T/647.
Képviseloi önálló indítvány
dr. Áder János úrnak
az Országgyulés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Mellékelten - a Házszabály 85. § (2) bekezdése alapján - benyújtjuk a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatot.
1999. évi .... törvény
a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról
Az Országgyulés az Észak-atlanti Szerzodés Szervezetéhez történo csatlakozásából eredo kötelezettségek teljesítése érdekében a Magyar Köztársaság Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvényt a következok szerint módosítja:
1.§
(1) Az Alkotmány 19. §-a (3) bekezdésének j) pontja helyébe a következo rendelkezés lép:
(E jogkörében az Országgyulés)
"j) az Alkotmányban meghatározott esetek kivételével dönt a fegyveres erok országon belüli vagy külföldi alkalmazásáról, felhasználásáról, külföldi állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol, valamint külföldi fegyveres erok magyarországi alkalmazásáról, felhasználásáról, állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol;"
(2) Az Alkotmány 19.§ (4) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:
"A (3) bekezdés g), h), i) és j) pontjában meghatározott döntéshez - a (6) bekezdés kivételével - az országgyulési képviselok kétharmadának a szavazata szükséges."
(3) Az Alkotmány 19. § a következo új (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) A (3) bekezdés j) pontja szerinti döntéshez, amennyiben az a fegyveres erok békefenntartó tevékenységére irányul, a jelenlévo országgyulési képviselok kétharmadának a szavazata szükséges."
2.§
Az Alkotmány 19/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:
"(1) Rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács dönt
(a) a fegyveres erok alkalmazásáról, felhasználásáról, külföldi állomásozásáról, illetve az államhatárnak a fegyveres erok általi átlépésérol,
(b) az államhatár külföldi fegyveres erok általi átlépésérol, e fegyveres erok magyarországi alkalmazásáról, felhasználásáról és állomásozásáról,
(c) külön törvényben maghatározott rendkívüli intézkedések bevezetésérol."
3.§
Az Alkotmány 19/C. §-ának (1) bekezdése helyébe a következo rendelkezés lép:
"(1) A szükségállapot kihirdetésekor az Országgyulés akadályoztatása esetén a köztársasági elnök dönt a fegyveres erok 40/B. § (2) bekezdése szerinti felhasználásáról."
4.§
Az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésének elso mondata helyébe a következo mondat lép:
"A fegyveres erok (Magyar Honvédség, Határorség) alapveto kötelessége a haza katonai védelme, valamint nemzetközi szerzodésbol eredo kollektív védelmi feladatok ellátása."
5.§
Az Alkotmány 40/B. § (1) bekezdése helyébe a következo bekezdés lép:
(1) A fegyveres erok nemzetközi szerzodésbol eredo, vagy a fogadó állam hozzájárulásával történo gyakorlat, kiképzés, humanitárius feladat végrehajtása, a katasztrófa-elhárítás céljából a Kormány elozetes hozzájárulásával használhatók fel, léphetik át az államhatárt és állomásozhatnak külföldön. Gyakorlat és kiképzés estén a Kormány köteles kikérni az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - tagjai kétharmadának szavazatával meghozott - elozetes egyetértését."
6.§
Az Alkotmány 40/C. §-ának helyébe a következo rendelkezés lép:
"40/C. § A külföldi fegyveres erok gyakorlat, kiképzés, humanitárius feladat végrehajtása és katasztrófa elhárítás, valamint törvényben meghatározott szervezet felkérésére, illetve az Észak-atlanti Szerzodés Szervezetének döntése alapján végzett békefenntartó tevékenység céljából a Kormány elozetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárt és állomásozhatnak Magyarországon. Gyakorlat és kiképzés estén a Kormány köteles kikérni az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - tagjai kétharmadának szavazatával meghozott - elozetes egyetértését."
7.§
Ez a törvény a Magyar Köztársaságnak az Észak-atlanti Szerzodéshez történo csatlakozásról és a Szerzodés szövegének kihirdetésérol szóló törvény 2.§-ának hatályba lépésének napján lép hatályba. Ezzel egyidejuleg hatályát veszti
a) az Alkotmány módosításáról szóló 1989. évi XXXI. törvény 4.§ (2) bekezdésének az Alkotmány 19. § (3) bekezdés j) pontját megállapító szövegrésze, 5.§-ának az Alkotmány 19/B. § (1) bekezdését és 19/C. § (1) bekezdését megállapító szövegrésze, valamint az Alkotmány VIII. fejezetét megállapító 26. §-ának az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésére, a 40/B. § (1) bekezdésére, valamint 40/C. §-ára vonatkozó szövegrésze, illetve
b) az Alkotmány módosításáról szóló 1993. évi CVII. törvény 2. §-ának az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdésének elso mondatát megállapító szövegrésze.
INDOKOLÁS
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYÁRÓL SZÓLÓ 1949. ÉVI XX. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ TÖRVÉNYJAVASLATHOZ
Általános indokolás
A Magyar Köztársaság Alkotmányának módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) lehetové teszi egyrészt a NATO tagságból eredo kötelezettségek gyakorlati teljesítését, másrészt alapul szolgál más jogszabályok érintett rendelkezéseinek módosításához.
Az elso csoportba tartozó módosítások elsodlegesen a hazai fegyveres erok külföldre küldésével és a külföldi fegyveres erok magyarországi fogadásával kapcsolatos hatáskörök megosztását határozzák meg. A Javaslat további elemei a minosített idoszakra vonatkozó egyes terminológiai pontosításokat tartalmazzák.
Részletes indokolás
Az 1-3. §-hoz
Az Alkotmány 19., 19/B. és 19/C. §-ainak módosítását az indokolja, hogy összhangba kell hozni az Országgyulés, illetve - akadályoztatása esetén - a köztársasági elnök, valamint rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács hatáskörét a Szerzodés 5. cikkével (idegen katonai segítségnyújtás kérése vagy a magyar fegyveres erok által történo segítségnyújtás teljesítése).
A Javaslat - az engedélyezés szempontjából - a fegyveres erok tevékenységének különbözo részcselekményeit különíti el. Így a béketeremtést, a békefenntartást, a kiképzést és gyakorlatot, valamint a humanitárius feladat végrehajtását és a katasztrófa-elhárítást. A Javaslat a négy különbözo kategóriához különbözo döntési szinteket rendel.
A 19/B. § módosítása egyértelmusíti, hogy rendkívüli állapot idején a Honvédelmi Tanács alkotmányos jogkörében jogosult az állami szuverenitás katonai oldalát érinto döntések meghozatalára.
A 19/C. § (1) bekezdésének Javaslat szerinti pontosítása - figyelemmel az Alkotmány 40/B. § (2) bekezdésére - egyértelmusíti, hogy szükségállapot idején a fegyveres erok felhasználására kerülhet csak sor. (Garanciális jelentoségu, hogy az Alkotmány helyettesítési szabálya a foszabállyal azonos fogalmat használjon.)
A 4. §-hoz
A Javaslat az Alkotmány 40/A. § (1) bekezdését egészíti ki, a fegyveres erok alapveto feladatai között megjelenítve a nemzetközi szerzodésekbol (pl.: ENSZ Alapokmány VII. fejezet, Észak-atlanti Szerzodés) eredo kollektív védelmi feladatok ellátását is.
Az 5. és 6. §-hoz
Az alkotmánymódosítás napi gyakorlatban legfontosabb kérdésköre a 40/B. és 40/C. §-okban a magyar fegyveres erok külföldi, illetve a külföldi fegyveres erok magyarországi tartózkodásával és az ehhez szükséges határátlépésével kapcsolatos közjogi engedélyezési hatáskörök újraszabályozása.
A hatályos szabályok ugyanis nem igazodnak az új politikai-katonai környezethez. Szükségtelenül magas szinthez kötik az engedélyezést, így feleslegesen terhelik az Országgyulést és hosszabbítják meg a döntéshozatalt.
Kétségtelen ugyanakkor, hogy - a minosített idoszak fenti szabályain túl - békeidoszakban is mellozhetetlen az Országgyulés, illetve a Kormány hozzájárulási, engedélyezési hatásköreinek egyértelmu rendezése.
A Javaslat szerint a fegyveres erok alkalmazása (pl.: béketeremtés, békefenntartás) esetén a határátlépéshez ezután is foszabályként az Országgyulés hozzájárulása lenne szükséges. Az Észak-atlanti Szerzodésbol eredo, gyakran napi feladatok (gyakorlat, kiképzés), valamint humanitárius feladat és katasztrófa elhárítás végrehajtására az alakulatok a Kormány döntése alapján lennének külföldre küldhetok. Gyakorlat és kiképzés esetén szükséges lenne az Országgyulés Honvédelmi Bizottságának - kétharmados szavazással meghozott - egyetértésére is. A béketeremtés és a békefenntartás elhatárolása szempontjából a felkérést, illetve döntést megküldo nemzetközi szervezet állásfoglalása az irányadó.
Hasonló módon szabályozza a Javaslat a külföldi fegyveres erok magyarországi tartózkodását az Alkotmány 40/C. §-ában.
A 7. §-hoz
A szakasz a törvény hatálybalépését az Észak-atlanti Szerzodéshez való csatlakozásunk idopontjával összhangban szabályozza. A hatályon kívül helyezo rendelkezések az Alkotmány korábbi módosításainak a Javaslattal érintett szövegrészeinek korrekcióját tartalmazzák.
Budapest, 1998. december 22.
dr. Avarkeszi Dezsõ |
Juhász Ferenc |