MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
T/54 számú
TÖRVÉNYJAVASLAT
a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között
a közös békefenntartó zászlóalj létrehozása tárgyában Budapesten,
1998. március 20-án aláírt Megállapodás megerõsítésérõl és kihirdetésérõl
Elõadó: Dr. Szabó János
honvédelmi miniszter
1998. augusztus
1998. évi .........törvény
A Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között
a közös békefenntartó zászlóalj létrehozása tárgyában Budapesten,
1998. március 20-án aláírt Megállapodás megerõsítésérõl és kihirdetésérõl
1. §
Az Országgyûlés a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között a közös békefenntartó zászlóalj létrehozása tárgyában Budapesten, 1998. március 20-án aláírt Megállapodást (továbbiakban: Megállapodás) e törvénnyel megerõsíti.
2. §
A Megállapodás hivatalos magyar nyelvû szövege a következõ:
"MEGÁLLAPODÁS A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
ÉS ROMÁNIA KORMÁNYA KÖZÖTT A KÖZÖS
BÉKEFENNTARTÓ ZÁSZLÓALJ LÉTREHOZÁSÁRÓL
A Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya (a továbbiakban: Felek) a kölcsönös érdekeken alapuló kétoldalú kapcsolatok további elmélyítését szem elõtt tartva, az EBESZ 1994. évi Bécsi Dokumentuma, valamint a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között az EBESZ 1994. évi Bécsi Dokumentumát kiegészítõ bizalom- és biztonságerõsítõ intézkedésekrõl és a katonai kapcsolatok fejlesztésérõl kötött megállapodás kétoldalú katonai együttmûködés fejlesztésére vonatkozó rendelkezései végrehajtására, továbbá a nemzetközi békefenntartó és humanitárius tevékenység támogatása céljából a következõkben állapodnak meg:
I. Cikk
Általános rendelkezések
1. A Felek létrehoznak egy magas fokú készenlétben álló, magas szinten operatív, a béketámogató és humanitárius segítségnyújtási feladatok ellátására alkalmas közös zászlóaljat.
2. A zászlóalj célja:
- hatékony és hiteles katonai erõ felmutatásával a mûveleti színtéren történõ potenciális ellenségeskedés megakadályozása;
- békefenntartó feladatokban, válságkezelési mûveletekben harci erõként való fellépés;
- béketámogató mûveletek végrehajtása, humanitárius, valamint kutató-mentõ feladatok ellátása;
- válságterületekre, illetve válságkezelési mûveletre irányuló bevetés és annak tervezése;
- várható, közös kiképzési mûveletek tervezése és levezetése, melyeknek célja a magas mûveleti hatékonyság elérése és fenntartása, valamint az interoperabilitás javításához való hozzájárulás.
3. A zászlóalj mûködési területe magába foglalhatja elsõsorban Kelet-közép- és Dél-Kelet-Európát, különösen az átszegdelt tereppel, bizonytalan, vagy lassú földi mozgással és bonyolult idõjárási viszonyokkal jellemezhetõ mûveleti színtereket, illetve - igény esetén - további európai vagy Európán kívüli területeket is.
II. Cikk
Irányítás és feladatok
1. A zászlóalj bilaterális vagy multilaterális keretek között vethetõ be. Rendelkezésre áll majd a NATO, vagy a NYEU keretein belüli felhasználásra is, ezen szervezetek eljárásainak megfelelõen.
2. A zászlóalj az ENSZ Biztonsági Tanácsától, az EBESZ-tõl, vagy a két országgal megfelelõ szinten együttmûködõ nemzetközi szervezetektõl érkezõ felkérést követõen, a magyar és román kormányok együttes felhatalmazása alapján teljesíthet nemzetközi feladatot.
3. A zászlóalj feladatait a két Fél közösen határozza meg. Nemzetközi szervezet felkérésére végzendõ béketámogató, illetve humanitárius segítségnyújtási tevékenységrõl a két védelmi miniszter egyeztet, megállapodásukat felterjesztik jóváhagyásra a döntéshozatalra jogosult hazai szervhez.
4. A zászlóalj évente meghatározott alkalommal váltott helyszínen közös törzsvezetési gyakorlatot, valamint évente meghatározott alkalommal váltott helyszínen közös kiképzést és gyakorlatot tart a zászlóalj egészével, vagy részeivel. A közös kiképzésekrõl és gyakorlatokról a két hadsereg vezérkari fõnöke egyeztet, és tesz javaslatot ezek belsõ jogi engedélyezésére. A kiképzések és gyakorlatok végrehajtására az engedélyezést követõen kerülhet sor.
III. Cikk
Létszám, fegyverzet
1. A közös zászlóalj létszáma mindkét Fél részérõl maximum 500-500 fõ, összesen maximum 1000 fõ. A közös zászlóalj a két hozzájáruló ország nemzeti területén állomásozik, megtartva nemzeti szervezeteit.
2. A közös zászlóaljban mindkét Fél a feladatait saját szervezetszerû, rendszeresített fegyverzetével, felszerelésével és jármûveivel látja el. A két Fél a zászlóalj erõinek felszerelésére és azok beszerzésére közösen intézkedik.
IV. Cikk
Vezetés
A Felek létrehoznak egy integrált, közös zászlóalj-parancsnokságot, amelyben a két nemzet egyenlõ arányban képviselteti magát. A zászlóalj-parancsnokság vezetõ beosztásait a két Fél képviselõi évente felváltva, országonként egyenlõ arányban töltik be. A zászlóalj-parancsnokság fennmaradó személyi állománya fele részben magyar, fele részben román állampolgárságú tisztekbõl és tiszthelyettesekbõl áll. A részükre meghatározott beosztásokban a nemzeti hovatartozás állandó.
V. Cikk
Munka- és mûveleti nyelv
A közös haderõ munka- és mûveleti nyelve az angol, és minden mûveleti dokumentumot ezen a nyelven adnak ki.
VI. Cikk
Költségek
A közös zászlóalj kialakításával, fenntartásával és tevékenységével kapcsolatos ráesõ költségeket mindkét Fél maga fedezi. A közös tevékenységekkel kapcsolatos pénzügytechnikai részletek, költségviselési szabályok kidolgozásáért a két hadsereg költségvetési tervezõ és pénzügyi szervei felelõsek.
VII. Cikk
Végrehajtási megállapodások
A végrehajtásra kerülõ konkrét tevékenységekkel kapcsolatos egyéb technikai részletekre, a zászlóalj vezetésére és vezetõ beosztásaira, összetételére, szervezetére és fegyverzetére vonatkozó, valamint a kiképzéssel és felkészítéssel kapcsolatos egyéb kérdéseket, illetve az egyes tevékenységekkel kapcsolatos költségviselési szabályokat a két hadsereg vezérkari fõnöke külön katonai megállapodásban szabályozza.
VIII. Cikk
Záró rendelkezések
1. Jelen Megállapodás 60 nappal azután lép hatályba, amikor a Felek értesítik egymást arról, hogy eleget tettek a hatályba lépéshez szükséges belsõ jogi követelményeiknek.
2. Jelen Megállapodás a Felek kölcsönös egyetértésével módosítható. A módosításokat diplomáciai úton, írásban kell javasolni, és azok az ezen cikk 1. pontjában foglaltaknak megfelelõen lépnek hatályba.
3. Jelen Megállapodás határozatlan idõre szól. A Megállapodást bármelyik Fél felmondhatja a másik Félnek küldött írásos értesítés útján. Az értesítés kézhezvételétõl számított hat hónap múlva a Megállapodás hatálya megszûnik.
Készült Budapesten, 1998. március 20-án, két eredeti példányban magyar, román és angol nyelven. Mindhárom szöveg egyaránt hiteles. Eltérõ értelmezés esetén az angol szöveg az irányadó.
a Magyar Köztársaság Románia
Kormánya részérõl Kormánya részérõl"
3. §
(1) A törvény - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) A törvény 2. §-a a Megállapodás VIII. cikkének 1. pontjában meghatározott idõpontban lép hatályba.
(3) A (2) bekezdés szerinti hatályba lépésrõl szóló közleményt a külügyminiszter a Magyar Közlönyben közzéteszi.
Göncz Árpád s.k. Dr. Áder János s.k.
a Köztársaság elnöke az Országgyûlés elnöke
INDOKOLÁS A TÖRVÉNYJAVASLATHOZ
Általános indokolás
Az elmúlt években jelentõsen fejlõdtek a magyar-román katonai kapcsolatok. Ezzel összhangban a továbblépés és a gyakorlati együttmûködés szélesítése érdekében döntés született egy kétoldalú magyar-román közös békefenntartó zászlóalj létrehozásáról.
A Megállapodás a Nyitott Égbolt Megállapodás (1991. május); Megállapodás a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között az EBESZ 1994. évi Bécsi Dokumentumát kiegészítõ bizalom- és biztonságerõsítõ intézkedésekrõl és a katonai kapcsolatok fejlesztésérõl (1996. szeptember); Egyezmény a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya között a minõsített katonai információk kölcsönös védelmérõl (1997. február); Megállapodás a Magyar Köztársaság Kormánya és Románia Kormánya közötti együttmûködésrõl a katonai szállítások területén (1997. december), egyezmények és más alacsonyabb szintû dokumentumok sorát egészíti ki.
Részletes indokolás
Az 1-2. §-hoz
A törvényjavaslat 1. §-a a Megállapodás megerõsítését tartalmazza. A 2. § a Megállapodást - hivatalos magyar nyelvû szövege közlésével - kihirdeti.
A Megállapodás II. cikkének 1. pontja alapján a közös zászlóalj igénybevételére kizárólag csak a NATO vagy a NYEU eljárásának megfelelõen kerülhet sor.
A nemzetközi szervezet felkérésére végzendõ béketámogató, illetve humanitárius segítségnyújtási tevékenységben való részvételhez - a két honvédelmi miniszter által történõ egyeztetést követõen - a döntéshozatalra jogosult hazai szerv (ez a magyar félnél a tevékenység jellegétõl függõen az Országgyûlés vagy a Kormány) adja meg az engedélyt.
A Megállapodás meghatározza a zászlóalj feladatait, irányításának és vezetésének módját. Mindkét fél részérõl 500-500 fõben maximálja a résztvevõk létszámát, rögzíti, hogy feladatait mindkét Fél saját fegyverzetével és felszerelésével látja el, továbbá, hogy a zászlóalj kialakításával, fenntartásával és tevékenységével kapcsolatos ráesõ költségeket mindkét Fél maga fedezi. Rendelkezik arról, hogy a közös alakulat munka- és mûveleti nyelve az angol, illetve, hogy a technikai részleteket és feltételeket a vezérkari fõnökök által késõbb aláírandó katonai megállapodás szabályozza.
A közös békefenntartó zászlóalj magyar fél által biztosítandó állománya a Magyar Honvédség engedélyezett és rendszeresített állományából kerül kijelölésre, tehát a felállítás többlet létszámigényt nem eredményez.
A közös békefenntartó zászlóalj felállításával, ellátásával és mûködtetésével kapcsolatos költségek a tárca éves költségvetésében kerültek tervezésre. Az esetleges terven felüli kiadások fedezését a honvédelmi tárca saját költségvetésébõl biztosítja.
A 3. §-hoz
A Javaslat 3. §-a a Megállapodás hatályba lépéséhez - a VIII. cikk 1. pontja szerint - szükséges, a felek belsõ joga által elõírt feltétel teljesítésére utal.