T/379/16. szám

Az Országgyûlés

Egészségügyi és szociális
bizottságának

Költségvetési és pénzügyi
bizottságának

Emberi jogi, kisebbségi és
vallásügyi bizottságának

Foglalkoztatási és munkaügyi
bizottságának

a j á n l á s a

a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló T/379. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Egészségügyi és szociális bizottsága (továbbiakban: Egészségügyi bizottság) - elsõ helyen kijelölt bizottságként, a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság), az Emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottsága (továbbiakban: Emberi jogi bizottsága), valamint a Foglalkoztatási és munkaügyi bizottsága (a továbbiakban: Foglalkoztatási bizottság) megvitatta a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló, T/379. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/379/5., /6., 67., /8., /9., /10., /11., /12., /13., /14., /15. számú módosító javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [  ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.

Módosításra irányuló törvényjavaslat vagy határozati javaslat (HSZ. 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal (határozati javaslattal) nem érintett szakaszra vonatkozik.

    1. Dr. Boda Ilona és Zsikla Gyõzõ képviselõk a törvényjavaslat 6. §-ában az Tny. új 44/B. §-sal történõ kiegészítését javasolják:
    2. "44/B. § Hozzátartozói nyugellátásra jogosult, akinek elhunyt házastársa, szülõje, gyermeke mezõgazdasági szövetkezeti járadékhoz, mezõgazdasági szakszövetkezeti járadékhoz, illetve mezõgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegû járadékához szükséges szolgálati idõt megszerezte, illetve mezõgazdasági szövetkezeti járadékosként, mezõgazdasági szövetkezeti járadékosként, mezõgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegû járadékosaként halt meg. Hozzátartozói nyugellátással kapcsolatos egyéb rendelkezések az elõzõekbben felsorolt jogosultak esetében megegyezik a jelen törvényben az özvegyi nyugdíj, az árvaellátás és a szülõi nyugdíj cím paragrafusaiban szereplõ, az öregségi, illetve a rokkantsági nyugdíjasok hozzátartozói nyugellátása esetében meghatározott rendelkezésekkel."

      Indokolás: Lásd a T/379/13. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. egyharmada sem támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    3. Dr. Nagy Sándor, dr. Vojnik Mária, dr. Koleszár Lajos, Üszögi-Bleyer Jenõ, dr. Jakus Zoltán, dr. Kökény Mihály, Szabó Sándorné, dr. Vágvölgyi János, dr. Schvarcz Tibor képviselõk a törvényjavaslat 8. §-ában a Tny. 50. § (2) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
    4. /(2) Az özvegyi nyugdíj mértéke /

      "a/ a 47. § (2) bekezdés a/-b/ pontja szerinti feltétellel rendelkezõ, de saját jogú nyugellátásban (öregségi, rokkantsági, vagy baleseti rokkantsági nyugdíjban, a mezõgazdasági szövetkezeti tagok öregségi, munkaképtelenségi járadékában, illetõleg a mezõgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegû öregségi, munkaképtelenségi járadékában) nem részesülõ özvegy esetében - ha az özvegyi nyugdíj [2009.] 2019. január 1-je elõtti idõponttól került (kerül) megállapításra - továbbra is ötven százaléka,"

      /annak az öregségi, rokkantsági vagy baleseti rokkantsági nyugdíjnak, amely az elhunytat halála idõpontjában megillette, vagy megillette volna./

      Indokolás: Lásd a T/379/15. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    5. Mádi László, dr. Turi-Kovács Béla és dr. Csáky András képviselõk, Béki Gabriella és Bauer Tamás képviselõk, Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk, valamint dr. Nagy Sándor, dr. Vojnik Mária, dr. Koleszár Lajos, Üszögi-Bleyer Jenõ, dr. Jakus Zoltán, dr. Kökény Mihály, Szabó Sándorné, dr. Vágvölgyi János, dr. Schvarcz Tibor képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában a Tny. 62. §-a (2) és (7) bekezdése helyébe lépõ rendelkezésnek elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    6. "11. § [(1) A Tny. 62. §-ának (2) bekezdésének helyébe a következõ bekezdés lép:

      "(2) Az 1999. január 1-je elõtti idõponttól megállapított saját jogú és hozzátartozói nyugellátást, baleseti nyugellátást - ide értve a mezõgazdasági szövetkezeti járadékot, a mezõgazdasági szakszövetkezeti járadékot, és a mezõgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegû járadékát is - 1999. január hónapban az 1999. évre tervezett fogyasztói árnövekedés mértékének megfelelõen 11 százalékkal, de legalább 3500 forinttal kell emelni, az emelés mértéke azonban ez utóbbi esetben sem haladhatja meg a 25,5 százalékot. Az a személy, aki egyidejûleg több nyugellátásban részesül, ellátásonként jogosult a 11 százalékos mértékû emelésre, azonban a saját jogú nyugellátásának, baleseti rokkantsági nyugdíjának emelése ebben az esetben sem lehet 3500 forintnál kevesebb, de a saját jogú nyugellátása, baleseti rokkantsági nyugdíja emelésének mértéke nem haladhatja meg a 25,5 százalékot."

      (2) A Tny. 62.§-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (7)-(8) bekezdés jelölése (8)-(9) bekezdésre változik:

      "(7) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az (5) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen a tényleges, illetõleg várható makrogazdasági folyamatok és adatok ismeretében - a (2) bekezdésben meghatározott emelésen túlmenõen - a szükséges feltételek megléte esetén további kiegészítõ intézkedéseket tegyen."]"

      T/379/5/2.

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 8. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/379/5/1., T/379/6., T/379/7., T/379/14. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    7. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában a Tny. 62. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    8. "11. § (1) A Tny. 62. §-ának (2) bekezdésének helyébe a következõ bekezdés lép:

      "(2) Az 1999. január 1-je elõtti idõponttól megállapított saját jogú és hozzátartozói nyugellátást, baleseti nyugellátást - ide értve a mezõgazdasági szövetkezeti járadékot, a mezõgazdasági szakszövetkezeti járadékot, és a mezõgazdasági szakszövetkezeti tagok növelt összegû járadékát is - 1999. január hónapban az 1999. évre tervezett fogyasztói árnövekedés mértékének megfelelõen 11 százalékkal, de legalább 3500 forinttal kell emelni, az emelés mértéke azonban ez utóbbi esetben sem haladhatja meg a 25,5 százalékot. Az a személy, aki egyidejûleg több nyugellátásban részesül, ellátásonként jogosult a [11] 15 százalékos mértékû emelésre, azonban a saját jogú nyugellátásának, baleseti rokkantsági nyugdíjának emelése ebben az esetben sem lehet 3500 forintnál kevesebb, de a saját jogú nyugellátása, baleseti rokkantsági nyugdíja emelésének mértéke nem haladhatja meg a 25,5 százalékot.""

      T/379/8.

      Megjegyzés: Ez a módosító indítvány tartalmilag összefügg az ajánlás 5. pontjában ismertetett javaslattal.

      Indokolás: Lásd a T/379/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

      - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    9. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 11. §-ában a Tny. 62. §-a (7) bekezdése helyébe lépõ rendelkezésnek elhagyását javasolják (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    10. "[(2) A Tny. 62.§-a a következõ új (7) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a jelenlegi (7)-(8) bekezdés jelölése (8)-(9) bekezdésre változik:

      "(7) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az (5) bekezdés rendelkezéseitõl eltérõen a tényleges, illetõleg várható makrogazdasági folyamatok és adatok ismeretében - a (2) bekezdésben meghatározott emelésen túlmenõen - a szükséges feltételek megléte esetén további kiegészítõ intézkedéseket tegyen."]"

      Indokolás: Lásd a T/379/8. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

      - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    11. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 19. §-ának - amely az Tv. 101. § (1) bekezdése f/ és h/ pontját érinti - az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
    12. "19. § [A Tny. 101. § (1) bekezdésének f/ és h/ pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

      [A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy]

      "f/ a nyugellátás évenkénti rendszeres emelésének végrehajtási szabályait, továbbá - a Tny. 12. § (3) bekezdésének figyelembe vételével - az 1998. december 31-e utáni idõponttól megállapításra kerülõ nyugellátások évenkénti legkisebb összegeit, és az 50. § (4) bekezdése szerinti együttfolyósítási összeghatárt,

      h/ az igény érvényesítésével, az igény elbírálásával, a megállapító és a folyósító szervek közötti adatszolgáltatással kapcsolatos eljárást, továbbá a rögzített öregségi nyugdíj megállapítására vonatkozó részletes szabályokat,"

      [rendeletben határozza meg.]]"

      Indokolás: Lásd a T/379/9. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

      - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    13. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    14. "20. § (1) Ez a törvény - a 8. § és a 10. § (3) bekezdése, valamint az e § (2) bekezdése kivételével - 1999. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit az 1998. december 31-ét követõ idõponttól megállapításra kerülõ ellátásokra kell alkalmazni. A 8. § és a 10. § (3) bekezdése e törvény kihírdetése napján lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit 1998. január 1-jétõl kell alkalmazni, és az özvegyi, illetõleg szülõi nyugdíj mértékének változásáról határozatot kell hozni. Az e § (2) bekezdése 1999. január 1-jén lép hatályba azzal, hogy rendelkezéseit az 1998. december 31-ét követõ és a 2000. január 1-je elõtti idõponttól megállapításra kerülõ öregségi teljes nyugdíj, rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, árvaellátás 1999. évi legkisebb összegeire kell alkalmazni. E törvény hatályba lépésével egyidejûleg a Tny. 50. § (6) bekezdésében a "az (1) bekezdés b/ pontja" hivatkozás "a (2) bekezdés b/ pontja" hivatkozásra, az 53. § (1) bekezdésében az "özvegyi nyugdíjra jogosultsága" szövegrész "özvegyi nyugdíja" szövegre változik, a 46. § második mondata, az 50. § (5) bekezdésében az "(1) bekezdése", valamint az "ideiglenes" szövegrész, az 52. § (3) bekezdésében és az 53. § (3) bekezdésében az "állandó" szövegrész[, továbbá a 62. §-a (5) bekezdésének negyedik mondata és (6) bekezdésében az "1999. évben július hónapban" szövegrész hatályát veszti]."

      Indokolás: Lásd a T/379/10. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje a Foglalkoztatási, az Emberi jogi és az Egészségügyi bizottság ülésén egyetért, a Költségvetési bizottság ülésén nem ért egyet.

    15. Mádi László, dr. Turi-Kovács Béla és dr. Csáky András képviselõk a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés számozása feleslegessé válik):
    16. "[(2) Az 1998. december 31-ét követõ és a 2000. január 1-je elõtti idõponttól megállapításra kerülõ öregségi teljes nyugdíj, rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, árvaellátás 1998. évi legkisebb összegei - a Tny. 12. § (3) bekezdése, a 29. § (6) bekezdése és az 56. § (4) bekezdése rendelkezéseitõl eltérõen - 1999. január 1-jétõl tizenkét százalékkal emelkednek. Az említett nyugellátások 1999. évi legkisebb összegeit, továbbá a Tny. 50. §-ának (6) bekezdése szerinti együttfolyósítási összeghatárt kormányrendelet tartalmazza.]"

      Indokolás: Lásd a T/379/5/2. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. támogatja

      - a Költségvetési biz. támogatja.

      - az Emberi jogi biz. támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

    17. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
    18. "(2) Az 1998. december 31-ét követõ és a 2000. január 1-je elõtti idõponttól megállapításra kerülõ öregségi teljes nyugdíj, rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, árvaellátás 1998. évi legkisebb összegei - a Tny. 12. § (3) bekezdése, a 29. § (6) bekezdése és az 56. § (4) bekezdése rendelkezéseitõl eltérõen - 1999. január 1-jétõl tizenkét százalékkal emelkednek. [Az említett nyugellátások 1999. évi legkisebb összegeit, továbbá a Tny. 50. §-ának (6) bekezdése szerinti együttfolyósítási összeghatárt kormányrendelet tartalmazza.] "

      Indokolás: Lásd a T/379/12. számú módosító javaslat indokolását.

      A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

      - a Költségvetési biz. nem támogatja.

      - az Emberi jogi biz. nem támogatja

      - a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

      - Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

    19. Farkas Imre, Göndör István, Podolák György és Kálmán András képviselõk a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) Az 1998. december 31-ét követõ és a 2000. január 1-je elõtti idõponttól megállapításra kerülõ öregségi teljes nyugdíj, rokkantsági nyugdíj, baleseti rokkantsági nyugdíj, árvaellátás 1998. évi legkisebb összegei - a Tny. 12. § (3) bekezdése, a 29. § (6) bekezdése és az 56. § (4) bekezdése rendelkezéseitõl eltérõen - 1999. január 1-jétõl [tizenkét] tizenöt százalékkal emelkednek. Az említett nyugellátások 1999. évi legkisebb összegeit, továbbá a Tny. 50. §-ának (6) bekezdése szerinti együttfolyósítási összeghatárt kormányrendelet tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/379/11. számú módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Egészségügyi biz. nem támogatja

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Emberi jogi biz. nem támogatja

- a Foglalkoztatási biz. egyharmada sem támogatja.

- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1998. november 26.

Dr. Kökény Mihály s.k.,
az Egészségügyi bizottság elnöke

Dr. Szekeres Imre s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke

Kósáné dr. Kovács Magda s.k.,
az Emberi jogi bizottság elnöke

Dr. Sándor László s.k.,
a Foglalkoztatási bizottság elnöke