MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA

T/162. számú
TÖRVÉNYJAVASLAT

a frekvenciagazdálkodásról szóló 1993. évi LXII. törvény módosításáról

Katona Kálmán
közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter

Budapest, 1998. szeptember


1998. évi ...............törvény
a frekvenciagazdálkodásról szóló 1993. évi
LXII. törvény módosításáról

A frekvenciagazdálkodásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXII. törvényt (a továbbiakban: Ft.) az Országgyûlés a következõk szerint módosítja:

1. §

Az Ft. 3. § (3) bekezdésének f) és g) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek, a bekezdés új h) és i) ponttal egészül ki és a jelenlegi h)-j) pontok jelzése j)-l) pontokra változik:

[(3) A (2) bekezdés a)-h) pontjaiban foglaltak keretében kell szabályozni]

"f) a rádiótávközlõ berendezések és a nagyfrekvenciás villamos berendezések gyártásának, behozatalának és üzemben tartásának frekvenciagazdálkodási szempontból történõ engedélyezését és hatósági ellenõrzését ;

g) a rádiótávközlõ berendezések, a nagyfrekvenciás villamos berendezések, valamint a nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezések forgalomba hozatalának az elektromágneses összeférhetõség (EMC) szempontjából történõ vizsgálatával, ellenõrzésével és tanúsításával foglalkozó szervezetek tevékenységét, a megfelelõség tanúsítás, a megfelelõségi nyilatkozat és a típusvizsgálati tanúsítvány kiadásának feltételeit és eljárásait;

h) a nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezések gyártásának és behozatalának hatósági ellenõrzését;

i) rádiótávközlõ végberendezések forgalomba hozatalának a frekvenciagazdálkodás szempontjából történõ vizsgálatával, ellenõrzésével és tanúsításával foglalkozó szervezetek tevékenységét, a megfelelõség tanúsítás, a megfelelõségi nyilatkozat és a típusvizsgálati tanúsítvány kiadásának feltételeit és eljárásait;"

2.§

Az Ft. 4. § (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

[(1) A 3. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott feladatok közül:]

"b) a kormányzati célú frekvenciagazdálkodási feladatokat - a 3. § (2) bekezdésének a) és f) pontjai, továbbá a 3. § (3) bekezdésének b), d), e), f), j) és l) pontjai tekintetében - a honvédelmi miniszter látja el. A kormányzati célú frekvenciagazdálkodás körébe tartozó szervezeteket e törvény melléklete tartalmazza."

3. §

Az Ft. 8. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(1) Rádiótávközlõ berendezést (hálózatot) belföldi felhasználásra fejleszteni, gyártani ( egyedileg elõállítani, vagy sorozat gyártani), rádióállomást telepíteni (üzembe helyezni) csak frekvenciakijelölési határozat alapján szabad."

4. §

Az Ft. 11. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Rádióengedély - rádiótávközlõ végberendezés esetében - csak a 17. § (2) bekezdésében hivatkozott megfelelõség tanúsítással vagy megfelelõségi nyilatkozattal rendelkezõ berendezésekkel létesült rádióállomásra adható. Végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközõ berendezésekkel létesült rádióállomásra a rádióengedély hatósági típus- vagy egyedi vizsgálaton megfelelt rádiótávközlõ berendezés esetében adható ki. Kísérleti célra engedélyezett rádióállomás esetében a megfelelõség tanúsítást, illetve a hatósági típus- vagy egyedi engedélyt legfeljebb három hónapig mellõzni lehet."

5. §

(1) Az Ft. 12. §-ának (1) bekezdése egy új i) ponttal egészül ki:

[(1) A rádióengedélyt vissza kell vonni, ha]

"i) a rádiótávközlõ végberendezés a 17. § (2) bekezdésben hivatkozott érvényes megfelelõség tanúsítással, vagy megfelelõségi nyilatkozattal, illetõleg a végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezés érvényes hatósági típus- vagy egyedi engedéllyel nem rendelkezik."

(2) Az Ft. 12. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(3) Nem kaphat rádióengedélyt, illetõleg üzemben tartási engedélyt az eljárás jogerõs befejezését követõ három éven belül az, aki rádiótávközlõ berendezést, valamint 50 VA-nál akár idõszakosan is nagyobb teljesítményfelvételû nagyfrekvenciás villamos berendezést engedély nélkül üzemeltet."

6. §

Az Ft. 15. §-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) Nagyfrekvenciás villamos berendezés üzemben tartására csak megfelelõségi nyilatkozat, vagy megfelelõség tanúsítás birtokában adható engedély."

7. §

(1) Az Ft. IX. Fejezetének címe helyébe a következõ cím lép:

"Rádiótávközlõ berendezés, nagyfrekvenciás villamos berendezés és nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezés gyártása, behozatala és forgalomba hozatala"

(2) Az Ft. 16. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"16. § Rádiótávközlõ berendezést, nagyfrekvenciás villamos berendezést és minden olyan berendezést (gépet, készüléket, vezetéket, jármûvet, stb.), amely mûködése közben nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást kelt, belföldi felhasználás céljára elõállítani, vagy külföldrõl behozni, értékesíteni, valamint forgalomba hozni csak úgy szabad, ha az elektromágneses összeférhetõség (EMC) követelményeit teljesíti."

8. §

Az Ft. 17. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"17.§ (1) A rádiótávközlõ végberendezések - ideértve a kormányzati célú frekvenciákon mûködõket is - frekvenciagazdálkodási és elektromágneses összeférhetõségi (EMC) szempontú megfelelõség tanúsítási eljárását, a gyártó megfelelõségi nyilatkozatának feltételeit, a megfelelõség alapvetõ követelményeit és az idegen honosságú megfelelõség tanúsítások kölcsönös elismerésének feltételeit a miniszter rendeletben állapítja meg.

(2) Rádiótávközlõ végberendezés belföldi kereskedelmi, vagy közvetlen felhasználás céljából történõ, külföldrõl való behozatalához és forgalomba hozatalához a végberendezés frekvenciagazdálkodási és elektromágneses összeférhetõségi (EMC) szempontú megfelelõség tanúsítása és - külön jogszabály alapján - a villamos biztonságra vonatkozó megfelelõségi nyilatkozata, végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezés behozatalához, forgalomba hozatalához (megszerzéséhez) és ilyen rádiótávközlõ berendezéssel létesült rádióállomás telepítéséhez a megfelelõség tanúsítás helyett a hatóság típus- vagy egyedi engedélye szükséges.

(3) Végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezések típus- és egyedi vizsgálatának, valamint engedélyezésének és a típusazonosság megállapításának rendjét a miniszter rendeletben határozza meg.

(4) A forgalomba hozni kívánt rádiótávközlõ végberendezés alapvetõ követelményeinek teljesítését a gyártó, vagy meghatalmazott képviselõje a végberendezésen a megfelelõségi jelölés (CE) feltüntetésével igazolja."

9. §

Az Ft. 18. §-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:

"18.§ Nagyfrekvenciás villamos berendezések és nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezések elektromágneses összeférhetõségi (EMC) szempontú megfelelõség tanúsítási eljárását, a gyártó megfelelõségi nyilatkozatának feltételeit, a megfelelõség alapvetõ követelményeit és az idegen honosságú megfelelõség tanúsítások kölcsönös elismerésének feltételeit a gazdasági miniszter a miniszterrel együttesen kiadott rendeletben állapítja meg."

10. §

(1) Az Ft. 20. § (1) bekezdésének a) és c) pontja helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

[(1) A hatóság az e törvényben meghatározottak végrehajtása érdekében hatósági ellenõrzést végezhet. Az ellenõrzési jogkör kiterjed]

"a) a frekvenciakijelölési határozatban, a rádióengedélyben, a rádiótávközlõ végberendezések megfelelõség tanúsításában és a végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezések típus- vagy egyedi engedélyében meghatározott elõírások és feltételek megtartására;"

"c) a forgalomba hozott rádiótávközlõ végberendezésekkel, nagyfrekvenciás villamos berendezésekkel és a nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezésekkel és azok használatával kapcsolatos feltételek megtartására;"

(2) Az Ft. 20. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg a jelenlegi (3)-(6) bekezdések számozása (4)-(7) bekezdésre változik:

"(2) A 17.§ (1) bekezdésében említett miniszteri rendelet hatályba lépése elõtt típus- vagy egyedi engedéllyel rendelkezõ rádiótávközlõ végberendezések ellenõrzésére az engedélyezés idején hatályos rendelkezések irányadóak.

(3) A rádiótávközlõ berendezés, nagyfrekvenciás villamos berendezés és a nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezés tulajdonosa, birtokosa, bérlõje, használója, telepítõje tûrni köteles, hogy a hatóság arra feljogosított képviselõje az (1) bekezdésben foglalt ellenõrzési jogkörében szükséges feladatait elvégezze."

11. §

(1) Ez a törvény 1999. január 1. napján lép hatályba. Az Ft. 12.§ (1) bekezdésének i) pontjában foglalt rendelkezést a törvény hatályba lépésekor érvényes rádióengedélyeknél nem kell alkalmazni.

(2) Hatósági típus-, vagy egyedi vizsgálaton megfelelt nagyfrekvenciás villamos berendezésre üzemben tartási engedély az Ft. 18. §-ának felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendelet hatályba lépéséig adható.

(3) Rádiótávközlõ végberendezések behozatalához és forgalomba hozatalához az Ft. 17. § (1) bekezdésében említett miniszteri rendelet hatályba lépéséig a hatóság hozzájárulása szükséges.

(4) Végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezést az Ft. 17.§ (3) bekezdésben említett miniszteri rendelet hatályba lépéséig - ha azt a gyártó típusvizsgálati azonosító jellel még nem látta el - a forgalomba hozónak kell azonosító jellel ellátni.

(5) Nagyfrekvenciás villamos berendezések és nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezések behozatalához és forgalomba hozatalához az Ft. 18. §-ban említett miniszteri rendelet hatályba lépéséig a hatóság hozzájárulása szükséges.

Általános indokolás

A frekvenciagazdálkodásról szóló 1993. évi LXII. törvény (a továbbiakban: Ft.) 1993. július 1-jén lépett hatályba.

Az Ft. hatályba lépése óta eltelt idõszak tapasztalatai azt mutatják, hogy a törvény alapvetõ rendelkezései helytállóak, alkalmasak arra, hogy a rádiófrekvenciákkal való gazdálkodásunk elérje az Európai Unió tagállamainak színvonalát, elõsegítsék a rádiótávközlési infrastruktúra (GSM közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás, ERMES rendszerû személyhívó szolgáltatás, közszolgálati- és kereskedelmi rádió és televízió mûsorszóró hálózatok) nagyarányú fejlesztését és a továbbfejlesztés frekvencia feltételeinek megteremtését a DCS-1800 közcélú mobil rádiótelefon szolgáltatás, valamint a készenléti és a polgári TETRA rádiótelefon hálózatok esetében.

Ugyanakkor az Európai Unióhoz való csatlakozásunk elõkészítése szükségszerûen megköveteli, hogy az Ft.-ben már most több elõremutató, harmonizáló és kisebb pontosítást jelentõ módosítást végezzünk el.

Ennek keretében kell megoldani a rádiótávközlõ berendezések, a nagyfrekvenciás villamos berendezések és a nagyfrekvenciás jelet, vagy mellékhatást keltõ berendezések elektromágneses összeférhetõségérõl (EMC) rendelkezõ 89/336/EGK irányelv, illetõleg a rádiótávközlõ végberendezések és a mûholdas földi állomások berendezéseinek megfelelõség tanúsítására vonatkozó 98/13/EK irányelv harmonizációját.

A harmonizációt biztosító új jogszabályok (miniszteri rendeletek) kiadására vonatkozó felhatalmazással egyidejûleg az Ft.-ben módosítani szükséges a közösségi jogszabályokkal ellentétes rendelkezéseket oly módon, hogy azok - a joghézag elkerülése érdekében - csak a rendeletek kiadása után helyezhetõk hatályon kívül.

A törvényjavaslat elfogadásával az Ft. eddigi alkalmazása során észlelt problémák megszüntethetõk és európai jogharmonizációnkban újabb, jelentõs lépést tehetünk elõre.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A javaslat a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter feladatainak a hivatkozott közösségi jogszabályokkal való összhangjának megteremtését célozza.

Az Ft. jelenlegi 3. §-a (3) bekezdésének f) pontja a rádiótávközlõ berendezések és a nagyfrekvenciás villamos berendezések gyártásának, behozatalának és üzemben tartásának ellenõrzését tartalmazza. A javaslat kiemeli, hogy ez hatóság által végzett ellenõrzés, szemben a 3. § (3) bekezdésének új g) pontjában feltüntetett ellenõrzéssel, amelyet független, hatósági jogosítványokkal nem rendelkezõ gazdálkodó szervezetek végezhetnek a megfelelõségi eljárás során.

Az Ft. 3.§-a (3) bekezdésének g) pontja helyébe lépõ új g) pont az Ft. hatálya alá tartozó három berendezés-csoportra (rádiótávközlõ berendezések, nagyfrekvenciás villamos berendezések és nagyfrekvenciás jelet, vagy mellékhatást keltõ berendezések) kiterjeszti az elektromágneses összeférhetõség (EMC) szempontjából történõ megfelelõség vizsgálatot és tanúsítást. Ezt kizárólag a vonatkozó közösségi jogszabályban (89/336/EGK) szereplõ forgalomba hozatalra írja elõ.

Az Ft. 3. §-a (3) bekezdésének új h) pontja a jelenlegi g) pontból megtartja a nagyfrekvenciás jelet, vagy mellékhatást keltõ berendezések hatósági ellenõrzését, - hasonlóan az f) ponthoz - de nem tartalmazza azok üzemben tartásának engedélyezését, tekintettel arra, hogy ezek a berendezések engedély nélkül üzemeltethetõk.

Az Ft. 3. §-a (3) bekezdésének új i) pontja a rádiótávközlõ végberendezések forgalomba hozatalára kiterjeszti a frekvenciagazdálkodási szempontból történõ megfelelõség vizsgálatot, ellenõrzést és tanúsítást a vonatkozó közösségi jogszabállyal (98/13/EK) összhangban.

A 2. §-hoz

Az Ft. 3.§-a (3) bekezdése egyes pontjainak módosítása és új pontokkal való kiegészítése miatt az Ft. 4. §-a (1) bekezdésében hivatkozott pontok betûjelét meg kellett változtatni, tartalmi módosítás nélkül.

A 3. §-hoz

Az Ft. jelenlegi 8. §-ának (1) bekezdése a rádiótávközlõ berendezések forgalomba hozatalának feltételeként a frekvenciakijelölési határozatot nevesíti meg. Az Ft. 16. §-a, de különösen a 17. § (1) bekezdésének b) pontja a forgalomba hozatal további feltételeként a hatóság által kiadott típus-, vagy egyedi engedélyt is felsorolja.

Figyelemmel arra, hogy a rádiótávközlõ berendezések behozatalához, forgalomba hozatalához és megszerzéséhez a közösségi irányelvek alapján frekvenciakijelölés nem szükséges, ezeket a fogalmakat a bekezdésbõl töröltük, egyúttal a gyártás fogalomkörét kibõvítettük az egyszeri elõállítással és a sorozatgyártással.

A 4. §-hoz

A javaslat elsõ része különválasztja a rádiótávközlõ végberendezésekkel, illetõleg a végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezésekkel létesült rádióállomás engedélyezését. A kísérleti célra történõ engedélyezésnél a javaslat hasonló szétválasztást, valamint ennek megfelelõ szövegpontosítást tartalmaz.

Az 5. §-hoz

A tervezet kibõvíti a rádióengedélyek kötelezõ visszavonásának eseteit annak érdekében, hogy a rádiótávközlõ végberendezéseknél a megfelelõség tanúsítás, végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezéseknél a típus- vagy egyedi engedély fontosságát hangsúlyozzuk.

A javaslat az Ft. 12. §-a (3) bekezdésének módosításával megteremti az összhangot a 15. § (1) bekezdésében hivatkozott nagyfrekvenciás villamos berendezések engedélyével, mivel a hatályos 12. § (3) bekezdése nagyfrekvenciás jelet, vagy mellékhatást keltõ berendezéseket említ, amelyeknek üzemeltetéséhez engedély nem szükséges.

A 6. §-hoz

Az Ft. 15. §-ának (2) bekezdésében a vonatkozó közösségi jogszabály értelmében a megfelelõségi nyilatkozatot, vagy meghatározott esetekben a megfelelõségi tanúsítást kell az üzemben tartási engedély feltételeként elõírni.

A 7. §-hoz

Az Ft. IX. Fejezete címének módosításával a tervezet megteremti az összhangot 16. és 18. §-okkal, mivel a fejezet címe jelenleg nem tartalmazza a nagyfrekvenciás villamos berendezéseket.

A javaslat a zavarvédelem és a rádiózavar-szûrés fogalmai helyett a vonatkozó közösségi jogszabály szerinti általánosabb elektromágneses összeférhetõség (EMC) fogalmát vezeti be.

A 8. §-hoz

A javaslat felhatalmazza a közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztert, a rádiótávközlõ végberendezésekkel kapcsolatban a 98/13/EK Tanácsi és Parlamenti irányelvvel harmonizáló rendelet kiadására.

A rendeletben meg kell határozni az idegen honosságú, alapvetõen az EU tagállamainak tanúsító szervezetei által kiadott megfelelõség tanúsítások kölcsönös elismerésének feltételeit és rendjét. A kölcsönös elismerés azért kedvezõ, mert az EU-val és a Közösség tagállamaival megkötés elõtt álló egyezmény (Európai Megfelelõség Értékelési Szerzõdés, PECA) alapján a Magyarországon tanúsított rádiótávközlõ végberendezést egy másik tagállamban már nem kell ismét tanúsítani. Ez olcsóbbá teszi a terméket és meggyorsítja forgalomba hozatalát, továbbá elõsegíti az áruk szabad áramlásának elvének érvényesülését a gyakorlatban.

A javaslat elõírja, hogy a rádiótávközlõ végberendezés behozatalához és forgalomba hozatalához megfelelõség tanúsítás szükséges. A végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezések esetében továbbra is szükség van a hatóság által végzett típus-, vagy egyedi vizsgálatra és engedélyezésre.

A 17. § új (3) bekezdése felhatalmazást ad a közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszternek a végberendezésnek nem minõsülõ rádiótávközlõ berendezések típus- és egyedi vizsgálatával, valamint engedélyezésével kapcsolatos rendelet megalkotására.

A 17. § új (4) bekezdése bevezeti a rádiótávközlõ végberendezéseken alkalmazható megfelelõségi jelölést (CE), amelynek részletes szabályait a 17. § (1) bekezdése alapján megalkotandó miniszteri rendelet tartalmazza. Lényeges, hogy a CE megfelelõségi jelölést csak akkor szabad a berendezésen elhelyezni, ha az eleget tesz a rá vonatkozó elektromágneses összeférhetõség (EMC) és a villamos biztonság követelményeinek is.

A 9. §-hoz

A javaslat a nagyfrekvenciás villamos berendezések esetében eddig hiányzó szabályozást pótol, és mind a nagyfrekvenciás villamos berendezések, mind a nagyfrekvenciás jelet vagy mellékhatást keltõ berendezések tekintetében felhatalmazza a gazdasági minisztert, hogy a közlekedési hírközlési és vízügyi miniszterrel a vonatkozó közösségi jogszabállyal harmonizáló együttes rendeletet adjon ki.

A 10. §-hoz

Az új szabályozás a hatóság ellenõrzésének kiterjesztését és pontosítását célozza. Az ellenõrzés folyamatosságát és az engedélyesek érdekeit szolgálja a 20. § új (2) bekezdése azzal, hogy a vonatkozó miniszteri rendelet hatályba lépése elõtt engedélyezett végberendezésekre az engedélyezés idején hatályos rendelkezéseket ismeri el.

A 11. §-hoz

A zárórendelkezés megjelöli a hatálybalépés idõpontját, továbbá tartalmazza azokat az átmeneti szabályozásokat, amelyek a törvény felhatalmazása alapján kiadott miniszteri rendeletek hatályba lépéséig maradnak fenn, biztosítva egyes frekvenciagazdálkodási tevékenységek ellátásának folyamatosságát.