A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA
Új változat
a T/201.sz. Törvényjavaslat helyett
T/223. sz.
Törvényjavaslat
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény
módosításáról
Előadó:
Járai Zsigmond1998. szeptember hó
1998. évi ..... törvény
az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény
módosításáról
1.§
Az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: áfa tv.) 4.§-a (3) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
"A külföldi székhelyű vállalkozás adóalanyiságát belföldön végzett gazdasági tevékenysége erejéig - ha törvény másként nem rendelkezik - az általa e célra létesített fióktelep testesíti meg."
2.§
(1) Az áfa tv. 7.§-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Termékértékesítésnek minősül az is, ha az adóalany a terméket/
"d) üzemanyagként személygépkocsi (vtsz. 8703) üzemeltetéséhez használja fel, hasznosítja,"
/feltéve, hogy a termék, illetve annak alkotórészeinek belföldi beszerzéséhez, importálásához (a továbbiakban együtt: beszerzés), kitermeléséhez, előállításához, feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó előzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható./
(2) Az áfa tv. 7.§-a (2) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/A termékértékesítéssel egy tekintet alá esik:/
"b) a megszűnés - a (4) bekezdésben meghatározott eltéréssel -, ha az adóalany adóalanyisága megszűnésének időpontjában olyan terméket tart tulajdonában, amelynek beszerzéséhez, kitermeléséhez, előállításához, feldolgozásához, átalakításához vagy felújításához kapcsolódó előzetesen felszámított adó egészben vagy részben levonható."
(3) Az áfa tv. 7.§-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Nem minősül termékértékesítésnek továbbá a jogutódlással történő megszűnés, ha a jogutód
a) a jogutódlással megszerzett vagyon egészét gazdasági tevékenysége kifejtéséhez használja fel, hasznosítja és nem választott alanyi adómentességet, valamint
b) a jogutódlással megszerzett vagyon egésze tekintetében teljesíti a 9/A.§-ban felsorolt, a kedvezményezett adóalanyra megállapított kötelezettségeket."
3.§
(1) Az áfa tv. 13.§ (1) bekezdése 16. pontjának felvezető része, valamint g) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában:/
"16. számla: adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely olyan bizonylat, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:"
"g) a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma, amely legalább szükséges az e törvény szerinti hivatkozás beazonosításához."
(2) Az áfa tv. 13.§ (1) bekezdése 17. pontjának felvezető része, valamint e) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában:/
"17. egyszerűsített számla: adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely olyan bizonylat, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:"
"e) a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma, amely legalább szükséges az e törvény szerinti hivatkozás beazonosításához."
(3) Az áfa tv. 13.§ (1) bekezdése 20. pontjának felvezető része helyébe a következő rendelkezés lép:
/E törvény alkalmazásában:/
"20. nyugta: adóigazgatási azonosításra alkalmas bármely olyan bizonylat, amely legalább a következő adatokat tartalmazza:"
(4) Az áfa tv. 13. § (1) bekezdése 22. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"22. értékpapír: minden olyan okirat, amelyet jogszabály értékpapírnak minősít, kivéve azt a dolgot helyettesítő okiratot, melynek megszerzése egyúttal a benne megjelölt dolog feletti tulajdonjog megszerzését is jelenti, ideértve a közraktári jegyet, illetve annak árujegy részét is.
4.§
Az áfa tv. 28.§-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) Az 1. számú melléklet I. részében felsorolt termékeknél és szolgáltatásoknál a felszámítandó adó mértéke az adó alapjának 12 százaléka.
(3) Az 1. számú melléklet II. részében felsorolt termékeknél a felszámítandó adó mértéke az adó alapjának nulla százaléka."
5.§
Az áfa tv. 30.§-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
“(2) Ha az eredeti szerzőnek minősülő természetes személy - ideértve annak természetes személy örökösét is - nem él a (3) bekezdésben
meghatározott választási jogával a Ptk., illetve más jogszabályok védelme alatt álló szellemi alkotások, valamint egyes rokon tevékenységek [Ptk. 86. §-ának (2) bekezdése] körében teljesített termékértékesítése és szolgáltatásnyújtása tekintetében szintén mentesül az adó alól.”6.§
Az áfa tv. 33.§-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Nem vonható le az előzetesen felszámított adó továbbá:/
"a) ólmozott és ólmozatlan motorbenzin (vtsz. 2710 00 27; 2710 00 29; 2710 00 32; 2710 00 36) beszerzése esetén, ha a beszerzés nem továbbértékesítési céllal történik;"
7.§
Az áfa tv. 36.§-a (1) bekezdésének b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
/Az adólevonási jog keletkezésének időpontja:/
"b) megegyezik az adó megfizetésének időpontjával, illetve - ha az később történik - az adó összegét közlő határozat kézhezvételének időpontjával [ 32.§ 1. bekezdésének b) pontja] ;
c) megegyezik az adófizetési kötelezettség keletkezésének időpontjával, illetve ha az adóalany jogosult a 19.§ szerint az adófizetési kötelezettség teljesítésének halasztására, akkor a halasztás lejáratának időpontjával [32.§ (1) bekezdésének c) pontja];"
8.§
Az áfa tv. 40.§-a (5) bekezdésének első mondata helyébe a következő rendelkezés lép:
"Az adólevonásra jogosult adóalany - a levonható előzetesen felszámított adó erejéig - készfizető kezesként felel azon adóösszeg megfizetéséért, amelyet a termékértékesítés és szolgáltatásnyújtás teljesítése során más adóalany rá áthárított, feltéve, hogy az adólevonásra jogosult adóalany az ellenérték adóval növelt összegét egészben vagy részben nem fizette meg, vagy annak megfizetése egészben vagy részben követelés mérséklésével történt."
9.§
Az áfa tv. 47.§-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő (2) és (3) bekezdéssel egészül ki, a jelenlegi (2) bekezdés számozása pedig (4) bekezdésre változik:
"(1) Az adó fizetésére kötelezett adóalanynak, ha a tárgyévet megelőző évben a pozitív előjelű elszámolandó adójának éves szinten
összesített összegea) az 1 millió forintot elérte, havonta,
b) minden más adó fizetésére kötelezett adóalanynak - a (2) bekezdésben meghatározott eset kivételével - negyedévente kell
a tárgyévben az adóbevallását benyújtania. Az adó fizetésére kötelezett adóalany a negyedév végétől havi bevallásra köteles áttérni, ha a pozitív előjelű elszámolandó adójának év elejétől összesített összege az 1 millió forintot elérte. Az első havi bevallást arról a tárgynegyedévet követő hónapról kell benyújtani, amelyet megelőző negyedévben az adózó az értékhatárt elérte.
(2) Az az adóalany, akinek (amelynek) a tárgyévet megelőző évben a gazdasági tevékenységéből származó tényleges bevétele, vagy annak időarányosan éves szintre átszámított összege a 3 millió forintot nem haladta meg, a tárgyévben éves adóbevallás benyújtására kötelezett.
(3) Az adót a havi adóbevallásra kötelezett adóalany a tárgyhónap első napjától a tárgyhónap utolsó napjáig, a negyedéves adóbevallásra kötelezett adóalany a tárgynegyedév első napjától a tárgynegyedév utolsó napjáig, az éves adóbevallásra kötelezett adóalany pedig a tárgyév első napjától a tárgyév utolsó napjáig terjedő időszakra állapítja meg (adó-megállapítási időszak)."
10.§
Az áfa tv. 64/B.§-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a § a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(2) Nem minősül továbbértékesítési célú átvételnek, ha az adóalany a hulladékot a továbbértékesítést megelőzően gépi technológiai művelet alkalmazásával átalakítja.
(3) A (2) bekezdés szerint eljáró adóalany - az e fejezet egyéb rendelkezéseinek betartása mellett - szintén választhatja a különbözet szerinti adózást."
11.§
(1) Az áfa tv. 67.§-a előtti cím a következő címre változik:
"Besorolási rend"
(2) Az áfa tv. 67.§-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
"67.§ A hivatkozással meghatározott termékek (építmények) és szolgáltatások vonatkozásában
a) a Központi Statisztikai Hivatal Építményjegyzékének (ÉJ), valamint Szolgáltatások Jegyzékének (SZJ) az 1994. év június hónap 15. napján,
b) a Kereskedelmi Vámtarifa 1998. év június hónap 30. napján
érvényes besorolási rendjét kell irányadónak tekinteni. A besorolási rend ezt követő (időközi) változása az adókötelezettséget nem változtatja meg."
12.§
Az áfa tv. XVII. fejezete a következő új címmel és a következő 70/A. §-sal egészül ki:
Az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítés
"70/A. § Ez a törvény a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt, az 1994. évi I. törvénnyel kihirdetett Európai Megállapodás tárgykörében az Európai Közösség következő jogszabályához való közelítést célozza: a Tanács 77/388/EGK irányelve a tagállamok forgalmi adóval kapcsolatos jogszabályalkotásának harmon
izációjáról.13.§
(1) Az áfa tv. 1. számú mellékletének helyébe az e törvény 1. számú melléklete lép.
(2) Az áfa tv. 2. számú melléklete az e törvény 2. számú melléklete szerint módosul.
(3) Az áfa tv. 4. számú melléklete az e törvény 3. számú melléklete szerint módosul.
Hatályba léptető és átmeneti rendelkezések
14.§
(1) Ez a törvény 1999. év január hónap 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit - a (5) és (6) bekezdésben meghatározott eltérésekkel - ettől az időponttól kezdődően kell alkalmazni.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg
a) a gázszolgáltatásról szóló 1994. évi XLI. törvény 17.§-a (2) bekezdésének utolsó mondata, valamint
c) a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásáról szóló 1994. évi XLVIII. törvény 44.§-ának
utolsó mondataa hatályát veszti.
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejűleg továbbá a közraktározásról szóló 1996. évi XLVIII. törvény
a) 16.§-a (5) bekezdésének utolsó mondatából a ", valamint az áru kiszolgáltatásakor az általános forgalmiadó-fizetési kötelezettségnek" szövegrész,
b) 29.§-a (1) bekezdésének b) pontjából a "feltéve, hogy a kiszolgáltatás mint termékértékesítés jogcímén keletkező általános forgalmi adó összegét a letevő javára a közraktárnál letétbe helyezte" szövegrész,
a hatályát veszti azzal, hogy rendelkezéseit azokban az esetekben még alkalmazni kell, melyekben az áru kiszolgáltatását - e törvény hatálybalépését követően - nem előzte meg sem a közraktári jegy együttes, sem annak áru
jegy részének forgatása.(4) E törvény hatályba lépésével egyidejűleg a közraktározásról szóló 1996. évi XLVIII. törvény 26. § (1) bekezdése a következő mondattal egészül ki:
"A közraktári jegy együttes, illetve árujegy részének forgatása áfa-fizetési kötelezettséget eredményez."
(5) Az áfa tv-nek az e törvény 2. § (1) bekezdésével megállapított 7. § (1) bekezdésének d) pontjában, az e törvény 4. §-ával megállapított 28. §-ának (2) és (3) bekezdéseiben, az e törvény 6. §-ával megállapított 33. §-a (2) bekezdésének a) pontjában, az e törvény 7. §-ával megállapított 36. § (1) bekezdésének b) és c) pontjaiban, az e törvény 8. §-ával megállapított 40. § (5) bekezdésében, az e törvény 11. §-ával megállapított 67. §-ában, és az e törvény 13. §-ában foglalt rendelkezéseket, valamint az e törvény 13. §-ával megállapított 1., 2 és 4. sz. mellékleteit azokban az esetekben kell alkalmazni először, melyekben az adófizetési kötelezettség, illetve az adólevonási jog keletkezése 1998. év december hónap 31. napját követi.
(6) Az áfa tv-nek az e törvény 2. § (2) bekezdésével megállapított 7. § (2) bekezdésének b) pontjában, továbbá az e § (3) bekezdésével megállapított 7. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezéseket azokban az esetekben kell alkalmazni először, melyekben az adóalany adóalanyisága megszűnésének időpontja 1998. év június hónap 16. napját követi.
15.§
(1) Az az adó fizetésére kötelezett adóalany, aki (amely) a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 1997. évi CIII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 3. §-a (2) bekezdésének hatálya alá tartozó, e törvény 4. számú mellékletében megjelölt terméket e törvény hatálybalépése előtt továbbértékesítési céllal jövedéki adóval növelt áron szerezte be, illetve a jövedéki termék belföldi előállítója illetve importálója a jövedéki termékét nem adóraktárban készletezi, és azokat e törvény hatálybalépésétől kezdődően értékesíti, köteles az 1998. év december hónap 31. napját követő első adó-megállapítási időszakot tartalmazó adóbevallásában a fizetendő adót a (2) bekezdésben meghatározott összeggel növelni.
(2) A fizetendő adót növelő tétel annak a szorzatnak az eredménye, melynek
a) egyik tényezője a terméknek az 1999. év január hónap 1-jei fordulónappal leltározással alátámasztott nyitókészlete a termék Jöt. szerinti mértékegységében;
b) másik tényezője a termékre az e törvény 4. számú mellékletével előírt, az 1999. év január hónap 1. napján hatályos Jöt. szerint érvényes jövedékiadó-tétel, illetve az 1998. év december hónap 31. napján hatályos J
öt. szerint érvényes jövedékiadó-tétel különbözeteként meghatározott összeg.
1. számú melléklet az 1998. évi ... törvényhez
Az áfa tv. 1. számú mellékletének helyébe a következő rendelkezés lép:
“1. számú melléklet az 1992. évi LXXIV. törvényhez
I. rész:
A 12 százalékos felszámított adómérték alá tartozó termékek és
szolgáltatások köre
Sorszám |
Megnevezés |
Vámtarifaszám |
1. |
Élő állatok |
0101-től 0106-ig |
2. |
Élelmezési célra alkalmas hús, vágási melléktermék és belsőség |
0201-től 0210-ig |
3. |
Halak, rákok, puhatestű és más gerinctelen víziállatok |
0301-től 0307-ig |
4. |
Tejtermékek, madártojás, természetes méz, másutt nem említett élelmezési célra alkalmas állati eredetű élelmiszer |
0401-től 0410-ig |
5. |
Másutt nem említett állati eredetű termé kek |
0502-től 0506-ig |
6. |
Élő fa és egyéb növény, hagyma, gumó, gyökér stb. |
0601-től 0604-ig |
7. |
Élelmezési célra alkalmas zöldségfélék, gyökerek és gumók |
0701-től 0714-ig |
8. |
Élelmezési célra alkalmas gyümölcs, és dió, citrusfélék |
0801-től 0814-ig |
9. |
Tea (nem fermentált) |
0902 10 |
10. |
Gabonafélék |
1001-től 1008-ig |
11. |
Malomipari termékek |
1101-től 1106-ig |
12. |
Olajos magvak és olajtartalmú gyümölcsök; különféle gyümölcsök; ipari és gyógynövények; szalma és takarmány |
1201-től 1214-ig |
13. |
Növényi nedvek, gyanta |
1301 |
14. |
Növényi eredetű nyersanyag fonásra ; másutt nem említett növényi termék |
1401-től 1404-ig |
15. |
Állati és növényi zsírok (csak az emberi fogyasztásra alkalmasak) |
1501 |
16. |
Élelmiszer-készítmények hús, hal, rák, rákféle, puhatestű, valamint más gerinctelen víziállat tartalommal |
1601-től 1605-ig |
17. |
Cukor és cukoráruk |
1701-től 1703-ig |
18. |
Gabona, liszt, keményítő vagy tej felhasználásával készült termék |
1901-től 1904-ig |
19. |
Zöldségfélékből, gyümölcsből, dióból és más növényrészekből előállított készítmények |
2001-től 2 008-ig |
20. |
Egyéb ehető készítmények |
2102 |
21. |
Víz (ásványvizekből csak az Országos Gyógyhelyi és Gyógyfürdőügyi Főigazgatóság (OGYFI) minősítésével rendelkezők) |
ex 2201 |
22. |
Ecet (csak a 20%-ot meg nem haladó, emberi fogyasztásra közvetlenül alkalmas) |
ex 2209 |
23. |
Élelmiszeripari melléktermékek, hulladékok, elkészített állati takarmány |
2301-től 2309-ig |
24. |
Ásványi termékek (kalciumfoszfát alapú műtrágya) |
ex 2510 20 |
25. |
Ásványi tüzelőanyagok |
2701-től 2705-ig |
26. |
Elektromos energia |
2716 |
27. |
Ecetsav (csak a 20%-ot meg nem haladó termék) |
2915 21 |
28. |
Gyógyszerek ( az Állatgyógyászati Oltóanyag és Gyógyszerellenőrző Intézet által törzskönyvezett termékek, " állatgyógyászati célra " szövegű magyar alszámos bontások ), gyógyiszap, gyógyszer jellegű OGYI által törzskönyvezett fertőtlenítő szerek |
ex 3003 |
29. |
Vatta, géz, kötés és hasonló cikkek |
3005 |
30. |
Vércsoportreagensek,kontrasztanyag-készítmények ; |
|
31. |
Állati vagy növényi trágya |
3101 |
32. |
Ásványi vagy vegyi trágyázószer |
ex 3102 |
33. |
Fogászati lakkanyag |
ex 3208 |
34. |
Fogászati viasz, fogászati lenyomatkeverék, fogászatban használt gipsz alapú egyéb készítmények, |
ex 3407 |
35. |
Rovarölők, gombaölők, külsőleg alkalmazandó fertőtlenítő szerek, gyomirtók , stb. |
3808 |
36. |
Egészségügyi (műanyag) áruk |
ex 3924 90 |
37. |
Braille tábla műanyagból |
ex 3926 90 |
38. |
Egészségügyi és gyógyszerészeti áruk gumiból |
4014 |
39. |
Nyers bőr |
4101-től 4103-ig |
40. |
Nyers szőrme |
4301 |
41. |
Tűzifa, faszén |
4401 |
42. |
Egészségügyi betét és tampon, csecsemőpelenka, pelenkabetét, papírvatta, fogászati papíranyag. |
4818 40 |
43. |
Könyv, folyóirat, kotta, térkép |
4901-től 4904-ig |
44. |
Selyemhernyógubó |
5001 |
45. |
Nyírott gyapjú, finom állati szőr |
5101 11 |
46. |
Nyers pamut |
ex 5201 |
47. |
Más növényi textilszál (len, kender, juta) |
5301 10 |
48. |
Vatta textilanyagokból, és ebből készült áruk |
|
49. |
Kompressziós térdharisnya, harisnya, harisnyanadrág, karharisnya, kompressziós kesztyű. |
|
50. |
Fehér bot vakoknak |
ex 6602 |
51 |
Fogtechnikai bázislemez |
ex 7106 |
52. |
Pontozó vakoknak |
ex 8205 59 90 |
53. |
Braille tábla fémből |
ex 8310 |
54. |
Hőhasznosító napkollektor |
ex 8419 19 |
55. |
Braille írógép vakoknak |
ex 8469 30 |
56. |
Információátalakító egység vakok és hallássérültek részére (a Szövetség által a tagok felé beszerzési ár alatt forgalmazott termék) |
|
57. |
Telefonkezelő adapter vakok számára |
ex 8517 80 90 |
58. |
Katalizátor közúti járművekhez |
ex 8421 39 71 |
59. |
Kizárólag olvasható, rögzített adatállományt tartalmazó könyvet helyettesítő oktató, ismeretterjesztő CD-lemez |
8524 31 |
60. |
Napkollektor |
ex 8541 40 91 |
61. |
Azbesztmentes fékbetét |
ex 8607 29 |
62. |
Rokkantkocsi |
8713 |
63. |
Szemüveglencse, kontaktlencse |
9001 30 |
64. |
Orvosi, sebészeti műszer és készülék: öninjektáló készülék, orvosi fecskendő, transzfúziós készülék, orvosi csapoló és öblítőeszközök, infúziós szerelékek, fogászati csiszoló,fényesítő és tiszt ítóanyagok, fogászati tisztítókefék. |
|
65. |
Inhalátor ( TB. által minősített termék) |
ex 9019 20 |
66. |
Gyógyászati segédeszközök |
9021 11 |
67. |
Bemutatási( pl. oktatási) célra szolgáló készülék, eszköz (taneszköz) |
|
68. |
Vércukorszintet meghatározó készülék |
ex 9027 80 17 |
69. |
Braille óra vakoknak |
ex 9102 |
70. |
Műlép |
ex 9602 00 00 01 |
71. |
Zsüriszámmal ellátott egyedi, vagy meghatározott példányszámban, nem ipari gyártástechnológiával előállított népművészeti és iparművészeti termékek. |
|
* ”ex” jelölés jelentése az, hogy az adott vámtarifaszám alá sorolható termékek közül csak a “Megnevezés” rovatban szereplő meghatározásnak megfelelő termék tartozik az adott adókulcs alá.
E törvény alkalmazásában vámtarifaszám:a Kereskedelmi Vámtarifa 1998. június 30-án hatályos szövegének áruazonosító számai. A tíz számjegynél kevesebb számjeggyel megadott vámtarifaszám esetén annak valamennyi alszámos bontása is ide értendő.
Sorszám |
Megnevezés |
72. |
Mezőgazdasági, vadgazdálkodási és erdőgazdálkodási szolgáltatás (SZJ 01) |
73. |
Halászati szolgáltatás (SZJ 02) |
74. |
Kényszer- és bérvágás (SZJ 041100-ból) |
75. |
Gyógyászati segédeszközök bérmunkában történő előállí tása (SZJ 0416-ból) |
76. |
Könyv- és zeneműkiadás (SZJ 041271) |
77. |
Lapkiadás (SZJ 041272) |
78. |
Egyéb kiadói szolgáltatás (SZJ 041279) |
79. |
Villamos energia-, gáz-, hő- és vízellátás (SZJ 05) |
80. |
Szemüveglencse egyedi csiszolása, keretbe helyezése (SZJ 073649-ből) |
81. |
Gyógyászati segédeszközök (az 1.számú melléklet I. részének 62, 66. pontjában meghatározottak) javítása (SZJ 073699-ből) |
82. |
Szállodai szolgáltatás (SZJ 081100) |
83. |
Egyéb kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás (SZJ 0812) |
84. |
Egyéb korlátozottan igénybe vehető szálláshely-szolgáltatás (SZJ 0814) |
85. |
Éttermi vendéglátásban az ételforgalom |
86. |
Cukrászati vendéglátásban az ételforgalom (SZJ 082200-ból) |
87. |
Egyéb nyílt árusítású vendéglátásban az ételforgalom (SZJ 082300-ból) |
88. |
Diákétkeztetés (SZJ 0824) |
89. |
Egyéb korlátozottan igénybe vehető vendéglátásban az ételforgalom (SZJ 0825-ből) |
90. |
Szállítás, raktározás, posta és távközlés (SZJ 09) Kivéve: |
|
- Utazásszervezés, idegenvezetés (SZJ 094320) |
|
- Postai szolgáltatás (SZJ 09511) |
|
- Távközlés (SZJ 0952) |
91. |
Gazdasági haszonállatok bérbeadása (SZJ 113310) |
92. |
Kutatás és kísérleti fejlesztés (SZJ 13) |
93. |
Mezőgazdasági termelési rendszerekkel kapcsolatos szolgáltatás (SZJ 1414-ből) |
94. |
Település- és tájképtervezés (SZJ 142120) |
95. |
Területfejlesztési, -rendezési tervezés (SZJ 142160) |
96. |
Mezőgazdasági, vadgazdálkodási, erdőgazdálkodás és halászati szakmai tervezés, szakértés (SZJ 142271) |
97. |
Vízgazdálkodási tervezés, szakértés (SZJ 142272-ből) |
98. |
Postai és távközlési tervezés, szakértés (SZJ 142273-ból) |
99. |
Környezetvédelmi szakmai tervezés, szakértés (SZJ 142275) |
100. |
Mezőgazdasági laboratóriumi vizsgálatok (SZJ 1423-ból) |
101. |
Környezeti elemek laboratóriumi vizsgálata, elemzése (SZJ 1423-ból) |
102. |
Kéményseprés és tüzeléstechnikai szolgáltatás (SZJ 144320) |
103. |
Állategészségügyi ellátás (SZJ 171200) |
104. |
Szociális étkeztetés (SZJ 171329-ből) |
105. |
Szennyvíz- és hulladékkezelés, köztisztasági szolgáltatás (SZJ 181) |
106. |
Filmgyártás (SZJ 1911) |
107. |
Filmforgalmazás (SZJ 191200) |
108. |
Filmvetítés (SZJ 191300) |
109. |
Rádiós és televíziós szolgáltatás (SZJ 1914) |
110. |
Előadóművészeti szolgáltatás (SZJ 1916) |
111. |
Egyéb művészeti szolgá ltatás (SZJ 1917) |
112. |
Cirkusz műsor (SZJ 191910-ből) |
113. |
Vidámparki szórakoztatás, mutatványok (SZJ 191940) |
114. |
Könyvtári szolgáltatás (SZJ 1931), amennyiben az adóalany élt a 30. § (3) bekezdésében biztosított választási jogával |
115. |
Állat- és növénykertek, védett természeti értékek bemutatása (SZJ 1934) |
116. |
Verseny- és élsport (SZJ 19411) |
117. |
Verseny- és élsport lebonyolítása (SZJ 194150-ből) |
118. |
Uszoda és strandfürdő szolgáltatás (SZJ 194130) |
119. |
Mosás, vegytisztítás, textilfestés (SZJ 201) |
120. |
Temetkezés és ehhez kapcsolódó szolgáltatás (SZJ 203) |
121. |
Fürdőszolgáltatás (SZJ 2091) |
122. |
Temetések megszervezése, ügyintézése (SZJ 209331) |
II. rész
A nulla felszámított adómérték alá tartozó termékek köre
Sorszám |
Megnevezés |
Vámtarifaszám |
1. |
Humán gyógyszer ( kizárólag Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) által törzskönyvezett termék) |
|
2. |
Szerobakteriológiai készítmények ( Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) által törzskönyvezett termék) |
3002 10 |
3. |
Orvosi radioaktív izotópok |
2844 40 20 01 |
4. |
Szalicilátok |
2918 21-től 2918 23-ig |
5. |
Aminosavak |
2922 41-től 2922 43-ig |
6. |
Pirazolonok |
2933 11 |
7. |
Barbiturátok |
2933 51 |
8. |
Szulfonamidok |
2935 |
9. |
Vitaminok |
2936 |
10. |
Hormonok, szteroidok |
2937 |
11. |
Glükozidok |
2938 |
12. |
Alkaloidák |
2939 |
13. |
Antibiotikumok |
2941 |
14. |
Humán gyógyászati célú galenusi készítmények alapanyagai |
1302 19 91 |
15. |
Kiszerelt gyógyhatású humán tápszer |
1901 10 00 02 |
16. |
Egészségügyi oxigén (max. 10 ill. 20 liter űrtartalmú, |
|
2. számú melléklet az 1998. évi ... törvényhez
Az áfa tv. 2. számú mellékletének 3. és 25. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:
/A 30.§ (1) bekezdésében meghatározott termékértékesítések és szolgáltatásnyújtások a következők:/
"3. oktatást szolgáló taneszközök (ex 9023), építmények (ÉJ 572) és önálló rendeltetési egységek rendeltetésüknek megfelelő bérbe adása;"
"25. közszolgálati rádiós és televíziós szolgáltatás (SZJ 1914-ből);"
“I. rész
A mezőgazdasági tevékenységek körében előállított termékek köre és a kompenzációs felár mértéke
Sorszám |
Megnevezés |
Vámtarifaszám |
A kompenzációs felár mértéke a felvásárlási ár %-ában |
|
NÖVÉNYTERMELÉSI TERMÉKEK ÉS ELSŐDLEGES FELDOLGOZÁSAIK |
||
1. |
Élő növény(beleértve azok gyökereit is), dugvány, oltvány stb. |
|
|
2. |
Burgonya |
0701 |
12 |
3. |
Élelmezési célra alkalmas zöldségfélék, gyökerek és gumók |
|
|
4. |
Szőlő |
0806 10 |
12 |
5. |
Élelmezési célra alkalmas gyümölcs és dió, és dinnyefélék héja |
0802 11-től 0802 50-ig |
|
6. |
Hazai termesztésű fűszernövények |
0904 20 |
|
7. |
Gabonafélék |
1001-től 1007-ig |
|
8. |
Különféle magvak, ipari és gyógynövények |
1201 1212 99 10 1213 ex 1401 90 1403 10 2401 10 2401 20 5301 10 5302 10 |
|
9. |
Takarmánynövények (kivéve az őrlemény és a pellet) szaporítóanyag takarmánynövényekhez |
ex 1214 |
|
|
ÉLŐ ÁLLATOK, ÁLLATI TERMÉKEK |
||
1. |
Ló, szarvasmarha, sertés, juh, kecske, baromfi és más élő állat (a sportló, versenyló, kutya, macska, díszállat, laboratóriumi és állatkerti állat kivételével) |
|
|
2. |
Halak (csak az édesvízi halak, halikra), rákok, puhatestű és más gerinctelen víziá llatok |
|
|
3. |
Nyers tej |
ex 0401 |
7 |
4. |
Friss tojás |
ex 0407 |
7 |
5. |
Természetes méz |
0409 |
7 |
6. |
Másutt nem említett állati eredetű termékek (szőr, háziállatok spermája) |
0502 |
7 |
7. |
Állati vagy növényi trágya |
3101 |
7 |
8. |
Nyers szőrme |
ex 4301 |
7 |
9. |
Legombolyításra alkalmas selyemhernyógubó |
5001 |
7 |
10. |
Nyers gyapjú |
5101 |
7 |
|
ERDEI MAGOK, CSEMETÉK |
||
1. |
Erdei fák, és cserjék csemetéje, oltványa |
ex 0602 |
7 |
2. |
Erdei fák és cserjék magja |
ex 1209 99 |
7 |
|
KIZÁRÓLAG SAJÁT ELŐÁLLÍTÁSÚ MEZŐGAZDASÁGI TERMÉKEK FELDOLGOZÁSÁBÓL SZÁRMAZÓ ÉLELMISZERIPARI TERMÉKEK |
||
1. |
Feldolgozott tej és tejtermékek |
ex 0401 |
7 |
2. |
Feldolgozott, tartósított saját előállítású zöldség, gyümölcs, savanyú ság, citrusfélék és dinnyefélék héja, paradicsomlé |
0711 |
12 |
3. |
Must és bor |
ex 2204 |
12” |
2. Az áfa tv. 4. számú melléklet II. része 2/d. alpontjának helyébe a következő rendelkezés lép:
/A felvásárlást igazoló bizonylat kötelező adattartalma a következő:/
"d. a felvásárolt termék megnevezése, valamint besorolási száma, amely legalább szükséges az e törvény szerinti hivatkozás beazonosításához."
4 számú melléklet az 1998. évi ..... törvényhez
Sor-szám |
A termék megnevetése |
A fizetendő adó összege |
1. |
a 2710 00 27, 2710 00 29 és a 2710 00 32 vámtarifaszám alatti ólmozatlan benzinekre |
9,90 Ft/l |
2. |
a 2710 00 26, a 2710 00 34 és a 2710 00 36 vámtarifaszám alatti ólmozott benzinekre |
10,80 Ft/l |
3. |
a 2710 00 11, 2710 00 15, 2710 00 21, 2710 00 25, 2710 00 37 és a 2710 00 39 vámtarifaszám alatti egyéb benzinekre |
10,80 Ft/l |
4. |
a 2710 00 41, 2710 00 45, 2710 00 51, 2710 00 55 és a 2710 00 59 vámtarifaszám alatti petróleumokra |
10,80 Ft/l |
5. |
2707 10, 2707 20, 2707 30, 2707 50, 2902 20, 2902 30, 2902 41, 2902 42, 2902 43, 2902 44 vámtarifaszám alatti benzolra és homológjaira |
10,80 Ft/l |
6. |
a 2709 00 10 vámtarifaszám alatti földgáz kondenzátumra |
10,80 Ft/l |
7. |
a 2710 00 61, 2710 00 65, 2710 00 66, 2710 00 67 és a 2710 00 68 vámtarifaszám alatti gázolajokra, tüzelőolajokra |
7,40 Ft/l |
8. |
a 2710 00 81, 2710 00 83, 27 10 00 85 vámtarifaszám alatti kenőolajra |
6,10 Ft/kg |
9. |
a 3811 vámtarifaszám alatti adalékanyagokra |
6,10 Ft/kg |
10. |
a Jöt. 42.§ (1) bekezdése szerinti alkoholtermékek - a 11. sorszám alatti, valamint a 2208 90 41 és a 2208 90 45 vámtarifaszám alatti alkoholtermékek kivételével - |
130 Ft/hlf |
11. |
a 2208 20 vámtarifaszám alá tartozó borpárlat, a 2208 90 33, 2208 90 38, 2208 90 48, 2208 90 71 vámtarifaszám alá tartozó gyümölcspálinka |
200 Ft/hlf |
12. |
a Jöt. 52.§ szerinti sör |
27 Ft/Balling fok/hl |
13. |
a Jöt. 55.§ szerinti pezsgő |
6,60 Ft/l |
14. |
a Jöt. 58.§ (2) bekezdése szerinti habzó köztes alkoholtermék |
6,60 Ft/l |
15. |
a Jöt. 58.§ (3) bekezdése szerinti nem habzó köztes alkoholtermék |
8,80 Ft/l |
Általános indokolás
Az áfa rendszer évek óta tartó stabilitása 1999 évre megőrizhető, a szabályozás érdemi átalakítására nem kerül sor.
A törvénymódosítás a szokáso
s éves felülvizsgálat eredményeképpen szükségessé váló kiigazításokra, pontosításokra tesz javaslatot, a kis és középvállalkozók számára adminisztratív terheket csökkentő egyszerűsítéseket tartalmaz, illetve a termékazonosító rendszer váltását célzó kormányszintű döntés áfa-rendszerbeli következményeit képezi le, a kiemelt jelentőséget tulajdonítva annak, hogy a módosítások illeszkedjenek az EU jogharmonizációs célkitűzésekhez.A termékazonosítás 1999. január 1-je után a Kombinált Nómenklatúra alapján törté
nik. Az új rendszerre történő átkonvertálás kapcsán a tervezet szerint besorolási alapelvek gyökeresen nem változnak, figyelembevételre kerülnek a központi költségvetési, valamint az EU csatlakozási érdekek.Az adózók adminisztrációs terheit csökkenti - meghatározott feltétel teljesítése mellett - az éves adóbevallás bevezetése.
Részletes indokolás
az 1. §-hoz
Külföldi székhelyű vállalkozás adóalanyiságát a jelenleg hatályos törvényi előírás értelmében csak az általa e célra létesített fióktelepe testesítheti meg. Ezt oldja a javasolt módosítás abban az esetben, ha a fióktelep-létesítés kötelezettségétől más törvény eltekint.
a 2. §-hoz
A Javaslat azt a változást követi le, hogy a személygépkocsi termékazonosítása a korábbi ITJ-hivatkozás helyett a törvénym
ódosítást követően a Kereskedelmi Vámtarifa (vtsz) kódszámán alapul.A gazdasági társaságok átalakulásáról szóló új törvény, az átalakulással kapcsolatos vagyonátadásokat abban az esetben mentesíti az adó alól, ha törvény másként nem rendelkezik. Mivel az
áfa törvény a megszűnés esetére - bizonyos feltételekkel - adókötelezettséget ír elő, a Javaslat külön rendelkezést tartalmaz a jogutódlással történő megszűnéssel kapcsolatos vagyonátadások adó alóli mentesítéséről.a 3. §-hoz
A Javaslat az időközben megszűnt szabványokra történő hivatkozásokat a számla, egyszerűsített számla, nyugta azonosítási ismérvei közül kiiktatja, és az említett bizonylatok kötelező adattartalmát egyidejűleg pontosítja.
a 4. §-hoz
A törvény 1.sz melléklete tartalmában és formailag e
gyaránt megújult. A Javaslat ennek tükrében fogalmazza meg a felszámítandó adó mértékére történő hivatkozásokat.az 5. §-hoz
Az eredeti szerzőnek minősülő természetes személy a szerzői jogvédelem alá tartozó szellemi alkotás, valamint azzal rokon tevékenysége körében a tárgyi adómentesség és az általános szabályok alkalmazása között választhat. A Javaslat a szerzői jogok örökölhetősége okán a választás jogát kiterjeszti a törvény szerinti örökösre is.
a 6. §-hoz
A Javaslat azt a változást követi le, hogy
az ólmozott és ólmozatlan motorbenzinek termékazonosítása a törvénymódosítást követően a Kereskedelmi Vámtarifa (vtsz) kódszámán alapul.a 7. §-hoz
Likviditási könnyítés az adózók számára, hogy a Javaslat szerint a termékimportnál, és az ún. "importszolgál
tatásoknál" az adófizetési kötelezettség és az adólevonási jogosultság időpontja egybeesik. A fizetendő és a levonható adó a szolgáltatást saját nevében megrendelő - áfa-levonásra jogosult - adóalanynál így lényegében összevezethető, szemben a korábbi szabályozással, amikoris az adólevonási jog érvényesíthetősége egy adóbevallási időszak csúszással következhetett csak be.A termékimport után megfizetett adó levonhatósága tekintetében a Javaslat által egyértelművé válik, hogy a kivetett adó megfizetése a határozat meghozatalával válik elismertté. A vámbiztosíték számlára történő előzetes befizetés ( mely a vámmal, vámkezelési díjjal, statisztikai illetékkel együtt ugyan az áfa fedezetét is tartalmazza) nem tekinthető egyben az áfa megfizetésének, tekintve, h
ogy az az áfa-bevételi számlán nem jelenik meg. Az adó megfizetése a vámbiztosíték számlán lévő összeg szétbontásakor, az áfa-bevételi számlára történő átkönyveléssel valósul meg, ez pedig a határozat meghozatalával válik nyilvánvalóvá.a 8. §-hoz
A vevő kezesi, majd 1998. január 1-jétől készfizető kezesi felelősségét előíró szabályozás lényege, hogy az eladó adótartozásáért akkor felel a vevő, ha az adóval növelt ellenértéket nem fizette meg, miközben adólevonási joga megnyílt. A készfizető kezesi felelős
ség a jelenleg hatályos törvény előírásai értelmében akkor is fennáll, ha az ellenérték megfizetése - részben vagy egészben - engedményezéssel szerzett követelés beszámításával történt. Ez esetben a vevő formailag ugyan rendezi a tartozását, de az eladó mégsem rendelkezik az áfa-fizetési kötelezettség teljesítéséhez szükséges fedezettel. Ezt a különös szabályt szigorítja a Javaslat azzal, hogy nemcsak az engedményezéssel szerzett követelés beszámítását nem ismeri el "megfizetésnek", hanem - a kezesség szempontjából - nem ismer el annak semmilyen beszámítással járó ügyletet (tehát pl. azt sem, ha az eladó felé fennálló tartozást a vevő esetleg valamilyen vagyontárgy beszámításával egyenlítené ki).a 9. §-hoz
A bevallások rendjében javasolt változtatás következ
tében annak az adóalanynak, akinek (amelynek) a tárgyévet megelőző évben a gazdasági tevékenységéből származó tényleges bevétele nem haladja meg a 3 millió Ft-ot éves adóbevallást kell benyújtania. Új szabályozási elv, hogy a bevallások rendjét 1999. január 1-je után az adózás rendjéről szóló jogszabály helyett az áfa törvény szabályozza.a 10. §-hoz
A Javaslat kiterjeszti a különbözet szerinti adózás választhatóságát arra a hulladékértékesítési tevékenységet folytató adóalanyra is, aki (amely) a felvásárol
t hulladékot az újraértékesítést megelőzően gépi technológia alkalmazásával átalakítja. (A korábbi szabályozás szerint az adóalany ilyenkor csak az általános szabályok szerint adózhatott.) A jogszabályhely módosításával elmarad - az időközben hatályon kívül helyezett - magyar szabványra történő korábbi hivatkozás, valamint a "másodlagos nyersanyag" fogalom, mivel ez utóbbinak szakirányú jogszabályokban nem lelhető fel definíciója.a 11. §-hoz
A Javaslat a termékek és szolgáltatások adóügyi megítélésénél fig
yelembe veendő új állapotrögzítő dátumokat tartalmazza. A korábbi előírás módosítását a termékazonosító rendszer váltása tette szükségessé.a 12. §-hoz
Az áfa törvénynek az Európai Közösségek jogszabályaihoz való közelítése példaértékű, ezért a "Vegyes ren
delkezések" között rögzítjük a Tanács 77/388/EGK irányelveivel való harmonizáció tényét.a 13. §-hoz
A Javaslat az új termékazonosító rendszer bevezetésével megújult mellékleteket tartalmazza. Az 1.sz. melléklet a kedvezményes adómérték alá tartozó terméke
k és szolgáltatások listáját jeleníti meg, és tartalmazza a nulla adómérték alá sorolt termékkört is. A besorolási alapelvek lényegében nem változtak, de a régi és az új rendszer felépítésének eltérőségéből fakadóan mégis sor került néhány adókulcs-változással járó átsorolásra. Egyrészt bővült a kedvezményes adókulcsba tartozó termékek listája (pl. egészségügyi műanyag és gumigyártmányok köre, gyógyászati segédeszközök köre), másrészt szűkült a nulla adómérték alá tartozó termékek listája olyan gyógyszer-alapanyagok vonatkozásában, melyek nemcsak a gyógyszergyártásban, hanem az ipar más területein is használatosak. A gyógyászati célú - meghatározott kiszerelési paraméterekkel rendelkező - oxigén viszont nulla adómértékű besorolást kapott.A közszolgálati rádiós és televíziós szolgáltatás továbbra is tárgyi adómentes, a kereskedelmi rádiós és televíziós szolgáltatások pedig a Javaslat szerint átkerültek a kedvezményes adókulcsba. A korábbi egységes megítélés a kereskedelmi adók létesülésével túlhaladottá vált,
ez a fajta megkülönböztetés az Európai Unió előírásaival is összhangban áll. Ugyancsak jogharmonizációs céllal került sor a vidámparki szolgáltatásoknak a korábban alkalmazott normál adómérték helyett a kedvezményes adókulcs alá vonására.A 2.sz. mellékle
t egyrészt technikai szövegpontosítást tartalmaz az oktatást szolgáló taneszközök új termékazonosító számából eredően, másrészt leképezi azt a változást, ami a rádiós és televíziós szolgáltatások közszolgálati és kereskedelmi megkülönböztetéséből fakad.A
3. sz. melléklet átdolgozása technikai jellegű, a kompenzációs felárra jogosító termékkört az új termékazonosító rendszer tükrében jeleníti meg.a 14. §-hoz
A Javaslat hatályon kívül helyezi a villamos energia termeléséről, szállításáról és szolgáltatásár
ól, valamint a gázszolgáltatásról szóló törvények vonatkozó rendelkezéseit annak érdekében, hogy a hálózatfejlesztési hozzájárulások adóügyi megítélésében újra egységes elvek érvényesülhessenek.Az áfa rendszer egységes működésének követelménye indokolja a
közraktári tevékenység áfa-beli szabályainak beintegrálását az áfa-rendszerbe, annak a joghézagnak a megszüntetése érdekében, amelyet a közraktári törvénybe iktatott jelenlegi különállása eredményez.A közraktározásról szóló törvény módosításával egyértel
művé válik, hogy a közraktárjegy, illetve a közraktárjegy részét képező árujegy forgatása áfa fizetési kötelezettséget eredményez. Ezzel párhuzamosan az áfa törvény nevesítetten rögzíti, hogy a közraktárjegy nem tekinthető értékpapírnak (áfa tv. 13. § (1) bekezdés 22. pontja).a 15. §-hoz
A Javaslat az elmúlt évek gyakorlatához igazodva határozza meg annak az adókülönbözetnek áfa-ként történő befizetési kötelezettségét, mely az 1999. január 1-jei fordulónappal leltáron lévő termékek jövedékiadó-tétel különbözetéből ered.