T/163/53.

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Gazdasági bizottságának

kiegészítõ ajánlása

az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény módosítására benyújtott T/163. számú törvényjavaslat
vitájához

(Együtt kezelendõ a T/163/43. számú ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként, Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), valamint a Gazdasági bizottsága megvitatta az adózás rendjérõl szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) módosítására benyújtott, T/163. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/163/44., /45., /46., /47., /48., /49., /50., /51-52. számú kapcsolódó módosító javaslatot.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk, annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

    1. Bauer Tamás képviselõ - kapcsoldódva T/163/6. számú módosító indítványához (T/163/43. számú ajánlás 4. pontja) - a törvényjavaslat 2. §-ában az Art. 1/A. §-a helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:
    2. "2. § Az Art. a következõ 1/A. §-sal egészül ki:

      "1/A. § (1) [Az adójogviszonyokban a jogokat rendeltetésszerûen kell gyakorolni. Az adótörvények alkalmazásában nem minõsül rendeltetésszerû joggyakorlásnak az olyan szerzõdés vagy más jogügylet, amelynek célja az adótörvényben foglalt rendelkezések megkerülése.] Tilos az adójogviszonyokban a joggal való visszaélés.

      (2) [Az (1) bekezdés szerinti esetekben az adóhatóság az adót az összes körülményre, különösen a rendeltetésszerû joggyakorlás esetén irányadó adófizetési kötelezettségre figyelemmel - ha az adó alapja így nem állapítható meg, becsléssel - állapítja meg] Joggal való visszaélés esetén az adóhatóság az adót olyan adóalap figyelembevételével állapítja meg, amely a gazdasági folyamatokra és körülményekre tekintettel tanúsított rendeltetésszerû joggyakorlás mellett alakult volna ki."

      Indokolás: Lásd a T/163/45. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz. nem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    3. Dr. Frajna Imre képviselõ a törvényjavaslat - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/1. számú módosító indítványához (T/163/43. számú ajánlás 8. pontja) - 3. §-ában az Art. 3. § (1) bekezdése bevezetõ mondatának a következõ módosítását javasolja:
    4. /3. § Az Art. 3. §-a (1) bekezdésének a) és b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "[ Ha törvény eltérõen nem rendelkezik, [E] e törvény hatálya kiterjed] "

      /a) az adóval, a járulékkal [97. § z) pont], az illetékkel összefüggõ, a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap, a Nyugdíjbiztosítási Alap, az Egészségbiztosítási Alap vagy az önkormányzat javára teljesítendõ, törvényen alapuló kötelezõ befizetésre (a továbbiakban együtt: adó),

      b) a központi költségvetés, az elkülönített állami pénzalap terhére törvényben, kormányrendeletben vagy miniszteri rendeletben meghatározott feltételek alapján juttatott támogatásra (a továbbiakban együtt: költségvetési támogatás),/

      Indokolás: Lásd a T/163/46. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    5. Dr. Frajna Imre képviselõ - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/4. számú módosító indítványához (T/163/43. számú ajánlás 20. pontja) - a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében az Art. 32. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    6. "11. § (1) Az Art. 32. §-ának (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(3) Az adózó a költségvetési támogatás (adóvisszaigénylés, adóvisszatérítés) igénylésekor az erre a célra rendszeresített nyomtatványon nyilatkozik arról, hogy a nyilatkozat idõpontjában az állami adóhatóságnál [járulékigazgatóságánál], más adóhatóságnál (vámhatóságnál) van-e esedékessé vált tartozása és az milyen összegû.""

      T/163/48., /49., /50., /51.

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 5., 7., 8. és a 9. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/163/47. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz.egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz.egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    7. Az Emberi jogi bizottság a törvényjavaslat 13. §-ában az Art. 37. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:
    8. "13. § Az Art. 37. §-ának (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

      "(1) [Az adóhatóság felhívására az adózó nyilatkozattételre kötelezhetõ az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplõ olyan adatról, tényrõl, körülményrõl, amely a vele szerzõdéses kapcsolatban állt vagy álló adózók adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adójának, vagy költségvetési támogatásának megállapítását, illetve ellenõrzését teszi lehetõvé.] Az adóhatóság az adózót - a vele szerzõdéses kapcsolatban állt vagy álló adózók adókötelezettségének, adóalapjának, adókedvezményének, adójának vagy költségvetési támogatásának megállapítása, illetve ellenõrzése érdekében, az adóhatóság törvényben meghatározott eljárásnak lefolytatásához - felhívásban nyilatkozattételre kötelezheti az általa ismert, illetve nyilvántartásában szereplõ adatról, tényrõl, körülményrõl.""

      Indokolás: Lásd a T/163/52. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje

    9. Dr. Frajna Imre képviselõ - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/6. számú módosító indítványhoz (T/163/43. számú ajánlás 32. pontja) - a törvényjavaslat 16. § (1) bekezdésében az Art. 49. § (2) bekezdése d/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
    10. "16. § (1) Az Art 49. §-ának (2) bekezdése a következõ d) ponttal egészül ki:

      [(2) A Hivatal területi szervei]

      "d) járulékügyben a Hivatal megyei [(fõvárosi) járulékigazgatósága] igazgatóságai, a fõvárosban és Pest megyében a Hivatal Fõvárosi és Pest megyei járulékigazgatósága;""

      Indokolás: Lásd a T/163/48. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    11. Herczog Edit képviselõ - kapcsolódva T/163/14. számú módosító indítványához (T/163/43. számú ajánlás 38. pontja) - a törvényjavaslat 18. §-ában az Art. 56. § (3) bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
    12. /18. § Az Art. 56. §-ának (3)-(4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

      "(3) Helyszíni ellenõrzést az adóhatóság célzott megbízólevéllel ellátott alkalmazottja végezhet. A helyszíni ellenõrzés része az adózó székhelyén, telephelyén kívül tárolt, illetve õrzött eszközök, iratok vizsgálata is. Az alkalmazott ellenõrzési jogosultságát az ellenõrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal és megbízólevéllel köteles igazolni. Az ellenõrzést csak akkor kezdheti meg, ha az adózó vagy annak képviselõje, meghatalmazottja, ezek hiányában két hatósági tanú jelen van."

      Megjegyzés: A T/163/43. számú ajánlás 38. pontjában foglalt T/163/14. számú módosító javaslat szó szerint megegyezik a fenti kapcsolódó módosító indítvánnyal.

      Indokolás: Lásd a T/163/44. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. a Házszabály 106. §-hoz kapcsolódóan - fenntartva korábbi állásfoglalását - nem szavazott a módosító javaslatról.

      - az Emberi jogi biz. a Házszabály 106. §-hoz kapcsolódóan - fenntartva korábbi állásfoglalását - nem szavazott a módosító javaslatról.

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    13. Dr. Frajna Imre képviselõ - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/9. számú módosító indítványhoz (T/163/43. számú ajánlás 45. pontja) - a törvényjavaslat 26. §-ában az Art. 96/B. § (14) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    14. /26. § Az Art. 96/B. §-ának (13)-(14) bekezdései helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

      "(14) A Tbj. 50. § (1)-(2) bekezdéseiben meghatározott megfizetési és összesítõ bevallási kötelezettség teljesítésére az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal a vele közvetlen elszámolásban álló fegyveres erõk, rendvédelmi szervek és polgári nemzetbiztonsági szolgálatok, a [megyei (fõvárosi) járulékigazgatóságok] Hivatal megyei igazgatóságai, a fõvárosban és Pest megyében a Hivatal Fõvárosi és Pest megyei járulékigazgatósága pedig a több megyére (fõvárosra) kiterjedõ telephely hálózattal rendelkezõ központi társadalombiztosítási kifizetõhelyet fenntartó gazdálkodó szervezetek részére legfeljebb a tárgyhót követõ hó 20. napjáig terjedõen halasztást engedélyezhetnek."

      Indokolás: Lásd a T/163/49. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    15. Dr. Frajna Imre képviselõ - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/11. számú módosító indítványhoz (T/163/43. számú ajánlás 51. pontja) - a törvényjavaslat 28. § (7) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
    16. "(7) Az 1998. december 31. napján hatályos jogszabályok szerint a társadalombiztosítási igazgatási szerv feladatkörébe tartozó, a kötelezettség bejelentésével, a járulék bevallásával, megfizetésével, nyilvántartásával, a járulékkötelezettség megsértésével kapcsolatos jogkövetkezmény megállapításával, a járuléktartozás beszedésével, behajtásával kapcsolatos hatósági ügyben, továbbá a járulékkötelezettség ellenõrzésével, valamint az ezzel összefüggõ hatósági ügyben az elsõ fokú adóhatósági feladatokat 1999. január 1. napjától az állami adóhatóság [járulékigazgatósága] látja el. Az 1999. január 1. napjától hatályos 1998. évi ...... törvény alapján fizetendõ egészségügyi hozzájárulással kapcsolatos adó-kötelezettségeket az adózók az állami adóhatóság általános hatáskörû területi szervénél teljesítik."

      Indokolás: Lásd a T/163/50. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

      - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

    17. Dr. Frajna Imre képviselõ - kapcsolódva dr. Frajna Imre és dr. Surján László képviselõk T/163/41/13. számú módosító indítványhoz (T/163/43. számú ajánlás 54. pontja) - a törvényjavaslat 30. §-ának a következõ módosítását javasolja:

"30. § A személyazonosító jel helyébe lépõ azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról szóló 1996. évi XX. törvény 23. §-a a következõ i) ponttal egészül ki:

[a TAJ számot a következõ szervek az alábbiakban meghatározott célból kezelhetik]

"i) az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal megyei [(fõvárosi) járulékigazgatósága] igazgatóságai, a fõvárosban és Pest megyében a Hivatal Fõvárosi és Pest megyei járulékigazgatósága a járulékkötelezettségek nyilvántartására, a Hivatal járulékügyekkel foglalkozó szervezeti egységei a járulékügyekkel kapcsolatos jogorvoslati eljárásokban.""

Indokolás: Lásd a T/163/51. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem támogatja

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet

II.

1. Az Emberi jogi bizottság a T/163/43. számú ajánlás következõ pontjairól az alábbiak szerint foglalt állást:

ajánlás pont

Bizottság állásfoglalása

Elõterjesztõ képviselõje

3.

nem támogatja.

nem ért egyet.

18.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

23.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

24.

nem támogatja.

nem ért egyet.

25.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

26.

nem támogatja.

nem ért egyet.

27.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

28.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

29.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

30.

nem támogatja.

nem ért egyet.

31.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

36.

nem támogatja.

nem ért egyet.

37.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

38.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

39.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

41.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

43.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

44.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

52.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

55.

egyharmada sem támogatja.

nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1998. október 29.

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

Dr. Pokol Béla s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Kósáné dr. Kovács Magda s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Latorcai János s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke