T/647.

Képviseloi önálló indítvány

dr. Áder János úrnak
az Országgyulés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtjuk a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot.

1999. évi .... törvény
a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról

Az Országgyulés az Észak-atlanti Szerzodés Szervezetéhez történo csatlakozásából eredo kötelezettségek teljesítése érdekében a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvényt a következok szerint módosítja:

1.§

(1) Az Alkotmány 19. §-a (3) bekezdésének j) pontja helyébe a következo rendelkezés lép:

(E jogkörében az Országgyulés)

"j) az Alkotmányban meghatározott esetek kivételével dönt a fegyveres erok országon belüli vagy külföldi alkalmazásáról, felhasználásáról, külföldi állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol, valamint külföldi fegyveres erok magyarországi alkalmazásáról, felhasználásáról, állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol;"

(2) Az Alkotmány 19.§ (4) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:

"A (3) bekezdés g), h), i) és j) pontjában meghatározott döntéshez - a (6) bekezdés kivételével - az országgyulési képviselok kétharmadának a szavazata szükséges."

(3) Az Alkotmány 19. § a következo új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A (3) bekezdés j) pontja szerinti döntéshez, amennyiben az a fegyveres erok békefenntartó tevékenységére irányul, a jelenlévo országgyulési képviselok kétharmadának a szavazata szükséges."

2.§

Az Alkotmány 19/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:

"(1) Rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács dönt

(a) a fegyveres erok alkalmazásáról, felhasználásáról, külföldi állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol,

(b) az államhatár külföldi fegyveres erok általi átlépésérol, e fegyveres erok magyarországi alkalmazásáról, felhasználásáról és állomásozásáról,

(c) külön törvényben maghatározott rendkívüli intézkedések bevezetésérol."

3.§

Az Alkotmány 19/C. §-ának (1) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:

"(1) A szükségállapot kihirdetésekor az Országgyulés akadályoztatása esetén a köztársasági elnök dönt a fegyveres erok 40/B. § (2) bekezdése szerinti felhasználásáról."

4.§

Az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésének elso mondata helyébe a következo mondat lép:

"A fegyveres erok (Magyar Honvédség, Határorség) alapveto kötelessége a haza katonai védelme, valamint nemzetközi szerzodésbol eredo kollektív védelmi feladatok ellátása."

5.§

Az Alkotmány 40/B. § (1) bekezdése helyébe a következo bekezdés lép:

(1) A fegyveres erok nemzetközi szerzodésbol eredo, vagy a fogadó állam hozzájárulásával történo gyakorlat, kiképzés, humanitárius feladat végrehajtása, a katasztrófa-elhárítás céljából a Kormány elozetes hozzájárulásával használhatók fel, léphetik át az államhatárt és állomásozhatnak külföldön. Gyakorlat és kiképzés estén a Kormány köteles kikérni az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - tagjai kétharmadának szavazatával meghozott - elozetes egyetértését."

6.§

Az Alkotmány 40/C. §-ának helyébe a következo rendelkezés lép:

"40/C. § A külföldi fegyveres erok gyakorlat, kiképzés, humanitárius feladat végrehajtása és katasztrófa elhárítás, valamint törvényben meghatározott szervezet felkérésére, illetve az Észak-atlanti Szerzodés Szervezetének döntése alapján végzett békefenntartó tevékenység céljából a Kormány elozetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárt és állomásozhatnak Magyarországon. Gyakorlat és kiképzés estén a Kormány köteles kikérni az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - tagjai kétharmadának szavazatával meghozott - elozetes egyetértését."

7.§

Ez a törvény a Magyar Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerzodéshez történo csatlakozásról és a Szerzodés szövegének kihirdetésérol szóló törvény 2.§-ának hatályba lépésének napján lép hatályba. Ezzel egyidejuleg hatályát veszti

a) az Alkotmány módosításáról szóló 1989. évi XXXI. törvény 4.§ (2) bekezdésének az Alkotmány 19. § (3) bekezdés j) pontját megállapító szövegrésze, 5.§-ának az Alkotmány 19/B. § (1) bekezdését és 19/C. § (1) bekezdését megállapító szövegrésze, valamint az Alkotmány VIII. fejezetét megállapító 26. §-ának az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésére, a 40/B. § (1) bekezdésére, valamint 40/C. §-ára vonatkozó szövegrésze, illetve

b) az Alkotmány módosításáról szóló 1993. évi CVII. törvény 2. §-ának az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésének elso mondatát megállapító szövegrésze.

INDOKOLÁS

A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYÁRÓL SZÓLÓ 1949. ÉVI XX. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNYJAVASLATHOZ

Általános indokolás

A Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) lehetové teszi egyrészt a NATO tagságból eredo kötelezettségek gyakorlati teljesítését, másrészt alapul szolgál más jogszabályok érintett rendelkezéseinek módosításához.

Az elso csoportba tartozó módosítások elsodlegesen a hazai fegyveres erok külföldre küldésével és a külföldi fegyveres erok magyarországi fogadásával kapcsolatos hatáskörök megosztását határozzák meg. A Javaslat további elemei a minosített idoszakra vonatkozó egyes terminológiai pontosításokat tartalmazzák.

Részletes indokolás

Az 1-3. §-hoz

Az Alkotmány 19., 19/B. és 19/C. §-ainak módosítását az indokolja, hogy összhangba kell hozni az Országgyulés, illetve - akadályoztatása esetén - a köztársasági elnök, valamint rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács hatáskörét a Szerzodés 5. cikkével (idegen katonai segítségnyújtás kérése vagy a magyar fegyveres erok által történo segítségnyújtás teljesítése).

A Javaslat - az engedélyezés szempontjából - a fegyveres erok tevékenységének különbözo részcselekményeit különíti el. Így a béketeremtést, a békefenntartást, a kiképzést és gyakorlatot, valamint a humanitárius feladat végrehajtását és a katasztrófa-elhárítást. A Javaslat a négy különbözo kategóriához különbözo döntési szinteket rendel.

A 19/B. § módosítása egyértelmusíti, hogy rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács alkotmányos jogkörében jogosult az állami szuverenitás katonai oldalát érinto döntések meghozatalára.

A 19/C. § (1) bekezdésének Javaslat szerinti pontosítása - figyelemmel az Alkotmány 40/B. § (2) bekezdésére - egyértelmusíti, hogy szükségállapot idején a fegyveres erok felhasználására kerülhet csak sor. (Garanciális jelentoségu, hogy az Alkotmány helyettesítési szabálya a foszabállyal azonos fogalmat használjon.)

A 4. §-hoz

A Javaslat az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdését egészíti ki, a fegyveres erok alapveto feladatai között megjelenítve a nemzetközi szerzodésekbol (pl.: ENSZ Alapokmány VII. fejezet, Észak-atlanti Szerzodés) eredo kollektív védelmi feladatok ellátását is.

Az 5. és 6. §-hoz

Az alkotmánymódosítás napi gyakorlatban legfontosabb kérdésköre a 40/B. és 40/C. §-okban a magyar fegyveres erok külföldi, illetve a külföldi fegyveres erok magyarországi tartózkodásával és az ehhez szükséges határátlépésével kapcsolatos közjogi engedélyezési hatáskörök újraszabályozása.

A hatályos szabályok ugyanis nem igazodnak az új politikai-katonai környezethez. Szükségtelenül magas szinthez kötik az engedélyezést, így feleslegesen terhelik az Országgyulést és hosszabbítják meg a döntéshozatalt.

Kétségtelen ugyanakkor, hogy - a minosített idoszak fenti szabályain túl - békeidoszakban is mellozhetetlen az Országgyulés, illetve a Kormány hozzájárulási, engedélyezési hatásköreinek egyértelmu rendezése.

A Javaslat szerint a fegyveres erok alkalmazása (pl.: béketeremtés, békefenntartás) esetén a határátlépéshez ezután is foszabályként az Országgyulés hozzájárulása lenne szükséges. Az Észak-atlanti Szerzodésbol eredo, gyakran napi feladatok (gyakorlat, kiképzés), valamint humanitárius feladat és katasztrófa elhárítás végrehajtására az alakulatok a Kormány döntése alapján lennének külföldre küldhetok. Gyakorlat és kiképzés esetén szükséges lenne az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - kétharmados szavazással meghozott - egyetértésére is. A béketeremtés és a békefenntartás elhatárolása szempontjából a felkérést, illetve döntést megküldo nemzetközi szervezet állásfoglalása az irányadó.

Hasonló módon szabályozza a Javaslat a külföldi fegyveres erok magyarországi tartózkodását az Alkotmány 40/C. §-ában.

A 7. §-hoz

A szakasz a törvény hatálybalépését az Észak-atlanti Szerzodéshez való csatlakozásunk idopontjával összhangban szabályozza. A hatályon kívül helyezo rendelkezések az Alkotmány korábbi módosításainak a Javaslattal érintett szövegrészeinek korrekcióját tartalmazzák.

Budapest, 1998. december 22.

dr. Avarkeszi Dezsõ
MSZP

Juhász Ferenc
MSZP