T/163/43. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Gazdasági bizottságának

a j á n l á s a

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására benyújtott T/163. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként, Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), valamint a Gazdasági bizottsága megvitatta az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) módosítására benyújtott, T/163. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/163/1., /5., /6., /7., /8., /9., /10., /11., /12., /13., /14., /15., /16., /17., /18., /19., /20., /21., /22., /23., /24., /25., /26., /27., /28., /29., /30., /31., /32., /33., /34., /35., /36., /37., /38., /39., /40., /41. számú módosító javaslatokat, T/163/42.számú bizottsági módosító javaslatot.

Az Emberi jogi bizottság a módosító javaslatokról a 1998. október 26-i ülésén foglal állást.

A Költségvetési bizottság:

- elõadója: Tállai András képviselõ

- a kisebbségi vélemény elõadója: Bauer Tamás képviselõ

A Gazdasági bizottság:

- elõadója: Ivanics István képviselõ

- a kisebbségi vélemény elõadója: Farkas Imre képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk, annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

    1. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 1. § (8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
    2. /1. § Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 1. §-a a következõ (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(8) A szokásos piaci ártól jelentõsen eltérõ szerzõdési feltételeket alkalmazó kapcsolt vállalkozások [1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) 4. § 23. pont] egymás közti ügyleteit adózási szempontból a szokásos piaci ár alapul vételével kell minõsíteni. Nem alkalmazható e rendelkezés, ha a kapcsolt vállalkozások magatartása megfelel a független felektõl az adott esetben elvárható piaci magatartásnak."

      Indokolás: Lásd a T/163/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    3. Pancza István képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 1. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    4. /1. § Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 1. §-a a következõ (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(8) A szokásos piaci ártól eltérõ szerzõdési feltételeket alkalmazó kapcsolt vállalkozások [1996. évi LXXXI. törvény (a továbbiakban: Tao.) 4. § 23. pont] ügyleteit adózási szempontból a szokásos piaci ár alapul vételével kell minõsíteni. Nem alkalmazható e rendelkezés, ha a kapcsolt vállalkozások magatartása az adott esetben, megfelel a független felektõl [az adott esetben] elvárható piaci magatartásnak."

      Indokolás: Lásd a T/163/17. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz.egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    5. Herczog Edit képviselõ a törvényjavaslat 1. §-ában az Art. 1. § (9) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    6. /1. § Az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 1. §-a a következõ (8)-(9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(9) Az adókötelezettséget nem befolyásolja az, hogy a magatartás (cselekmény, mulasztás) törvényi rendelkezésbe ütközik[, vagy sérti a jó erkölcsöt]."

      Indokolás: Lásd a T/163/15. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    7. Bauer Tamás képviselõ és Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Art. 1/A. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    8. "2. § [Az Art. a következõ 1/A. §-sal egészül ki:

      "1/A. § (1) Az adójogviszonyokban a jogokat rendeltetésszerûen kell gyakorolni. Az adótörvények alkalmazásában nem minõsül rendeltetésszerû joggyakorlásnak az olyan szerzõdés vagy más jogügylet, amelynek célja az adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése.

      (2) Az (1) bekezdés szerinti esetekben az adóhatóság az adót az összes körülményre, különösen a rendeltetésszerû joggyakorlás esetén irányadó adófizetési kötelezettségre figyelemmel - ha az adó alapja így nem állapítható meg, becsléssel - állapítja meg."]"

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 5. és 6. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/163/6. és a T/163/33. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz.egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    9. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Art. 1/A. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    10. /2. § Az Art. a következõ 1/A. §-sal egészül ki:/

      "1/A. § (1) [Az adójogviszonyokban a jogokat rendeltetésszerûen kell gyakorolni. Az adótörvények alkalmazásában nem minõsül rendeltetésszerû joggyakorlásnak az olyan szerzõdés vagy más jogügylet, amelynek célja az adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése.] Tilos az adójogviszonyokban a joggal való visszaélés."

      Indokolás: Lásd a T/163/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    11. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Art. 1/A. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    12. /2. § Az Art. a következõ 1/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) [Az (1) bekezdés szerinti esetekben] Joggal való visszaélés esetén az adóhatóság az adót olyan adóköteles jövedelem alapján állapítja meg, amely a gazdasági folyamatokra és körülményekre tekintettel tanúsított rendeltetésszerû joggyakorlás mellett alakult volna ki [az összes körülményre, különösen a rendeltetésszerû joggyakorlás esetén irányadó adófizetési kötelezettségre figyelemmel - ha az adó alapja így nem állapítható meg, becsléssel - állapítja meg] ."

      Indokolás: Lásd a T/163/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    13. Pancza István képviselõ a törvényjavaslat 2. §-ában az Art. 1/A. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    14. /2. § Az Art. a következõ 1/A. §-sal egészül ki:/

      "(2) Az (1) bekezdés szerinti esetekben az adóhatóság az adót az összes körülményre, különösen a rendeltetésszerû joggyakorlás esetén irányadó adófizetési kötelezettségre figyelemmel - ha az adó alapja így nem állapítható meg[,] - becsléssel [-] állapítja meg."

      Indokolás: Lásd a T/163/18. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz.egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    15. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ában az Art. 3. § (1) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
    16. /3. § Az Art. 3. §-a (1) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [ E törvény hatálya kiterjed] /

      "a) az adóval [a járulékkal [97. § z) pont],] - ideértve az egészségügi hozzájárulást is -, valamint az illetékkel összefüggõ, a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap, [a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap] vagy az önkormányzat javára teljesítendõ[, törvényen alapuló kötelezõ] befizetésre (a továbbiakban együtt: adó),"

      T/163/41

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 11., 17., 20., 28., 32., 34., 42., 45., 48., 51., 52. és az 55. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/163/41/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz.támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    17. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 3. §-ában az Art. 3. § (1) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
    18. /3. § Az Art. 3. §-a (1) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [ E törvény hatálya kiterjed] /

      "a) az adóval, [a járulékkal [97. § z) pont],] az illetékkel összefüggõ, a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap[, a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap] vagy az önkormányzat javára teljesítendõ, törvényen alapuló kötelezõ befizetésre (a továbbiakban együtt: adó),"

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 21., 27., 46., 49., 50. és az 54. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/163/22. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    19. Keller László képviselõ a törvényjavaslat 3. §-ában az Art. 3. § (1) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
    20. /3. § Az Art. 3. §-a (1) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [ E törvény hatálya kiterjed] /

      "a) az adóval, [a járulékkal [97. § z) pont],] az illetékkel összefüggõ, a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap, a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap vagy az önkormányzat javára teljesítendõ, törvényen alapuló kötelezõ befizetésre (a továbbiakban együtt: adó),"

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 29. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/163/30. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    21. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslatot új 4. §-sal az Art. 3. § (3) bekezdése c/ pontját érintõen kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    22. "4. § Az Art. 3. §-a (3) bekezdésének c/ pontja és befejezõ rendelkezése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [Ha e törvény másként nem rendelkezik]

      "c/ a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Tbj.) 56. §-ában foglaltak szerint a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap és a magánnyugdíjpénztár javára teljesítendõ törvényen alapuló kötelezõ járulékbefizetésre, a társadalombiztosítási követelések végrehajtására az adóra

      vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelõen alkalmazni.""

      Indokolás: Lásd a T/163/41/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    23. Karakas János képviselõ a törvényjavaslat 4. §-ában az Art. 11/A. § (9) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    24. "4. § [4. § Az Art. 11/A. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:

      "(9) A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély adózók közötti ügyletek kivételével a készpénzfizetés napjától számított 15 napon belül az állami adóhatósághoz a vevõnek, a szolgáltatás igénybevevõjének be kell jelentenie

      a) a kapcsolt vállalkozások között létrejött, egymillió forintot meghaladó értékben teljesített készpénz szolgáltatást,

      b) egyéb esetben az ötmillió forintot meghaladó értékben teljesített készpénz szolgáltatást."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/16/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    25. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 4. §-ában az Art. 11/A. § (9) bekezdése bevezetõ mondatának a következõ módosítását javasolja:
    26. /4. § Az Art. 11/A. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(9) A [vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély adózók közötti ügyletek kivételével a] készpénzfizetés napjától számított 15 napon belül az állami adóhatósághoz a vevõnek, a szolgáltatás igénybevevõjének - vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek kivételével - be kell jelentenie"

      Indokolás: Lásd a T/163/42. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.

      - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    27. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 4. §-ában az Art. 11/A. § (9) bekezdése bevezetõ mondatának a következõ módosítását javasolják:
    28. /4. § Az Art. 11/A. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(9) A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély adózók közötti ügyletek kivételével a készpénzfizetés napjától számított 15 napon belül [az] a vevõ vagy szolgáltatás igénybevevõ szerint illetékes állami adóhatósághoz a vevõnek, a szolgáltatás igénybevevõjének be kell jelentenie"

      Indokolás: Lásd a T/163/38. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    29. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 4. §-ában az Art. 11/A. § (9) bekezdése bevezetõ mondatának a következõ módosítását javasolják:
    30. /4. § Az Art. 11/A. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:/

      "(9) A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély adózók közötti ügyletek kivételével a készpénzfizetés napjától számított [15] 30 napon belül az állami adóhatósághoz a vevõnek, a szolgáltatás igénybevevõjének be kell jelentenie"

      Indokolás: Lásd a T/163/25. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz.nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    31. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 4. §-ában az Art. 11/A. § (9) bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
    32. /4. § Az Art. 11/A. §-a a következõ (9) bekezdéssel egészül ki:

      (9) A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemély adózók közötti ügyletek kivételével a készpénzfizetés napjától számított 30 napon belül az állami adóhatósághoz a vevõnek, a szolgáltatás igénybevevõjének be kell jelentenie/

      "b) egyéb esetben [az ötmillió] a kettõmillió forintot meghaladó értékben teljesített készpénz szolgáltatást."

      Indokolás: Lásd a T/163/25. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    33. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat új 5. §-sal az Art. 6. § (1) bekezdése e/ pontját érintõen kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    34. "5. § Az Art. 6. § (1) bekezdésének e/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép és egyidejûleg f/ ponttal egészül ki:

      [Adóhatóságok]

      "e/ a járulékkal összefüggõ hatósági feladat ellátása tekintetében - kivéve a társadalombiztosítási tartozások, követelések végrehajtását - a Kormány rendeletében meghatározott igazgatási szerv (a továbbiakban: társadalombiztosítási igazgatási szerv),

      f/ a társadalombiztosítási követelések végrehajtása tekintetében az állami adóhatóság.""

      Indokolás: Lásd a T/163/41/3. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    35. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 5. §-ában az Art. 13. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    36. /5. § Az Art. 13. §-a a következõ (2)-(3) bekezdéssel egészül ki:/

      "(2) Visszterhes ingatlanátruházás esetén - a kizárólag magánszemélyek által kötött tartási, életjáradéki és öröklési szerzõdés keretében történõ ingatlan átruházásának kivételével - az ingatlant értékesítõ és vevõ magánszemélynek; az ingatlanhoz kapcsolódó vagyoni értékû jogról ellenérték fejében való lemondás, ilyen jog visszterhes alapítása, átruházása (átengedése), megszüntetése esetén az átruházó (átengedõ), e jogot alapító, illetve megszüntetõ magánszemélynek - a jogügyletet tartalmazó [okiratnak] okiratokkal együttesen a [f]Földhivatalhoz történõ benyújtás[a]kor - az erre a célra az állami adóhatóság által rendszeresített nyomtatványon be kell jelentenie a 12. § (1) bekezdése szerinti természetes azonosító adatait és az adóazonosító jelét (nem magyar állampolgárságú magánszemélynek az útlevélszámát)."

      Indokolás: Lásd a T/163/37. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    37. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslatot új 11. §-sal az Art. 25. §-át új (3) bekezdését érintõen kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    38. "11. § Az Art. 25. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (3)-(4) bekezdések számozása (4)-(5) bekezdésre változik:

      "(3) Ha az adóhatóság az adófizetésre kötelezett személyt megilletõ járandóságot (kifizetést), a hitelintézetnél kezelt összeget, illetõleg követelést vonja végrehajtás alá és a munkáltató, kifizetõ, hitelintézet, valamint más személy az adóhatóság felhívása ellenére a levonást, átutalást, megfizetést elmulasztja vagy nem a jogszabályban elõírtaknak megfelelõen teljesíti, az adóhatóság határozattal kötelezi a levonni, átutalni, megfizetni elmulasztott összeg erejéig az adótartozás megfizetésére. A határozatban foglalt teljesítési határidõ elteltével az adóhatóság a rá vonatkozó szabályok szerint intézkedik a tartozás behajtása (végrehajtása) iránt.""

      Megjegyzés: A törvényjavaslat az Art. 25. §-át nem érinti.

      A módosító indítványban a fenti rendelkezés 88/A. §-ként jelölése feltehetõen leírási hiba.

      Indokolás: Lásd a T/163/40/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. a HSZ 94. § (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel nem foglalt állást.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    39. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében az Art. 32. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    40. "11. § [(1) Az Art. 32. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célra rendszeresített nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában az állami adóhatóság járulékigazgatóságánál, más adóhatóságnál (vámhatóságnál) van-e esedékessé vált tartozása és az milyen összegû."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/41/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    41. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében az Art. 32. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    42. "11. § (1) Az Art. 32. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célra rendszeresített nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában [az állami adóhatóság járulékigazgatóságánál,] más adóhatóságnál (vámhatóságnál) vagy társadalombiztosítási szervnél van-e esedékessé vált tartozása és az milyen összegû.""

      Indokolás: Lásd a T/163/19. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    43. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 11. § (2) bekezdésében az Art. 32. § (5) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    44. "[(2) Az Art. 32. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (5)-(9) bekezdések számozása (6)-(10) bekezdésre változik:

      "(5) Az adózó bevallásában rendelkezhet arról, hogy az igényelt költségvetési támogatást az adóhatóság a támogatás esedékessége napjával azonos határidejû - az adózó által megjelölt - adó megfizetésére számolja el. A jogszerûen igényelt költségvetési támogatás beszámításával az adó megfizetettnek, a költségvetési támogatás kiutaltnak minõsül. A költségvetési támogatás kiutalása, illetõleg az adó megfizetése idõpontjának a támogatás esedékessége napját kell tekinteni."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/39. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    45. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában az Art. 37. § (1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    46. "13. § [Az Art. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(1) Az adóhatóság felhívására az adózó nyilatkozattételre kötelezhetõ az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplõ olyan adatról, tényrõl, körülményrõl, amely a vele szerzõdéses kapcsolatban állt vagy álló adózók adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adójának, vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenõrzését teszi lehetõvé."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    47. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 13. §-ában az Art. 37. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    48. "13. § Az Art. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(1) Az adóhatóság [felhívására] az adózót nyilatkozattételre kötelezhet[õ]i az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplõ olyan adatról, tényrõl, körülményrõl, amely a vele szerzõdéses kapcsolatban állt vagy álló adózók adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adójának, vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenõrzését teszi lehetõvé.""

      Indokolás: Lásd a T/163/36. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    49. Karakas János képviselõ a törvényjavaslat 13. §-ában az Art. 37. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
    50. "13. § Az Art. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(1) Az adóhatóság felhívására az adózó nyilatkozattételre kötelezhetõ az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplõ olyan adatról, tényrõl, körülményrõl, amely a felhívásban feltüntetett, megnevezett, a vele szerzõdéses kapcsolatban állt vagy álló adózók adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adójának, vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenõrzését teszi lehetõvé.""

      Indokolás: Lásd a T/163/16/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    51. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésében az Art. 45. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    52. "14. § (1) Az Art. 45. §-ának (5) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(5) Az [adatszolgáltatásra] arra kötelezettek [személy] adatszolgáltatásának tartalmaznia kell a magánszemély adóazonosító számát.""

      Indokolás: Lásd a T/163/34. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    53. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 14. § (2) bekezdésében az Art. 45. § (8) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    54. "[(2) Az Art. 45. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

      "(8) Az állami adóhatóság adatot szolgáltat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság igazgatási szervei (a továbbiakban: társadalombiztosítási igazgatási szervek) részére az adóval, járulékkal összefüggõ adatról, tényrõl, körülményrõl, amely valamely ellátás megállapítása, valamint a folyósítás jogszerûségének ellenõrzése érdekében szükséges. A társadalombiztosítási igazgatási szerv az állami adóhatóság írásbeli megkeresésére az általa kezelt adatról tájékoztatást ad, ha az adóhiány megállapításához szükséges."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/20. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    55. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 14. § (2) bekezdésében az Art. 45. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    56. "(2) Az Art. 45. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

      "(8) Az állami adóhatóság adatot szolgáltat [az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság igazgatási szervei (a továbbiakban:] a társadalombiztosítási igazgatási szervek[)] részére az adóval, járulékkal, társadalombiztosítási tartozással összefüggõ adatokról, tényekrõl, körülményekrõl[, amely valamely ellátás megállapítása, valamint a folyósítás jogszerûségének ellenõrzése érdekében szükséges]. A társadalombiztosítási igazgatási szerv az állami adóhatóság írásbeli megkeresésére az általa kezelt adatról tájékoztatást ad, ha az adóhiány megállapításához, társadalombiztosítási tartozás végrehajtásához szükséges.""

      Indokolás: Lásd a T/163/41/5. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    57. Keller László képviselõ a törvényjavaslat 14. § (2) bekezdésében az Art. 45. § (8) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    58. "(2) Az Art. 45. §-a a következõ (8) bekezdéssel egészül ki:

      "(8) Az állami adóhatóság adatot szolgáltat az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az Országos Nyugdíjbiztosítási Fõigazgatóság igazgatási szervei (a továbbiakban: társadalombiztosítási igazgatási szervek) részére az adóval[, járulékkal] összefüggõ adatról, tényrõl, körülményrõl, amely valamely ellátás megállapítása, valamint a folyósítás jogszerûségének ellenõrzése érdekében szükséges. A társadalombiztosítási igazgatási szerv az állami adóhatóság írásbeli megkeresésére az általa kezelt adatról tájékoztatást ad, ha az adóhiány megállapításához szükséges.""

      Indokolás: Lásd a T/163/31. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    59. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az Art. 47. § (4) bekezdése c/ pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    60. "15. § [Az Art. 47. §-a (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [Az adóhatóság megkeresésre tájékoztatja az adótitokról]

      "c) a nemzetbiztonsági szolgálat fõigazgatója által engedélyezett megkeresés alapján a törvényben meghatározott feladatkörében eljáró nemzetbiztonsági szolgálatot,"]"

      Indokolás: Lásd a T/163/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    61. Karakas János képviselõ a törvényjavaslat 15. §-ában az Art. 47. § (4) bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
    62. "15. § Az Art. 47. §-a (4) bekezdésének c) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [Az adóhatóság megkeresésre tájékoztatja az adótitokról]

      "c) a [nemzetbiztonsági szolgálat fõigazgatója] felügyeletet gyakorló miniszter által engedélyezett megkeresés alapján a törvényben meghatározott feladatkörében eljáró nemzetbiztonsági szolgálatot,""

      Indokolás: Lásd a T/163/16/3. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    63. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk, valamint dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésében az Art. 49. § (2) bekezdése d/ pontjának az elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    64. "16. § [(1) Az Art 49. §-ának (2) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

      [(2) A Hivatal területi szervei]

      "d) járulékügyben a Hivatal megyei (fõvárosi) járulékigazgatósága;"]"

      Indokolás: Lásd a T/163/23. és a T/163/41/6. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    65. Bernáth Ildikó képviselõ a törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésében az Art. 49. § (2) bekezdése d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
    66. "16. § (1) Az Art 49. §-ának (2) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

      [(2) A Hivatal területi szervei]

      "d) járulékügyben a fõvárosban és Pest megyében a Hivatal Fõvárosi és Pest megei Járulékigazgatósága, más megyékben a Hivatal megyei [(fõvárosi)] járulékigazgatóságai (a továbbiakban együtt: járulékigazgatóság);""

      Indokolás: Lásd a T/163/11/I. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    67. Keller László képviselõ, valamint dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 17. §-ában az Art. 50. § (7) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    68. "17. § [Az Art 50. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(7) Az 1998. december 31. napján hatályos jogszabály alapján a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság, illetõleg az Újságíró tagozat illetékességébe tartozó járulék ügyében 1999. január 1. napjától az eljárásra kizárólag a Hivatal Fõvárosi Járulékigazgatósága jogosult. A fegyveres erõk és rendvédelmi szervek, továbbá azok hivatásos és továbbszolgáló állományú tagjai, polgári alkalmazottai adóügyeiben - a helyi adók és az illetékügyek kivételével - az eljárásra kizárólag a Hivatal Észak-budapesti Igazgatósága illetékes."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/29. és a T/163/41/7. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    69. Bernáth Ildikó képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ában az Art. 50. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    70. "17. § Az Art 50. §-ának (7) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(7) Az 1998. december 31. napján hatályos jogszabály alapján a Vasutas Társadalombiztosítási Igazgatóság, illetõleg az Újságíró tagozat illetékességébe tartozó járulék ügyében 1999. január 1. napjától az eljárásra kizárólag a Hivatal Fõvárosi és Pest megyei Járulékigazgatósága jogosult. A fegyveres erõk és rendvédelmi szervek, továbbá azok hivatásos és továbbszolgáló állományú tagjai, polgári alkalmazottai adóügyeiben - a helyi adók és az illetékügyek kivételével - az eljárásra kizárólag a Hivatal Észak-budapesti Igazgatósága illetékes.""

      Indokolás: Lásd a T/163/11/II. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    71. Bauer Tamás képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 56. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    72. /18. § Az Art. 56. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "(3) Helyszíni ellenõrzést az adóhatóság megbízólevéllel ellátott alkalmazottja végezhet. A helyszíni ellenõrzés része az adózó székhelyén, telephelyén kívül tárolt, illetve õrzött eszközök, iratok vizsgálata is. Az alkalmazott ellenõrzési jogosultságát az ellenõrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel köteles igazolni. Az ellenõrzést csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselõje, meghatalmazottja[, ezek hiányában két hatósági tanú] jelen van."

      Indokolás: Lásd a T/163/10. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    73. Kertész István képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 56. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    74. /18. § Az Art. 56. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "(3) Helyszíni ellenõrzést az adóhatóság megbízólevéllel ellátott alkalmazottja végezhet. A helyszíni ellenõrzés része az adózó székhelyén, telephelyén [kívül] tárolt, illetve õrzött eszközök, iratok vizsgálata [is]. Az alkalmazott ellenõrzési jogosultságát az ellenõrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel köteles igazolni. Az ellenõrzést csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselõje, meghatalmazottja, ezek hiányában két hatósági tanú jelen van."

      Indokolás: Lásd a T/163/32. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    75. Herczog Edit képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 56. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
    76. /18. § Az Art. 56. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "(3) Helyszíni ellenõrzést az adóhatóság célzott megbízólevéllel ellátott alkalmazottja végezhet. A helyszíni ellenõrzés része az adózó székhelyén, telephelyén kívül tárolt, illetve õrzött eszközök, iratok vizsgálata is. Az alkalmazott ellenõrzési jogosultságát az ellenõrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel köteles igazolni. Az ellenõrzést csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselõje, meghatalmazottja, ezek hiányában két hatósági tanú jelen van."

      Indokolás: Lásd a T/163/14. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    77. Karakas János képviselõ a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 56. § (4) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
    78. /18. § Az Art. 56. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "(4) Próbavásárlás, leltárellenõrzés, illetve az adókötelezettséget érintõ tények, adatok, körülmények vizsgálata esetén, ha az adóhatóság alkalmazottja általános megbízólevéllel rendelkezik a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérõen az ellenõrzés akkor is megkezdhetõ, ha az adózó alkalmazottja van jelen. Az ellenõrzési jogosultságot a próbavásárlás befejezésekor kell igazolni, és ezzel egyidejûleg az eladó az áru visszavétele mellett a vételárat köteles visszatéríteni. E bekezdés alkalmazásában alkalmazottnak minõsül az a személy is, aki az üzletben árusít."

      Indokolás: Lásd a T/163/16/4. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    79. Dr. Tímár György képviselõ az Art. 60/A. §-át a következõ új (4) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    80. "(4) 2000. december 31-ig az adóhatóság tételes vizsgálatot folytat le a jelen törvény hatálya alá tartozó ingatlan és gazdasági vagyonokra vonatkozóan, a törvény elõírásai szerint."

      Megjegyzés: A törvényjavaslat az Art. 60/A. §-át nem módosítja.
      A módosító indítványban - feltehetõen adminisztratív hiba folytán - a javasolt új rendelkezés pontként van jelölve.

      A módosító indítványban nincs jelölve, hogy a javasolt új rendelkezés a törvényjavaslat ban hányadik §-ként kerüljön beszerkesztésre.

      Indokolás: Lásd a T/163/1. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. a HSZ 94. § (3) bekezdésében foglaltakra tekintettel nem foglalt állást.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    81. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 20. §-ában az Art. 74. § (13) bekezdése b/ pontjának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    82. "20. § [Az Art. 74. §-a (13) bekezdésének b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [A vállalkozási tevékenységet nem folytató magánszemélyek 100 ezer, más adózók 200 ezer forintig terjedõ mulasztási bírsággal sújthatók, ha]

      "b) hibás, valótlan vagy hiányos adatszolgáltatással,"]"

      Indokolás: Lásd a T/163/27. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    83. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslatot új 24. §-sal az Art. 87. § (1) bekezdését érintõen kiegészíteni javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    84. "24. § Az Art. 87. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(1) Az adótartozás behajtása érdekében a tartozását megállapító vagy nyilvántartó adóhatóság, társadalombiztosítási tartozás esetén - a társadalombiztosítási igazgatási szerv megkeresése alapján - az állami adóhatóság a végrehajtó okirat alapján a végrehajtás iránt haladéktalanul intézkedik.""

      Indokolás: Lásd a T/163/41/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    85. Karakas János képviselõ, valamint dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 24. §-ában az Art. 88/A. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    86. "24. § [Az Art. a következõ 88/A. §-sal egészül ki:

      "88/A. § Ha az adóhatóság az adófizetésre kötelezett személyt megilletõ járandóságot (kifizetést), a hitelintézetnél kezelt összeget, illetõleg követelést vonja végrehajtás alá és a munkáltató, kifizetõ, hitelintézet, valamint más személy az adóhatóság felhívása ellenére a levonást, átutalást, megfizetést elmulasztja vagy nem a jogszabályban elõírtaknak megfelelõen teljesíti, az adóhatóság határozattal kötelezi a levonni, átutalni, megfizetni elmulasztott összeg erejéig az adótartozás megfizetésére. A határozatban foglalt teljesítési határidõ elteltével az adóhatóság a rá vonatkozó szabályok szerint intézkedik a tartozás behajtása (végrehajtása) iránt."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/16/5. és a T/163/40/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    87. Karakas János képviselõ a törvényjavaslat 25. §-ában az Art. 96. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    88. "25. § Az Art. 96. §-ának (6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(6) A bejelentés, a bevallás és az adatszolgáltatás - az önkormányzati adóhatósághoz és az illetékhivatalhoz teljesítendõk kivételével - az adóhatóság vezetõje által közzétett módon, mágneses adathordozón vagy elektronikus úton is teljesíthetõ. Az adóhatóság határozatával a kormány rendeletében meghatározottak szerint, a 7. számú mellékletben meghatározott, a kiemelt adózók igazgatóságához tartozó, [feltételeknek megfelelõ] adózót az adóbevallás és az adatszolgáltatás mágneses adathordozón vagy elektronikus úton történõ teljesítésére kötelezheti. A mágneses adathordozón vagy elektronikus úton történõ bevallás, adatszolgáltatás az adóhatóság által jóváhagyott - a határozattal kötelezett adózók esetében az adóhatóság által rendelkezésre bocsátott - számítógépes program felhasználásával teljesíthetõ.""

      Indokolás: Lásd a T/163/16/6. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    89. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 26. §-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:
    90. "26. § [Az Art. 96/B. §-ának (13)-(14) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

      "(13) A magánszemély járuléktartozása a 82. § (1) bekezdésében meghatározott bírság- és pótléktartozás kivételével nem mérsékelhetõ és nem engedhetõ el.

      (14) A Tbj. 50. § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott megfizetési és összesítõ bevallási kötelezettség teljesítésére az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal a vele közvetlen elszámolásban álló fegyveres erõk, rendvédelmi szervek és polgári nemzetbiztonsági szolgálatok, a megyei (fõvárosi) járulékigazgatóságok pedig a több megyére (fõvárosra) kiterjedõ telephely hálózattal rendelkezõ központi társadalombiztosítási kifizetõhelyet fenntartó gazdálkodó szervezetek részére legfeljebb a tárgyhót követõ hó 20. napjáig terjedõen halasztást engedélyezhetnek.]

      Az Art. 96/B. §-a a következõ (15) bekezdéssel egészül ki:

      "(15) Társadalombiztosítási tartozásra fizetéskönnyítést (81. §), illetõleg mérséklést (82. §) a 6. § (1) bekezdés e/ pontjában meghatározott szerv engedélyezhet.""

      Indokolás: Lásd a T/163/41/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    91. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 26. §-ában az Art. 96/B. § (13)-(14) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    92. "26. § [Az Art. 96/B. §-ának (13)-(14) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:

      "(13) A magánszemély járuléktartozása a 82. § (1) bekezdésében meghatározott bírság- és pótléktartozás kivételével nem mérsékelhetõ és nem engedhetõ el.

      (14) A Tbj. 50. § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott megfizetési és összesítõ bevallási kötelezettség teljesítésére az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal a vele közvetlen elszámolásban álló fegyveres erõk, rendvédelmi szervek és polgári nemzetbiztonsági szolgálatok, a megyei (fõvárosi) járulékigazgatóságok pedig a több megyére (fõvárosra) kiterjedõ telephely hálózattal rendelkezõ központi társadalombiztosítási kifizetõhelyet fenntartó gazdálkodó szervezetek részére legfeljebb a tárgyhót követõ hó 20. napjáig terjedõen halasztást engedélyezhetnek."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/28. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    93. Dr. Szili Katalin, Puch László és Göndör István képviselõk a törvényjavaslat 27. §-ában az Art. 97. §-a j/ pontjának a következõ módosítását javasolják:
    94. "27. § Az Art. 97. §-ának j) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [E törvény és - ha törvény másként nem rendelkezik - az adóról szóló jogszabályok alkalmazásában]

      "j) kifizetõ: az a belföldi illetõségû jogi személy, egyéb szervezet, egyéni vállalkozó, amely (aki) [adókötelezettség alá esõ jövedelmet] adóköteles bevételt juttat, függetlenül attól, hogy a juttatást közvetlenül vagy megbízottja (posta, hitelintézet) útján teljesíti. Kamat esetében kifizetõ az, aki a kölcsönt igénybe vette, a kötvényt kibocsátotta, osztalék esetében az az adózó, amelynek a vagyona terhére az osztalékot juttatják. Tõzsdei kereskedelmi tevékenység folytatására jogosult személy közremûködésével kötött ügyletbõl származó [jövedelem] adóköteles bevétel esetében kifizetõ a megbízott (bizományos). Külföldrõl származó, belföldön adóköteles bevétel esetében kifizetõ a belföldi illetõségû megbízott (jogi személy, egyéb szervezet vagy egyéni vállalkozó), kivéve a megbízott hitelintézet olyan megbízását, amely kizárólag az átutalás (kifizetés) teljesítésére terjed ki. A külföldi vállalkozás fióktelepe, illetve kereskedelmi képviselete útján teljesített adóköteles kifizetése esetén a fióktelepet, illetve a kereskedelmi képviseletet kifizetõnek kell tekinteni. Ugyancsak kifizetõnek minõsül minden olyan belföldön gazdasági tevékenységet végzõ szervezet, amelynek tevékenysége cégbejegyzéshez nem kötött, vagy törvény rendelkezésétõl eltérõen végez cégbejegyzéshez kötött gazdasági tevékenységet. Az adóköteles társadalombiztosítási ellátás kifizetõjének azt kell tekinteni, aki az ellátást a jogosultnak ténylegesen kifizette. Az adóköteles nyeremény szempontjából kifizetõ a szerencsejáték szervezõje, függetlenül attól, hogy az adóköteles nyereményt közvetlenül vagy közvetítõ útján juttatja a magánszemélynek,""

      Indokolás: Lásd a T/163/35. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    95. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    96. "(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Art. [3. §-a (3) bekezdésének c) pontja, a 6. §-a (1) bekezdésének e) pontja,]a 32. §-a [(4) bekezdésének elsõ mondatában a "... társadalombiztosítási szerv, ..." szövegrész, a] (8) bekezdésében a "... vagy túlfizetést ..." szövegrész, a 45. §-a (4) bekezdésének k) pontja, [a 96/B. §-ának (5), (6), (10) és (12) bekezdése,] az 1. számú melléklet II/1/c) pontja, a 2. számú melléklet I. Általános rendelkezések 1. pontjából a "..., továbbá az 1. számú melléklet II. rész 4/a) pontjában ..." szövegrész, az I. Határidõk 5. pontja, a 3. számú mellékletének G/1-2. és H) pontja, L) pontja második mondatából az "... ennek hiányában azonosítására alkalmas adatokat és ..." szövegrész, az Art. módosításáról szóló 1996. évi LXXXVI. törvény 39. §-ának (8) bekezdése, továbbá a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 149-151. §-a."

      Indokolás: Lásd a T/163/41/10. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    97. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 28. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    98. "(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Art. [3. §-a (3) bekezdésének c) pontja,] a 6. §-a (1) bekezdésének e) pontja, a 32. §-a (4) bekezdésének elsõ mondatában a "... társadalombiztosítási szerv, ..." szövegrész, a (8) bekezdésében a "... vagy túlfizetést ..." szövegrész, a 45. §-a (4) bekezdésének k) pontja, [a 96/B. §-ának (5), (6), (10) és (12) bekezdése,] az 1. számú melléklet II/1/c) pontja, a 2. számú melléklet I. Általános rendelkezések 1. pontjából a "..., továbbá az 1. számú melléklet II. rész 4/a) pontjában ..." szövegrész, az I. Határidõk 5. pontja, a 3. számú mellékletének G/1-2. és H) pontja, L) pontja második mondatából az "... ennek hiányában azonosítására alkalmas adatokat és ..." szövegrész, az Art. módosításáról szóló 1996. évi LXXXVI. törvény 39. §-ának (8) bekezdése, továbbá a vámjogról, a vámeljárásról, valamint a vámigazgatásról szóló 1995. évi C. törvény 149-151. §-a."

      Indokolás: Lásd a T/163/21. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    99. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 28. § (7) bekezdésének az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
    100. "[(7) Az 1998. december 31. napján hatályos jogszabályok szerint a társadalombiztosítási igazgatási szerv feladatkörébe tartozó, a kötelezettség bejelentésével, a járulék bevallásával, megfizetésével, nyilvántartásával, a járulékkötelezettség megsértésével kapcsolatos jogkövetkezmény megállapításával, a járuléktartozás beszedésével, behajtásával kapcsolatos hatósági ügyben, továbbá a járulékkötelezettség ellenõrzésével, valamint az ezzel összefüggõ hatósági ügyben az elsõ fokú adóhatósági feladatokat 1999. január 1. napjától az állami adóhatóság járulékigazgatósága látja el. Az 1999. január 1. napjától hatályos 1998. évi ...... törvény alapján fizetendõ egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos adó-kötelezettségeket az adózók az állami adóhatóság általános hatáskörû területi szervénél teljesítik.]"

      Indokolás: Lásd a T/163/26. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    101. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    102. "(7) [Az 1998. december 31. napján hatályos jogszabályok szerint a társadalombiztosítási igazgatási szerv feladatkörébe tartozó, a kötelezettség bejelentésével, a járulék bevallásával, megfizetésével, nyilvántartásával, a járulékkötelezettség megsértésével kapcsolatos jogkövetkezmény megállapításával, a járuléktartozás beszedésével, behajtásával kapcsolatos hatósági ügyben, továbbá a járulékkötelezettség ellenõrzésével, valamint az ezzel összefüggõ hatósági ügyben az elsõ fokú adóhatósági feladatokat 1999. január 1. napjától az állami adóhatóság járulékigazgatósága látja el.] Az 1999. január 1. napjától hatályos 1998. évi ...... törvény alapján fizetendõ egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos adó-kötelezettségeket az adózók az állami adóhatóság általános hatáskörû területi szervénél teljesítik."

      Indokolás: Lásd a T/163/41/11. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    103. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 28. § (8) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolják:
    104. "(8) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletében szabályozza az állami adóhatóság és a társadalombiztosítási igazgatási szervek közötti adatszolgáltatást, valamint az adóbevallás, adatszolgáltatás elektronikus úton történõ teljesítésének feltételrendszerét."

      Indokolás: Lásd a T/163/41/12. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    105. Bernáth Ildikó képviselõ a törvényjavaslat 28. §-át új (9) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
    106. "(9) Amennyiben 1999. január 1. napját követõen adó, járulék vagy adók módjára behajtandó köztartozás beszedésére egyidejûleg indul végrehajtási eljárás és az ennek eredményeként beszedett összeg a tartozások mindegyikére nem nyújt fedezetet, a beszedett összeget 1999. december 31. napjáig az állami adóhatóság a tartozások arányában számolja el a jogosultak között és utalja át a tartozásokat nyilvántartó szerv számlájára."

      Indokolás: Lásd a T/163/12. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

      - a Gazdasági biz.támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    107. Farkas Imre és dr. Soós Gyõzõ képviselõk, valamint dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslat 30. §-ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    108. "30. § [A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 23. §-a a következõ i) ponttal egészül ki:

      [a TAJ számot a következõ szervek az alábbiakban meghatározott célból kezelhetik]

      "i) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal megyei (fõvárosi) járulékigazgatósága a járulékkötelezettségek nyilvántartására, a Hivatal járulékügyekkel foglalkozó szervezeti egységei a járulékügyekkel kapcsolatos jogorvoslati eljárásokban."]"

      Indokolás: Lásd a T/163/24. és a T/163/41/13. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    109. Dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk a törvényjavaslatot új 33. §-sal kiegészíteni javasolják:
    110. "33. § A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjr jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetérõl szóló 1997. évi LXXX. törvény 43. §-a (1) bekezdésének a/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [A 42. § (1) bekezdés alapján nyilvántartásba vett adatokból]

      "/ az állami adóhatóság az adókötelezettség ellenõrzése és a társadalombiztosítási tartozások végrehajtása érdekébne az a/, b/, c/, d/ és f/ pontjai"

      [szerinti adatok igénylésére jogosultak.]"

      Indokolás: Lásd a T/163/41/14. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja.

      - a Gazdasági biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    111. Bernáth Ildikó képviselõ a törvényjavaslat 1. számú melléklete 3. pontjában az Art. 1. számú melléklete II/2. pontja b/ alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/3. Az Art. 1. számú mellékletének II/2. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

2. A havi és évközi bevallás határidõi /

"b) Ha az általános forgalmi adó fizetésére kötelezett adóalany az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa tv.) 39. §-ának (2) és 60. §-ának (2) bekezdésében elõírt kötelezettséget az adóév utolsó adóbevallási idõszakáról szóló bevallásában nem teljesítette, ezt ön ellenõrzési pótlékmentesen az adóévet követõ év február 15-ig elvégzett önellenõrzéssel korrigálhatja. Ha az adóalany az idegenforgalmi tevékenysége utáni általános forgalmiadó-fizetési kötelezettségét az [általános forgalmi adóról rendelkezõ 1992. évi LXXIV. törvény] áfa tv. 66. §-ának (1) bekezdése szerint elõkalkuláció alapján teljesíti, azt az árrés megállapításához szükséges adat kézhezvételének idõpontját követõ elsõ adóbevallás benyújtására elõírt idõpontig, de legfeljebb az adóévet követõ év június 30-ig pótlékmentesen önellenõrizheti."

Indokolás: Lásd a T/163/13. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1998. október 22.

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Pokol Béla s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Kósáné dr. Kovács Magda s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Latorcai János s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke