A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG
KORMÁNYA

T/249. számú
t ö r v é n y j a v a s l a t

a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény módosításáról

Elõadó: dr. Kövér László
tárca nélküli miniszter

Budapest, 1998. október


1998. évi ........törvény
a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló
1995. évi CXXV. törvény módosításáról

1. §

A nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló, 1995. évi CXXV. törvény (Nbtv.) 69. §-ának (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(10) A megyei (fõvárosi) bíróság elnöke kezdeményezi az ellenõrzést a 2. számú melléklet 20. pontjában meghatározott bírák tekintetében. Amennyiben a 2. számú melléklet 21. pontjában meghatározott bíró helyi vagy megyei bírósági bíró, a megyei bíróság elnöke, ítélõtábla bírája esetén a az ítélõtábla elnöke, a Legfelsõbb Bíróság bírája esetén a Legfelsõbb Bíróság elnöke kezdeményezi az ellenõrzést."

2. §

Az Nbtv. 69. §-ának (12) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(12) A nemzetbiztonsági szolgálatok megállapodását jóváhagyó ügyész ellenõrzését a legfõbb ügyész, a nyomozó hatóságok megállapodását jóváhagyó, továbbá a 2.sz. melléklet 22. és 23. pontjában megjelölt ügyekben eljáró ügyészek ellenõrzését az ügyészség vezetõje kezdeményezi."

3. §

Az Nbtv. 71.§-ának (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A 68.§ (4) bekezdésében, valamint a 2. számú melléklet 1-17. és 20-23. pontjában meghatározott személyek a 3. számú mellékletben meghatározott, "C" típusú kérdõívet töltenek ki."

4. §

Az Nbtv. 1. számú mellékletének 11. és 12. pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

/A védelem alá esõ tisztségek:/

"11. A 2. számú melléklet 20. és 21. pontjában meghatározott bíró,

  1. A 2. számú melléklet 22. és 23. pontjában meghatározott ügyész."

5. §

Az Nbtv. 2. számú melléklete a következõ 20-23. pontokkal egészül ki:

/Fontos és bizalmas munkakört betöltõ személyek:/

"20. a titkos információgyûjtést engedélyezõ bírák,"

"21. az olyan kiemelt súlyú büntetõügyekben eljáró bírák, amely ügyekben fennáll a veszélye a bírák tevékenysége jogellenes céllal történõ befolyásolásának,"

"22. A Be. 127.§-ának (2) és (3), illetve a 139.§-ának (2) és (3) bekezdése szerinti megállapodást jóváhagyó ügyészek."

"23. az olyan kiemelt súlyú büntetõügyekben eljáró ügyészek, amelyekben fennáll a veszélye az ügyészek tevékenységének jogellenes céllal történõ befolyásolásának."

6. §

(1) E törvény a kihirdetése napján lép hatályba, azzal, hogy rendelkezéseit az Nbtv. 69. §-ának (10) és (12) bekezdéseinek hatálya alá tartozó személyek elõtt folyamatban lévõ eljárások során az érintett személy tekintetében lefolytatott ellenõrzés befejeztét követõen, de legkésõbb e törvény kihirdetésétõl számított második hónap elsõ napjától kell az ellenõrzést kezdeményezõnek alkalmazni.

(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti az Nbtv. 68. § (4) bekezdésének a) illetõleg d) pontja.

7. §

A bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 11. §-ának (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(3) Az ügyelosztási rendtõl az eljárási törvényekben és a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvényben szabályozott esetekben, illetõleg igazgatási úton a bíróság mûködését érintõ fontos okból lehet eltérni."

8. §

A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII. törvény 100. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

"(6) A bírónak a személyi nyilvántartásban szereplõ adatairól és az iratok tartalmáról - a bíró nevére és a beosztására vonatkozó adat kivételével - csak igazságügyi szerv és nemzetbiztonsági ellenõrzést végzõ nemzetbiztonsági szolgálat részére lehet tájékoztatást adni."

Általános indokolás

A szervezett bûnözés egyik legfontosabb ismérve, hogy a gazdasági hatalom jogellenes megszerzésére, megerõsítésére, valamint ezt a hatalmat felhasználva a politika, az állami élet, az államigazgatás területén illegális eszközökkel pozíciók szerzésére és a döntéshozatali folyamatok (ideértve az igazságszolgáltatást is) jogellenes befolyásolására irányul.

Elsõrendû feladat az állami mûködés szempontjából kiemelt területek védelme, a nyomásgyakorlási lehetõségek feltárása és visszaszorítása. A közigazgatás területén ezt a védelmet már biztosítja az Nbtv; ugyanilyen védelmet kell biztosítani az igazságszolgáltatás - mint az állami mûködés szempontjából egyik legfontosabb terület - vonatkozásában is.

A módosítás jelentõsége egyrészt abban áll, hogy kiterjeszti a nemzetbiztonsági védelmet és ellenõrzést a szervezett bûnözéssel összefüggõ ügyekben eljáró hatóságok tagjaira.

A biztonsági védelem része az állami élet, közhatalom gyakorlásának védelmével összefüggõ nemzetbiztonsági feladatrendszernek. Rendeltetése, hogy a védendõ személyek tevékenysége ellen irányuló, valamint ezen személyek tevékenységéhez kötõdõ védett információk jogellenes megszerzését célzó - ezáltal az ország érdekeit sértõ vagy veszélyeztetõ -leplezett törekvéseket felderítsék és elhárítsák.

A biztonsági ellenõrzés célja azon kockázati tényezõk felderítése, amelyek ellenséges szándékú kihasználásával a nemzet biztonsága szempontjából jelentõs tevékenységek, illetve az ilyen tevékenységeket folytató személyek támadhatóvá, jogellenes céllal befolyásolhatóvá válhatnak a szervezett bûnözõi körhöz tartozó személyek által. Amennyiben ezen kockázati tényezõket sikerül feltárni, elõsegíthetõ a szervezett bûnözéssel összefüggõ büntetõügyek jogellenes befolyástól mentes, pártatlan, a jogállamiság követelményeinek eleget tevõ elbírálása.

Másrészt a módosítás az Nbtv.-ben jelenleg meglévõ - a nemzetbiztonsági ellenõrzés alá vonandók körét érintõ - következetlen szabályozás kiküszöbölését szolgálja. A jelenlegi szabályozás szerint ugyanis csak a nemzetbiztonsági szolgálatok megkeresésére titkos információgyûjtést engedélyezõ bírót lehet nemzetbiztonsági ellenõrzés alá vonni, noha semmi sem indokolja azt, hogy a rendõrség számára engedélyezést végzõ bírák mentesek legyenek az ellenõrzés alól. Hasonló a helyzet az Nbtv. 55. § (1) bekezdésében meghatározott "büntetlenségi megállapodást" jóváhagyó ügyész esetében is. A nemzetbiztonsági szolgálatok eljárásával összefüggésben jóváhagyást végzõ ügyész nemzetbiztonsági ellenõrzés alá esik, a rendõrség és a határõrség eljárása során a megállapodás megkötését jóváhagyó ügyészt azonban nem lehet nemzetbiztonsági ellenõrzés alá vonni.

Részletes indokolás

Az 1-3. §-okhoz

A szervezett bûnözés elleni hatékonyabb küzdelem érdekében a "C" típusú nemzetbiztonsági ellenõrzést ki kell terjeszteni a szervezett bûnözéssel összefüggõ ügyekben eljáró bírákra és ügyészekre is. Ezzel párhuzamosan meg kell határozni a kezdeményezõk személyét, illetve az ellenõrzés mélységét.

A 4. §-hoz

Az Nbtv. 1. számú melléklete tartalmazza a védelem alá esõ tisztségek meghatározását. Ezen kör kibõvítését egyrészt az indokolja, hogy a nyomozó hatóságok eljárása során kötendõ "büntetlenségi megállapodás"-t jóváhagyó ügyészeknek is ugyanolyan védelmet kell biztosítani, mint az Nbtv. 55. §-a alapján eljáró ügyésznek, másrészt meg kell oldani a szervezett bûnözéssel összefüggõ ügyekben eljáró ügyészek és bírák védelmét is, hiszen így elõsegíthetõ, hogy ne kerüljenek ezen személyek szervezett bûnözõi körök befolyása alá.

Az 5. §-hoz

Az Nbtv. 2. számú melléklete határozza meg azokat a fontos és bizalmas munkakört betöltõ személyeket, akik "C" típusú nemzetbiztonsági ellenõrzés alá esnek. A nemzetbiztonsági szolgálatok által végzett nemzetbiztonsági ellenõrzés célja annak vizsgálata, hogy fontos és bizalmas munkakörre jelölt, illetve az ilyen munkakört betöltõ személyek megfelelnek-e az állami élet és a nemzetgazdaság jogszerû mûködéséhez szükséges biztonsági feltételeknek.

Az Nbtv. 68. § (4) bekezdés a) illetõleg d) pontja helyett - a korábbi szabályozástól eltérõen - itt kerül feltüntetésre a titkos információgyûjtést engedélyezõ bíró, valamint a nemzetbiztonsági szolgálatok és nyomozóhatóságok által kötendõ "büntetlenségi megállapodás"-t jóváhagyó ügyész. A 68. § (4) bekezdésébõl a 2. számú mellékletbe történõ áthelyezést az indokolja, hogy ezáltal lehetõség nyílik arra, hogy ezen személyek ne csak kinevezésükkor, hanem feladatuk ellátása során is ellenõrizhetõek legyenek.

Itt kerülnek feltüntetésre továbbá a szervezett bûnözéssel összefüggõ ügyekben eljáró bírák, ügyészek.

A 6. §-hoz

A Javaslat 6. §-ának (1) bekezdése a törvény hatálybalépésérõl rendelkezik. A (2) bekezdés az Nbtv. 68. § (4) bekezdésének a titkos információgyûjtést engedélyezõ bíróra és az Nbtv. 55. §-ában szabályozott megállapodást jóváhagyó kijelölt ügyészre vonatkozó pontját helyezi hatályon kívül.

A 7. §-hoz

A bíróságok szervezetérõl és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 11.§ (3) bekezdése a bíróságokon érvényes ügyelosztási rendtõl jelenleg kizárólag az eljárási törvényekben meghatározott esetekben, illetve igazgatási úton enged eltérést. A Javaslat lehetõvé teszi, hogy a vezetõ bíró az ügyelosztás során egyes büntetõ ügyeket kizárólag olyan bíróra szignáljon, aki tekintetében elvégezték a nemzetbiztonsági ellenõrzést.

A 8. §-hoz

A nemzetbiztonsági ellenõrzés elvégzése elengedhetetlenné teszi, hogy az eljáró nemzetbiztonsági szolgálat - a más fontos és bizalmas munkakört betöltõ személyekre vonatkozó szabályokhoz hasonlóan - betekintsen az érintett bíró személyi nyilvántartásába.