T/273/42 szám.
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi |
Alkotmány- és igazságügyi |
Gazdasági |
Önkormányzati és rendészeti |
Területfejlesztési |
Mezõgazdasági |
Környezetvédelmi |
a j á n l á s a
a helyi adókról szóló 1990. évi C. tövény módosítása tárgyában benyújtott T/273. sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban: Költségvetési bizottság) - elsõ helyen kijelõlt bizottságként -, az Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), a Gazdasági bizottsága, az Önkormányzati bizottság, a Területfejlesztési bizottság, a Mezõgazdasági bizottság valamint a Környezetvédelmi bizottság megvitatta a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény módosítása tárgyában T/273. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/273/7-41. számú módosító javaslatokat.
A bizottságok a törvényjavaslat elfogadását támogatják, a módosító javaslatokról pedig az ajánlás szerint foglaltak állást.
Az Önkormányzati bizottság elõadója: Dr. Gémesi György képviselõ.
A Mezõgazdasági elõadója: Járvás István képviselõ.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
"1.§ A helyi adókról szóló, többször módosított 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 3.§- [ ának (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a §] a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:"
"[ (4) A törvény hatálya - a 34. §-ban foglaltak kivételével - nem terjed ki a Magyar Nemzeti Bankra, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaságra, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó büntetés-végrehajtási vállalatra és annak a fogva tartottak foglalkoztatását végzõ jogutódjára, valamint a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. §-ának 28. pontjában meghatározott, külföldön tevékenységet végzõre"] ."
Indokolás: Lásd a T/273/7., 17/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(4) A törvény hatálya - a 34. §-ban foglaltak kivételével - nem terjed ki a Magyar Nemzeti Bankra, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelõ Részvénytársaságra, az Igazságügyi Minisztérium felügyelete alá tartozó büntetés-végrehajtási vállalatra és annak a fogva tartottak foglalkoztatását végzõ jogutódjára, valamint a társasági adóról és az osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény 4. §-ának 28. pontjában meghatározott, külföldön tevékenységet végzõre, utóbbira azonban csak a helyi iparûzési adó vonatkozásában. "
Indokolás: Lásd a T/273/13. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/A Htv. 7.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ e) ponttal egészül ki:/
/Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az, hogy:/
"b) a vagyoni típusú adók körében az adót egységesen - az alapterület vagy a számított érték, illetve a korrigált forgalmi érték alapulvételével - határozhatja meg. A számított, illetve korrigált forgalmi érték alapulvételével történõ adóztatás esetén egy adott ingatlanfajtára csak egy adómértéket állapíthat meg,"
Indokolás: Lásd a T/273/16/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 7.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép[ , egyidejûleg a § a következõ e) ponttal egészül ki] :"
/Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az, hogy:/
"[ e) a vállalkozók egyes csoportjaira - szervezeti forma alapján - eltérõ rendelkezéseket nem hozhat.] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/2. és 19. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 7.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a § a következõ e) ponttal egészül ki:/
/Az önkormányzat adómegállapítási jogát korlátozza az, hogy:/
"b) a vagyoni típusú adók körében az adót egységesen - kizárólag az alapterület vagy a számított érték alapulvételével - határozhatja meg. A számított érték alapulvételével történõ adóztatás esetén egy adott ingatlanfajtára csak egy adómértéket állapíthat meg,
e) a vállalkozók egyes csoportjaira [ - szervezeti forma alapján -] eltérõ rendelkezéseket nem hozhat."
Indokolás: Lásd a T/273/29. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 15.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"15.§ Az adó alapja az önkormányzat döntésétõl függõen:
a) az építmény m2-ben számított adóköteles hasznos alapterülete vagy
b) az építmény számított értéke.] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 15.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó alapja az önkormányzat döntésétõl függõen:/
"a) az építmény m2-ben számított adóköteles hasznos alapterület[ e] ének és az oda bejelentkezett állandó lakosok számának hányadosa vagy"
Indokolás: Lásd a T/273/40. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 15.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó alapja az önkormányzat döntésétõl függõen:/
"b) az építmény számított értéke vagy
c) az építmény korrigált forgalmi értéke."
Indokolás: Lásd a T/273/16/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 16.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
b) a 15.§ b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított érték 2%-a."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/3., 39. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 16.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
"b) a 15.§ b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított érték [ 2%-a] 1,5 %-a, az 1999. adóévben 0,6 %-a."
Indokolás: Lásd a T/273/15. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/A Htv. 16.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
"b) a 15.§ b) és c) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított, illetve a korrigált forgalmi érték 2%-a."
Indokolás: Lásd a T/273/16/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 16.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
"b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a 30 négyzetméter/fõ alapterület feletti részre a számított érték 2%-a."
Indokolás: Lásd a T/273/36. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 16.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép, és a § a következõ új c) ponttal egészül ki:
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
b) a 15.§ b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított érték 2%-a
c) az egyébként fizetendõ adó 50 %-át kell megfizetni a szállásépületek után."
Indokolás: Lásd a T/273/22. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 17.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"17.§ Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévõ - épülettel be nem épített vagy csak részben beépített - belterületi földrészlet (a továbbiakban: telek)."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 19.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/19.§ Mentes az adó alól/
"[ a) a költségvetési szerv, a közszolgáltató szervezet, valamint az egyház tulajdonában álló épülethez tartozó, azzal azonos helyrajzi szám alatt nyilvántartott telek,] "
"[ d) a részben beépített telek tiszta alapterületébõl a rajta lévõ épület hasznos alapterületének megfelelõ rész."] "
"c) A teleknek a 11. § (2) bekezdésben meghatározott része."
Indokolás: Lásd a T/273/17/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 19.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Mentes az adó alól/
"a) az építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt."
Indokolás: Lásd a T/273/35/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 19. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/19. §. Mentes az adó alól/
"e) a telek tiszta alapterületébõl az épületnek nem minõsülõ építménnyel lefedett telekrész 50 %-a. "
Indokolás: Lásd a T/273/14. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/A Htv. 19.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/19.§ Mentes az adó alól/
"e) az építési tilalom alatt álló telek a tilalom ideje alatt."
Indokolás: Lásd a T/273/34/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz.támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 21.§-ának helyébe a következõ rendelkezés lép:
"21.§ Az adó alapja az önkormányzat döntésétõl függõen:
a) a telek m2-ben számított adóköteles tiszta alapterülete, vagy
b) a telek számított értéke."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 22.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
"b) a 21.§ b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított érték 2%-a."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 22.§-ának b) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:/
/Az adó évi mértékének felsõ határa:/
" b) a 21.§ b) pontja szerinti adóalap alkalmazása esetén: a számított érték [ 2] 1,5 %-a, az 1999. adóévben 0,6 %-a."
Indokolás: Lásd a T/273/37. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/A Htv. a 22.§ után a következõ címmel és 22/A.§-sal egészül ki:/
/Az adókedvezmény/
"22/A.§ (1) Az egyébként fizetendõ adó 50%-át kell megfizetni az olyan beépítetlen telek után, amely az építésügyi, mûemléki, környezetvédelmi hatóság által elrendelt, vagy jogszabályon alapuló [ és az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett] építési tilalom alatt áll, [ feltéve, hogy a tilalom egész évben fennáll.] "
Indokolás: Lásd a T/273/20/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. a 22.§ után a következõ címmel és 22/A.§-sal egészül ki:/
/Az adókedvezmény/
"[ 22/A.§ (1) Az egyébként fizetendõ adó 50%-át kell megfizetni az olyan beépítetlen telek után, amely az építésügyi hatóság által elrendelt és az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett építési tilalom alatt áll, feltéve, hogy a tilalom egész évben fennáll.] "
"[ (3) Abban az esetben, ha az (1) és (2) bekezdés szerinti adókedvezményre jogosító állapot együttesen áll fenn, akkor a (2) bekezdésben foglalt adókedvezmény az irányadó.] "
Indokolás: Lásd a T/273/34/2., 35/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. a 22.§ után a következõ címmel és 22/A.§-sal egészül ki:
"Az adókedvezmény
22/A.§ (1) Az egyébként fizetendõ adó [ 50] 25 %-át kell megfizetni az olyan beépítetlen telek után, amely az építésügyi hatóság által elrendelt és az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett építési tilalom alatt áll, feltéve, hogy a tilalom egész évben fennáll.
(2) Az egyébként fizetendõ adó 30%-át kell megfizetni az épülettel be nem épített vagy részben beépített telek után, ha a telek teljes alapterületének legalább 50%-a jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított védõ (biztonsági) területnek minõsül.
(3) Abban az esetben, ha az (1) és (2) bekezdés szerinti adókedvezményre jogosító állapot együttesen áll fenn, akkor az [ (2)] (1) bekezdésben foglalt adókedvezmény az irányadó.""
Indokolás: Lásd a T/273/12. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/A Htv. a 22.§ után a következõ címmel és 22/A.§-sal egészül ki:/
/Az adókedvezmény/
"22/A.§ (1) Az egyébként fizetendõ adó 50%-át kell megfizetni az olyan beépítetlen telek után, amely az építésügyi hatóság által elrendelt és az ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett építési tilalom alatt áll, feltéve, hogy a tilalom egész évben fennáll, illetve a telek ingatlan-nyilvátartásban bejegyzett természeti terület, illetõleg védett természeti terület ingatlan-nyilvántartásban bejegyzett védõövezete."
"(2) Az egyébként fizetendõ adó 30%-át kell megfizetni az épülettel be nem épített vagy részben beépített telek után, ha a telek teljes alapterületének legalább 50%-a jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított védõ (biztonsági) területnek minõsül, illetve ha a telek ingatlan-nyilvátartásban bejegyzett védett természeti terület.
Indokolás: Lásd a T/273/30. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- a Mezõgazdasági biz. támogatja
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
" [ A Htv. a 22/A.§ után a következõ címmel és 22/B.§-sal egészül ki:
3. A számított érték meghatározása
22/B.§ (1) Az önkormányzat az 1. számú mellékletben meghatározott forgalmi értékhatárok keretei között, a helyben kialakult ingatlanforgalomra és értékviszonyokra figyelemmel, megállapítja az ingatlanfajták települési átlagértékeit.
(2) Ha a település egyes részein jelentõsen eltérõ értékviszonyok alakultak ki, az önkormányzat értékövezeteket jelöl ki és az így elkülönített településrészeken ingatlanfajtánként településrészi átlagértékeket állapít meg. Ha a településen kialakult értékviszonyok ingatlanfajtánként eltérõ értékövezetek kialakítását teszik szükségessé, akkor az önkormányzat ingatlanfajtánként állapíthatja meg az értékövezeteket, ilyenkor az értékövezetekre állapítja meg a településrészi átlagértéket.
(3) Az önkormányzati adóhatóság az ingatlanfajtára irányadó települési vagy településrészi átlagérték alkalmazásával kiszámítja az épület adóköteles hasznos alapterületére - teleknél az adómentes területrésszel csökkentett tiszta alapterületre - vetített alapértéket.
(4) Az ingatlan fajtájának meghatározásakor az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett állapot az irányadó. Amennyiben az épület megnevezését az ingatlan-nyilvántartás nem tartalmazza, továbbá épületrész [Htv. 11.§ (1) bek.] esetében - ha az önálló ingatlanként nincs feltüntetve -, akkor az építési engedély (használatbavételi, fennmaradási engedély) alapján kell megállapítani az ingatlan fajtáját. Engedély nélkül épített épület, illetve engedély nélkül kialakított épületrész esetében a használati mód, illetve használat hiányában a rendeltetési cél az irányadó. Ugyancsak az építési engedély (használatbavételi, fennmaradási engedély), ezek hiányában a használati mód, illetve használat hiányában a rendeltetési cél alapján kell megállapítani a nem lakás céljára szolgáló épület fajtáját, ha azt az ingatlan-nyilvántartásban feltüntetett megnevezés alapján nem lehet az 52.§ 13. pontjának f)-j) alpontjaiban foglaltak szerint meghatározni.
(5) Az önkormányzati adóhatóság a számított érték meghatározásakor köteles figyelembe venni az ingatlannak mindazokat a jellemzõit, amelyekhez a 2. számú melléklet korrekciós tényezõt rendel. Az ingatlan alapértéke és az ingatlanra vonatkozó korrekciós együtthatók szorzataként kialakított számított érték szolgál az adó alapjául.
(6) A fekvõbeteg ellátást, továbbá szociális ellátást és a nevelési-oktatási ellátást nyújtó szervezet (vállalkozás) elhelyezésére szolgáló épületek (épületrészek) számított értékének megállapításakor a több lakásos lakóépületre irányadó települési (településrészi) átlagértéket, valamint a 2. számú mellékletben megállapított korrekciós tényezõk közül csak a minden építmény értékelésénél figyelembe vehetõ korrekciós tényezõket kell alkalmazni."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. a 22/A.§ után a következõ címmel és 22/B.§-sal egészül ki:/
/3. A számított érték meghatározása/
"22/B.§ (1) Az önkormányzat az 1. számú mellékletben meghatározott forgalmi értékhatárok keretei között, figyelemmel a helyben kialakult ingatlanforgalomra [ és] , a kialakult értékviszonyoknak megfelelõen [ értékviszonyokra figyelemmel] , megállapítja az ingatlanfajták települési átlagértékeit."
Indokolás: Lásd a T/273/31. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. a 22/A.§ után a következõ címmel és 22/B.§-sal egészül ki:/
/3. A számított érték meghatározása/
"(2) Ha a település egyes részein jelentõsen eltérõ értékviszonyok alakultak ki, az önkormányzat értékövezeteket jelöl ki és az így elkülönített településrészeken ingatlanfajtánként településrészi átlagértékeket állapít meg. Ha a településen kialakult értékviszonyok ingatlanfajtánként eltérõ értékövezetek kialakítását teszik szükségessé, akkor az önkormányzat ingatlanfajtánként állapíthatja meg az értékövezeteket, ilyenkor az értékövezetekre állapítja meg a településrészi átlagértéket. Egy értékövezet ingatlan állománya nem lehet kisebb, mint a település - illetve Budapesten a kerület - ingatlan állományának 1 %-a."
Indokolás: Lásd a T/273/31. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 24.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"24.§ (1) Kommunális adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki az önkormányzat illetékességi területén lévõ lakás bérleti jogával rendelkezik.
(2) Az adókötelezettség a lakásbérleti jogviszony létrejöttét követõ év elsõ napján keletkezik és a jogviszony megszûnése évének utolsó napján szûnik meg.
(3) A lakásbérleti jogviszonynak az év elsõ felében történõ megszûnése esetén a második félévre vonatkozó adókötelezettség megszûnik."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/8/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 24.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"24.§ (1) Kommunális adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki az önkormányzat illetékességi területén [ lévõ ] , ingatlan tulajdonjogával, vagy lakás bérleti jogával rendelkezik.
(2) Az adókötelezettség, az igatlan tulajdon, illetve a lakásbérleti jogviszony létrejöttét követõ év elsõ napján keletkezik és a jogviszony megszûnése évének utolsó napján szûnik meg.
(3) A (2) bekezdés szerinti [ lakásbérleti] jogviszonynak az év elsõ felében történõ megszûnése esetén a második félévre vonatkozó adókötelezettség megszûnik."
Indokolás: Lásd a T/273/18/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"[ A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa lakásbérleti jogonként legfeljebb 12.000 Ft."] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/8/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 26.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"26.§ Az adó évi mértékének felsõ határa a 11. és 17. §-ban meghatározott adó tárgyaként, illetõleg lakásbérleti jogonként legfeljebb 12.000 Ft."
Indokolás: Lásd a T/273/18/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 39. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:
(4) Amelyik adóalany bevételeit nem tudja településenként megosztani, abban az esetben a mindenkori legmagasabb mértékû iparûzési adót kell fizetnie, a bevallást és a befizetést az APEH felé kell teljesítenie az adóalanynak. Az APEH az így befolyt iparûzési adót a települések között létszámarányosan az önkormányzatok részére évente két alkalommal átutalja. "
Indokolás: Lásd a T/273/25. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 51.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/"
"(3) Felhatalmazást kap az önkormányzat, hogy rendeletben szabályozza a különbözõ helyi építési korlátozások, illetve elõírások miatt a számított érték kialakítása során alkalmazandó korrekciós tényezõket. E tényezõk azonban összhatásukban nem léphetik túl a 22/A §-ban meghatározott korlátokat.
Indokolás: Lásd a T/273/20/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 52.§-ának [ 11., 13., 16.,] 17., 36. és 37. pontjának helyébe a következõ rendelkezések lépnek, és új 42. ponttal egészül ki:"
/E törvény alkalmazásában:/
"[ "11. védõ és biztonsági terület: az épülethez, épületnek nem minõsülõ építményhez, a földfelszín felett haladó nyomvonalas létesítményhez tartozó, jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított terület, amennyiben a jogszabály vagy hatósági elõírás a telek mindenkori használóját erre tekintettel jelentõs mértékben korlátozza a telek használatában. Nem minõsül védõ és biztonsági területnek a kizárólag az adott ingatlan közmûvel való ellátását szolgáló földfelszín felett haladó nyomvonalas létesítményhez tartozó terület,"] "
"[ "13. a számított érték megállapítása során:
a) forgalmi értékhatárok: az 1. számú mellékletben az egyes megyékben településszintenként [megyei jogú város, város, község (nagyközség)], illetve a fõvárosi kerületekben a különbözõ ingatlanfajtákra jellemzõ négyzetméterenkénti alsó és felsõ érték,
b) ingatlanfajta: az épületek és telkek rendeltetés szerinti csoportosítása, amelyet az 1. számú mellékletben szereplõ táblázat oszlopainak fejrovata sorol fel,
c) települési, településrészi átlagértékek: az önkormányzat által - az 1. számú melléklet szerinti forgalmi értékhatárok között - megállapított, az önkormányzati rendeletben a településen, illetve településrészeken fekvõ ingatlanfajtákra meghatározott négyzetméterenkénti értékek,
d) az ingatlan alapértéke: az adó tárgyát képezõ ingatlan adóköteles hasznos alapterülete - telek esetében az adómentes résszel csökkentett tiszta alapterület - és az ingatlan fajtája szerint irányadó települési, településrészi átlagérték szorzata. Az építményadó tárgyára (épület, épületrész) mint ingatlanfajtára vonatkozó irányadó települési (településrészi) átlagértéket kell alkalmazni az adott adótárgy teljes adóköteles alapterületére,
e) számított érték: az ingatlan alapértékének és a 2. számú mellékletben az adó tárgyául szolgáló ingatlanfajtára meghatározott, az ingatlan tényleges adottságai alapján figyelembe vehetõ korrekciós tényezõk szorzata,
f) kereskedelmi üzlethelyiség: kiskereskedelmi bolt, üzletház, áruház, vendéglátóipari üzlet, szolgáltatóház, bemutatóterem, továbbá kulturális és szórakoztatóipari helyiségek (pl. mozi, játékterem),
g) szállásépület: kizárólag vagy túlnyomórészt átmeneti otthon (szállás) céljára szolgáló szobaegységeket tartalmazó épület vagy épületrész (pl. szálloda, kereskedelmi szállásépület, turistaház, vadászház, menedékház, fogadó, panzió, munkás-szálló),
h) üdülõépület: az ingatlan-nyilvántartásban üdülõként feltüntetett vagy ennek hiányában a hatósági engedélye alapján üdülõnek épült épület,
i) iroda, rendelõ: olyan nem lakás céljára szolgáló épület (épületrész), amely jellemzõen szellemi és/vagy adminisztrációs munka végzésére szolgál, továbbá a járóbeteg ellátást (ideértve a betegség megelõzést, rehabilitációt is) végzõ humán egészségügyi szervezet (vállalkozás), valamint az állategészségügyi szervezet (vállalkozás) elhelyezésére szolgáló épület (épületrész),
j) egyéb, nem lakáscélú épület: az f), g), h) és i) pontban külön nem nevesített minden nem lakás céljára szolgáló épület, épületrész (pl. mûhely, üzemcsarnok, gépjármûtároló, raktár),
k) lakó- és üdülõtelek: a település rendezési terve szerinti lakó-, üdülõ, vagy intézményi területen - rendezési terv hiányában jellemzõen lakóépülettel vagy üdülõépülettel beépített területen - lévõ telek, továbbá, ha a telken lakó- vagy üdülõépület áll,
l) egyéb telek: lakó- és üdülõteleknek nem minõsülõ minden belterületi földrészlet,
m) teljes felújítás: az épület egészén, illetve több fõszerkezetén végzett olyan általános javítás, amely teljesen vagy megközelítõleg visszaállítja az épület eredeti mûszaki állapotát, illetõleg növeli az épület eredeti használhatóságát,
n) adóköteles hasznos alapterület: a teljes hasznos alapterületnek az adómentes területtel (13.§) csökkentett része,"] "
"[ "16. a telek tiszta alapterülete:
a) a beépítetlen telek, továbbá az olyan telek esetében, amely épületnek nem minõsülõ építménnyel (mûtárggyal) részben vagy teljesen beépített, a telek m2-ben számított teljes alapterülete,
b) az épülettel részben beépített telek esetében a telek m2-ben számított teljes alapterületébõl az épülettel le nem fedett területrész, ] "
"42. védõ és biztonsági terület: az épülethez, épületnek nem minõsülõ építményhez, a földfelszín felett haladó nyomvonalas létesítményhez tartozó, jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított terület, amennyiben a jogszabály vagy hatósági elõírás a telek mindenkori használóját erre tekintettel jelentõs mértékben korlátozza a telek használatában. Nem minõsül védõ és biztonsági területnek a kizárólag az adott ingatlan közmûvel való ellátását szolgáló földfelszín felett haladó nyomvonalas létesítményhez tartozó terület,"
Indokolás: Lásd a T/273/17/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/A Htv. 52.§-ának 11., 13., 16., 17., 36. és 37. pontjának helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/
/E törvény alkalmazásában:/
"11. védõ és biztonsági terület: az épülethez, épületnek nem minõsülõ építményhez, a földfelszín felett haladó nyomvonalas létesítményhez tartozó, jogszabályban vagy hatósági elõírásban megállapított terület, amennyiben a jogszabály vagy hatósági elõírás a telek mindenkori használóját erre tekintettel [ jelentõs mértékben] korlátozza a telek használatában. Nem minõsül védõ és biztonsági területnek a kizárólag az adott ingatlan közmûvel való ellátását szolgáló [ földfelszín felett haladó] nyomvonalas létesítményhez tartozó terület,"
Indokolás: Lásd a T/273/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/E törvény alkalmazásában:/
/13. a számított érték megállapítása során:/
"g) szállásépület: kizárólag vagy túlnyomórészt átmeneti otthon (szállás) céljára szolgáló szobaegységeket tartalmazó épület vagy épületrész (pl. szálloda, kereskedelmi szállásépület, turistaház, vadászház, menedékház, fogadó, panzió, munkás-szálló), illetve az ingatlan-nyilvántartásban üdülõként feltüntetett vagy ennek hiányában a hatósági engedélye alapján üdülõnek épült épület, amelynek hasznos alapterülete a 100 m2 -t meghaladja.
h) üdülõépület: az ingatlan-nyilvántartásban üdülõként feltüntetett vagy ennek hiányában a hatósági engedélye alapján üdülõnek épült épület, amelynek hasznos alapterülete a 100 m2 -t nem haladja meg."
Indokolás: Lásd a T/273/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"A Htv. 52.§-ának 11., 13., 16., 17., 31., 36. és 37. pontjának helyébe a következõ rendelkezések lépnek:"
/E törvény alkalmazásában:/
31. telephely: a) az adóalany olyan állandó létesítménye - függetlenül a használat jogcímétõl - , ahol részben vagy egészben iparûzési tevékenységet folytat, azzal, hogy a telephely kifejezés magában foglalja különösen a gyárat, az üzemet, a mûhelyt, a raktárt, a bányát, a kõolaj- vagy földgázkutat, gázfogadó-, és nyomáscsökkentõ állomást, az irodát, a fiókot, a képviseletet, a termõföldet, a hasznosított (bérbe vagy lizingbe adott) ingatlant,
b) hang, kép, adat vagy egyéb információ (ideértve a rádió- és televízió programokat is) vezetéken, kábelen, rádión, optikai úton vagy elektromágneses rendszer útján történõ továbbítását szolgáló berendezés.
Indokolás: Lásd a T/273/28. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 52.§-ának 11., 13., 16., 17., 35., 36. és 37. pontjának helyébe a következõ rendelkezések lépnek:"
/E törvény alkalmazásában:/
35. közszolgáltató szervezet: a Magyar Posta Részvénytársaság, a Magyar Rádió Részvénytársaság, a Magyar Televízió Részvénytársaság, a Duna Televízió Részvénytársaság, a Magyar Távirati Iroda Részvénytársaság, az Antenna Hungária Részvénytársaság, a telefontársaságok, továbbá a helyi és helyközi menetrend szerinti tömegközlekedést lebonyolító szervezetek, a közüzemi ellátást alapellátásként végzõ szervezetek közül a villamos- és gázenergia-, távfûtés-, melegvíz-, ivóvíz-, csatornaszolgáltatást (a továbbiakban: szolgáltatás) nyújtók, ideértve a vízközmû-társulatot is. Alapellátásként az a szervezet végez közüzemi ellátást, amelynek nettó árbevétele legalább 75 %-ban közvetlenül a fogyasztók számára történõ szolgáltatás nyújtásából származik:"
Indokolás: Lásd a T/273/27. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"A Htv. 52.§-ának 11., 13., 16., 17., 36. és 37. pontjának helyébe a következõ rendelkezések lépnek, egyidejûleg az alábbi új 42. ponttal egészül ki:"
/E törvény alkalmazásában:/
"42. közszolgáltató szervezet helyi iparûzési tevékenysége: a közszolgáltató szervezet az önkormányzat illetékességi területén végzett állandó jellegû szolgáltató tevékenységet"
Indokolás: Lásd a T/273/26. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
(1) E törvény - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - [ 1999.] 2000. január 1. napján lép hatályba.
(4) E törvény 13. és 14.§-a [ 2000.] 2001. január 1. napján, 17.§-a az e törvény kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.
(5) A Htv. 25.§-a, 30.§-a (1) bekezdésének b) pontja és (2) bekezdése, 32.§-ának b) pontja, 33.§-ának c) pontja, 50.§-a, valamint 52.§-ának 20. pontja [ 2000.] 2001. január 1. napjával hatályát veszti."
Indokolás: Lásd a T/273/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 45. §-a kiegészül "Az önkormányzat rendeletében a megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal adó- és illetékügyi feladatokat ellátó köztisztviselõit is részesítheti az érdekeltségi célú juttatásból." mondattal, a Htv. kiegészül továbbá 1. és 2. számú mellékletként e törvény 1. és 2. számú mellékletével, a Htv. jelenlegi mellékletének elnevezése 3. számú mellékletre, a 37.§-a (2) bekezdésének b) pontjában a "fenntartási" szövegrész "felújítási" szövegrészre, 39.§-ának (2) bekezdésében a mellékletre utalás 3. számú mellékletre változik."
Indokolás: Lásd a T/273/38. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje az Alkotmányügyi, a Gazdasági, az Önkormányzati és a Költségvetési bizottság ülésén egyetértett, a Területfejlesztési bizottság ülésén nem értett egyet.
"(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. 11.§-ának (2) bekezdése, 13.§-ának b) és d) pontja, 30.§-ának (2) bekezdésébõl "Az épület rendeltetésszerû használatához szükséges földrészlet mértékére a 11.§ (2) bekezdésében," szövegrész, 40. §-a (1) bekezdésének c) pontja 52.§-ának 8. pontjából "a rendeltetésszerû használatához szükséges - helyben szokásos vagy elõírt teleknagyságot meg nem haladó - földrészlettel együtt" szövegrész, valamint 52.§-ának 12. pontjából az "illetõleg ha az illetékes építésügyi hatóság a használatbavételi engedélyt visszavonta" szövegrész, valamint 52.§-ának 14. és 34. pontja hatályát veszti. "
Indokolás: Lásd a T/273/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(1) E törvény - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - 1999. január 1. napján lép hatályba.
(2) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg [ a Htv. kiegészül 1. és 2. számú mellékletként] e törvény [ 1. és 2. számú mellékletével, a Htv. jelenlegi mellékletének elnevezése 3. számú mellékletre, a] 37.§-a (2) bekezdésének b) pontjában a "fenntartási" szövegrész "felújítási" szövegrészre[ , 39.§-ának (2) bekezdésében a mellékletre utalás 3. számú mellékletre] változik.
(3) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg a Htv. [ 11.§-ának (2) bekezdése, 13.§-ának b) és d) pontja, 30.§-ának (2) bekezdésébõl "Az épület rendeltetésszerû használatához szükséges földrészlet mértékére a 11.§ (2) bekezdésében," szövegrész, 52.§-ának 8. pontjából "a rendeltetésszerû használatához szükséges - helyben szokásos vagy elõírt teleknagyságot meg nem haladó - földrészlettel együtt" szövegrész, valamint] 52.§-ának 12. pontjából az "illetõleg ha az illetékes építésügyi hatóság a használatbavételi engedélyt visszavonta" szövegrész[ ,valamint 52.§-ának 14. és 34. pontja] hatályát veszti.
(4) E törvény [ 13. és 14.§-a 2000. január 1. napján,] 17.§-a az e törvény kihirdetését követõ nyolcadik napon lép hatályba.
[ (5) A Htv. 25.§-a, 30.§-a (1) bekezdésének b) pontja és (2) bekezdése, 32.§-ának b) pontja, 33.§-ának c) pontja, 50.§-a, valamint 52.§-ának 20. pontja 2000. január 1. napjával hatályát veszti.] "
Indokolás: Lásd a T/273/17/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(6) Az az önkormányzat, amelyik 1997. december 31-ig az építményadót az építmény korrigált forgalmi értéke, a telekadót a telek korrigált forgalmi értéke alapján vezette be, ezekben az adónemekben 1999. december 31. napjáig a Htv. 1998. december 31-éig hatályos rendelkezései szerint adóztathat. "
Indokolás: Lásd a T/273/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. támogatja
- a Területfejlesztési biz. támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
"1. A Htv. 22. B §-ának (5) bekezdésében megjelölt, az ingatlan értékelésénél figyelembe veendõ korrekciós tényezõk:
A. Minden építmény értékelésénél:
1. Az épület kora:
- 10 év alatti: 1,15
- 10-30 év közötti: 1,00
- 30-80 év közötti: 0,95
- 80 év fölötti: 0,85
2. Az épület teljes felújítása az adóévet megelõzõ
- 10 éven belül történt: 1,15
- 20 éven belül történt: 1,05
3. Az épület falazata, illetve az alkalmazott építési technológia:
- tégla, kõ, falazatú, illetve monolit betonszerkezetû épület: 1,00
- házgyári panelszerkezetû épület, egyéb nem hagyományos építõanyagból készült, illetve könnyû szerkezetû épület: 0,85
- fa, vályog, vert falú és egyéb hagyományos építõanyagból épült épület: 0,80
ezen túlmenõen
Lakóépület (lakás), üdülõépület (üdülõ) esetében:
4. A lakás komfort fokozata a lakások és helyiségek bérletére, valamint elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény alapján: (Üdülõ esetében a zárójelben közölt értéket kell figyelembe venni.)
- összkomfortos: 1,05 (1,10)
- komfortos: 1,00 (1,05)
- félkomfortos: 0,90 (1,00)
- komfort nélküli: 0,80 (0,90)
5. A lakásban (üdülõegységben) lévõ lakószobák (félszobát is beleértve) száma:
- 10-nél több: 1,30
- 5-nél több: 1, 15
- 2-nél több: 1,05
- 2: 1,00
- 1: 0,95
6. Többlakásos lakóépületben lévõ lakások lakószobáinak tájolása (üdülõnél nem vehetõ figyelembe):
- a lakás egyik szobájának ablaka sem nyílik udvari vagy északi irányba: 1,05
- minden egyéb megoldás: 1,00
- a lakás szobáinak legalább felében az ablakok udvarra vagy északi irányba nyílnak: 0,95
7. Többszintes és többlakásos lakóépületben lévõ lakások megközelíthetõsége (üdülõnél nem vehetõ figyelembe):
- a lakás az épület elsõ vagy második emeletén helyezkedik el és az épület felvonóval rendelkezik: 1,05
- minden más esetben 1,00
- a lakás az épület harmadik vagy ennél magasabb emeletén helyezkedik el és felvonóval nem rendelkezik az épület: 0,95
- a lakás az alagsorban helyezkedik el 0,75"
/Szállásépület (épületrész) esetében:/
"8. Ha az épület fedett úszómedencével és/vagy szunával
- rendelkezik: 1,05"
Indokolás: Lásd a T/273/33. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/Szállásépület (épületrész) esetében:/
"8. Ha az épület fedett úszómedencével [ és vagy szunával]
- rendelkezik: [ 1,05] 1,10 (1,20)"
Indokolás: Lásd a T/273/41. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. nem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/1. A Htv. 22/B.§-ának (5) bekezdésében megjelölt, az ingatlan értékelésénél figyelembe veendõ korrekciós tényezõk/
/Lakóépület (lakás), üdülõépület (üdülõ) esetében:/
"7. Többszintes és többlakásos lakóépületben levõ lakások megközelíthetõsége (üdülõnél nem vehetõ figyelembe):
- a lakás az épület elsõ vagy második emeletén helyezkedik el és az épületben felvonó[ val rendelkezik] van: 1,05
- minden más esetben 1,00
- a lakás az épület harmadik vagy ennél magasabb emeletén helyezkedik el és [ felvonóval nem rendelkezik az épület] az épületben felvonó nincs: 0,95
- a lakás az alagsorban helyezkedik el 0,75"
/Szállásépület (épületrész) esetében:/
"8. Ha az [ épület fedett úszómedencével és vagy szunával
- rendelkezik] épületben fedett úszómedence és/vagy szauna van: 1,05"
"10. Az épület fûtési, légtechnikai berendezéssel ellátottsága:
Ha az épületben [ rendelkezik]
- légcsatornás légkondicionáló berendezés [ sel] van: 1,10
- központ[ os] i fûtés [ i móddal ] van:1,00
- egyedi fûtés[ i móddal] van : 0,90"
/Irodaépület (épületrész) esetében:/
"11. Az épület fûtési, légtechnikai berendezéssel ellátottsága:
Ha az épület [ rendelkezik] ben :
- légcsatornás légkondicionáló berendezés[ sel] van: 1,15
- központos fûtés[ i móddal] van:1,00
- egyedi fûtés[ i móddal] van: 0,90"
/Kereskedelmi üzlethelyiségek (helyiségcsoportok) esetében:/
"13. Az üzlethelyiség (helyiségcsoport) megközelítése az utcáról:
-[ nem rendelkezik utcai bejárattal] ha nincs utcai bejárat: 0,90"
"14. Ha az üzletnek utcai portál[ lal rendelkezik] ja van:
Az üzlet hasznos alapterülete (m2 ) és a portál hossza (m) hányadosának értéke
- a portál hosszának 75 %-ánál kevesebb: 1,20
- a portál hosszával megegyezõ, vagy attól legfeljebb 25 %-ban tér el: 1, 00
- a portál hosszának 125 %-ánál több: 0,90
Ha az üzletnek nincs utcai portál[ lal nem rendelkezik] ja : 0,80"
"15. Az üzlet fûtési, légtechnikai berendezéssel ellátottsága:
- légkondionált: 1,10
- központ[ os] i fûtés[ i móddal rendelkezik] es: 1,00
- egyedi fûtésû: 0,90"
Indokolás: Lásd a T/273/23. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/1. A Htv. 22/B.§-ának (5) bekezdésében megjelölt, az ingatlan értékelésénél figyelembe veendõ korrekciós tényezõk/
Szállásépület (épületrész) esetében:/
"8. Ha az épület fedett úszómedencével és vagy szaunával
- rendelkezik: [ 0,95] "
"9. Az épület fürdõszobával (mosdóhelyiséggel) ellátottsága:
Ha a vendégszobák
- több mint kétharmada ellátott: [ 1,10] 0,90
- legfeljebb kétharmada ellátott: 1,00
- legfeljebb a negyede ellátott: [ 0,80] 0,20
- a negyede sem ellátott [ 0,75] 1,25
"10. Az épület fûtési, légtechnikai berendezéssel ellátottsága:
Ha az épület rendelkezik
- légcsatornás légkondicionáló berendezéssel: [ 1,10] 0,90
- központos fûtési móddal:1,00
- egyedi fûtési móddal: 0,90"
Indokolás: Lásd a T/273/24. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- az Alkotmányügyi biz. támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja
- a Területfejlesztési biz. egyharmada sem támogatja
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1998. november 3.
Dr. Szekeres Imre s.k., |
Dr. Pokol Béla s.k., |
Dr. Latorcai János s.k., |
Rajcsányi Péter s.k., |
Farkas Sándor s.k. |
Dr. Illés Zoltán s.k. |