Országgyûlési képviselõ
H/60.
Képviselõi önálló indítvány!
OGY határozati javaslat
a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdést
vizsgáló bizottság felállítására
1. Az Országgyûlés létrehozza a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdést vizsgáló bizottságát.
2. A vizsgálat tárgya:
Az Országgyûlés a Házszabály 34. §-ának (1) bekezdése, valamint a 36. §-ának (2) bekezdése alapján a FIDESZ-MPP - FKgP - MDF Kormánynak a hatáskörébe tartozó személyi kérdések vizsgálatára, a kinevezési eljárások jogszerûségének és szabályszerûségének vizsgálatára vizsgáló bizottságot hoz létre. A vizsgálóbizottság feladat- és hatáskörébe tartozik a kinevezésekkel kapcsolatban megvizsgálni azt, hogy az eljáró személy vagy személyek feladat- és hatáskörükben miként jártak el, a kinevezéseket megelõzõ felmentések jogszerûek voltak-e.
A bizottság feladata különösen annak megállapítása, hogy a FIDESZ-MPP-hez közelálló cégekkel összefüggésben megállapítható-e olyan szervezeti, személyi, pénzügyi vagy politikai összefonódás, amely alkalmas arra, hogy üzleti vagy politikai érdekek rejtett módon jelenjenek meg az államigazgatásban, a közszolgálati médiában; illetve a politikai akarat a gazdaságirányítást -a piacgazdasági törekvésekkel ellentétes módon- túlhatalommal megszerezze és gyakorolja.
A bizottság vizsgálata terjedjen ki arra:
3. A vizsgáló bizottság 13 tagból áll. A bizottság tagjaira a képviselõcsoportok vezetõi tesznek javaslatot az alábbiak szerint:
FIDESZ-Magyar Polgári Párt |
3 |
FKgP |
2 |
MDF |
1 |
MSZP |
3 |
SZDSZ |
2 |
MIÉP |
1 |
független országgyûlési képviselõ |
1 fõ |
4. A bizottság elnökének, alelnökének és tagjainak megválasztására a képviselõcsoportok vezetõinek javaslata alapján a Házbizottság terjeszt elõ javaslatot az Országgyûlésnek, amelyrõl az vita nélkül határoz. A bizottság elnökét az ellenzéki, alelnökét a kormánypárti képviselõcsoportok együttesen jelölik.
5. A bizottság megbízatása kiterjed minden, az e határozat 1. pontját érintõ vizsgálatra, és az ennek alapján szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslattételre.
6. A bizottság feladatának ellátásához szakértõket vehet igénybe. Mûködésének költségeit az Országgyûlés - költségvetésébõl - fedezi.
7. A bizottság megállapításairól jelentést készít, melyet az Országgyûlés elé terjeszt.
8. A bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig tart.
9. A bizottság mûködésének szabályait az 1. sz. melléklet tartalmazza.
1. sz. melléklet
A Magyar Köztársaság Országgyûlése által létrehozott, a "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdés vizsgálatára felállított vizsgáló bizottság ügyrendje
A bizottság feladat- és hatásköre
1.§
(1) A bizottság a munkáját a Magyar Köztársaság Alkotmánya, az Országgyûlés Házszabálya, a mûködését érintõ törvények és a bizottsági ügyrend elõírásainak megfelelõen végzi. Az ügyrendben nem szabályozott kérdésekben a Házszabály megfelelõ rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A bizottság a hatáskörében
a) feladatkörébe tartozó bármely kérdést megtárgyalhat, és abban állást foglalhat;
b) a feladatát érintõ bármely kérdésben tájékoztatást kér állami és más szervektõl;
c) nyilvános vagy zárt ülésen meghallgatást tart;
d) a Házszabály 36.§ (5) bekezdésének megfelelõen jelentését kidolgozza és az Országgyûlés elé terjeszti.
A bizottság vezetése
2.§
(1) A bizottság tevékenységét az ügyrend keretei között a bizottság elnöke irányítja.
(2) Az elnök akadályoztatása esetén az elnök jogkörét az alelnök (továbbiakban: elnök) gyakorolja.
(3) A bizottság titkársága segíti a bizottság munkáját és elvégzi az ügyrendben elõírt szervezési feladatokat.
A bizottsági ülés összehívása
3.§
(1) A bizottság üléseit az elnök hívja össze a napirend megjelölésével és a tárgyalási anyagok egyidejû megküldésével az ülés elõtt legalább két nappal.
(2) A bizottság 6 tagjának - a napirend megjelölését tartalmazó - írásbeli kezdeményezésére az elnök köteles három napon belül összehívni a bizottság ülését.
(3) A bizottság rendkívüli ülése indokolt esetben bármikor összehívható.
Meghallgatás
4.§
(1) Legalább három képviselõcsoport vagy két képviselõcsoport és a független képviselõ kezdeményezésére a bizottság meghallgatást tart. Meghallgatás kezdeményezhetõ bármely, a bizottság feladatkörébe tartozó ügyben.
(2) A meghallgatáson a meghallgatott személyhez bármely bizottsági tag kérdést intézhet. A feltett kérdés csak a bizottság által vizsgált tárgyra vonatkozhat.
Szakértõk
5.§
(1) A bizottság többségi szavazással az eljárásban folyamatos szakmai tanácsadásra és szakfeladatok ellátására szakértõi megbízást adhat. A szakértõ jogosult a bizottság ülésein részt venni, a keletkezett iratokba betekinteni, a bizottság által meghatározott körben és a bizottság nevében eljárni. A bizottság által felkért szakértõk által készített szakvélemények felhasználásáról és hozzáférhetõségérõl a bizottság dönt.
(2) A szakértõi díjak mértékérõl a bizottság dönt.
Határozatképesség, tanácskozóképesség
6.§
(1) A bizottság határozatképességéhez hét bizottsági tag jelenléte szükséges.
(2) A bizottság tanácskozóképességéhez öt bizottsági tag jelenléte szükséges.
A bizottság dokumentumai
7.§
(1) A bizottság üléseirõl szó szerinti jegyzõkönyv készül, amelynek elkészítésérõl, kezelésérõl a titkárság gondoskodik.
(2) A bizottság üléseirõl és határozatairól (állásfoglalásairól) jegyzõkönyv mellett - a bizottság döntése esetén - a bizottság elnöke emlékeztetõt készít.
(3) A titkárság gondoskodik arról, hogy az emlékeztetõt a bizottság valamennyi tagja kézhez kapja, lehetõleg a soron következõ ülés meghívójával együtt.
(4) A szó szerinti jegyzõkönyvek a bizottság mûködése alatt a titkárságán, véglegesen az Országgyûlés levéltárában kerülnek elhelyezésre.
(5) A bizottság által kiadott dokumentumok az alábbiak:
a) a bizottsági jelentés,
b) bizottsági állásfoglalás,
c) szó szerinti jegyzõkönyv.
d) bizottsági emlékeztetõ,
e) elnöki levél.
(6) az (5) bekezdésben felsorolt dokumentumokat a bizottság elnöke írja alá.
Az iratok kezelése
8.§
(1) A bizottság által felkért szakértõk, közremûködõk által készített szakvéleményekbe a bizottság elnöke a bizottság tagjain kívül más személyek részére kizárólag a bizottság hozzájárulásával engedhet betekintést.
(2) Az állami és más szervek által átadott dokumentumokba a bizottság elnöke a bizottság tagjain kívül más személyek részére kizárólag a bizottság hozzájárulásával engedhet betekintést.
(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott dokumentumok nyilvánosságra hozataláról a bizottság dönt.
(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltak nem vonatkoznak az állami illetve szolgálati titkot tartalmazó dokumentumokra, amelyeket az ezekre vonatkozó jogszabályoknak megfelelõen kell kezelni.
(5) A bizottság munkája során keletkezett dokumentáció ügyiratkezelésérõl a titkárság gondoskodik.
A bizottság képviselete
9.§
(1) A bizottságot az elnök képviseli.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt képviseleti jogkör keretében a bizottság nevében az elnök folytathat levelezést.
(3) Az elnök a bizottság nevében - a bizottság által meghatározottak szerint - (sajtó) nyilatkozatot tehet.
(4) A bizottság zárt ülésérõl a bizottság által arra felhatalmazott egy kormánypárti és egy ellenzéki képviselõje adhat sajtónyilatkozatot.
A bizottság titkársága
10.§
(1) Az ügyrendben foglaltaknak megfelelõen a titkárság gondoskodik:
a) a bizottság tevékenységének elõsegítésérõl, üléseinek megszervezésérõl kapcsolatos feladatok végrehajtásáról;
b) a bizottság munkájával összefüggõ adminisztratív feladatok teljesítésérõl;
c) a bizottság iratainak rendszerezésérõl és õrzésérõl;
d) szakértõi megbízások elõkészítésérõl;
e) a bizottság által felkért szakértõk, közremûködõk nyilvántartásáról annak érdekében, hogy megállapítható legyen, melyik ülésen és milyen tárgykörben vettek részt a bizottság munkájában;
f) az elnök utasításainak megfelelõen a bizottság rendelkezésére álló pénzügyi keretek felhasználásának nyilvántartásáról.
Indoklás:
A FIDESZ-MPP - FKgP - MDF Kormány megalakulását követõ idõben több kinevezés történt olymódon, mely azt a látszatot kelti, hogy a kinevezett személyek kinevezésükig folytatott tevékenysége nem összeegyeztethetõ a vezetõ személyektõl megkívánt erkölcsi-etikai normákkal.
A sajtóban megjelenõ írások több, aggodalomra okot adó körülményt tártak fel a FIDESZ-hez közel álló üzleti körök, a FIDESZ-tagok és családtagjaik által alapított cégek létrejöttének és mûködésüknek körülményeivel, különös tekintettel a megszûnésükkel kapcsolatban. Különösen aggasztóvá teszi a kialakult helyzetet az, hogy a cikkekben szereplõ személyek jó része felelõs vezetõi megbízást kapott idõközben.
A közvélemény érzékeny a közszereplõk, a köztisztviselõk erkölcsi tisztaságára. Ezért tisztázni kell a közvéleményt nyugtalanító, az érintettek feddhetetlenségét megkérdõjelezõ írások valóságtartalmát, szükséges, hogy a felvetõdött kérdésekre az Országgyûlés és a társadalom egyaránt választ kapjon.
A Kormányváltással együtt jár az átrendezõdés bizonyos funkciókban, meghatározott államigazgatási szinteken. A politika azonban nem lépheti át azt a határt, melynek áthágásával a megkívánt szakmaiság sérül. Szükséges és elengedhetetlen a politikai vezetõi posztokon kívül - bár ott is kívánatos - a szakmai múlt, a szakmai ismertség és elismertség. Ezek nélkül a vezetõ személyek a politikai akarat szakmai kontrollt nélkülözõ végrehajtói.
A bizottság feladata, hogy feltárja a kinevezésekkel sérült-e a polgároknak a közigazgatás pártatlanságához való joga, a szakmai hozzáértésbe vetett közbizalom.
Mindezek együttesen indokolják parlamenti vizsgáló bizottság felállítását.
Az Alkotmánybíróság 27/1998. (VI.16.) AB határozata megállapította az Országgyûlés Házszabálya 31., 32. és 33.§, továbbá a 35. § (2) bek. és a 36. § (4) bek. alkotmányellenességét és felhívta az Országgyûlést a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség kiküszöbölésére. Az Országgyûlés az Alkotmánybíróság felhívásának nem tett eleget, ennek következtében a Házszabály hivatkozott rendelkezései a határozatban foglaltaknak megfelelõen 1998. szeptember 1-jével megsemmisítettnek tekintendõk. Az Alkotmánybíróság a határozatában rámutatott arra, hogy "sajátos részvételi megoldást kell találni" a bizottsági helyek betöltésénél abban az esetben, ha az Országgyûlés paritásos bizottság felállításáról rendelkezik. Ennek megfelelõen tartalmazza az indítvány a bizottsági helyek elosztásának módjára vonatkozóan azt a rendelkezést, hogy mind a kormánypárti, mind az ellenzéki képviselõcsoportok együttesen ugyanannyi képviselõt jelölhetnek és ezen felül egy független képviselõ is a bizottság tagjává válhat.
Az Országgyûlés a vizsgáló bizottságot létrehozhatja az 1998. szeptember 1-jét követõen hatályos házszabályi rendelkezések alapján is. A 28. § (3) bek. lehetõséget ad a továbbiakban is arra, hogy az Országgyûlés bizottságot állítson fel. Az Országgyûléstõl függ, hogy milyen rendezõ elv alapján dönt a bizottsági helyek elosztásáról. Az alkotmánybírósági döntés alapján továbbra is a sajátos részvételi megoldást tartalmazó paritásos vagy az arányos elosztás szerint lehet különböztetni.
A 35. § (1) bek. lehetõvé teszi (a 36. § (1) bek. utalása alapján), hogy az Országgyûlés a bizottság felállításakor határozza meg tagjainak számát. A javaslat ennek megfelelõen tartalmazza a bizottság megalakítására vonatkozó javaslatot.
A vizsgáló bizottság mûködésének szabályait az Országgyûlés a 35. § (3) bek. alapján állapítja meg.
Budapest, 1998. szeptember 01.
dr. Toller László |
Burány Sándor |
dr. Áder János úrnak
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 87. § (1) bekezdése alapján országgyûlési határozati javaslatot terjesztek elõ vizsgáló bizottság felállítására.
A "Kellõ körültekintéssel járt-e el a Kormány a hatáskörébe tartozó személyi kérdésekben, különös tekintettel olyan személyek kinevezésére, akikkel kapcsolatban tisztázatlan, kétes gazdasági összefüggések merültek fel?" kérdés vizsgálatára felállított bizottságra vonatkozó indítványomat a melléklet tartalmazza.
A bizottság kötelezõ felállításához szükséges képviselõi aláírásokat szintén mellékelem.
Budapest, 1998. szeptember 01.