T/756/38.
Az Országgyûlés
Mezõgazdasági bizottságának |
Környezetvédelmi |
Gazdasági bizottságának |
Költségvetési és pénzügyi |
a j á n l á s a
a földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény módosítására benyújtott T/756. számú törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Mezõgazdasági bizottsága - elsõ helyen kijelölt bizottságként, a Környezetvédelmi bizottsága, a Gazdasági bizottsága valamint a Költségvetési és pénzügyi bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény (a továbbiakban: Fkb.) módosítására beadott, T/756. számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/756/5-37. számú módosító javaslatokat.
Font Sándor képviselõ a T/756/34. sz. módosító indítványát; Dr. Medgyasszay László képviselõ a T/756/35. sz. módosító indítványát; Czerván György képviselõ a T/756/21/1. sz. módosító indítványát; Karakas János, dr. Orosz Sándor, Pásztohy András, Zatykó János és Fodor Sándor képviselõk a T/756/31/2. sz. módosító indítványát visszavonták.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja" megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött keretes megjegyzések tartalmazzák.
Módosításra irányuló törvényjavaslat vagy határozati javaslat (HSZ. 94. § (3) bek.) esetén e házszabályi rendelkezésre utalunk, ha a benyújtott módosító javaslat a törvényjavaslattal nem érintett szakaszra vonatkozik.
Összefüggés: A módosító javaslatok közötti összefüggésekre akkor utalunk, ha ugyanazon képviselõ által benyújtott módosító javaslatokról vagy több képviselõ által közösen benyújtott módosító javaslatokról egyszerre célszerû dönteni.
/1. § A földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény (a továbbiakban: Fkb.) 6. §-a új (2), (4), (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (2), (3), (4), (5) bekezdések jelölése (3), (5), (7), (8) bekezdésre változik:/
"(4) Ha a részarány kiadásánál AK hiány mutatkozik, a bármely jogcímen a szövetkezet tulajdonába került, a földalapba be nem vont, illetve a kárpótlásból visszamaradt, önkormányzati tulajdonba nem került termõföldet - a védett vagy védelemre tervezett természeti területek kivételével - a részarány kiadására fel kell használni."
Indokolás: Lásd a T/756/17. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
A T/756/34. sz. módosító indítvány a Költségvetési bizottság ülésén VISSZAVONVA!
/2. § Az Fkb. 7/A. §-a a következõ (3) - (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(3) Ha a részarány-földtulajdon rendezésére elkülönített földalapok AK értéke és a szövetkezetnél a földkiadásra még fel nem használt és a részarány-földtulajdon kiadására felhasználható egyéb területek nem fedezik az igényeket, azok a részarány-tulajdonosok, akiknek [igényüket határidõben nem nyújtották be, vagy igényüket] igényét rajtuk kívül álló okból nem elégítették ki, az államtól kártalanításra jogosultak 3000 Ft/AK értékben."
Indokolás: Lásd a T/756/18. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/2. § Az Fkb. 7/A. §-a a következõ (3) - (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(3) Ha a részarány-földtulajdon rendezésére elkülönített földalapok AK értéke és a szövetkezetnél a földkiadásra még fel nem használt és a részarány-földtulajdon kiadására felhasználható egyéb területek nem fedezik az igényeket, az állami tulajdonú földek bevonásával is ki lehet elégíteni. [a]Azok a részarány-tulajdonosok, akik igényüket határidõben nem nyújtották be, vagy igényüket rajtuk kívül álló okból nem elégítették ki, az államtól kártalanításra jogosultak 3000 Ft/AK értékben."
Indokolás: Lásd a T/756/16. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/2. § Az Fkb. 7/A. §-a a következõ (3) - (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(3) Ha a részarány-földtulajdon rendezésére elkülönített földalapok AK értéke és a szövetkezetnél a földkiadásra még fel nem használt és a részarány-földtulajdon kiadására felhasználható egyéb területek nem fedezik az igényeket, azok a részarány-tulajdonosok, akik [igényüket] kérelmüket határidõben nem nyújtották be, vagy igényüket rajtuk kívül álló okból nem elégítették ki, az államtól kártalanításra jogosultak 3000 Ft/AK értékben."
Indokolás: Lásd a T/756/23/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/2. § Az Fkb. 7/A. §-a a következõ (3) - (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(4) A földhivatal az adott szövetkezetet érintõ valamennyi földkiadással kapcsolatos ingatlan-nyilvántartási bejegyzésrõl az utolsó határozat jogerõre emelkedését követõ [90] 60 napon belül értesíti az illetékes FM hivatalt. Az FM hivatal az értesítés alapján határozattal dönt a (3) bekezdés szerinti kártalanításról."
Indokolás: Lásd a T/756/23/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/2. § Az Fkb. 7/A. §-a a következõ (3) - (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A határozatot meg kell küldeni a kártalanításra jogosultnak és az FVM Költségvetési Irodának, valamint az illetékes körzeti földhivatalnak. A határozat ellen államigazgatási úton jogorvoslatnak helye nincs. A bíróság az FM hivatal határozatát megváltoztathatja."
Indokolás: Lásd a T/756/22/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(4) [A földkiadás során az FM hivatal az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény szabályai szerint jár el.]"
Indokolás: Lásd a T/756/15. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) [A határidõben földkiadási kérelmet be nem nyújtott részarány tulajdonos többféle jogcímen járó és különbözõ földalapokba tartozó részarány-földtulajdonait az FM hivatal a földkiadási eljárás során összeszámítja.] Több részarány-tulajdonos írásbeli kérelme alapján a földet lehetõség szerint az általuk kért módon kell kiadni."
Indokolás: Lásd a T/756/19. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A határidõben földkiadási kérelmet be nem nyújtott részarány tulajdonos többféle jogcímen járó és különbözõ földalapokba tartozó részarány-földtulajdonait az FM hivatal a földkiadási eljárás során összeszámítja. Több részarány-tulajdonos közös megállapodását tartalmazó írásbeli kérelme alapján a földet lehetõség szerint az általuk kért módon kell kiadni."
Indokolás: Lásd a T/756/30. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
A T/756/35. sz. módosító indítvány a Mezõgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) Az FM hivatal a sorsolás napját követõen [15] 30 napig cserelehetõséget biztosít az érintett részarány-tulajdonosok kérésére a határozathozatal elõtt. Az FM hivatal a földkiadó határozatokat a részarány-tulajdonosok közokiratba vagy teljes bizonyító erejû magánokiratba foglalt megállapodásában foglaltaknak megfelelõen köteles kiadni."
Indokolás: Lásd a T/756/29. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) Az FM hivatal a sorsolás napját követõen 15 napig cserelehetõséget biztosít az érintett részarány-tulajdonosok kérésére a határozathozatal elõtt. A cserelehetõség során figyelemmel kell lenni arra, hogy a családtagok, illetve azok a földtulajdonosok, akik közös táblában akarnak gazdálkodni, (új tipusú szövetkezet) tábla kialakítási lehetõségük biztosítva legyen. Az FM hivatal a földkiadó határozatokat a részarány-tulajdonosok közokiratba vagy teljes bizonyító erejû magánokiratba foglalt megállapodásában foglaltaknak megfelelõen köteles kiadni."
Indokolás: Lásd a T/756/7. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/4. § (1) Az Fkb. 10. §-ának utolsó mondata helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"A tényleges értéknövekedést eredményezõ költségeket az FVM hivatal szakhatóság bevonásával állapítja meg. A föld tulajdonba adásáról, továbbá az [értékkülönbözet] értéknövekedés megfizetésére történõ kötelezésrõl a tulajdonos értesítése mellett külön határozatot kell hozni."
Indokolás: Lásd a T/756/14. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"(4) Az 1990. év elõtt megvalósult meliorációs beruházásokat nem szabad értéknövekedésként elszámolni és a földtulajdonba átadáskor ráterhelni."
Indokolás: Lásd a T/756/6. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"5. § Az Fkb. 11. §-a a következõ (6)-(7) bekezdés[s]ekkel egészül ki:
(7) A földkiadó bizottság határozatának hirdetmény útján történõ kézbesítése esetén a kiadott föld hasznosításáról és az értéknövekedés megtérítésérõl - a hasznosításból származó jövedelem erejéig - a helyi önkormányzat gondoskodik mindaddig, amíg a föld tulajdonosa tulajdonosi jogait nem gyakorolja."
Indokolás: Lásd a T/756/31/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
A T/756/21/1. sz. módosító indítvány a Mezõgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!
A T/756/31/1. sz. módosító indítvány a Mezõgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!
"6. § Az Fkb. 12. §-a a következõ új (5), illetve (6) bekezdéssel egészül ki:
[(5) A földkiadás során a halastavat a településen elõforduló legmagasabb AK értékû szántó mûvelési ágú ingatlannal azonos értékben kell kiadni. A halastóban lévõ halállomány értéke AK értékben ki nem fejezett értéknövekedésnek minõsül.
(6) A szövetkezet használatában levõ, vagyonnevesítéssel nem érintett, kivett területeket (felhagyott külszíni bányák, tavak, vízállások, mocsarak, holtágak stb.) a részarány-tulajdonú föld kiadására fel kell használni. Az ingatlan tényleges mûvelési ágát meg kell állapítani, a földminõsítést el kell végezni, ha pedig ez nem lehetséges, a területet a település legalacsonyabb AK értékû szántó AK értékével kell figyelembe venni. A tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése során a földrészletet a tényleges állapot szerint kell a nyilvántartásba felvenni.]
(5) A szövetkezet használatában levõ, vagyonnevesítéssel nem érintett, kivett területeket (felhagyott külszíni bányák, tavak, vízállások, mocsarak, holtágak stb.) és a halastavakat a részarány-tulajdonú földek kiadására fel kell használni, azonban a jogosult az ingatlan elfogadására nem kötelezhetõ. Az ingatlanok tényleges mûvelési ágát meg kell állapítani, a földminõsítést el kell végezni, ha pedig ez nem lehetséges, a területet a település legalacsonyabb AK értékû szántó, a halastavat a legmagasabb AK értékû szántó AK értékével kell figyelembe venni. A halastóban lévõ halállomány értéke, valamint a halastó létesítéséhez szükséges építmények értéke AK értékben ki nem fejezett értéknövekedésnek minõsül. A tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése során a földrészletet a tényleges állapot szerint kell a nyilvántartásba felvenni.
(6) Amennyiben további AK hiány kielégítéséhez már nem szükséges, az (5) bekezdésben megjelölt ingatlanokat az Ámt. 25/A. §-ában foglaltak figyelembevételével árverésen kell értékesíteni."
Indokolás: Lásd a T/756/37. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Környezetvédelmi biz.
- a Gazdasági biz.
- a Költségvetési biz.
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
/6. § Az Fkb. 12. §-a a következõ új (5), illetve (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) A szövetkezet használatában levõ, vagyonnevesítéssel nem érintett, kivett területeket (felhagyott külszíni bányák, tavak, vízállások, mocsarak, holtágak stb.) a részarány-tulajdonú föld kiadására fel [kell] lehet használni, azonban a tulajdon elfogadására a jogosult nem kötelezhetõ. Az ingatlan tényleges mûvelési ágát meg kell állapítani, a földminõsítést el kell végezni, ha pedig ez nem lehetséges, a területet a település legalacsonyabb AK értékû szántó AK értékével kell figyelembe venni. A tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése során a földrészletet a tényleges állapot szerint kell a nyilvántartásba felvenni."
Indokolás: Lásd a T/756/5. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/7. § Az Fkb. a következõ 12/A. §-sal egészül ki:/
"12/A. § (1) A részarány-tulajdonú földek kiadásának lezárását követõen a szövetkezet használatában levõ, önálló helyrajzi számon nyilvántartott árok, csatorna, töltés és azok mûtárgyai - ha azok nincsenek a szövetkezet vagy más üzemeltetõ tulajdonában - az illetékes települési önkormányzat, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzat tulajdonába - vagy a fõvárosi önkormányzat nyilatkozata alapján - a kerületi önkormányzat tulajdonába kerülnek a (2) bekezdésben meghatározott ingatlanok kivételével. A fõvárosi önkormányzat nyilatkozatát a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény és az ehhez kapcsolódó jogszabályok alapján adja meg. A szövetkezet tulajdonában lévõ önálló helyrajzi számon nyilvántartott árok, csatorna, töltés és azok mûtárgyai a szövetkezet felajánlása esetén - kártalanítás ellenében - a helyi önkormányzatok tulajdonába kerülnek."
Indokolás: Lásd a T/756/31/3. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/7. § Az Fkb. a következõ 12/A. §-sal egészül ki:/
"12/A. § (1) A részarány-tulajdonú földek kiadásának lezárását követõen a szövetkezet használatában levõ, önálló helyrajzi számon nyilvántartott árok, csatorna, töltés és azok mûtárgyai - ha azok nincsenek a szövetkezet vagy más üzemeltetõ tulajdonában - az illetékes települési önkormányzat, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzat tulajdonába - vagy a fõvárosi önkormányzat nyilatkozata alapján - a kerületi önkormányzat tulajdonába kerülnek a (2) bekezdésben meghatározott ingatlanok kivételével. Amennyiben az önálló helyrajzi számon nyilvántartott árok, csatorna, töltés és azok mûtárgyai a vízgazdálkodási társulatok, mint üzemeltetõk használatában vannak, úgy azok véglegesen kerüljenek a vízgazdálkodási társulatok tulajdonába. A fõvárosi önkormányzat nyilatkozatát a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény és az ehhez kapcsolódó jogszabályok alapján adja meg."
Indokolás: Lásd a T/756/9. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/8. § Az Fkb. a következõ 12/B. §-sal egészül ki:/
"12/B. § (1) Ha a földkiadó bizottság a részarány-tulajdonost jegyzõkönyvbe foglalt döntéssel [vagy bizonyíthatóan más módon] birtokba helyezte, de errõl az ingatlan-nyilvántartásba való bejegyzésre alkalmas okiratot nem adott ki - feltéve hogy a birtokolt terület AK értéke a tulajdonos jogos igényét nem haladja meg, és a birtokbahelyezés más részarány-tulajdonos kérelmének teljesítését nem sérti -, az okiratot az FM hivatal határozattal pótolja."
Indokolás: Lásd a T/756/20. sz. valamint a T/756/28. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/9. § Az Fkb. a következõ 12/C. §-sal egészül ki:/
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott védett és védelemre tervezett, és emiatt magántulajdonba nem adható földrészletre vonatkozó tulajdonosi jogosítványokat - az elidegenítés és megterhelés kivételével - az igazgatóság a földrészlet állami tulajdonba kerüléséig gyakorolja."
Indokolás: Lásd a T/756/27. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/10. § Az Fkb. a következõ 12/D. §-sal egészül ki:/
"12/D. § (1) A földkiadás lezárását követõen a szövetkezet használatában levõ, önálló helyrajzi számon nyilvántartott utak - ha azok nem a szövetkezet tulajdonát képezik - az illetékes települési önkormányzat, a fõvárosban a fõvárosi önkormányzat tulajdonába, vagy a fõvárosi önkormányzat nyilatkozata alapján a kerületi önkormányzat tulajdonába kerülnek a (2) bekezdésben meghatározott utak kivételével. A fõvárosi önkormányzat nyilatkozatát a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény és az ehhez kapcsolódó egyéb jogszabályok alapján adja meg. A szövetkezet tulajdonában lévõ - önálló helyrajzi számon nyilvántartott utak - a szövetkezet felajánlása esetén - kártalanítás ellenében - a helyi önkormányzat tulajdonába kerülnek."
Indokolás: Lásd a T/756/31/4. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
"11. § [Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai
12/E. § (1) A részarány-tulajdonnak megfelelõ föld kiadása, illetve a részarány-földtulajdon helyének meghatározására irányuló eljárás eredményeként kialakított földrészleten fennálló közös tulajdon megszüntetésére e törvény rendelkezéseit kell alkalmazni, ha a tulajdonostársak a közös tulajdont szerzõdéssel nem szüntetik meg, s az - a tulajdonostársak nagy számánál vagy más körülménynél fogva - nem várható.
(2) E fejezet rendelkezései nem alkalmazhatók az erdõkre, kivéve az erdõrõl és az erdõ védelmérõl szóló 1996. évi LIV. törvény 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakat.
12/F. § (1) A közös tulajdon megszüntetését bármelyik tulajdonostárs az ingatlan fekvése szerint illetékes körzeti földhivatalnál kezdeményezheti.
(2) A kezdeményezés benyújtását követõ 30 napon belül a körzeti földhivatal díjtérítés ellenében a tulajdoni lap másolatot és a földmérési alaptérkép hiteles másolatát megküldi a kezdeményezõnek.
(3) A kezdeményezõ a rendelkezésre álló adatok alapján gondoskodik a természetbeni megosztásra irányuló tervezet elkészítésérõl. A tervezetnek tartalmaznia kell a földrészletek megközelítéséhez szükséges utakat is. Az utak kialakítása mentes a földvédelmi járulék megfizetése alól.
(4) A megosztási tervezetet úgy kell elkészíteni, hogy a kialakítandó új földrészletek 3000 m2-nél kisebb területûek nem lehetnek. Az 1994. július 27-ig hatályban volt jogszabályok alapján zártkertnek minõsült területen a kialakítandó új földrészlet legkisebb területe 1500 m2 lehet.
(5) A megosztási tervezetnek - a megosztás módjának meghatározásán kívül - tartalmaznia kell a megosztandó földrészleten fennálló jogok és terhek sorsának rendezését, valamint az érintett szakhatóságok hozzájárulását, továbbá az elõkészítéssel kapcsolatban felmerült költségeket és azoknak a tulajdonosok közötti felosztását. A felosztás alapja - eltérõ megállapodás hiányában - az egyes tulajdonosok tulajdoni hányadának aránya.
12/G. § (1) A megosztási tervezet elkészülése után a kezdeményezõ összehívja a tulajdonosok közgyûlését.
(2) A tulajdonosok közgyûlésérõl - annak idõpontját legalább 30 nappal megelõzõen - valamennyi tulajdonost írásban, a megosztási tervezet másolatának egyidejû megküldésével kell értesíteni, ezen kívül az értesítést, valamint a megosztási tervet az érintett településen hirdetményi úton és a helyben szokásos más alkalmas módon is közzé kell tenni.
(3) A tulajdonosok közgyûlésén a tulajdonostársak személyesen vagy írásbeli meghatalmazással rendelkezõ képviselõjük útján vehetnek részt.
12/H. § (1) A tulajdonosok közgyûlésén a tulajdonostársakat tulajdoni hányaduk arányában illeti meg a szavazati jog. A közgyûlést a kezdeményezõ hívja össze, és a jelenlévõk által megválasztott személy vezeti. A közgyûlésrõl készített jegyzõkönyvet az elnök, az általa felkért jegyzõkönyv-vezetõ és a kezdeményezõ írja alá.
(2) A tulajdonosok közgyûlése határozatképes, ha azon az ingatlan összesen kétharmad tulajdoni hányadával rendelkezõ tulajdonostárs jelen van. A közgyûlés a határozatait egyszerû szavazattöbbséggel hozza.
(3) Amennyiben a közgyûlés nem határozatképes, a megismételt közgyûlést a határozatképtelen közgyûlést követõ három napnál késõbbi, de legfeljebb 15 napon belüli idõpontra, az eredetivel azonos napirenddel kell összehívni.
(4) A megismételt közgyûlés a jelenlévõk számától függetlenül és tulajdoni hányadukra tekintet nélkül határozatképes. Ezt a körülményt a megismételt közgyûlés meghívójában kell feltüntetni.
(5) A közgyûlés határozatát valamennyi tulajdonostársnak meg kell küldeni. A közgyûlés határozata ellen a kézbesítéstõl számított 15 napon belül bármelyik tulajdonostárs kérelemmel fordulhat a helyi bírósághoz. A kérelmezõ a kérelem egy példányát a bírósághoz történõ benyújtással egyidõben köteles megküldeni a kezdeményezõnek.
(6) Ha a közgyûlés nem hozott határozatot a tulajdonközösség megszüntetésérõl, bármelyik tulajdonostárs kérheti a bíróságtól a tulajdonközösségnek a megosztási terv szerinti megszüntetését.
12/I. § (1) A tulajdonosok közgyûlésének feladata a megosztási terv megtárgyalása, az attól eltérõ javaslatok vagy a tulajdonostársak közötti megállapodások rögzítése és a megosztási terv véglegesítése.
(2) A közgyûlésen a tulajdonostársak egymás között a megosztási tervtõl eltérõen megállapodhatnak egymás tulajdoni hányadának megváltásában, vagy több tervezett földrészlet helyett egy, közös tulajdonba kerülõ földrészlet kialakításában, valamint a megosztás költségeinek viselésében. A megosztási tervtõl eltérõ megállapodást a közgyûlés határozatába bele kell foglalni.
(3) A közgyûlési határozatnak ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre alkalmas módon tartalmaznia kell a földrészletek és a tulajdonosok megjelölését, tulajdoni hányadukat, valamint az eredeti földrészletre az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogoknak, tényeknek és azok jogosultjainak az új földrészletekre vonatkozó meghatározását. A közgyûlés határozatában rendelkezni kell a felmerült költségek viselésérõl.
(4) Ha a tulajdonostársak többsége között a tulajdoni hányadoknak megfelelõ használat kialakult, és azt a többi tulajdonostárs nem kifogásolja, ezt a közgyûlési határozatban rögzíteni kell.
(5) A közgyûlés meg nem támadott határozatát a 12/H. § (5) bekezdésében írt határidõ lejártát követõ 15 napon belül a kezdeményezõ köteles megküldeni a körzeti földhivatalnak, ingatlan-nyilvántartási bejegyzés céljából. A földhivatal a közgyûlési határozat és az annak megfelelõen elkészített vázrajz alapján átvezeti a változásokat az ingatlan-nyilvántartásban. A bejegyzés illetékmentes.
12/J. § (1) A közgyûlési határozat elmaradása miatt, illetve a határozat ellen elõterjesztett kérelemhez mellékelni kell a megosztási tervezetet és a közgyûlés jegyzõkönyvét.
(2) A bíróság a tulajdonközösség megszüntetése felõl - szükség esetén az érdekeltek, valamint szakértõk meghallgatásával - peren kívüli eljárásban határoz.
(3) A bíróság határozatának tartalmaznia kell a 12/I. § (3) bekezdésében foglaltakat.
(4) A bíróság határozatát a tulajdonosokon és az új földrészleteket terhelõ jogok jogosultjain kívül közölni kell a körzeti földhivatallal is.
12/K. § A közös tulajdonnak az e törvény rendelkezései szerinti megszüntetése következtében létrejött közös tulajdon megszüntetésére a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni."]"
Indokolás: Lásd a T/756/31/5. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"12/F. § (1) A közös tulajdon megszüntetését bármelyik tulajdonostárs az ingatlan fekvése szerint illetékes körzeti földhivatalnál illetékmentesen kezdeményezheti.
(2) A kezdeményezés benyújtását követõ 30 napon belül a körzeti földhivatal díjtérítés ellenében a tulajdoni lap másolatot és a földmérési alaptérkép hiteles másolatát a felmerült költségek megtérítése mellett megküldi a kezdeményezõnek."
Indokolás: Lásd a T/756/13. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"[(4) A megosztási tervezetet úgy kell elkészíteni, hogy a kialakítandó új földrészletek 3000 m2-nél kisebb területûek nem lehetnek. Az 1994. július 27-ig hatályban volt jogszabályok alapján zártkertnek minõsült területen a kialakítandó új földrészlet legkisebb területe 1500 m2 lehet.]"
Indokolás: Lásd a T/756/12. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(4) A megismételt közgyûlés a jelenlévõk számától függetlenül és tulajdoni hányadukra tekintet nélkül határozatképes. Ezt a körülményt a megismételt közgyûlés meghívójában kell feltüntetni. A megismételt közgyûlésen a megjelent tulajdonosok csak a saját tulajdoni hányaduk önálló ingatlanná alakításáról hozhatnak döntést, olymódon, hogy a kiméretéssel nem érintett részarány tulajdonok - beleértve a törvény 12/F. § (4) bekezdése szerinti 3000, illetve 1500 négyzetméternél kisebb földrészleteket - egy tagban maradjanak."
Indokolás: Lásd a T/756/21/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(6) Ha a közgyûlés nem hozott határozatot a tulajdonközösség megszüntetésérõl, [bármelyik tulajdonostárs kérheti a bíróságtól a tulajdonközösségnek a megosztási terv szerinti megszüntetését] úgy egy éven belül újabb tulajdonközösség megszüntetését nem lehet kezdeményezni."
Indokolás: Lásd a T/756/32. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(3) A közgyûlési határozatnak ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre alkalmas módon tartalmaznia kell a földrészletek és a tulajdonosok megjelölését, tulajdoni hányadukat, valamint az eredeti földrészletre az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogoknak, tényeknek és azok jogosultjainak az új földrészletekre vonatkozó meghatározását. A közgyûlés határozatában rendelkezni kell a felmerült költségek viselésérõl. Amennyiben a közgyûlés nem változatlan formában fogadja el a megosztási tervezetet, a végleges megosztási vázrajz közgyûlési jegyzõkönyv alapján történõ elkészítésérõl a kezdeményezõ gondoskodik. Ebben az esetben a végleges megosztási vázrajzot a kezdeményezõnek és a közgyûlés által megválasztott két másik személynek is alá kell írnia."
Indokolás: Lásd a T/756/22/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(5) A közgyûlés meg nem támadott határozatát a 12/H. § (5) bekezdésében írt határidõ lejártát követõ 15 napon belül a kezdeményezõ köteles megküldeni a körzeti földhivatalnak, ingatlan-nyilvántartási bejegyzés céljából. A közgyûlési jegyzõkönyv és az annak alapján elkészített megosztási vázrajz együttesen képezik az ingatlannyilvántartási bejegyzésre alkalmas okiratot. A földhivatal a közgyûlési határozat és az annak megfelelõen elkészített vázrajz alapján átvezeti a változásokat az ingatlan-nyilvántartásban. A bejegyzés illetékmentes."
Indokolás: Lásd a T/756/22/3. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(3) A bíróság határozatának tartalmaznia kell a 12/I. § (3) bekezdésében foglaltakat. A bíróság amennyiben változatlan formában nem fogadja el a megosztási javaslatot, határozatában feljogosítja a kezdeményezõt, vagy más személyt, hogy a végleges megosztási vázrajz elkészítésérõl a bíróság határozatának megfelelõen gondoskodjon. Ebben az esetben a bírósági határozat és a megosztási vázrajz együttesen képezik az ingatlannyilvántartási bejegyzésra alkalmas okiratot."
Indokolás: Lásd a T/756/22/4. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"(4) A bíróság határozatát a tulajdonosokon és az új földrészleteket terhelõ jogok jogosultjain kívül közölni kell a körzeti földhivatallal is. Amennyiben a bíróság a megosztási javaslatot változatlan formában jóváhagyja, a körzeti földhivatal a változást az ingatlan-nyilvántartáson további kérelem nélkül átvezeti."
Indokolás: Lásd a T/756/22/5. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - [12/K.] 12/J. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"[12/K. § A közös tulajdonnak az e törvény rendelkezései szerinti megszüntetése következtében létrejött közös tulajdon megszüntetésére a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/756/26. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/11. § Az Fkb. 12/D. §-át követõen a következõ alcímmel és a 12/E. - 12/K. §-okkal egészül ki:
"A közös tulajdon megszüntetésének
külön szabályai/
"[12/K. § A közös tulajdonnak az e törvény rendelkezései szerinti megszüntetése következtében létrejött közös tulajdon megszüntetésére a Ptk. rendelkezéseit kell alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/756/33. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/12. § Az Fkb. 13. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(4) Ha a földkiadás, illetõleg a részarány-földtulajdon helyének meghatározása céljából az FM hivatal nyilvános sorsolást tart, ezt a sorsolást megelõzõen legalább 30 nappal a Magyar Közlönyben, továbbá egy országos és egy helyi napilapban közzéteszi. A hirdetménynek tartalmaznia kell a sorsolás helyét, idõpontját, a sorsolásra kerülõ táblák helyrajzi számát, területét, AK értékét, a terület hasznosítására vonatkozó korlátozásokat (védett természeti terület, stb.) és az ingatlan ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelõjét. A hirdetményben meg kell jelölni a sorsoláson részvételre jogosultak körét. A sorsolást a helyben szokásos módon is meg kell hirdetni. A sorsoláson bármely okból meg nem jelenõ jogosult késõbb a mulasztására hivatkozva semmiféle jogot sem érvényesíthet, ebbõl az okból a sorsolás eredménye nem változtatható meg."
Indokolás: Lásd a T/756/36. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.
- a Környezetvédelmi biz.
- a Költségvetési biz.
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
/12. § Az Fkb. 13. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(4) Ha a földkiadás, illetõleg a részarány-földtulajdon helyének meghatározása céljából az FM hivatal nyilvános sorsolást tart, ezt a sorsolást megelõzõen legalább 30 nappal a Magyar Közlönyben, továbbá egy országos és egy helyi napilapban közzéteszi és a földkiadás helye szerinti önkormányzatnál szokásos módon közszemlére teszi. A hirdetménynek tartalmaznia kell a sorsolás helyét, idõpontját, a sorsolásra kerülõ táblák helyrajzi számát, területét, AK értékét, a terület hasznosítására vonatkozó korlátozásokat (védett természeti terület, stb.) és az ingatlan ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelõjét. A hirdetményben meg kell jelölni a sorsoláson részvételre jogosultak körét. A sorsolást a helyben szokásos módon is meg kell hirdetni. A sorsoláson bármely okból meg nem jelenõ jogosult késõbb a mulasztására hivatkozva semmiféle jogot sem érvényesíthet, ebbõl az okból a sorsolás eredménye nem változtatható meg."
Indokolás: Lásd a T/756/25. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/12. § Az Fkb. 13. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(4) Ha a földkiadás, illetõleg a részarány-földtulajdon helyének meghatározása céljából az FM hivatal nyilvános sorsolást tart, ezt a sorsolást megelõzõen legalább 30 nappal a [Magyar Közlönyben] helyben szokásos módon közzéteszi. A hirdetménynek tartalmaznia kell a sorsolás helyét, idõpontját, a sorsolásra kerülõ táblák helyrajzi számát, területét, AK értékét, a terület hasznosítására vonatkozó korlátozásokat (védett természeti terület, stb.) és az ingatlan ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett kezelõjét. A hirdetményben meg kell jelölni a sorsoláson részvételre jogosultak körét. [A sorsolást a helyben szokásos módon is meg kell hirdetni.] A sorsoláson bármely okból meg nem jelenõ jogosult késõbb a mulasztására hivatkozva semmiféle jogot sem érvényesíthet, ebbõl az okból a sorsolás eredménye nem változtatható meg."
Indokolás: Lásd a T/756/11. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/12. § Az Fkb. 13. § (4) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:/
"(5) A földkimérés költségeinek 50 %-át az FVM támogatási alapjából fedezi."
Indokolás: Lásd a T/756/8. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/13. § Az Fkb. 14. §-a a következõ (5) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A szövetkezet a földhasználati jogával terhelt földeket a földalap elkülönítési tervezetet jóváhagyó határozat jogerõre emelkedése után [egy évnél hosszabb idõre] haszonbérbe nem adhatja."
Indokolás: Lásd a T/756/10. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/(6) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg
e) Az Ámt. a következõ 25/A. §-sal egészül ki:/
"(2) Ha a részarány-tulajdon kielégítését követõen 100 AK-nál kisebb értékû földterület marad a szövetkezet használatában[, és] vagy ennek felosztása során az egy fõre jutó hányad a 0,5 AK-t nem éri el, az FM Hivatal az (1) bekezdésben foglaltak szerint jár el."
Indokolás: Lásd a T/756/24. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/(6) A törvény hatálybalépésével egyidejûleg
e) Az Ámt. a következõ 25/A. §-sal egészül ki:/
"(3) Az árverés lefolytatására a bírósági végrehajtási eljárásról szóló törvény ingatlan árverésre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy az árverésen az ingatlant nem lehet a becsérték alatt eladni."
Indokolás: Lásd a T/756/21/3. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja
- a Költségvetési biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje egyetért
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1999. március 19.
Farkas Sándor s.k., |
Dr. Illés Zoltán s.k., |
Dr. Latorcai János s.k., |
Dr. Szekeres Imre s.k., |
A T/756/34. sz. módosító indítvány a Költségvetési bizottság ülésén VISSZAVONVA!
/1. § A földrendezõ és a földkiadó bizottságokról szóló 1993. évi II. törvény (a továbbiakban: Fkb.) 6. §-a új (2), (4), (6) bekezdéssel egészül ki, egyidejûleg a (2), (3), (4), (5) bekezdések jelölése (3), (5), (7), (8) bekezdésre változik:/
"Részaránytulajdonosok és részaránytulajdonosok jogutódai - ide értve az adás-vételi szerzõdés alapján létrejött jogutódlást is - között különböztetni a hatósági és bírósági eljárásban - különös tekintettel az (5) bekezdésben foglalt teljesítési sorrendre - nem lehet."
Indokolás: Lásd a T/756/34. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.
- a Gazdasági biz.
- a Költségvetési biz.
- Az Elõterjesztõ képviselõje
A T/756/35. sz. módosító indítvány a Mezõgazdasági bizottság ülésén VISSZAVONVA!
/3. § Az Fkb. 9/B. §-a a következõ (4)-(7) bekezdéssel egészül ki:/
"(6) Az FM hivatal a sorsolás napját követõen 15 napig cserelehetõséget biztosít az érintett részarány-tulajdonosok kérésére a határozathozatal elõtt. Az FM hivatal a földkiadó határozatokat a részarány-tulajdonosok közokiratba vagy [teljes bizonyító erejû] ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba foglalt megállapodásában foglaltaknak megfelelõen köteles kiadni."
Indokolás: Lásd a T/756/35. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.
- a Gazdasági biz. támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
/6. § Az Fkb. 12. §-a a következõ új (5), illetve (6) bekezdéssel egészül ki:/
"(5) A földkiadás során a halastavat a településen elõforduló legmagasabb AK értékû szántó mûvelési ágú ingatlannal azonos értékben kell kiadni. A halastóban lévõ halállomány értéke, valamint halastó létesítéséhez szükséges építmények értéke AK értékben ki nem fejezett értéknövekedésnek minõsül."
Indokolás: Lásd a T/756/21/1. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja
- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet
6. § Az Fkb. 12. §-a a következõ új (5)[, illetve (6)] bekezdéssel egészül ki:
"(5) [A földkiadás során a halastavat a településen elõforduló legmagasabb AK értékû szántó mûvelési ágú ingatlannal azonos értékben kell kiadni. A halastóban lévõ halállomány értéke AK értékben ki nem fejezett értéknövekedésnek minõsül.]
[(6)] A szövetkezet használatában levõ, vagyonnevesítéssel nem érintett, kivett területeket (felhagyott külszíni bányák, tavak, halastavak, vízállások, mocsarak, holtágak stb.) a részarány-tulajdonú föld kiadására fel kell használni, amennyiben AK hiány van. Az ingatlan tényleges mûvelési ágát meg kell állapítani, a földminõsítést el kell végezni, ha pedig ez nem lehetséges, a területet a település legalacsonyabb AK értékû szántó, halastó esetében a legmagasabb AK értékû szántó AK értékével kell figyelembe venni. A tulajdonjog ingatlan-nyilvántartási bejegyzése során a földrészletet a tényleges állapot szerint kell a nyilvántartásba felvenni. Amennyiben nincs AK hiány, úgy az 1992. évi II. törvény 25/A. §-ában foglalt rendelkezések szerint árverésen kell értékesíteni és a befolyt vételárat a 25/A. § (4) bekezdésében foglaltak szerint felosztani."
Indokolás: Lásd a T/756/31/2. számú módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Mezõgazdasági biz.
- a Környezetvédelmi biz. nem támogatja
- a Gazdasági biz. nem támogatja
- a Költségvetési biz. nem támogatja
- Az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet