T/325/101.
Módosító javaslat!
dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló, T/325. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként,
1. A törvényjavaslat 65. § (2) bekezdés d) pontjának az elhagyását javaslom:
"65. § (2) /A megszûnt alapok feladatait, bevételeit és kiadásait az alábbi fejezetek tartalmazzák:/
[d) Nemzeti Kulturális Alaptól átvett feladatok mint "Nemzeti kulturális alapprogram" (XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma fejezet, 10. cím, 12. alcím).]
2. A törvényjavaslat 67.§ (1) bekezdéséhez:
"67. § (1) A fejezeti kezelésû célprogramok feladatainak ellátásához szükséges bevételi forrásokat és mértéküket a 10[-10/A]. számú melléklet tartalmazza."
3. A törvényjavaslat 114. § e) pontjának az elhagyását javaslom:
"114. § /E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszti /
[e) a Nemzeti Kulturális Alapról szóló 1993. évi XXIII. törvény, valamint annak az 1996. évi XXIX törvény mellékletével megállapított szövege, az 1996. évi XXIX. törvény 1-5. §-a, az 1997. évi CXLVI. törvény 84. §-a,]"
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - csökkenti a törvényjavaslat
1. számú mellékletének XXIII. fejezet, 10. cím, 12. alcím kiadási elõirányzatát
4 628,0 mFt-al.
1. számú mellékletének XXIII. fejezet, 10. cím, 12. alcím bevételi elõirányzatát
4 628,0 mFt-al.
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
K i a d á s Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
|||
XXIII |
NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA |
||||||||||||||
10 |
Fejezeti kezelésû elõirányzatok |
||||||||||||||
12 |
Nemzeti kulturális alapprogram |
4 628,0 |
- 4 628,0 |
0 |
|||||||||||
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
B e v é t e l Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
|||
XXIII |
NEMZETI KULTURÁLIS ÖRÖKSÉG MINISZTÉRIUMA |
||||||||||||||
10 |
Fejezeti kezelésû elõirányzatok |
||||||||||||||
12 |
Nemzeti kulturális alapprogram |
4 628,0 |
- 4 628,0 |
0 |
2. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
K i a d á s Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
|||
LXVII. |
NEMZETI KULTURÁLIS ALAP |
||||||||||||||
1 |
Kulturális járulék |
0 |
+ 4 348,0 |
4 0348,0 |
|||||||||||
2 |
Alapkezelõ igazgatóságok mûködési költségvetése |
0 |
+ 280,0 |
280,0 |
|||||||||||
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
B e v é t e l Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
|||
LXVII |
NEMZETI KULTURÁLIS ALAP |
||||||||||||||
3 |
Kulturális járulék |
0 |
+ 4 590,0 |
4 590,0 |
|||||||||||
4 |
Bírság, egyéb bevétel |
0 |
+ 18,0 |
18,0 |
|||||||||||
5 |
Mecenatúra bevétel |
0 |
+ 20,0 |
20,0 |
|||||||||||
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
E g y e n l e g Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
|||
LXVII |
NEMZETI KULTURÁLIS ALAP |
||||||||||||||
Összesen: |
0 |
0 |
0 |
- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben a törvényjavaslat 10/A. számú mellékletének az elhagyását, valamint a 10. számú melléklet 23-28. pontjainak az elhagyását javaslom:
"10. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez
/Fejezeti kezelésû támogatási célprogramok egyes szabályai/
[23. A XXIII. Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma 10. cím, 12. alcím, tekintetében bevétel:
24. A 10/A. számú mellékletben felsorolt termékek és szolgáltatások általános forgalmi adót nem tartalmazó árbevétele (jegybevétele) után - a 25. és 26. pontokban foglaltak kivételével - kulturális járulékot kell fizetni. A járulék mértékét e törvény 10/A. számú melléklete határozza meg.
25. A jogszabály alapján mûködõ mûvészeti zsürik által minõsített képzõ- és iparmûvészeti alkotások járulékmentesek. Mentesek továbbá a járulékfizetése alól az eredeti szerzõ által értékesített, szerzõi jogi védelem alatt álló alkotások és szolgáltatások, valamint az elõadómûvészi tevékenység. Kivéve a szórakoztató, kulturális és sport szolgáltatások SZJ 1916 számából a 191623 és 191629, valamint az SZJ 1919 szolgáltatások keretében végzett tevékenység.
26. Nem kell kulturális járulékot fizetni azon termékek esetében, melyek után a járulék fizetésére kötelezett személy az általános forgalmi adóról szóló 1992. évi LXXIV. törvény 29. §-a szerint teljesíti az általános forgalmi adó fizetési kötelezettségét. Nem kell kulturális járulékot fizetni azon szolgáltatások után sem, melyek az ÁFA törvény alkalmazásában külföldön teljesítettnek minõsülnek.
27. A kulturális járulékot a járulék fizetésére kötelezett maga állapítja meg, vallja be, és fizeti meg az általános forgalmi adót nem tartalmazó árbevétel után, negyedévenként, a negyedévet követõ hó 20-ig az APEH-SZTADI által vezetett az APEH által közzétett számlaszámú kulturális járulék beszedési számla javára. A járulékfizetési kötelezettség teljesítését az állami adóhatóság ellenõrzi a rá vonatkozó külön törvényben megállapított szabályok szerint. A járulékfizetési kötelezettséggel összefüggõ itt nem szabályozott kérdésekben az adózás rendjérõl szóló törvényt kell alkalmazni.
28. Az állami adóhatóság negyedévenként a negyedévet követõ második hó 20. napjáig átutalja a kulturális járulék beszedési számla egyenlegét a Nemzeti Kulturális Alapprogram számlája javára.]"
I n d o k o l á s
A Nemzeti Kulturális Alap 1993-ban jött létre, általa a kultúra világa függetlenné vált a költségvetési alkuktól, politikai befolyásoktól. A pályázatokról való döntéshozatal olyan szakmai kollégiumok kezébe került, amelyek a politikától független, szakmai szempontok alapján oszották el a pénzt.
A Nemzeti Kulturális Alap beolvasztása a költségvetésbe oda vezet, hogy egyéni politikai izlés alapján eldönthetõ támogatási rendszer alakul ki, amely megteremti a protekcionizmus, a kézi vezérlés lehetõségét, azt, hogy a politika annak ossza a pénzt, aki neki tetszik.
A Nemzeti Kulturális Alaphoz évente 10-11 ezer pályázat érkezett, az utolsó három évben több ezer mûvész, alkotómûhely vagy rendezvény jutott támogatáshoz.
Más szempontból is aggályos a döntés. A költségvetés utófinanszírozási rendszerre épül, a tervezett Nemzeti Kulturális Alapprogram pedig így nem tud mûködni.
A módosító javaslat hatályon kívül helyezi az NKA beolvasztására irányuló törvényhelyeket.
Budapest, 1998. november 14.
|
Petõ Iván |
.