T/164/13.

Módosító javaslat!

Dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a környezetvédelmi termékdíjról, továbbá egyes termékek környezetvédelmi termékdíjáról szóló 1995. évi LVI. törvény módosításáról szóló T/164. számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztjük elõ:

A javaslat 2. számú mellékletének az alábbi módosítását javasoljuk:

2. számú melléklet a ....... számú törvényhez

"2. számú melléklet az 1995. évi LVI. törvényhez

A csomagolóeszközök termékdíjtételei

A csomagolóeszköz anyaga

A csomagolóeszköz termékdíja [1999-ben] (Ft/kg)

A csomagolóeszköz termékdíja 2000. jan.. 1-tõl (Ft/kg)

Mûanyag

[11,50] 12,1

12,70

Társított

[11,70] 9,9

15,20

Alumínium

[5,50] 5,9

5,60

Fém (kivéve alumínium)

[4,30] 4,7

4,30

Papír, fa, természetes alapú textil

[4,30] 3,6

5,60

Üveg

[2,10] 2,4

2,10

Egyéb

[5,50] 5,9

5,60

Indokolás:

A törvény 1.§ -ában megfogalmazott célok a következõk

"1. § A törvény célja, hogy a környezetet vagy annak valamely elemét a termék elõállítása, felhasználása során, vagy azt követõen közvetlenül, illetve közvetve terhelõ vagy veszélyeztetõ termék által okozott környezeti károk csökkentéséhez és megelõzéséhez szükséges pénzügyi forrásokat teremtsen, valamint járuljon hozzá a környezetszennyezés csökkentéséhez, a természeti erõforrásokkal való takarékos gazdálkodásra irányuló tevékenységek ösztönzéséhez."

Az egyes csomagoló eszközök termékdíj tételei közötti különbség nem véletlen, hiszen a jogalkotó célja, hogy az egyes csomagolóanyagok felhasználására ösztönözze a csomagoló anyag felhasználóit. Mivel minden termékdíj közvetve a fogyasztói ár részét képezi, azon termékek, amelyek csomagolóanyagának a környezetszennyezése és a környezetterhelése alacsonyabb - így termékdíjtétele is - árelõnybe kerülnek a versenytársaik termékéhez viszonyítva. Ennek következtében megállapítható, hogy a differenciált csomagolóeszköz termékdíj tételek befolyásolják a csomagalóeszköz felhasználás szerkezetét.

A termékdíj évente differenciált emelésének következtében ezt a hatását nem tudja kifejteni, pusztán csak a fogyasztói árindex emelkedésében van szerepe.

Az alábbi táblázat a csomagolóeszközök termékdíj mértékének alakulását mutatják:

 

Termékdíj

Csomagoló eszközök

Egysége

Mértéke

   

1997

1998

1999

2000

     

Mûanyag

Ft/kg

10

11

10,0%

11,5

4,5%

12,7

10,4%

Társított

Ft/kg

8

9

12,5%

11,7

30,0%

15,2

29,9%

Alumínium

Ft/kg

5

5,4

8,0%

5,5

1,9%

5,6

1,8%

Fém

Ft/kg

4

4,3

7,5%

4,3

0,0%

4,3

0,0%

Papír, fa természetes alapú textil

Ft/kg

3

3,3

10,0%

4,3

30,3%

5,6

30,2%

Üveg

Ft/kg

2

2,2

10,0%

2,1

-4,5%

2,1

0,0%

Egyéb

Ft/kg

5

5,4

8,0%

5,5

1,9%

5,6

1,8%

Változás átlaga

 

9,4%

 

9,1%

 

10,6%

   

A táblázat adatai is jól mutatják, hogy a termék díj differenciált emelésében milyen szélsõ értékek mutatkoznak (98-as bázishoz viszonyítva); míg az üveg termékdíja 4,5%-ot csökken addig a papír, fa és természetes alapú textil valamint a társított csomagolóeszközök termékdíja 30%-ot emelkedik.

Az elõzõekben vázolt termékdíj terhelés differenciál emelésének összehasonlítását szemlélteti a következõ ábra.

 

Mindaddig, míg a struktúra megváltoztatásának nincsenek meg a megalapozott, hatástanulmányai addig nem célszerû a differenciált emelés eszközrendszerével élni.

Az 1999. és a 2000. évi emelések átlaga között is mutatkozik különbség aminek szakmai indokát nehéz megtalálni.

Javaslatunk a két év termékdíj terhelésének átlagával történõ emelést javasol (9,85%), minden csomagolóeszköz esetében, mindaddig míg a szükséges hatástanulmányok nem állnak rendelkezésünkre.

Budapest, 1998. október 17.

dr.Szili Katalin
országgyûlési képviselõ

Göndör István
országgyûlési képviselõ

Kovács Tibor
országgyûlési képviselõ

dr.Veres János
országgyûlési képviselõ