T/325/298.

Módosító javaslat!

Dr Áder János úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Magyar Köztársaság 1999. évi költségvetésérõl* szóló, T/325 számú törvényjavaslat költségvetési elõirányzataihoz - a Házszabály 94. §, 102. § (1) bekezdésében (121. § (7) bekezdésében)* foglaltaknak megfelelõen-

A törvényjavaslat - alábbiakban jelzett - költségvetési elõirányzatainak változásaként, a a törvényjavaslat 93. § (2) (3) bekezdéseinek valamint a 114. § j) pontjának a következõ

módosítását javaslom:

" 93. §

A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény módosítása

( 2) A média tv. 32. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (3)-(10) bekezdések megjelölése (4)-(11) bekezdésre változik:

" Az Országgyûlés - az (1) bekezdésben leírt eljárás szerint elõterjesztett- zárszámadási törvényjavaslat elfogadásával dönt az (1) bekezdésben meghatározott önálló törvény végrehajtásáról. [ ideértve a 77. § (6) bekezdése szerinti mellékletet is.] E törvény esetében a benyújtási határidõk minden év május 31., illetve augusztus 31.

[ (3) A média tv. 77. §-a a következõ (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (6) bekezdés megjelölése (7) bekezdésre változik:

" (6) Az Alap éves költségvetését - a 32. § (1) bekezdése szerinti önálló törvény mellékleteként - az Országgyûlés hagyja jóvá.]

114. §

/ E törvény hatálybalépésével egyidejûleg hatályát veszt /

[ j) a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 84. §-ának (1) bekezdése,]"

A további pontok jelzése értelemszerûen j) k) l) -re változnak. "

Indokolás

A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény ( a továbbiakban: tv.) új finanszírozási rendszert alakított ki, amely a média területérõl közvetlenül befolyó - a tv-ben nevesített - pénzeket elkülönítette és az ORTT kezelésére bízta. A Testületet hatalmazva fel a pénzeszközök média szférán belüli újraelosztásával, a meghatározott szempontrendszer szerinti visszajuttatásával a médiapiacra. A tv. indokolása szerint az Alap olyan jogi személy, amely nem része a központi költségvetésnek. A Mûsorszolgáltatási Alap költségvetésének Országgyûlés általi jóváhagyása amellett , hogy ezt a logikát megbontaná és az egész rendszer mûködését a költségvetési keretek között értelmezhetetlenné tenné, alkotmányossági problémákat is felvet.

A javaslat nem áll összhangban a tv. preambulumában a Magyar Köztársaság Alkotmánya 61. §-a alapján - rögzítettekkel, legfõképpen a szabad és független rádiózás és televíziózás elvével. Utalni szeretnénk az Alkotmánybíróság 37/1992. (VI.10.) számú határozatára, amely kimondja, hogy az Alkotmány egyrészrõl garanciát nyújtó pozitív cselekvést, másrészt tartózkodást követel meg az államtól, a sajtószabadságot elsõsorban az állam be nem avatkozása biztosítja. A Mûsorszolgáltatási Alap költségvetésének Országgyûlés általi jóváhagyása, nem egyeztethetõ össze az Alkotmánybíróság által megfogalmazottakkal.

A Mûsorszolgáltatási Alap ún. egyéb szervezet, amelyre nem vonatkozik a költségvetési törvény. Ameddig az új költségvetése nincsen elfogadva, az elõzõ évi érvényes. Ez azt jelentené, hogy az új költségvetése elfogadásáig az Alap mûködésképtelen lenne.

Budapest, 1998. november 20.

Kósa Ferenc

MSZP