T/325/176.
Módosító javaslat!
dr. Áder János úrnak,
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl szóló, T/325. számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen -
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztek elõ.
- A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatának /elõirányzatainak/ változásaként, a törvényjavaslat 20. §-ának a következõ módosítását javaslom:
"20. §
(1) A [helyi] települési önkormányzatokat együttesen az állandó lakosok által az 1997. évre bevallott - az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal (a továbbiakban: APEH) által településenként kimutatott - személyi jövedelemadó [40 %-a, 198 840] 42%-a, 208 782 millió forint illeti meg a (2)-(4) bekezdésben foglaltak szerint. A megyei önkormányzatok személyi jövedelemadó részesedése 11 400 millió forint az 1997. évre összességében bevallott és az APEH által településenként kimutatott személyi jövedelemadó különbségébõl.
(2) A[z] települési önkormányzatot megilleti az (1) bekezdés szerint a közigazgatási területére kimutatott személyi jövedelemadó [15 %-a, összesen 74 565 ] 20%-a, összesen 99 420 millió forint.
(3) A helyi önkormányzatokat együttesen az (1) bekezdés szerinti [kimutatott] személyi jövedelemadóból [17,4 %-a, összesen 86 275 ] 80 762 millió forint normatívan illeti meg az e törvény 4. számú melléklete I. 2-8. pontjaiban foglalt jogcímek szerint.
(4) Az (1) bekezdés szerinti adóból [7,6 %-a, összesen 38 000 ] 40 000 millió forint felhasználásával - a bevételeikben meglevõ aránytalanság mérséklése érdekében - a (2) bekezdés szerinti személyi jövedelemadónak és az iparûzési adóból elérhetõ bevétel meghatározott hányadának (adóerõképességnek) az egy fõre esõ együttes összege alapján a települési önkormányzatokat:
az e törvény 4. számú melléklet I.1. pontja szerint.
(5) A (2)-(4) bekezdésben foglaltakat helyi önkormányzatonként és jogcímenként részletezve a 16. § (2) bekezdésében meghatározott rendeletben kell közzétenni."
- A módosító javaslat összegszerûségében - a túloldali részletezés szerint - növeli a törvényjavaslat**
1. számú mellékletének XI/23/1/2 kiadási elõirányzatát 5 627,2 mFt-al,
1. számú mellékletének XI/23/1/ új 5 elõir.csop. kiadási elõirányzatát 11 720,5 mFt-al,
1. számú mellékletének XI/23/6 kiadási elõirányzatát 6 000,0 mFt-al.
J A V A S L A T A K Ö L T S É G V E T É S I E L Õ I R Á N Y Z A T O K M Ó D O S Í T Á S Á R A
1. számú melléklet az 1998. évi .... törvényhez
Millió forintban, egy tizedessel!
Feje-zet szám |
Cím szám |
Al- cím szám |
Elõír csop. szám |
Kie- melt e.sz. |
Feje- zet név |
Cím név |
Al- cím név |
Elõír csop. név |
K i a d á s Kiemelt elõirányzat neve |
Eredeti elõirányzat |
Javasolt módosítás (+ -) |
Módosított elõirányzat |
XI |
BELÜGYMINISZTÉRIUM |
|||||||||||
23 |
Helyi önkormányzatok támogatásai, hozzájárulásai |
|||||||||||
1 |
Normatív hozzájárulások |
|||||||||||
2 |
Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatokhoz |
7 207,8 |
+5 627,2 |
12 835,0 |
||||||||
5 |
Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások |
0 |
+11 720,5 |
11 720,5 |
||||||||
6 |
Címzett- és céltámogatások |
48 000,0 |
+6 000,0 |
54 000,0 |
- Az elõzõekben részletezettekkel összefüggésben, a törvényjavaslat 3. és 4. számú mellékleteinek a következõ módosítását javaslom:
A 3. számú melléklet 2. pontja módosuljon, és a melléklet egészüljön ki az alábbi új 5. ponttal:
"2. Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatok
Összege: [693] 1234 Ft/fõ
A hozzájárulás a települési önkormányzatot az igazgatási, sport, kommunális, út-, hídfenntartási, valamint a település üzemeltetés során jelentkezõ egyéb kiadásaihoz az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg.
...
5. Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások
Összege: .....- ........Ft/fõ
Az átengedett személyi jövedelemadó e része a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatokat terhelõ különféle járulék- és hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.
E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásnak és az idõskorúak járadékának a 30%-a, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló támogatásának, és az ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a 25%-a, az ápolási díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a közgyógyellátás, valamint a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése, vagy elengedése.
A települési önkormányzatokat ez az összeg az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján, a települések szociális jellemzõibõl képzett mutatószám szerint differenciáltan illeti meg.
A mutatószám kialakításában
összes népességen belüli részaránya szerepel."
A 4. sz. melléklet I/1. pontja az alábbiak szerint módosuljon:
"1.) A települési önkormányzatok jövedelem differenciálódásának mérséklése
Összesen: [38 000,0] 40 000,0 millió forint
1.1. Azoknál a települési önkormányzatoknál, amelyeknél a 20. § (2) bekezdés szerint a képzõdés helyén maradó személyi jövedelemadó-bevétel és a 1.2. pont szerinti iparûzési adóerõképesség - az 1997. január 1-jei állandó népességre - együttesen számított egy fõre jutó összege nem éri el a 1.3. pontban szereplõ összeget, a bevétel e szintig kiegészül. Ha nem volt az önkormányzat 1997. évi adóbeszedési számláján ténylegesen befolyt iparûzési adóbevétel ( a továbbiakban: 1997. évi iparûzési adóbevétel), az adott önkormányzat ezen kiegészítése nem lehet kevesebb az 1998. évi személyi jövedelemadó kiegészítésének 85 %-ánál.
Ha az egy fõre jutó összeg nagyobb a 1.3. pontban szereplõ összegnél, akkor a [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból az önkormányzatot együttesen megilletõ összeg a 1.4. pontban szereplõ számítási módszer alapján csökkentésre kerül.
Az önkormányzat jogi helyzetét az 1998. augusztus 31-i állapotnak megfelelõen kell alapul venni. Ez idõpontig szétvált önkormányzatoknál a számítás alapjául szolgáló bevételeket az érintett önkormányzatok megállapodása alapján kell megosztani. Ennek hiányában a bevételeket az 1998. évi költségvetésükben tervezetteknek megfelelõen kell számításba venni.
1.2 (változatlan)
1.3. (változatlan)
1.4. A 1.3. pont szerinti értékhatár %-ában a levonás sávonkénti számítása
Az 1.3. pontban szereplõ értékhatár %-ában sávonként |
Sávonként a levonásra kerülõ egy fõre jutó összeg |
A [központi költségvetési kapcsolatból] személyi jövedelemadóból származó forrásokból levonásra kerülõ összeg |
||
%-ban |
Ft/fõ |
%-ban |
Ft/fõ |
4. oszlop összesen x a település 1997. január 1-jei állandó népessége |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
100 - 150 |
0 |
- |
||
150 - 200 |
10 |
- |
||
200 - 250 |
30 |
- |
||
250 - 300 |
50 |
- |
||
300 -350 |
70 |
- |
||
350 felett |
90 |
- |
||
Levonandó összesen: |
- |
- |
A levonandó összeg azonban nem lehet több, mint a települési önkormányzatot a 3. számú melléklet alapján megilletõ normatív állami hozzájárulás, valamint a 4. számú melléklet I. 3-8. pontjaiban szereplõ személyi jövedelemadó együttes összegének 80%-a.
[Az Áht. 64.§ (1) bekezdésében foglaltak szerinti év végi elszámolásnál e csökkentést figyelembe kell venni."]
A 4. sz. melléklet I/5. pontja az alábbiak szerint módosuljon:
"5.) Települési igazgatási, kommunális és sportfeladatok
Összesen : [3 740,7] 9 948,2 millió forint
Fajlagos összeg: [360] 956,5 forint/fõ
A települési önkormányzatot az e törvény 3. számú mellékletének 2. tétele kiegészítéseként az 1998.január 1-jei lakosságszám alapján illeti meg."
A 4. sz. melléklet I/7. pontja az alábbiak szerint módosuljon:
7.) Pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások
Összesen [45 650,0] 33 929,5 millió forint
Fajlagos összeg: .....- ........forint/fõ
[Az átengedett személyi jövedelemadó e része a települési önkormányzatok által külön jogszabály alapján nyújtandó pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátásokhoz, az egyes ellátásokhoz tartozó és az önkormányzatokat terhelõ különféle járulék- és hozzájárulás-fizetési kötelezettségekhez kapcsolódik.
E feladatok különösen: a rendszeres szociális segély, a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás, a rendszeres gyermekvédelmi támogatásnak és az idõskorúak járadékának a 30%-a, a tartósan munkanélküliek jövedelempótló támogatásának, és az ezen ellátottak után fizetendõ egészségügyi hozzájárulásnak a 25%-a, az ápolási díj, az átmeneti (krízis) segélyezés, a temetési segély, a köztemetés, a közgyógyellátás, valamint a gyermekek napközbeni ellátása keretében nyújtott étkeztetés térítési díjának szociális alapon történõ mérséklése, vagy elengedése.
A települési önkormányzatokat ez az összeg az 1998. január 1-jei lakosságszám alapján, a települések szociális jellemzõibõl képzett mutatószám szerint differenciáltan illeti meg.
A mutatószám kialakításában
összes népességen belüli részaránya szerepel.]
A települési önkormányzatok az átengedett személyi jövedelemadó e részét a pénzbeli és természetbeni szociális és gyermekjóléti ellátások normatív állami hozzájárulása jogcímében meghatározott feladathoz kapcsolódóan, annak kiegészítéseként veszik igénybe az e törvény 3. számú melléklet 5. számú jogcímében foglalt feltételek szerint."
I n d o k o l á s
A 3,1 milliárd forint, ami az 1999. évi új céltámogatási igényekhez rendelkezésre áll, teljesen ellehetetleníti elsõsorban a környezetvédelmi beruházások kezdését, megtorpannak az önkormányzatok ilyen irányú kezdeményezései, az Európai Unió környezetvédelmi elõírásainak teljesítési folyamata.
Budapest, 1998. november 19.
Dr. Wekler Ferenc
SZDSZ