T/164/6.
Módosító javaslat!
Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény módosításáról szóló T/164. számú törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatot
terjesztjük elõ:
A javaslat 4. §-ának az alábbi módosítását javasoljuk:
4. §
A Kt. 20. §-ának f) és g) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, egyúttal ezen § az alábbi i-m) pontokkal egészül ki:
( Zárórendelkezések
20. §. E törvény alkalmazásában:)
"f) forgalomba hozatal: termékdíj köteles termék belföldi értékesítése, beleértve más termékek részeként, azzal együtt történõ értékesítését is,
g) import: importnak minõsül a termékdíjköteles termék Magyarország államhatárán történõ beléptetése az e jogszabályban meghatározott fogalom-meghatározások figyelembevételével,
i) belföld: a Magyar Köztársaság területe, ideértve a vámszabad és tranzit területeket is,
j) importáló: az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkezõ más szervezet, aki az importálást végzi,
k) export: az a termékértékesítés, melynek közvetlen következményeként a terméket a vámhatóság - végleges rendeltetéssel - külföldre kilépteti,
l) nem szabványos fûtõolaj: a Magyar Szabványtól (MSZ-2042) eltérõ tulajdonságú fûtõolaj,
m) visszagyûjtés: a fáradt olajnak a veszélyes hulladékokra vonatkozó jogszabály szerinti termelõtõl gyûjtésre, szállításra, elõkezelésre való átvétele, a szükséges engedély alapján."
Indokolás:
A környezetvédelmi termékdíjak tipikusan környezetvédelmi adók, amelyek általános rendezõelve, hogy a környezetszennyezõ fizesse meg a szennyezés költségeit. A környezetvédelmi adók célja a környezetet terhelõ vagy veszélyeztetõ termékek által okozott környezeti károk csökkentése és megelõzése, a természeti erõforrásokkal való tartalékos gazdálkodásra ösztönzés, ehhez pénzügyi források elõteremtése.
A környezetvédelmi adók céljukat akkor szolgálják hatékonyan, ha a környezetszennyezés tényéhez, így a szennyezésre alkalmas termékek felhasználásához, szennyezõ anyagok kibocsátásához kötõdnek (és pótlólagos költségként beépülve a környezetszennyezõ kibocsátást vagy felhasználást csökkentik), nem pedig a környezet szennyezésre alkalmaz termékek puszta létéhez (hiszen ez utóbbival éppen e termékek felhasználásától való ösztönzõ hatásukat vesztik el).
A környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény jelenleg hatályos szövege a környezetvédelmi termékdíjat helyesen, mint a környezetszennyezés tényéhez kötõdõ öko-adók szabályozza. A törvény 2. § (1) bekezdése alapján termékdíj-fizetési kötelezettség a termékdíj köteles termék belföldi forgalomba hozatala illetve importja alapján keletkezik.
A fenti tényszerû megállapítások alapján célszerû a törvény értelmezõ rendelkezése és általános rendelkezései és nem utolsó sorban célja közötti összhangot megteremteni. A jogalkotói cél a egyértelmû, ennek megfelelõen kell alakítani a "forgalomba hozatal" fogalmát meghatározó értelmezõ rendelkezéseket is, a módosító javaslat ezt a célt éri el.
Budapest, 1998. október 17.
dr.Szili Katalin |
Göndör István |
Kovács Tibor |
dr.Veres János |