T/161/25.
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi |
Gazdasági bizottságának |
|
Környezetvédelmi |
Önkormányzati és rendészeti |
|
Területfejlesztési |
kiegészítõ ajánlása
a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. törvény módosításáról szóló T/161. számú törvényjavaslat
vitájához
(Együtt kezelendõ a T/161/17. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként, a Gazdasági bizottsága, a Környezetvédelmi bizottsága, az Önkormányzati és rendészeti bizottsága (továbbiakban: Önkormányzati bizottság) valamint a Területfejlesztési bizottsága megvitatta a közúti közlekedésrõl szóló1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) módosításáról szóló, T/161. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/161/16., 18-24. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
"(2) A Kkt. 42. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak szerint köteles tûrni a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzéseknek - jogszabályban meghatározott körének - elhelyezését az ingatlannak nem minõsülõ építmény, továbbá a villany-, telefon- és egyéb oszlop tulajdonosa is."
Megjegyzés: A módosító javaslat felvezetõ szövege a hatályos törvény 42. §-át kívánja módosítani, amelyet a törvényjavaslat 14. §-a érint.
Indokolás: Lásd a T/161/19. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"2. § A Kkt. 12. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint új (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével, jelzésrendszerével - összetéveszthetõ[, a láthatóságot akadályozza, alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon veszélyezteti].
(4) Tilos továbbá elhelyezni - a járda, a gyalogút, és a kerékpárút kivételével - a közút területén, a közút területe felett továbbá a közút lakott területen kívüli szakasza mellett [- a 42/A. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott távolságon belül -] a közút tengelyétõl számított ötven méteres, autópálya, autóút és fõútvonal esetén száz méteres távolságon belül reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. [Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik azokra a - közvetlenül az út mellett elhelyezett - berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.]
(5) Tilos a (3) és (4) bekezdésben meghatározott tárgyat és berendezést úgy elhelyezni, hogy az a láthatóságot akadályozza és ezzel a közlekedõk biztonságát veszélyeztesse.
(6) A (3) és (4) bekezdésben megállapított tilalmat nem kell alkalmazni azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés biztonságát közvetlenül elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.
[(4)] (7) A közút kezelõjének kérelmére a [A] közlekedési hatóság a (3)-(5) bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására kötelezi. Amennyiben a közlekedési hatóság jogerõs határozatában megállapított kötelezettségének a kötelezett 30 napon belül nem tesz eleget, a [A] közút kezelõje a közlekedési hatóság rendelkezése alapján az eltávolítást, [-] a kötelezett költségére [és veszélyére - elvégezheti vagy elvégeztetheti] köteles elvégezni.
[(5)] (8) A közút kezelõje [a hozzájárulása nélkül vagy attól eltérõ módon] a közút területén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ [reklámcélú] tárgyat vagy berendezést köteles eltávolít[hatja]ani.
(9) A közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelõhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. Fokozottan védeni kell a közúti forgalomban résztvevõ gyermekeket, idõskorúakat, valamint a mozgáskorlátozottakat és egyéb testi fogyatékosokat.""
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 3., 4. és az 5. pontjában ismertetett javaslattal, amelyek egymásnak különbözõ változatai.
Indokolás: Lásd a T/161/20. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"2. § A Kkt. 12. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint új (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével, jelzésrendszerével - összetéveszthetõ[, a láthatóságot akadályozza, alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon veszélyezteti].
(4) Tilos továbbá elhelyezni - a járda, a gyalogút, és a kerékpárút kivételével - a közút területén, a közút területe felett továbbá a közút lakott területen kívüli szakasza mellett [- a 42/A. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott távolságon belül -] a közút tengelyétõl számított ötven méteres, autópálya, autóút és fõútvonal esetén száz méteres távolságon belül - a jármûforgalmat szolgáló létesítmény területének kivételével - reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. [Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik azokra a - közvetlenül az út mellett elhelyezett - berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.]
(5) Tilos a (3) és (4) bekezdésben meghatározott tárgyat és berendezést úgy elhelyezni, hogy az a láthatóságot akadályozza és ezzel a közlekedõk biztonságát veszélyeztesse.
(6) A (3) és (4) bekezdésben megállapított tilalmat nem kell alkalmazni azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés biztonságát közvetlenül elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.
[(4)] (7) A közút kezelõjének kérelmére a [A] közlekedési hatóság a (3)-(5) bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására kötelezi. Amennyiben a közlekedési hatóság jogerõs határozatában megállapított kötelezettségének a kötelezett 30 napon belül nem tesz eleget, a [A] közút kezelõje a közlekedési hatóság rendelkezése alapján az eltávolítást, [-] a kötelezett költségére [és veszélyére - elvégezheti vagy elvégeztetheti] köteles elvégezni.
[(5)] (8) A közút kezelõje [a hozzájárulása nélkül vagy attól eltérõ módon] a közút területén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ [reklámcélú] tárgyat vagy berendezést köteles eltávolít[hatja]ani.
(9) A közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelõhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. Fokozottan védeni kell a közúti forgalomban résztvevõ gyermekeket, idõskorúakat, valamint a mozgáskorlátozottakat és egyéb testi fogyatékosokat.""
Indokolás: Lásd a T/161/18. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"2. § A Kkt. 12. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint új (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével, jelzésrendszerével - összetéveszthetõ[, a láthatóságot akadályozza, alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon veszélyezteti].
(4) Tilos továbbá elhelyezni - a járda, a gyalogút, és a kerékpárút kivételével - a közút területén, [a közút felett továbbá] a közút [lakott] külterületen kívüli szakasza mellett [- a 42/A. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott távolságon belül -] a közút tengelyétõl számított ötven méteres, autópálya, autóút és fõútvonal esetén száz méteres távolságon belül reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. [Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik azokra a - közvetlenül az út mellett elhelyezett - berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.]
(5) Tilos a (3) és (4) bekezdésben meghatározott tárgyat és berendezést úgy elhelyezni, hogy az a láthatóságot akadályozza és ezzel a közlekedõk biztonságát veszélyeztesse.
(6) A (3) és (4) bekezdésben megállapított tilalmat nem kell alkalmazni azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés biztonságát közvetlenül elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.
[(4)] (7) A közút kezelõjének kérelmére a [A] közlekedési hatóság a (3)-(5) bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására kötelezi. Amennyiben a közlekedési hatóság jogerõs határozatában megállapított kötelezettségének a kötelezett 30 napon belül nem tesz eleget, a [A] közút kezelõje a közlekedési hatóság rendelkezése alapján az eltávolítást, [-] a kötelezett költségére [és veszélyére - elvégezheti vagy elvégeztetheti] köteles elvégezni.
[(5)] (8) A közút kezelõje [a hozzájárulása nélkül vagy attól eltérõ módon] a közút területén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ [reklámcélú] tárgyat vagy berendezést köteles eltávolít[hatja]ani.
(9) A közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelõhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. Fokozottan védeni kell a közúti forgalomban résztvevõ gyermekeket, idõskorúakat, valamint a mozgáskorlátozottakat és egyéb testi fogyatékosokat.""
Indokolás: Lásd a T/161/23. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"2. § A Kkt. 12. §-ának (3)-(5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, valamint új (7)-(9) bekezdésekkel egészül ki:
"(3) A közút területén, a közút felett és mellett tilos elhelyezni olyan jelet, jelzést, egyéb tárgyat és berendezést, amely a közúti közlekedés szabályairól szóló külön jogszabályban meghatározott közúti jelzésekkel - azok alakjával, színével, jelzésrendszerével - összetéveszthetõ[, a láthatóságot akadályozza, alkalmas arra, hogy a közlekedõk figyelmét elterelje vagy a közlekedés biztonságát egyéb módon veszélyezteti].
(4) Tilos továbbá elhelyezni - a járda, a gyalogút, és a kerékpárút kivételével - a közút területén, [a közút felett továbbá] a közút lakott területen kívüli szakasza mellett [- a 42/A. § (1) bekezdésének a) pontjában meghatározott távolságon belül -] a közút tengelyétõl számított ötven méteres, autópálya, autóút és fõútvonal esetén száz méteres távolságon belül reklámtáblát, reklámhordozót és egyéb reklámcélú berendezést. [Ez utóbbi tilalom nem vonatkozik azokra a - közvetlenül az út mellett elhelyezett - berendezésekre, amelyek kizárólag a közlekedés biztonságát elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.]
(5) Tilos a (3) és (4) bekezdésben meghatározott tárgyat és berendezést úgy elhelyezni, hogy az a láthatóságot akadályozza és ezzel a közlekedõk biztonságát veszélyeztesse.
(6) A (3) és (4) bekezdésben megállapított tilalmat nem kell alkalmazni azokra a berendezésekre, amelyek a közlekedés biztonságát közvetlenül elõsegítõ közérdekû tájékoztatást tartalmaznak.
[(4)] (7) A közút kezelõjének kérelmére a [A] közlekedési hatóság a (3)-(5) bekezdésben megállapított tilalom megszegõjét a jel, jelzés, reklámtábla, reklámhordozó, reklámcélú berendezés vagy egyéb tárgy eltávolítására kötelezi. Amennyiben a közlekedési hatóság jogerõs határozatában megállapított kötelezettségének a kötelezett 30 napon belül nem tesz eleget, a [A] közút kezelõje a közlekedési hatóság rendelkezése alapján az eltávolítást, [-] a kötelezett költségére [és veszélyére - elvégezheti vagy elvégeztetheti] köteles elvégezni.
[(5)] (8) A közút kezelõje [a hozzájárulása nélkül vagy attól eltérõ módon] a közút területén elhelyezett, a közlekedés biztonságát veszélyeztetõ [reklámcélú] tárgyat vagy berendezést köteles eltávolít[hatja]ani.
(9) A közúti forgalmi rend kialakításánál különös figyelmet kell fordítani a gyalogos átkelõhelyek elhelyezésére és megjelölésére, a közúti csomópontok és vasúti átjárók forgalmának szabályozására, a gyalogos- és kerékpáros forgalom biztonságára és - belterületen - a tömegközlekedés zavartalanságára. Fokozottan védeni kell a közúti forgalomban résztvevõ gyermekeket, idõskorúakat, valamint a mozgáskorlátozottakat és egyéb testi fogyatékosokat.""
Indokolás: Lásd a T/161/24. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
8. § /A Kkt.a 29. § után a következõ 29/A. §-sal egészül ki:/
"(3) A bírság ismételten is kiszabható. A beszedett bírság összege a közlekedési hatóságot illeti meg. Felhatalmazást kap a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, hogy a bírság - közlekedési hatósági munka korszerûsítését célzó - felhasználásának rendjét rendeletben állapítsa meg."
Indokolás: Lásd a T/161/16. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
18. § /(1) A Kkt. 48. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
(3) Felhatalmazást kap/
"d/ a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, a belügyminiszter, hogy a járdákra és azok tartozékaira vonatkozó részletes szabályokat együtesen;"
/rendeletben állapítsa meg./
Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8. pontjában ismertetett javaslattal.
Indokolás: Lásd a T/161/21. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[(2) A Kkt. 48. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A Kormány a (3) bekezdés a) pontjában, a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter pedig a (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján kiadott jogszabályban a járdákra és azok tartozékaira e törvénynek az utakra vonatkozó szabályaitól eltérõ rendelkezéseket is megállapíthat."]"
Indokolás: Lásd a T/161/21. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(2) E törvény 2. §-ának rendelkezéseit 2000. január 1-étõl kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/161/22. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal):- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1998. november 12.
Dr. Pokol Béla s.k., |
Dr. Latorcai János s.k., |
Dr. Illés Zoltán s.k., |
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k., |
Rajcsányi Péter s.k., |