T/325/176.

Módosító javaslat!

dr. Áder János úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló, T/325. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztek elõ.

- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként, a törvényjavaslat 20. §-ának a következõ módosítását javaslom:

"20. §

(1) A [helyi] települési önkormányzatokat együttesen az állandó lakosok által az 1997. évre bevallott - az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) által településenként kimutatott - személyi jövedelemadó [40 %-a, 198 840] 42%-a, 208 782  millió forint illeti meg a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint. A megyei önkormányzatok személyi jövedelemadó részesedése 11 400 millió forint az 1997. évre összességében bevallott és az APEH által településenként kimutatott személyi jövedelemadó különbségébõl.

(2) A[z] települési önkormányzatot megilleti az (1) bekezdés szerint a közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadó [15 %-a, összesen 74 565 ] 20%-a, összesen 99 420 millió forint.

(3) A helyi önkormányzatokat együttesen az (1) bekezdés szerinti [kimutatott] személyi jövedelemadóból [17,4 %-a, összesen 86 275 ] 80 762 millió forint normatívan illeti meg az e törvény 4. számú melléklete I. 2-8. pontjaiban foglalt jogcímek szerint.

(4) Az (1) bekezdés szerinti adóból [7,6 %-a, összesen 38 000 ] 40 000 millió forint felhasználásával - a bevételeikben meglevõ aránytalanság mérséklése érdekében - a (2) bekezdés szerinti személyi jövedelemadónak és az iparûzési adóból elérhetõ bevétel meghatározott hányadának (adóerõképességnek) az egy fõre esõ együttes összege alapján a települési önkormányzatokat:

  1. kiegészítés illeti meg, vagy
  2. a [központi költségvetési kapcsolatokból] személyi jövedelemadóból származó forrásai csökkennek

az e törvény 4. számú melléklet I.1. pontja szerint.

(5) A (2)-(4) bekezdésben foglaltakat helyi önkormányzatonként és jogcímenként részletezve a 16. § (2) bekezdésében meghatározott rendeletben kell közzétenni."

- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**

1. számú mellékletének XI/23/1/2 kiadási elõirányzatát 5 627,2 mFt-al,

1. számú mellékletének XI/23/1/ új 5 elõir.csop. kiadási elõirányzatát 11 720,5 mFt-al,

1. számú mellékletének XI/23/6 kiadási elõirányzatát 6 000,0 mFt-al.

J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M Ó D O S Í T Á S Á R A

1. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez

Millió forintban, egy tizedessel!

Feje-zet

szám

Cím

szám

Al-

cím

szám

Elõír

csop.

szám

Kie-

melt

e.sz.

Feje-

zet

név

Cím

név

Al-

cím

név

Elõír

csop.

név

K i a d á s

Kiemelt elõirányzat neve

Eredeti

elõirányzat

Javasolt

módosítás (+ -)

Módosított elõirányzat

                 

XI

       

BELÜGYMINISZTÉRIUM

     
 

23

     

Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai

     
   

1

   

Normatív hozzájárulások

     
                 
     

2

 

Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatokhoz

7 207,8

+5 627,2

12 835,0

                 
     

5

 

Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti

ellátások

0

+11 720,5

11 720,5

                 
   

6

   

Címzett- és céltámogatások

48 000,0

+6 000,0

54 000,0

- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3. és 4. számú mellékleteinek a következõ módosítását javaslom:

A 3. számú melléklet 2. pontja módosuljon, és a melléklet egészüljön ki az alábbi új 5. ponttal:

"2. Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatok

Összege: [693] 1234 Ft/fõ

A hozzájárulás a települési önkormányzatot az igazgatási, sport, kommunális, út-, hídfenntartási, valamint a település üzemeltetés során jelentkezõ egyéb kiadásaihoz az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg.

...

5. Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások

Összege: .....- ........Ft/fõ

Az átengedett személyi jövedelemadó e része a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatokat terhelõ különféle járulék- és hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.

E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásnak és az idõskorúak járadékának a 30%-a, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló támogatásának, és az ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a 25%-a, az ápolási díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a közgyógyellátás, valamint a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése, vagy elengedése.

A települési önkormányzatokat ez az összeg az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján, a települések szociális jellemzõibõl képzett mutatószám szerint differenciáltan illeti meg.

A mutatószám kialakításában

összes népességen belüli részaránya szerepel."

A 4. sz. melléklet I/1. pontja az alábbiak szerint módosuljon:

"1.) A települési önkormányzatok jövedelem differenciálódásának mérséklése

Összesen: [38 000,0] 40 000,0 millió forint

1.1. Azoknál a települési önkormányzatoknál, amelyeknél a 20. § (2) bekezdés szerint a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó-bevétel és a 1.2. pont szerinti iparûzési adóerõképesség - az 1997. január 1-jei állandó népességre - együttesen számított egy fõre jutó összege nem éri el a 1.3. pontban szereplõ összeget, a bevétel e szintig kiegészül. Ha nem volt az önkormányzat 1997. évi adóbeszedési számláján ténylegesen befolyt iparûzési adóbevétel ( a továbbiakban: 1997. évi iparûzési adóbevétel), az adott önkormányzat ezen kiegészítése nem lehet kevesebb az 1998. évi személyi jövedelemadó kiegészítésének 85 %-ánál.

Ha az egy fõre jutó összeg nagyobb a 1.3. pontban szereplõ összegnél, akkor a [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból az önkormányzatot együttesen megilletõ összeg a 1.4. pontban szereplõ számítási módszer alapján csökkentésre kerül.

Az önkormányzat jogi helyzetét az 1998. augusztus 31-i állapotnak megfelelõen kell alapul venni. Ez idõpontig szétvált önkormányzatoknál a számítás alapjául szolgáló bevételeket az érintett önkormányzatok megállapodása alapján kell megosztani. Ennek hiányában a bevételeket az 1998. évi költségvetésükben tervezetteknek megfelelõen kell számításba venni.

1.2 (változatlan)

1.3. (változatlan)

1.4. A 1.3. pont szerinti értékhatár %-ában a levonás sávonkénti számítása

Az 1.3. pontban szereplõ értékhatár %-ában sávonként

Sávonként a levonásra kerülõ egy fõre jutó összeg

A [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból levonásra kerülõ összeg

%-ban

Ft/fõ

%-ban

Ft/fõ

4. oszlop összesen x a település 1997. január 1-jei állandó népessége
Ft-ban

1.

2.

3.

4.

5.

100 - 150

 

0

 

-

150 - 200

 

10

 

-

200 - 250

 

30

 

-

250 - 300

 

50

 

-

300 -350

 

70

 

-

350 felett

 

90

 

-

Levonandó összesen:

-

-

   

A levonandó összeg azonban nem lehet több, mint a települési önkormányzatot a 3. számú melléklet alapján megilletõ normatív állami hozzájárulás, valamint a 4. számú melléklet I. 3-8. pontjaiban szereplõ személyi jövedelemadó együttes összegének 80%-a.

[Az Áht. 64.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti év végi elszámolásnál e csökkentést figyelembe kell venni."]

A 4. sz. melléklet I/5. pontja az alábbiak szerint módosuljon:

"5.) Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatok

Összesen : [3 740,7] 9 948,2 millió forint

Fajlagos összeg: [360] 956,5 forint/fõ

A települési önkormányzatot az e törvény 3. számú mellékletének 2. tétele kiegészítéseként az 1998.január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg."

A 4. sz. melléklet I/7. pontja az alábbiak szerint módosuljon:

7.) Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások

Összesen [45 650,0] 33 929,5 millió forint

Fajlagos összeg: .....- ........forint/fõ

[Az átengedett személyi jövedelemadó e része a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatokat terhelõ különféle járulék- és hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.

E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásnak és az idõskorúak járadékának a 30%-a, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló támogatásának, és az ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a 25%-a, az ápolási díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a közgyógyellátás, valamint a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése, vagy elengedése.

A települési önkormányzatokat ez az összeg az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján, a települések szociális jellemzõibõl képzett mutatószám szerint differenciáltan illeti meg.

A mutatószám kialakításában

  • 15 %-os súllyal a 0-17 éves korcsoportba tartozók állandó népességének 1998. január 1-jei állapot szerinti,
  • 15 %-os súllyal a 60 éves és idõsebb korcsoportba tartozók állandó népességének 1998. január 1-jei állapot szerinti,
  • 30 %-os súllyal a munkanélküliek jövedelempótló támogatásában részesülõk és a jövedelempótló támogatást közhasznú munkavégzés miatt szüneteltetõk együttes - az 1997. november, az 1998. február, május és augusztus havi létszámadatokból számított - átlagának,
  • 20 %-os súllyal a regisztrált munkanélkülieknek az elõzõ bekezdésben foglaltakkal csökkentett - az 1997. november, az 1998. február, május és augusztus havi létszámadatokból számított - átlagának,
  • 20 %-os súllyal az aktív korú személyi jövedelemadót nem fizetõk számának az 1997. évi adóbevallások összesítése alapján számított

összes népességen belüli részaránya szerepel.]

A települési önkormányzatok az átengedett személyi jövedelemadó e részét a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások normatív állami hozzájárulása jogcímében meghatározott feladathoz kapcsolódóan, annak kiegészítéseként veszik igénybe az e törvény 3. számú melléklet 5. számú jogcímében foglalt feltételek szerint."

I n d o k o l á s

  1. A helyi önkormányzatok jövedelem-pozíciója a költségvetési törvényjavaslat alapján romlik a GDP-bõl. 1,8%-kal csökken az önkormányzatok támogatásának aránya a központi költségvetés kiadásaiban. A beruházási tevékenységük 1998. évi élénkebb folyamatát is vissza kell fogniuk részben a címzett és céltámogatás minimális növekedése, de fõleg a saját források mérséklõdése miatt. Ezzel a bevételi pozicióval szemben a kiadásokat determinálják:
    - az infláció 11%-os növekedése, ami elsõsorban a dologi kiadásokat érinti, amelyekre évek óta nem maradt pénz;
    - ebbõl a bevételbõl kell kigazdálkodni a 13,1%-os átlagkereset emelkedést, a szociális intézményi területen a 14,3%-os, a tûzoltóságnál a 29%-os, a közoktatásnál a 14,1%-os, ezen belül a pedagógusoknál a 16%-os béremelést;
    - az önkormányzatok többségénél létszámcsökkenéssel már nem lehet számolni.
    Mindezek figyelembevételével a módosító javaslat az SZJA 42%-.os, a települési önkormányzatokat megilletõ részarányával számol. A megyei önkormányzatok is részesednek a SZJA-ból, a törvényjavaslattal azonos összegben, de ennek forrása az 1997. évre összességében bevallott és az APEH által településenként kimutatott SZJA különbsége.
    Az önkormányzatokat összességében megilletõ SZJA elosztását is módosítani javasoljuk a következõképp:
    - 20% marad helyben (ez 99 420 millió Ft);
    - 120 762 millió Ft-ból:
    - 80 762 millió Ft illeti meg a helyi önkormányzatokat normatív módon a 4. sz. melléklet 2-8. pontjainak értelemszerû módosításával;
    - 40 000 millió Ft illeti meg a települési önkormányzatokat bevételi aránytalanságaik mérséklése érdekében a 4. sz. melléklet 1. pontjában leírtak szerint.
    További javaslatunk arra irányul, hogy a forráscsökkentés csak a SZJA-ból történjék. Ezzel elérhetõ az, hogy az átengedett SZJA körön belül marad a kiegyenlítési politika; a támogatási rendszeren belül pedig nem keverednek a különbözõ célok.
  2. A helyi önkormányzatok jövedelem-pozíciója, támogatásának aránya 1998-hoz képest tehát a törvényjavaslat szerint jelentõsen romlik. Az önkormányzatok kötelezõ feladatainak köre bõvül, amelyhez a finanszírozási források nem elégségesek. Különösen szembetûnõ a települési igazgatási, kommunális és sportfeladatokhoz kapcsolódó normatív hozzájárulás jelentõs arányú, 12,5 %-os csökkenése. A településeken az igazgatási, a kommunális feladatok ellátása alapfeladat. E feladatok ellátásának színvonalromlását elkerülendõ, a módosító javaslat ezen a címen a normatív állami hozzájárulás növelését indítványozza.
  3. A személyi jövedelemadóból az önkormányzatokat megilletõ rész elosztási rendjének változtatására tett javaslatunkkal összhangban a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások címén normatív állami hozzájárulás illeti meg a települési önkormányzatokat 11 720,5 millió forint összegben. Ezen a jogcímen tehát - javalatunk szerint - a települési önkormányzatok a személyi jövedelemadóból és a normatív állami hozzájárulásból jutnak forráshoz.
  4. A törvényjavaslat szerinti 48 milliárd forint címzett és céltámogatási elõirányzatból a korábbi évek döntéseivel 42,9 milliárd forint elköltött. A törvényjavaslat 2 milliárd forint összegben határozza meg az 1999. évi új induló címzett támogatásokat. Így 1999-ben az eredeti elõirányzatból mindössze 3,1 milliárd forint marad az új induló céltámogatási igények kielégítésére.
    A helyi önkormányzatok címzett és céltámogatási rendszerérõl szóló 1992. évi LXXXIX. törvényt módosító 1997. évi CXXXI. törvény négy támogatható célt határoz meg. Ebben a legnagyobb volument a szennyvízelvezetés és -tisztítás beruházásai teszik ki. A korábbi évek tapasztalatai alapján az adott évi új céltámogatási igényekre rendelkezésre álló évenkénti mintegy 10 milliárd forint a fent említett célnál az igények mintegy 50-60%-át tudta kielégíteni, az önkormányzati igények minden évben messze meghaladták a pénzügyi lehetõséget.

A 3,1 milliárd forint, ami az 1999. évi új céltámogatási igényekhez rendelkezésre áll, teljesen ellehetetleníti elsõsorban a környezetvédelmi beruházások kezdését, megtorpannak az önkormányzatok ilyen irányú kezdeményezései, az Európai Unió környezetvédelmi elõírásainak teljesítési folyamata.

Budapest, 1998. november 19.

Dr. Wekler Ferenc

SZDSZ