T/325/29.

Módosító javaslat!

dr. Áder János úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló, T/325. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként,

1. A törvényjavaslat 65. § (2) bekezdés d) pontjának az elhagyását javaslom:

"65. § (2) /A megszûnt alapok feladatait, bevételeit és kiadásait az alábbi fejezetek tartalmazzák:/

[d) Nemzeti Kulturális Alaptól átvett feladatok mint "Nemzeti kulturális alapprogram" (XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma fejezet, 10. cím, 12. alcím).]

2. A törvényjavaslat 67.§ (1) bekezdéséhez:

"67. § (1) A fejezeti kezelésû célprogramok feladatainak ellátásához szükséges bevételi forrásokat és mértéküket a 10[-10/A].  számú melléklet tartalmazza."

3. A törvényjavaslat 114. § e) pontjának az elhagyását javaslom:

"114. § /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti /

[e) a Nemzeti Kulturális Alapról szóló 1993. évi XXIII. törvény, valamint annak az 1996. évi XXIX törvény mellékletével megállapított szövege, az 1996. évi XXIX. törvény 1-5. §-a, az 1997. évi CXLVI. törvény 84. §-a,]"

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat

1. számú mellékletének XXIII. fejezet, 10. cím, 12. alcím kiadási elõirányzatát

4 628,0 mFt-al.

1. számú mellékletének XXIII. fejezet, 10. cím, 12. alcím bevételi elõirányzatát

4 628,0 mFt-al.

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

K i a d á s

----------------------------------------------------------

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

                 

XXIII

       

NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA

     
 

10

     

Fejezeti kezelésû elõirányzatok

     
   

12

   

Nemzeti kulturális alapprogram

4 628,0

- 4 628,0

0

                 

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

B e v é t e l

----------------------------------------------------------

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

                 

XXIII

       

NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA

     
 

10

     

Fejezeti kezelésû elõirányzatok

     
   

12

   

Nemzeti kulturális alapprogram

4 628,0

- 4 628,0

0

                 

2. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

K i a d á s

----------------------------------------------------------

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

LXVII.

       

NEMZETI KULTURÁLIS ALAP

     
 

1

     

Kulturális járulék

0

+ 4 348,0

4 0348,0

 

2

     

Alapkezelõ igazgatóságok mûködési költségvetése

0

+ 280,0

280,0

                 

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

B e v é t e l

----------------------------------------------------------

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

LXVII

       

NEMZETI KULTURÁLIS ALAP

     
 

3

     

Kulturális járulék

0

+ 4 590,0

4 590,0

 

4

     

Bírság, egyéb bevétel

0

+ 18,0

18,0

 

5

     

Mecenatúra bevétel

0

+ 20,0

20,0

                 

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

E g y e n l e g

----------------------------------------------------------

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

LXVII

       

NEMZETI KULTURÁLIS ALAP

     
         

Összesen:

0

0

0

- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben a törvényjavaslat 10/A. számú mellékletének az elhagyását, valamint a 10. számú melléklet 23-28. pontjainak az elhagyását javaslom:

"10. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez

/Fejezeti kezelésû támogatási célprogramok egyes szabályai/

[23. A XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 10. cím, 12. alcím, tekintetében bevétel:

  1. a kulturális járulék,
  2. a bírság bevétel,
  3. önkéntes befizetések.

24. A 10/A. számú mellékletben felsorolt termékek és szolgáltatások általános forgalmi adót nem tartalmazó árbevétele (jegybevétele) után - a 25. és 26. pontokban foglaltak kivételével - kulturális járulékot kell fizetni. A járulék mértékét e törvény 10/A. számú melléklete határozza meg.

25. A jogszabály alapján mûködõ mûvészeti zsürik által minõsített képzõ- és iparmûvészeti alkotások járulékmentesek. Mentesek továbbá a járulékfizetése alól az eredeti szerzõ által értékesített, szerzõi jogi védelem alatt álló alkotások és szolgáltatások, valamint az elõadómûvészi tevékenység. Kivéve a szórakoztató, kulturális és sport szolgáltatások SZJ 1916 számából a 191623 és 191629, valamint az SZJ 1919 szolgáltatások keretében végzett tevékenység.

26. Nem kell kulturális járulékot fizetni azon termékek esetében, melyek után a járulék fizetésére kötelezett személy az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 29. §-a szerint teljesíti az általános forgalmi adó fizetési kötelezettségét. Nem kell kulturális járulékot fizetni azon szolgáltatások után sem, melyek az ÁFA törvény alkalmazásában külföldön teljesítettnek minõsülnek.

27. A kulturális járulékot a járulék fizetésére kötelezett maga állapítja meg, vallja be, és fizeti meg az általános forgalmi adót nem tartalmazó árbevétel után, negyedévenként, a negyedévet követõ hó 20-ig az APEH-SZTADI által vezetett az APEH által közzétett számlaszámú kulturális járulék beszedési számla javára. A járulékfizetési kötelezettség teljesítését az állami adóhatóság ellenõrzi a rá vonatkozó külön törvényben megállapított szabályok szerint. A járulékfizetési kötelezettséggel összefüggõ itt nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjérõl szóló törvényt kell alkalmazni.

28. Az állami adóhatóság negyedévenként a negyedévet követõ második hó 20. napjáig átutalja a kulturális járulék beszedési számla egyenlegét a Nemzeti Kulturális Alapprogram számlája javára.]"

I n d o k o l á s

A Nemzeti Kulturális Alap 1993-ban jött létre, azzal a céllal, hogy a kultúra állami támogatása függetlenné váljon a költségvetési alkuktól, a közvetlen politikai befolyástól. A pályázati döntések szakmai kollégiumok kezébe kerültek, ezek a napi politikától független, szakmai szempontok alapján oszották el a pénzt.

A Nemzeti Kulturális Alaphoz évente 10-11 ezer pályázat érkezett, az utolsó három évben több ezer mûvész, alkotómûhely vagy rendezvény jutott támogatáshoz.

A Nemzeti Kulturális Alap beolvasztása a költségvetésbe oda vezet, hogy a jórészt izlés alapján eldönthetõ támogatásnál arra nyílik lehetõség, hogy politikai szempontok határozzák meg a döntéseket, a pályázatok elbírálását.

Gyakorlatilag a tervezett változással a mindenkori kulturális miniszter, a kormány jóindulatától függ a kultúra támogatására fordítható összeg és annak elosztása is, szemben az eddigiekkel, amikor ez a közvetlen beavatkozás nem mûködhetett.

Más szempontból is aggályos a döntés. A költségvetés, a tervezetett Nemzeti Kulturális Alapprogram utófinanszírozási rendszerre épül, míg az eddigi Nemzeti Kulturális Alap - helyesen - elõfinanszírozást biztosított.

A módosító javaslat hatályon kívül helyezi az NKA beolvasztására irányuló törvényhelyeket.

Budapest, 1998. november 14.

Petõ Iván

SZDSZ