánítjuk ki véleményünket, szándékunkat és egységesen próbáljuk végigvinni akaratunkat.

Az ügyfélkapcsolati iroda működtetésével január 1-jétől a hatóság a mi Fogyasztóvédelmi Egyesületünket bízta meg, de nyilván erről a tevékenységről majd Németh Laci bácsi ad egy részletesebb tájékoztatót.

Röviden még két dologra szeretném felhívni a figyelmet. Hosszú évek óta szervezzük a Fogyasztóvédelmi Egyesülettel együtt a karácsony előtt két akciót. Egyrészt a fogyasztók napját, amely pont jövő hét pénteken kerül megrendezésre a Régiók Házában itt a belvárosban, amelynek a lényege az, hogy nagyon sok kisvállalkozó csatlakozott ehhez a naphoz. Egyrészt ismeretterjesztő szóróanyagokkal lépünk fel, illetve bárki konzultálhat a Fogyasztóvédelmi Hatóság szakembereivel, az egyesület szakembereivel, és amellett, ami karácsony előtt nagyon fontos, hogy sok kisvállalkozó felajánlotta a termékeit, hústermékektől tejtermékeken át a virágokig, a szaloncukorig, amelyet megfelelő minőségben és termelői áron vásárolhatnak meg az idelátogatók. Ez egynapos rendezvény.

Ezen kívül évek óta csinálja a Fogyasztóvédelmi Egyesület az önkormányzattal karöltve a "fogyasztók kiváló boltja" és a "fogyasztók kiváló vendéglátó-ipari egysége" akciót, amelyről majd nyilván Laci bácsi részletesen mond egy tájékoztatót. Ennek az akciónak a lényege az, hogy a fogyasztók szavaznak azokra az egységekre, amely egységek szolgáltatásaival az elmúlt években vagy az elmúlt évben kimondottan elégedettek voltak. A fogyasztók szavazatai alapján az egyesület egy helyszíni szemlét is tart, úgymond ellenőrzést, ez alapján kerülnek odaítélésre ezen díjak és átadásra a fogyasztók napján nagy nyilvánosság előtt. Ez nyilván nem pénzdíj, ez egy oklevél, amelyet a Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke és én írok alá mint a város polgármestere. Ami öröm, hogy élnek vele a cégek, egyre több egység pályázik erre, egyre több vélemény jön be a lakók részéről, és ami még örömtelibb, hogy ezen egységek pedig büszkék arra, hogy elnyerték ezt a díjat, hiszen ha elmegyünk egy ilyen egységbe, láthatjuk, hogy a falra ki vannak téve ezen oklevelek.

Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Bizottság! Röviden ezeket a gondolatokat szerettem volna kiemelni, egy kicsit bemutatni az önkormányzatnak és a Fogyasztóvédelmi Egyesületnek a kapcsolatát, az együttműködését. Nyilván nagyon sok tervünk van, célunk van, és az eddigi tapasztalatokról is hosszasan lehetne beszélni, de arról majd elnök úr, Németh Laci bácsi fog tájékoztatót adni.

Még egyszer szeretném megköszönni a lehetőséget. Szeretném megköszönni azt, hogy a parlamentben működik ez a bizottság. Annak külön örülök mint országgyűlési képviselő is, hogy paritásos bizottságról van szó. Azt is tudom, egyrészt figyelemmel kísérem a bizottság munkáját, elnök úrral rendszeresen találkozunk, konzultálunk, hogy ez a bizottság mindig konszenzussal hozza meg a határozatait, és mindig konszenzussal fogad el anyagokat, ami azt hiszem, hogy köszönhető elnök úrnak, alelnök úrnak, és nyilván a bizottság valamennyi tagjának, és ezt már csak úgy zárójelben mondom, talán példaértékű lehetne a parlament többi bizottságának is.

Még egyszer köszönöm szépen a lehetőséget.

ELNÖK: Köszönjük szépen. Valóban, alelnök úr egy kis tapsot eresztett itt el, azt gondolom, hogy más körülmények között tapsolnánk, mert ahhoz, amit polgármester úr elmondott, gratulálni lehet.

Kérdezem a bizottság tagjait, hogy van-e észrevételük, kérdésük, vagy pedig tudjuk-e azt a technikát alkalmazni, hogy most meghallgatjuk Németh urat is kicsit összevonva ezt a két dolgot, hiszen egybe is tartozik, és aztán utána teszünk észrevételeket. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Akkor átadom a szót Németh Lászlónak, a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület elnökének, akinek egyben engedjék meg, hogy a bizottság nevében gratuláljak is, és bejelentsem, hogy a héten megalakult a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Szövetsége nevezetű ernyőszervezet, több kisebb fogyasztóvédelmi célú szervezetet tömörít az országban, és Németh László alelnöke lett ennek a szervezetnek, amihez személyesen is gratulálunk, és jó munkát kívánunk az egyesületnek.

Németh László elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület) tájékoztatója

NÉMETH LÁSZLÓ elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület): Köszönöm szépen a gratulációt. Németh László vagyok, a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület elnöke. Röviden szeretném tájékoztatni önöket, hogy Székesfehérváron hogy alakult ki ez a szervezet.

Székesfehérvár történelmében a fogyasztóvédelem a '82-es évekre tehető vissza, mert alapító tagjai voltunk a Fogyasztók Országos Tanácsának. Utána a rendszerváltást követően megalakult az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, annak voltunk a helyi szervezete. 13 évvel ezelőtt különböző financiális problémák oda juttattak bennünket, hogy úgy gondoltuk, hogy az egyesülési törvény értelmében önálló civil szervezetté alakulunk át. Akkor kerestük meg Warvasovszky Tihamér polgármester urat, akivel megpróbáltunk együttműködési szerződést tető alá hozni. Ez sikerült, és úgy gondolom, hogy azóta töretlenül folyik ez a kapcsolat.

Ugyanakkor a '82-es évektől mi már a fogyasztóvédelmi akkori hatósággal is együttműködtünk, és egészen 2007-ig a felügyelőséggel volt kapcsolatunk. Ez 2007. decemberében egy más szintre emelkedett, mert a fogyasztóvédelmi törvény átalakulását követően a civil szervezetekhez került a fogyasztóvédelmi panaszügyek nem hatósági oldalának az intézése. Nagy örömünkre, talán azt hiszem, az elsők között sikerült a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal együttműködési megállapodást kötni, amit az idei évben ismételten megújítottunk.

A tavalyi évben olyan támogatást kaptunk, hogy még egy kiadványt is tudtunk a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság támogatásából elérni.

Mint ahogy a polgármester úr is mondta, mi egy irodát működtetünk. Ez az iroda öt éve működik a Csanádi tér 1-2. alatt. Azonkívül tanácsadással foglalkozunk, és az idei évben idáig 2496 panaszügyest tudtunk ellátni tanáccsal, ebből 12 olyan ügy volt, amit átutaltunk a hatósághoz, mivel ez hatósági kivizsgálás, oda kellett átadni. Nekünk nincs hatáskörünk, mi nem hatóság vagyunk, egy civil szerveződés, a mi feladatkörünk itt körülbelül megáll.

Mi évek óta egy gyakorlatot próbálunk követni, mégpedig azt, hogy fogyasztóvédők, nem tiltakozom ez ellen tulajdonképpen, de azt mondanám, hogy a mi szerepkörünk nemcsak ebben merül ki, nemcsak a fogyasztókkal szeretnénk foglalkozni, hanem a piac szereplőivel. Ezt kívántuk már évekkel ezelőtt is bevezetni, amikor különböző kutatásokat végeztünk. Megpróbáltunk például a székesfehérvári fiatalokkal egy tanulmányt készíttetni, illetve felmérni, hogy a fogyasztóvédelmi attitűdjük milyen. Hát siralmasnak minősült, mindazok mellett, hogy a városban élők és a kistérségből bejáró fiatalok 2 milliárd forintot költöttek, és ez egy iszonyatos nagy szám. Akkor úgy döntöttünk, hogy egy kiadvánnyal megpróbáljuk megsegíteni őket, egy Fogyasztóvédelmi ismeretek című könyvet kiadtunk, és a polgármester úrral közösen megszerveztük és bevezettük az általános és középiskolákban és a kistérségi iskolákban a fogyasztóvédelmi oktatást a könyvek alapján. Úgy látszik, hogy ez sikeres volt, mert a rákövetkezendő egy évre egy újabb kutatásban megmértük ismét a fiatalok fogyasztóvédelmi attitűdjeit, az internetpenetráció kérdését, és jelentős javulás mutatkozott.

Például a piacosoknál sok panaszügy volt például a hétvégi piacnapok után. Egyszerűen mentünk a dolog elé. Ötszáz piaci kereskedő kezébe odaadtuk az általunk elkészített könyvet, és mint ahogy azt a jelzések bizonyították, úgy néz ki, hogy azóta a piaci panaszügyek száma nagyon lecsökkent.

Egy Phare-program keretén belül tulajdonképpen egy képzési jegyzetkönyvet is kiadtunk, ahol a résztvevőkből fogyasztóvédelmi tanácsadókat képeztünk ki.

Azon kívül úgy gondoltuk, hogy az olyan emberekkel is kell foglalkozni, akik el vannak zárva a fogyasztói társadalomtól. Itt arra gondolok, akik bentlakásos intézetben, állami gondozásban élő emberek. Oda is eljutottunk, megpróbáltuk őket a fogyasztói társadalomba bevezetni, és tanácsokat is eljuttatni ezekhez a fiatalokhoz. Ez a tevékenység a mai napig folyik az egyesületünknél, munkatársaink tegnap is egy nyugdíjasklubban körülbelül hatvan fő előtt előadást tartottak.

Nagyon fontos dolog, hogy mi az elmúlt években, már a tavalyi évben a képzéseken 3642 főt képeztünk ki, illetve tartottunk előadást. Évekkel ezelőtt elkezdtük, hogy a Fehérváron levő nagyáruházak, üzletek vevőszolgálati osztálya vezetőit, áruház-igazgatókat két-, háromnapos képzésre hívtuk meg, ahol a felügyelőség munkatársai mint szakmai előadók szerepeltek. Így nagyon könnyű helyzetbe kerültünk akkor, amikor azt a szép és nemes megbízatást kaptuk, hogy az ügyfélszolgálati irodát üzemeltetni tudjuk, hiszen a hozzánk forduló panaszosok esetében mint civil szervezet egyszerűbben tudunk eljárni, mert azokban az üzletekben már ismerik a mi tevékenységünket, a kiadványainkat, és egyszerűbben tudjuk a panaszügyeket intézni.

Nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki a Székesfehérváron működő közüzemi szolgáltatók igazgatóival. Minden esetben kikérik a véleményünket, még a számla alaki megjelenésében is, vagy például hogy ügyfélszolgálati irodákat hogyan rendezzenek be. Úgy gondolom, az a tevékenység, hogy a megjelenő új törvényeket állandóan kipostázzuk és szinte napi kapcsolatban vagyunk, nagyon egyszerű a helyzet, bármilyen panaszügyben fordulnak hozzánk bármilyen közüzemi szolgáltatással szemben, a vezérigazgató uraknak megküldjük, az illetékes szakembert megkeresi, és pillanatok alatt le tudjuk rendezni ezeket a dolgokat.

Nagyon komoly eredmény az, hogy Fehérváron a közüzemi szolgáltatásoknál talán a legfontosabb a fűtésszolgáltatás, ahol a rendeletben az egyesület már szerepel. Tehát úgy gondolom, hogy az egyesület munkájára nagyon komolyan számít a város, hiszen állandó meghívottjai vagyunk a bizottságoknak, és most a gazdasági bizottsághoz, egy hatfős bizottsághoz kaptam egy megtisztelő megbízást, hogy civil kontrollként a gazdasági bizottság ülésein, még a zárt ülésen is részt vehetek.

Úgy gondolom, hogy mindenki számára, aki Magyarországon fogyasztóvédelemmel foglalkozni akar, ez az út a járható, tehát egyedül egy egyesület képtelen megoldani a problémáját. Ha együttműködési megállapodást kötnek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal, a polgármester úrral például, mint ahogy a mi esetünkben, és ha megpróbálnak pályázni... Mi 2002-2003 óta, mióta megnyíltak a civil szervezetek pályázati lehetőségei - azóta már több minisztériumhoz is került, jelen pillanatban a Szociális Minisztérium -, minden évben minden pályázatot megnyertünk, és ami a legfontosabb, el is tudtunk vele számolni. (Derültség.) Nem kis dolog ám ez! (Török Zsolt: Így van.) És még nekünk nem dobtak vissza pályázatunkat.

A jövőbeni terveink. A most megjelent EU-s programban tulajdonképpen most beadtuk a pályázatunkat 40 millió forintra, amit befogadtak. Várjuk a végleges döntést. Most az, hogy hogy jutunk el a fiatalokhoz és az idősekhez, ebben a programban például egy akkreditált képzés fog folyni. Rendelkezünk olyan előadókkal, tanácsadókkal, például kiképeztük a vakokat és gyengénlátókat, a süketeket és a némákat, hogy így fejezzem ki, jeltolmáccsal.

Szeretnénk a várossal együtt megoldani egy olyan dolgot, hogy ebben a teremben körülbelül 2000 házasulandó van egy évben. Itt kapnak egy csomagot. Emellé szeretnénk egy újabb kiadványt betenni, ami segítené őket, építkezés és az adósságspirál elkerülésével kapcsolatos, banki szolgáltatásokkal kapcsolatos tanácsadás. Még egy, ami számunkra talán a legfontosabb, hogy a fehérvári kórházban átlagban szintén olyan 2000 körüli csecsemő lát napvilágot. Ott is kapnak csomagot. Mi ebbe is szeretnénk majd belerakni egy könyvecskét, ami pontosan a gyerekjátékokkal, csecsemőtápszerrel, élelmiszer-biztonsággal kapcsolatos. Tehát megpróbálunk minden olyan területre eljutni a kiadványunkkal, ami gondolom, nagyon fontos lehet.

Röviden ennyi. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak.

Kérdések, vélemények

ELNÖK: Köszönjük szépen, elnök úr. Akkor megnyitom a vitát, vagy inkább azt mondom, hogy a beszélgetést a felvetett témák, kérdések kapcsán. Kérdezem a bizottság tagjait, kinek van hozzáfűznivalója, esetleg kérdése. (Dr. Józsa István jelentkezik.) Józsa képviselő úr!

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Szeretnék nagy elismeréssel szólni mind a polgármester úr, mind az elnök úr által elmondottakról. Nagyon szimpatikus, hogy nem szigorúan és szorosan csak a fogyasztóvédelemmel foglalkoznak. Az Országgyűlés gazdasági bizottsága alelnökeként rendkívül gyakran foglalkozunk és sokat találkozom azzal a problémával, hogy a helyi kis- és közepes vállalkozások támogatása, egyáltalán piachoz juttatása hogyan oldható meg, milyen módon lehet. Nagyon sok országos program van, különösen most, a gazdaságélénkítő csúcstalálkozót követően, ami ezzel foglalkozik. De ahhoz, hogy ez valósággá váljon, tehát létező akciókban testesüljön meg, úgy gondolom, hogy ilyen és ehhez hasonló kezdeményezésekre van szükség, amiről polgármester úr, elnök úr beszámoltak. Én azt tapasztalom, hogy ezek a cégek, ezek a vállalkozások keresik az alkalmat, hogy meg tudják mutatni magukat, hogy kiderüljön az, hogy nekik versenyképes, jó minőségű, ha úgy tetszik, különleges termékeik vannak, nem is veszélyes, elérhető áron. De meg kell találni azt a felületet, ahol jó értelemben találkozhatnak a vásárlókkal, és segíteni őket abban, amiben nincs esélyük, hogy mondjuk egy elektronikus médiába nagy reklámkampánnyal bekerüljenek, tehát amit nekik nem is szabad felvállalni.

Tehát azt, hogy egy bizonyos mértékig garanciát, védjegyet ad a Fogyasztóvédelmi Egyesület, és a polgármester úrral együtt aláírva ezeket a kitüntetéseket ez egy magasabb hitelesítést is nyer, azt hiszem, hogy a legnemesebb és legértékesebb helyi kezdeményezések közé tartozik. Az pedig, amit elnök úr elmondott, hogy az országos hálózatokkal, hatósággal és felügyelőséggel is milyen kapcsolatot mutatnak, azt jelzi, hogy életképessé lehet tenni ezt a vertikumot, ami indul a hatósági, főfelügyelőségi munka, illetve a jogi szabályozás oldaláról, egészen odáig, hogy az újszülöttek mellé, ha szabad a nulla pontot is megjelölni, egy olyan anyagot adnak, amivel az életben való boldogulást, a tudatos vásárlóként, piaci szereplőként való boldogulást segítik.

Nagyon sok sikert kívánok a további munkához, és gratulálni szeretnék. Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. Koszorús alelnök úr jelentkezett.

KOSZORÚS LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót. Nem szeretném megismételni Józsa képviselőtársam szavait, én is nagyon szépen köszönöm, hogy itt lehetünk mind polgármester úrnak, mind pedig Németh László úrnak. Nagyon fontos látni azt, és ennek külön örülök, amit beszéltünk elnök úrral is, hogy másfél évvel ezelőtt, amikor megalakult az eseti bizottság, féltünk, legalábbis én féltem attól, hogy olyan civil szervezetekkel lesz majd dolgunk, amelyek inkább lelkesek, de mégsem minden esetben szakmai hozzáértésükkel tudják segíteni a munkánkat. Hála a jó istennek, pont az ellenkezője bizonyosodott be az elmúlt időszakban. Itt a fogyasztóvédelem területén olyan civil szervezetek vannak, amelyek ténylegesen már régóta bizonyították, sőt mi több, a politikát régesrégen megelőzve elkezdték már a munkájukat, itt a Kontroll újságtól kezdve a Kosár magazinon át különböző termékek, különböző kampányok lehet, hogy már jóval régebben jelezték, hogy igenis a politikának megvolt az a hiányossága, hogy nem foglalkozott ezzel a területtel. Ezt igyekezünk pótolni.

Arra szeretném kérni Németh László urat is, meg értelemszerűen azokat, akik tanácskozási joggal mindig jelen vannak a rendezvényeinken, illetve a bizottsági üléseinken, hogy ha konkrét ötleteik is vannak, és ezzel tudják segíteni a mi munkánkat, tehát konkrét javaslat, hogy hogyan változtassunk törvényeket, hogyan lehessen módosító javaslatokat benyújtani - elhangzott, hogy konszenzusos bizottság ez, tehát általában szakmai kérdéseket boncolgatunk, nem pedig politizálunk -, akkor ezeket juttassák el hozzánk annak érdekében, hogy minél gyorsabban történjen meg a változás. Ha csak a fiatalokat nézzük, hihetetlen adat, hogy tényleg 2 milliárd forintot költenek el úgy, hogy nem is gondolják át, hogy lényegében milyen felelősséggel költenek vagy milyen felelősségük van ezen a területen. Vagy ha nézzük most karácsony előtt a különböző hiteleket, jönnek a különböző vásárlási ötletek. Tehát hogy a politikus is elő tudja segíteni a fogyasztók vásárlási szokásainak a javulását, akkor ezeket mindenféleképpen juttassák el hozzánk. Ehhez kívánok én is sok sikert.

Bízom abban, hogy itt nekünk is a költségvetés után lesznek ötleteink, amiket pont már egyszer egy fordulóban a banki szolgáltatásokkal kapcsolatosan letettünk a gazdasági bizottság asztalára, de ha ezt majd a Fogyasztóvédelmi eseti bizottság ülésén is napirendre tudjuk tűzni, akkor ez szerintem egy lehetséges út lehet. A jövőben azért érdemes azzal is elkezdeni foglalkozni, hogy nagyon sok embernek pont a banki szolgáltatásokból fakadó hitelfeltételi őrületekből biztos, hogy problémái lehetnek, ami egy másik területe a fogyasztóvédelemnek, de izgalmas lehet ezzel is majd foglalkozni, ha már csak a vársárlásokról és ezekről az apróságokról beszélünk.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm, alelnök úr. (Jelentkezések.) Török képviselő jelentkezett, Dér Zsuzsa képviselő asszony és Bagi képviselő úr, ez lesz a sorrend, ha így jó.

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Köszönöm szépen. Én is köszönöm szépen polgármester úrnak és az egyesületnek, hogy itt lehetünk. Elnézést, hogy nagyon haszonelvű vagyok, de az ittlétünket szeretném kihasználni, mert elhangzott egy olyan félmondat, hogy az egyesület a rendeletben is szerepel a távhőszolgáltatással kapcsolatban, ha jól értettem. (Warvasovszky Tihamér és Németh László bólogat.) Ha erről esetleg egy-két mondatot hallhatnék, mert megmondom őszintén, szeretnék a plágium területére lépni ezen a területen, és ha lehet, akkor használjuk már ki ezt a lehetőséget, ha erről egy pár mondatot mondanának, megköszönném.

Egyébként gratulálok, hogy bármi szerepel is ebben a rendeletben, de az önkormányzat volt olyan bátor, mert egyébként sok esetben a politikusok nem veszik a bátorságot, hogy a társadalmi párbeszédnek ilyen intézményesített formáját kialakítsák, hogy a civil szervezeteket nemcsak esetlegesen, hanem intézményesített formában bevonják például rendeletileg is abba, hogy hogyan alakulnak ki bizonyos ügyek egy városban, legyen az városkép, árhatósági vagy bármilyen jogkörét önmagára nézve korlátozza az önkormányzat. Ez szerintem példaértékű, és gratulálok polgármester úrnak, hogy ehhez volt bátorságuk és elindultak, mert szerintem ez hosszú távon mindenképpen a politika dicsőségére válik, ha még oly rossz is a mi megítélésünk általában, de szerintem pont ezek azok az ügyek, amelyek előbbre viszik. Erről szerettem volna csak kérdezni.

Köszönöm.

ELNÖK: Dér Zsuzsa!

DÉR ZSUZSANNA (MSZP): Köszönöm szépen. Nem akarok visszaélni a türelmükkel, nagyon rövid leszek. Nagy meglepetéssel hallottam, hogy mi mindennel foglalkoznak. Engem nagyon megragadott a piaci kereskedőkkel való törődés és ennek a felkarolása. Ha ennek valóban ilyen eredménye van, hogy a panaszok csökkentek, akkor ezt rendkívül hasznosnak tartom.

Abból az apropóból kértem szót, hogy a tegnapi nap folyamán az a megtiszteltetés ért, hogy Hegyi Gyula Európa parlamenti képviselő a vendégünk volt Dunaújvárosban. Tekintettel arra, hogy az én szakmám a kereskedő és vendéglátó, és e két területen dolgozom igazságügyi szakértőként is, és az élelmiszer-biztonság a másik szakterületem, mint a környezetvédelmi, közegészségügyi és élelmiszer-biztonsági bizottságnak a vezetője nagyon-nagyon sok új dologról tájékoztatott bennünket.

Az éjszaka folyamán nagyon sokat gondolkoztam azon, hogy vajon a fogyasztóvédelem területén megfelelő mértékben tudatosítjuk-e saját magunkban is, tehát félreértés ne essék, nem akarom most kivonni magamat ez alól, de különösen a gyerekeinkben, különösen az oktatásban, hogy milyen nagy jelentősége van annak, hogy amikor fogyasztóvédelemről beszélünk, akkor sajnos az utóbbi időben azt leszűkítettük a bolti kereskedelemre, leszűkítettük a vendéglátásra. Aztán egy idő után kitágult ez, bekerült már a bankszféra, bekerültek a biztosítók, bekerültek a különböző szolgáltatások. De talán éppen az a piaci kereskedőkkel való törődés adta nekem azt a gondolatot, hogy végigvigyem a tegnap este elhangzottakat, hogy mennyire fontos lenne a fogyasztóvédelem szempontjából azt is tudatosítani az emberekben és már oktatni a gyerekeknek, hogy a környezetünk értékeit tulajdonképpen eléljük, hogy a következő évszázadnak a legnagyobb kínja az édesvíz lesz, az édesvízzel való ellátottság. Az is fogyasztóvédelem, hogy ráébresszük az embereket, hogy 1 kiló marhahús előállításához 8000 liter vizet használunk fel, és lassan feléljük a saját életterünket.

Elnézést kérek, hogy egy kicsit úgy tűnik, hogy elkalandoztam, de azt hiszem, hogy ugyanolyan fontos, hogy elinduljon szerintem másokban is ez a fajta gondolkodás, amit én most már megjelenni látok azzal, hogy a piaci kereskedőket is segítik a munkájuk elvégzésében.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Bagi képviselő úr!

BAGI BÉLA (Fidesz): Köszönöm szépen. Mikor megkaptam a meghívót, hogy itt Székesfehérváron lesz a következő ülésünk, föltettem magamban a kérdést, hogy miért pont Székesfehérvár. Lényegében megkaptam erre a választ.

Örömmel vettem azokat a gondolatokat, amiket Németh úr vetett föl, hogy próbálnak túlterjeszkedni, hogy úgy mondjam, a hivatalos fogyasztóvédelmen. Megítélésünk szerint is ebben a témában sokkal több van, mint akár az EU-ajánlásban vagy a hatályos magyar törvényben leírtakban. Tehát örömmel vettem ezt. Egy kérdésem vagy javaslatom lenne, hogy mindazokat, amiket hallottunk, az a 4-5 sarkalatos pont - most nem szeretnék ismétlésbe bocsátkozni -, ha ez nem egy védett know-how, akkor ezt hogyan lehetne közkinccsé tenni. (Németh László: Ott a tájékoztató.) Még nem állt módomban ezt átnézni. Tehát akkor ezek szerint ezt lehetne terjeszteni, és ezt valahogy a bizottságunk saját magára nézve feladatnak is tekinthetné akár az önkormányzatok szövetségén keresztül, akár az oktatási bizottságon keresztül, mert viszont amit én tapasztalok, talán az iskolai oktatásnál van a legnagyobb deficitünk, de hogy ott nagyon nagy problémáink vannak... Általában nem tudnak mit kezdeni a pedagógusok ezzel a témával, ahogy én próbáltam tájékozódni, egyrészt nem értenek hozzá, másrészt azt mondják, hogy van nekik elég bajuk a kötelező penzumokkal is, tehát számtalan kifogást tudnak mondani, de az életre nevelésnek mindenféleképpen a része kell hogy legyen ez.

Nagyon izgalmas volt számomra, hogy a közszolgáltatásoknál akár a számla formai alakjáig is eljutnak. Ezt most csak a magam számára rögzítettem, egy alkalmasabb pillanatban erre tevőlegesen is rá szeretnék kérdezni, mert mondjuk az a vidék, ahol én élek, a francia tulajdonú regionális szolgáltatóval nem tudom, hogy hogyan lehetne ezt a meccset lejátszani. (Derültség.) De hát mindenesetre biztos hasznos tapasztalatok vannak.

Aztán különösen izgatja az embereket mondjuk a gázszolgáltatónál a fűtőérték mérése, nem tudom, hogy erre van-e tapasztalatuk, mert igen sok háziasszonyt idegesít az a kérdés, hogy "a leves nem akar fölforrni, a gázóra meg pörög" című történet. De nem akarok itt most gyűjtemény fölsorolásába kezdeni. Igazán örülök, hogy itt lehetek és hallhattam ezekről a törekvésekről, de azok már valószínűleg nem is törekvések, hanem itt a megvalósítási szakaszban különösen izgalmas az önkormányzattal való együttműködésük.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. A képviselői hozzászólásokat lezárhatjuk, azt gondolom. Kérdezem tanácskozási joggal meghívott vendégeinket, hogy kívánnak-e szólni. (Wittich Tamás jelentkezik.) Wittich úr, Fogyasztóvédelmi Hatóság.

WITTICH TAMÁS főigazgató (Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság): Tisztelt Bizottság! Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Még nincsenek éves adataink, de én nagyon bízom abban, hogy ha 2008-ban lezárjuk az évet, akkor Magyarországon egy javuló tendenciáról tudunk majd beszámolni, két tekintetben, egyrészt a jogsértések arányának csökkenésében, másfelől pedig ebben viszont majdnem teljesen biztos vagyok, hogy a 2008. év egyértelműen azt a tendenciát fogja jelezni, hogy az elkövetett jogsértések súlya csökken Magyarországon. Hogy ez a helyzet kezd kialakulni, ebben meggyőződésem szerint mindenkinek szerepe és jelentősége van, aki valamilyen módon közreműködik annak érdekében, hogy Magyarországon egy valóban tisztességes versenyhelyzet és egy valóban tisztességes piaci környezet alakuljon ki a fogyasztók érdekében.

Abban pedig, hogy egy régióban vagy egy városban hogyan alakul a helyzet, és ezt tapasztalatok szerint mondom, kiemelkedő szerepe van annak, hogy maga a város hogyan kezeli a fogyasztóvédelem ügyét, hogy egy városban működik-e hatékony civil szerveződés, amely be tudja tölteni az alapvető szerepét, és hogy milyen az együttműködés a város vezetésével, a civil szervezetekkel a Fogyasztóvédelmi Hatóság részéről.

Szeretném kifejezni a köszönetemet polgármester úrnak, hogy ennyire fontos és kiemelt szerepet tulajdonít a fogyasztóvédelemnek a fogyasztóképességet jelentő második legnagyobb városban Magyarországon. Azt hiszem, hogy a javuló eredmények itt is ennek köszönhetőek.

Azt hiszem, hogy amit 2008-ban érzékelek, és ezzel nem vagyok egyedül, mert több hatóság is hasonló tapasztalatokat lát, ez bizony nem más, mint annak a bizonyítéka, hogy a kormány középtávú fogyasztóvédelmi politikája, ami azt mondja, hogy tudatos fogyasztó, hogy erős civil szervezetek és erős hatóságok együttesen próbáljanak meg eredményt elérni, bizony kezd eredményeket hozni. Látható volt Németh László beszámolójából, hogy a megerősödésnek - és ez nem titok - egyik feltétele, hogy legyenek megfelelő anyagi források ahhoz a tevékenységhez, amelyet folytatnak. Ebben itt látható, hogy közreműködik a kormányzat, közreműködik a város, és szerénytelenség nélkül tudom mondani, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is támogat minden olyan tevékenységet, amely például arról szól, hogy hogyan tudok szerepet vállalni mint civil szervezet annak érdekében, hogy a fogyasztói tudatosság erősödjön. Itt vannak a példák a csomagban, hogy melyek azok a kiadványok, amelyeket a fehérvári egyesület e tekintetben tett.

Azt tudom mondani a jövőre vonatkozóan, hogy a Fogyasztóvédelmi Hatóság központi szervezete, a Fogyasztóvédelmi Hatóság regionális szervezete, amely az elmúlt években önmagában a beszámolóban írásban is jelzett mértékben és formában működött együtt és dolgozott együtt a Fogyasztóvédelmi Egyesülettel Székesfehérváron, ezt mi a magunk részéről a jövőben folytatni fogjuk.

Meggyőződésem az, hogy azok a példák, amelyek a beszámolóban elhangzottak, ha úgy tetszik, akár előfutárként is tekinthetőek azokban az ügyekben, amelyekben most dolgozunk. Ezek közül az egyik, amit éppen Alexa György elnök úr kezdeményezett, kidolgozás alatt áll a fogyasztóvédelmi charta, amely megpróbál egy új szellemiséget hozni meggyőződésem szerint a fogyasztás világába. Előkészület alatt áll, és ez az a példa, amire hivatkoztam az előbb, a fogyasztóbarát termék és fogyasztóbarát szolgáltatás feltételrendszerének kidolgozása, amelyet ti itt már Fehérváron együttesen csináltok ezzel a fogyasztók által elbírált pályázati lehetőséggel, a kiváló vendéglátó és a kiváló bolt tekintetében. Tehát jó kezdeményezések ezek. Azt gondolom, országos példává emelése részben, ami tőletek indult, hasznosítható, és arra fogok törekedni a saját területemet megtartva természetesen, hogy a jó példa ne csak itt, ebben a régióban, ebben a városban működjön, hanem az ország egészében.

Szeretném a jelenlévőket tájékoztatni arról, hogy a fogyasztókapcsolati irodák hálózata ez év közepétől most már minden megyében működik és elindult Magyarországon. Köszönöm az egyesület tevékenységét a fehérvári fogyasztókapcsolati iroda hasznos működésének megteremtésében.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Én is köszönöm. Azt szeretném megkérdezni tanácskozási jogú meghívottainktól, hogy kíván-e közülük valaki szólni. (Széchenyi László jelentkezik.) Parancsolj, a Társadalmi Unió nevében!

SZÉCHENYI LÁSZLÓ főtitkár (Társadalmi Unió): Először is köszöntök mindenkit. Széchenyi László vagyok a Társadalmi Uniótól. Először is azt szeretném elmondani, hogy nagyon-nagyon hálásak vagyunk az itteni egyesületnek és így az elnök úrnak is. Amikor létrehoztunk egy bizonyos hálózatot az országban, tanácsadó- és klubrendszert, fogyasztóvédelmi klub, az elnök úr volt az első, aki helyet biztosított nekünk itt a városban. Tehát nemcsak neki szól ez a köszönet, hanem a város vezetőségének is. Amellett rendszeres a kapcsolatunk.

Itt jelen van a tanácsadó irodánk és klubunk, amelynek Detki Sándor vezetője, itt ül mellettem, minden hónapban időben elküldi a jelentéseket, tapasztalatokat, amiket itt a városon belül észrevételeztek. Tavaly, amikor elkezdtük egy filmsorozat létrehozását egy akadémián keresztül, ők voltak az elsők, akik fogadtak bennünket egy 20 perces, 30 perces filmmel, utána a Hálózat Televízió bemutatta a várost, hogy milyen fontos dolgok történnek a fogyasztóvédelemmel. Természetesen nem utolsó sorban itt már elhangzott a Kontroll újság is, hazabeszélek, minden hónapban megkapjuk a cikkeket, amivel tudjuk tájékoztatni a mintegy 20 ezer embert az országon belül. Természetes az adat, kézről kézre jár, ez a 20 ezer lehet, hogy sokkal több, ez egy-egy család.

(Németh László felé:) Nagyon szépen köszönöm elnök úrnak is, és a továbbiakban is kérem az együttműködéseteket, hogy csináljuk közösen, együtt, mert csak így tudunk bemutatni benneteket is, meg természetesen tanulunk tőletek is.

Köszönöm.

ELNÖK: Köszönöm szépen. Azt gondolom, lezárhatjuk a hozzászólásokat. A vendéglátóinknak adom meg a szót, én pedig majd utánuk egy picit megpróbálom összefoglalni a dolgokat a jegyzőkönyv számára.

Németh László elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület) válaszai

NÉMETH LÁSZLÓ elnök (Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület): A közszolgálati díjak és a rendeletbe való belejutás. A fogyasztóvédelmi törvénynek a civil szervezetekre vonatkozó részében van egy olyan, hogy az árhatóságnak egyeztetnie kell a területen működő civil szervezettel. Ebből az apropóból már évekkel ezelőtt elég kínos dolog a közüzemi szolgáltatók díjtételeinek a megemelése, ezért itt Fehérváron a polgármester úr kezdeményezte, hogy ezekbe a rendeletekbe kerüljön bele a Lakásbérlők és Lakástulajdonosok Egyesülete, a civil fogyasztóvédelem és a kamara. Tehát akkor, amikor bizottsági ülés van, ez a három szervezet teljes joggal részt vehet a közüzemi díjak emelésénél, sőt ezt továbbfejlesztve, hogy már a bizottsági munka könnyebb legyen, előtte a vállalatvezetők fél óra szünetekkel jönnek be, ahol a civil szervezet és a város képviselője ott van, megpróbálunk olyan egyezséget kötni az emelés mértékét illetően, hogy az mindenki számára elfogadható legyen. Így kerültünk be a rendeletbe.

Azt szeretném mondani, hogy tessék elhinni, hogy ez nem egy egyszerű dolog. A fogyasztóvédelemnek a fogyasztói jogállásnál azt kell elsősorban figyelembe venni, másodsorban, ha valaki felelősséggel akar dönteni, akkor a kormányozhatóságát, gazdasági helyzetét és a területen működő szolgáltatók gazdasági helyzetét is figyelembe kell venni, ott is emberek vannak. Tehát nagyon nehéz helyzetbe kerülünk, de mondhatom azt, hogy az összes közüzemi díjak emelésénél azok mennek át a közgyűlésbe is, amik a civil szervezetekkel le vannak egyeztetve.

A piaci kereskedőkkel kapcsolatosan. Mi ezeket a képzéseket és kiadványokat nemcsak Székesfehérvár területére gondoljuk, hiszen voltak olyan előadóink, akik még az Alföldre is elmentek például gépjárműjavítással kapcsolatban előadásokat tartani. A mi legutóbbi együttműködési megállapodásunk egyébként a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal szól egy olyan történetről is, ami azt jelenti, hogy nekünk nemcsak a fogyasztókat kell tájékoztatni, hanem a hozzánk forduló embereket, akik például üzletet akarnak nyitni vagy tanácsot adni vállalkozásoknak, tehát jogi személyiségeknek is. A képzés meg, én 13 kistérségről tudok, ahova mi eljutottunk, és Székesfehérvárra. Együttműködési megállapodásaink vannak ezekkel az iskolákkal, ahol a legújabb kiadványokat eljuttatjuk az iskolába, az osztályfőnököket megpróbáljuk felkészíteni, és így tudunk elérni annyit, hogy a vidékről, a kistelepülésről betelepülő diákok már komoly felkészültséggel rendelkeznek a fogyasztói piacon.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Én is köszönöm. Polgármester úr?

WARVASOVSZKY TIHAMÉR, Székesfehérvár megyei jogú város polgármestere: Csak nagyon röviden szeretném megköszönni azokat a szavakat, amelyeket a tisztelt bizottság, illetve a meghívottak elmondtak.

Egy gondolatot. Nálunk itt ül a két nagy szolgáltató vezetője, a Fejérvíz Rt. vezérigazgatója és a Széphő Zrt. vezérigazgató-helyettese, egyik a víz, szennyvíz, a másik pedig a távfűtés területe, ami mind a kettő eléggé kényes történet, különösen a távfűtés.

Amit Laci bácsi, elnök úr elmondott, hogy hogy működik az együttműködés, azt hiszem, hogy ez nagyon fontos, hiszen egy díjmegállapításnál sose egyszerű megemelni a díjakat vagy módosítani egy rendeletet, de ebben ilyen formában nagy segítséget nyújt a fogyasztóvédelmi civil szervezet is.

A másik pedig, hogy az önkormányzat is egy nagy szolgáltató. Erről az előbb nem szóltam. Csak egy gondolatot. Nyilván rengeteg szolgáltatást nyújtunk mi a Székesfehérváron élő embereknek, nemcsak az előbb említett különböző közüzemi szolgáltatásokra gondolok, hanem akár orvosi szolgálatra, oktatásra, bármire. Itt is nekünk nagyon fontosak azon visszajelzések, amelyeket nem hatóságtól kapunk, nyilván azok is fontosak, de jobb megelőzni. Tehát jobb az, ha van egy olyan civil szervezet, amely direktben figyeli ezeket a területeket, nézi a város által nyújtott szolgáltatások minőségét, díját, egyebet, és direktben tud visszajelezni az önkormányzatnak is. Tehát ezért is nagyon fontosnak tartjuk.

Felvetődött még itt előbb, elnök úr, hogy egy új bizottságot hoztunk létre, a gazdasági bizottságot, amelynek az elnöke itt ül, Knizse Gyula, elnök úr, képviselőtársam, illetve az alelnök Égi Tamás elnök úr, aki a pénzügyi bizottság elnöke is. Ez szintén egy paritásos bizottság, és ebben a bizottságban először az önkormányzatunk történetében a civil szervezet állandó meghívottja ezen bizottsági üléseknek Németh Laci bácsi személyében, annyira, hogy a zárt üléseken is részt vehet, és tanácskozási joggal véleményt mondhat. Tehát azt hiszem, ez nagyon fontos a civil kontroll szempontjából is, illetve segíti a döntéseinket.

Még egyszer köszönöm, elnök úr, hogy itt tartjátok a bizottsági ülést.

Elnöki összefoglaló

ELNÖK: Tisztelt Bizottság! Igazából azt gondolom, hogy a lényeges dolgokat, a mai eddigi tapasztalataink összegzését azért a képviselői hozzászólásokban, Wittich úr hozzászólásában megtaláljuk, nem kell nekem ezt megismételnem. De engedjék meg, hogy egy elemet kiemeljek.

A polgármester úr utalt arra, hogy jó szívvel szemléli, hogy a Fogyasztóvédelmi eseti bizottság, ahol paritásos a politikai összetétel, általában politikai vitáktól mentesen, szakmai konszenzusok mentén végzi a munkáját. Azt gondolom, hogy ez nyilvánvalóan függ attól, hogy konkrétan a bennünket delegáló pártok számára a fogyasztóvédelem kérdése fontos, de azért állapítsuk meg nyugodtan, hogy ez személyfüggő is, tehát függ attól, hogy kik alkotják személyükben ennek a bizottságnak a tagjait, és ők személyükben mit tesznek azért, hogy alapvetően egy szakmai jó hangulat jellemezze a munkánkat.

Azt gondolom, hogy a székesfehérvári példát, amit nyugodtan nevezhetünk így, és Bagi képviselő úr utalt rá, hogy bizony a jó példát terjeszteni kellene. Azt gondolom, hogy mi azért bizottságként most a szerényebb lehetőségeinkkel hozzájárulunk ennek a példának a terjesztéséhez, hiszen egy kicsit fényt világítunk arra, hogy egy konkrét helyen itt ebben a régióban ez a munka hogy megy, de valóban a jó példát terjeszteni kell. Biztos fontos, hogy itt az önkormányzat akár a vállalkozásokat képviselők, akár azok, akik a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesületet alkotják, ezzel a kérdéssel ilyen elszántan foglalkoznak, de azt gondolom, hogy kell az a személyi összetétel, amit adott esetben a polgármester úr jelent ebben a kérdésben és Németh László, az egyesület vezetője. Lacival a bizottság ülésein is és a Fogyasztóvédelmi Tanácsban is van alkalmam találkozni, azt gondolom, hogy ő egy elszánt harcosa ennek a témának; körülbelül ez a kifejezés fedi az ő hozzáállását, és az, hogy a polgármester úr azt az elvet vallja, hogy az önkormányzatoknak azokkal a kérdésekkel kell foglalkozniuk akár törvényi feladatait is, törvényi kötelezettségeit is meghaladva, ami a területén élők nagy csoportjait érinti. Ez egy fontos önkormányzati szemlélet, azt gondolom, a fogyasztóvédelem ügye ilyen, hiszen bár az önkormányzati törvényben is szerepelnek fogyasztóvédelmi passzusok, de azért ismerjük el, hogy Magyarország 3200 önkormányzatából nem mindenki éli ezt meg ilyen mélységben a saját feladatának.

Ehhez a munkához mindkettőjüknek gratulálni tudok, és jó munkát, jó további tevékenységet kívánok. Azt tudom mondani, hogy amit az eseti bizottság tud tenni azért, hogy ez a munka itt helyben sikeresebb legyen, azt gondolom, a tagok nevében is mondhatom, hogy meg fogjuk tenni. Köszönöm szépen. Ezzel ezt a napirendi pontot lezártam, megköszönve a napirendhez hozzászólókat.

A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság tevékenységéről szóló jelentés (J/.... szám) (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)

A Fogyasztóvédelmi eseti bizottság jelentésének elfogadásáról és egyes fogyasztóvédelmi intézkedésekről szóló határozati javaslat (H/.... szám) (Döntés bizottsági önálló indítvány benyújtásáról)

Következő napirendünk a Fogyasztóvédelmi eseti bizottság tevékenységéről szóló jelentés. Időben kiküldtük a bizottság tagjainak, illetve egy változatát, azóta egyébként jelentősen nem módosult ez a jelentés ahhoz a változathoz képest. Hetekkel előtte kiküldtük a bizottság tagjainak tájékoztatásul, és azért, hogy ha valakinek írásos javaslata van, akkor tegye meg. Írásos javaslat nem érkezett ehhez. Még azért munkatársaimmal picit dolgoztunk ezen is és a határozati javaslaton is.

Aki a bizottság munkáját figyelemmel kíséri, az látja, hogy egy picit más műfajú most a jelentésünk, mint mondjuk a tavalyi, de más is volt a dolog. A tavalyi jelentésünk alapvetően egy diagnózis fölállításáról szól, arról szól, hogy a mi tájékozódásunk szerint hogyan áll Magyarországon a fogyasztóvédelem, ki mit csinál benne, kinek mi a véleménye róla, milyen jogszabályi helyzet van. Ezen nyilvánvalóan túlvagyunk. Most a bizottság munkájának ebben a szakaszában a fogyasztók nagy csoportjait érintő ügyekkel kezdtünk el foglalkozni - csak olyanok kedvéért mondom, akik esetleg folyamatosan nem kísérik figyelemmel a munkánkat -, például a lakossági pénzügyi szolgáltatások területével, a közétkeztetéssel, egészségre ható termékekkel, építőipari szolgáltatásokkal, emeltszintű nyugdíjasházak, és sok más olyan területet választottunk az elmúlt időszakban, mert megállapítottuk, hogy ismét egy sűrű időszakon vagyunk túl, tehát viszonylag sokszor, sok témát tárgyalva üléseztünk.

Majd' minden egyes alkalommal azt hoztuk szokásba, hogy az eseti bizottságok számára lehetséges határozati módot választva úgynevezett tájékoztatókat fogadjunk el minden választott téma megtárgyalása után. Ezek a tájékoztatók próbálták az adott ülés, az adott terület tapasztalatait, az ott elhangzott véleményeket, a felvetődő problémákat és javaslatokat összegezni. Ilyen értelemben a jelentés összeállítása most már könnyű volt, hiszen igazából ezeket a tájékoztatókat kellett összeraknom, és talán két olyan eset volt, ahol ilyen tájékoztatót valamilyen speciális oknál fogva nem fogadtunk el, ott kellett földolgozni azokat a tapasztalatokat, amik annak kapcsán kialakultak. Ennyi bevezetőként.

Kérdezem, hogy van-e kérdés a jelentéssel kapcsolatban. (Nincs jelzés.) Hozzászólás? (Nincs jelzés.) Nem érdektelenséget jelez, mert azért hetek óta dolgoznak ezen a képviselők, és nyilvánvalóan éltek volna az írásos javaslati lehetőséggel, ha ezt indokoltnak tartották volna. Akkor azt gondolom, hogy a vitát lezárom, és kérdezném a bizottság tagjait, hogy elfogadják-e a bizottság tevékenységéről szóló jelentést. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangú.

Még könnyebb dolgunk következik, mert a jelentés kapcsán a következő napirend vagy ennek a napirendnek a b) pontja, hogy a jelentés kapcsán összeállítottam egy határozattervezetet a parlament számára, ismétlem, egyébként a korábban elfogadott tájékoztatóink alapján az ott szereplő javaslatokból lettek kialakítva ezek a határozati javaslatok. Kérdezem, hogy van-e ezzel kapcsolatban kérdés. (Nincs jelzés.) Hozzászólás? (Nincs jelzés.) Ki az, aki a határozati javaslatot elfogadja? (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangú.

Így dolgozunk mi itt, mondom másoknak. Minden az előkészítésen múlik, ugye?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fogyasztóvédelmi kérdései (Döntés bizottsági tájékoztató készítéséről a Házszabály 96/A. §-a alapján)

A következő napirendi pontunk a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás fogyasztóvédelmi kérdéseivel kapcsolatban tartott napirendünk tájékoztatója. Ezt azon a napirenden megígértük, azt gondolom, hogy illik el is fogadnunk. Gondolom, képviselőtársaim el tudták olvasni az anyagot. Kérdezem, hogy kérdés van-e ezzel kapcsolatban. (Nincs jelzés.) Hozzászólás vagy javaslat? (Nincs jelzés.) Kérdezem, hogy ki az, aki a tájékoztatót elfogadja. (Szavazás.) Köszönöm szépen. Egyhangú.

Egyebek

Egyebek szerintem nincsenek. (Török Zsolt jelentkezik.) Vannak egyebek? Parancsoljon, Török képviselő úr!

Képviselői felvetések

TÖRÖK ZSOLT (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Kérdés, felvetés a bizottság tagjaihoz, nem volt módunk előzetesen erről konzultálni. Pénzügyi szolgáltatások, banki tevékenységek vizsgálatával már foglalkozott korábban a bizottság, és a korábbi kifejezésen van a hangsúly részemről, azonban egy új helyzet állt elő Magyarországon és szerte a világban. Nem tartják-e a bizottság tagjai és elnök úr személy szerint is indokoltnak, hogy a következő ülésszakon valamikor visszatérjünk erre? Nem akarjuk sem a költségvetési, sem a gazdasági, sem egyéb bizottságok szerepét átvenni, de úgy érzem, hogy erős társadalmi nyomás van arra vonatkozólag, hogy a banki szolgáltatások minőségével, típusával kapcsolatosan egy áttekintést újból meghallgassunk, a Bankszövetség illetékeseit, nagyobb bankokat, pénzügyi szolgáltatatókat hívjuk meg, kérdezem, egyben javaslom, mert előzetesen nem volt módunk arra, hogy konzultáljunk. Szerintem talán indokolt lehetne.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Képviselő úr javaslata egybevág Koszorús alelnök úr más napirend kapcsán kifejtett mondanivalójával. Azt gondolom, hogy nincs ennek akadálya. Azért ha már egy picit az elkövetkező hónapokról beszélünk, akkor azt szeretném mondani, hogy most a költségvetési vita okán azért, hogy így nagyon besűrűsödött a parlamenti munka, egy picit békén hagynám a bizottság tagjait. Mi azért eseti bizottsághoz képest elég erős ütemben szoktunk dolgozni, de szerintem most a költségvetésre kell hogy koncentráljunk. Januárban pedig, azt gondolom, hogy nem fogunk ülést szervezni addig, amíg nem indul be a parlament. De a februári időszakban ezt jól el tudom képzelni.

Valóban egy új helyzet van, nyilvánvalóan érdekes, hogy a különböző banki hitelszerződések kapcsán mondjuk kialakulnak-e olyan módosításokat, amelyeket maga a kormányzat is fontosnak tartana. Azt gondolom, hogy addig meg tudjuk beszélni, és megfogalmazzuk ennek a napirendnek a tartalmát közösen, és akkor újra napirendre vesszük.

Más ilyen javaslat van-e?

DR. JÓZSA ISTVÁN (MSZP): Van. Sürgős a dolog. A bankok kezdenek átesni a ló másik oldalára. Annyira nem jutnak pénzhez a fogyasztók, a vállalkozások, hogy erről azért érdemes lenne beszélni. Tehát javaslom, hogy jó lenne december első felében ezt megtartani. Mi vagyunk a lámpás a hajóban. (Koszorús László: Az uzsoratevékenységgel kapcsolatban be fognak nyújtani, a kormány is benyújt egy törvénytervezetet.) Hívjuk csak ide őket! (Dér Zsuzsanna jelentkezik.)

Képviselő asszony!

DÉR ZSUZSANNA (MSZP): Én azért is támogatom ezt a javaslatot, mert éppen a tegnapi fórumon hangzott el - mert ez egy fogyasztóvédelmi fórum volt elsődlegesen -, hogy a különböző nagy értékű biztosításokat vagy például a gyerekekre kötött biztosításokat olyan alacsony kamatozású csomagokba teszik a bankok, és önkényesen, tehát tulajdonképpen az ügyfél nem is tudja, hogy mivel bízza meg azt a pénzintézetet vagy biztosítótársaságot, amelynél leköti hosszú távra a pénzét, és egyre sűrűsödnek ezek a panaszok. Tehát én is úgy gondolom, hogy fontos lenne, hogy ez minél előbb lezáruljon. Köszönöm. (Bagi Béla jelentkezik.)

ELNÖK: Parancsolj!

BAGI BÉLA (Fidesz): Köszönöm szépen. Itt is néha átlibbenünk egy másik bizottság szakterületére, de ez is azt igazolja, hogy élesen nem lehet ezt elválasztani, hogy hol a fogyasztóvédelem határa. Itt vannak ilyen szekunderhatások is, most még nem az, de a következő lépésben már lehet az.

Nekem itt az egészségügy területéről - a határozati javaslatban is benne van - a gyógyhatású termékek témája vetődik fel. Egy jelenséget szeretnék a saját magunk figyelmébe ajánlani a gyógyszertárak területéről. Ez most per pillanat még, ha úgy tetszik, egészségügyi kompetencia, bár a gyógyszertárak esetén ugyanilyen alapon most itt másról beszélhetünk, lehetne azt a kereskedelmi tevékenység oldaláról is, mert én mint laikus gyógyszertár-látogató nehezen tudom, hol a kereskedelmi törvény szerint dolgoznak, hol az egészségügyi törvény szerint, tehát elég kínos a helyzetük. Hála istennek, én nem vagyok gyógyszertár-tulajdonos.

A nagyvárosi meg a kistelepülési jelenség pedig élesen elkülönül egymástól. Nagyvárosban olyanokat lehet tapasztalni, hogy mindenféle bónuszokkal, kedvezményekkel, meg hűségkártya, a franc tudja, már állólámpa-ajándékkal fogják a vevőket. Aztán más ügyből kifolyólag ilyen gyógyszertári tulajdonosok meghívtak egy brüsszeli képviselőt, aztán ott sertepertéltem, és akaratlanul is fültanúja voltam egy ilyen eligazításnak. Nem mondom, melyik magyar nagykereskedő azt a tanácsot adta az összegyűlt gyógyszerészeknek, mert azok panaszkodtak, hogy a betegnek azt ajánljátok, amiben nagyobb az árrésetek. Tehát engem mint beteg egy kicsit idegesített, hogy talán azt kellene ajánlani, ami nekem jó. Lehet, hogy itt már a fogyasztóvédelem területénél vagyunk, mert lehet, hogy valaki azt mondja, hogy még mindig nem az, hanem ez még mindig egészségügy meg tb, de kénytelen ezt tenni, mert állítólag 14 százalékos árrés van átlagban a patikákban, és úgy tudom, hogy általában a kiskereskedelemben pedig a vasbolttól a ruhásboltig bezárólag tán olyan 30 körüli. Elég nehéz nekik megfelelni, sokkal szigorúbb feltételeknek kell megfelelniük.

Ennek mi a következménye főleg a kis gyógyszertárakban, ahol egy faluban egy van? Megy a recepttel, és mondja, hogy nincs, majd megrendelem, és majd holnap jöjjön vissza. Innentől már keményen fogyasztóvédelem, hogy kiszédeleg a lázas ember az orvostól, elmegy a patikába, most nem biztos, hogy lázcsillapítóra igaz ez, de nem kapja meg azt a gyógyszert. Itt óriási különbség van egy vidéki beteg meg egy városi beteg között.

Szóval kezd abnormális helyzet kialakulni, a láncok tevékenységéről nem is beszélve. Azt sejtem, hogy körülbelül ugyanazon a nyomon halad ez a téma, mint az élelmiszer-kiskereskedelemnek a koncentrációja, ami mind fogyasztóvédelmi oldalról nézetem szerint problémás, mert a fogyasztónak nem kizárólag az az érdeke, hogy ő minél olcsóbban vásárolhasson, hanem valódi választási lehetősége is lehessen. Tehát most csak így hangosan gondolkoztam, és ajánlom saját magunk figyelmébe, hogy lehet ennek egy ilyen olvasata is egy-két év múlva, akkor már nagyon is konkrét fogyasztóvédelmi meg betegjogi kérdések fognak előkerülni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Én is köszönöm. Azt szeretném mondani a bizottság tagjainak, hogy ahogy szoktuk, ezt elő fogjuk tudni készíteni, hogy mely témákat vesszük fel. Nyilvánvalóan a gyógyszer-forgalmazás ügye például szerepelhet a következő időszak napirendjén, napirendjei között. Ugyanakkor itt elemi igényként tört föl, hogy még december folyamán a banki ügyekkel újra foglalkozzunk. Én azért ezt reálisan december 10. magasságában látom lehetségesnek, hiszen ezt azért elő is kell készíteni, nemcsak arról van szó, hogy mi itt majd jól elbeszélgetünk. Ez jó lehet a képviselőtársaimnak? (Közbeszólások: Jó.) Jó. Egyébként könnyű dolga van annak a bizottsági elnöknek, akinek a tagjai dolgozni akarnak, és én lennék az utolsó, aki ebben őket megakadályozza. Úgyhogy azt mondom, akkor december 10-én ezzel a témával tartunk egy bizottsági ülést, majd egy kicsit beszélgetünk előtte, hogy hogy pontosítsuk a napirend elnevezését, és igazából mire is vagyunk kíváncsiak.

Lezárhatom az Egyebek napirendi pontot is. Köszönöm szépen.

Elnöki zárszó

Azt szeretném mondani a bizottság tagjainak és a meghívott vendégeinknek, hogy bár a bizottság tagjainak fogok én még boldog új évet és boldog karácsonyt kívánni, de a meghívott vendégeinknek lehet, hogy nem mindegyikének, különös tekintettel azokra, akik székesfehérváriak. Tehát boldog karácsonyt, boldog új évet! Köszönjük a vendéglátást.

Nincs még vége, én a magam részéről még itt körül szeretnék nézni, de azt megállapíthatjuk, hogy az első órák is nagyon-nagyon kellemesek voltak, szép környezetben, jó munkafeltételek között töltöttük ezt. Még egyszer köszönöm, és a bizottsági ülést bezárom.

(Az ülés befejezésének időpontja: 11 óra 50 perc)

 

   

Alexa György

a bizottság elnöke

Jegyzőkönyvvezető: Földi Erika