T/273/20.

Módosító javaslat!

dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a helyi adókról szóló 1990 évi C. törvény módosításáról szóló T/273 számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 11. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

11.§

A Htv. a 22.§ után a következõ címmel és 22/A.§-sal egészül ki:

"Az adókedvezmény

22/A.§ (1) Az egyébként fizetendõ adó 50%-át kell megfizetni az olyan beépítetlen telek után, amely az építésügyi, mûemléki, környezetvédelmi hatóság által elrendelt, vagy jogszabályon alapuló [és az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett] építési tilalom alatt áll[, feltéve, hogy a tilalom egész évben fennáll].

(2) Az egyébként fizetendõ adó 30%-át kell megfizetni az épülettel be nem épített vagy részben beépített telek után, ha a telek teljes alapterületének legalább 50%-a jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított védõ (biztonsági) területnek minõsül.

(3) Abban az esetben, ha az (1) és (2) bekezdés szerinti adókedvezményre jogosító állapot együttesen áll fenn, akkor a (2) bekezdésben foglalt adókedvezmény az irányadó.""

2. A törvényjavaslat 15. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

15.§ A Htv. 51.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"51.§ (1) Ha az önkormányzat a helyi adót bevezeti, az adóalany köteles a bevezetett adó megállapításához szükséges valamennyi - az önkormányzat felhívásában megjelölt - adatot szolgáltatni az adott év január 1-jei állapotának, illetve évközi bevezetés esetén a bevezetés (a rendelet hatálybalépése) napjának megfelelõen.

(2) Az önkormányzati adóhatóság hatáskörébe tartozó adók, adók módjára behajtandó köztartozások (e rendelkezés alkalmazásában együtt: adó) nyilvántartása során - az adó megállapításához szükséges adatokon túlmenõen - csak az adózás rendjérõl szóló törvényben meghatározott természetes azonosító adatokat tartja nyilván."

(3) Felhatalmazást kap az önkormányzat hogy rendeletben szabályozza a különbözõ helyi építési korlátozások, illetve elõírások miatt a számított érték kialakítása során alkalmazandó korrekciós tényezõket. E tényezõk azonban összhatásukban nem léphetik túl a 22./A §-ban meghatározott korlátokat.

Indokolás:

A beépítési korlátozások miatti adócsökkentést indokolatlanul szûk körben teszi lehetõvé a tervezet.

A törvény egész szabályozási rendszerével ellentétes, hogy az építési tilalom esetében csak a teljes évben fennálló tilalmat veszi figyelembe csökkentõ tényezõként, miközben fõ szabályként a változások következõ évtõl való figyelembe vételét jelöli meg. Indokolatlan kizárólag az építési hatóság által elrendelt építési tilalmakról beszélni, miközben azokat a mûemlékvédelmi, illetve környezetvédelmi vagy más hatóság is elrendelheti. Ugyanígy indokolatlan a tilalom tényleges földhivatali bejegyzéséhez kötni a jogosultságot, mivel ez nem a tulajdonos, az adóalany által befolyásolható tény.

Mivel a számított érték meghatározásánál figyelembe vehetõ tényezõk száma lényegesen kevesebb a tényleges értéket meghatározó tényezõk számánál, elengedhetetlen, hogy a helyi feltételeket legjobban ismerõ önkormányzat lehetõséget kapjon további a környezettel összefüggõ módosító tényezõk figyelembe vételére, ellenkezõ esetben olyan számú értékövezetet kellene kialakítaniuk, ami a rendszer kezelhetõségét, illetve a szabályozás megalkotását tenné kérdésessé.

Budapest, 1998. október hó 30. nap

Jauernik István
országgyûlési képviselõ
MSZP