T/23/5.
Az Országgyûlés
Egészségügyi és szociális |
Költségvetési és pénzügyi |
a j á n l á s a
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló T/23. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Egészségügyi és szociális bizottsága (továbbiakban: Egészségügyi bizottság), valamint - nem kijelölt bizottságként - a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló, T/23. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/23/2., /3., /4. számú módosító javaslatokat.
Dr. Nagy Gábor Tamás képviselõ a T/23/3. számú módosító indítványát visszavonta, ezért az ajánlás nem tartalmazza.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat egészének - címe kivételével - elvetését jelenti, ezért az indítvány nem konform a HSZ 142. § 7. pontjával.
Indokolás: Lásd a T/23/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
"13. § (1) A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 27. §-a az alábbiak szerint módosul:
"27. § Az Országgyûlés tagjai az állampolgári, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosaihoz, az Állami Számvevõszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány bármely tagjához, a társadalombiztosítás igazgatási szerveinek irányítására meghatározott személyhez és a legfõbb ügyészhez interpellációt és kérdést intézhet a feladatkörükbe tartozó minden ügyben.""
Megjegyzés: Az Alkotmány megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban meghatározott egyes döntések meghozatalához az országgyûlési képviselõk kétharmadának a szavazata szükséges (Alk. 24. § (3) bek.).
Indokolás: Lásd a T/23/4. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja.
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1998. július 3.
Dr. Kökény Mihály s.k., |
Dr. Szekeres Imre s.k., |
/E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:/
"g/ az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 9. § e/ pontja;
h/ az ügyvédekrõl szóló 1998. évi XI. törvény 6. § (1) bekezdés e/ pontjából az "és társadalombiztosítási önkormányzati" szövegrész;
i/ a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 23. §-ából és 24. § (1) bekezdésébõl a ", valamint a társadalombiztosítási" szövegrész;
j/ a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 100. § (5) bekezdés E/ pont e/ alpontjából, a 103. § (1) bekezdés k/ pontjából és a 112. § (1) bek. e/ pontjából "társadalombiztosítási" szövegrész;
k/ a polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény 23. § (5) bekezdés b/ pontjából és 39. § (1) bekezdés f/ pontjából a "társadalombiztosítási" szövegrész;
l/ a hadköteles katonák szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIV. törvény 21. §-ából a "társadalombiztosítási és" és a 22. § (3) bekezdésébõl a "társadalombiztosítási," szövegrész;
m/ a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 11. § (1) bekezdésébõl az "és a társadalombiztosítási önkormányzatok választásáról" szövegrész;
n/ a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 23. § a/ pontjából a ", társadalombiztosítási képviselõk" szövegrész."
Indokolás: Lásd a T/23/3/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz.
- a Költségvetési biz.
- Az Elõterjesztõ képviselõje
"19. § A kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 1997. évi LXXIX. törvény 3. §-ának (4)-(6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
"(4) A közigazgatási és a helyettes államtitkár pártban, szakszervezetben és helyi, kisebbségi önkormányzatban tisztséget nem viselhet, a felsorolt szervezetek nevében vagy érdekében nyilvános közszerepléssel járó tevékenységet nem folytathat.
(5) Ha a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár országgyûlési, helyi vagy kisebbségi önkormányzati képviselõi, illetõleg szakszervezeti, továbbá polgármesteri választáson jelöltetni kívánja magát, köteles e szándékát a választáson jelöltként való indulásának az illetékes választási szervnél történõ bejelentését követõ munkanapon a munkáltatói jogkör gyakorlójának bejelenteni. A bejelentéstõl a választás hivatalos eredményének közzétételéig, illetõleg megválasztása esetén mandátuma igazolásáig a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya szünetel.
(6) A közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya az országgyûlési, helyi, kisebbségi önkormányzati képviselõvé, polgármesterré, illetõleg szakszervezeti tisztségviselõvé történõ megválasztásával megszûnik."
20. § A sportról szóló 1996. évi LXIV. törvény 29. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(3) A NISZKA kuratóriuma kilenc fõbõl áll, tagjait a népjóléti miniszter, a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, a Magyar Természetbarát Szövetség, a Magyar Szabadidõsport Szövetség, a Magyar Diáksport Szövetség, az Önkormányzati Szövetségek Tanácsa és a fogyatékosok érdekvédelmi szervezeteinek javaslata alapján a miniszterelnök kéri fel a sportélet kiemelkedõ személyiségei közül."
21. § (1) Az állami tulajdonban lévõ vagyon privatizációjáról szóló 1995. évi XXXIX. törvény 1. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(5) Ha a települési önkormányzat, továbbá egyéb köztestület, illetve közalapítvány, valamint az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár (1993. évi XCVI. törvény) a privatizálandó vagyon értékesítése során vevõként jelentkezik, úgy rá - törvény eltérõ rendelkezése hiányában - a magántulajdonosokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."
(2) Az állami tulajdonban lévõ vagyon privatizációjáról szóló 1995. évi XXXIX. törvény 12. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(3) Az igazgatóság elnökét és az igazgatóság tagjait a Kormány nevezi ki és menti fel. Az igazgatóság tagjaira a privatizációért felelõs miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben tesz javaslatot. Az igazgatóság tagja nem lehet országgyûlési, illetõleg önkormányzati képviselõ, valamint az, akinek a kinevezését törvény egyébként kizárja."
22. § (1) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 1. §-ának a/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/E törvény hatálya alá tartoznak a következõ szervezeteknek a 2. § (1) bekezdése szerinti beszerzései:/
"a/ az állam, a helyi önkormányzat, a kisebbségi települési önkormányzat, a helyi kisebbségi önkormányzat, a települési önkormányzatok társulása, a központi költségvetési szerv, társadalombiztosítási költségvetési szerv, a helyi önkormányzati költségvetési szerv, az elkülönített állami pénzalap;"
(2) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 12. § (2) bekezdésének b/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/A közbeszerzési eljárás ajánlatkérõinek általános érdekeit a Tanácsban a következõ szervek által kijelölt személyek képviselik:/
"b/ az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által együttesen kijelölt személy;"
(3) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 22. § (4) bekezdésének b/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:
/Nem lehet közbeszerzési biztos, aki/
"b/ országgyûlési, helyi önkormányzati képviselõ, polgármester, illetve kamarai tisztségviselõ.""
Indokolás: Lásd a T/23/3/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz.
- a Költségvetési biz.
- Az Elõterjesztõ képviselõje