T/23/5.

Az Országgyûlés

Egészségügyi és szociális
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

a j á n l á s a
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló T/23. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Egészségügyi és szociális bizottsága (továbbiakban: Egészségügyi bizottság), valamint - nem kijelölt bizottságként - a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló, T/23. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/23/2., /3., /4. számú módosító javaslatokat.

Dr. Nagy Gábor Tamás képviselõ a T/23/3. számú módosító indítványát visszavonta, ezért az ajánlás nem tartalmazza.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

    1. Dr. Kökény Mihály, dr. Vojnik Mária, dr. Schwarcz Tibor, Keller László, dr. Csákabonyi Balázs és Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 1-20. §-ának az elhagyását javasolja.
    2. Megjegyzés: A módosító javaslat a törvényjavaslat egészének - címe kivételével - elvetését jelenti, ezért az indítvány nem konform a HSZ 142. § 7. pontjával.

      Indokolás: Lásd a T/23/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja.

      - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    3. Dr. Veres János és Keller László képviselõ a törvényjavaslat 13. §-át új (1) bekezdéssel kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"13. § (1) A Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény 27. §-a az alábbiak szerint módosul:

"27. § Az Országgyûlés tagjai az állampolgári, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyûlési biztosaihoz, az Állami Számvevõszék elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány bármely tagjához, a társadalombiztosítás igazgatási szerveinek irányítására meghatározott személyhez és a legfõbb ügyészhez interpellációt és kérdést intézhet a feladatkörükbe tartozó minden ügyben.""

Megjegyzés: Az Alkotmány megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban meghatározott egyes döntések meghozatalához az országgyûlési képviselõk kétharmadának a szavazata szükséges (Alk. 24. § (3) bek.).

Indokolás: Lásd a T/23/4. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1998. július 3.

Dr. Kökény Mihály s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

    1. Dr. Nagy Gábor Tamás képviselõ a törvényjavaslat 12. §-át új g/-n/ pontokkal kiegészíteni javasolja:
    2. /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti:/

      "g/ az országgyûlési képviselõk jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 9. § e/ pontja;

      h/ az ügyvédekrõl szóló 1998. évi XI. törvény 6. § (1) bekezdés e/ pontjából az "és társadalombiztosítási önkormányzati" szövegrész;

      i/ a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIII. törvény 23. §-ából és 24. § (1) bekezdésébõl a ", valamint a társadalombiztosítási" szövegrész;

      j/ a honvédelemrõl szóló 1993. évi CX. törvény 100. § (5) bekezdés E/ pont e/ alpontjából, a 103. § (1) bekezdés k/ pontjából és a 112. § (1) bek. e/ pontjából "társadalombiztosítási" szövegrész;

      k/ a polgári szolgálatról szóló 1997. évi XXI. törvény 23. § (5) bekezdés b/ pontjából és 39. § (1) bekezdés f/ pontjából a "társadalombiztosítási" szövegrész;

      l/ a hadköteles katonák szolgálati viszonyáról szóló 1996. évi XLIV. törvény 21. §-ából a "társadalombiztosítási és" és a 22. § (3) bekezdésébõl a "társadalombiztosítási," szövegrész;

      m/ a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 11. § (1) bekezdésébõl az "és a társadalombiztosítási önkormányzatok választásáról" szövegrész;

      n/ a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény 23. § a/ pontjából a ", társadalombiztosítási képviselõk" szövegrész."

      Indokolás: Lásd a T/23/3/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz.

      - a Költségvetési biz.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje

    3. Dr. Nagy Gábor Tamás képviselõ a törvényjavaslatot új 19-21. §-sal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"19. § A kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 1997. évi LXXIX. törvény 3. §-ának (4)-(6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

"(4) A közigazgatási és a helyettes államtitkár pártban, szakszervezetben és helyi, kisebbségi önkormányzatban tisztséget nem viselhet, a felsorolt szervezetek nevében vagy érdekében nyilvános közszerepléssel járó tevékenységet nem folytathat.

(5) Ha a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár országgyûlési, helyi vagy kisebbségi önkormányzati képviselõi, illetõleg szakszervezeti, továbbá polgármesteri választáson jelöltetni kívánja magát, köteles e szándékát a választáson jelöltként való indulásának az illetékes választási szervnél történõ bejelentését követõ munkanapon a munkáltatói jogkör gyakorlójának bejelenteni. A bejelentéstõl a választás hivatalos eredményének közzétételéig, illetõleg megválasztása esetén mandátuma igazolásáig a közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya szünetel.

(6) A közigazgatási, illetve a helyettes államtitkár közszolgálati jogviszonya az országgyûlési, helyi, kisebbségi önkormányzati képviselõvé, polgármesterré, illetõleg szakszervezeti tisztségviselõvé történõ megválasztásával megszûnik."

20. § A sportról szóló 1996. évi LXIV. törvény 29. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) A NISZKA kuratóriuma kilenc fõbõl áll, tagjait a népjóléti miniszter, a Nemzeti Egészségvédelmi Intézet, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, a Magyar Természetbarát Szövetség, a Magyar Szabadidõsport Szövetség, a Magyar Diáksport Szövetség, az Önkormányzati Szövetségek Tanácsa és a fogyatékosok érdekvédelmi szervezeteinek javaslata alapján a miniszterelnök kéri fel a sportélet kiemelkedõ személyiségei közül."

21. § (1) Az állami tulajdonban lévõ vagyon privatizációjáról szóló 1995. évi XXXIX. törvény 1. §-ának (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(5) Ha a települési önkormányzat, továbbá egyéb köztestület, illetve közalapítvány, valamint az önkéntes kölcsönös biztosító pénztár (1993. évi XCVI. törvény) a privatizálandó vagyon értékesítése során vevõként jelentkezik, úgy rá - törvény eltérõ rendelkezése hiányában - a magántulajdonosokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni."

(2) Az állami tulajdonban lévõ vagyon privatizációjáról szóló 1995. évi XXXIX. törvény 12. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Az igazgatóság elnökét és az igazgatóság tagjait a Kormány nevezi ki és menti fel. Az igazgatóság tagjaira a privatizációért felelõs miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértésben tesz javaslatot. Az igazgatóság tagja nem lehet országgyûlési, illetõleg önkormányzati képviselõ, valamint az, akinek a kinevezését törvény egyébként kizárja."

22. § (1) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 1. §-ának a/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/E törvény hatálya alá tartoznak a következõ szervezeteknek a 2. § (1) bekezdése szerinti beszerzései:/

"a/ az állam, a helyi önkormányzat, a kisebbségi települési önkormányzat, a helyi kisebbségi önkormányzat, a települési önkormányzatok társulása, a központi költségvetési szerv, társadalombiztosítási költségvetési szerv, a helyi önkormányzati költségvetési szerv, az elkülönített állami pénzalap;"

(2) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 12. § (2) bekezdésének b/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/A közbeszerzési eljárás ajánlatkérõinek általános érdekeit a Tanácsban a következõ szervek által kijelölt személyek képviselik:/

"b/ az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által együttesen kijelölt személy;"

(3) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 22. § (4) bekezdésének b/ pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép:

/Nem lehet közbeszerzési biztos, aki/

"b/ országgyûlési, helyi önkormányzati képviselõ, polgármester, illetve kamarai tisztségviselõ.""

Indokolás: Lásd a T/23/3/2. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz.

- a Költségvetési biz.

- Az Elõterjesztõ képviselõje