Országgyûlési Képviselõ

T/71.

Képviselõi önálló indítvány!

1998. évi .... törvény
a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló 1998. évi XXXIX. törvény
módosításáról

1.§

(1) A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak és a társadalombiztosítás szerveinek állami felügyeletérõl szóló 1998. évi XXXIX. törvény (a továbbiakban: Tbftv.) 1.§ (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(2) Az Alapok felügyeletét és az azzal történõ gazdálkodás irányítását az Egészségbiztosítási Felügyelõ Bizottság illetve a Nyugdíjbiztosítási Felügyelõ Bizottság (a továbbiakban együtt: Felügyelõ Bizottság) látja el."

(2) A Tbftv. 1.§-a kiegészül az alábbi (3)-(11) bekezdésekkel:

"(3) A Felügyelõ Bizottság az Országgyûlés felügyelete alatt álló, jogi személyiséggel rendelkezõ szerv, amely a társadalombiztosítás pénzügyi alapjaihoz tartozó vagyon tekintetében gyakorolja a tulajdonosi jogokat.

(4) A Felügyelõ Bizottság 10 tagból áll. A Felügyelõ bizottság tagjait az Országgyûlés választja. A Felügyelõ Bizottság tagjaira az Országgyûlésben képviselettel rendelkezõ pártok képviselõ csoportjainak egy-egy tagjából álló jelölõ bizottság tesz javaslatot. A javasolt személyeket az Országgyûlés Szociális és Egészségügyi Bizottsága meghallgatja. A Felügyelõ Bizottság tagjainak megválasztása kérdésében az országgyûlési képviselõk egyszerû többséggel döntenek.

(5) A Felügyelõ Bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vesz a szociális és családügyi miniszter és a pénzügyminiszter, vagy képviselõik.

(6) A Felügyelõ Bizottság tagja olyan választójoggal rendelkezõ magyar állampolgár lehet, aki a nyugdíjbiztosítási és egészségbiztosítási igazgatási szervekkel nem áll közszolgálati jogviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban.

(7) A Felügyelõ Bizottság munkaviszonyban, közszolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban, munkavégzési kötelezettséggel (a munkavégzésben történõ személyes közremûködéssel) járó tagsági viszonyban álló tagját - kérésének megfelelõen - megbízatásának idõtartamára, vagy annak egy részére a munkáltató köteles fizetés nélküli szabadságban részesíteni.

(8) A Felügyelõ Bizottság tagját a miniszteri illetmény 75%-ának megfelelõ összegû tiszteletdíj illeti meg, amelyet a központi költségvetés terhére kell folyósítani.

(9) A Felügyelõ Bizottság tagjának társadalombiztosítási jogállására a munkaviszonyban állókra vonatkozó szabályok a irányadók. A tag tiszteletdíját a közterhek a tiszteletdíjra vonatkozó általános rendelkezések szerint terhelik.

(10) A Felügyelõ Bizottság tagja megbízatásának idõtartama munkaviszonyban töltött idõnek, illetve nyugdíjra jogosító szolgálati idõnek számít.

(11) A Felügyelõ Bizottság tagjának megbízatása megszûnik

a) visszahívással,

b) lemondással,

c) a Felügyelõ Bizottság megbízatása lejártával,

d) elhalálozással."

2.§

(1) A Tbftv. 3.§ szövege (1) bekezdésként szerepel, és szövege helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(1) Az Alapokhoz tartozó vagyon és a biztosítási önkormányzatok vagyona állami tulajdon, a vagyonnal kapcsolatos tulajdonosi jogokat a Felügyelõ Bizottság gyakorolja azzal, hogy egyebekben a vagyonnal való gazdálkodásra az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény rendelkezései az irányadók."

(2) A Tbftv. 3.§-a az alábbi (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A Felügyelõ Bizottság az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen

a) megtárgyalja a társadalombiztosítási költségvetési irányelveket, és azt elfogadás után az Áht. 84.§-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen a Kormány elé terjeszti;

b) megtárgyalja a felügyelete alatt álló pénzügyi alap költségvetési javaslatának, illetve a költségvetés végrehajtásáról szóló zárszámadási javaslatának tervezetét, és azt elfogadás után az Áht. 85/A §-a illetve 86/A §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen a Kormány elé terjeszti;

c) az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság, illetve az Országos Egészségbiztosítási Pénztár útján gondoskodik a felügyelete alatt álló pénzügyi alap kezelésérõl, a pénzügyi alap költségvetésének keretei között dönt bevételeinek felhasználásáról, pénzeszközök meghatározott célra történõ elkülönítésérõl, átcsoportosításáról, az átmenetileg szabad pénzeszközök hasznosításának módjáról, továbbá hitelek felvételérõl; az Áht. 86/B §-a (3)-(4) bekezdésének rendelkezései szerint dönt a költségvetésben képzett tartalék felhasználásáról;

d) költségvetése idõarányos teljesítésérõl és végzett munkájáról negyedévente beszámol az Országgyûlésnek, vagy az Országgyûlés által kijelölt bizottság(ok)nak. A beszámolót a Kormánynak egyidejûleg tájékoztatásul megküldi;

e) megtárgyalja az általa kezelt társadalombiztosítási alap költségvetésének végrehajtásáról szóló zárszámadási javaslat tervezetét, és azt elfogadása, valamint a két társadalombiztosítási alap összevont mérlegének elfogadása után legkésõbb a tárgyévet követõ félév végéig - az Áht. 86/A §-a szerinti eljárási rendnek megfelelõen - a Kormány elé terjeszti;

f) megszervezi a biztosítási ágba tartozó hatósági ügyek intézését, gondoskodik az ügyintézés folyamatosságáról, biztosítja az ehhez szükséges feltételeket;

g) irányítja a társadalombiztosítás központi hivatala szervezetét, ellenõrzi a hatósági ügyintézést, hatósági ügyben azonban utasítást nem adhat;

h) gyakorolja a társadalombiztosítás hivatali szervezete vezetõje és annak helyettese (a továbbiakban: fõigazgató, fõigazgató-helyettes) felett a munkáltatói jogokat; a Kormány egyetértésével kinevezi és felmenti a fõigazgatót és a fõigazgató-helyettest;

i) dönt új igazgatási szerv létrehozásáról, meglévõk összevonásáról, megszüntetésérõl;

j) megtárgyalja és jóváhagyja az Áht. rendelkezései szerint a költségvetésben jóváhagyott tartalék felhasználását, illetve javaslatot készít a Kormány részére annak felhasználásáról. "

3.§

A Tbftv. az alábbi 3/A §-sal egészül ki:

"3/A.§

(1) A Felügyelõ Bizottság tagjai sorából elnököt és alelnököt választ.

(2) A Felügyelõ Bizottság döntéséhez 6 tag egyetértõ szavazata szükséges.

(3) A Felügyelõ Bizottság ügyrendjét maga állapítja meg.

(4) A Felügyelõ Bizottság tevékenységérõl legalább negyedévenként beszámol az Országgyûlés illetékes bizottságának, felkérésre pedig az Országgyûlésnek.

(5) Az Országgyûlés indokolt esetben

a) a Felügyelõ Bizottság tagját új tag egyidejû megválasztása mellett,

b) a Felügyelõ Bizottságot az adott biztosítási ág irányításáról - országgyûlési határozatban vagy törvényben - történõ egyidejû rendelkezés mellett

hívhatja vissza.

(6) Az Állami Számvevõszék ellenõrzi a Felügyelõ Bizottság , valamint az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár gazdálkodását. Ellenõrzésének eredményérõl - indokolt esetben intézkedés kezdeményezésével - tájékoztatja az Országgyûlést.

(7) A Kormány kijelölt tagja útján ellenõrzi, hogy az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság és az Országos Egészségbiztosítási Pénztár mûködése és döntései megfelelnek-e a jogszabályoknak. Jogszabályba ütközõ mûködés, illetve döntés esetében felhívja a Felügyelõ Bizottságot, illetve az említett igazgatási szerveket a jogsértés megszüntetésére. Ha ez nem vezet eredményre, tájékoztatja a jogsértésrõl az Országgyûlést.

(8) A Felügyelõ Bizottság mûködésével kapcsolatos költségeket - a tagok tiszteletdíját kivéve - a pénzügyi alap mûködési költségvetésébõl kell fedezni. "

4.§

(1) Ez a törvény 1999. január 1-jén lép hatályba..

(2) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg az államháztartásról szóló, többször módosított 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht) 94.§-ának (4) bekezdésében a "felügyeletét ellátó személynek" kifejezés helyére a "felügyeletét ellátó szervnek" kifejezés kerül.

Általános indokolás

A Fidesz-Kisgazda-MDF kormány elsõ ténykedéseként megszüntette a társadalombiztosítási önkormányzatokat, anélkül, hogy gondoskodott volna a társadalombiztosítás vagyonának és mûködésének - önkormányzatok helyébe lépõ - megfelelõ felügyeletérõl. Aligha nevezhetõ megfelelõnek az a "felügyelet", amelynek tartalmáról, feladatáról és hatáskörérõl egy szót sem szól az a törvény, amely egyúttal az államosított társadalombiztosítási vagyont teljes egészében kivonja nemcsak az érdekeltek, hanem a parlament kontrollja alól is.

Miután mind a két alapnak komoly vagyona van, nagyon fontos, hogy a parlamenti felügyelet érvényesüljön. Eddig az alapok vagyont veszítettek, ezért olyan kontroll kell, amely a további erodálást megakadályozza.

A nyugdíjalap kiadásait és bevételeit valójában a törvények pontosan szabályozzák, csak a végrehajtó apparátus felett kell kontrollt gyakorolni. Az egészségügy viszont közismerten "beteg". Az egészségbiztosítási alap esetében már csak ezért is szükséges a konszenzusos, testületi felügyelet. Ez a testület egyben motorja és mûhelye lehetne az egészségügy egész társadalmunk érdekeit szolgáló megreformálásának, olyan reform kialakításának, amely az egészségügy minden területén (intézmény, tulajdon, szolgáltatás, gyógyszertámogatás, orvos-beteg viszony stb.) érvényesülhetne. Ez nemcsak költségvetési, hanem össztársadalmi probléma.

A törvényjavaslat egy olyan felügyeleti intézményt vezet be, amelyet a jelenleg kormányon lévõ Fidesz-MPP valamint az MDF egyszer már kifejezetten javasolt 1997-ben, a T/4018. számú törvényjavaslathoz benyújtott 29. és 39. számú módosító javaslatokban. A törvényjavaslatokat az a Selmeczi Gabriella jegyezte egyik benyújtóként, aki most egy személyben "felügyeli" mindkét alap vagyonát és mûködését.

Részletes indokolás

Az 1.§-hoz:

Ez a rendelkezés teremti meg a társadalombiztosítási alapok és szervek parlamenti felügyeletének lehetõségét.

A 2.§-hoz:

Az (1) bekezdés az új szabályokkal egyeztetett szöveg, a (2) bekezdés pedig konkrét feladat- és hatásköröket jelöl meg a Felügyelõ Bizottság számára.

A 3. §-hoz:

Ez a rendelkezés kiegészíti a törvényt a Felügyelõ Bizottság mûködésének néhány alapvetõ szabályával, valamint további általános valamint törvényességi ellenõrzési jogköröket tartalmaz.

A 4. §-hoz:

Hatályba léptetõ rendelkezések.

B u d a p e s t , 1998. szeptember 2.

Béki Gabriella
SZDSZ