T/548/25.

Módosító javaslat

dr. Áder János úrnak
az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94.§./1/ bekezdése és 102.§./1/ bekezdése alapján a temetõkrõl és a temetkezésekrõl szóló T/548 számú törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ.

  1. A törvényjavaslat 3.§.h.) pontja az alábbiak szerint változik:

"h.) kegyeleti közszolgáltatás: a köztemetõ fenntartását, továbbá üzemeltetését [ és a temetkezési szolgáltatást is] magába foglaló egyéni és közösségi kegyeleti célú, az elhunyt emlékének megõrzésére irányuló önkormányzati tevékenységek összessége."

Indoklás

A temetkezési szolgáltatás ellátása nem tartozik a közszolgáltatások körébe, ellentétben a köztemetõ fenntartásával és üzemeltetésével. A törvényjavaslat 25.§./1/ bekezdése felsorolja azokat a szolgáltatásokat, amelyek a temetkezési szolgáltatások körébe tartoznak. E szolgáltatások elvégzésére bármely, a jogszabályi feltételeknek megfelelõ szolgáltató piaci körülmények között vállalkozhat.

  1. A törvényjavaslat 6.§-a az alábbiak szerint változik:

a 6.§. a következõ új bekezdéssel egészül ki:

"(4) A köztemetõ tulajdonosa, üzemeltetõje nem tagadhatja meg a jogszerûen temetkezési szolgáltatási tevékenységet folytató vállalkozások számára a kizárólag temetõben ellátható tevékenységek végezhetõségét (szabad hozzáférés:)"

Indoklás

A temetõ olyan korlátozottan rendelkezésre álló nélkülözhetetlen eszköz (essential facilities), amelyhez való szabad hozzáférés szükséges ahhoz, hogy bizonyos, csak a temetõben végezhetõ temetkezési szolgáltatási tevékenységek (pl. sírásás, ravatalozás, búcsúztatás, sírbahelyezés, urnaelhelyezés, stb.) a temetkezési szolgáltató által elvállalhatók és teljesíthetõk legyenek. Indokolt tehát elõírni azt, hogy a temetõ tulajdonosa, illetve üzemeltetõje ne tagadhassa meg a temetõ rendelkezésre bocsátást e célra, s ne teremthessen saját maga számára ily módon verseny elõnyt.

  1. A törvényjavaslat 39.§./1/ bekezdése az alábbiak szerint változik:

"39.§./1/ Köztemetõ fenntartására és üzemeltetésére az önkormányzat azzal a gazdálkodó szervezettel köthet kegyeleti közszolgáltatási szerzõdést, amely a kormányrendeletben meghatározott [ szakmai] feltételeknek megfelel."

Indoklás

Nem csupán szakmai feltételeknek szükséges megfelelni a közfeladat ellátásra jogot szerzett gazdálkodó szervezetnek, hanem az általános szabályokon túli számviteli elõírásoknak is (pl. elkülönített számviteli nyilvántartást kell vezetnie a közfeladat - temetõ fenntartás és üzemeltetés - ellátással kapcsolatosan felmerült költségekrõl és bevételekrõl annak érdekében, hogy a monopol tevékenységgel összefüggõ díjak - sírhely megváltás és újraváltás, temetõ fenntartási és üzemeltetési hozzájárulás - megállapítása megalapozott legyen és elkerülhetõ legyen a piaci tevékenység - temetkezési szolgáltatások - és a monopol tevékenység - kegyeleti közszolgáltató tevékenység - közötti keresztfinanszírozás).

  1. A törvényjavaslat 39.§./2/ bekezdése az alábbiak szerint változik:

(39.§./2/ A szerzõdésnek tartalmaznia kell: ....)

az f.) pont helyébe a következõ rendelkezés felvételét javaslom:

"f.) [ a szolgáltatás finanszírozásának rendjét] a temetõ fenntartás és üzemeltetés (a továbbiakban együtt kegyeleti közszolgáltatás) finanszírozásának rendjét"

a g.) pont helyébe a következõ rendelkezés felvételét javaslom:

"g.)[ a szolgáltatás ellenértékének mértékét és megfizetésének módját] a gazdálkodó szerv által a kegyeleti közszolgáltatás mellett végezni kívánt temetkezési szolgáltatások és egyéb tevékenységek körét és az arra vonatkozó kötelezettség vállalást, hogy a kegyeleti közszolgáltatásokra vonatkozóan a bevételekrõl és kiadásokról a vállalkozó elkülönített számviteli nyilvántartást vezet.

az m.) pont helyébe a következõ rendelkezés felvételét javaslom:

"m.) [ az árképzés szabályait, ezen belül az ár, díj meghatározásának és változtatásának szabályait] a kegyeleti közszolgáltatást ellátó gazdálkodó szervezetnek a kegyeleti közszolgáltatások ellátásával kapcsolatosan felmerült költségeirõl és bevételeirõl adatok szolgáltatására, továbbá az általános költségeinek a kegyeleti közszolgáltatások és az egyéb tevékenységek közötti megosztására vonatkozó számviteli szabályzat elkészítésére és az önkormányzathoz elfogadásra való benyújtására vonatkozó kötelezettség vállalást.

Indoklás

Fontos, hogy a kegyeleti közszolgáltatási szerzõdésnek valóban a közfeladat ellátás legyen a tárgya, s ne keveredjen a közfeladat ellátás a piaci (temetkezési) szolgáltatásokkal. Ezzel párhuzamosan fontos, hogy a szerzõdésben elkülönítetten megjelenjen azoknak a piaci alapon végezhetõ tevékenységeknek, különösen ezen belül a végezhetõ temetkezési szolgáltatásoknak a felsorolása is, amelyeket a közszolgáltatások elvégzése mellett a gazdálkodó szervezet végezni akar, s amelyekre vonatkozóan a számviteli elkülönítést meg kell oldania.

Mivel a köztemetõben a közszolgáltatás ellenértékeként fizetendõ díjakat a tulajdonos joga megállapítani, ezért a gazdálkodó szervezetnek vállalnia kell azt, hogy a díjmegállapítás megalapozása érdekében adatokat szolgáltat a tulajdonos számára, továbbá a keresztfinanszírozás elkerülése érdekében abban az esetben, ha a kegyeleti közszolgáltató tevékenység mellett más tevékenységet is folytat a szerzõdést kötõ vállalkozás, az általános költségek megosztására vonatkozó szabályzatot is indokolt készíteni és jóváhagyatni a megalapozott kalkuláció lehetõségének megteremtése érdekében.

5.)A törvényjavaslat 40.§./1/ bekezdése az alábbiak szerint változik:

A 40.§./ 1/ bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"40.§./1/ A kegyeleti közszolgáltatás ellenértékeként fizetendõ, diszkrimináció mentesen alkalmazandó díjak fajtáit (különösen temetési helyek megváltásának, illetõleg újraváltásának díja, továbbá a temetõben vállalkozásszerûen munkát végzõk, különösen temetkezési szolgáltatók - ide értve a kegyeleti közszolgáltatást végzõ szervezetet is, amennyiben saját maga is végez temetkezési szolgáltatási tevékenységet - temetõ-üzemeltetési hozzájárulás díja) és mértékét a tulajdonos állapítja meg. Az így megállapított és közzétett díjakon felül más jogcímen a kegyeleti közszolgáltatások igénybevételéért díjat szedni nem lehet. [ "A temetési helyek, illetõleg az újraváltás díját, továbbá a temetõben vállalkozásszerûen munkát végzõk temetõ-fenntartási hozzájárulási díját a tulajdonos állapítja meg."]

Indoklás

Fontos elérni azt, hogy a közfeladat ellátás ellenértékének megállapítása és alkalmazása során biztosítható legyen a diszkrimináció mentesség, elkerülhetõ legyen az önkényesség, s különféle jogcímeken szedett egyéb díjak megfizettetésének lehetõsége. A szolgáltatás természetébõl adódóan várhatóan csupán átalány jellegû díjak szabhatók (ez persze nem jelenti azt, hogy a sírhely díja a temetõ frekventált helyén például ne térhetne el a kevésbé központi helyek díjaitól), de azt, hogy milyen jogcímen szed díjat a tulajdonos nem indokolt törvényben megszabni (pl. nagyobb temetõben indokolt lehet különbözõ méretû gépkocsikra eltérõ összegû gépkocsi behajtási díjakat megállapítani az utak igénybevételére tekintettel, esetleg parkolási díj megállapítása is elképzelhetõ, stb.), ezt a helyi viszonyoknak megfelelõen szabályozhatná a köztemetõ tulajdonosa.

Budapest, 1999. február 9.

Szászfalvi László
MDF

dr. Gémesi György
MDF